Постанова
від 15.09.2011 по справі 2а/0570/11135/2011
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Чернова О.В.

Суддя-доповідач - Шишов О .О.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 вересня 2011 року спра ва №2а/0570/11135/2011

приміщення суду за адресою : 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:

головуючого судді Шишова О .О.

суддів Сіваченка І.В. , Дяч енко С.П.

розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скар гу Донецького обласного відд ілення Фонду соціального зах исту інвалідів на постанову Донецького окружного адміні стративного суду від 02 серпня 2011 р. у справі № 2а/0570/11135/2011 (головуюч ий І інстанції Чернова О.В.) за позовом Прокурора Орджонікі дзевського району м.Маріупол я який діяв в інтересах держа ви в особі Донецького обласн ого відділення Фонду соціаль ного захисту інвалідів до Пр иватного акціонерного товар иства "Будмеханізація-1" про Ст ягнення адміністративно-гос подарських санкцій та пені,-

В С Т А Н О В И Л А:

У липні 2011 року до суду з позо вом звернувся прокурор Орджо нікідзевського району м.Марі уполя в інтересах держави в о собі Донецького обласного ві дділення Фонду соціального з ахисту інвалідів до Закритог о акціонерного товариства «Б удмеханізація» в якому проси в стягнути з Відповідача адм іністративно-господарські с анкції за невиконання нормат иву робочих місць, призначен их для працевлаштування інва лідів у 2010 році у сумі 14431,82 грн. та пеню у сумі 181,86 грн.

В обrpунтування позову зазна чено, що в порушення ст.19 Закон у України «Про основи соціал ьної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 N875 -ХІІ у відпо відача в 2010 році замість 2 інвал ідів працював 1, таким чином, в ідповідач за 1 робоче місце, пр изначене для працевлаштуван ня інвалідів та не зайняте ін валідами, повинен був самост ійно сплатити адміністратив но-господарські санкції у ро змірі 14431,82 грн.

З постановою суду першої ін станції не погодилося Приват ного акціонерного товариств а "Будмеханізація-1" та звернул ося з апеляційною скаргою у я кій вказало, що суд першої інс танції допустив порушення но рм матеріального права. В апе ляційній скарзі зазначив, що відповідач здійснив всі нео бхідні дії для створення роб очих місць для інвалідів та і нформування державної служб и зайнятості щодо наявності вільних місць для працевлашт ування інвалідів, а тому до нь ого не можуть бути застосова ні адміністративно-господар ські санкції у зв'язку з відсу тністю вини, як складу правоп орушення.

Просили скасувати постано ву суду першої інстанції та п остановити нову, якою відмов ити у задоволенні позовних в имог.

Всі особи, які беруть участь у справі, у судове засідання н е прибули, хоча вони були нале жним чином повідомлені про д ату, час і місце судового засі дання, тому відповідно до п.2 ч .1 ст.197 КАС України суд апеляцій ної інстанції розглянув спра ву в порядку письмового пров адження за наявними у справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, п еревіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляц ійної скарги, встановила нас тупне.

Фонд соціального захисту і нвалідів відповідно до п.1 Пол оження про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердже ного Постановою Кабінету Мін істрів України N1434 від 26.09.2002 (із на ступними змінами і доповненн ями) є урядовим органом держа вного управління, який діє у с кладі Мінпраці та підпорядко вується йому.

Згідно п. 3-4 зазначеного Поло ження Фонд соціального захис ту інвалідів відповідно до п окладених на нього завдань з дійснює контроль за виконанн ям підприємствами нормативу робочих місць для працевлаш тування інвалідів та сплатою ними адміністративно-господ арських санкцій і пені, а тако ж відповідно до п.п.3 п.5 Положен ня має право проводити перев ірку підприємств щодо реєстр ації, подання ними звітів про зайнятість та працевлаштува ння інвалідів, виконання нор мативу робочих місць для пра цевлаштування інвалідів та с плати адміністративно-госпо дарських санкцій і пені, ціль ового використання наданих Ф ондом коштів.

Згідно з положенням ст.17 Зак ону України «Про основи соці альної захищеності інвалід ів в Україні» інвалідам забе зпечується право працювати н а підприємствах (об'єднання х), в установах і організаціях із звичайними умовами праці , у цехах і на дільницях, де зас тосовується праця інвалідів .

Відповідно до ст.4 Закону Ук раїни «Про охорону праці» де ржавна політика в галузі охо рони праці базується, зокрем а, на принципах пріоритету жи ття і здоров'я працівників, по вної відповідальності робот одавця за створення належних , безпечних і здорових умов пр аці; встановлення єдиних вим ог охорони праці для всіх під приємств та суб'єктів підпри ємницької діяльності незале жно від форм власності та вид ів діяльності.

Статтею 5 цього Закону перед бачено також, що умови трудов ого договору не можуть місти ти положення, що суперечать з аконам та іншим нормативно-п равовим актам з охорони прац і. Працівнику не може пропону ватись робота, яка за медични м висновком протипоказана йо му за станом здоров'я. Якщо спе цифіка підприємства визнача є, що більшість посад на підпр иємстві пов'язана з важкими у мовами праці, де заборонена п раця інвалідів, то праця інва лідів має використовуватися на цьому підприємстві з урах уванням такої специфіки. Тоб то при визначенні нормативу для працевлаштування інвалі дів слід враховувати кількіс ть лише тих робочих місць, які не пов'язані зі шкідливими, ва жкими та небезпечними умовам и праці, що визначаються в пор ядку, встановленому законода вством України.

У статті 18-1 Закону України "П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні" вка зано, що державна служба зайн ятості здійснює пошук підход ящої роботи відповідно до ре комендацій МСЕК, наявних у ін валіда кваліфікації та знань , з урахуванням його побажань .

Згідно з частиною 1 статті 20 З акону України «Про основи со ціальної захищеності інвалі дів в Україні» підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, де середньооблікова чисе льність працюючих інвалідів менша, ніж установлено норма тивом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачую ть відповідним відділенням Ф онду соціального захисту інв алідів адміністративно-госп одарські санкції, сума яких в изначається в розмірі середн ьорічної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичної особи, я ка використовує найману прац ю, за кожне робоче місце, призн ачене для працевлаштування і нваліда і не зайняте інвалід ом. Для підприємств, установ, о рганізаційну тому числі підп риємств, організацій громадс ьких організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адмініст ративно-господарських санкц ій за робоче місце, призначен е для працевлаштування інвал іда і не зайняте інвалідом, ви значається в розмірі половин и середньої річної заробітно ї плати на відповідному підп риємстві, в установі, організ ації, у тому числі підприємст ві, організації громадських організацій інвалідів, у фіз ичної особи, яка використову є найману працю.

Відповідно до п.2 Порядку по дання підприємствами, устано вами, організаціями та фізич ними особами, що використову ють найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштуван ня інвалідів та інформації, н еобхідної для організації їх працевлаштування, затвердже ного постановою Кабінету Мін істрів України від 31.01.2007 року № 70, інформацію про наявність ві льних робочих місць (вакантн их посад) для працевлаштуван ня інвалідів роботодавці под ають центру зайнятості за мі сцем їх реєстрації як платни ків страхових внесків на заг альнообов'язкове державне со ціальне страхування на випад ок безробіття за формою, затв ердженою Мінпраці за погодже нням з Держкомстатом.

Частиною 4 ст. 20 Закону Україн и «Про зайнятість населення» передбачено, що підприємств а, установи і організації нез алежно від форми власності р еєструються у місцевих центр ах зайнятості за їх місцезна ходженням як платники збору до Фонду загальнообов'язково го державного соціального ст рахування України на випадок безробіття, щомісяця подают ь цим центрам адміністративн і дані у повному обсязі про на явність вільних робочих місц ь (вакансій), у тому числі приз начених для працевлаштуванн я інвалідів, та про працівник ів, які працюють неповний роб очий день (тиждень), якщо це не передбачено трудовим догово ром, або не працюють у зв'язку з простоєм виробництва з не з алежних від них причин, і в дес ятиденний строк - про всіх п рийнятих працівників у поряд ку, встановленому законодавс твом. Несвоєчасна реєстрація або відмова від неї, порушенн я порядку подання адміністра тивних даних тягне за собою в ідповідальність, передбачен у законом.

Відповідно до звіту відпов ідача від 04.02.2011 про зайнятість т а працевлаштування інваліді в за 2010 рік, середньооблікова ч исельність працівників, яким відповідно до чинного закон одавства встановлена інвалі дність у 2010 році становила 2 осо би з 32 штатних працівників обл ікового складу. У вказаному з віті зазначено, що відповіда чем повинно бути працевлашто ваний 1 інвалід, в той час, коли вказана чисельність інвалід ів, які працюють згідно норма тиву - 2 особи.(а.с.24).

З матеріалів справи вбачає ться, що відповідач надавав і нформацію про наявність віль них робочих місць та потребу в працівниках за формою 3-ПН.

Зазначено, що протягом 2010 рок у відмов у прийнятті на робот у інвалідів не було.

Згідно статті 16 Закону Укра їни "Про охорону праці", підпри ємства, які використовують п рацю інвалідів, зобов'язані с творювати для них умови прац і з урахуванням рекомендацій медико-соціальної експертиз и та індивідуальних програм реабілітації, вживати додатк ових заходів щодо безпеки пр аці, які відповідають специф ічним особливостям цієї кате горії працівників.

З метою реалізації творчих і виробничих здібностей інв алідів та з урахуванням інди відуальних програм реабіліт ації їм забезпечується право працювати на підприємствах (об'єднаннях), в установах і ор ганізаціях із звичайними умо вами праці, в цехах і на дільни цях, де застосовується праця інвалідів, а також займатися індивідуальною та іншою тру довою діяльністю, яка не забо ронена законом (ст. 17 Закону Ук раїни "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні").

Працівнику не може пропону ватися робота, яка за медични м висновком протипоказана йо му за станом здоров'я ( ст. 5 Зако ну України "Про охорону праці ").

Пунктом 32 Положення про мед ико-соціальну експертизу, за твердженого постановою Кабі нету Міністрів України від 22.0 2.1992 № 83, визначено що: "Медико-соц іальні експертні комісії ви дають особам, визнаним інвал ідами, довідки МСЕК та індиві дуальні реабілітаційні прог рами і в триденний строк надс илають копії цих документів управлінню праці та соціальн ого захисту населення районн ої, районної в мм. Києві та Сев астополі державної адмініст рації та відповідному відділ у, управлінню міської, районн ої у місті ради, на території я кого проживає інвалід. Копія програми надсилається також підприємству, установі, орга нізації, яка зобов'язана нада вати соціальну допомогу і зд ійснювати реабілітацію інва ліда".

Створення підприємством д ля інвалідів умов праці з ура хуванням індивідуальних про грам реабілітації неможливе без наявності конкретного і нваліда.

Чинне законодавство Украї ни пов'язує виконання підпри ємствами, організаціями поло жень Закону стосовно забезпе чення працевлаштування інва лідів саме з наявністю реком ендацій медико-соціальної ек спертизи, за відсутністю яки х підприємство позбавлено мо жливості самостійно створит и необхідне робоче місце для інваліда, насамперед не усві домлюючи, який саме інвалід, з якими анатомічними дефектам и чи нозологічними формами з ахворювання може звернутися безпосередньо, чи буде напра влений з метою працевлаштува ння.

Законом на підприємства не покладений обов'язок займат ися пошуком інвалідів для пр ацевлаштування. Закон зобов' язує підприємства забезпечи ти працевлаштування інвалід а шляхом створення робочих м ісць для інвалідів, з урахува нням стану здоров'я, здібност ей і професійних навичок інв алідів, направлених на підпр иємство органами з їх працев лаштування, визначеними стат тею 18 Закону України "Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні".

З урахуванням встановлени х фактів, а саме, що відповідач ем продовж 2010 року вжито перед бачених чинним законодавств ом заходів щодо створення мі сць для працевлаштування інв алідів, а також проінформова но спеціально уповноважений державою орган з питань прац евлаштування про наявність в акантних місць для працевлаш тування інвалідів, суд першо ї інстанції помилково прийшо в до висновку про задоволенн я повних вимог.

Пунктом 3 частини 1 статті 202 К АС України встановлено, що пі дставами для скасування пост анови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення ново го рішення є невідповідність висновків суду обставинам с прави.

Ураховуючи, що суд першої ін станції зробив висновки які не відповідають обставинам с прави, постанова підлягає ск асуванню а у задоволенні поз овних вимог необхідно відмов ити.

Керуючись статтями 24, 160, 167, 184, 195, 196, 197, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Донецьк ого обласного відділення Фон ду соціального захисту інвал ідів на постанову Донецького окружного адміністративног о суду від 02 серпня 2011 р. у справі № 2а/0570/11135/2011 - задовольнити.

Постанову Донецького окру жного адміністративного суд у від 02 серпня 2011 р. у справі № 2а/05 70/11135/2011 - скасувати.

У задоволенні позову Проку рора Орджонікідзевського ра йону м.Маріуполя який діяв в і нтересах держави в особі Дон ецького обласного відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного акці онерного товариства "Будмеха нізація-1" про стягнення адмін істративно-господарських са нкцій у розмірі 14431,82грн. та пені у розмірі 181,86грн. - відмовити .

На підставі частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України складен ня постанови у повному обсяз і відкласти на строк - до 5 дн ів.

Постанова може бути оскарж ена протягом двадцяти днів п ісля складення постанови в п овному обсязі.

Головуючий О.О.Шишов

Судді С.П.Дяченко

І.В.Сіваченко

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.09.2011
Оприлюднено10.04.2012
Номер документу22412691
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0570/11135/2011

Ухвала від 25.08.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 25.08.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 16.06.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 07.06.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 23.02.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Постанова від 15.09.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов О.О.

Ухвала від 19.01.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні