Постанова
від 03.11.2011 по справі 2а-1670/6789/11
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 листопада 2011 р. Справа № 2а-1670/6789/11

Колегія суддів Харківськ ого апеляційного адміністра тивного суду у складі

Головуючого судді: Філато ва Ю.М.

Суддів: Тацій Л.В. , Водолажс ької Н.С.

за участю секретаря судово го засідання Букар Х.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміще нні Харківського апеляційно го адміністративного суду ад міністративну справу за апел яційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтавметпром" на постанову Полтавського окружного адмі ністративного суду від 13.09.2011р. по справі № 2а-1670/6789/11

за позовом Товариства з обмеженою відповідальніст ю "Полтавметпром" < Список > < Т екст >

до Державної податково ї інспекції у м. Полтаві < Тек ст > < 3 особи > < 3 особа > < за участю > < Текст >

про визнання протиправ ними дій,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, Товариство з об меженою відповідальністю «П олтавметпром» (надалі - ТОВ «Полтавметпром») звернулося до Полтавського окружного а дміністративного суду з позо вом до Державної податкової інспекції у м. Полтаві (надалі - відповідач) про визнання про типравними дій, в якому проси в визнати протиправними дії Державної податкової інспек ції у м. Полтаві стосовно кори гування податкових зобов'яза нь з податку на додану вартіс ть та податкового кредиту з п одатку на додану вартість ТО В «Полтавметпром» за період з 01.01.2010 року по 31.01.2010 року, зазначен ому в Акті від 04.08.2011 року № 6251/23-2/30668320 «Про проведення документаль ної невиїзної перевірки суб' єкта господарювання TOB «Полта вметпром» (ЄДРПОУ 30668320) щодо під твердження господарських ві дносин із платником податків СГД ФО ОСОБА_1 за період з 0 1.01.2010 року по 31.01.2010 року, без винесе ння податкового повідомленн я-рішення.

Постановою Полтавського о кружного адміністративного суду від 13.09.2011р. по справі № 2-а-1670/67 89/11 позов залишено без задовол ення.

Позивач, не погодившись з по становою суду першої інстанц ії, подав апеляційну скаргу, в якій просить оскаржувану по станову скасувати та ухвали ти нове рішення, яким позов з адовольнити в повному обсязі .

В обґрунтування вимог апел яційної скарги позивач посил ається на неврахування судом суттєвих обставин по справі та на прийняття оскаржувано го рішення з порушенням норм матеріального і процесуальн ого права, що призвело до непр авильного вирішення справи.

Представник позивача в суд овому засіданні апеляційну с каргу підтримав в повному об сязі, посилаючись на мотиви т а доводи, викладені в апеляці йній скарзі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти за доволення апеляційної скарг и заперечував, посилаючись н а те, що постанова суду першої інстанції є законною та обґр унтованою.

Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши суддю доповід ача, представника відповідач а, представника позивача, пер евіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляці йної скарги, колегія суддів в важає, що апеляційна скарга п ідлягає задоволенню з наступ них підстав.

Судом першої інстанції вст ановлено, підтверджується на явними в матеріалах справи д оказами, що TOB "Полтавметпром" (і дентифікаційний код 30668320) 14.12.1999 за реєстровано як юридичну особ у виконавчим комітетом Полта вської міської ради. Позивач перебуває на податковому об ліку у ДПІ у м. Полтаві та є пла тником податку на додану вар тість, що підтверджується св ідоцтвом про реєстрацію плат ника ПДВ №23931788 від 14.01.2000.

Вказані обставини сторона ми визнаються, а тому в силу ч. 3 ст. 72 КАС України не доказують ся перед судом

ДПІ у м. Полтаві 04.08.2011 проведен о документальну позапланову невиїзну перевірку суб'єкта господарювання TOB "Полтавметп ром" щодо підтвердження госп одарських відносин із платни ком податків СГД ФО ОСОБА_1 за період з 01.01.2010 по 31.01.2010.

Результати перевірки офор млені актом від 04.08.2011 за №6281/23- 2/30668320, в якому зафіксовано порушенн я позивачем: підпункту 7.2.1 пунк ту 7.2, підпункту 7.4.1, 7.4.5 пункту 7.4 ст атті 7 Закону України "Про пода ток на додану вартість" (чинно го на момент виникнення спір них правовідносин), а саме, зав ищення суми ПДВ, яка безпідст авно віднесена до складу под аткового кредиту за січень 2010 року в розмірі 33044,00 грн.; статей 3, 4, підпункту 7.3.1 пункту 7.3 статті 7 Закону України "Про податок на додану вартість", а саме, зм еншення суми ПДВ, віднесеної до складу податкового зобов 'язання в податковій деклара ції з ПДВ за січень 2010 року в ро змірі 33044,00 грн.

Окрім того, контролюючим ор ганом відображено в названом у акті перевірки висновок пр о те, що операції з придбання т оварно-матеріальних цінност ей позивача проведені з конт рагентом СГД ФО ОСОБА_1 не спричиняють реального наста ння правових наслідків, а отж е є нікчемними.

Перевіряючи наведений вис новок контролюючого органу, колегія суддів вважає за пот рібне відмітити, що фактично ю підставою для встановлення порушення податкового закон одавства ТОВ «Полтавметпром », слугував, викладений в акті перевірки висновок про пору шення, допущені контрагентом позивача СГД ФО ОСОБА_1 та її контрагентами.

Суд першої інстанції, відмо вляючи в задоволенні позову послався на те, що акт перевір ки не є рішенням суб' єкта вл адних повноважень в розумінн і ст.. 17 КАС України, оскільки не породжує для позивача певни х правових наслідків. Права п озивача можуть бути порушені прийняттям податкового пові домлення-рішення на підставі акту або інших рішень, чи вчин енням дій щодо самостійної з міни податкового зобов' яза ння платника. При цьому, суд пе ршої інстанції відмітив, що п одаткове повідомлення - ріш ення на підставі акту переві рки податковим органом не пр иймалось.

Колегія суддів не погоджує ться з наведеним висновком с уду першої інстанції, виходя чи з наступного

Порядок оформлення резуль татів документальної позапл анової перевірки встановлен о статтею п. 86.4 ст. 86 Податкового кодексу України, відповідно до приписів якої акт (довідка ) документальної невиїзної п еревірки складається у двох примірниках, підписується по садовими особами органу держ авної податкової служби, які проводили перевірку, та реєс трується в органі державної податкової служби протягом п 'яти робочих днів з дня, що нас тає за днем закінчення устан овленого для проведення пере вірки строку (для платників п одатків, які мають філії та/аб о перебувають на консолідова ній сплаті, - протягом 10 робочи х днів). Акт (довідка) документ альної невиїзної перевірки п ісля його реєстрації вручаєт ься особисто платнику податк ів або його законним предста вникам. У разі відмови платни ка податків або його законни х представників від підписан ня акта (довідки) перевірки по садовими особами органу держ авної податкової служби скла дається відповідний акт, що з асвідчує факт такої відмови. Відмова платника податків а бо його законних представник ів від підписання акта перев ірки не звільняє такого плат ника податків від обов'язку с платити визначені органом де ржавної податкової служби за результатами перевірки грош ові зобов'язання. Запереченн я по акту перевірки розгляда ються у порядку і строки, пере дбачені пунктом 86.7 цієї статт і. Податкове повідомлення-рі шення приймається у порядку і строки, передбачені пункто м 86.8 цієї статті.

Пунктом 86.8 ст. 86 Податкового к одексу України визначено, що податкове повідомлення-ріше ння приймається керівником п одаткового органу (його заст упником) протягом десяти роб очих днів з дня, наступного за днем вручення платнику пода тків акта перевірки у порядк у, передбаченому статтею 58 цьо го Кодексу, для надсилання (вр учення) податкових повідомле нь-рішень, а за наявності запе речень посадових осіб платни ка податків до акта перевірк и приймається з урахуванням висновку про результати розг ляду заперечень до акта пере вірки - протягом трьох робочи х днів, наступних за днем розг ляду заперечень і надання (на дсилання) письмової відповід і платнику податків.

Відповідно до п. 58.1. ст.. 58 Подат кового кодексу України у раз і коли сума грошового зобов'я зання платника податків, пер едбаченого податковим або ін шим законодавством, контроль за дотриманням якого поклад ено на контролюючі органи, ро зраховується контролюючим о рганом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларув ання товарів, передбаченого для громадян), або у разі коли за результатами перевірки ко нтролюючий орган встановлює факт невідповідності суми б юджетного відшкодування сум і, заявленій у податковій дек ларації, або зменшує розмір з адекларованого від'ємного зн ачення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від 'ємного значення суми податк у на додану вартість, розрахо ваного платником податків ві дповідно до розділу V цього Ко дексу, такий контролюючий ор ган надсилає (вручає) платник у податків податкове повідом лення-рішення.

З матеріалів справи вбачає ться, не заперечується відпо відачем та підтверджується д аними листа від 12.09.2011 року за № 191 98/10/23-241 за підписом Заступника н ачальника ДПІ у м. Полтаві Ч орнобривець В.В. (а.с. 83-84) та від омостями, викладеними в акті перевірки, контролюючим орг аном з метою усунення наявни х розбіжностей між задекларо ваним значенням податкового кредиту ТОВ «Полтаваметпром » та податковим зобов' язанн ям його контрагентів-постача льників, в тому числі, в межах, зафіксованих порушень в акт і від 04.08.2011 року № 6251/23-2/30668320 «Про пров едення документальної невиї зної перевірки суб'єкта госп одарювання TOB «Полтавметпром » щодо підтвердження господа рських відносин із платником податків СГД ФО ОСОБА_1 за період з 01.01.2010 року по 31.01.2010 року, з дійснено коригування в Систе мі автоматизованого співста влення податкових зобов' яз ань і податкового кредиту в р озрізі контрагентів на рівні ДПА України, а саме зменшено о бсяг податкового кредиту.

З урахуванням наведеного д оводи відповідача про те, що з а результатами перевірки до нарахування податку на додан у вартість відсутні, у зв' яз ку з чим податкові повідомле ння - рішення не приймались, колегія суддів вважає помил ковими, виходячи з наступног о.

Пунктом 14.1.181 ст. 181 Податкового кодексу України визначено, щ о податковий кредит - сума, на яку платник податку на додан у вартість має право зменшит и податкове зобов'язання зві тного (податкового) періоду, в изначена згідно з розділом V ц ього Кодексу.

Відтак, зменшуючи обсяг зад екларованого податкового кр едиту, ДПІ у м. Полтаві збільши ла суму, задекларованого пла тником податку на додану вар тість, а відтак здійснила дон арахування податку на додану вартість.

Відтак, відповідач, не прийм аючи за результатами проведе ної перевірки, податкове пов ідомлення - рішення здійсни в позивачу донарахування под атку на додану вартість

З приводу викладеного в акт і судження суб' єкта владних повноважень щодо нікчемност і правочинів колегія суддів зауважує, що правовідносини з приводу нікчемності правоч инів унормовані ст.228 Цивільно го кодексу України, відповід но до якої правочин вважаєть ся таким, що порушує публічни й порядок, якщо він був спрямо ваний на порушення конституц ійних прав і свобод людини і г ромадянина, знищення, пошкод ження майна фізичної або юри дичної особи, держави, Автоно мної Республіки Крим, терито ріальної громади, незаконне заволодіння ним (ч.1 ст.228); право чин, який порушує публічний п орядок, є нікчемним (ч.2 ст.228); у р азі недодержання вимоги щодо відповідності правочину інт ересам держави і суспільства , його моральним засадам таки й правочин може бути визнани й недійсним. Якщо визнаний су дом недійсний правочин було вчинено з метою, що завідомо с уперечить інтересам держави і суспільства, то при наявнос ті умислу у обох сторін - в раз і виконання правочину обома сторонами - в дохід держави за рішенням суду стягується вс е одержане ними за угодою, а в разі виконання правочину одн ією стороною з іншої сторони за рішенням суду стягується в дохід держави все одержане нею і все належне - з неї перші й стороні на відшкодування о держаного. При наявності уми слу лише у однієї із сторін вс е одержане нею за правочином повинно бути повернуто інші й стороні, а одержане останнь ою або належне їй на відшкоду вання виконаного за рішенням суду стягується в дохід держ ави (ч.3 ст.228).

З приписів ст.228 Цивільного к одексу України чітко і безум овно слідує, що законодавець з 01.01.2011р. виключив правочини, як і були укладені з метою супер ечною інтересам держави та с успільства, з кола нікчемних правочинів і відніс такі пра вочини до оспорюваних.

Відтак, з 01.01.2011р. повноваження на встановлення законності правочину, за яким платником податків було сформовано ва лові витрати обігу та виробн ицтва або податковий кредит з ПДВ, зменшено суму отримано го в межах звітного податков ого періоду доходу, належать до виключного прерогативи с удових органів.

При цьому, в силу приписів п .6 розділу І та п.5.2 розділу ІІ По рядку оформлення результаті в документальних перевірок з питань дотримання податково го, валютного та іншого закон одавства (затверджено наказо м ДПА України від 22.12.2010р. №984, заре єстровано в Міністерстві юст иції України 12.01.2011р. за №34/18772; далі за текстом - Порядок №984) до на буття законної сили рішенням суду про визнання недійсним правочину, за яким платником податків було сформовано ва лові витрати обігу та виробн ицтва або податковий кредит з ПДВ чи зменшено суму отрима ного в межах звітного податк ового періоду доходу, податк овий орган не має правових пі дстав для відображення в акт і перевірки судження про вчи нення таким платником поруше ння податкового законодавст ва щодо правильності та повн оти справляння податків за ц им правочином.

З наявних в матеріалах спра ви доказів судом встановлено , що укладені між позивачем та контрагентом у спірних прав овідносинах договори в судов ому порядку не оспорювались, таких, що набули законної сил и, рішень судів з приводу визн ання перелічених договорів н едійсними не має.

В акті перевірки № 161/8/230-00375289 від 15.04.2011 року суб' єктом владних п овноважень не викладено жодн их належних та допустимих до водів про відсутність фактич ного виконання позивачем гос подарських операцій за спірн им правочином, про відсутніс ть витрат позивача у спірних правовідносинах, про наявні сть взаємопов' язаності поз ивача та контрагента позивач а, про несумісність предмету спірних правочинів з напрям ом господарської діяльності позивача, про відсутність ви користання позивачем отрима них робіт, що зумовлює необґр унтованість висновку суб'єкт а владних повноважень про ні кчемність правочинів або нев ідповідності закону вчинени х за ними господарських опер ацій.

Таким чином, висновок відпо відача про наявність ознак н ікчемності правочину укладе ного між позивачем та його ко нтрагентом, в розумінні ч. 1 ст . 215 ЦК України - зроблений відпо відачем на підставі невірног о тлумачення відповідачем зм істу вказаної норми матеріал ьного права.

Окремо колегія суддів вваж ає за потрібне відзначити, що акт перевірки є офіційним до кументом, в якому фіксуються дані, які носять обов' язков ий характер при визначенні п равомірності дій платника що до податкових зобов' язань.

Таким чином, відображені в а кті порушення позивачем пода ткового законодавства носят ь офіційний характер, у зв' я зку з чим колегія суддів вваж ає за потрібне надати оцінку , викладеним в акті порушення м, в тому числі, відмічає, що ко нтролюючим органом дослідже но та відображено порушення, допущені контрагентом позив ача та його постачальниками, в той час, як податковим орган ом дотримання чинного законо давства позивачем при веденн і оподаткування не досліджув алась.

Висновок про те, що платник не несе відповідальності за порушення, допущені його кон трагентом узгоджується з пра ктикою Європейського Суду (Р ішення Європейського Суду ві д 22 січня 2009 року у справі «Булв ес» АД проти Болгарії (заява № 3991/03), відповідно до п. 714 якого, ви значено, що компанія-заявник не повинна нести відповідал ьність за наслідки невиконан ня постачальником його обов' язків щодо своєчасного декла рування ПДВ і, як наслідок, спл ачувати ПДВ повторно разом і з пенею. Суд вважає, що такі ви моги прирівнюються до надзви чайного обтяження для компан ії-заявника, що порушило спра ведливий баланс, який повине н був підтримуватися між вим огами загальних інтересів та вимогами захисту права влас ності.

Відповідно ч. 2 ст. 71 КАС Украї ни в адміністративних справа х про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкт а владних повноважень обов'я зок щодо доказування правомі рності свого рішення, дії чи б ездіяльності покладається н а відповідача, якщо він запер ечує проти адміністративног о позову.

З огляду на припис наведено ї норми процесуального права при розгляді судом спору щод о правомірності рішення орга ну державної податкової служ би, яким платнику податків до нараховані податкові зобов'я зання презумується добросов існість платника податків, я кщо зазначеним органом не до ведено інше.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висно вку, що судом першої інстанці ї при прийнятті оскаржуваної постанови порушені норми ма теріального та процесуально го права, постанова підлягає скасуванню, а апеляційна ска рга підлягає задоволенню з п рийняттям нової постанови пр о відмову в задоволенні позо вних вимог.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, < 197 > п. 3 ст. 198, < Список > ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодек су адміністративного судочи нства, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Тов ариства з обмеженою відповід альністю "Полтавметпром" зад овольнити.

Постанову Полтавського ок ружного адміністративного с уду від 13.09.2011р. по справі № 2а-1670/6789/1 1 скасувати.

Прийняти нову постанову.

Адміністративний позов То вариства з обмеженою відпові дальністю «Полтавметпром» д о Державної податкової інспе кції у м. Полтаві про визнання протиправними дій - задоволь нити в повному обсязі.

Визнати протиправними дії Державної податкової інспек ції у м. Полтаві стосовно кори гування податкових зобов'яза нь з податку на додану вартіс ть та податкового кредиту з п одатку на додану вартість ТО В «Полтавметпром» за період з 01.01.2010 року по 31.01.2010 року, зазначен ому в Акті від 04.08.2011 року № 6251/23-2/30668320 «Про проведення документаль ної невиїзної перевірки суб' єкта господарювання Товарис тва з обмеженою відповідальн істю «Полтавметпром» (ЄДРПОУ 30668320) щодо підтвердження госпо дарських відносин із платник ом податків Фізичною особою -підприємцем ОСОБА_1 за пе ріод з 01.01.2010 року по 31.01.2010 року, без винесення податкового повід омлення-рішення.

Постанова набирає законно ї сили з моменту її проголоше ння та може бути оскаржена у к асаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складанн я постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної ск арги безпосередньо до Вищого адміністративного суду Укра їни.

Головуючий суддя < підпис > Філатов Ю.М.

Судді < підпис >

< підпис > Тацій Л.В.

Водолаж ська Н.С.

< Список > < Текст >

Повний текст постанови виг отовлений 08.11.2011 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.11.2011
Оприлюднено23.03.2012
Номер документу22013650
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1670/6789/11

Постанова від 13.09.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 06.02.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Ухвала від 13.02.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Постанова від 03.11.2011

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Тацій Л.В.

Ухвала від 16.08.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 16.08.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні