10/109-08
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2008 р. № 10/109-08
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :
головуючого суддіОвечкіна В.Е.,
суддівЧернова Є.В.,
Цвігун В.Л.,
розглянув касаційну скаргу
Дніпропетровської міської ради
на постанову від 03.07.08 Дніпропетровського апеляційного господарського суду
у справі№ 10/109-08 господарського суду Дніпропетровської області
за позовомПриватного підприємства "СІА"
доДніпропетровської міської ради
прозобов'язання вчинити певні дії
у справі взяли участь представники
позивача:
відповідача:
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 13.05.08 (суддя Кощеєв І.М.) позовні вимоги задоволено, зобов'язано Дніпропетровську міську раду на найближчій черговій сесії Дніпропетровської міської ради розглянути питання про передачу Приватному підприємству "СІА" в оренду земельної ділянки у спосіб, передбачений законодавством.
Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 03.07.08 (колегія суддів у складі: Лотоцька Л.О., Бахмат Р.М., Євстигнеєв О.С.) рішення суду першої інстанції змінено, викладено частину другу резолютивної частини рішення у наступній редакції: зобов'язати Дніпропетровську міську раду на найближчій черговій сесії Дніпропетровської міської ради розглянути питання про передачу Приватному підприємству "СІА" в порядку, встановленому статтями 123,124 Земельного кодексу України та статтею 16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, що була чинною до 31.12.07р.". В іншій частині рішення залишено без змін.
Дніпропетровська міська рада в касаційній скарзі просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову апеляційної інстанції, прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.
Скаржник вважає, що згідно до змін, внесених до ст.6 Закону України "Про оренду землі" у разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону. Згідно ст. 16 цього закону порядок укладення договору оренди землі…здійснюється виключно на аукціонах. Порядок проведення аукціону та набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах визначається законодавством. Беручи до уваги зазначені зміни у законодавстві, суди безпідставно задовольнили позовні вимоги.
Ознайомившись з матеріалами та обставинами справи на предмет надання їм попередніми судовими інстанціями належної юридичної оцінки та повноти встановлення обставин, дотримання норм процесуального права, згідно з вимогами ст.1115 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно ст. 1117 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Судами попередніх інстанції було встановлено наступне.
На підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 18.12.2004 року № 198/15 (т.2 а.. 57) між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та приватним підприємством «СІА»(орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки від 14.06.2004р., відповідно до якого орендодавець надав орендарю в строкове платне користування для будівництва торговельного комплексу строком до 18.02.2006 року земельну ділянку, площею 0,1956 га, зареєстровану в державному земельному кадастрі за номером 1210100000:03:178:0040, яка знаходиться по пр.Гагаріна в районі будинку № 103.
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 01.03.2006 року №306/34 "Про передачу приватному підприємству «СІА»" було передано цю ж земельну ділянку строком на два роки для будівництва торговельного комплексу.
На виконання вказаного рішення 20.03.2006 року між Дніпропетровською міською радою та приватним підприємством «СІА»було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,1956 га, яка знаходиться за адресою: пр.Гагаріна в районі будинку № 103 за кадастровим номером 1210100000:03:178:0040.
25.01.2006 року сесія Дніпропетровської міської ради прийняла рішення № 52/33, яким затвердила акт вибору земельної ділянки під розміщення об'єкта; погодила приватному підприємству «СІА»місце розташування торговельного комплексу (розширення території) на території (попередній кадастровий номер 1210100000:0106:03629) по пр.Гагаріна в районі будинку № 103, згідно зі схемою; дано згоду приватному підприємству «СІА»на розробку проекту відведення земельної ділянки для розташування об'єкта, зазначеного у пункті 2 цього рішення, відповідно до умов, визначених під час погодження місця його розміщення, строком на один рік з моменту прийняття цього рішення; дано дозвіл приватному підприємству «СІА»на проведення проектних робіт та збір вихідних даних для проектування об'єкта строком на один рік з дня прийняття цього рішення.
Міським комунальним підприємством «Земград»був розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватному підприємству «СІА»«Проектування та будівництво торговельного комплексу (розширення території)», який містив, поміж іншим, проект рішення міської ради щодо відведення земельної ділянки площею 0,1435 га кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 по пр.Гагаріна в районі будинку № 103.
09.10.2007 року проект відведення земельної ділянки по об'єкту торговельний комплекс (розширення території) по пр.Гагаріна в районі будинку №103 був погоджений з усіма організаціями, в тому числі Дніпропетровським міським управлінням земельних ресурсів.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України (в редакції, що була чинною на час погодження проекту відведення земельної ділянки площею 0,1435 га) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
В силу статті 124 Земельного кодексу України, в редакції, що була чинною на той же період, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Згідно зі статтею 118 Земельного кодексу України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування. Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Статтею 123 Земельного кодексу України встановлено, що надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок. Умови і строки розроблення проектів відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Форма типового договору, нормативи та строки розробки проектів відведення земельних ділянок визначаються Кабінетом Міністрів України. Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. До клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки. Відмову органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади у наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в судовому порядку. Рішення про відмову у наданні земельної ділянки в користування має містити мотивовані пояснення з посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів, затвердженої містобудівної документації та документації із землеустрою.
Судами встановлено, що відповідач в порушення вимог земельного законодавства не розглянув проект відведення земельної ділянки у місячний строк та не прийняв рішення про надання позивачу земельної ділянки. Фактично розгляд заяви приватного підприємства «СІА»щодо надання додаткової земельної ділянки (розширення території) відбулося на пленарному засіданні сесії Дніпропетровської міської ради 25.01.2006 року, коли було погоджено місце розташування об'єкта та надана згода на розробку проекту відведення земельної ділянки для розташування об'єкта.
Таким чином рішення щодо надання земельної ділянки в оренду приватному підприємству «СІА»приймалося в період, коли була чинною редакція статей 116, 118, 123, 124 Земельного кодексу України, які не передбачали набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, виключно на аукціонах.
Тому затвердження проекту відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в оренду, повинні відбуватися виходячи з вимог земельного законодавства, що діяло на час розгляду заяви приватного підприємства «СІА», тобто на 25 січня 2006 року.
На час прийняття рішення у справі зміни до статей 6,16 Закону України «Про оренду землі»та статті 124 Земельного кодексу України були внесені Законом України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».
Конституційний Суд України у своєму рішенні від 22.05.2008 року № 10-рп/2008 дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх чи скасовувати, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві.
Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя.
Вказаним рішенням визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) зміни, внесені до статей 6, 16 Закону України «Про оренду землі», статті 124 Земельного кодексу України.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про те, що чинне на час прийняття судового рішення земельне законодавство не передбачало набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, виключно на аукціонах.
На підставі викладеного колегія суддів дійшла висновку, що доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження за результатами їх касаційного перегляду.
Керуючись ст.ст. 1115, 1117 , 1119 ,11111 ГПК України Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Дніпропетровської міської ради залишити без задоволення, а постанову від 03.07.08 Дніпропетровського апеляційного господарського суду у справі № 10/109-08 господарського суду Дніпропетровської області –без змін.
Головуючий, суддя В.Овечкін
Судді Є.Чернов
В.Цвігун
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2008 |
Оприлюднено | 27.10.2008 |
Номер документу | 2182934 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Цвігун В.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні