Головуючий у 1 інстанції - Пікалова Н.М.
Суддя-доповідач - Білак С. В.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 березня 2012 року справа №2а-27643/11/0528 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В., суддів Сухарьок М.Г., Гаврищук Т.Г., секретар судового засідання Ільїнов О.Є., з участю представника позивача Слостіна І.В., представника відповідача Тімачова О.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Діамант» на постанову Краматорського міського суду Донецької області від 26 жовтня 2011 р. в справі № 2а-27643/11/0528 за позовом виконавчого комітету Краматорської міської ради до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Діамант» про визнання недійсною державної реєстрації та припинення юридичної особи,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач виконавчий комітет Краматорської міської ради звернувся до суду з позовом до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Діамант» про визнання недійсною державної реєстрації та припинення юридичної особи, мотивуючи свої вимоги тим, що рішенням виконавчого комітету № 647 від 06.10.2010 р. було зареєстровано в якості юридичної особи Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Діамант». У зв'язку з тим, що юридичну особу було створено з порушенням вимог законодавства, вказане рішення було скасовано рішенням Краматорської міської ради № 2/VI-2 від 08.12.2010 р. Враховуючи викладене, просив суд визнати недійсною державну реєстрацію через допущені при її створенні порушення, які не можливо усунути та припинити юридичну особу відповідача.
Постановою Краматорського міського суду Донецької області від 26 жовтня 2011 р. позов задоволено, визнано недійсною державну реєстрацію та припинено юридичну особу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Діамант».
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем було подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить скасувати постанову суду першої інстанції та відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначив, що судом першої інстанції постанова прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Не обґрунтовано допущені порушення при створенні ОСББ, які неможливо усунути я які були б підставою для прийняття рішення про визнання недійсною реєстрацію юридичної особи.
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» не передбачено повноваження виконавчого комітету звертатися в суд з позовом про скасування державної реєстрації юридичної особи.
Представник відповідача в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги.
Представник позивача заперечував проти доводів апеляційної скарги.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги представника відповідача, заперечення представника позивача проти доводів апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, з наступних підстав.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що згідно рішення виконавчого комітету Краматорської міської ради № 647 від 06.06.2010р., відповідач Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Діамант» зареєстровано як юридична особа, включено до ЄДРПОУ за номером 37349670, про що зроблено запис № 10071776954, що підтверджується довідкою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.35, 36).
Рішенням Краматорської міської ради № 2/VI-2 від 08.12.2010 р. вищевказане рішення виконавчого комітету було скасовано у зв'язку із встановленням порушень порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоповерхового будинку (а.с.34).
Підставами для прийняття такого рішення є звернення Всеукраїнської міської організації «Національний комітет по боротьбі з корупцією», відповідно до якого мешканці багатоквартирних будинків не приймали участь у зборах, що унеможливлює прийняття рішення про створення юридичної особи.
Відповідно до ст. 385 Цивільного кодексу України власники квартир для забезпечення експлуатації багатоквартирного житлового будинку, користування квартирами та спільним майном житлового будинку можуть створювати об'єднання власників квартир (житла). Таке об'єднання може бути створено також власниками житлових будинків. Об'єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону
Відповідно до ч. 1 ст. 56 Господарського кодексу України, суб'єкт господарювання може бути утворений за рішенням власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу, а у випадках, спеціально передбачених законодавством, також за рішенням інших органів, організацій і громадян шляхом заснування нового, реорганізації (злиття, приєднання, виділення, поділу, перетворення) діючого (діючих) суб'єкта господарювання з додержанням вимог законодавства.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначаються Законом України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку».
Статтею 1 Закону передбачено, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.
Вимогами ст. 6 Закону встановлено, що державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об'єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Згідно з п. 3 Порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 11.10.2002 за N 1521, для державної реєстрації об'єднання уповноважена установчими зборами особа подає безпосередньо або надсилає поштою (рекомендованим листом) до органу державної реєстрації: 1) реєстраційну картку, яка одночасно є заявою про державну реєстрацію об'єднання, оформлену за зразком згідно з додатком 1 до цього Порядку; 2) протокол установчих зборів, на яких було прийнято рішення про створення об'єднання та затвердження його статуту; 3) два примірники оригіналу і п'ять копій статуту об'єднання, оформлені згідно з вимогами законодавства; 4) список членів об'єднання, складений згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Пунктом 6 вказаного Порядку, зокрема, передбачено, що орган державної реєстрації перевіряє наведені у реєстраційній картці відомості, комплектність поданих документів та відповідність їх законодавству. У разі коли в результаті перевірки виявлено, що заявником подано не всі необхідні документи або вони не відповідають вимогам законодавства, орган державної реєстрації повідомляє про це заявника і повертає йому документи. Після врахування зауважень заявник може подати документи повторно.
Відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону; порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 57 Господарського кодексу України установчими документами суб'єкта господарювання є рішення про його утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання.
Відповідно до ч. 1-3 ст. 6 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» об'єднання може бути створене в будинку будь-якої форми власності з числа тих, хто приватизував або придбав квартиру, а також власника будинку або його уповноваженої особи, власників жилих приміщень, а також власників нежилих приміщень. Для створення об'єднання скликаються установчі збори. Скликання установчих зборів здійснюється власником будинку або ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень.
Як встановлено судом першої інстанції, 01.09.2010 р. відбулись установчі збори власників квартир будинку, розташованого за адресою: Донецька область, м. Краматорськ, в. Бикова, 2, на яких були присутні власники 93 квартир житлового будинку (протокол N 1 від 01.09.2010 р.). На вказаних зборах запропоновано створити об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Діамант», вирішено затвердити статут об'єднання у запропонованій редакції, обраний голова об'єднання, секретар та члени ревізійної комісії та затверджена кандидатура уповноваженої особи-Успішна С.В. на пост керівника об'єднання (а.с.22-23).
Частиною 4 ст. 6 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» встановлено, що повідомлення про проведення установчих зборів направляється власником будинку або ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі і вручається кожному власнику під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається, з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного.
Тобто, вищевказана норма визначає порядок і спосіб повідомлення власників, по-перше, форма повідомлення обов'язково письмова; по-друге, повідомляється кожен власник; по-третє, таке повідомлення вручається власнику або під розписку, або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом).
Судом першої інстанції встановлено, що відповідачем не надано доказів письмового повідомлення власників квартир про проведення установчих зборів щодо створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку за адресою: м. Краматорськ, в. Бикова, 2, тоді як закон передбачає повідомлення кожного власника, а не лише тих власників, кількість яких достатня для кворуму на установчих зборах.
Згідно з ч. 8 ст. 6 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» кожний власник на установчих зборах має один голос, незалежно від площі та кількості квартир або приміщень, що перебувають у його власності.
Відповідно до вимог ч. 9 ст. 6 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» рішення приймається шляхом поіменного голосування. Рішення оформлюється особистим підписом кожного, хто проголосував, у протоколі із зазначенням результату голосування ("за" чи "проти").
Проте, як встановлено судом першої інстанції та підтверджується списком до протоколу № 1, голосування проводилось лише за деякими питаннями в присутності власників 93 квартир із загального числа 177 квартир.
Таким чином, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції вірно зроблено висновок по те, що при створенні Об'єднання власників багатоквартирного будинку «Діамант» порушено вимоги ст. 6 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», оскільки не дотримано вимог порядку прийняття рішення про створення об'єднання.
Вимогою статті 31 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» встановлено, що скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи проводиться у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи. Дата надходження відповідного судового рішення вноситься до журналу обліку реєстраційних дій.
Державний реєстратор у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати надходження судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, вносить до Єдиного державного реєстру запис щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо інше не встановлено судовим рішенням, та в той же день повідомляє органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України про внесення такого запису.
Оскільки судом встановлено, що при створенні відповідача були допущені порушення законодавства, суд вважає, що позов в частині скасування державної реєстрації підлягає задоволенню.
Щодо вимог позивача про припинення юридичної особи, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути.
Частиною 1 статті 110 Цивільного кодексу України встановлено, що юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами, також за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створені порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених цим законом.
Відповідно до частини 2 статті 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців» підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створені юридичної особи, які не можна усунути.
Також ч. 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» передбачено, що підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути; провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом; невідповідність мінімального розміру статутного фонду юридичної особи вимогам закону; неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону; наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
Підстави для припинення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку передбачені ст.28 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», відповідно до якої об'єднання (асоціація) вважається припиненим з дня внесення про це відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Об'єднання ліквідується у разі: фізичного знищення або руйнування житлового комплексу, яке унеможливлює його відновлення або ремонт; відчуження житлового комплексу за рішенням суду; придбання однією особою всіх приміщень у житловому комплексі; прийняття членами об'єднання рішення про його ліквідацію; прийняття судом рішення про ліквідацію об'єднання.
Відповідно до ст. 110 Цивільного кодексу України, в якості однієї з підстав ліквідації юридичної особи визначено визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути.
Згідно ч. 2 ст. 110 ЦК України, вимога про ліквідацію юридичної особи з вищезазначених підстав може бути пред'явлена до суду органом, що здійснює державну реєстрацію.
Згідно зі ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" державна реєстрація проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи
Таким чином, виходячи зі змісту зазначених норм Закону, а також ураховуючи, що державну реєстрацію Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Діамант» здійснено у виконавчому комітеті Краматорської міської ради, до повноважень останнього входять вимоги щодо припинення юридичної особи, у зв'язку з чим суд першої інстанції правильно прийшов до висновку про задоволення позову в цій частині.
Аналогічну думку висловив Вищий адміністративний суд України в постанові № К-42803/10 від 15.06.2011 р.
Відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування рішення є порушення судом норм матеріального чи процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про те, що при розгляді справи судом першої інстанції було допущено неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Судова колегія дійшла висновку про те, що підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні, а тому відхиляє апеляційну скаргу і залишає судове рішення без змін.
Керуючись ст. ст. 8, 9, 10, 11, 159, 160, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Діамант» на постанову Краматорського міського суду Донецької області від 26.10.2011 р. - залишити без задоволення.
Постанову Краматорського міського суду від 26 жовтня 2011 р. в справі № 2а-27643/11/0528 за позовом виконавчого комітету Краматорської міської ради до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Діамант» про визнання недійсною державної реєстрації та припинення юридичної особи - залишити без змін.
Вступна та резолютивна частина ухвали складена в нарадчій кімнаті та проголошена в судовому засіданні 23 березня 2012 року, в повному обсязі складена 28 березня 2012 року.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення.
Ухвала суду може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі складання рішення відповідно до ст.160 КАС України - з дня складання рішення в повному обсязі.
Головуючий суддя: С.В.Білак
Судді: М.Г.Сухарьок
Т.Г.Гаврищук
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2012 |
Оприлюднено | 25.04.2012 |
Номер документу | 23627347 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Білак С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні