Ухвала
від 24.12.2010 по справі 2а-6628/10/1270
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Цицюра О. О.

Суддя-доповідач - Гераще нко І.В.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2010 року справа №2а-6 628/10/1270 приміщення суду за а дресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевче нка, 26

Донецький апеляційний адм іністративний суд у складі к олегії суддів:

головуючого судді Геращенка І.В.

суддів Ар абей Т.Г., Губської Л.В.

за відсутності представни ків сторін:

від позивача - не з'явилис ь

від відповідача - не з'яви лись

розглянувши в порядку пись мового провадження апеляцій ну скаргу Державної екологіч ної інспекції в Луганській о бласті

на постанову Луганського о кружного адміністративного суду

від 08.11.2010 року

у справі № 2а-6628/10/1270

за адміністративним позов ом Приватного підприємства “ Стартком - АГ”

до відповідача Державної е кологічної інспекції в Луган ській області

про визнання дій протиправ ними

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство “Ст артком - АГ” звернулось до Л уганського окружного адміні стративного суду з позовною заявою до Державної екологіч ної інспекції в Луганській о бласті про визнання протипра вними дій.

Постановою Луганського ок ружного адміністративного с уду від 08.11.2010 року у справі № 2а-6628/ 10/1270 (суддя Цицюра О.О.) позовна з аява задоволена.

Відповідачем подана апеляційна скарга, в якій про сить скасувати постанову суд у та прийняти нове рішення, як им в задоволені позовної зая ви відмовити.

Доводи апеляційної скарги обґрунтовує невірним застос уванням судом першої інстанц ії норм процесуального та ма теріального права.

Вважає, що постанова суду пр ийнята при неповному та не вс ебічному досліджені усіх мат еріалів справи, висновки суд у не відповідають фактичним обставинам справи.

Зазначає, що державний інсп ектор з охорони навколишньог о природного середовища ОС ОБА_2 на підставі наказу від 27.04.2010 року № 211 брав участь у пере вірці дотримання вимог приро доохоронного законодавства , яка проводилась прокуратур ою області, тому у спорі, що ро зглядався, суд першої інстан ції помилково застосував нор ми Закону України “Про основ ні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарсь кої діяльності” та Порядку о рганізації та проведення суб 'єктів господарювання щодо д отримання вимог природоохор онного законодавства, затвер дженого наказом Міністерств а охорони навколишнього сере довища України від 10.09.2008 року № 464.

В запереченнях на апеляцій ну скаргу позивач вказав на ї ї безпідставність.

Представники осіб, які беру ть участь у справі, у судове за сідання не з'явились, про дату , час та місце розгляду апеляц ійної скарги повідомлені нал ежним чином, від відповідача надійшла заява про розгляд с прави за відсутності його пр едставника.

Враховуючи наведене, колег ія суддів розглядає апеляцій ну скаргу в порядку письмово го провадження.

Дослідивши матеріали спра ви, доводи апеляційної скарг и, колегія суддів встановила .

23 квітня 2010 року на адресу Дер жавної екологічної інспекці ї в Луганській області надій шов лист від Прокуратури Луг анської області про те, що Про куратурою Луганської област і проводиться перевірка щодо додержання природоохоронно го законодавства суб'єктами господарювання, які здійснюю ть відправлення вантажів з з алізничних станцій Донецько ї залізниці.

Також в листі зазначено, що у Свердловському районі ПП « Стартком-АГ» на перегоні Бір юково-Закордонний знешкодил о лісові насадження у захисн ій зоні та забруднило цю тери торію, у зв'язку з чим Прокурат ура Луганської області проси ть надати доручення начальни ку відділу екологічного конт ролю по Свердловському район у ОСОБА_3 про проведення п еревірки додержання вказани м підприємством природоохор онного законодавства, розрах увати завдані збитки та мате ріали перевірки надати до Пр окуратури Луганської област і до 28.04.2010 року. (а.с.32)

26 квітня 2010 року на адресу Дер жавної екологічної інспекці ї в Луганській області, в допо внення до раніше направленої вимоги, надійшов лист від Про куратури Луганської області , в якому Прокуратура Лугансь кої області просить виділити спеціаліста з 27 по 29 квітня 2010 р оку для участі у перевірці, як а проводиться Прокуратурою Л уганської області з вказаних питань, (а.с. 33)

На виконання вищевказаних листів, 26.04.2010 року в.о. начальник а Державної екологічної інсп екції в Луганській області С.В. Бешенко виданий наказ № 211 про відрядження головного спеціаліста відділу екологі чного контролю по Свердловсь кому регіону, державного інс пектора з охорони навколишнь ого природного середовища Лу ганської області ОСОБА_2 д о Прокуратури Луганської обл асті строком на 3 доби з 27.04.2010 рок у, для участі у перевірці.

27.04.2010 року здійснена перевірк а дотримання вимог природоох оронного законодавства ПП «С тартком-АГ», за результатами якої складений відповідний акт (а.с. 7).

Як зазначено в акті перевір ки дотримання вимог природоо хоронного законодавства від 27.04.2010 року, перевірка проведена держінспектором з охорони н авколишнього природного сер едовища відділу екологічног о контролю по Свердловському регіону Луганської області ОСОБА_2 з залученням оперу повноваженого БЗПВ СКР ЛВ на станції Довжанська лейтенан та міліції Іващенка О.В.

Між сторонами немає розбіж ностей щодо обставин справи, встановлених судом першої і нстанції та апеляційним судо м, в апеляційній скарзі вказу ється на порушення норм проц есуального та матеріального права.

Як зазначає відповідач, інс пектор Державної екологічно ї служби приймав участь у пер евірці позивача, яка здійсню валась органом прокуратури, тому, як вважає заявник апеля ційної скарги, у суду першої і нстанції були відсутні право мірні підстави для задоволен ня позовної заяви та визнанн я дій інспектора неправомірн ими.

Колегія суддів вважає таки й висновок помилковим, а апел яційну скаргу такою, що не під лягає задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до ст.2 Кодексу а дміністративного судочинст ва України завданням адміні стративного судочинства є за хист прав, свобод та інтересі в фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових ві дносин від порушень з боку у т ому числі органів державної влади. У справах щодо оскарже ння рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі , у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та Законами України.

Згідно ст. 9 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни, суд при вирішенні справи керується принципом законно сті, відповідно до якого орга ни державної влади, органи мі сцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зо бов'язані діяти лише на підст аві, в межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та Законами України. С уд вирішує справи на підстав і Конституції та законів Укр аїни, а також міжнародних дог оворів, згода на обов'язковіс ть яких надана Верховною Рад ою України.

Статтею19 Конституції Украї ни встановлено, що органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов' язані діят и лише на підставі, в межах пов новажень та у спосіб, що перед бачені Конституцією та Закон ами України.

Відповідно до ст. 16 Закону Ук раїни “Про охорону навколишн ього природного середовища” управління охороною навколи шнього природного середовищ а полягає у здійсненні в цій г алузі функцій спостереження , дослідження, екологічної ек спертизи, контролю, прогнозу вання, програмування, інформ ування та іншої виконавчо - ро зпорядчої діяльності.

Державне управління в галу зі охорони навколишнього при родного середовища здійснюю ть Кабінет Міністрів України , Ради та їх виконавчі і розпор ядчі органи, а також спеціаль но уповноважені на те держав ні органи по охороні навколи шнього природного середовищ а і використанню природних р есурсів та інші державні орг ани відповідно до законодавс тва України.

Спеціально уповноваженими державними органами управлі ння в галузі охорони навколи шнього природного середовищ а і використання природних р есурсів у республіці є спеці ально уповноважений централ ьний орган виконавчої влади з питань екології та природн их ресурсів, його органи на мі сцях та інші державні органи , до компетенції яких законод авством України та Автономно ї Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функц ій.

Метою управління в галузі о хорони навколишнього природ ного середовища є реалізація законодавства, контроль за д одержанням вимог екологічно ї безпеки, забезпечення пров едення ефективних і комплекс них заходів щодо охорони нав колишнього природного серед овища, раціонального викорис тання природних ресурсів, до сягнення узгодженості дій де ржавних і громадських органі в у галузі охорони навколишн ього природного середовища.

Ст. 11 Закону України “Про охо рону навколишнього природно го середовища” передбачено, що Україна гарантує своїм гр омадянам реалізацію екологі чних прав, наданих їм законод авством.

Ради, спеціально уповноваж ені державні органи управлін ня в галузі охорони навколиш нього природного середовища і використання природних ре сурсів зобов'язані подавати всебічну допомогу громадяна м у здійсненні природоохорон ної діяльності, враховувати їх пропозиції щодо поліпшенн я стану навколишнього природ ного середовища та раціональ ного використання природних ресурсів, залучати громадян до участі у вирішенні питань охорони навколишнього приро дного середовища та використ ання природних ресурсів.

Порушені права громадян у г алузі охорони навколишнього природного середовища мають бути поновлені, а їх захист зд ійснюється в судовому порядк у відповідно до законодавств а України.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну екологічну інс пекцію в областях, містах Киє ві та Севастополі, затвердже ного наказом Міністерства ох орони навколишнього природн ого середовища України 19.12.2006. № 548, зареєстрованим в Міністерс тві юстиції України 13 лютого 2 007 року за № 120/13387 (далі -Положення ) Інспекція є спеціальним під розділом Міністерства охоро ни навколишнього природного середовища України, органом виконавчої влади та відпові дно суб'єктом владних повнов ажень.

Інспекція в межах своїх пов новажень забезпечує реаліза цію державної політики у сфе рі охорони навколишнього при родного середовища, раціонал ьного використання, відтворе ння та охорони природних рес урсів, поводження з відходам и (крім поводження з радіоакт ивними відходами), екологічн ої та в межах своєї компетенц ії радіаційної безпеки на ві дповідній території.

Таким чином, відповідач у сп раві - орган владних повнов ажень, якому чинним законода вством надані владні управлі нські функції у сфері охорон и навколишнього природного с ередовища.

Згідно ст. 20 Закону України “ Про охорону навколишнього пр иродного середовища” до комп етенції спеціально уповнова женого центрального органу в иконавчої влади з питань еко логії та природних ресурсів і його органів на місцях нале жать: здійснення комплексног о управління в галузі охорон и навколишнього природного с ередовища в республіці, пров едення єдиної науково-техніч ної політики з питань охорон и навколишнього природного с ередовища і використання при родних ресурсів, координація діяльності міністерств, від омств, підприємств, установ т а організацій в цій галузі; де ржавний контроль за використ анням і охороною земель, надр , поверхневих і підземних вод , атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тварин ного світу, морського середо вища та природних ресурсів т ериторіальних вод, континент ального шельфу і виключної (м орської) економічної зони ре спубліки, а також за додержан ням норм екологічної безпеки ; обмеження чи зупинення (тимч асово) діяльності підприємст в і об'єктів, незалежно від їх підпорядкування та форм влас ності, якщо їх експлуатація з дійснюється з порушенням зак онодавства про охорону навко лишнього природного середов ища, вимог дозволів на викори стання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гра нично допустимих викидів впл иву фізичних та біологічних факторів і лімітів скид ів забруднюючих речовин; подання позовів про відшк одування збитків і втрат, зап одіяних в результаті порушен ня законодавства про охорону навколишнього природного се редовища; складання протокол ів та розгляд справ про адмін істративні правопорушення в галузі охорони навколишньог о природного середовища і ви користання природних ресурс ів; координація роботи інших спеціально уповноважених ор ганів державного управління в галузі охорони навколишнь ого природного середовища та використання природних ресу рсів; здійснення міжнародног о співробітництва з питань о хорони навколишнього природ ного середовища, вивчення, уз агальнення і поширення міжна родного досвіду в цій галузі , організація виконання зобо в'язань України відповідно д о міжнародних угод з питань о хорони навколишнього природ ного середовища; встановленн я порядку надання інформації про стан навколишнього прир одного середовища; встановле ння порядку організації та п роведення публічних слухань або відкритих засідань з пит ань впливу запланованої діял ьності на навколишнє природн е середовище.

Спеціально уповноважений центральний орган виконавчо ї влади з питань екології та п риродних ресурсів виконує й інші функції відповідно до п оложення про нього, що затвер джується Кабінетом Міністрі в України.

Компетенція інших спеціал ьно уповноважених державних органів управління в галузі охорони навколишнього приро дного середовища і раціональ ного використання природних ресурсів визначається закон одавством України, а також по ложеннями про ці органи, які з атверджуються у встановлено му порядку.

Порядок проведення переві рки дотримання вимог природо охоронного законодавства ре гулюється Законом України «П ро основні засади державного нагляду (контролю) у сфері гос подарської діяльності» та По рядком організації та провед ення перевірок суб'єктів гос подарювання щодо дотримання вимог природоохоронного зак онодавства, затвердженого на казом Міністерства охорони н авколишнього середовища Укр аїни від 10.09.2008 року № 464.

Відповідно до ст. 6. Закону Ук раїни «Про основні засади де ржавного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльно сті» підставами для здійснен ня позапланових заходів є:

подання суб'єктом господ арювання письмової заяви до відповідного органу дер жавного нагляду (контролю) пр о здійснення заходу державно го нагляду (контролю) за його б ажанням;

виявлення та підтверджен ня недостовірності даних, заявлених у документах об ов'язкової звітності, подани х суб'єктом господарювання;

перевірка виконання суб'єк том господарювання приписів , розпоряджень або інших розп орядчих документів щодо у сунення порушень вимог за конодавства, виданих за рез ультатами проведення планов их заходів органом державног о нагляду (контролю);

звернення фізичних та юрид ичних осіб про порушення суб 'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюєт ься тільки за наявності згод и центрального органу викона вчої влади на його проведенн я;

неподання у встановлен ий термін суб'єктом госп одарювання документів обо в'язкової звітності без пова жних причин, а також письмови х пояснень про причини, які пе решкоджали поданню таких док ументів;

настання аварії, смерті пот ерпілого внаслідок нещасног о випадку або професійного з ахворювання, що було пов'язан о з діяльністю суб'єкта госпо дарювання.

Під час проведення позапла нового заходу з'ясовуються л ише ті питання, необхідність перевірки яких стала підста вою для здійснення цього зах оду, з обов'язковим зазначенн ям цих питань у посвідченні (н аправленні) на проведення де ржавного нагляду (контролю).

Проведення позапланових з аходів з інших підстав, крім п ередбачених цією статтею, за бороняється, якщо інше не пер едбачається законом або міжн ародним договором України, з года на обов'язковість якого надана Верховною Радою Укра їни.

Суб'єкт господарювання пов инен ознайомитися з підставо ю проведення позапланового з аходу з наданням йому копії в ідповідного документа.

Строк здійснення позаплан ового заходу не може перевищ увати десяти робочих днів, а щ одо суб'єктів малого підприє мництва - двох робочих днів, як що інше не передбачено закон ом.

Продовження строку здійсн ення позапланового заходу не допускається.

Відповідачем не надана жод на з підстав для проведення п еревірки, визначена зазначен ою нормою Закону.

Відповідно до ст. 7 Закону Ук раїни «Про основні засади де ржавного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльно сті» для здійснення плановог о або позапланового заходу о рган державного нагляду (кон тролю) видає наказ, який має мі стити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого б уде здійснюватися захід, та п редмет перевірки.

В матеріалах справи відсут ні докази видання керівником відповідача відповідного на казу.

Частиною 2 зазначеної норми Закону визначено, що на підст аві наказу оформляється посв ідчення (направлення) на пров едення заходу, яке підписуєт ься керівником або заступник ом керівника органу державно го нагляду (контролю) (із зазна ченням прізвища, ім'я та по бат ькові) і засвідчується печат кою.

У посвідченні (направленні ) на проведення заходу зазнач аються:

найменування органу держа вного нагляду (контролю), що зд ійснює захід;

найменування суб'єкта госп одарювання та/або його відок ремленого підрозділу або прі звище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприєм ця, щодо діяльності яких зд ійснюється захід;

місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його в ідокремленого підрозділу, що до діяльності яких здійснюєт ься захід;

номер і дата наказу, на вико нання якого здійснюється зах ід;

перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні з аходу, із зазначенням їх поса ди, прізвища, ім'я та по батько ві;

дата початку та дата закінч ення заходу;

тип заходу (плановий або поз аплановий);

вид заходу (перевірка, ревіз ія, обстеження, огляд, інспект ування тощо);

підстави для здійснення за ходу;

предмет здійснення заходу ;

інформація про зді йснення попереднього захо ду (тип заходу і строк йо го здійснення).

Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазнач еного в ньому строку здійсне ння заходу.

Перед початком здійснення заходу посадові особи орган у державного нагляду (контро лю) зобов'язані пред'явити кер івнику суб'єкта господарюван ня або уповноваженій ним осо бі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що з асвідчує посадову особу орга ну державного нагляду (контр олю), і надати суб'єкту господа рювання копію посвідчення (н аправлення).

Посадова особа органу держ авного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службо вого посвідчення не має прав а здійснювати державний нагл яд (контроль) суб'єкта господа рювання.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадови х осіб органу державного наг ляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явил и документів, передбачених ц ією статтею.

Як встановлено судом першо ї та апеляційної інстанції т а не спростовано відповідаче м, відповідне посвідчення ін спектору Державної екологіч ної інспекції ОСОБА_2 не в идавалось, керівнику позивач а не пред'являлось.

Таким чином, в порушення заз наченої норми Закону, якою чі тко встановлена заборона на здійснення перевірки у разі відсутності відповідного по свідчення, інспектором ОСО БА_2. здійснена перевірка по зивача та складений акт про ї ї результати.

За результатами здійсненн я планового або позаплановог о заходу посадова особа орга ну державного нагляду (контр олю), у разі виявлення порушен ь вимог законодавства, склад ає акт, який повинен містити т акі відомості:

дату складення акта;

тип заходу (плановий або поз аплановий);

вид заходу (перевірка, ревіз ія, обстеження, огляд тощо);

предмет державного нагляд у (контролю);

найменування органу держа вного нагляду (контролю), а так ож посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, як а здійснила захід;

найменування юридичної ос оби або прізвище, ім'я та по ба тькові фізичної особи - підпр иємця, щодо діяльності яких з дійснювався захід.

Посадова особа органу держ авного нагляду (контролю) заз начає в акті стан виконання в имог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі неви конання - детальний опис вияв леного порушення з посилання м на відповідну вимогу закон одавства.

В останній день перевірки д ва примірники акта підписуют ься посадовими особами орган у державного нагляду (контро лю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, як що інше не передбачено закон ом.

Якщо суб'єкт господарюванн я не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженням и.

Зауваження суб'єкта господ арювання щодо здійснення дер жавного нагляду (контролю) є н евід'ємною частиною акта орг ану державного нагляду (конт ролю).

У разі відмови суб'єкта госп одарювання підписати акт пос адова особа органу державног о нагляду (контролю) вносить д о такого акта відповідний за пис.

Один примірник акта вручає ться суб'єкту господарювання або уповноваженій ним особі , а другий - зберігається в орг ані державного нагляду (конт ролю).

Колегія суддів не приймає д о уваги довід апеляційної ск арги щодо відсутності факту здійснення перевірки саме ві дповідачем, оскільки до мате ріалів справи доданий акт пе ревірки від 27.04.2010 року, який скл адений державним інспекторо м з охорони навколишнього пр иродного середовища відділу екологічного контролю по Св ердловському регіону Луганс ької області ОСОБА_2 (а.с. 7).

Відповідно до ст. 71 Кодексу а дміністративного судочинст ва України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги т а заперечення, крім випадків , встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справа х про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб' є кта владних повноважень обов ' язок щодо доказування прав омірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладаєть ся на відповідача, якщо він за перечує проти адміністратив ного позову.

Відповідач не довів правом ірність дій щодо проведення перевірки позивача відповід но до пункту 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинс тва України.

Враховуючи наведене, колег ія суддів вважає, що постанов а суду першої інстанції прий нята при вірному застосуванн і норм процесуального та мат еріального права, висновки с уду відповідають фактичним о бставинам справи, тому підст ав для скасування постанови суду першї інстанції не вбач ається.

На підставі викладеного, ке руючись Конституцією Україн и, Водним кодексом України, За коном України “Про охорону н авколишнього природного сер едовища”, Законом України “П ро основні засади державного нагляду (контролю) у сфері гос подарської діяльності”, ст. 2, ст. 160, ст. 167, ст. 195, ст. 197, п. 1 ст. 198, ст. 20о , п. 1 ч. 1 ст. 205, ст. 206, ст. 211, ст. 212, ст. 254 Ко дексу адміністративного суд очинства України, суд, -

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу Де ржавної екологічної інспекц ії в Луганській області на по станову Луганського окружно го адміністративного суду ві д 08.11.2010 року у справі № 2а-6628/10/1270 - з алишити без задоволення.

Постанову Луганського окр ужного адміністративного су ду від 08.11.2010 року у справі № 2а-6628/10/1 270 за позовом Приватного підпр иємства “Стартком - АГ” до Д ержавної екологічної інспек ції в Донецькій області про в изнання дій протиправними - залишити без змін.

Ухвала Донецького апеляці йного адміністративного суд у набирає законної сили з мом енту проголошення та може бу ти оскаржена до Вищого адмін істративного суду України п ротягом двадцяти днів після набрання законної сили судов им рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків пер едбачених Кодексом адмініст ративного судочинства Украї ни, а в разі складення постано ви в повному обсязі відповід но до статті 160 цього Кодексу - з дня складення постанови в по вному обсязі.

Головуючий І.В.Гераще нко

Судді Т.Г.Арабе й

Л.В.Губська

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2010
Оприлюднено04.04.2012
Номер документу22295900
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-6628/10/1270

Ухвала від 22.12.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 22.12.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 24.12.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Геращенко І.В.

Постанова від 08.11.2010

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.О. Цицюра

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні