Рішення
від 03.04.2012 по справі 38/358
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

03.04.12 р. Сп рава № 38/358

Господарський суд Донець кої області у складі головую чого судді Лейби М.О., судді Сгара Е.В., судді Курило Г.Є.

при секретарі судового зас іданні Зікєєвій Л.П.

розглянувши матеріали спр ави за позовом: Товариства з о бмеженою відповідальністю “ Гал-Транс-Сервіс” с.Рясне-Рус ьке, Львівська область

до відповідача: Приватного акціонерного товариства “Ук раїнська акціонерна страхов а компанія “АСКА” м.Донецьк в особі Львівської дирекції П риватного акціонерного това риства “Українська акціонер на страхова компанія “АСКА” м.Львів

про стягнення суми страхов ого відшкодування у розмірі 51 945,74грн.

за участю

представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1 за дов.

від відповідача: ОСОБА_2 за дов.

Суть спору:

28.12.2011р. до господарського суд у Донецької області за підсу дністю надійшла справа №5015/6457/11 за позовом Товариства з обме женою відповідальністю “Гал -Транс-Сервіс” с.Рясне-Руське , Львівська область до Приват ного акціонерного товариств а “Українська акціонерна стр ахова компанія “АСКА” м.Доне цьк в особі Львівської дирек ції Приватного акціонерного товариства “Українська акці онерна страхова компанія “АС КА” м.Львів про стягнення сум и страхового відшкодування у розмірі 51 945,74грн.

Ухвалою господарського су ду Донецької області від 29.12.2011р . справу №5015/6457/11 прийнято до пров адження та присвоєно їй номе р 38/358 відповідно до порядку при своєння номерів, встановлено го в господарському суді Дон ецької області.

В обґрунтування позовних в имог позивач посилається на договір страхування цивільн ої відповідальності експеди тора від 01.03.2011р. №7436754 з додатком № 1, договір на перевезення вант ажів автомобільним транспор том від 04.05.2011р. №04/05, договір про на дання послуг з організації п еревезень вантажів автомобі льним транспортом у міжнарод ному сполученні і транспортн о-експедиторське обслуговув ання від 04.02.2011р., заявку №04/05/2 ТН на міжнародне перевезення вант ажу від 04.05.2011р., претензію №01/05 ПП в ід 12.05.2011р., розрахунок собіварто сті товару, протокол прийому вантажу від 11.05.2011р., заяву про ви плату страхового відшкодува ння від 13.05.2011р., лист №2767-22/19 від 02.08.2011р ., міжнародну ТТН СМR №6817 від 05.05.2011р ., техпаспорти на транспортни й засіб, правовстановлюючі д окументи тощо.

31.01.2012р. відповідач надав запе речення на позовну заяву №444-22/1 9 від 31.01.2012р., в яких зазначив, що д ія договору страхування розп овсюджувалась лише на переве зення, що здійснюються перев ізниками, зазначеними в Дода тку №1 до договору страхуванн я. Перевезення вантажу позив ачем було доручено перевізни ку, який не входить до перелік у автоперевізників зазначен их в Додатку №1 до договору стр ахування.

Крім того, відповідач посил ається на п. 2.10.8 Договору, як на підставу у відмові виплати с трахового відшкодування.

Відзив та додані до нього до кументи судом розглянуті та залучені до матеріалів справ и.

Процесуальний строк розгл яду спору був продовжений в п орядку ст.69 ГПК України.

Розпорядження в.о.голови го сподарського суду Донецької області від 13.03.2012р. призначено колегіальний розгляд справи №38/358 у складі: головуючий судд я Лейба М.О., суддя Курило Г.Є., с уддя Сгара Е.В.

Протягом розгляду справи с торони надавали додаткові до кументи та пояснення, які суд ом розглянуті та долучені до матеріалів справи.

Розглянувши матеріали спр ави, дослідивши докази по спр аві та вислухавши уповноваж ених представників сторін, г осподарський суд

ВСТАНОВИВ:

01 березня 2011р. між Закритим ак ціонерним товариством “Укра їнська акціонерна страхова к омпанія “АСКА” м.Донецьк в ос обі Львівської дирекції м.Ль вів, яке змінило назву на Прив атне акціонерне товариство “ Українська акціонерна страх ова компанія “АСКА” (за догов ором - Страховик, далі-відпо відач) та Товариством з обмеж еною відповідальністю “Гал-Т ранс-Сервіс” ( за договором - Страхувальник, далі-позивач ) був укладений договір №7436754 ст рахування цивільної відпові дальності експедитора, предм етом якого є майновий інтере с, пов' язаний з цивільною ві дповідальністю страхувальн ика при здійсненні останнім експедирування вантажів.

Згідно п.1.2 Договору, цей дого вір укладений на підставі Пр авил добровільного страхува ння відповідальності автопе ревізників та експедиторів, затверджених Страховиком, і діє стосовно перевезень, зді йснюваних перевізниками, заз наченими в Додатку 1 до догово ру. У випадку залучення інших перевізників, необхідно пис ьмовою заявкою повідомити Ст раховика не менш як за 48 годин до прийняття вантажу на пере везення.

Розділом 2 договору визначе но, що страхова подія за цим до говором вважається такою, що наступила, якщо у відношенні претензії, заявленої Страх увальнику третіми особами, в ідповідним судом винесенні р ішенням або вирок, що зобов' язують Страхувальника відшк одувати заподіяний третій ос обі збиток.

Згідно п. 2.10 договору страхув ання за цим договором не підл ягає відшкодуванню збиток, щ о виник внаслідок зокрема не відповідного упакування чи у купорки вантажів і їхнього в ідправлення в пошкодженому с тані (п.2.10.8).

Розділом 3 договору сторони визначили права та обов' яз ки сторін.

Страхувальник зобов' язан ий при прийнятті вантажу до т ранспортування і при кожному перевантаженні проводити ог ляд зовнішнього стану вантаж у і його упакування, робити ві дповідні позначки в накладні й. У разі потреби залучати для проведення огляду представн иків незалежної експертизи а бо Страховика (п.3.2.4.2 договору).

Викликати аварійного комі сара (його представника), зазн аченого (призначеного) Страх овиком або незалежного експе рта для проведення огляду по шкоджень вантажу в тому випа дку, якщо в момент прийому ван тажу вантажоодержувачем вия влені ознаки пошкодження ван тажу. Пошкодження вантажу фі ксується актом аварійного ко місара або актом незалежного експерта, складеного в прису тності аварійного комісара ( його представника). Такий акт є основним документом при ви несенні рішення про визнання події страховим випадком і р озрахунку суми страхового ві дшкодування. У випадку, якщо а кт про пошкодження вантажу с кладений незалежним експерт ом без присутності аварійног о комісара (його представник а), призначеного Страховиком , рішення про виплату страхов ого відшкодування і його роз мір Страховик приймає за вла сним розсудом (3.3.3.4 договору).

Розділом 6 договору сторони визначили порядок виплати с трахового відшкодування.

Пунктом 6.4.2 договору визначе ні документи, що надаються Ст рахувальником для виплати ст рахового відшкодування сере д яких: відповідний акт, що сві дчить про позадоговірне запо діяння шкоди майну або фізич ному стану третьої особи; док ументи, що підтверджує факт о плати Страхувальником вимог и третьої особи;

Розділом 7 договору визначе ний порядок внесення змін у д оговір, згідно п.7.1 якого зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін на підставі письмової заяви од нієї із сторін протягом 5 днів з моменту одержання заяви ін шою стороною й оформлюється у вигляді письмових додатков их угод, що підписуються обом а сторонами.

Згідно п.8.8 договору, невід' ємною частиною цього договор у є заява-анкета на страхуван ня відповідальності експеди торів і Додаток №1 до цього дог овору.

Як зазначає позивач, Додатк ом №1 до договору страхування цивільної відповідальності експедитора №7436754 від 01.03.2011р. визн ачений перелік авто перевізн иків, серед яких ТОВ «Українс ька транспортна група» (п.7 Дод атку №1), з якими у страхувальн ика укладені договори на пер евезення, відносно яких діє ц ей Договір.

Вказаний додаток підписан ий представниками сторін та скріплений печатками підпри ємств.

Відповідач проти позовних вимог заперечує посилаючись на те, що у відповідача наявни й підписаний сторонами та ск ріплений печатками підприєм ств Додаткок №1 до договору ст рахування цивільної відпові дальності експедитора №7436754 ві д 01.03.2011р. яким визначений перелі к авто перевізників, серед як их відсутнє ТОВ «Українська транспортна група», а в п.7 Дод атку №1 значиться ТОВ «Україн ська фундаментна група».

Як вбачається з пояснень по зивача, після підписання дог овору №7436754 від 01.03.2011р. та Додатку №1 до нього, позивачем була вия влена технічна помилка щодо найменування підприємства з азначеного в п. 7 Додатку №1 у зв ' язку з чим помилка була вип равлена та між сторонами під писаний Додаток №1 до договор у. Дії по підписанню Додатку № 1 були здійснені до настання п одії - пошкодження вантажу, як а на думку позивача є страхов им випадком.

Відповідач надав суду пись мові пояснення та документи щодо проведення службового р озслідування щодо обставин п ідписання Додатку №1 до догов ору №7436754 від 01.03.2011р. Згідно надани х пояснень, з метою виправлен ня помилки допущеної в Додат ку №1 при оформленні договору №7436754 від 01.03.2011р., представником в ідповідача дійсно був підпис аний Додатку №1 до вказаного д оговору, але це підписання ві дбулось 16.05.2011р., тобто після нас тання події - пошкодження ван тажу. В підтвердження вказан ого, відповідач надав суду ко пію пояснювальної записки пр едставника останнього, який підписував спірні додатки.

Дослідивши в судовому засі данні оригінали спірних дода тків до договору №7436754 від 01.03.2011р. та пояснення представників с торін суд приходить до висно вку, що обидва спірні додатка № 1 є чинними, оскільки підпис ані представниками сторін, с кріплені печатками підприєм ств та жоден із вказаних дода тків не визнаний судом недій сним в установленому Законом порядку.

Таким чином, умови договору страхування №7436754 від 01.03.2011р. поши рюють свою дію стосовно пере везень, здійснених перевізни ками, зазначеними в обох дода тках №1 до договору.

Судом не приймаються до ува ги посилання відповідача на те, що підписання зміненого д одатку відбулось після наста ння події - пошкодження ванта жу, а саме 16.05.2011р., оскільки вказа ні твердження не підтверджен і належними та допустимими д оказами в розумінні ст.ст. 33, 34 Г ПК України, а пояснювальна за писка представника відповід ача складена в односторонньо му порядку та не є належним до казом вищезазначених обстав ин в розумінні вказаних стат ей ГПК України.

З матеріалів справи вбачає ться, 04 травня 2011р. між Приватни м підприємством “ДРАФТСОФТ” (за договором-замовник) та Тов ариством з обмеженою відпові дальністю “Гал-Транс-Сервіс” ( за договором - виконавець, далі-позивач) був укладений д оговір на перевезення вантаж ів автомобільним транспорто м №04/05, згідно умов якого, замов ник замовляє, а виконавець на дає послуги з міжнародних і в нутрішніх перевезень вантаж ів автомобільним транспорто м, а також надає послуги по орг анізації перевезення вантаж ів автомобільним транспорто м.

На кожне перевезення склад ається заявка, яка є невід' є мною частиною договору (п.1.4.)

Виконання своїх зобов' яз ань за договором №04/05 на переве зення вантажів автомобільни м транспортом від 04.05.2011р. Товари ство з обмеженою відповідаль ністю “Гал-Транс-Сервіс” зді йснювало на підставі договор у №04/02/11 про надання послуг з орг анізації перевезень вантажі в автомобільним транспортом у міжнародному сполученні і транспортно-експедиторське обслуговування, укладеного 04.02.2010р. між Товариством з обмеже ною відповідальністю “Гал-Тр анс-Сервіс” та Товариством з обмеженою відповідальністю “Українська транспортна гру па”.

Відповідно до Заявки № 04/05/ 2 ТН від 04 травня 2011 року складен ої між позивачем та ТОВ «Укра їнська транспортна група» адресою завантаження є м. Гамбург Німечинна, вивантаж ення м.Ужгород, Україна, перев езення вантажу здійснюється відповідно до товарно-транс портної накладної; перев езення вантажу здійснює ться транспортним засобо м реєстраційний номер ВС 5713 ВВ /ВС 8313 XX.

Згідно з товарно-транспор тною накладною СМR №6817 від 05.05.2011 р оку перевезення здійснюєтьс я автомобілем марки VOLVO реєстр аційний номер ВС 5713 ВВ/ВС 8313 XX, що належить ТОВ «Українська тр анспортна група».

11.05.2011 року ПП «ДРАФТСОФТ» пов ідомило позивача про те, що пі дчас перевезення відбулось п ошкодження вантажу, яке було виявлено при розвантаженні вище зазначеного транспортн ого засобу. Відповідно до про токолу прийому товару ушкодж ено 976 шт. банок (гриби шампіньй они).

Як зазначає позивач, цього ж дня було повідомлено про под ію в цілодобовий Центр серві сної підтримки клієнтів Стр аховика (відповідача) і одерж ано від останнього номер зап ису 1901 в журналі реєстрації за яв про події.

ПП «ДРАФТСОФТ» 12.05.2011 року зве рнулося до позивача з претен зією про виплату збитків у ро змірі 51945,74 грн., у зв'язку з тим, що при перевезені вантаж був по шкоджений.

13.05.2011 року позивач звернувся до відповідача з заявою про в иплату страхового відшкодув ання щодо випадку, який мав мі сце при перевезенні вантажу автомобілем марки VOLVO реєстра ційний номер ВС 5713 ВВ, причеп ре єстраційний номер ВС 8313 XX 11.05.2011 ро ку.

У відповідь на вищезазначе ну заяву відповідач листом № 2767-22/19 від 02.08.2011 року відмовив пози вачу у виплаті страхового ві дшкодування з посиланням на те, що послуги з перевезення в антажу надавались підприємс твом, яке не входить в перелік автоперевізників відносно я ких діє договір страхування; порушення розміщення та крі плення вантажу на палетах ві дповідно до висновку аварійн ого комісара ТОВ «Екліс» (п.п.2 .10.8).

Оскільки відповідач відмо вив позивачу у виплаті страх ового відшкодування, останні й звернувся до суду з позовно ю заявою щодо стягнення з від повідача суми страхового від шкодування в розмірі 51 945,74грн.

Виходячи з принципу повног о, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин спра ви, суд вважає вимоги позивач а до відповідача такими, що не підлягають задоволенню, вра ховуючи наступне.

Відносини у сфері страхува ння регулюються Цивільним ко дексом України, Господарськи м кодексом України, Законом У країни «Про страхування», то що.

Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни «Про страхування», яки й регулює відносини у сфері с трахування і спрямований на створення ринку страхових по слуг, посилення страхового з ахисту майнових інтересів пі дприємств, установ, організа цій та фізичних осіб, страхув ання - це вид цивільно-правови х відносин щодо захисту майн ових інтересів фізичних осіб та юридичних осіб у разі наст ання певних подій (страхових випадків), визначених догово ром страхування або чинним з аконодавством, за рахунок гр ошових фондів, що формуються шляхом сплати фізичними осо бами та юридичними особами с трахових платежів (страхових внесків, страхових премій) та доходів від розміщення кошт ів цих фондів.

За ч. 1 ст. 16 Закону України „Пр о страхування", яка кореспонд ується зі статтею 354 Господарс ького кодексу України та ста ттею 979 Цивільного кодексу Укр аїни, договір страхування - це письмова угода між страхува льником і страховиком, згідн о з якою страховик бере на себ е зобов'язання у разі настанн я страхового випадку здійсни ти страхову виплату страхува льнику або іншій особі, визна ченій у договорі страхування страхувальником, на користь якої укладено договір страх ування (подати допомогу, вико нати послугу тощо), а страхува льник зобов'язується сплачув ати страхові платежі у визна чені строки та виконувати ін ші умови договору.

Страховим випадком, за умов ами ч.2 ст.8 Закону України "Про с трахування", є подія,

перед бачена договором страхуванн я або законодавством, яка від булася і з настанням якої

виникає обов'язок страховика здійснити виплату страхової суми (страхового

відшкоду вання) страхувальнику, застр ахованій або іншій третій ос обі.

Здійснення страхових випл ат і виплата страхового відш кодування проводиться страх овиком згідно з договором ст рахування на підставі заяви страхувальника (його правона ступника або третіх осіб, виз начених умовами страхування ) і страхового акта (аварійног о сертифіката), який складаєт ься страховиком або уповнова женою ним особою (аварійним к омісаром) у формі, що визначає ться страховиком (ст.25 Закону України «Про страхування»).

Статтею 627 Цивільного кодек су України передбачено, що ві дповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладен ні договору, виборі контраге нта та визначенні умов догов ору з урахуванням вимог цьог о Кодексу, інших актів цивіль ного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розу мності та справедливості.

Згідно приписів ст.629 Цивіль ного кодексу України договір є обов' язковим до виконанн я сторонами.

Умовами договору страхува ння №7436754 від 01.03.2011р. сторони визна чили, що страхова подія за цим договором вважається такою, що наступила, якщо у відношен ні претензії, заявленої Стра хувальнику третіми особами, відповідним судом винесенні рішенням або вирок, що зобов' язують Страхувальника відшк одувати заподіяний третій ос обі збиток.

Таким чином, обов' язковою умовою настання страхової п одії з якою Закон України "Про страхування" та договір стра хування №7436754 від 01.03.2011р. пов' язу ють виплату страхового відшк одування є винесення судом р ішення або вироку про зобов' язання позивача відшкодуват и заподіяний третій особі зб иток.

Проте, в матеріалах справи в ідсутні докази наявності ріш ення або вироку суду про зобо в' язання позивача відшкоду вати заподіяний третій особі збиток.

Враховуючи викладене, суд п риходить до висновку, що стра хова подія за договором стра хування №7436754 від 01.03.2011р. не наступ ила, а у відповідача відсутні підстави для виплати страхо вого відшкодування і іншого суду не доведено.

Крім того, згідно п.п.3.3.3.4 дого вору, страхувальник зобов' я заний викликати аварійного к омісара (його представника), з азначеного (призначеного) Ст раховиком або незалежного ек сперта для проведення огляду пошкоджень вантажу в тому ви падку, якщо в момент прийому в антажу вантажоодержувачем в иявлені ознаки пошкодження в антажу. Пошкодження вантажу фіксується актом аварійного комісара або актом незалежн ого експерта, складеного в пр исутності аварійного коміса ра (його представника). Такий а кт є основним документом при винесенні рішення про визна ння події страховим випадком і розрахунку суми страховог о відшкодування. У випадку, як що акт про пошкодження ванта жу складений незалежним експ ертом без присутності аварій ного комісара (його представ ника), призначеного Страхови ком, рішення про виплату стра хового відшкодування і його розмір Страховик приймає за власним розсудом.

Як вбачається з матеріалів справи, за заявкою відповіда ча ТОВ «Екліс» 11.05.2011р. був склад ений сюрвейєрський звіт за р езультатами якого причиною п ошкодження вантажу є порушен ня розміщення і кріплення ва нтажу на палетах.

Вказаний сюрвейєрський зв іт позивачем не оскаржувався , незалежний експерт для визн ачення причини пошкодження в антажу не залучався.

Згідно п. 2.10 договору страхув ання не підлягає відшкодуван ню збиток, що виник внаслідок зокрема невідповідного упак ування чи укупорки вантажів і їхнього відправлення в пош кодженому стані (п.2.10.8).

Приймаючи до уваги наявний в матеріалах справи сюрвейє рський звіт суд приходить до висновку що заявлена до стяг нення сума не підлягає відшк одуванню з підстав визначени х п.2.10.8 договору страхування.

Стаття 129 Конституції Украї ни відносить до основних зас ад судочинства змагальність сторін, яка, зокрема, проявляє ться в тому, що, як зазначаєтьс я в частині 1 статті 33 Господар ського процесуального кодек су України, кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень.

У супереч вказаних норм поз ивач не довів наявність підс тав для стягнення з відповід ача суми страхового відшкоду вання за договором страхуван ня №7436754 від 01.03.2011р., тому у задовол енні позову слід відмовити.

З урахуванням зазначеног о, витрати по сплаті державно го мита та витрати на інформа ційно-технічне забезпечення судового процесу покладають ся на позивача, відповідно до ст.49 ГПК України.

На підставі вищенаведеног о, керуючись ст.ст. 4-2, 4-3, 22, 33, 34, 43, 49, 82-85 суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вим ог Товариства з обмеженою ві дповідальністю “Гал-Транс-Се рвіс” с.Рясне-Руське, Львівсь ка область до Приватного акц іонерного товариства “Украї нська акціонерна страхова ко мпанія “АСКА” м.Донецьк в осо бі Львівської дирекції Прива тного акціонерного товарист ва “Українська акціонерна ст рахова компанія “АСКА” м.Льв ів про стягнення суми страхо вого відшкодування у розмірі 51 945,74грн., відмовити.

Рішення набирає законної с или після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не бу ло подано, а у разі подання апе ляційної скарги - після розгл яду справи апеляційним госпо дарським судом, якщо рішення не буде скасовано.

У судовому засіданні 03.04.2012р. о голошено та підписано вступн у та резолютивну частину ріш ення.

Повний текст рішення склад ено та підписано 06.04.2012р.

Головуючий суддя Ле йба М.О.

Суддя Курило Г.Є.

Суддя Сгара Е.В .

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення03.04.2012
Оприлюднено12.04.2012
Номер документу22406169
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —38/358

Рішення від 03.04.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба М.О.

Ухвала від 21.02.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба М.О.

Ухвала від 29.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба М.О.

Рішення від 29.09.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Власов Ю.Л.

Ухвала від 26.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Власов Ю.Л.

Рішення від 13.12.2007

Господарське

Господарський суд міста Києва

Власов Ю.Л.

Рішення від 03.12.2007

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жельне С.Ч.

Рішення від 13.12.2006

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жельне С.Ч.

Ухвала від 20.09.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Радіонова О.О.

Ухвала від 31.08.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Радіонова О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні