Рішення
від 24.02.2012 по справі 24/5009/4097/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.02.12 С права № 24/5009/4097/11

м. Запоріжжя

За позовом Прокурора Л енінського району м. Запоріж жя в інтересах держави , орга н уповноважений від імені де ржави здійснювати відповід ні функції у спірних правові дносинах : Запорізька міська рада ( 69105 , м. Запоріжжя , проспек т Леніна , 206 ; код ЄДРПОУ 02140892).

до відповідача Закрит ого акціонерного товариств а «ВТФ «Весна - М»( 69096 , м. Запорі жжя , вулиця Ладозька , будино к 18 ; код ЄДРПОУ 23283319).

Суддя Азізбек ян Т.А.

Представники:

Від прокуратури - Копча к Р.О. ( посвідчення № 214 від 05.03.2010 р .).

Від позивача - ОСОБ А_1 ( дов. № 01-17/2440 від 09.06.2011 р.).

Від відповідача - не пр ибув ( в судовому засіданні ОСОБА_2, дов. № 1 від 01.09.2011 р.).

ВСТАНОВЛЕНО:

20.07.2011 р. Прокуратура Ле нінського району м. Запоріжж я звернулась з позовною зая вою в інтересах держави в осо бі Запорізької міської ради до Закритого акціонерного товариства «ВТФ «Весна - М» про зміну пункту 9 договору о ренди від 18.07.2006 р. земельної ді лянки площею 0,3092 га , яка знахо диться по вулиці Ладозькій , 18 у м. Запоріжжя ( кадастровий н омер : 2310100000 :04:029:0032) , укладеного між Запорізькою міською радою та закритим акціонерним товари ством «ВТФ «Весна - М», зареє строваного у Запорізькій рег іональній філії Державного п ідприємства «Центр державно го земельного кадастру при Д ержавному комітеті України п о земельних ресурсах», викла вши його в такій редакції : «п. 9 Річна орендна плата вносить ся орендарем у грошовій форм і в розмірі 3 % від суми земельн ого податку , який встановлює ться у розмірі 1 % від норматив ної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах на 2011 р . Орендна плата вноситься оре ндарем на розрахунковий рах унок 33218812700006 в відділенні Держа вного казначейства у Ленінсь кому районі , МФО 813015 , ЄДРПОУ 34677103 , код 13050200 , щомісячно протягом 30 к алендарних днів , наступних за останнім календарним днем звітного ( податкового) місяц я».

Ухвалою від 20.07.2011 р. матеріали позовної заяви прийняті к пр овадженню , слухання господа рської справи № 24/5009/4097/11 було при значено на 23.08.2011 р.

За письмовим клопотанням відповідача від 22.08.2011 р. розгл яд справи був відкладений ві дповідно до приписів статті 77 ГПК України на 05.09.2011 р. о 15-45, а пот ім до 19.09.2011 р.

В судовому засіданні 19.09.2011 р. відповідно до приписів стат ті 79 ГПК України провадження у справі зупинялось до отри мання письмової інформації з Управління Держкомзему у мі сті Запоріжжя Запорізької об ласті щодо розрахунку нормат ивної грошової оцінки земел ьної ділянки загальною площ ею 0 , 3092 га за адресою м. Запоріж жя , вулиця Ладозька , 18 , що орен дується Закритим акціонерни м товариством «ВТФ «Весна - М»за договором оренди від 18.07.20 06 р.

Ухвалою від 11.01.2012 р. проваджен ня у господарській справі № 24/ 5009/4097/11 поновлено відповідно до положень статті 79 ГПК України з 20.02.2012 р. , слухання господарсь кої справи № 24/5009/4097/11 було призна чено на 20.02.2012 р., а потім відклад ено на 24.02.2012 р.

В судовому засіданні 20.02.2012 р. прокуратурою Ленінського р айону м. Запоріжжя подана уто чнена позовна заява відпові дно до якої заявник просить : змінити пункт 9 договору оре нди від 18.07.2006 р. земельної ділян ки площею 0, 3092 га , яка знаходит ься по вулиці Ладозькій , 18 у м . Запоріжжя ( кадастровий номе р : 2310100000:04:029:0032) , укладеного між Запо різькою міською радою та зак ритим акціонерним товарист вом «ВТФ «Весна - М», зареєст рованого у Запорізькій регіо нальній філії Державного під приємства «Центр державного земельного кадастру при Дер жавному комітеті України по земельних ресурсах», виклав ши його в такій редакції : «п.9 Річна орендна плата вносить ся орендарем в грошовій фор мі та розмірі 3% від суми норма тивної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2011 р .».

Уточнення судом прийнято в ідповідно до вимог статті 22 ГП К України .

Представникам позивача т а відповідача роз' яснені п рава та обов' язки передбаче ні положеннями Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни .

Відводів складу суду не за явлено .

Представники сторін не н аполягали на проведенні зву козапису судового процесу т ехнічними засобами .

В судовому засіданні 24.02.2012 р. господарський суд відповідн о до вимог статті 85 ГПК Україн и оголосив вступну та резол ютивну частини рішення .

Позивач в обґрунтуван ня позовних вимог посилаєть ся на наступні обставини . Пе ревіркою , проведеною прокур атурою Ленінського району м. Запоріжжя встановлено , що мі ж Запорізькою міською радою та закритим акціонерним това риством «ВТФ «Весна - М»18.07.2006 р . на 10 років укладений договір оренди земельної ділянки пл ощею 0,3092 га , яка знаходиться по вулиці Ладозькій , 18 у м. Запор іжжя , для розташування торгі вельного комплексу . Згідно п ункту 9 договору орендна пла та вноситься орендарем в гро шовій формі та в розмірі 12 468 гр н. 18 коп. за календарний рік в ц інах 2006 р. Пунктом 11 договору пе редбачено , що орендна плата вноситься щомісячно рівни ми частинами протягом 30 кал ендарних днів , наступних за останнім календарним днем з вітного місяця . Статтею 274 По даткового кодексу України п ередбачено , що ставка земель ного податку за земельні діл янки , нормативну грошову оці нку яких проведено і яка вст ановлюється у розмірі 1 % від н ормативної оцінки земельної ділянки. Статтею 276.1 податков ого кодексу України передба чено , що податок за земельні д ілянки ( в межах населених пу нктів) , зайняті житловим фон дом , автостоянками для збер ігання особистих транспортн их засобів громадян , які вико ристовуються без отримання прибутку гаражно - будівел ьними , дачно - будівельними та садівницькими товариства ми , індивідуальними гаражам и , садовими і дачними будинк ами фізичних осіб , а також за земельні ділянки , надані для потреб сільськогосподарськ ого виробництва , водного та лісового господарства , які з айняті виробничими , культур но - побутовими , господарсь кими та іншими будівлями і сп орудами , справляється у розм ірі 3 відсотків суми земельно го податку , обчисленого відп овідно до статей 274 і 275 цього Ко дексу. Таким чином , земельний податок , що повинен сплачув атися за земельну ділянку , п ередану відповідачу в оренду за договором від 18.07.2006 р. відпов ідно до вимог податкового ко дексу України повинен склад ати 3% від суми земельного пода тку . Пункт 9 договору оренди , у кладеного між позивачем та в ідповідачем не відповідає ви могам Податкового кодексу Ук раїни в частині встановленн я орендної плати. Згідно стат ті 30 Закону України «Про оренд у землі»та п. 7.1 договору зміна умов договору оренди здійсн юється за взаємною згодою с торін . У разі недосягнення зг оди щодо зміни умов договору спір розглядається у судово му порядку .На час проведення прокурорської перевірки ста ном на квітень 2011 р. відповідні зміни до договору оренди , укл аденого між Запорізькою міс ькою радою та Закритим акціо нерним товариством «ВТФ «Вес на - М», не внесено. Посилаючи сь на статті 651 , 654 ЦК України та 18, 20 Закону України «Про оренд у землі», просить позовні вим оги задовольнити в редакції заяви про уточнення від 20.02.2012 р . № 97-838 вих 12.

Відповідач п роти заявлених позовних вимо г заперечує , посилаючись на таке . Відповідно до статті 23 З акону України «Про оренду зе млі», орендна плата за земель ні ділянки , що перебувають у в ласності фізичних та юридич них осіб , переглядаеться за згодою сторін . Статтею 30 Зако ну України «Про оренду землі »визначено що зміна умов до говору оренди землі здійснює ться за взаємною згодою стор ін . Відповідно до п. 38 договору оренди земельної ділянки ві д 18.07.2006 р. , в разі виникнення розб іжностей (спорів) між сторон ами в процесі виконання цьог о договору , сторони вживають заходів до врегулювання спі рних питань шляхом переговор ів . При недосягненні згоди , спір вирішується у судовому порядку . За поясненнями відп овідача , позивачем не було н адіслано ЗАТ «ВТФ «Весна - М »листа з пропозицією внесен ня змін до договору оренди ві дповідно до вимог Господарсь кого кодексу України або пре тензії з метою досудового вр егулювання спору в порушення вимог ГПК України та договор у оренди земельної ділянки в ід 18.07.2006 р. Договір оренди земел ьної ділянки від 18.07.2006 р. , чинне законодавство України не пе редбачає такої підстави для зміни орендної плати як пере гляд нормативно грошової оц інки землі. Грошова оцінка зе млі передує укладенню цивіль но - правових угод , в тому чис лі договорів оренди землі , а т ому наявне встановлення но вої грошової оцінки землі по роджує правові наслідки стос овно договорів укладених піс ля укладення спірного догово ру , та не є обов' язковою під ставою для внесення змін в ча стині розміру орендної плати . Для сторін за договором зали шається незмінною та чинною нормативна грошова оцінка о рендованої земельної ділянк и яка зазначена в спірному до говорі. Нормативна грошова о цінка землі не входить до пер еліку істотних умов договору оренди землі , які можуть змін юватися сторонами . Оскільки договірні відносини виникли ще у 2006 р. , не можливо розповсюд жувати на спірні відносини д ію нового Податкового кодекс у України . Просить у задовол енні позовних вимог відмовит и.

Розглянувши матеріали с прави та вислухавши поясненн я представників сторін, суд -

ВСТАНОВИВ:

18 липня 2006 р. між Запорізьк ою міською радою ( надалі - «ор ендодавець») та Закритим акц іонерним товариством «Вироб ничо - торгівельна фірма «В есна - М»( надалі - «орендар ») укладений договір оренди з емлі , відповідно до предмету якого орендодавець , відпові дно до рішення двадцять сьом ої сесії четвертого скликанн я Запорізької міської ради № 15/11 від 23 грудня 2005 р. надає , а орен дар приймає в строкове платн е користування земельну діля нку для розташування торгове льного комплексу , яка знахо диться за адресою: м. Запоріж жя , вулиця Ладозька , 18.

Відповідно до пунктів 2-5 дог овору оренди землі від 18.07.2006 р. , в оренду передається земель на ділянка загальною площею 0, 3092 га із розташуванням на ній об' єкту нерухомого майна - торговельного комплексу оре ндаря , грошова оцінка якої ст ановить 1 246 818 грн. 18 коп. ( в цінах 2006 р.).

Договір укладається на дес ять років , тобто з урахуванн ям дати реєстрації договору у Запорізькій регіональній філії Державного підприємст ва «Центр державного земель ного кадастру при Державном у комітеті України по земель них ресурсах»- 29 серпня 2006 р. н омер запису 040626100781 , договір чинн ий з 29 серпня 2006 р. та діє до 29 се рпня 2016 р.

За змістом пунктів 9-11 догово ру оренди землі від 29 серпня 2006 р. , орендна плата вноситься о рендарем в грошовій формі та розмірі 12 468 грн. 18 коп. за календ арний рік в цінах 2006 р. Обчислен ня розміру орендної плати за землю здійснюється з урахув анням індексів інфляції. Оре ндна плата вноситься щоміся чно рівними частинами протяг ом 30 календарних днів , наступ них за останнім календарним днем звітного ( податкового ) м ісяця на розрахунковий рахун ок місцевого бюджету Ленінсь кого району 33219812600006 в відділенні Державного казначейства у Л енінському районі , МФО 813 015 , ЄД РПОУ 26014152 , код 13050200.

Пунктом 12 договору оренди землі передбачено , що розмі р орендної плати переглядає ться раз на рік у випадках : - з міни умов господарювання , пе редбачених договором оренди землі; - зміни розмірів земел ьного податку , підвищення ці н , тарифів , у тому числі внасл ідок інфляції ; - погіршення с тану орендованої земельної д ілянки не з вини орендаря , що підтверджено документами ; - прийняття орендодавцем ріше ння про збільшення або зменш ення орендної плати ; - в інши х випадках , передбачених зак оном.

За домовленістю сторін за д оговором оренди землі від 29 с ерпня 2006 р. , цільове призначенн я земельної ділянки ( категор ія земель) : землі житлової та громадської забудови, для ро зташування торговельного к омплексу ( пункти 14-15 договору).

Відповідно до пункту 30 вказ аного договору оренди землі , орендар зобов' язаний сам остійно щорічно індексувати розмір орендної плати відпо відно до індексації нормати вної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавств ом України .

Сторони домовились , що змі на умов договору здійснюєтьс я у письмовій формі за взаємн ою згодою сторін , а у разі нед осягнення згоди щодо зміни у мов договору спір розглядаєт ься у судовому порядку.

Пунктом 38 договору оренди з емлі від 29 серпня 2006 р. сторони передбачили , що сторона , яка порушила зобов' язання , зв ільняється від відповідальн ості , якщо вона доведе, що пор ушення сталося не з її вини . В разі виникнення розбіжносте й ( спорів) між сторонами в про цесі виконання цього догово ру сторони вживають заходів до врегулювання спірних пита нь шляхом переговорів . При не досягненні згоди , спір виріш ується у судовому порядку .

Договір оренди землі від 29 серпня 2006 р. підписаний упов новаженими особами орендод авця та орендаря та скріплен ий печатками підприємств .

Відповідно до вимог статті 180 Господарського кодексу Ук раїни , зміст господарського договору становлять умови д оговору , визначені угодою йо го сторін , спрямованою на вст ановлення , зміну або припине ння господарських зобов' яз ань , як погоджені сторонами , так і ті , що приймаються ними як обов' язкові умови догов ору відповідно до законодавс тва . Господарський договір в важається укладеним , якщо мі ж сторонами у передбачених з аконом порядку та формі дос ягнуто згоди щодо усіх його і стотних умов . Істотними є ум ови , визнані такими за закон ом чи необхідні для договорі в даного виду , а також умови , щ одо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнут а згода .

При укладенні господарсь кого договору сторони зобов' язані у будь - якому разі пог одити предмет , ціну та строк д ії договору .

Діючим Законом України «Пр о оренду землі» , передбачено , що оренда землі - це заснов ане на договорі строкове пла тне володіння і користування земельною ділянкою , необхід ною орендареві для проведенн я підприємницької діяльност і та інших видів діяльності .

Договір оренди землі - це д оговір , за яким орендодавець зобов' язаний за плату пере дати орендареві земельну ді лянку у володіння і користув ання на певний строк , а оренда р зобов' язаний використов увати земельну ділянку відпо відно до умов договору та вим ог земельного законодавства .

В статті 15 Закону України «П ро оренду землі»викладені ум ови договору оренди землі як і визнаються істотними , а сам е : - об' єкт оренди ( кадастров ий номер , місце розташування та розмір земельної ділянки ) ; - строк дії договору оренди ; - орендна плата із зазначенн ям її розміру ; - умови викорис тання та цільове призначення земельної ділянки , яка перед ається в оренду ; - умови збере ження стану об' єкта оренди ; - умови і строки передачі зе мельної ділянки орендарю ; - у мови повернення земельної ді лянки орендодавцеві; - існуюч і обмеження щодо використан ня земельної ділянки ; - визна чення сторони , яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об' єкта оренди чи його частини ; - відповідальн ість сторін ; - умови передачі у заставу та внесення до стат утного фонду права оренди зе мельної ділянки .

Здійснивши системний анал із викладених правових норм суд приходить до висновку , що договір від 29.08.2006 р. за своєю п равовою природою є договором оренди землі , що містить усі суттєві умови для договорів даного виду .

Фактична передача земельн ої ділянки відбулась 29.08.2006 р. на підставі Акту прийому - пе редачі земельної ділянки , ві дповідно до якого орендодав ець передає земельну ділянку кадастровий № 2310100000:04:029:0032 загальн ою площею 0,3092 га , яка знаходить ся за адресою : м. Запоріжжя , ву лиця Ладозька , 18 , а орендар при ймає вищевказану ділянку в о ренду . Земельна ділянка знах одиться у стані придатному д ля розташування торговельно го комплексу . На земельній ді лянці знаходиться торговель ний комплекс орендаря.

Відповідно до розділу ІІІ З акону України «Про оренду зе млі», орендна плата за землю - це платіж , який орендар вноси ть орендодавцеві за користув ання земельною ділянкою . Роз мір , форма і строку внесення орендної плати за землю вста новлюються за згодою сторін у договорі оренди ( крім стро ків внесення орендної плати за земельні ділянки державн ої та комунальної власності , які встановлюються відпові дно до Податкового кодексу У країни). Обчислення розміру о рендної плати за землю здійс нюється з урахування індексі в інфляції , якщо інше не перед бачено договором оренди.

Статтею 30 Закону України « Про оренду землі»передбачен о , що зміна умов договору оре нди землі здійснюється за вз аємною згодою сторін . У ра зі недосягнення згоди щодо з міни умов договору оренди зе млі спір вирішується в судов ому порядку .

Прокурор та Запорізька мі ська рада , посилаючись на ст атті 274 , 275 та 276 .1 Податкового код ексу України вважають , що з емельний податок , що повинен сплачуватися за земельну ді лянку , передану в оренду пов инен складати 3 % від суми земе льного податку .

За приписами розділу ХІІІ П одаткового кодексу України , платниками податку за землю є землекористувачі . об' єкт ами оподаткування є земельні ділянки , які перебувають у вл асності або користуванні . Ба зою оподаткування є норматив но грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіц ієнта індексації , визначено го відповідно до порядку , вст ановленого цим розділом.. Ста вка податку за земельні діля нки , нормативну грошову оцін ку яких проведено встановлює ться у розмірі 1 відсотка від ї х нормативно грошової оцінки .

Ставки податку за земельні ділянки , нормативну грошову оцінку яких не проведено , вс тановлюються для населених пунктів з чисельністю насел ення від 1000 тис. осіб і більше, у розмірі 3, 66 та застосовується коефіцієнт - 3.

Статтею 276 Податкового коде ксу передбачено , що податок за земельні ділянки ( в межах населених пунктів) , зайняті ж итловим фондом , автостоянка ми для зберігання особистих транспортних засобів грома дян , які використовуються бе з отримання прибутку , гаражн о - будівельними , дачно буді вельними та садівницькими т овариствами , індивідуальни ми гаражами , садовими і дачни ми будинками фізичних осіб , а також за земельні ділянки , надані для потреб сільськог осподарського виробництва , водного та лісового господар ства , які зайняті виробничим и , культурно - побутовими , г осподарськими та іншими буді влями і спорудами справляєть ся у розмірі 3 відсотків суми земельного податку , обчисл еного відповідно до статей 27 4 - 275 цього кодексу .

Здійснивши системний анал із викладених правових норм , суд дійшов висновку , що зак онодавець чітко розмежовує п оняття «оренда плата»та «по даток за землю».

Прокурор та Запорізька міс ька рада посилаючись на мате ріальні норми діючого Подат кового кодексу України прос ить суд змінити пункт догов ору оренди землі в частині р озміру орендної плати , яка визначається сторонами за ї х домовленістю .

В той же час , ставки податк у за землю визначаються в з аконі та є обов' язковими дл я застосування суб' єктами господарювання .

Згідно з вимогами п. п. 288.5.1 ст. 2 88 Податкового кодексу Україн и , розмір орендної плати не м оже бути меншим розміру земе льного податку для земель сі льськогосподарського призн ачення та трикратного розмір у земельного податку для інш их категорій земель.

Статтею 654 ЦК України передб ачено , що зміна або розірванн я договору відбувається в та кій самій формі , що й договір , який змінюється або розрива ється , якщо інше не встановле но договором або законом чи н е випливає зі звичаїв ділово го обороту .

Відповідно до приписів ста тті 188 Господарського кодексу України зміна господарськи х договорів в односторонньом у порядку не допускається , як що інше не передбачено закон ом або договором. Сторона дог овору , яка вважає за необхідн е змінити або розірвати дого вір , повинна надіслати пропо зиції про це другій стороні з а договором . Сторона договор у , яка одержала пропозицію пр о зміну або розірвання догов ору , у двадцятиденний строк п ісля одержання пропозиції п овідомляє другу сторону про результати її розгляду. У раз і якщо сторони не досягли зго ди щодо зміни ( розірвання) дог овору або у разі неодержання відповіді у встановлений ст рок з урахуванням часу пошто вого обігу , заінтересована с торона має право передати сп ір на вирішення суду .

За приписами Закону Україн и «Про місцеве самоврядуван ня в Україні», до виключної ко мпетенції міської ради нале жить вирішення питання регу лювання земельних відносин .

Так , відповідно до статей 25,26 вказаного Закону , міські ради вправі розглядати і вир ішувати питання , віднесені К онституцією України , цим та іншими законами до їх віданн я. На пленарних засіданнях мі ської ради вирішується , зокр ема , питання затвердження ст авок земельного податку відп овідно до Податкового кодекс у України .

Відповідно до статті 59 Зако ну України «Про місцеве само врядування»рада в межах повн оважень приймає нормативні т а інші акти у формі рішень , як і згідно до положень статті 144 Конституції України є обов' язковими до виконання на ві дповідній території та опри люднюються у встановленому Законом порядку . Рішення рад и нормативно - правового ха рактеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюдне ння , якщо радою не встановлен ий більш пізній строк , введе ння цих рішень у дію .

Пунктом 4 статті 42 Закону Укр аїни «Про місцеве самоврядув ання в Україні»міський голов а організовує в межах , визнач ених цим законом роботу відп овідної ради та її виконавчо го комітету , підписує рішенн я ради та її виконавчого комі тету , забезпечує виконання р ішень місцевого референдуму , відповідно ради , її виконав чого комітету , представляє т ериторіальну громаду , раду т а її виконавчий комітет у від носинах з державними органам и , іншими органами місцевого самоврядування , об' єднанн ями громадян , підприємствам и , установами та організація ми незалежно від форм власно сті , громадянами , а також у мі жнародних відносинах відпо відно до законодавства , укла дає від імені територіальної громади , ради та її виконавч ого комітету договори відпов ідно до законодавства , а з пит ань , віднесених до виключної компетенції ради , подає їх н а затвердження відповідної р ади , здійснює інші повноваже ння місцевого самоврядуван ня , визначені цим та іншими з аконами , якщо вони не віднес ені до виключних повноважень ради або віднесені радою до в ідання її виконавчих органів .

Згідно Постанови Пленуму В ищого Господарського суду У країни № 6 від 17 травня 2011 р. ( п. 2.19) , у разі прийняття уповноваже ним органом рішення про внес ення змін до ставок орендної плати за землю та затверджен ня нових коефіцієнтів , що ви користовуються для розрахун ку орендної плати за земельн і ділянки , такі обставини мож уть не братися судом до уваги лише у разі скасування відпо відного органу виконавчої в лади або органу місцевого са моврядування в установленом у законом порядку . Згідно із статтею 632 ЦК України ціна в до говорі встановлюється за дом овленістю сторін . У визначен их законом випадках застосов уються ціни ( тарифи , ставки т ощо) , які встановлюються або р егулюються уповноваженими органами державної влади аб о органами місцевого самовря дування. Статтею 30 Закону Укра їни «Про оренду землі»перед бачено , що зміна умов договор у оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін . Ос кільки відповідно до частини першої статті 188 ГК України зм іна та розірвання господарсь ких договорів в одностороннь ому порядку не допускається , внесення змін до договору ор енди землі у разі зміни ставо к орендної плати за землю та затвердження нових коефіціє нтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дот риманням порядку , визначено го цією статтею ГК України. У разі недосягнення згоди щод о зміни умов договору оренди землі спір вирішується в суд овому порядку . Оскільки орен дна плата за земельні ділянк и державної та комунальної в ласності є регульованою ці ною , то законодавча зміна гра ничного розміру цієї плати є підставою для перегляду роз міру орендної плати , встанов леної умовами договору . При ц ьому згідно із частиною трет ьою статті 653 ЦК України якщо д оговір змінюється або розрив ається в судовому порядку , з обов' язання змінюється аб о припиняється з моменту наб рання рішенням суду про змін у або розірвання договору за конної сили.

Листом № 01-32/3541 від 02.11.2011 р. міськ ий голова Запорізької місь кої ради О.Ч. Сін , посилаючис ь на рішення Запорізької міс ької ради № 79 від 03.03.2008 р. та № 16 від 27.07.2011 р. , звернувся до ЗАТ «ВТФ «Весна - М»з вимогами про вн есення змін до договору оре нди землі від 29.08.2006 р. № 040626100781 в част ині розміру орендної плати , я ка буде складати трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 р.

В листі зокрема , йдеться мо ва про те , що для отримання ви тягу з технічного завдання н а розрахунок нормативної гро шової оцінки земельної ділян ки необхідно звернутися особ исто до управління Держкомзе му м. Запоріжжя Запорізької о бласті . Для подальшого вигот овлення та підписання текст у додаткової угоди до догово ру оренди землі необхідно з вернутись особисто до Держа вного підприємства «Державн ий Земельний Кадастр» Запорі зького виробничого відділу. Після підписання Додаткової угоди до договору оренди зем лі орендарю необхідно її зар еєструвати у встановленому з аконом порядку , а також подат и до районної податкової ін спекції за місцем знаходженн я земельної ділянки .

Запорізький голова в листі від 02.11.2011 р. вказує , що в разі в ідсутності письмової відпов іді та ( або) нез' явлення орен даря для виготовлення та під писання додаткової угоди до договору оренди протягом 20 ка лендарних днів з дати отрима ння листа , та ( або) відсутност і зареєстрованої додаткової угоди до договору оренди зем лі протягом 60 календарних дні в з дати отримання листа це б уде розцінено як відмова від укладення додаткової угоди до договору оренди землі .В т акому разі Запорізька міська рада буде вимушена звернут ися до суду згідно п. 4 статті 1 88 ГК України.

Слід зазначити , що лист міс ького голови № 01-32/3541 направлен ий на адресу орендаря після п орушення провадження по госп одарській справі № 24/5009/4097/11 від 20.0 7.2011 р. , а саме 02.11.2011 р.

Згідно пояснень , наданих п редставником Запорізької мі ської ради від 24.02.2011 р. , орендод авець мав прав без проведенн я досудового врегулювання п итання щодо внесення змін до договору оренди землі в част ині розміру орендної плати , передбачених статтею 188 ГК У країни , звернутися за захист ом порушеного права шляхом вчинення прямого позову до о рендаря про зміну договору о ренди , що на його думку цілком узгоджується з позицією Вер ховного Суду України ( Постан ова від 01.12.2009 р. № 50/101-08 ( № 35/347-07).

Проте , як вбачається із змі сту листа міського голови № 0 1-32/3541 від 02.11.2011 р. , орендодавець про понує орендарю внести зміни до договору оренди землі в ч астині розміру орендної плат и , яка буде складати трикратн ий розмір земельного податк у за календарний рік в цін ах 2011 р. , звернувшись споч атку до управління Держкомз ему м. Запоріжжя Запорізької області для отримання витяг у з технічного завдання на ро зрахунок нормативної грошов ої оцінки земельної ділянки та до Державного підприємст ва «Державний Земельний Када стр»Запорізького виробничо го відділу для подальшого ви готовлення та підписання тек сту додаткової угоди , при ць ому надаючи товариству тер мін 20 днів .

Згідно з частиною другою ст атті 4-3 ГПК України та статтею 33 ГПК України кожна сторона п овинна довести ті обставини , на які вона посилається як н а підставу своїх вимог і запе речень. Якщо стороною ( або ін шим учасником судового проце су) у вирішенні спору не подан о суду в обґрунтування її вим ог або заперечень належні і д опустимі докази , в тому числі на вимогу суду , або якщо в раз і неможливості самостійно н адати докази нею не подавало ся клопотання про витребуван ня їх судом ( частина перша ста тті 38 ГПК ) , то розгляд справи г осподарським судом може здій снюватися виключно за наявни ми у справі доказами .

Відповідно до п. 2.5 Постанов и № 18 від 26.12.2011 р. Пленуму Вищого Г осподарського суду України , будь - які подані учасникам и процесу докази ( в тому числі , зокрема , й стосовно інформа ції у мережі Інтернет) підляг ають оцінці судом на предмет належності і допустимості. В ирішуючи питання щодо доказ ів , господарські суди повинн і враховувати інститут допус тимості засобів доказування , згідно з яким обставини спра ви , що відповідно до законода вства повинні бути підтверд жені певними засобами доказу вання , не можуть підтверджув атись іншими засобами доказу вання . Що ж до належності дока зів , то нею є спроможність від повідних фактичних даних міс тити інформацію стосовно обс тавин , які входять до предмет а доказування з даної справи . Суд обґрунтовує свої рішенн я лише тими доказами , які були дослідженні в судовому засі данні .

Посилаючись на рішення Зап орізької міської ради № 16 від 27.07.2011 р. «Про затвердження розм ірів орендної плати за земел ьні ділянки певного функціон ального призначення у м. Запо ріжжя», яким за поясненнями позивача затверджено розмір и орендної плати , станом на д ень прийняття рішення по сут і по господарській справі № 24/5009/4097/11 , ані Запорізькою місько ю радою , ні прокуратурою вка зане рішення не надано .

Листом від 09 .12.2011 р. № 127 ЗАТ «Ви робничо - торгівельна фірма «Весна - М»направила міськ ому голові повідомило , що вр аховуючи неможливість вико ристання частини земельної д ілянки кадастровий номер 23101 00000:04:029:0032 за її цільовим призначе нням , орендар повідомив що го товий підписати додаткову у году про зміну розміру оренд ної плати до договору оренди земельної ділянки , за умови нарахування орендної плати пропорційно фактичному розм іру земельної ділянки , яка б езпосередньо використовуєт ься орендарем за її цільовим призначенням або розглянут и можливість зменшення розм іру земельної ділянки відпо відно до фактичного розміру земельної ділянки, яка безпо середньо використовується орендарем за її цільовим при значенням.

Вказаний лист свідчить про те , що орендар надав згоду на укладення додаткової угоди , яка запропонована міськи м головою , при цьому скорист авшись правом , наданим йому пунктом 29 договору оренди зе млі від 29.08.2006 р. щодо зміну роз міру орендної плати пропорц ійно фактичному розміру зем ельної ділянки , що використ овується товариством .

Станом на день прийняття рі шення по суті по господарськ ій справі № 24/5009/4097/11 , Запорізька міська рада не надала суду п исьмових доказів відповіді н а вказану пропозицію відпов ідача .

Відповідно до статті 201 Зем ельного кодексу України гро шова оцінка земельних діляно к визначається на рентній ос нові . Залежно від призначен ня та порядку проведення гро шова оцінки земельних діляно к може бути нормативною і екс пертною .

Сплата за землю справляєть ся у вигляді земельного пода тку або орендної плати , що ви значаються залежно від грош ової оцінки земель .

Підставою для нарахування орендної плати за земельну д ілянку , яка перебуває в кому нальній власності , є договір оренди такої земельної діля нки . Платники орендної плати за земельні ділянки комунал ьної власності самостійно о бчислюють суму орендної плат и щороку станом на 01.січня .

На запит Господарського су ду Запорізької області від 23 .12.2011 р. Управлінням Держкомзем у у місті Запоріжжя Запорізь кої області ( відповідь від 10.0 1.2012 р. № 18920) повідомлено , що відп овідно до пункту 2 «Порядку в иконання земельно - кадастр овий робіт та надання послуг на платній основі державни ми органами земельних ресурс ів»виконання земельно - ка дастрових робіт та надання п ослуг здійснюється на платні й основі відповідно до подан их заяв та укладених договор ів . Нормативна грошова оцінк а земель оформлюється у вигл яді технічної документації т а витягу з неї . Проведення нор мативної грошової оцінки зем ель та оформлення відповідн их документів є платною посл угою та здійснюється за заяв ою землекористувача. Відпові дно до заяви на перерахунок н ормативної грошової оцінки з емельної ділянки ЗАТ «ВТФ «В есна-М»було виконано у ж овтні 2008 р.

На адресу Господарського суду Запорізької області Уп равлінням Держкомзему у міст і Запоріжжя Запорізької обла сті наданий автоматично сформований витяг з техн ічної документації щодо норм ативної грошової оцінки земе ль в цінах 2011 р. , за яким нормати вна оцінка земельної ділянки ( кадастровий номер 2310100000:04:029:0032 ) ст ановить 3 658 423, 48 грн.

З наведеного вбачається , щ о орендар за отриманням ви тягу з технічного завдання н а розрахунок нормативної гро шової оцінки земельної ділян ки особисто до управління Де ржкомзему м. Запоріжжя Запор ізької області після отрима ння листа міського голови ві д 02.11.2011 р. , не звертався .

Дослідивши матеріали спра ви суд не знаходить достатні х правових підстав для задов олення позовних вимог

По - перше , Запорізькою мі ською радою як орендодавцем порушений порядок зміни дог овору , встановлений статте ю 188 ГК України .

По - друге , станом на день вир ішення спору по суті ні Запо різькою міською радою , ані пр окуратурою не надано рішенн я про затвердження розмірів орендної плати за земельні д ілянки певного функціональн ого призначення у м. Запоріжж я.

По - третє , позивачем нор мативно необґрунтовані вим оги щодо зміни розміру оренд ної плати залежно від суми но рмативної грошової оцінки зе млі за календарний рік в ціна х 2011 р.

Також , стаття 23 Закону Укра їни «Про оренду землі»як спе ціальна норма не передбачає зміну розміру орендної плат и в залежності від зміни норм ативної грошової оцінки земл і в період дії договору оренд и .

Крім того , позовні вимоги про зміну пункту 9 договору оренди землі від 29.08.2006 р. в реда кції запропонованій прокур атурою та Запорізькою місько ю радою не можуть бути задово лені , оскільки суперечать п риписам статті 22 Закону Укра їни «Про оренду землі», відпо відно до якої орендна плата з а земельні ділянки , що переб увають у комунальній власно сті справляється виключно у грошовій формі .

З огляду на викладені обста вини у їх сукупності , у позо ві слід відмовити .

Керуючись ст. ст. 49, 82, 84 - 85 Гос подарського процесуального кодексу України, суд,

ВИРІШИВ :

У задоволенні позовних вимог відмовити .

Суддя Т.А. Азізбек ян

Рішення виготовлен о у повному обсязі та підписа но 03.03.2012 р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення24.02.2012
Оприлюднено22.03.2012
Номер документу21971020
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —24/5009/4097/11

Постанова від 24.04.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 02.04.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 20.11.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Першиков Є.В.

Постанова від 19.06.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 11.06.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Рішення від 24.02.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 20.02.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 11.01.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 19.09.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 23.08.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні