Головуючий у 1 інстанції - Ципко О.В.
Суддя-доповідач - Гайдар А. В.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 листопада 2011 року справа №2а-8452/11/1270 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Ш евченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:
головуючого судді Гайдара А.В.
суддів < Суддя учасник кол егії >
Ханової Р.Ф.
Яковенка М.М.
в порядку письмового прова дження розглянула апеляційн у скаргу товариства з обмеже ною відповідальністю науков о-виробничого підприємства « Рокба» на постанову Луганськ ого окружного адміністратив ного суду від 04 жовтня 2011 р. у спр аві 2а-8452/11/1270 (головуючий І інстан ції Ципко О.В.) за позовом Луга нського обласного відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів до товариства з об меженою відповідальністю на уково-виробничого підприємс тва «Рокба» про стягнення ад міністративно-господарськи х санкцій за невиконання 4% нор мативу робочих місць, призна чених для працевлаштування і нвалідів та пені,-
В С Т А Н О В И Л А :
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відп овідальністю науково-виробн ичого підприємства «Рокба» п ро стягнення адміністративн о-господарських санкцій за н евиконання 4% нормативу робоч их місць, призначених для пра цевлаштування інвалідів та п ені,.
Постановою Луганського ок ружного адміністративного с уду від 04 жовтня 2011 р. у справі 2а -8452/11/1270 позовні вимоги задоволе ні повністю.
Стягнуто з товариства з обм еженою відповідальністю нау ково-виробничого підприємст ва «Рокба» адміністративно - господарську санкцію за нев иконання 4 % нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2010 році у розмірі 7054,55 грн. та пеню за порушення те рмінів сплати адміністратив но-господарських санкцій у р озмірі 332,84 грн.
Не погодившись з таки м рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій за значив, що постанова першої і нстанції ухвалена з порушенн ям норм матеріального права, у зв' язку з чим підлягає ска суванню та просив постановит и нове рішення, яким відмовит и в задоволенні позовних вим ог у повному обсязі.
Відповідно до частини 1 стат ті 195 КАС України суд апеляцій ної інстанції переглядає суд ові рішення суду першої інст анції в межах апеляційної ск арги.
Сторони в судове засідання не з' явилися, хоча належним чином були повідомлені про ч ас та місце розгляду справи, щ о дає суду право, з урахування м приписів ч.6 ст.128, п.2 ч.1 ст.197 КАС У країни провести розгляд спра ви у їх відсутність в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, д ослідивши матеріали справи і обговоривши доводи апеляцій них скарг, встановила наступ не.
Спірні правовідносини вре гульовано Законом України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні» ві д 21 березня 1991 року №875-XII (далі - З акон №875), Постановами Кабінет у Міністрів України «Про зат вердження Положення про Фонд соціального захисту інвалід ів» від 26 вересня 2002 року №1434 (дал і - Положення №1434) та «Про реал ізацію статей 19 і 20 Закону Укра їни «Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні»від 31 січня 2007 №70 (далі - Пост анова №70).
Частиною першою статті 4 Зак ону №875 визначено, що держава с творює правові, економічні, п олітичні, соціально-побутові та соціально-психологічні у мови для задоволення потреб інвалідів у відновленні здор ов'я, матеріальному забезпеч енні, посильній трудовій та г ромадській діяльності.
Відповідно до частин друго ї та третьої статті 18 Закону № 875 підбір робочого місця здій снюється переважно на підпри ємстві, де настала інвалідні сть, з урахуванням побажань і нваліда, наявних у нього проф есійних навичок і знань, а так ож рекомендацій медико-соціа льної експертизи. Підприємст ва, установи, організації, фіз ичні особи, які використовую ть найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робо чі місця для працевлаштуванн я інвалідів, у тому числі - спе ціальні робочі місця, створю вати для них умови праці з ура хуванням індивідуальних про грам реабілітації і забезпеч увати інші соціально-економі чні гарантії, передбачені чи нним законодавством, надават и державній службі зайнятост і інформацію, необхідну для о рганізації працевлаштуванн я інвалідів, і звітувати Фонд у соціального захисту інвалі дів про зайнятість та працев лаштування інвалідів у поряд ку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини 3 стат ті 18-1 цього Закону державна сл ужба зайнятості здійснює пош ук підходящої роботи відпові дно до рекомендацій МСЕК, ная вних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його п обажань.
Частинами першою та другою статті 19 Закону № 875 визначено, що для підприємств, установ, о рганізацій, у тому числі підп риємств, організацій громадс ьких організацій інвалідів, фізичних осіб, які використо вують найману працю, (далі - о рганізації та інші роботодав ці) установлюється норматив робочих місць для працевлашт ування інвалідів у розмірі 4 в ідсотків середньооблікової чисельності штатних працівн иків облікового складу за рі к, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості 1 робочого місця. П ідприємства, установи, орган ізації, у тому числі підприєм ства, організації громадськи х організацій інвалідів, фіз ичні особи, які використовую ть найману працю, самостійно розраховують кількість робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів відповідно до н ормативу, встановленого част иною першою цієї статті, і заб езпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках к ількість робочих місць округ люється до цілого значення.
Згідно з вимогами частини т ретьої статті 19 Закону №875 орга нізації та інші роботодавці мають самостійно здійснюват и працевлаштування інваліді в у рахунок нормативів робоч их місць виходячи з вимог ста тті 18 цього Закону, а виконанн ям нормативу робочих місць, в ідповідно до змісту частини п' ятої статті 19, вважається п рацевлаштування організаці єю та іншими роботодавцями, я кі використовують найману пр ацю, інвалідів, для яких це міс це роботи є основним.
Разом з тим, організаціями т а іншими роботодавцями до ви конання нормативу робочих мі сць, визначеного згідно з час тиною першою цієї статті, мож е бути зараховано забезпечен ня роботою інвалідів на підп риємствах, в організаціях гр омадських організацій інвал ідів шляхом створення господ арських об'єднань підприємст вами, установами, організаці ями, фізичними особами, які ви користовують найману працю, та підприємствами, організац іями громадських організаці й інвалідів з метою координа ції виробничої, наукової та і ншої діяльності для вирішенн я спільних економічних та со ціальних завдань.
Статтею 20 Закону №875 встановл ено обов' язок підприємств, установ, організацій, у тому ч ислі підприємств, організаці й громадських організацій ін валідів, фізичних осіб, які ви користовують найману працю, де середньооблікова чисельн ість працюючих інвалідів мен ша, ніж установлено норматив ом, передбаченим статтею 19 цьо го Закону, щороку сплачувати відповідним відділенням Фон ду соціального захисту інвал ідів адміністративно-господ арські санкції, сума яких виз начається в розмірі середньо ї річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичної особи, я ка використовує найману прац ю, за кожне робоче місце, призн ачене для працевлаштування і нваліда і не зайняте інвалід ом. Для підприємств, установ, о рганізацій, у тому числі підп риємств, організацій громадс ьких організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адмініст ративно-господарських санкц ій за робоче місце, призначен е для працевлаштування інвал іда і не зайняте інвалідом, ви значається в розмірі половин и середньої річної заробітно ї плати на відповідному підп риємстві, в установі, організ ації, у тому числі підприємст ві, організації громадських організацій інвалідів, у фіз ичної особи, яка використову є найману працю.
Сплату вказаних адміністр ативно-господарських санкці й і пені підприємства, устано ви, організації, у тому числі п ідприємства, організації гро мадських організацій інвалі дів, фізичні особи, які викори стовують найману працю, пров одять відповідно до закону з а рахунок прибутку, який зали шається в їх розпорядженні п ісля сплати всіх податків і з борів (обов'язкових платежів ). Адміністративно-господарс ькі санкції розраховуються т а сплачуються підприємствам и, установами, організаціями , у тому числі підприємствами , організаціями громадських організацій інвалідів, фізич ними особами, зазначеними в ч астині першій цієї статті, са мостійно в строк до 15 квітня р оку, наступного за роком, в яко му відбулося порушення норма тиву, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин і з стягнення адміністративно -господарських санкцій, пере дбачених цим Законом, не заст осовуються строки, визначені статтею 250 Господарського код ексу України.
Відповідно до частини 8 стат ті 20 Закону №875 порядок сплати а дміністративно-господарськ их санкцій і пені до відділен ь Фонду соціального захисту інвалідів, їх акумуляції, обл іку, а також, з урахуванням про позицій всеукраїнських гром адських організацій інвалід ів, - використання цих коштів з атверджується Кабінетом Мін істрів України.
Постановою №70 затверджено П орядок сплати підприємствам и, установами, організаціями та фізичними особами, що вико ристовують найману працю, су ми адміністративно-господар ських санкцій та пені за неви конання нормативу робочих мі сць для працевлаштування інв алідів (далі - Порядок сплат и санкцій), у пункті другому як ого визначено, що роботодавц і сплачують суму адміністрат ивно-господарських санкцій в ідділенням Фонду соціальног о захисту інвалідів за місце м їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців на рахунки , відкриті в органах Державно го казначейства, до 15 квітня р оку, що настає за роком, в яком у відбулося порушення нормат иву робочих місць для працев лаштування інвалідів.
Обчислення суми адміністр ативно-господарських санкці й проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядко м заповнення звіту про зайня тість і працевлаштування інв алідів, затвердженим Мінпрац і за погодженням з Держкомст атом.
Разом з тим, адміністративн о-господарські санкції за не зайняті інвалідами робочі мі сця не є податком, збором (обо в' язковим платежем), обов' язкова сплата яких передбаче на Конституцією України та З аконом України «Про систему оподаткування» від 25 червня 19 91 року № 1251-XII, а є заходом впливу д о правопорушника у сфері гос подарювання у зв' язку зі ск оєнням правопорушення.
Відповідно до частини 1 стат ті 218 Господарського кодексу У країни підставою господарсь ко-правової відповідальност і учасника господарських від носин є вчинене ним правопор ушення у сфері господарюванн я.
У частині 2 наведеної статті передбачено, що учасник госп одарських відносин відповід ає, зокрема за порушення прав ил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від н ього заходів для недопущення господарського правопоруше ння.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем - това риством з обмеженою відповід альністю науково-виробничог о підприємства «Рокба» не вж ито всі передбачені чинним з аконодавством заходи по забе зпеченню працевлаштування і нвалідів, тобто відповідачем не розроблено всі необхідні заходи по створенню робочих місць для інвалідів саме у 2010 р оці, відповідач належним чин ом не інформував позивача та місцевий орган зайнятості н аселення про створення робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів. Також, відповіда ч за указаний період взагалі не інформував центр зайнято сті про наявність вакантних робочих місць, на яких може ви користовуватись праця інвал ідів. Зокрема, відповідь Рубі жанського міського центру за йнятості (а.с.5) містить відомо сті про те, що відповідач не ін формував центр зайнятості пр о наявність вакансій робочих місць взагалі для інвалідів . Таким чином, відповідачем не надано доказів того, що на під приємстві проводилась атест ація відповідних робочих міс ць для працевлаштування інва лідів, тобто відповідні робо чі місця для інвалідів створ ені не були.
Відповідно до ст. 20 З акону України «Про основи со ціальної захищеності інвалі дів Україні», де, зокрема, зазн ачено, що порядок сплати адмі ністративно-господарських с анкцій і пені до відділень Ф онду соціального захисту інв алідів, їх акумуляції, обліку , а також з урахуванням пр опозицій всеукраїнських гр омадських організацій інв алідів - використання цих ко штів затверджується Кабінет ом Міністрів України.
В зв' язку з чим, Луганс ьким обласним відділенням фо нду соціального захисту інва лідів було перераховано санк цію у розмір 7054,55 грн. та нарахов ано пеню у розмірі 332,84 грн. чере з прострочення сплати адміні стративно-господарської сан кції (а.с.7). Дана сума заборгова ності по адміністративно-гос подарської санкції підтверд жується звітом про зайнятіст ь та працевлаштування інвалі дів за 2010 рік (а.с.6).
Таким чином, врахов уючи вищезазначене, колегія суддів погоджує висновок суд у першої інстанції, що відпов ідачем не вжито всіх залежни х від нього заходів щодо вико нання 4% нормативу створення р обочих місць для працевлашту вання інвалідів у 2010 році, що на підставі ст. 218 Господарськог о Кодексу України являється господарським правопорушен ням, яке передбачає господар ську відповідальність у вигл яді штрафних санкцій.
Заявлені до стягне ння санкції є адміністративн ого- господарськими, відтак на них розповсюджуються заг альні засади відповідальнос ті учасників господарських в ідносин, визначені у статтях 216-218, 238, 241 Господарського кодекс у України, системний аналіз я ких посвідчує підставу сплат и за наявності складу правоп орушення, склад якого у межах спірних правовідносин позив ачем доведений.
На підставі вищезазначено го, судова колегія вважає, що с уд першої інстанції правильн о встановив обставини справи та ухвалив постанову з додер жанням норм матеріального і процесуального права, тому п ідстав для скасування постан ови не має.
На підставі викладеного, к еруючись ст.ст. 195-196, п.3 ч.1 ст. 199, 200, 205, 206 211, 212, 254 Кодексу адміністративн ого судочинства України, кол егія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу товарис тва з обмеженою відповідальн істю науково-виробничого під приємства «Рокба» на постано ву Луганського окружного адм іністративного суду від 04 жов тня 2011 р. у справі 2а-8452/11/1270 - залиш ити без задоволення.
Постанову Луганського окр ужного адміністративного су ду від 04 жовтня 2011 р. у справі 2а-845 2/11/1270 - залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної ін станції за наслідками розгля ду у письмовому провадженні набирає законної сили через п' ять днів після направленн я її копій особам, які беруть у часть у справі.
Ухвала підлягає оскарженн ю до Вищого адміністративног о суду України протягом два дцяти днів після набрання за конної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Головуючий: А.В. Гайдар
Судді: Р.Ф. Х анова
М.М. Яковенко
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2011 |
Оприлюднено | 11.04.2012 |
Номер документу | 22460139 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гайдар А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні