23/167
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
09.04.12 р. Справа № 23/167
Позивач: Публічне акціонерне товариство “Авдіївський коксохімічний завод”, м. Авдіївка
до відповідачів: 1) Державного підприємства ”Донецька залізниця”, м. Донецьк
2) Товариство з обмеженою відповідальністю „Промислова компанія „Донецьке вугільне паливо”, м. Димитрів
про стягнення 3 922, 13 грн.
Суддя Матюхін В.І.
Представники:
позивача: Плуталова Н.В. – юр., Чернікова Н.Д. – прийомоздавальник, Орлянський О.С. – екон.
відповідача 1: Ляшко Д.В. – пров. юр., Балачіов Б.Ю. – нач. ст. Авдіївка
відповідача 2: не з'яв.
Публічним акціонерним товариством “Авдіївський коксохімічний завод” до Державного підприємства “Донецька залізниця” пред'явлено позов про стягнення вартості нестачі вантажу (вугілля кам'яне марки Ж 0-100мм), відправленого 28.05.11р. (вантажовідправник – Товариство з обмеженою відповідальністю „Промислова компанія „Донецьке вугільне паливо”) за залізничною накладною на групу вагонів №52035078 у напіввагоні №65239204, у загальній сумі 3 922,13 грн.
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що вагон з вантажем на станцію призначення прибув з недостачею, яка підтверджена складеним цією ж станцією комерційним актом від 02.06.2011р. БН № 689727/25. Нестача, на його думку, виникла у зв'язку з незбереженням вантажу під час перевезення.
Залізниця, не заперечуючи факту нестачі, позов не визнала з посилання на те, що:
- виявлені на станції призначення і зафіксовані в акті про технічний стан вагону від 01.06.2011р. № 6 і акті загальної форми № 95 від 01.06.2011р. зазори між кришкою люка і хребтовою балкою (5 мм) є конструктивними зазорами;
- на порушення ст.31 Статуту залізниць України і п.п.5, 6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу вантажовідправником перед завантаженням спірного вагону не було вжито заходів щодо ущільнення конструктивних зазорів, що призвело до втрати вантажу;
- відповідно до ст.917 Цивільного кодексу України відправник вантажу має право відмовитись від наданого транспортного засобу, якщо він є непридатним для перевезення цього вантажу;
- якщо відправник не відмовивсь від непридатного для перевезення вантажу наданого транспортного засобу, то відповідальність за втрату, недостачу вантажу, що сталася внаслідок технічної несправності рухомого складу, покладається на відправника (роз'яснення президії ВГСУ від 29.09.08р. № 04-5/225);
- позивачем не доведена ціна продукції, яка перевозилась (ст.115 Статуту залізниць України).
Ухвалою від 31.10.2011р. господарський суд порушив провадження по справі і з власної ініціативи на підставі ст.27 Господарського процесуального кодексу України залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю ”ПК ”Донецьке вугільне паливо”.
Ухвалою господарського суду від 07.02.2012р. за клопотанням позивача Товариство з обмеженою відповідальністю „Промислова компанія „Донецьке вугільне паливо” залучено до участі у справі у якості відповідача.
ТОВ „Промислова компанія „Донецьке вугільне паливо” ухвали суду від 7, 22 лютого 2012р., 13.03.2012р. та 27 березня 2012р. не виконало, у судове засідання своїх представників жодного разу не направило, витребувані документи суду не надало, за що з товариства підлягає стягненню штраф у розмірі 1 000,00грн.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін у відкритому судовому засіданні, господарський суд встановив:
28.05.11р. Товариством з обмеженою відповідальністю ”Промислова компанія ”Донецьке вугільне паливо” (вантажовідправник) на адресу Публічного акціонерного товариства “Авдіївський коксохімічний завод” (вантажоодержувач), у напіввагоні № 65239204 за залізничною накладною на групу вагонів №52035078 зі станції Гродівка Донецької залізниці на станцію Авдіївка Донецької залізниці відвантажило вугілля кам'яне. За накладною вага нетто у вагоні – 65 000 кг, брутто – не вказано, тара – 22 400 кг.
Позивач є покупцем вугільної продукції за договором ДУК-01/07-19р/34/08 Ос, укладеним 07.12.2007р. з Товариством з обмеженою відповідальністю «Метінвест Холдінг» (не є вантажовідправником). Згідно рахунку-фактури № СФ-119396 від 31.05.2011р. ціна 1т вугільного концентрату марки Ж 0-100 1 334,33 грн. без ПДВ.
На станцію призначення вагон прибув 01.06.2011р., де був складений акт загальної форми № 95 від 01.06.2011р. Підстава складання акту загальної форми: під час огляду були виявлені заглиблення в вантажі.
На підставі абз.2 ч.1 ст.52 Статуту залізниць України (прибуття вантажу з ознаками недостачі під час перевезення у відкритому рухомому складі) вантаж видавався з перевіркою його маси представниками станції Авдіївка Донецької залізниці. За результатами перевірки залізницею був складений комерційний акт БН 689727/25 від 02.06.2011р., згідно з яким:
- вагон прибув в технічному відношенні справним;
- є конструктивні зазори між кришкою 2 люка і хребтовою балкою шириною 5 мм на всю довжину хребтової балки 2 люка;
- люки і двері зачинені, витікання вантажу немає;
- навантаження нерівномірне, над 2-м люком є заглиблення розміром 2 х 2 х 1м;
- поверхня вантажу катком не ущільнювалась, плівкою від видування не покривалась, захисне маркування відсутнє;
- зважування вагону проводилося на 100 тонних електронних вагах вантажоодержувача, приписаних до залізниці;
- вага нетто зважування вантажу 62 050 кг (брутто 84 450 кг, тари 22 400 кг), нестача вантажу складає 2 950 кг проти даних залізничної накладної.
Комерційний акт підписано належними особами, зокрема: з боку залізниці – начальником станції, старшим прийомоздавальником, інженером з розшуку вантажів, з боку одержувача – прийомоздавальником Авдіївського коксохімічного заводу.
Зважаючи на те, що:
Відповідно до ст.909 Цивільного Кодексу України (ЦК) за договором перевезення перевізник зобов'язаний доставити довірений йому відправником вантаж в пункт призначення і видати його управомоченій на отримання вантажу особі.
Згідно п.2 ст.924 ЦК перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.
Статтею 920 ЦК обумовлено: у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
Відповідно до ст. 12 Закону України “Про залізничний транспорт” залізниці повинні забезпечувати збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях.
Ст.23 Закону “Про залізничний транспорт” передбачено, що перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу в межах, визначених Статутом залізниць України. Частиною 2 цієї ж статті встановлено, що за незбереження (втрату, нестачу, псування, пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.
Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу.
Згідно з ст.113 Статуту залізниць України за незбереження прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не залежних від перевізника причин.
Згідно ст.26 Закону України “Про залізничний транспорт” обставини, які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності перевізників вантажу засвідчуються актами; порядок і терміни складення актів визначаються Статутом залізниць України.
Статтею129 Статуту залізниць України передбачено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць; для засвідчення маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.
Факт нестачі за спірним перевезенням матеріалами справи підтверджений, зокрема комерційним актом.
Залізниця не довела, що нестача виникла з незалежних від перевізника причин.
Згідно ст.115 Статуту залізниць України вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.
Господарський суд вважає, що позов до перевізника вантажоодержувачем заявлено правомірно, але задоволенню він не підлягає, оскільки позивачем не доведена вартість нестачі вантажу (не наданий рахунок або інший документ відправника, який підтвердив би ціну вантажу).
Посилання позивача на рахунок, виставлений йому Товариством з обмеженою відповідальністю «Метінвест Холдінг» (постачальник продукції), є неправомірним, оскільки відповідно до ст.115 Статуту залізниць України вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, тобто позивач мав надати рахунок вантажовідправника, яким згідно перевізних документів є Товариство з обмеженою відповідальністю „Промислова компанія „Донецьке вугільне паливо”, а не постачальника – ТОВ «Метінвест Холдінг».
Судові витрати покладаються на позивача.
На підставі викладеного, ст.ст.909, 920, 924 п.2 Цивільного Кодексу України, ст.ст..307, 314 Господарського кодексу України, ст.ст.23, 26 Закону України “Про залізничний транспорт”, ст.113, ч.2 ст.114, ст.115, ст.129 Статуту залізниць України, п.27 Правил видачі вантажів і керуючись ст.ст. 49, 82-84, 85 Господарського процесуального Кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В :
Відмовити Публічному акціонерному товариству “Авдіївський коксохімічний завод” у задоволенні позову до Державного підприємства “Донецька залізниця”, Товариства з обмеженою відповідальністю „Промислова компанія „Донецьке вугільне паливо» про стягнення вартості нестачі вантажу, відправленого 28.05.11р. за залізничною накладною на групу вагонів №52035078 у напіввагоні №65239204, у загальній сумі 3 922,13 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Промислова компанія „Донецьке вугільне паливо” (85320, Донецька область, м. Димитров, вул. Леніна, 12/2, банківські реквізити невідомі) у доход Державного бюджету України (одержувач: УДК у Київському районі м. Донецька, банк одержувача: УДК в Донецькій області; п/р 31118106700006, МФО 834016, код ЄДРПОУ 34687001, код бюджетної класифікації 21081100, символ звітності банку 106) 1 000,00 грн. штрафу за ухилення від вчинення дій, покладених судом на товариство.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, а у разі подання апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційною інстанцією, якщо його не скасовано.
Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом 10 днів з дня прийняття рішення місцевим господарським судом.
Суддя Матюхін В.І.
Повний текст рішення складено 09.04.2012р.
Надруковано примірників:
1 – до справи;
1 – позивачу;
2 – відповідачам.
Вик
Тел.381-91-18
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2012 |
Оприлюднено | 13.04.2012 |
Номер документу | 22526892 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Матюхін В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні