5015/5863/11
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.03.12 Справа № 5015/5863/11
Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого-судді Кузя В.Л.
суддів Юркевича М.В.
Малех І.Б.
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу б/н від 15.12.11 Будинкоуправління № 4 КЕВ м. Львова
на рішення Господарського суду Львівської області від 01.12.11
у справі № 5015/5863/11
за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Дорошенка-45»(далі по тексту –ОСББ «Дорошенка-45»), м. Львів
до відповідача Будинкоуправління № 4 Квартирно-експлуатаційного відділу м. Львова, м. Львів
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:
1. Міністерство оборони України, м. Київ
2. Львівська міська рада, м. Львів
3. Квартино-експлуатаційний відділ м. Львова, м. Львів
про зобов'язання передати на баланс житловий будинок
за участю представників:
від позивача –Беген Б.І. –керівник;
від відповідача –Мельницька Г.В. –представник;
від третьої особи 2 –Патер М.І. –головний спеціаліст;
від третіх осіб 1,3 –не з'явилися (належним чином повідомлені про час та місце судового засідання).
Права та обов'язки учасників судового процесу, передбачені ст. ст. 20, 22. 27 ГПК України, роз'яснено, заяви про відвід суддів та клопотання про технічну фіксацію судового процесу не надходили.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 01.12.11 у справі № 5015/5863/11 (суддя Ділай У.І.) позовні вимоги задоволено повністю, зобов'язано Будинкоуправління № 4 Львівської КЕЧ району ЗОК передати зі свого балансу на баланс ОСББ «Дорошенка-45» житловий будинок за адресою: м. Львів, вул. Дорошенка, 45; стягнуто судові витрати.
Будинкоуправління № 4 Квартирно-експлуатаційного відділу м. Львова не погоджується з даним рішенням суду, тому просить переглянути його в порядку апеляційного провадження, скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Зокрема, скаржник в апеляційній скарзі вказує, що суд першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення не врахував, що будинок № 45 по вул. Дорошенка в м. Львові має статус військового майна, правовий режим використання якого регулюється Законом України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України», та управління яким здійснюється Міністерством оборони України, як центральним органом управління Збройних Сил України. Натомість, як зазначає скаржник, відповідач як балансоутримувач не наділений повноваженнями щодо передачі будинку зі свого балансу на баланс позивача без відповідного рішення Міністерства оборони України.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення з підстав правомірності та обґрунтованості рішення суду.
Третя особа –Львівська міська рада подала пояснення по справі, в яких просить суд оскаржуване рішення залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення, посилаючись на те, що органом уповноваженим управляти спірним майном (Кабінетом Міністрів України) була надана згода на передачу цього майна до комунальної власності, в свою чергу Львівською міською радою була надана згода на прийняття цього майна до комунальної власності, проте невиконання відповідачем рішення про передачу майна свідчить про усунення членів ОСББ «Дорошенка-45»від обов'язків щодо утримання майна в належному стані та порушення їхніх прав як власників квартир, що розташовані у житловому будинку № 45 по вул. Дорошенка в м. Львові.
Міністерство оборони України та Квартино-експлуатаційний відділ м. Львова участі своїх уповноважених представників у судовому засіданні не забезпечили, письмових пояснень по суті заявлених позовних вимог не подали.
Присутні учасники судового процесу у судовому засіданні навели свої доводи та міркування, викладені в апеляційній скарзі та у відзиві на апеляційну скаргу.
Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, обговоривши доводи апеляційної скарги, Львівський апеляційний господарський суд дійшов висновку про задоволення апеляційної скарги з урахуванням наступного.
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Дорошенка-45»звернулося до Господарського суду Львівської області з позовом до Будинкоуправління № 4 Квартирно-експлуатаційного відділу м. Львова про зобов'язання передати житловий будинок за адресою: м. Львів, вул. Дорошенка, 45 на баланс ОСББ «Дорошенка-45».
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, протоколом установчих зборів ОСББ «Дорошенка-45»№ 1 від 01.12.10 затверджено статут ОСББ «Дорошенка-45», який 16.12.10 зареєстровано Управлінням державної реєстрації Львівської міської ради за № 255.
20 грудня 2010 р. ОСББ «Дорошенка-45»видано свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 № 719814.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на те, що 26.01.11 було проведено загальні збори членів ОСББ «Дорошенка-45»на яких, прийнято рішення про прийняття на баланс ОСББ «Дорошенка-45»житлового комплексу за адресою: м. Львів, вул. Дорошенка, 45. Примірник протоколу № 2 від 26.01.11, яким було оформлено дане рішення, разом із листом-повідомленням вих. № 28-01/11 від 28.01.11 з вимогою про підготовку документів для передачі спірного майна з балансу на баланс було надіслано начальнику Будинкоуправління № 4(1) Львівської КЕЧ району ЗОК Гідею В.К. Проте, як стверджує позивач, дана вимога була залишена без належного реагування, письмової відповіді на цей лист надано не було.
Як зазначає позивач у позовній заяві підставою для прийняття рішення про прийняття житлового комплексу на баланс ОСББ «Дорошенка-45»стало невиконання Будинкоуправлінням № 4(1) Львівської КЕЧ району ЗОК своїх обов'язків балансоутримувача, що в свою чергу негативно впливає на технічний стан будинку (руйнування покрівлі, замокання внутрішніх конструкцій будинку).
Крім того, до матеріалів позовної заяви позивачем було додано належним чином засвідчену копію акту-претензії про неналежне надання або ненадання послуг від 25.01.11, який склали мешканці будинку, яким засвідчено, що відповідач не надавав послуги з утримання будинку та прибудинкових територій з квітня 2009 року до 25.01.11. Відповіді на акт-претензію відповідачем надано не було.
Як вбачається з матеріалів справи, 29.12.05 Львівська міська рада, розглянувши листи командувача військ Західного оперативного командування від 07.11.05, Міністерства оборони України від 08.10.05, враховуючи постанову Кабінету Міністрів України від 29.08.2000 р. № 1282 «Про затвердження порядку вилучення і передачі військового майна з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів», керуючись положеннями Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», прийняла ухвалу № 3028 «Про прийняття у власність територіальної громади м. Львова відомчого житлового фонду, об'єктів інфраструктури інженерного забезпечення квартирно-експлуатаційного відділу м. Львова війська Західного оперативного командування»(із змінами), яким було прийнято у власність територіальної громади м. Львова спірне майно.
На виконання вимог ухвали Львівської міської ради від 29.12.05 № 3028, враховуючи розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.02.10 № 193-Р «Про передачу нерухомого військового майна у м. Львові», Львівською міською радою прийнято рішення № 651 від 08.07.11 «Про затвердження переліку об'єктів житлового фонду та інженерного забезпечення квартирно-експлуатаційного відділу м. Львова військ Західного оперативного командування, які приймаються у власність територіальної громади м. Львова». Згідно з додатком № 1 до вказаного рішення житловий будинок № 45 по вул. Дорошенка в м. Львові розташований на території військового містечка № 394, внесений до Переліку об'єктів житлового фонду квартирно-експлуатуційного відділу м. Львова військ Західного оперативного командування, які приймаються у власність територіальної громади м. Львова (а.с. 54-56).
Відповідно до п. 2. вищевказаного рішення Департаменту житлового господарства та інфраструктури доручено затвердити акти передачі-приймання об'єктів житлового фонду та інженерного забезпечення у власність територіальної громади за умови прийняття Кабінетом Міністрів України рішень про вилучення з користування Міністерства оборони України та передачу у комунальну власність іншого майна та земельних ділянок.
Як зазначає позивач, на даний час акти передачі-приймання не підписані, житловий будинок № 45 по вул. Дорошенка в м. Львові з балансового обліку Будинкоуправління №4 не знято.
Згідно з приписами ст. 4 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку»основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об'єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.
Для забезпечення виконання покладених на ОСББ функцій, ст. 11 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку»ОСББ надано право після набуття статусу юридичної особи прийняти на власний баланс весь житловий комплекс. Рішення про прийняття на баланс основних фондів приймається відповідно до цього Закону, інших нормативно-правових актів та статуту об'єднання.
При цьому, передача житлового комплексу з балансу попереднього балансоутримувача, призначеного відповідно до статті 11 цього Закону органом місцевого самоврядування, на баланс об'єднання відбувається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (Порядок передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.02 № 1521).
Суд першої інстанції дійшов висновку про правомірність та обґрунтованість позовних вимог та задоволення позову. Проте, Львівський апеляційний господарський суд не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Спірне майно – будинок, який розташований за адресою: м. Львів, вул. Дорошенка, 45, розташований на території військового містечка № 394 та наділений статусом військового майна.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.п. 2-1 та 4 Порядку вилучення і передачі військового майна Збройних Сил, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.02 № 1282, передача військового майна, зокрема, житлового фонду самоврядним установам і організаціям та у комунальну власність територіальних громад міст проводиться за рішенням Міністерства оборони України.
Відповідно до ч. 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
У відповідності до положень Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності»розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.02.10 № 193-Р «Про передачу нерухомого майна у м. Львові»прийняті пропозиції Міністерства оборони України та Львівської міської ради про передачу нерухомого військового майна (будівель та споруд об'єктів житлового фонду комунального призначення, інженерних мереж військових містечок) у м. Львові згідно з додатком у власність територіальної громади міста Львова, в тому числі і військове містечко № 394, на території якого розташований житловий будинок № 45 по вул. Дорошенка в м. Львова.
Відповідно до пунктів 5 та 6 ст. 7 Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності»передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою та членами комісії. Право власності на об'єкт передачі виникає з дати підписання такого акта прийому-передачі.
Проте, як встановлено судом, така передача будинку по вул. Дорошенка, 45 у м. Львові фактично не відбулась, акт не підписано. Відповідно, зазначений житловий будинок залишився у власності держави в особі Міністерства оборони України і на балансі Будинкоуправління № 4 КЕВ м. Львова.
Рішення уповноваженим відповідно до вищенаведених законодавчих актів органом держави –Міністерством оборони України про передачу позивачу будинку по вул. Дорошенка, 45 у м. Львові не приймалось, розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.02.10 № 193-Р не змінено і не втратило чинність.
Відповідач у справі - Будинкоуправління № 4 КЕВ м. Львова є лише балансоутримувачем і не уповноважене приймати рішення щодо передачі та здійснювати передачу такого майна у власність ОСББ «Дорошенка-45».
Натомість позивач у справі не звертався ні до Кабінету Міністрів України, ні до Міністерства оборони України про зміну попередніх рішень (щодо передачі будинку в комунальну власність) з метою передачі будинку безпосередньо ОСББ «Дорошенка-45», а також не оскаржував бездіяльність Львівської міської ради щодо фактичного невиконання як розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.02.10 № 193-Р, так і його власних рішень щодо цього об'єкта нерухомості, з метою подальшої передачі будинку на баланс об'єднання з комунальної власності.
Виходячи з цього, Львівський апеляційний господарський суд встановив, що подання вимоги у вигляді претензії, а в подальшому і позову до Будинкоуправління № 4 КЕВ м. Львова здійснено позивачем як до неналежної, тобто не уповноваженої власником особи в порушення встановленої процедури і при наявності чинних нормативних актів індивідуальної дії щодо об'єкта –житлового будинку по вул. Дорошенка, 45 у м. Львові.
Суд першої інстанції не прийняв до уваги вищезазначене.
Посилання позивача та місцевого господарського суду на ст. 11 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», п.п. 2, 5 Порядку передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, не може змінити загальної норми права, що відчуження державного (особливо військового) майна, зміна форми власності державної на приватну (що фактично відбувається при передачі будинку позивачу) може здійснюватися лише власником або уповноваженим ним органом. Відповідач у справі такими повноваженнями не наділений.
Щодо висновку суду про те, що невиконання Міністерством оборони України та Львівською міською радою рішень про передачу і прийняття майна у комунальну власність є усунення їх від обов'язків щодо утримання майна в належному стані, що зможе призвести до руйнування об'єкту взагалі, то такий Львівським апеляційним господарським судом не визнається належно аргументованим, документально підтвердженим і таким, що є правовою підставою для задоволення позову.
Разом з цим, Львівський апеляційний господарський суд зазначає, що позивач у справі, як представник власників значної частини квартир в будинку № 45 по вул. Дорошенка не звільнений від обов'язку поряд з безпосередніми власниками квартир, які є співвласниками допоміжних приміщень, утримувати будівлю в належному технічному стані, оскільки відповідно до норми ст. 13 Конституції України, п. 4 ст. 319 та ст. 322 Цивільного кодексу України визначено, що власність зобов'язує і, що власник зобов'язаний утримувати майно, що йому належить.
Зазначені норми чинного законодавства судом не були застосовані.
Таким чином, оскаржуване рішення було прийнято внаслідок неправильного застосування норм матеріального права, з покладенням на відповідача обов'язку, на вчинення якого він не був уповноважений відповідно до вимог закону, а тому, відповідно, до норми ст. 104 ГПК України таке рішення підлягає скасуванню.
Підстави для задоволення позову, з огляду на вищенаведене, судом апеляційної інстанції не встановлені.
Враховуючи вищенаведене та керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, -
Львівський апеляційний господарський суд ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу задоволити.
2. Рішення Господарського суду Львівської області від 01.12.11 у справі № 5015/5863/11 скасувати. Прийняти нове рішення –в позові відмовити.
3. Судовий збір за розгляд справи в суді першої інстанції покласти на позивача.
4. Стягнути з ОСББ «Дорошенка-45»(79000, м. Львів, вул. Дорошенка, 45, ідентифікаційний код 37444564) на корить Будинкоуправління № 4 Квартирно-експлуатаційного відділу м. Львова (79019, м. Львів, вул. Гайдамацька, 9А, ідентифікаційний код 24964599) 470,50 грн. судового збору за перегляд судового рішення в порядку апеляційного провадження.
5. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
Головуючий суддя Кузь В.Л.
Суддя Юркевич М.В.
Суддя Малех І.Б.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2012 |
Оприлюднено | 05.04.2012 |
Номер документу | 22359250 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Кузь В.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні