Рішення
від 11.04.2012 по справі 5017/522/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"11" квітня 2012 р.Справа № 5017/522/2012

За позовом: Прокурора Суворовського району м. Одеси в інтересах держави; в особі, якою є Одеська міська рада

До відповідача: Дочірнього підприємства "ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНИЙ ЦЕНТР"

про стягнення 211525,49 грн.

Представники:

Від прокуратури: не з'явився;

Від позивача: не з'явився;

Від відповідача: ОСОБА_1 (за довіреністю);

СУТЬ СПОРУ : 21.02.2012 року за вх. № 793/2012 Прокурор Суворовського району м. Одеси в інтересах держави, в особі, якою є Одеська міська рада (далі - Позивач) звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою про стягнення з Дочірнього підприємства "ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНИЙ ЦЕНТР" (далі -Відповідач) суму у розмірі 211525,49 грн.

Позивач на позовних вимогах наполягає.

Відповідач у судових засіданнях проти позову заперечував. Відповідач відзив на позов не надав, у зв'язку з чим справу розглянуто за наявними в ній матеріалами, у відповідності до ст.75 ГПК України.

У відповідності до ст. 77 ГПК України судом у даній справі оголошувалась перерва з 09.04.2012 року до 11.04.2012 року о 09:30 годині.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив наступне:

Прокуратурою Суворовського району м. Одеси за результатами перевірки підприємств підприємців району щодо додержання вимог орендного законодавства встановлено, що окремі з них неповно або несвоєчасно сплачують до бюджету заборгованість за оренду землі.

Перевіркою встановлено, що 23.09.1998 року Дочірнє підприємство "ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНИЙ ЦЕНТР" зареєстровано в якості юридичної особи та включено до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.

24.06.2005 року між Виконавчим комітетом Одеської міської ради та Дочірнім підприємством "ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНИЙ ЦЕНТР" укладений договір оренди земельної ділянки площею 17836 кв. м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Балківська, 22-а.

Договір був належним чином зареєстрований в Державному реєстрі земель 28.07.2005

року під № 040550500331. Термін дії Договору встановлений на 5 років, тобто -до 28.07.2010 року.

Як вбачається з Податкової декларації орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності та Відомостей із договору оренди землі, ставка орендної плати за 1 кв. м. земельної ділянки на рік складає 11,55, отже розмір орендної плати за вказану земельну ділянку на 1 місяць у 2009 році складав 17173,93 грн.

Пунктом 3 ст. 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна»передбачено, що орендар зобов'язаний вносити оренду плату своєчасно і у повному обсязі, строки внесення орендної плати визначаються у договорі. Частиною 1 ст.19 наведеного закону передбачено, що орендар за користування об'єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності.

Статтею 29 наведеного закону передбачено, що за невиконання зобов'язань за договором оренди, у тому числі за зміну або розірвання договору в односторонньому порядку, сторони несуть відповідальність, встановлену законодавчими актами України та договором.

Відповідно до п. 4.3 договору оренди від 24.10.2006 року Дочірнє підприємство "ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНИЙ ЦЕНТР" зобов'язаний сплачувати орендну плату щомісячно на протязі 30 календарних днів, слідуючих за останнім календарним днем звітного місяця.

Ст. 286 ПС України передбачено, що орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Строки внесення орендної плати визначаються в договорі.

За вимогами ст. 762 ЦК України орендна плата повинна сплачуватись один раз на місяць.

Однак, в порушення зазначених норм законодавства та умову Договору, Дочірнє підприємство "ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНИЙ ЦЕНТР" своєчасно та в повному обсязі сплату орендної плати за землю не здійснює, внаслідок чого, станом на 22.12.2011 року виникла заборгованість в сумі 360 597,04 грн.

При цьому частина зазначеної заборгованості в сумі 149 071,55 грн. стягнута постановою Одеського окружного адміністративного суду від 03.02.2011 справа № 2-а-3487/10/1570.

Таким чином залишок боргу складає 360 597,04 грн. -149 071,55 грн. = 211 525,49 грн.

Вказана заборгованість підтверджується, щомісячною інформацією ДПІ у Суворовському районі м. Одеси від 25.11.2011 № 33228/9/24-032, розрахунком податкового боргу станом, обліковою карткою платника податків станом на 31.12.2008 року та станом на 21.09.2009 року, податковими деклараціями орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за 2008 та 2009 роки.

Відповідно до п. 2,3 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду Україні від 08.04.1999 року у справі за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень ст.2 Арбітражного процесуального кодексу України під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах», зазначеним у частині 2 ст., 2 Арбітражного процесуального Кодексу, слід розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

У даному випадку органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах є Одеська міська рада.

При здійсненні нагляду органи прокуратури застосовують надані їм законодавством України права, включаючи звернення до судів з позовами про стягнення заборгованостей.

Таким чином, несвоєчасна сплата орендної плати за користування земельними ділянками - об'єктами комунальної власності призводить до ненадходження до місцевого бюджету коштів, що не дає можливості в повній мірі фінансувати соціальні потреби населення та реалізовувати програми по захисту соціально незахищених верств населення.

Отже, невиконання відповідачем зобов'язання по своєчасному здійсненню платежів за користування землею заподіює істотної шкоди інтересам держави, його власності, призводить до не надходження в бюджет коштів, необхідних для здійснення державної політики раціонального використання й охорони земель, розвитку загальнодержавної і регіональної інфраструктури, проведення земельної реформи.

Виниклий спір, незважаючи на наявність в ньому суб'єкту владних повноважень, не являється публічно-правовим, оскільки позов направлений на захист прав власника земельної ділянки. Отже, в даному випадку, між суб'єктом владних повноважень і відповідачем по справі відсутні владні відносини, які базуються на схемі „влада-підкорення", оскільки суб'єкт владних повноважень, в цьому випадку, не наділений правами здійснювати владний вплив на відповідача, із врахуванням чого позов був поданий в порядку ГПК України.

Відповідно до вищезазначеного Дочірнє підприємства "ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНИЙ ЦЕНТР" має заборгованість зі сплати орендної плати за землю в сумі -211 525,49 грн.

29.03.12 за вх. № 9536/2012 представник відповідача надав до суду клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ОСББ „Житловий комплекс „ Сім самураїв", у якому судом було відмовлено у зв'язку з недоведеністю підстав.

10.04.2012 року за вх. № 10746/2012 заступником Прокурора Суворовського району м. Одеси до суду надана заява про зменшення позовних вимог, відповідно до якої сума боргу зменшена до 197 579,41 грн.

Досліджуючи матеріали справи, аналізуючи норми чинного законодавства, що стосується суті спору, суд дійшов наступних висновків.

Згідно зі статтею 121 Конституції України одним із завдань прокуратури України є

представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом. Відповідно до статті 20 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право, зокрема, звертатись до суду, з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненій прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Підставою представництва інтересів держави в судах є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних і інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або державою.

Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

Згідно частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень частини третьої цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Рішенням Конституційного Суду України від 08.04.99 року № З-рп/99 у справі про представництво інтересів держави в судочинстві зазначено, що прокурор або його заступник самостійно визначає та обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів, чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця загроза є підставою для порушення справи в суді.

Згідно п. 4 мотивувальної частини вказаного рішення, інтереси держави можуть як збігатися, так і не збігатися з інтересами державних підприємств. Поняття «інтереси держави»є оціночним у кожному конкретному випадку, тому прокурор самостійно визначає, в чому саме відбулося або може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту.

На виконання зазначеного рішення Конституційного Суду України Прокурором Суворовського району міста Одеси було подано позовну заяву в інтересах держави в особі, якою є Одеська міська рада (позивача).

Відповідно до ст. 509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язаний вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

У п.1 ч.2 ст.11 ЦК України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов'язковим для виконання сторонами.

Згідно з вимогами ч.1 ст.759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк, а відповідно до вимог ч.1 ст.762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлений договором найму.

Статтею 1 Земельного кодексу України, статтями 13, 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством Українського народу, яке перебуває під особливою охороною держави, та від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Оскільки ч. 3 ст. 142 Конституції України врегульовано, що держава бере участь у формуванні доходів бюджетів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування, то у Дальницької сільської ради Овідіопольського району Одеської області є право на звернення за захистом своїх законних інтересів до суду, що полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів держави в особі органу місцевого самоврядування - Дальницької сільської ради Овідіопольського району Одеської області.

На підставі ст. 792 ЦК України -за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст. 125 Земельного кодексу України).

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі»встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як встановлено ст. 15 Закону України «Про оренду землі», однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Як вище встановлено господарським судом між сторонами у справі укладений договір оренди землі від 24.06.2005 року, згідно з якими земельна ділянка площею 17836 кв. м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Балківська, 22-а, була передана у користування строком на 5 років, тобто до 28.07.2010 року.

Відповідно до вимог ч.1 ст.526 ЦК України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Аналогічні вимоги щодо виконання зобов'язань містяться і у ч.ч.1,7 ст.193 ГК України.

У відповідності до вимог ст. 530 ЦК України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Згідно ст. 17 Закону України «Про оплату за землю»(який діяв на час спірних правовідносин), п. 4.3 Договору, податкове зобов'язання по земельному податку, а також по орендній платі за землі державної та комунальної власності, визначене у податковій декларації па поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про систему оподаткування» контроль за правильністю та своєчасністю справляння податків і зборів (обов'язкових платежів) здійснюється державними податковими органами та іншими державними органами в межах повноважень, визначених законами.

Крім того, згідно із ст. 3 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»активи платника податків (кошти, матеріальні та нематеріальні цінності, що належать юридичній або фізичній особі за правом власності або повного господарського відання) можуть бути примусово стягнені в рахунок погашення його податкових зобов'язань виключно за рішенням суду.

Господарським судом визначено, що позивач належним чином виконав умови договору, таким чином на момент розгляду справи заборгованість Відповідача за договором оренди наданої Позивачем земельної ділянки - становить 211 525,49 грн. При цьому жодних заперечень щодо наявності боргу за договором оренди, а тим більш доказів, які його спростовують Відповідач до суду не надав.

Відповідно до ст.ст.3,20 Закону України «Про плату за землю»плата за землю запроваджується з метою формування джерела коштів для фінансування заходів щодо раціонального використання та охорони земель, підвищення родючості ґрунтів, відшкодування витрат власників землі і землекористувачів, пов'язаних з господарюванням на землях гіршої якості, ведення земельного кадастру, здійснення землеустрою та моніторингу земель, проведення земельної реформи та розвитку інфраструктури населених пунктів. Платежі за землю зараховуються на спеціальні бюджетні рахунки бюджетів сільської, селищної, міської Ради, на території яких знаходяться земельні ділянки.

Але, відповідно до заяви про зменшення позовних вимог від 10.04.2012 року наданої заступником Прокурора Суворовського району м. Одеси, на момент розгляду справи сума боргу зменшена, та становить -197 579,41 грн.

Відповідно до вищезазначеної заяви Прокурор зазначає, при пред'явлені позову за даними моніторингу Управління земельних ресурсів Одеської міської ради сума заборгованості станом на 22.12.2011 року складала 360 597,04 грн. При цьому частина зазначеної заборгованості в сумі 149 071,55 грн. стягнута постановою Одеського окружного адміністративного суду від 03.02.2011 справа № 2-а-3487/10/1570.

Тому, при пред'явлені позову залишок боргу складав 360 597,04 грн. - 149 071,55 грн. = 211 525,49 грн.

Слід зазначити, що відповідно до листа ДПІ у Суворовському районі м. Одеси від 16.02.12 № 4439/9/24-032 податковий борг відповідача станом на 16.02.12 року складає 346 650,96 тис. грн.

Оскільки надходження від орендної плати УЗР можуть не співпадати з даними органів ДПС, на які відповідно до ст. 41 п. 41.1.1 та п. 41.5 Податкового кодексу України покладено контроль за правильністю обчислення і справлення (стягнення) плати за землю, прокуратура Суворовського району м. Одеси із наявного податкового боргу 346 650,96 тис. грн. відраховує суму вже стягнуту за постановою суду 149 071,55 грн. і зазначає, що сума боргу відповідача складає 197 579,41 грн.

Відповідно до підпункту „в" ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Відповідно до ст. 36 Закону України «Про оренду землі», у разі невиконання зобов'язань за договором оренди землі сторони несуть відповідальність згідно із законом та договором.

Частиною 3 ст. 285 ГК України визначено, що орендар зобов'язаний своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Враховуючи вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, як обґрунтовані, підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.

Витрати по сплаті судового збору віднести за рахунок Відповідача пропорційно задоволених вимог, згідно норм чинного законодавства.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Дочірнього підприємства "ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНИЙ ЦЕНТР" (65026, Одеська область, м. Одеса, вул. Приморська, буд. 49, код ЄДРПОУ 30128755) на користь Одеської міської ради (65004, Одеська область, м. Одеса, Думська площа, 1, ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 32862106, МФО 828011, на рахунок одержувача -УДК у місті Одесі, код бюджетної кваліфікації 13050200) суму основного боргу за договором оренди земельної ділянки -197 579,41 грн.

3. Стягнути з Дочірнього підприємства "ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНИЙ ЦЕНТР" (65026, Одеська область, м. Одеса, вул. Приморська, буд. 49, код ЄДРПОУ 30128755) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008 отримувач ГУДКСУ в Одеській області код ЄДРПОУ 37607526 банк отримувача: ГУДКСУ в Одеській області МФО 828011 код класифікації: 22030001) 3 951, 49 грн. - судового збору.

Рішення господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Одеського апеляційного господарського суду, яка подається через місцевий господарський суд протягом 10-денного строку з моменту складення та підписання повного тексту рішення.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо не буде подано апеляційну скаргу. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя Меденцев П.А.

Повний текст рішення складено 17 квітня 2012 року.

Дата ухвалення рішення11.04.2012
Оприлюднено03.05.2012
Номер документу23554620
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5017/522/2012

Ухвала від 11.05.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Меденцев П.А.

Рішення від 11.04.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Меденцев П.А.

Ухвала від 27.03.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Меденцев П.А.

Ухвала від 05.03.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Меденцев П.А.

Ухвала від 22.02.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Меденцев П.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні