ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМ ІНІСТРАТИВНИЙ СУД
79018, м. Львів, вул. Чоловсь кого, 2
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 березня 2012 р. № 2а-295/12/1370
Львівський окружний ад міністративний суд
у складі: головуючого - су дді Сакалоша В. М.
при секретарі Іваськевич С. В.
за участю представника поз ивача - Якиміва А. В.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за п озовом товариства з обмежено ю відповідальністю "Стенятин ське" до державної податково ї інспекції в Сокальському р айоні Львівської області про визнання протиправними дій та скасування податкової вим оги,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обм еженою відповідальністю "Сте нятинське" звернулось в суд з адміністративним позовом до державної податкової інспек ції в Сокальському районі Ль вівської області про визнанн я протиправними дій та скасу вання податкової вимоги №99 ві д 31.03.2011 року сформовану державн ою податковою інспекцією в С окальському районі Львівськ ої області, якою визначено по датковий борг з податку на до ходи фізичних осіб на суму 356 403 ,14 грн.
Позовні вимоги обґ рунтовує тим, що оскаржувана податкова вимога сформована на погашення податкового бо ргу, який існував станом на 01.01. 2007 році в сумі 291 427, 41 грн. Платежі по податку з доходів фізични х осіб за 2007-2011 роки відповідаче м сплачувались в повному обс язі, що підтверджується відп овідними платіжними доручен нями, наявними в матеріалах с прави. Позивач також зазнача є, що відповідачем сформован о податкову вимогу про погаш ення податкового боргу, з про пущенням строку встановлено го Законом України "Про поряд ок погашення зобов'язань пла тників податків перед бюджет ами та державними цільовими фондами", який діяв на момент в иникнення спірних правовідн осин, а саме - 1095 днів з моменту в иникнення заборгованості. Да ну податкову вимогу вважає, н еправомірною та незаконною.
В судовому засіданні пре дставник позивача позовні ви моги підтримав з мотивів, заз начених у позовній заяві та д ав аналогічні пояснення по с праві і просить суд позов зад овольнити.
Відповідач будучи належно повідомленим в судове засід ання не з' явився, про причин и своєї неявки суд не повідом ив та не подав заяви про розгл яд справи у його відсутності , тому справу розглянуто у від сутності відповідача, про що судом було винесено ухвалу.
Заслухавши пояснення пред ставника позивача, дослідивш и матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактич ні обставини, на яких ґрунтую ться позовні вимоги, об'єктив но оцінивши докази, суд даючи правову оцінку спірним прав овідносинам, виходив з насту пного.
Товариство з обмеже ною відповідальністю "Стенят инське" ЄДРПОУ 03760616, місцезнахо дження - Львівська область, Сокальський район, с. Стеняти н є юридичною особою, дата про ведення державної реєстраці ї 02.06.1997 року. Відповідно до ст. 4 З акону України "Про систему оп одаткування" (в редакції чинн ій на момент виникнення спір них правовідносин) є платник ом податків і зборів (обов' я зкових платежів). Позивач пер ебуває на обліку у державній податковій інспекції в Сока льському районі Львівської о бласті з 09.10.1997 року.
Судом встановлено, що відповідачем 31.03.2011 року сформо вано податкову вимогу №99, якою позивачу визначено податков ий борг з податку на доходи фі зичних осіб в сумі 356 403,14 грн.
Згідно ч.1 ст.67 Конституції України кожен зобов'язаний с плачувати податки і збори в п орядку і розмірах, встановле них законом.
Законом України "Про систем у оподаткування" визначені в иди податків і зборів (обов' язкових платежів), що справля ються на території України. З гідно п.3 ч.1 ст.9 вказаного Закон у платники податків і зборів (обов' язкових платежів) зоб ов' язані сплачувати належн і суми податків і зборів (обов ' язкових платежів) у встано вленому законом терміни.
В той же час судом встановле но, що відповідачем, сформова но податкову вимогу на сплат у позивачем заборгованості, яка виникла в зв' язку з несп латою ним податкових зобов' язань по податку з доходів фі зичних осіб, які виникли за пе ріод, що передував 01.01.2007 року.
Відповідно до ст.14 Закону Ук раїни "Про систему оподаткув ання" до загальнодержавних п одатків віднесено податок на доходи фізичних осіб.
Відповідно до п. "а" ч.2 ст.19 Дек рету Кабінету Міністрів Укра їни №13-92 від 26.12.1992 року "Про прибут ковий податок з громадян" (над алі Декрет) підприємства, уст анови, організації та фізичн і особи - суб'єкти підприємниц ької діяльності зобов'язані своєчасно і в повному обсязі нараховувати, утримувати та перераховувати до бюджету с уми податку з доходів громад ян, що підлягають оподаткува нню у джерела виплати та своє часно подавати податковим ор ганам відомості за встановле ною центральним податковим о рганом формою про нараховані та виплачені громадянам сум и доходів та суми утриманих з них податків, що підлягають о бліку і оподаткуванню.
Аналогічна норма визначен а п.4 п.19.2 ст.19 Закону України "Про податок з доходів фізичних о сіб" №889-ІУ від 22.05.2003 року (в редакц ії чинній на момент виникнен ня спірних правовідносин), як ою передбачено, що особи, які в ідповідно до цього Закону ма ють статус податкових агенті в, зобов'язані своєчасно та по вністю нараховувати, утримув ати та сплачувати (перерахов увати) до бюджету податок з до ходу, який виплачується на ко ристь платника податку та оп одатковується до або під час такої виплати та за її рахуно к; надавати у строки, встановл ені законом для податкового кварталу, якщо інше не визнач ено нормами цього Закону, под атковий розрахунок сум доход у, нарахованого (сплаченого) н а користь платників податку, а також сум утриманого з них п одатку податковому органу за місцем свого розташування. У разі коли зазначена особа пр отягом звітного кварталу не виплачує такі доходи або вип лачує доходи не всім платник ам податку, зазначена звітні сть не подається або подаєть ся стосовно платників податк у, які фактично отримали такі доходи.
При цьому, податковий агент - це юридична особа (її філія, в ідділення, інший відокремлен ий підрозділ) або фізична осо ба чи представництво нерезид ента - юридичної особи, які нез алежно від їх організаційно- правового статусу та способу оподаткування іншими податк ами зобов'язані нараховувати , утримувати та сплачувати це й податок до бюджету від імен і та за рахунок платника пода тку, вести податковий облік т а подавати податкову звітніс ть податковим органам відпов ідно до закону, а також нести в ідповідальність за порушенн я норм цього Закону ( п.1.15 ст.1 Зак ону України "Про податок з дох одів фізичних осіб").
Відповідно до абз.2 ст.9 Декре ту визначено порядок обчисле ння та подання відомостей по датковим органам щодо даного податку, передбачено, що підп риємства протягом 15 календар них днів за останнім календа рним днем звітного (податков ого) кварталу надсилають до п одаткових органів за місцем державної реєстрації відомо сті про нараховані та виплач ені суми доходів і суми утрим аних з них податків за формою , встановленою центральним п одатковим органом. Обчисленн я податку і перерахунок пров адиться підприємствами, уста новами, організаціями та фіз ичними особами - суб'єктами пі дприємницької діяльності до 1 березня року, наступного за звітним, а у строки, визначені законом, такі відомості за ус тановленою формою надаються ними до податкової інспекці ї за місцем проживання платн ика. Аналогічний порядок виз начено і п.19.2 ст.19 Закону Україн и "Про податок з доходів фізич них осіб".
В абзаці 1 преамбули Закону України "Про порядок погашен ня зобов'язань платників под атків перед бюджетами та дер жавними цільовими фондами" (в редакції чинній на момент ви никнення спірних правовідно син) №2181-111 від 21 грудня 2000 року заз начено, що цей Закон є спеціал ьним законом з питань оподат кування, який установлює пор ядок погашення зобов'язань ю ридичних або фізичних осіб п еред бюджетами та державними цільовими фондами з податкі в і зборів (обов'язкових плате жів), включаючи збір на обов'яз кове державне пенсійне страх ування та внески на загально обов'язкове державне соціаль не страхування, нарахування і сплати пені та штрафних сан кцій, що застосовуються до пл атників податків контролююч ими органами, у тому числі за п орушення у сфері зовнішньоек ономічної діяльності, та виз начає процедуру оскарження д ій органів стягнення.
Пунктом 1.2. Закону України "Пр о порядок погашення зобов'яз ань платників податків перед бюджетами та державними ціл ьовими фондами" визначено, що податкове зобов'язання - це зо бов'язання платника податків сплатити до бюджетів або дер жавних цільових фондів відпо відну суму коштів у порядку т а у строки, визначені цим Зако ном або іншими законами Укра їни, а також п.1.3 Закону України "Про порядок погашення зобов 'язань платників податків пе ред бюджетами та державними цільовими фондами" встановле но, що податковим боргом є под аткове зобов'язання (з урахув анням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгод жене платником податків або узгоджене в адміністративно му чи судовому порядку, але не сплачене у встановлений стр ок, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зоб ов'язання.
Строки погашення податков ого зобов' язання визначені пунктом 5.3 статті 5 Закону Укра їни «Про порядок погашення з обов'язань платників податкі в перед бюджетами та державн ими цільовими фондами»(в ред акції на момент виникнення с пірних правовідносин).
Якщо ж сума узгодженого пла тником податків податкового зобов'язання не сплачена у вс тановлений строк, вона визна ється сумою податкового борг у платника податків (підпунк т 5.4.1 пункту 5.4 статті 5 Закону Ук раїни «Про порядок погашення зобов'язань платників подат ків перед бюджетами та держа вними цільовими фондами»).
Виникнення податкового бо ргу є юридичним фактом, який п ов'язаний із несплатою узгод женої суми податкового зобов 'язання протягом установлено го строку.
Враховуючи вищевказані пр иписи та ст.14 Закону України "П ро систему оподаткування" на стягнення податку з доходів фізичних осіб розповсюджува вся порядок погашення зобов' язань юридичних осіб перед б юджетом визначений нормами З акону України "Про порядок по гашення зобов'язань платникі в податків перед бюджетами т а державними цільовими фонда ми".
Внаслідок подання до подат кового органу довідок розрах унків форми №8ДР і №1ДФ, належн им чином завірені копії яких долучені до матеріалів спра ви і на яких проставлена відм ітка податкового органу про отримання, позивач самостійн о визначав і вказував суми на рахованого та утриманого при буткового податку, чим узгод жував своє зобов'язання пере д бюджетом.
Положеннями п.18.2 ст.18 Закону У країни "Про порядок погашенн я зобов'язань платників пода тків перед бюджетами та держ авними цільовими фондами" пе редбачено списання безнадій ного податкового боргу, у том у числі пені, нарахованої на т акий податковий борг, а також штрафні санкції. Під терміно м "безнадійний" крім іншого, ро зуміється податковий борг юр идичних та фізичних осіб, сто совно якого минув строк позо вної давності.
У відповідності до п.15.1 ст.15 За кону України "Про порядок пог ашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондам и" податковий орган має право самостійно визначити суму п одаткових зобов'язань платни ка податків у випадках, визна чених цим Законом, не пізніше закінчення 1095 дня, наступного за останнім днем граничного строку подання податкової д екларації, а у разі, коли така податкова декларація була на дана пізніше, - за днем її факт ичного подання. Якщо протяго м зазначеного строку податко вий орган не визначає суму по даткових зобов'язань, платни к податків вважається вільни м від такого податкового зоб ов'язання, а спір стосовно так ої декларації не підлягає ро згляду в адміністративному а бо судовому порядку. У разі, ко ли податкове зобов'язання бу ло нараховане податковим орг аном до закінчення строку да вності, визначеного у пункті 15.1 цієї статті, податковий бор г, що виник у зв'язку з відмово ю у самостійному погашенні п одаткового зобов'язання, мож е бути стягнутий протягом на ступних 1095 календарних днів в ід дня узгодження податковог о зобов'язання. Даний строк та кож встановлений п.102.4 ст.102 Пода ткового кодексу України, яки й регулює вказані правовідно сини на даний час.
Податковим органом не нада но доказів, які б підтверджув али вчинення заходів щодо ст ягнення заборгованості із по зивача в строки, що були перед бачені Законом України "Про п орядок погашення зобов'язань платників податків перед бю джетами та державними цільов ими фондами". З огляду на подан і позивачем платіжні доручен ня про сплату податку з доход ів фізичних осіб протягом 2007 - 2011 років, суд приходить до висн овку про відсутність в позив ача будь яких узгоджених, про те не сплачених податкових з обов' язань станом на момент формування податкової вимог и. У зв' язку з наведеним, у по даткового органу не було пра вових підстав для формування податкової вимоги №99 від 31.03.2011 р оку, а тому така в силу приписі в п.1 ч.2 ст.162 КАС України підляга є скасуванню.
Суд звертає увагу на те, що в розумінні податкового закон одавства України податкова в имога - це правовий акт інди відуальної дії органу держав ної податкової служби, який д аний орган зобов'язаний прий няти у передбачених законом випадках; видається конкретн ому платнику податку та ство рює для нього юридичні наслі дки у вигляді обов'язку погас ити суму податкового боргу і поширення права податкової застави на його майно.
Керуючись ст. ст. 7 - 14, 18, 19, 70, 71, 86, 158 , 159, 160, 161, 162, 163, 167 Кодексу адміністра тивного судочинства України , суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною та ск асувати податкову вимогу №99 в ід 31.03.2011 року сформовану держав ною податковою інспекцією в Сокальському районі Львівсь кої області, якою визначено п одатковий борг з податку на д оходи фізичних осіб в сумі 356 403 ,14 грн.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інс танції подається протягом де сяти днів з дня отримання коп ії постанови. Апеляційна ска рга подається до адміністрат ивного суду апеляційної інст анції через суд першої інста нції, який ухвалив оскаржува не судове рішення. Копія апел яційної скарги одночасно над силається особою, яка її пода є, до суду апеляційної інстан ції. У разі подання апеляційн ої скарги судове рішення, якщ о його не скасовано, набирає з аконної сили після поверненн я апеляційної скарги, відмов и у відкритті апеляційного п ровадження або набрання зако нної сили рішення за наслідк ами апеляційного провадженн я.
Повний текст постано ви виготовлено 23.03.2012 року.
Суддя Сакалош В.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2012 |
Оприлюднено | 12.04.2012 |
Номер документу | 22469511 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні