Рішення
від 06.04.2012 по справі 5011-62/2511-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 5011-62/2511-2012 06.04.12

за позовом: Київської транспортної прокуратури, м.Київ в інтересах держави в особі Київської міської ради, м.Київ, ЄДРПОУ 22883141

до відповідача: Комерційно-технічного центру «Охоронні системи»у формі Товариства з обмеженою відповідальністю, м.Київ, ЄДРПОУ 23734644

за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Громадської організації «Українська федерація вейкбордингу та воднолижного спорту», м.Київ, ЄДРПОУ 35632807

Суддя Любченко М.О.

Представники:

від позивача: ОСОБА_1 - по дов.

від відповідача: ОСОБА_2 -по дов.

від третьої особи: не з'явився

В судовому засіданні брали участь:

прокурор: Яблонський А.С. -по посв.

Згідно із ст.77 ГПК України

в засіданні суду оголошувалась перерва

з 04.04.2012р. до 06.04.2012р.

СУТЬ СПРАВИ:

Київська транспортна прокуратура, м.Київ в інтересах держави в особі Київської міської ради, м.Київ звернулась до господарського суду м.Києва з позовною заявою до відповідача, Комерційно-технічного центру «Охоронні системи»у формі Товариства з обмеженою відповідальністю, м.Київ про зобов'язання відповідача:

- звільнити самовільно зайняті земельні ділянки площею 0,08 га та 0,04 га, які розташовані у парку Дружби Народів біля р.Десенка у Деснянському районі м.Києва;

- передати земельні ділянки площею 0,08 га та 0,04 га, які розташовані у парку Дружби Народів біля р.Десенка у Деснянському районі м.Києва за актом приймання передачі Київській міській раді у придатному стані.

В обґрунтування своїх вимог прокурор посилається на матеріали перевірок дотримання вимог земельного законодавства, внаслідок чого було встановлено факт самовільного зайняття відповідачем земельних ділянок під розміщення паркувального майданчика, піску, понтону-елінгу -кафе «Літо» .

Позивач у поясненнях б/н від 21.03.2012р., б/н та дати, які надійшли на адресу господарського суду міста Києва 06.04.2012р., позов прокурора підтримав у повному обсязі та зазначив, що Київською міською радою не приймалось будь-яких рішень щодо передачі земельних ділянок під розташування тимчасових споруд відповідачу.

Відповідач письмового відзиву на позовну заяву не представив, у судових засіданнях 21.03.2012р., 04.04.2012р., 06.04.2012р. проти задоволення позову заперечив.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 21.03.2012р. до участі у розгляді справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено Громадську організацію «Українська федерація вейкбордингу та воднолижного спорту», м.Київ, викликано в судове засідання посадову особу Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) Іванову В.П., державного інспектора Управління державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Державного комітету із земельних ресурсів міста Києва Тараненко А.Г.

Третя особа письмових пояснень по суті спору не надала, у судовому засіданні 04.04.2012р. зазначила, що кафе «Літо»на теперішній час експлуатується Громадською організацією «Українська федерація вейкбордингу та воднолижного спорту»для проведення конференцій та інших заходів.

Посадові особи Іванова В.П., Тараненко А.Г. у судовому засіданні 04.04.2012р. зазначили, що перевірки дотримання відповідачем вимог земельного законодавства були проведені з додержанням положень діючого законодавства, особа, що самовільно займає спірні земельні ділянки, була встановлена під час проведення перевірок. Одночасно, у актах №231/03 від 13.05.2011р., №122/09 від 16.02.2012р. найменування відповідача помилково зазначено як Товариство з обмеженою відповідальністю «Комерційно-технічний центр «Охоронні системи», КТЦ «Охоронні системи», виходячи з того, що на момент проведення перевірок були відсутні правоустановчі документи відповідача.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, третьої особи, прокурора та посадових осіб, господарський суд встановив:

Відповідно до ч.1 ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією, іншими законодавчими актами України.

Згідно із ч. 1 ст . 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Частиною 1 ст . 3 вказаного Кодексу встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 9 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин належить, зокрема, здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності.

Виходячи зі змісту Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке затверджено рішенням №182/342 від 19.12.2002р., вказаний орган є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та згідно із законодавством виконує функції територіального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів, є підзвітним та підконтрольним Київській міській раді та безпосередньо підпорядковується Київському міському голові.

На зазначене управління покладено обов'язок стосовно виявлення землі, що використовується не за цільовим призначенням та з порушенням установлених законодавством вимог; здійснення контролю за наявністю у землевласників і землекористувачів документів, що підтверджують їхні права на землю.

Одночасно, відповідно до п.п.2.1, 2.5 Порядку здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель у м.Києві, що затверджений рішенням №16/890 від 25.09.2003р. Київської міської ради, встановлено, що забезпечення здійснення самоврядного контролю за додержанням вимог законодавства щодо раціонального використання та охорони земель покладено на Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації). Самоврядний контроль за виконанням вимог земельного законодавства здійснюється, у тому числі, шляхом проведення перевірок.

Пунктом 3.2 вказаного Порядку передбачено, що посадові особи Головного управління мають право, зокрема, складати акти перевірок дотримання вимог земельного законодавства та подавати в установленому порядку матеріали про результати перевірок до відповідних органів для притягнення винних осіб до відповідальності, а також подавати зібрані документи до Київської міської ради.

Як свідчать матеріали справи, 13.05.2011р. посадовою особою Головного управління земельних ресурсів Івановою В.П. в присутності помічника прокурора Даценка В.С. та головного спеціаліста -державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища м.Києва Копаниці О.Б. було проведено перевірку та складено акт №231/03 перевірки дотримання вимог земельного законодавства, відповідно до якого встановлено наступне:

Земельні ділянки у парку Дружби народів у Деснянському районі м.Києва загальною площею 1,9093 га (у тому числі: 1,48 га у межах прибережно-захисної смуги), на підставі рішення Київської міської ради №315/372 від 21.12.2006р. передано Товариству з обмеженою відповідальністю «Комерційно-технічний центр «Охоронні системи»у короткострокову оренду на 5 років для розміщення спортивно-оздоровчого центру з системою канатно-буксирувальних доріг за рахунок земель запасу рекреаційного призначення. Договори оренди земельних ділянок зареєстровані в Головному управлінні земельних ресурсів 24.12.2007р. за №62-6-00451, №62-6-00452, №62-6-00453.

Під час проведення перевірки встановлено, що за межами земельних ділянок, визначеними договорами оренди, Товариством з обмеженою відповідальністю «Комерційно-технічного центру «Охоронні системи»на газоні розміщено паркувальний майданчик площею 2173 кв.м (53х41), огороджений парканом та засипаний щебенем та на земельних ділянках загальною площею 1879 кв.м складовано пісок з метою влаштування спортивно-розважальних атракціонів. Крім того, у водній акваторії річки Десенка розміщено понтон-елінг площею 196 кв.м (14х14), на якому влаштовано заклад громадського харчування -кафе «Літо».

Одночасно, відповідно до ст.15 Земельного кодексу України, ч.1 ст.5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» (в редакції, яка діяла на момент проведення перевірки) державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Згідно із ч.1, ч.4 ст.9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи, зокрема, шляхом проведення перевірок.

За змістом ст.10 зазначеного нормативно-правового акту державні інспектори у сфері державного контролю за використанням і охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель наділені правом, в тому числі, складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель.

Як встановлено судом, 16.02.2012р. державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у м.Києві Татаренко А.Г. за участю помічника Київського транспортного прокурора Яблонського А.С. у присутності свідків: ОСОБА_4, ОСОБА_3 було проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, що оформлена актом №122/09, у якому зазначено про наступне:

Після опрацювання матеріалів, наданих Головним управлінням земельних ресурсів КМДА, Київською транспортною прокуратурою та виїзду на місце встановлено, що КТЦ «Охоронні системи»земельна ділянка під розміщення кафе «Літо»та МАФ не виділялась, внаслідок чого КТЦ «Охоронні системи»самовільно займає земельні ділянки під розміщення МАФ та господарської споруди «Літо»орієнтовною площею 0,08 га за адресою: парк Дружби Народів, біля річки Десенка у Деснянському районі міста Києва, а також частину водної акваторії орієнтовною площею 0,04 га за вищезазначеною адресою під розміщення понтону та кафе «Літо». Документи, передбачені ст.126 Земельного кодексу України відсутні. Землі водного фонду.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, господарський суд вважає вимоги прокурора обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне:

Згідно із ст.4 Водного кодексу України та ст.58 Земельного кодексу України до земель водного фонду належать землі, зайняті річками, островами, прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм.

Статтею 85 Водного кодексу України передбачено, що порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством.

За приписами ч.2 ст.83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.

За змістом ст.9 Земельного кодексу України встановлено, що повноваження з надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності належать Київській міській раді, яка відповідно до п.12 перехідних положень Земельного кодексу України здійснює повноваження щодо розпорядження землями в межах міста Києва до розмежування земель державної та комунальної власності.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Крім того, відповідно до п.п.1, 5 Порядку користування землями водного фонду, який затверджено Постановою №505 від 13.051996р. Кабінету Міністрів України, порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством. Право користування земельною ділянкою на землях водного фонду виникає після встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання відповідного документа, що посвідчує це право. Право тимчасового користування земельними ділянками на землях водного фонду оформляється договором, який укладається між відповідною Радою і юридичною або фізичною особою.

Тобто, набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно із ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ч.1 ст.124 вказаного нормативно-правового акту передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

За змістом с.126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом; цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку, встановленому законом, у разі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою; свідоцтвом про право на спадщину.

Одночасно, відповідно до вимог вказаної статті право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою, а право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Виходячи зі змісту пояснень б/н та дати позивача, які надійшли на адресу господарського суду міста Києва 06.04.2012р., Київською міською радою не приймалось будь-яких рішень щодо передачі спірних земельних ділянок під розташування тимчасових споруд відповідачу.

Наразі, відповідачем всупереч вимог ст.ст.4-3, 33 Господарського процесуального кодексу України до матеріалів справи не надано належних та допустимих доказів набуття Комерційно-технічним центром «Охоронні системи»у формі Товариства з обмеженою відповідальністю права власності, користування або оренди на спірні земельні ділянки, які розташовані за адресою: парк Дружби Народів, біля річки Десенка у Деснянському районі міста Києва.

Одночасно, згідно із ст.193 Земельного кодексу України, державний земельний кадастр - це єдина державна система земельно-кадастрових робіт, яка встановлює процедуру визнання факту виникнення або припинення права власності і права користування земельними ділянками та містить сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим цих ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристику, розподіл серед власників землі та землекористувачів.

За приписами ст.195 вказаного Кодексу України завданнями ведення державного земельного кадастру є забезпечення повноти відомостей про всі земельні ділянки; застосування єдиної системи просторових координат та системи ідентифікації земельних ділянок; запровадження єдиної системи земельно-кадастрової інформації та її достовірності.

Частиною 1 ст.204 Земельного кодексу України встановлено, що державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Одночасно, за змістом п.2.3 Положення «Про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке затверджено рішенням №182/342 від 19.12.2002р. (зі змінами і доповненнями) Київської міської ради, одним із основних завдань управління є ведення державного земельного кадастру відповідно до законодавства, моніторингу земель, здійснення землеустрою.

Згідно п.1.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом №174 від 02.07.2003р. Державного комітету України по земельних ресурсах, відомості про правовий режим земель, державну реєстрацію земельних ділянок, кадастрове зонування, кадастрові зйомки, бонітування ґрунтів, економічну оцінку земель, грошову оцінку земельних ділянок, облік кількості та якості земель вносяться до автоматизованої системи державного земельного кадастру.

За змістом п.1.2 вказаного Порядку складовою частиною державного земельного кадастру є державний реєстр земель, з якого можуть надаватись витяги - документи, які містять відомості, що надаються з бази даних Автоматизованої системи Державного земельного кадастру.

Дослідивши витяг з бази даних Державного земельного кадастру від 24.11.2011р., суд дійшов висновку, що відповідачем зайнята земельна ділянка, яка не входить у склад земельних ділянок у парку Дружби Народів, що надані відповідачу у користування на підставі договорів №62-6-00451, №62-6-00452, №62-6-00453 від 19.12.2007р. Аналогічні за змістом пояснення надано посадовою особою Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у судовому засіданні 04.04.2012р.

Крім того, за змістом акту №231/03 від 13.05.2011р. було встановлено порушення вимог природоохоронного законодавства щодо земельної ділянки, яка знаходиться за межами землі, виділеної відповідачу на підставі договорів оренди землі.

Тобто, спірні земельні ділянки не входять до земель, які надавались Комерційно-технічному центру «Охоронні системи»у формі Товариства з обмеженою відповідальністю за договорами від 19.12.2007р.

Наразі, під час розгляду справи відповідачем належними та допустимими доказами не спростовано встановлених у актах перевірки дотримання вимог земельного законодавства фактів самовільного зайняття спірних земельних ділянок саме Комерційно-технічним центром «Охоронні системи»у формі Товариства з обмеженою відповідальністю.

Відповідно до приписів ст.1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»самовільне зайняття земельних ділянок -це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Таким чином, враховуючи приписи ст.1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», приймаючи до уваги матеріали перевірок дотримання вимог земельного законодавства, судом встановлено, що земельні ділянки площею 0,08 га та 0,04 га, які розташовані у парку Дружби Народів біля річки Десенка у Деснянському районі міста Києва, зайняті та використовується відповідачем самовільно.

Твердження третьої особи про те, що кафе «Літо»на теперішній час експлуатується Громадською організацією «Українська федерація вейкбордингу та воднолижного спорту»для проведення конференцій та інших заходів судом до уваги не приймаються, враховуючи встановлені актами №231/03 від 13.05.2011р., №122/09 від 16.02.2012р., які у встановленому законом порядку не скасовані та є дійсними, факти порушення відповідачем вимог земельного законодавства та відсутність доказів експлуатації об'єктів саме третьою особою.

Відповідачем, всупереч вимог ст.129 Конституції України, ст.ст.4-3, 33 Господарського процесуального кодексу України, зазначені вище факти належними та допустимими доказами не спростовані, належного договору оренди або акту на право власності на спірні земельні ділянки до матеріалів справи не представлено.

Одночасно, підстав набуття права на землю згідно із ст.ст.120 Земельного кодексу України, ст.377 Цивільного кодексу України відповідачем до матеріалів справи не представлено, а судом не встановлено.

Статтею 212 Земельного кодексу України передбачено імперативне правило, відповідно до якого самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Підприємства, установи, організації та громадяни, винні у самовільному зайнятті земель, зобов'язані самостійно (за власний рахунок) привести ділянку до стану, придатного для використання, відновити порушені межові знаки, знести самовільно зведені будівлі.

Згідно із ч.3 ст.212 вказаного Кодексу повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Таким чином, враховуючи вищенаведене, позов Київської транспортної прокуратури в інтересах держави в особі Київської міської ради в частині звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок є правомірним та таким, що підлягає задоволенню.

Одночасно, вимоги прокурора про зобов'язання відповідача передати земельні ділянки за актом приймання-передачі Київській міській раді безпідставні з огляду на те, що, як встановлено судом вище, Комерційно-технічний центр «Охоронні системи»у формі Товариства з обмеженою відповідальністю не набуло будь-яких прав на землю, що є предметом розгляду у цій справі, належні акти приймання-передачі земельних ділянок від Київської міської ради до відповідача не підписувались, внаслідок чого відсутні правові підстави повернення об'єктів шляхом підписання між позивачем та відповідачем зворотних актів приймання-передачі.

Судовий збір згідно із ст.49 Господарського процесуального кодексу України підлягає стягненню з відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов Київської транспортної прокуратури, м.Київ в інтересах держави в особі Київської міської ради, м.Київ до Комерційно-технічного центру «Охоронні системи»у формі Товариства з обмеженою відповідальністю, м.Київ задовольнити частково.

Зобов'язати Комерційно-технічний центр «Охоронні системи»у формі Товариства з обмеженою відповідальністю (01023, м.Київ, вул.Басейна, буд.12, ЄДРПОУ 23734644) звільнити самовільно зайняті земельні ділянки площею 0,08 га та 0,04 га, які розташовані у парку Дружби Народів біля р.Десенка у Деснянському районі м.Києва.

Стягнути з Комерційно-технічного центру «Охоронні системи»у формі Товариства з обмеженою відповідальністю (01023, м.Київ, вул.Басейна, буд.12, ЄДРПОУ 23734644) на користь Державного бюджету України судовий збір в сумі 1073 грн.

Видати накази після набрання рішенням суду законної сили.

В іншій частині позов залишити без задоволення.

У судовому засіданні 06.04.2012р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повне рішення складено 11.04.2012р.

Суддя М.О.Любченко

Дата ухвалення рішення06.04.2012
Оприлюднено27.04.2012
Номер документу23553307
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5011-62/2511-2012

Ухвала від 21.03.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Любченко М.О.

Ухвала від 29.02.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Любченко М.О.

Постанова від 05.06.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Отрюх Б.В.

Рішення від 06.04.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Любченко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні