10/542/08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.09.08 Справа № 10/542/08
Суддя Алейникова Т.Г.
За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «МіН - індустріальні проекти», м. Київ
До відповідачів: 1) Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області, м. Бердянськ
2) Відкритого акціонерного товариства «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання», м. Бердянськ
Про визнання недійсним Договору оренди земельної ділянки б/н від 23 серпня 2007р;
За зустрічним позовом: Відкритого акціонерного товариства «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання», м. Бердянськ
До Товариства з обмеженою відповідальністю «МіН - індустріальні проекти», м. Київ
Про визнання права володіння та користування земельною ділянкою на умовах, викладених у Договорі оренди земельної ділянки б/н від 23 серпня 2007 року.
Суддя Алейникова Т.Г.
Представники від:
Позивача: Андріїшина Н.П., довіреність № 32/08-3 від 17.07.2008 р.;
Відповідача-1: не з'явився;
Відповідача-2: Лисицька О.О., довіреність б/н від 04.09.2008 р.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Позивач звернувся до Господарського суду Запорізької області із позовною заявою до відповідачів: (1) Бердянської районної державної адміністрації; (2) ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»про визнання недійсним Договору оренди земельної ділянки б/н від 23 серпня 2007 року, укладеного між Бердянською районною державною адміністрацією Запорізької області та ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання», зареєстрований у Державному реєстрі земель за № 040726500027 з додатками: план-схема земельної ділянки; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт прийому-передачі об'єкта оренди (земельної ділянки) за Договором оренди, кадастровий план земельної ділянки з відображенням (обмежень) у її використанні та встановлення земельних сервітутів (кадастровий номер 2320683000:01:007:0095).
Позовні вимоги мотивовані наступними обставинами. «05»серпня 2008 року Позивач звернувся до Бердянської районної державної адміністрації із клопотанням про вибір земельної ділянки, орієнтовним розміром 1 га (один гектар), з подальшим використання її на умовах оренди для розміщення рекреаційного об'єкта (яхт-клубу) за рахунок земель водного фонду на території Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області, що межують із землями Державного підприємства «Бердянський морський торговий порт»та ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання».
Листом № 914/П від «07»серпня 2008 року Бердянська районна державна адміністрація відмовила у проведенні вибору земельної ділянки у зв'язку із тим, що запитувана земельна ділянка вже знаходить у користуванні на умовах оренди у Відкритого акціонерного товариства «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»за спірним договором.
Позивач в обґрунтування своїх вимог посилається на порушення права користування на умовах оренди землями водного фонду, наданого йому пунктом 4 статті 59 Земельного кодексу України.
Також Позивач посилається на порушення порядку зміни цільового призначення земельної ділянка, якою користується на умовах оренди Відповідач-2, та недотриманням останнім обов'язку використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
За твердженням Позивача земельна ділянка, орендарем якої є Відповідач-2, фактично виходить за межі адміністративно-територіального утворення, а саме, Бердянського району та Запорізької області в цілому, тобто, державні органи виконавчої влади, приймаючи рішення щодо розпорядження такими землями, вийшли за межі своєї компетенції наданої їм законом.
Відповідач-2 з позицією Позивача не погоджується та у зустрічному позові, поданому у судовому засіданні «17»вересня 2008 року, висуває самостійні позовні вимоги. Заявлений для спільного розгляду з первісним позовом ТОВ «МіН-індустріальні проекти» зустрічний позов ВАТ «Бердянський завод підйомно - транспортного обладнання»є взаємно пов'язаним із первісним, відповідає вимогам статті 60 ГПК України, та був прийнятий судом до спільного розгляду.
Позивачем за зустрічним позовом (Відповідачем-2 за первісним позовом) заперечуються заявлені позовні вимоги за первісним позовом, посилаючись на недотримання ТОВ «Мін-індустріальні проекти» ч. 5 статті 116, 149, 151 Земельного кодексу України щодо набуття права користування землями; зазначається про відсутність у діях Відповідача-2 порушень вимог земельного законодавства щодо цільового використання земель; стверджується про приналежність земельної ділянки до адміністративно-територіального утворення; та висуваються вимоги щодо визнання за ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»права володіння та користування земельною ділянкою, площею 24,5892 га, яка знаходиться за адресою: м. Бердянськ (за межами населеного пункту) Бердянського району Запорізької області, строком на 49 років, для будівництва та розміщення терміналу на для будівництва терміналу на умовах викладених у Договорі оренди земельної ділянки б/н від 27 серпня 2007 року.
«24»вересня 2008 року у судовому засіданні Позивач за первісним позовом надавав відзив на зустрічний позов, в якому зазначив, що із вимогами ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»не погоджується, вважає їх безпідставними та просить у заявленому зустрічному позові відмовити у повному обсязі.
Представником Відповідача-2 за первісним позовом був наданий відзив на позовну заяву, у якій він обґрунтовує право ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання», як Орендаря за спірним договором, та у задоволенні позовних вимог ТОВ «МіН –індустріальні проекти» просить відмовити у повному обсязі.
У доповненнях до позовної заяви, які надійшли до суду 24 вересня 2008 року, Позивач за первісним позовом зазначає, що додатковою підставою для визнання спірного Договору оренди земельної ділянки недійсним є також порушення, допущені під час укладення спірного Договору, а саме, недодержання вимоги закону про його нотаріальне посвідчення та відсутність печатки Орендодавця (Відповідача-1) у Договорі.
Представник Відповідача-2, посилаючись на спеціальні норми земельного законодавства, а саме, норми Закону України «Про оренду землі»вважає, що Договір оренди земельної ділянки не підлягає обов'язковому нотаріальному посвідченню.
Відповідач-1 вважає позовні вимоги ТОВ «МіН-індустріальні проекти» безпідставними та необґрунтованими, та у відзиві на позовну заяву просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі. Бердянська райдержадміністрація зазначає, що всі рішення щодо орендованої ВАТ «Бердянський завод підйомно- транспортного обладнання»земельної ділянки (кадастровий номер 2320683000:01:007:0095) виносились у відповідності із діючим на час укладення спірного Договору оренди законодавством України в межах компетенції та повноважень, наданих органам державної виконавчої влади законами України. Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення сторін, суд, -
ВСТАНОВИВ:
05. серпня 2008 року Позивач звернувся до Бердянської районної державної адміністрації із клопотанням про вибір земельної ділянки, орієнтовним розміром 1 га (один гектар), з подальшим використання її на умовах оренди для розміщення рекреаційного об'єкта (яхт-клубу) за рахунок земель водного Позивач, звернувся до Відповідача-1 із клопотанням про вибір земельної ділянки, орієнтовним розміром 1 га, з подальшим використання її на умовах оренди для розміщення рекреаційного об'єкта (яхт-клубу) за рахунок земель прибережної захисної смуги Азовського моря на території Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області, керуючись пунктом 4 статті 59 Земельного кодексу України.
Відповідач-1 листом № 914/П від «07»серпня 2008 року відмовив у проведенні вибору земельної ділянки у зв'язку із тим, що запитувана земельна ділянка вже знаходитьcя у користуванні на умовах оренди у Відповідача-3 за Договором оренди земельної ділянки б/н від 27 серпня 2007 року, зареєстрований у Державному реєстрі земель за № 040726500027 з додатками: план-схема земельної ділянки; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт прийому-передачі об'єкта оренди (земельної ділянки) за Договором оренди, кадастровий план земельної ділянки з відображенням (обмежень) у її використанні та встановлення земельних сервітутів (кадастровий номер 2320683000:01:007:0095).
Відносно земельної ділянки (кадастровий номер 2320683000:01:007:0095) видавались наступні актів органів державної виконавчої влади:
1) Розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації «Про погодження місця розташування терміналу ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання» № 238 від 05.07.2007 р.
2) Розпорядження голови Бердянської районної державної адміністрації «Про надання дозволу»№ 466 від 05.07.2007 р.
3) Рішення Бердянської районної ради п'ятого скликання (позачергова тринадцята сесія) «Про затвердження висновку на погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та її грошової оцінки»№ 1 від 20.07.2007р.
4) Розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації «Про відведення земель ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»для будівництва та розміщення терміналу»№ 288 від 23.08.2007р.
За спірним Договором Бердянська районна державна адміністрація на підставі розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації № 288 від 23 серпня 2007 року передала Відповідачу-2 у строкове платне користування земельну ділянку площею 24,5892 га, яка знаходиться за адресою: м. Бердянськ (за межами населеного пункту) Бердянського району Запорізької області, згідно з планом земельної ділянки, що додається, строком на 49 років.
Факт передачі земельної ділянки підтверджується Актом прийому-передачі об'єкта оренди (земельної ділянки), підписаним Відповідачем-1 та Відповідачем-2 та який є невід'ємною частиною спірного Договору.
Стаття 124 Земельного кодексу України встановлює, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
На момент укладення спірного договору діяла наступна редакція статті 16 Закону України «Про оренду землі»: особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону. Передача земельної ділянки, межі якої визначено в натурі (на місцевості), в оренду без зміни її цільового призначення здійснюється без розроблення проекту її відведення. У разі зміни цільового призначення земельної ділянки надання її в оренду здійснюється за проектом відведення в порядку, встановленому законом. У разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки, що перебуває в державній або комунальній власності, відповідні органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування проводять аукціон або конкурс щодо набуття права оренди земельної ділянки, якщо законом не встановлено інший порядок. Порядок проведення конкурсу чи аукціону та набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах визначається законодавством.
Відповідно до статті 17 Закону України «Про оренду землі»передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі.
Оформлення права володіння і користування, тобто права оренди земельної ділянки за спірним договором було здійснено у відповідності до вимог чинного в Україні законодавства.
Згідно зі статтею 35 Закону України «Про оренду землі»спори щодо оренди землі вирішуються у судовому порядку. Відповідно до ч. 2 ст. 158 Земельного кодексу України виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей. Отже, вирішення даного спору відноситься до компетенції суду.
Суд вважає, що первісний позов задоволенню не підлягає та задовольняє вимоги, викладені у зустрічному позові, виходячи з наступних підстав.
Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України «Про оренду землі»орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України та договором оренди землі.
Частиною 5 статті 116 Земельного кодексу України передбачено, що надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Вилучення земельних ділянок та погодження питань, пов'язаних із таким вилученням, повинно провадитись в порядку статей 149, 151 Земельного кодексу України.
Доказів про звернення Позивача до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування з питань, пов'язаних із вилученням земельної ділянки, не надавалось.
За Довідкою Відділу земельних ресурсів у Бердянському районі Запорізької області № 01-02/547 від «21»серпня 2008 року, яка була надана Позивачем, земельна ділянка дійсно орендується Відповідачем-3 та відноситься до категорії «земель промисловості».
Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації «Про відведення земель ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання» для будівництва та розміщення терміналу»№ 288 від 23.08.2007 року, затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Відповідачу-2 для будівництва та розміщення терміналу (п. 1 Розпорядження); Відповідачеві-2 надана земельна ділянка із земель водного фонду в довгострокову оренду для будівництва та розміщення терміналу (п. 2 Розпорядження). Тобто, відповідно до порядку зміни цільового призначення земельної ділянки, передбаченого пунктом 2 статті 20 Земельного кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб»від 11.04.2002 року, така зміна була здійснена компетентним органом виконавчої влади, який прийняв рішення про надання земель у користування та затвердження проекту землеустрою.
Отже, вимоги земельного законодавства щодо порядку зміни та дотримання цільового використання земельної ділянки Відповідачем-2 не порушувались.
Відповідно до п. 10, 12 Перехідних положень Земельного кодексу України та п. 1 Прикінцевих положень Закону України «Про оренду землі»до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні підприємства) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів –відповідні органи виконавчої влади.
Запорізька обласна державна адміністрація, приймаючи рішення (Розпорядження голови Запорізької ОДА № 288 від 23.08.2007 року) про відведення земель для будівництва та обслуговування терміналу та доручення Відповідачу-1 укласти з Відповідачем-2 Договір оренди, виходив з даних, наведених у Кадастровому плані земельної ділянки з відображенням (обмежень) у її використанні та встановлення земельних сервітутів (кадастровий номер 2320683000:01:007:0095), який є невід'ємною частиною Договору оренди земельної ділянки, складений землевпорядною організацією та погоджений Відповідачем-2 та Бердянським районним відділом земельних ресурсів Запорізької області.
Відповідно до Типового положення про районний відділ земельних ресурсів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження типових положень про територіальні органи земельних ресурсів»№ 200 від 24 лютого 2003 року, яке діяло на момент прийняття рішень відносно орендованої земельної ділянки, районний відділ земельних ресурсів здійснює у складі державного земельного кадастру державну реєстрацію земельних ділянок та вносить до нього відомості щодо об'єктів нерухомого майна, розташованих на земельних ділянках (п.п. 12 п. 5 Типового положення); відділ у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, актами Президента і Кабінету Міністрів України, наказами Держкомзему, Республіканського комітету по земельним ресурсам АРК, обласного головного управління земельних ресурсів, а також положенням про відділ (п. 2 Типового положення).
Організація та проведення виконання робіт із землеустрою, регулюється Земельним кодексом України, Законом України «Про землеустрій»та іншими нормативними актами.
Згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 5 листопада 1998 р. № 377, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1998 р. за № 788/3228, Звіт за формою № 6-зем «Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності»складається за станом на 1 січня кожного року і включає два розділи: землі, які входять до адміністративно-територіальних одиниць (розділ перший), у тому числі в межах населених пунктів (розділ другий).
Встановлення кадастрових номерів під час проведення робіт із землеустрою (кадастрового зонування) проводиться в межах адміністративно-територіальної одиниці (підпункт «г»пункту 1 статті 197 Земельного кодексу України).
Відповідно до п. 3 Доповнень від 12 травня 1998 року до Вказівок Державного комітету України по земельним ресурсам від 26 січня 1998 року «Про створення єдиної системи нумерації земельних ділянок для ведення державного земельного кадастру»позиційна структура кадастрового номеру має наступний вигляд та містить 4 складові («хххххххххх» –код адміністративно-територіального устрою України (десятизначний) : «хх»–номер кадастрової зони (двозначний) : «хх»- номер кадастрового кварталу (двозначний) : «ххх»- номер земельної ділянки (тризначний).
Земельна ділянка, Орендарем якої є Відповідач-2, зареєстрована ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»в особі Бердянського районного відділу Запорізької регіональної філії у Державному земельному кадастрі, у зв'язку із чим, їй присвоєний кадастровий номер 2320683000:01:007:0095.
Таким чином, наявність кадастрового номеру підтверджує приналежність земельної ділянки до адміністративно-територіального утворення.
Ґрунтуючись на тому, що пунктом 2 статті 290 Господарського кодексу України передбачена обов'язковість нотаріального посвідчення Договору оренди земельної ділянки, та без такої форми її використання не допускається, Позивач наполягає на нікчемності спірного договору, застосовуючи положення частини 1 статті 220 Цивільного кодексу України. Також, у Договорі відсутня печатка Орендодавця, що також вказує на порушення щодо форми Договору, у зв'язку із тим, що Сторона Відповідач-1 є юридичною особою.
Суд не погоджується з позицією Позивача за первісним позовом у зв'язку із тим, що відносини щодо оренди землі регулюються Цивільний кодексом України, Господарським кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України «Про оренду землі»та іншими нормативно-правовими актами.
Підпунктом 1 пункту 1 статті 4 Господарського кодексу України встановлено, що земельні відносини не є предметом регулювання Господарського кодексу України. Відповідно до положень пункту 1 статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Враховуючи, що Закон України «Про оренду землі»містить спеціальні норми щодо регулювання орендних відносин, предметом яких виступає земля, то посилання на них Відповідача-2 цілком виправдане, адже, відповідно до стаття 15 цього Закону, договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально, відповідно, не потребує обов'язкового нотаріального посвідчення.
Також судом встановлено, що Відповідачем-2 було дотримано всіх процедур, передбачених земельним та пов'язаними з ним законодавством під час вибору земельної ділянки та розміщення на ній об'єкту (терміналу). Рішення, що приймались органами виконавчої влади, не порушують прав третіх осіб, не змінювались, не скасовувались та не визнавались недійсними у встановленому законом порядку, та є такими, що прийняті у відповідності до чинного в Україні законодавства.
Сторони за спірним договором (Відповідач-1 та Відповідач-2) діють в межах компетенції та законних прав, дотримуються умов Договору оренди земельної ділянки, належно виконують покладені на них законом та Договором обов'язки Орендодавця та Орендаря. На підтвердження належності виконання обов'язків за Договором представником Відповідача-2 були надані докази своєчасного внесення Відповідачем-2 орендних платежів за використання земельної ділянки.
За таких підстав суд приходить до висновку, що вимоги за первісним позовом задоволенню не підлягають, та задовольняє вимоги за зустрічним позовом.
Керуючись ст. 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, -
ВИРІШИВ:
У первісному позові ТОВ «МіН-індустріальні проекти»до відповідачів: (1) Бердянської районної державної адміністрації; (2) ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»про визнання недійсним Договору оренди земельної ділянки від 23.08.2007 р., укладеного між Бердянською районною державною адміністрацією Запорізької області та ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання», зареєстрованого у Державному реєстрі земель за № 040726500027, відмовити у повному обсязі.
Зустрічний позов ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»задовольнити у повному обсязі та визнати за ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»право володіння та користування земельною ділянкою, площею 24,5892 га, яка знаходиться за адресою: м. Бердянськ (за межами населеного пункту) Бердянського району Запорізької області, строком на 49 років, для будівництва та розміщення терміналу на умовах, викладених у Договорі оренди земельної ділянки б/н від 23 серпня 2007 року, укладеного між Бердянською районною державною адміністрацією Запорізької області та ВАТ «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання», зареєстрованого у Державному реєстрі земель за № 040726500027 з урахуванням додатків, які є невід'ємними частинами Договору: план-схема земельної ділянки; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт прийому-передачі об'єкта оренди (земельної ділянки) за Договором оренди, кадастровий план земельної ділянки з відображенням (обмежень) у її використанні та встановлення земельних сервітутів (кадастровий номер 2320683000:01:007:0095).
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «МіН - індустріальні проекти»(01030, м. Київ, вул. Івана Франка, 42 б, к. 101, код ЄДРПОУ 32622508) на користь Відкритого акціонерного товариства «Бердянський завод підйомно-транспортного обладнання»(Запорізька області, м. Бердянськ , вул. Горького 7, 71112, код ЄДРПОУ 01124980) 85 (вісімдесят п'ять) грн. 00 коп. державного мита та 118 (сто вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Суддя Алейникова Т.Г.
Рішення підписане 24.09.2008 року
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2008 |
Оприлюднено | 27.10.2008 |
Номер документу | 2183090 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Алейникова Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні