Головуючий у 1 інстанції - Смішлива Т.В.
Суддя-доповідач - Горбен ко К.П.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 листопада 2010 року сп рава №2а-2458/10/1270
приміщення суду за адресою : 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:
головуючого судді - Горбе нко К.П.
суддів - Лях О.П., Попова В.В. ,
розглянувши у порядку пись мового провадження апеляцій ну скаргу Міського комунальн ого підприємства Бюро техніч ної інвентаризації на постан ову Луганського окружного ад міністративного суду від 14 тр авня 2010 року по адміністратив ній справі за позовом Товари ства з обмеженою відповідаль ністю «Ахтамар» до Міського комунального підприємства Б юро технічної відповідально сті про зобов' язання здійсн ити реєстрацію права власнос ті на нежитлову будівлю,-
ВСТАНОВИЛА:
Позивач звернувся до суду з позовом до Міського комунал ьного підприємства Бюро техн ічної відповідальності про з обов' язання здійснити реєс трацію права власності на не житлову будівлю. Свої позовн і вимоги обґрунтовували тим, що рішенням Ленінського рай онного суду м.Луганська від 29. 12.2009 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Ах тамар» визнано право власнос ті на нерухоме майно - літнє кафе, загальною площею 100 м.2, ро зташоване за адресою: м.Луган ськ, площа Героїв ВВ (сквер), 5-г. Зазначене рішення було нада но відповідачу для державної реєстрації права власності, але листом № 15/43-489 від 23.03.2010 МКП БТІ відмовило ТОВ «Фірма «Ахтам ар» у реєстрації права власн ості на вказане нерухоме май но з мотивів ненадання додат кових документів, а саме дока зів того, що об' єкт реєстрац ії права власності є нерухом им майном, а також документів про введення кафе у експлуат ацію. Позивач вважав дії відп овідача щодо відмови у реєст рації права власності неправ омірними, оскільки документо м, який підтверджує право вла сності є рішення суду, яким вс тановлено, що літнє кафе є нер ухомим майном, витребовуванн я інших документів не передб ачено чинним законодавством . Крім того, відмова у реєстрац ії права власності викладена у листі, хоча Тимчасовим поло женням про порядок державної реєстрації прав власності н а нерухоме майно передбачено , що у випадку відмови у реєстр ації права власності виносит ься рішення встановленої фор ми. Просили суд зобов' язати Міське комунальне підприємс тво Бюро технічної інвентари зації зареєструвати право вл асності на нерухоме майно - лі тнє кафе, загальною площею 100 м .2, розташоване за адресою: м.Лу ганськ, площа Героїв ВВ (сквер ), 5-г за ТОВ «Фірма «Ахтамар» та видати витяг про реєстрацію права власності.
Постановою Луганського ок ружного адміністративного с уду від 14 травня 2010 року позовн і вимоги задоволено у повном у обсязі: зобов'язано Міське к омунальне підприємство Бюро технічної інвентаризації за реєструвати за Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма "Ахтамар" право власно сті на нерухоме майно - літнє к афе, загальною площею 100 м.2, роз ташоване за адресою: м. Луганс ьк, площа Героїв ВВ (сквер), 5-г, т а видати Товариству з обмеже ною відповідальністю "Фірма "Ахтамар" витяг про реєстраці ю права власності на вказани й об'єкт нерухомості.
Відповідач не погодився з д аною постановою суду першої інстанції та подав апеляційн у скаргу в якій просив постан ову суду скасувати, постанов ити нове рішення, яким відмов ити у задоволенні позовних в имог. Вимоги апеляційної ска рги обґрунтовували тим, що су д першої інстанції неправиль но визначився щодо того, що ді юче законодавство не передба чає вимагання додаткових док ументів при здійсненні держа вної реєстрації. Проте суд не взяв до уваги те, що позивачем до МКП БТІ взагалі не було над ано матеріалів технічної інв ентаризації, без яких неможл иво встановити існування об' єкту нерухомого майна. Задов ольняючи позов суд не з' ясу вав на який об' єкт надававс я дозвіл позивачу - на об' є кт нерухомого майна чи на об' єкт малої архітектурної форм и.
Колегія суддів заслухавши доповідача, перевіривши мат еріалами справи за доводами апеляційної скарги, вважає, щ о апеляційна скарга відповід ача підлягає задоволенню, а п останова суду першої інстанц ії має бути скасована.
До такого висновку колегія прийшла з огляду на наступне :
Відповідно до ст. 2 КАС Украї ни, завданням адміністративн ого судочинства є захист пра в, свобод та інтересів фізичн их та юридичних осіб у сфері п ублічно - правових відносин в ід порушень з боку у тому числ і органів державної влади. У с правах щодо оскарження рішен ь суди перевіряють чи прийня ті вони на підставі, у межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та зако нами України.
Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що правовий п орядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яки х ніхто не може бути примушен ий робити те, що не передбачен о законодавством. Органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.
Судом встановлено, що Товар иство з обмеженою відповідал ьністю «Фірма «Ахтамар» є юр идичною особою, зареєстрован о виконавчим комітетом Луган ської міської ради 01.09.1993.
Рішенням Ленінського райо нного суду м.Луганська від 29.12.2 009 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Ах тамар» (ідентифікаційний ном ер 20175019) визнано право власност і на об' єкт нерухомості - літ нє кафе, загальною площею 100 м.2, розташоване за адресою: м.Луг анськ, площа Героїв ВОВ (сквер ), 5-г.
На підставі вищевказаного рішення позивач надав до МКП БТІ заяву про реєстрацію пра ва власності та вказане ріше ння суду для державної реєст рації права власності на літ нє кафе, розташоване за адрес ою: м.Луганськ, площа Героїв ВО В (сквер), 5-г.
Листом № 15/43-489 від 23.03.2010 МКП Бюро технічної інвентаризації по відомило ТОВ «Фірма «Ахтамар » про відмову у реєстрації пр ава власності на вказаний об ' єкт нерухомості з посиланн я на те, що до заяви про реєстр ацію права власності не дода но доказів введення об' єкту в експлуатацію, відсутні док ази того, що літнє кафе є об' є ктом нерухомості.
Суд першої інстанції, задов ольняючи позовні вимоги, вих одив з того, що підставою для д ержавної реєстрації речових прав є вищевказане рішення Л енінського районного суду м. Луганська від 29.12.2009, а у відпові дача були відсутні підстави для відмови у реєстрації пра ва власності ТОВ «Фірма «Ахт амар» на літнє кафе, розташов ане за адресою: м.Луганськ, пло ща Героїв ВВ (сквер), 5-г, на підс таві рішення Ленінського рай онного суду м.Луганська від 29. 12.2009. Підстави для відмови у реє страції права власності, заз начені у листі МКП Бюро техні чної інвентаризації № 15/43-489 від 23.03.2010, не відповідають підстава м для відмови, зазначеним у ст .24 Закону України «Про державн у реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежен ь», п.п.3.3 Тимчасового положенн я про порядок державної реєс трації прав власності на нер ухоме майно.
Колегія суддів не може пого дитись з такими висновками с уду першої інстанції з насту пних підстав.
Умови та порядок здійсненн я реєстрації прав на нерухом е майно передбачені Законом України "Про державну реєстр ацію речових прав на нерухом е майно та їх обмежень" та Тимч асовим положенням про порядо к реєстрації прав власності на нерухоме майно, яке затвер джено наказом Міністерства ю стиції України від 7 лютого 2002 р оку N 7/5 та зареєстровано в Міні стерстві юстиції України 18 лю того 2002 р. за N 157/6445.
Згідно п. 5 прикінцевих поло жень вказаного Закону, до ств орення єдиної системи органі в реєстрації прав, а також до ф ормування Державного реєстр у прав у складі державного зе мельного кадастру, реєстраці я об'єктів нерухомості прово диться комунальними підприє мствами бюро технічної інвен таризації.
Частиною п' ятою ст. З вказа ного Закону передбачено, що п раво власності та інші речов і права на нерухоме майно, наб уті згідно з діючими нормати вно-правовими актами до набр ання чинності цим Законом, ви знаються державою.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 вказан ого Закону, обов'язковій держ авній реєстрації підлягають речові права на нерухоме май но, що знаходиться на територ ії України, фізичних та юриди чних осіб, держави, територіа льних громад, іноземців та ос іб без громадянства, іноземн их юридичних осіб, міжнародн их організацій, іноземних де ржав.
Частиною третьою ст. 17 вказа ного Закону встановлено, що д ержавній реєстрації підляга ють заявлені речові права на нерухоме майно за наявності документів, що підтверджуют ь вчинення правочинів щодо т аких об'єктів, посвідчених ві дповідно до закону, або свідч ать про наявність інших, пере дбачених законом підстав.
Згідно п.1.6 Тимчасового поло ження реєстрації підлягають права власності тільки на об ' єкти нерухомого майна, буд івництво яких закінчено та я кі прийняті в експлуатацію у встановленому порядку, за на явності матеріалів технічно ї інвентаризації, підготовле них тим БТІ, яке проводить реє страцію права власності на ц і об' єкти.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач не надав мате ріалів технічної інвентариз ації на спірний об' єкт неру хомого майна та акт вводу об' єкта в експлуатацію.
Згідно до п. 3.1. Тимчасового п оложення з моменту прийняття заяви розпочинається розгля д реєстратором заяви та дода них до неї документів. Реєстр атор, зокрема, установлює від повідність заявлених прав і поданих документів вимогам з аконодавства, а також відсут ність суперечностей між заяв леними та вже зареєстрованим и правами на об'єкт нерухомос ті, інших підстав для відмови в реєстрації прав.
Згідно до п. 3.1.2. Порядку веден ня Реєстру прав власності на нерухоме майно. затверджено го наказом Міністерства юсти ції України від 28 січня 2003 р. N 7/5, і дентифікація об'єкту нерухом ості здійснюється за адресою такого об'єкту.
Відповідно до п. 1.13. Тимчасов ого положення реєстрація пра в проводиться в такому поряд ку: приймання й перевірка док ументів, поданих для реєстра ції прав власності на нерухо ме майно; установлення відсу тності підстав для відмови в реєстрації прав; прийняття р ішення про реєстрацію прав в ласності або про відмову в ре єстрації прав; унесення запи сів до Реєстру прав; учинення написів на правовстановлююч их документах; видача витягі в із Реєстру прав про реєстра цію прав.
Згідно п.1.6 вказаного Положе ння не підлягають реєстрації тимчасові споруди, а також сп оруди не пов' язані із земле ю. Згідно договору оренди зем ельної ділянки від 12.03.2002 термін оренди закінчується 16.06.2010р.
Статтею 24 Закону України «П ро державну реєстрацію речов их прав на нерухоме майно та ї х обмежень» передбачено, що у державній реєстрації права може бути відмовлено в разі, я кщо:
- заявлене право не підлягає державній реєстрації відпов ідно до цього Закону;
- нерухоме майно або більша за площею його частина переб уває в іншому реєстраційному (кадастровому) окрузі;
- із заявою про державну реє страцію звернулася особа, як а відповідно до цього Закону не може бути суб'єктом права в ласності на даний об'єкт неру хомого майна або представник ом такого суб'єкта;
- подані документи не відпов ідають вимогам, установленим цим Законом та іншими нормат ивно-правовими актами, або не дають змоги установити відп овідність заявлених прав док ументам, що їх посвідчують;
- заяву про державну реєстра цію права власності відповід но до правочину про відчужен ня нерухомого майна було под ано після державної реєстрац ії обмежень, вчинених щодо ць ого майна;
- заявлене право власності а бо інше речове право вже заре єстроване.
Суд першої інстанції, задов ольняючи позовні вимоги, не в становлював взагалі який ста тус на даний момент має літнє кафе, на яке він визнав право власності - об' єкта нерухо мого майна чи об' єкта малої архітектурної форми, на яке в изнання права власності не п ередбачено.
Всупереч вимогам діючого з аконодавства позивач не нада в відповідачу передбачений с т.37 Закону України «Про місцев е самоврядування в Україні» рішення виконавчої влади про присвоєння поштової адреси об' єкту нерухомого майна, щ о унеможливило введення спір ного об' єкту до Єдиного Реє стру прав власності.
Таким чином, колегія суддів вважає, що відповідач правом ірно відмовив позивачеві у р еєстрації права власності на об' єкт нерухомого майна, ос кільки подані документи не в ідповідали вимогам, встановл еним діючим законодавством.
Крім того колегія суддів за значає, що позивач при подачі пакету документів про реєст рацію права власності на літ нє кафе, розташоване за адрес ою: м.Луганськ, площа Героїв ВВ (сквер), 5-г, надав відповідачу, як єдиний доказ права власно сті на вказаний об' єкт, ріше ння Ленінського районного су ду м. Луганська від 29.12.2009.
Проте рішенням Колегії суд дів судової палати у цивільн их справах Апеляційного суду Луганської області рішення Ленінського районного суду м .Луганська від 23.12.2009 в частині з адоволення зустрічного позо ву, яким за ТОВ «Фірма «Ахтама р» визнано право власності н а літнє кафе, розташоване за а дресою: м.Луганськ, площа Геро їв ВВ (сквер), 5-г скасовано, в за доволенні позову відмовлено за необґрунтованістю.
Згідно ч.1 ст.72 КАС Украї ни обставини, встановлені су довим рішенням в адміністрат ивній, цивільній або господа рській справі, що набрало зак онної сили, не доказуються пр и розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи а бо особа, щодо якої встановле но ці обставини.
Таким чином, на даний м омент у відповідача взагалі відсутні підстави для реєстр ації права власності за пози вачем на літнє кафе, розташов ане за адресою: м.Луганськ, пло ща Героїв ВВ (сквер), 5-г.
У зв' язку з викладен им, колегія суддів вважає, що с уд першої інстанції прийняв оскаржувану постанову з пору шенням норм матеріального пр ава та процесуального права, що відповідно до вимог статт і 202 Кодексу адміністративног о судочинства України обумов лює скасування постанови суд у першої інстанції, а у задово ленні позовних вимог необхід но відмовити.
Керуючись статтями 24, 160, 167, 184, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Міськог о комунального підприємства Бюро технічної інвентаризац ії на постанову Луганського окружного адміністративног о суду від 14 травня 2010 року по ад міністративній справі № 2-а-2458/1 0/1270 - задовольнити.
Постанову Луганського окр ужного адміністративного су ду від 14 травня 2010 року по адмін істративній справі № 2-а-2458/10/1270 за позовом Товариства з обмеже ною відповідальністю «Ахтам ар» до Міського комунального підприємства Бюро технічної відповідальності про зобов' язання здійснити реєстрацію права власності на нежитлов у будівлю - скасувати.
Прийняти нову постанову:
Відмовити Товариству з обм еженою відповідальністю «Ах тамар» у задоволенні позовни х вимог до Міського комуналь ного підприємства Бюро техні чної відповідальності про зо бов' язання здійснити реєст рацію права власності на неж итлову будівлю.
Постанова Донецького апеляційного адміністратив ного суду за наслідками розг ляду у письмовому провадженн і набирає законної сили чере з п?ять днів після направленн я їх копій особами, які беруть участь у справі і може бути ос каржена в касаційному порядк у безпосередньо до Вищого ад міністративного суду Україн и протягом двадцяти днів піс ля набрання законної сили.
Головуючий:
Судді:
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2010 |
Оприлюднено | 04.04.2012 |
Номер документу | 22294664 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Горбенко К.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні