ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" лютого 2012 р. Справа № 5004/1269/11
Вищий господарський суд України у складі колегії суд дів:
Дроботової Т.Б. - головую чого
Волковицької Н.О.
Рогач Л.І.
за участю представників ст орін:
позивача ОСОБА_4 дов. від 19.02.2010 р.
відповідачів ОСОБА_5 дов. від 20.02.12 р.
ОСОБА_6 від 15.07.11 р.
Толченніков О.В. - директ ор
розглянувши у відкритому с удовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Індустріаль ний тарний комбінат"
на постанову від 02.11.2011 року Рівненського апеляційного господарськог о суду
у справі № 5004/1269/11 господарського суду Волинської області
за позовом Фізичної особи - підпр иємця ОСОБА_9
до Фізичної особи - підпр иємця ОСОБА_10
до Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Індустріаль ний тарний комбінат"
про стягнення 38 750,31 грн. заборго ваності по розрахунках та рі чних
ВСТАНОВИВ:
Фізична особа - підп риємець ОСОБА_9 звернулас ь до господарського суду з по зовом до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_10 та То вариства з обмеженою відпові дальністю "Індустріальний та рний комбінат" про стягнення 38 750,31 грн. заборгованості по роз рахунках за договором переве зення та 3 % річних.
Рішенням Господарського суду Волинської області від 27.07.2011 року (суддя Кравчук А.М.) у п озові відмовлено.
Постановою Рівненського апеляційного господарськог о суду від 02.11.2011 року (колегія су ддів у складі: головуючого - судді Грязнов В.В., суддів Савч енко Г.І., Мельник О.В.) рішення с уду першої інстанції скасова но, позовні вимоги задоволен о.
Доповідач: Волковицька Н.О .
Товариство з обмеженою ві дповідальністю "Індустріаль ний тарний комбінат" звернул ося до Вищого господарського суду України із касаційною с каргою, в якій просить постан ову апеляційної інстанції ск асувати, а рішення господарс ького суду залишити без змін .
Скаржник вважає, що судами п орушено норми процесуальног о права, передбачені статтям и 27, 33, 34, 43 Господарського процес уального кодексу України, що призвело до невірних виснов ків, а також неправильне заст осування FCA п. Б 3 Правил "Інкоте рмс 2000" щодо оплати послуг пере візника.
У клопотанні від 28.02.2012 року ка сатор також просить врахуват и, що відповідно до частини 1 с татті 528 Цивільного кодексу Ук раїни Фірма "Olga Sklarova Palettenhandel” викона ла зобов' язання за боржника .
У відзиві та доповнені до ві дзиву на касаційну скаргу Ф ізична особа - підприємец ь ОСОБА_9 просить в задово лені касаційної скарги відмо вити, а постанову апеляції по даній справі залишити без зм ін.
Обговоривши доводи касаці йної скарги, заслухавши судд ю - доповідача, перевіривши в межах вимог статей 108, 1117 Госпо дарського процесуального ко дексу України наявні матеріа ли справи на предмет правиль ності юридичної оцінки обста вин справи та повноти їх вста новлення в рішенні та постан ові у даній справі, колегія су ддів вважає, що касаційна ска рга підлягає задоволенню з т аких підстав.
Судами попередніх інстанц ій встановлено та вбачається із матеріалів справи, що між Т овариством з обмеженою відпо відальністю “Індустріальни й тарний комбінат” (продавец ь) та Фірмою "Olga Sklarova Palettenhandel” (покупец ь) 10.10.2008 року укладено контракт №ICC-SKL 02/10, згідно р.1, якого продаве ць продав, а покупець купив пі ддони дерев' яні плоскі в кі лькості і асортименті згідно Додаткової угоди до даного К онтракту. Поставка товару зд ійснюється автомобільним тр анспортом товарними партіям и в кількості, визначеній міс ткістю автомобіля. Точна кіл ькість товару в товарній пар тії вказується в Інвойсах.
Відповідно до р.3 Контракту, поставка товару здійснюєтьс я автомобільним транспортом на умовах FCA-Київ з поставкою в Німеччину. Умови поставки ґр унтуються на правилах “Інкот ермс” в редакції 2000 року з наст упними змінами і доповненням и. Зміни умов поставки оформл юються Додатковими домовлен остями до даного Контракту.
Контракт підписано директ орами Товариства з обмеженою відповідальністю “Індустрі альний тарний комбінат” і Фі рми "Olga Sklarova Palettenhandel”, скріплено відб итками печаток сторін.(а.с. 32-33).
Товариство з обмеженою від повідальністю “Індустріаль ний тарний комбінат” факсимі -льним способом направило Ф ізичній особі - підприємцю ОСОБА_9 заявки на перевезе ння від 11.08.2009 року №11/08, від 12.08.2009 рок у №12/08, від 03.03.2010 року №03/03/10, від 04.03.2010 ро ку №04/03/10 на загальну суму фрахт у 3 300 Євро. Згідно зазначених з аявок Фізична особа - підп риємець ОСОБА_9 зобов' яз увалась доставити довірений Товариством з обмеженою від повідальністю “Індустріаль ний тарний комбінат” вантаж за маршрутом Київ - Гамбург (Німеччина) за винагороду; пор ядок і форма оплати: по факту п рибуття вантажу до місця при значення і пред' явлення тов арно-транспортних накладних . Дані заявки в зазначений вищ е спосіб скріплені підписами та відбитками печаток дирек тора Товариства з обмеженою відповідальністю “Індустрі альний тарний комбінат” та Фізичної особи - підприємц я ОСОБА_9 (а.с. 12, 15, 17, 19).
Фізична особа-підприємец ь ОСОБА_10 (поручитель) та Фізична особа- підприємець ОСОБА_9 (кредитор) уклали 11 .08.2009 року договір поруки №23, згі дно пп.1, 2, 4, 7 якого поручитель зо бов' язався відповідати пер ед кредитором за виконання б оржником - Товариством з обме женою відповідальністю “Інд устріальний тарний комбінат ” за договором-заявкою від 11.08.2 009 року №11/08, укладеним кредитор ом і боржником 11.08.2009 року. Відпо відальність поручителя обме жена сумою 200 грн. Кредитор пре д' являє поручителю вимогу п ро оплату, яку той зобов' язу ється виконати протягом 3 роб очих днів. Договір дійсний до повного виконання зобов' яз ань за заявкою №11/08 від 11.08. 2009 року (п.8 договору поруки). Договір п оруки підписано підприємцям и ОСОБА_9 та ОСОБА_10, скр іплено відбитками їх печаток .(а.с. 13).
Судами також встановлено, щ о на виконання умов заявки ві д 11.08.2009 року №11/08 на суму 750 Євро, Ф ізична особа - підприємець ОСОБА_9 12.08.2009 року завантажи в у місті Києві належні Товар иству з обмеженою відповідал ьністю “Індустріальний тарн ий комбінат” дерев' яні підд они та здійснив їх перевезен ня автомобілем НОМЕР_1, пр ичіп: державний НОМЕР_7 за маршрутом місто Київ (Україн а) - місто Тюбінген (Німеччин а), що підтверджується міжнар одною товарно-транспортною н акладною (СМR) А №203171.
Згідно заявки від 12.08.2009 року № 12/08 на суму 850 Євро, Фізична о соба - підприємець ОСОБА_9 13.08.2009 року завантажив у місті К иєві належні Товариству з об меженою відповідальністю “І ндустріальний тарний комбін ат” дерев' яні піддони та зд ійснив їх перевезення автомо білем НОМЕР_2, причіп: держ авний № НОМЕР_3 за маршрут ом місто Київ (Україна) - міст о Тюбінген (Німеччина), що підт верджується міжнародною тов арно-транспортною накладною (СМR) А №121623.
Згідно заявки від 03.03.2010 року № 03/03/10 на суму 850 Євро, Фізична особа - підприємець ОСОБА_9 03.03.2010 року завантажив у місті К иєві належні Товариству з об меженою відповідальністю “І ндустріальний тарний комбін ат” дерев' яні піддони та зд ійснив їх перевезення автомо білем НОМЕР_4, причіп: держ авний НОМЕР_6 за маршрутом місто Київ (Україна) - місто Т юбінген (Німеччина), що підтве рджується міжнародною товар но-транспортною накладною (С МR) А №107703.
Згідно заявки від 04.03.2010 року № 04/03/10 на суму 850 Євро, Фізична особа - підприємець ОСОБА_9 05.03.2010 року завантажив у місті К иєві належні Товариству з об меженою відповідальністю “І ндустріальний тарний комбін ат” дерев' яні піддони та зд ійснив їх перевезення автомо білем НОМЕР_5, причіп: держ авний НОМЕР_8 за маршрутом місто Київ (Україна) - місто Т юбінген (Німеччина), що підтве рджується міжнародною товар но-транспортною накладною (С МR) А №0175481.(а.с. 14, 16, 18, 20).
Вартість послуг перевезен ня вантажу зазначена в заявк ах Товариством з обмеженою в ідповідальністю “Індустріа льний тарний комбінат” не оп лачена.
Пропозиція сплатити 34 883,91 грн . заборгованості, що еквівале нтно 3 300 Євро за перевезення зг ідно заявок, викладена з прет ензії Фізичної особи - під приємця ОСОБА_9 №120 від 08.04.2010 р оку, до якої долучено копії за явок та оригінали СМR - залиш ена Товариством з обмеженою відповідальністю “Індустрі альний тарний комбінат” без відповіді та задоволення.(а.с . 21-22).
Пропозиція сплатити забор гованість з оплати послуг пе ревезення за заявкою №11/08 від 11 .08.2009 року, викладена з претензі ї Фізичної особи - підприє мця ОСОБА_9 №132 від 28.04.2010 року, - залишена Фізичною осо бою - підприємцем ОСОБА_10 б ез відповіді та задоволення. (а.с. 23).
Задовольняючи позовні вим оги суд апеляційної інстанці ї виходив з того, що статтею 11 Ц ивільного кодексу України вс тановлено, що цивільні права та обов' язки виникають із д ій осіб, що передбачені актам и цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не пере дбачені цими актами, але за ан алогією породжують цивільні права та обов' язки. Підстав ами виникнення цивільних пра в та обов' язків, зокрема є до говори та інші правочини, зав дання майнової (матеріальної ) шкоди.
Згідно з частини 1 статті 174 Г осподарського кодексу Украї ни, господарські зобов' язан ня можуть виникати з господа рського договору та інших уг од, передбачених законом, так ож з угод, не передбачених зак оном, але таких, які йому не су перечать.
Відповідно до статті 175 Госп одарського кодексу України, майново-господарськими визн аються цивільно-правові зобо в' язання, що виникають між у часниками господарських від носин при здійсненні господа рської діяльності, в силу яки х зобов' язана сторона повин на вчинити певну господарськ у дію на користь другої сторо ни або утриматися від певної дії, а управнена сторона має п раво вимагати від зобов' яза ної сторони виконання її обо в' язку. Майнові зобов' язан ня, які виникають між учасник ами господарських відносин, регулюються Цивільним кодек сом України з урахуванням ос обливостей, передбачених цим Кодексом.
З приписів статті 638 Цивільн ого кодексу України вбачаєть ся, що договір є укладеним, якщ о сторони в належній формі до сягли згоди з усі істотних ум ов договору. Вказана норма ко респондується з приписами ст атті 180 Господарського кодекс у України, згідно якої господ арський договір вважається у кладеним, якщо між сторонами у передбачених законом поря дку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов . Істотними умовами договору є умови про предмет договору , умови, що визначені законом я к істотні або є необхідними д ля договорів даного виду, а та кож усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторі н має бути досягнуто згоди.
Згідно положень стат і 181 Господарського кодексу Ук раїни, господарський договір за загальним правилом викла дається у формі єдиного доку мента, підписаного сторонами та скріпленого печатками. До пускається також укладення г осподарських договорів у спр ощений спосіб, тобто шляхом о бміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмам и тощо, а також шляхом підтвер дження прийняття до виконанн я замовлень, якщо законом не в становлено спеціальні вимог и до форми та порядку укладен ня даного виду договорів.
Матеріалами справи підтве рджено, що згідно підписаних заявок, між сторонами виникл и договірні відносини переве зення вантажу, які регулюють ся нормами Цивільного та Гос подарського кодексів Україн и та спеціальним законодавст вом про автомобільний трансп орт.
Із змісту заявок на перевез ення (а.с. 12, 15, 17, 19) судом встановле но, що відповідач-2 є замовнико м перевезень вантажовідправ ником і уклав договори від св ого імені, а позивач є його вик онавцем-перевізником. За сво єю правовою природою укладен і сторонами даного спору дог овори-заявки є договорами пе ревезення за якими згідно ча стин 1, 2 статті 307 Господарськог о кодексу України та статті 909 Цивільного кодексу України, одна сторона (перевізник) зоб ов' язується доставити дові рений їй другою стороною (від правником) вантаж до пункту п ризначення та видати його ос обі, яка має право на одержанн я вантажу (одержувачеві), а від правник зобов' язується спл атити за перевезення вантажу встановлену плату.
Вантажовідправником згідн о міжнародних транспортних н акладних (CМR) є та сама юридичн а особа.
Статтею 50 Закону України “П ро автомобільний транспорт” встановлено, що договір про п еревезення вантажу автомобі льним транспортом укладаєть ся відповідно до цивільного законодавства між замовнико м та виконавцем у письмовій ф ормі. Істотними умовами дого вору є: найменування та місце знаходження сторін; найменув ання та кількість вантажу, йо го пакування; умови та термін перевезення; місце та час нав антаження і розвантаження; в артість перевезення; інші ум ови, узгоджені сторонами.
Кожна сторона, згідно части ни 2 статті 193 Господарського к одексу України, повинна вжит и всіх заходів, необхідних дл я належного виконання нею зо бов' язання, враховуючи інте реси другої сторони та забез печення загальногосподарсь кого інтересу.
Згідно статті 4 Господарськ ого процесуального кодексу У країни господарський суд у в ипадках, передбачених законо м або міжнародним договором, застосовує норми права інши х держав.
За приписами статей 9 Консти туції України та 19 Закону Укра їни “Про міжнародні договори України”, чинні міжнародні д оговори України, згода на обо в' язковість яких надана Вер ховною Радою України, є части ною національного законодав ства і застосовуються у поря дку, передбаченому для норм н аціонального законодавства . Якщо міжнародним договором України, який набрав чинност і в установленому порядку, вс тановлено інші правила, ніж т і, що передбачені у відповідн ому акті законодавства Украї ни, то застосовуються правил а міжнародного договору.
Так, відповідно до Закону Ук раїни “Про приєднання Україн и до Конвенції про договір мі жнародного автомобільного п еревезення вантажів” - Укра їна приєдналася до Конвенції про договір міжнародного ав томобільного перевезення ва нтажів, вчиненої 19 травня 1956 ро ку в місті Женеві (надалі в тек сті - Конвенція). Частиною 1 ст атті 1 Конвенції встановлено , що вона застосовується до бу дь-якого договору дорожнього перевезення вантажів за вин агороду за допомогою автомоб ілів у випадку, коли місце при йняття до перевезення вантаж у та місце, передбачене для йо го здачі, знаходяться на тери торії двох різних держав, одн а з яких є учасником Конвенці ї.
За статтями 4 та 9 Конвенції, д оговір перевезення підтверд жується складанням вантажно ї накладної, яка є первинним д оказом укладання договору пе ревезення, умов цього догово ру і прийняття вантажу перев ізником. Із зазначеною нормо ю кореспондується частина 2 с татті 307 Господарського кодек су України.
В силу частини 2 статті 614 Цив ільного кодексу України, тяг ар доведення відсутності вин и покладається на особу, яка п орушила зобов' язання. Товар иство з обмеженою відповідал ьністю “Індустріальний тарн ий комбінат” не надав апеляц ійному суду доказів, які б дов одили відсутність його вини. Згідно частини 7 статті 193 Госп одарського кодексу України, не допускається односторонн я відмова від виконання зобо в' язання або відстрочка з м отиву, що зобов' язання друг ої сторони за іншим договоро м не було виконано належним ч ином.
Висновки суду першої інста нції, що сторонами у справі у кладено договори-заявки на р изик і за рахунок покупця, яки м є Фірма "Olga Sklarova Palettenhandel” (Німеччина ) і остання зобов' язана пров одити розрахунки з перевізни ком, оскільки в інвойсах (раху нках), які є додатками до міжна родних товарно-транспортних накладних (СМR) зазначені умов и перевезення FCA - Київ суд ап еляційної інстанції спросту вав з тих підстав, що сфера дії Інкотермс обмежується питан нями, пов' язаними з правами та обов' язками сторін дого вору купівлі-продажу відносн о поставки товарів та поширю ється виключно на відносини між продавцями та покупцями в рамках договору купівлі-пр одажу.
Таким чином, правила “Інкот ермс-2000” мають рекомендаційни й характер і не яким чином не р егулюють відносини перевезе ння, тому посилання Відповід ача-2 та суду першої інстанції на умови “Інкотермс-2000” як обо в' язкові для перевізника - спростовуються прави-лами “І нкотермс-2000” і обставинами сп рави.
Крім того, колегія суддів ап еляційного суду зазначила, щ о відмовляючи в задоволенні позову, місцевий господарськ ий суд лишив поза увагою, що ук ладення договору перевезенн я на ризик і за рахунок покупц я можуть погоджувати лише по купець і продавць товару, а не продавець і перевізник това ру. Матеріалами справи підтв ерджено, що Фізична особа - підприємець ОСОБА_9 не є с тороною Контракту, а Фірма "Olga S klarova Palettenhandel” не має перед Фізичн ою особою - підприємцем ОС ОБА_9 зобов' язань оплати п ослуг перевезення і останнє підтверджується залишенням вантажоотримувачем без опла ти рахунків позивача, що стор они підтвердили у судовому з асіданні 02.11.2011 року(а.с. 135).
Враховуючи, що договорами-з аявками узгоджені суми винаг ороди перевізника, але не вс тановлений строк їх сплати - апеляційний суд обгрунтован о зазначив, що згідно частини 2 статті 530 Цивільного кодексу України, якщо строк (термін) в иконання боржником обов' яз ку не встановлений або визна чений моментом пред' явленн я вимоги, кредитор має право в имагати його виконання у буд ь-який час. Боржник повинен ви конати такий обов' язок у се миденний строк від дня пред' явлення вимоги, якщо обов' я зок негайного виконання не в ипливає із договору або акті в цивільного законодавства. Вимога кредитора може пред' являтися в будь-якій формі. Пр етензія-вимога про оплату от римана 13.04.2010 року відповідачем -2 і це підтверджено доказами в ручення.(а.с. 22).
Крім того, у відповідності і з статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який простр очив виконання грошового зоб ов' язання, на вимогу кредит ора зобов' язаний сплатити с уму боргу з урахуванням вста новленого індексу інфляції з а весь час прострочення, а так ож три проценти річних від пр остроченої суми, якщо інший р озмір процентів не встановле ний договором або законом.
Колегія суддів апеляційно го суду дійшла висновку, що по зивачем вірно обчислено як с уму основного боргу, так і 3% рі чних за користування коштами протягом 20.04.2010 року - 29.06.2011 року (а .с. 11), а також обгрунтовано заяв лено вимоги до поручителя Ф ізичної особи - підприємця ОСОБА_10, які відповідач не заперечує у касаційній скар зі.
Таким чином, матеріали спра ви свідчать, що господарськи й суд апеляційної інстанції в порядку статтей 43, 101 Господар ського процесуального кодек су України всебічно, повно і о б' єктивно розглянув в судов ому процесі всі обставини сп рави в їх сукупності; досліди в, встановив та надав юридичн у оцінку наданим сторонами д оказам та дійшов обґрунтован ого висновку про задоволення позовних вимог.
Заперечення відповідача, щ одо оплати Фірмою "Olga Sklarova Palettenhandel” т ранспортних послуг позивачу не можуть бути прийняті до ув аги. Оскільки касаційна інст анція позбавлена права встан овлювати або вважати доведен ими обставини, що не були вста новлені попередніми судовим и інстанціями чи відхилені н ими, вирішувати питання про д остовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних до казів над іншими, збирати нов і докази або додатково перев іряти докази.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 1115, 1117, пунктом 1 статті 1119, статтею 11111 Господар ського процесуального кодек су України, Вищий господарсь кий суд України
ПОСТАНОВИВ:
Постанову Рівненськог о апеляційного господарсько го суду від 02.11.2011 року у справі № 5004/1269/11 господарського суду Вол инської області залишити без змін, а касаційну скаргу Тов ариства з обмеженою відповід альністю "Індустріальний тар ний комбінат" без задоволенн я.
Головуючий суддя Т. Дроботова
С у д д і Н. Волковицька
Л. Рогач
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2012 |
Оприлюднено | 12.03.2012 |
Номер документу | 21777972 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Волковицька Н. О.
Господарське
Господарський суд Волинської області
Кравчук Антоніна Михайлівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Кравчук Антоніна Михайлівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Кравчук Антоніна Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні