cpg1251
Яготинський районний суд Київської області
Справа № 1028/132/12.
2/1028/41/12.
РІШЕННЯ
Іменем України
03 квітня 2012 року Яготинський районний суд
Київської області. в складі;
Головуючого; судді Карпович В.Д.
При секретарі Микитенко В.В.
З участю прокурора Панченко Н.В.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Яготині справу, за
позовом прокурора Яготинського району в інтересах держави в особі Яготинської РДА до ОСОБА_1, треті особи; Управління земельних ресурсів в Яготинському районі, Київська обласна філія ДП»Центр державного земельного кадастру»Управління водного господарства в м. Києві та Київської області, про визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, його реєстрації та визнання права власності.
Встановив:
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 17 Земельного кодексу України, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності.
На підставі рішення (розпорядження) органу державної влади або органу місцевого самоврядування видається державний акт встановленої форми.
На підставі розпорядження Яготинської районної державної адміністрації за № 626 від 26.12.2008 року, ОСОБА_1 20 липня 2009 року видано Державний акт на право власності на земельну ділянку- серія ЯД № 792981, площею 1,2720 га, яка розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області./ а.с. 8 /
Згідно листа Управління земельних ресурсів в Яготинському районі Київської області №08-6/07-1132 від 20.10.11року, грошова оцінка зазначеної земельної ділянки не проводилась. Проте, станом на 01.10.11 грошова оцінка 1 га земель сільськогосподарського призначення (ріллі) за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району становить 12460,80 грн. З врахуванням викладеного, вартість земельної ділянки площею 1,2720 га становить 15850,13 грн.
Зазначений акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю за № 010992400374.
Вказаним розпорядженням затверджено, розроблену ТОВ «Інвест Центр +», технічну документацію із землеустрою щодо зміни цільового використання земельних ділянок 21 громадянину України для ведення садівництва за межами населеного пункту, в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради.
Пунктом 2 розпорядження Яготинської районної державної адміністрації за №626 від 26.12.2008 року, змінено цільове використання земельних ділянок 21 громадянину загальною площею 34,0668 га для ведення садівництва за рахунок земельних ділянок, які знаходяться у їх власності для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради, згідно із додатком.
Розпорядження Яготинської районної державної адміністрації № 626 від 26.12.2008 року, прийняте з перевищенням повноважень та не у спосіб, що визначені законами України, оскільки чинне на дату прийняття розпорядження законодавство не передбачало процедури зміни цільового (функціонального) використання земельних ділянок.
Так, категорії земель (цільове призначення) та правовий режим їх використання визначено у Земельному кодексі України.
Відповідно до положень статті 19 ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Відповідно до статті 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії (цільове призначення) здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.
Механізм щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, яка перебуває у власності громадянина або юридичної особи визначається Порядком зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 № 502 (надалі -Постанови).
Відповідно до пункту 2 Постанови від 11.04.02 «Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб»зміна цільового призначення земельної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотання) її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту, або районної держадміністрації, якщо земельна ділянка розташована за межами населеного пункту.
Згідно пункту 3 цієї ж Постанови, сільська, селищна, міська рада або районна держадміністрація розглядає заяву (клопотання) і в разі згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки дає дозвіл на підготовку проекту її відведення.
Таким чином, діюче на дату прийняття розпорядження законодавство встановлювало порядок зміни цільового призначення земельної ділянки.
Як видно з матеріалів справи, Яготинською районною державною адміністрацією прийнято рішення про зміну цільового використання земельних ділянок з земель для ведення особистого селянського господарства в землі садівництва.
Визначення земель сільськогосподарського призначення та порядок їх використання передбачений положеннями статті 22 ЗК України, відповідно до якої до земель сільськогосподарського призначення належать сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
Поряд з цим, положення Земельного кодексу України передбачають використання земель сільськогосподарського призначення громадянами для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва (частина третя статті 22 ЗК України).
Тобто, законодавець розмежував для юридичних та фізичних осіб можливі види використання земельних ділянок за їх функціональним призначенням в межах категорії земель сільськогосподарського призначення. Однак, на дату прийняття розпорядження, не визначив порядок (механізм) зміни їх функціонального використання.
Так, згідно приписів частини 3 статті 33 Земельного кодексу України використання земель особистого селянського господарства здійснюється відповідно до закону. Відповідно до ч.2 ст. 7 Закону України «Про особисте селянське господарство»члени особистого селянського господарства зобов'язані забезпечувати використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
Відповідно до ч.5 ст. 20 ЗК України, земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами, виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.
Лише 5 листопада 2009 Законом України № 1702-VI до статті 20 ЗК України внесені зміни, які дозволили власникам або користувачам в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою, самостійно визначати види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони).
Навіть після зазначеної дати, чинне законодавство України не наділяло жодних власників земель повноваженнями самостійно визначати види використання земель сільськогосподарського призначення (змінювати функціональне їх використання).
Крім того, чинним Законом України «Про землеустрій»та іншими актами земельного законодавства, взагалі не передбачено розроблення такого виду документації із землеустрою, як технічна документація із землеустрою щодо зміни цільового використання земельної ділянки.
20 грудня 2010 року, розпорядження голови Яготинської районної державної адміністрації № 626 від 26.12.2008 року «Про зміну цільового використання земельних ділянок для ведення садівництва 21 громадянину України за межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради», на підставі якого відповідачу по справі видано державний акт на право власності на земельну ділянку, опротестовано прокурором району, як незаконне, оскільки механізм щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, яка перебуває у власності громадянина або юридичної особи визначається Порядком зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 № 502 (надалі -Постанови)./ а.с. 10-13 /
За результатами розгляду принесеного прокурором протесту, 11 січня 2011 року зазначене розпорядження скасовано органом державної влади, який його видав, про що свідчить розпорядження виконуючого обов'язки голови Яготинської райдержадміністрації № 16 від 11.01.2011 року./ а.с. 14 /
Відповідно до ч. 2 ст. 60 ЗК України та ч. 2 ст. 88 Водного кодексу України для малих річок, струмків і потічків земельні ділянки по їх берегах шириною 25 м. виділяються під прибережні захисні смуги.
Відповідно до ч. 1 ст. 61 ЗК України та ч. 1 ст. 89 Водного кодексу України прибережні захисні смуги, як і водоохоронні зони, є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.
Порядок надання земельних ділянок водного фонду врегульований ст. 59 ЗК України. Так, відповідно до вказаної статті, державним водогосподарським організаціям за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються у постійне користування землі водного фонду для догляду за водними об'єктами, прибережними захисними смугами, смугами відведення, береговими смугами водних шляхів, гідротехнічними спорудами тощо.
Громадянам та юридичним особам, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.
При підготовці матеріалів з надання водних об'єктів в оренду, частиною третьою статті 186-1 ЗК України визначено про необхідність отримання погодження проекту землеустрою щодо відведення земель водного фонду з органами водного господарства.
Таким чином, земельна ділянка площею 1,2720 га, яка розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, межує з природоохоронною територією, а саме з прибережною захисною смугою ставу Двірковщина (викопіювання з проекту (схеми) формування території Двіркорвщинської сільської ради додається), оскільки знаходиться від водоймища на відстані, що не перевищує 25 метрів./ а.с. 16-18 /
За таких обставин, державний акт на право власності на земельну ділянку виданий ОСОБА_1 і його реєстрація підлягають визнання їх недійсними в судовому порядку.
Так, відповідно до п.1.1. наказу Державного комітету по земельних питаннях за №43 від 04.05.1999 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.06.1999 року за №354/3647 «Про затвердження Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі»(надалі -Наказу) в редакції від 15.07.2008 року (чинної на дату винесення розпорядження голови Яготинської РДА № 626 від 26.12.2008 року) право власності на землю і право постійного користування землею посвідчується державним актом на право власності на земельну ділянку.
В пункті 1.4. Наказу зазначено, що державний акт на право власності на земельну ділянку та державний акт на право постійного користування земельною ділянкою видається на підставі рішення Кабінету Міністрів України, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських, міської, селищної, сільської ради, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.
Стаття 328 Цивільного кодексу України передбачає, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Згідно ст. 158 ЗК України виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб.
Відповідно до ст. 27 п. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" державна реєстрація речових прав скасовується в разі винесення судом відповідного рішення.
Земельна ділянка, яка передана у власність ОСОБА_1 є державною власністю, знаходиться поза межами населеного пункту в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради і відповідно до ст. 17 та пункту 12 перехідних положень Земельного кодексу України, повноваження щодо розпорядження нею здійснює Яготинська райдержадміністрація. Порушення, з боку відповідача, вимог чинного земельного законодавства обмежує законного власника землі в праві розпоряджатися нею та використовувати її за своїм призначенням, чим завдається шкода державним інтересам.
В позові до суду та в судовому засіданні, прокурор просив:
Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 1,2720 га, призначеної для садівництва, серії ЯД № 792981, виданого Яготинською районною державною адміністрацією ОСОБА_1, та який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право власності на землю Державним підприємством «Центр державного земельного кадастру»за № 3225581400:04:002:0066 з моменту його видачі, тобто -з 20 липня 2009 року.
Скасувати реєстрацію Державним підприємством «Центр державного земельного кадастру»за № 3225581400:04:002:0066 державного акту на право власності на земельну ділянку, площею 1,2720 га, призначеної для садівництва, серії ЯД № 792981, виданого 20.07.2009 року Яготинською районною державною адміністрацією ОСОБА_1.
Визнати право власності на земельну ділянку, площею 1,2720 га, вартістю 15850,13 грн., що розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, за державою в особі Яготинської районної державної адміністрації Київської області.
Відповідачка та представники третіх осіб; Управління земельних ресурсів в Яготинському районі, та Київської обласної філії ДП «Центр державного земельного кадастру», в судове засідання не з»явились. Управління водного господарства в м. Києві та Київської області, в заяві до суду просили розглянути справу у відсутності їх представника, проти позову не заперечували.
Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора? суд вважає, що вимоги прокурора знайшли своє підтвердження в судовому засіданні, а тому вони підлягають до задоволення.
Керуючись
ст.. с т. 10,60, 209, 212-215, 224 ЦПК України, ст.ст. 13, 14, 121 Конституції України, ст.ст. 17, 19, 23, 125, 126 Земельного кодексу України, суд-
ВИРІШИВ:
Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 1,2720 га, призначеної для садівництва, серії ЯД № 792981, виданого Яготинською районною державною адміністрацією ОСОБА_1, та який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право власності на землю Державним підприємством «Центр державного земельного кадастру»за № 3225581400:04:002:0066 з моменту його видачі, тобто -з 20 липня 2009 року.
Скасувати реєстрацію Державним підприємством «Центр державного земельного кадастру»за № 3225581400:04:002:0066 державного акту на право власності на земельну ділянку, площею 1,2720 га, призначеної для садівництва, серії ЯД № 792981, виданого 20.07.2009 року Яготинською районною державною адміністрацією ОСОБА_1.
Визнати право власності на земельну ділянку, площею 1,2720 га, вартістю 15850,13 грн., що розташована в адміністративних межах Двірківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, за державою в особі Яготинської районної державної адміністрації Київської області.
Стягнути і з ОСОБА_1 на користь держави 1692 грн. 30 коп. / одну тисячу шістсот дев»яносто дві грн.. 30 коп. / судового збору.
Рішення може бути оскаржено до апеляційного суду Київської області, протягом 10 днів, з дня закінчення розгляду справи.
Заяву про перегляд заочного рішення, може бути подано відповідачем протягом 10 днів, з дня отримання копії рішення.
Суддя Карпович В.Д.
Суд | Яготинський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2012 |
Оприлюднено | 24.04.2012 |
Номер документу | 23534241 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Яготинський районний суд Київської області
Карпович В. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні