5/46
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел.230-31-34
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
справа № 5/46
11.09.08
За позовомДоПро Державного підприємства «Готель «Спорт» Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спортувизнання недійсними окремих положень нової редакції статуту та скасування його державної реєстрації
Суддя Іванова Л.Б.
Представники:
Від позивача предст. Гончарова О.О., дов. № 117 від 02.04.2008 р.
Від відповідача предст. Вакаров В.Д., дов. № 2.2/6631 від 03.06.2008р.
Рішення Господарського суду міста Києва у справі № 5/46 прийнято 11.09.2008 року після перерви, оголошеної в судовому засіданні 20.08.2008р.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд Господарського суду міста Києва передані вимоги Державного підприємства «Готель «Спорт»до Міністерства України у справах сім»ї, молоді та спорту про визнання недійсними положення статуту позивача, затвердженого Наказом Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 08.05.2008 року № 1885 та зареєстрованого Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією 12.05.2008 року і скасування його державної реєстрації.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.06.2008 року порушено провадження у справі № 5/46 та призначено розгляд справи на 17.06.2008 року.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.06.2008 року в зв'язку з неявкою в судове засідання представника відповідача розгляд справи було відкладено до 15.07.2008р.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.07.2008р. в зв'язку з необхідністю витребування додаткових доказів, розгляд справи було відкладено на 29.07.2008 року.
Ухвалою Господарського суду міста Києва № 5/46 від 29.07.2008 року було продовжено строк вирішення спору у справі № 5/46 та відкладено розгляд справи на 12.08.2008 року.
Ухвалою Голови Господарського суду міста Києва від 12.08.2008 року було продовжено строк вирішення спору у справі № 5/46 на один місяць.
В судовому засіданні 12.08.2008р. оголошено перерву до 20.08.2008р.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просить суд позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача проти позову заперечив посилаючись у відзиві на позов на те, що вносячи зміни до статуту позивача та затверджуючи їх, відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, визначений нормами чинного законодавства України, в зв'язку з чим, просить суд в задоволенні позову відмовити повністю.
В судовому засіданні 20.08.2008 року оголошено перерву до 11.09.2008 року для виготовлення повного тексту рішення.
Розглянувши матеріали справи та надані учасниками процесу документи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, Господарський суд міста Києва, –
ВСТАНОВИВ:
08 травня 2008 року Наказом Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту № 1885 з метою підготовки державного підприємства «Готель «Спорт»до проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу було затверджено нову редакцію статуту Державного підприємства «Готель «Спорт».
12 травня 2008 року нову редакцію статуту Державного підприємства «Готель «Спорт»було зареєстровано державним реєстратором Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Телегеєм С.В.
В новій редакції статуту Державного підприємства «Готель «Спорт»до деяких положень попередньої редакції статуту Позивача були внесені зміни і доповнення, а саме:
–пункт 4.2. Статуту викладений в новій редакції: «генеральний директор вирішує в межах своєї компетенції питання щодо діяльності Підприємства і несе відповідальність за його стан, без вручення діє від імені Підприємства, представляє його в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, розпоряджається в межах встановленому законодавством України та статутом Підприємства, майном Підприємства, укладає угоди до 12000 гривень, видає доручення, відкриває в банках поточні та інші рахунки».
–пункт 4.3. Статуту викладений в новій редакції: «генеральний директор за погодженням Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту визначає структуру управління, встановлює штатний розклад, посадові оклади, тарифні ставки і систему оплати праці працівників Підприємства та інших осіб, які залучаються до роботи на Підприємстві, визначає режим роботи та відпочинку працівників згідно із законодавством.
– внесено зміни до пункту 4.4., а саме, зазначено: «генеральний директор приймає на роботу і звільняє з роботи працівників, застосовує заходи заохочення і накладає стягнення на працівників підприємства згідно з чинним законодавством окрім працівників, що вказані в п. 4.5. цього статуту».
– статут Позивача доповнено новим положенням, а саме: «Міністерство України у справах сім'ї, молоді та спорту самостійно призначає та звільняє з роботи, затверджує повноваження перших заступників генерального директора, першого заступника генерального директора з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу, заступників генерального директора, комерційного директора, директора (СМВЦ), застосовує до них заходи заохочення і накладає стягнення згідно з чинним законодавством»(п. 4.5.).
– статут Позивача доповнено наступним пунктом: «У разі відсутності генерального директора на робочому місці (відрядження, хвороба і т.д.), виконання його обов'язків покладається на першого заступника з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу»(п. 4.6.).
– статут Позивача доповнено пунктом наступного змісту: «Першому заступнику з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу надається право першого підпису на всіх документах (договір, платіж, наказів, в тому числі з кадрових питань, тощо) для більш доцільної підготовки до чемпіонату Європи в 2012 року»(п. 4.7.).
– пункт 5.5. (ч. 6) статуту доповнено та викладено в наступній редакції «Підприємство може здійснювати в межах своєї компетенції згідно чинного законодавства України та Статуту Підприємства: - укладати угоди для забезпечення своєї діяльності до 12 000 (дванадцять тисяч) гривень 00 копійок без згоди Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту».
Крім того, зі змісту попередньої редакції статуту були виключені наступні положення: з п. 1.3. положення про те, що Підприємство є державним унітарним комерційним підприємством, а з п. 3.2. –положення про те, що майно підприємству належить на праві повного господарського відання.
У відповідності до Указу Президента України від 26 лютого 2005 року № 381 (381/2005) «Про Міністерство України у справах молоді та спорту»та Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2005 року № 122-р «Про передачу до сфери управління Міністерства у справах молоді та спорту підприємств, установ та організацій»Державне підприємство «Готель «Спорт»було віднесено до сфери управління відповідача.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» управління об'єктами державної власності –здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб'єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об'єктів, пов'язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.
Згідно з частиною 1 пункту 2 Положення про Міністерство України у справах сім'ї, молоді та спорту, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1573 від 08.11.2006 року, Міністерство України у справах сім'ї, молоді та спорту у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, а також цим Положенням.
Пунктом 7 вищезазначеного Положення передбачено, що Міністерство України у справах сім'ї, молоді та спорту в межах своїх повноважень на основі та на виконання актів законодавства видає накази, організовує і контролює їх виконання.
Відповідно до підпункту 62 пункту 4 Положення, Міністерство України у справах сім'ї, молоді та спорту здійснює відповідно до законодавства функції з управління об'єктами державної власності.
Згідно ст. 22 Господарського кодексу України повноваження суб'єктів управління у державному секторі економіки –Кабінету Міністрів України, міністерств, інших органів влади та організацій щодо суб'єктів господарювання визначаються законом.
Відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до пункту 2 ст. 73 Господарського кодексу України орган державної влади, до сфери управління якого входить підприємство, є представником власника і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Згідно ч. 1 статті 73 Господарського кодексу України державне унітарне підприємство утворюється компетентним органом державної влади в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини державної власності, як правило, без поділу її на частки, і входить до сфери його управління. Державні унітарні підприємства діють як державні комерційні підприємства або казенні підприємства (ч.8).
У відповідності до статті 74 Господарського кодексу України державне комерційне підприємство є суб'єктом підприємницької діяльності, діє на основі статуту і несе відповідальність за наслідки своєї діяльності усім належним йому на праві господарського відання майном згідно з цим Кодексом та іншими законами, прийнятими відповідно до цього Кодексу. Майно державного комерційного підприємства закріплюється за ним на праві господарського відання (ч. 1, 2).
Крім того, згідно статті 73 Господарського кодексу України органом управління державного унітарного підприємства є керівник підприємства, який призначається органом, до сфери управління якого входить підприємство, і є підзвітним цьому органові. Законом можуть бути визначені особливості статусу керівника державного унітарного підприємства, в тому числі встановлено підвищену відповідальність керівника за результати роботи підприємства (п.п. 6, 7).
За таких обставин, положення нової редакції Статуту Позивача щодо самостійного призначення та звільнення з роботи Відповідачем, затвердження повноважень перших заступників генерального директора, першого заступника генерального директора з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу, заступників генерального директора, комерційного директора, директора СМВЦ, застосування до них заходів заохочення і накладення стягнення згідно з чинним законодавством суперечить статтям 22, 73 Господарського кодексу України.
У відповідності до ч. 1 ст. 74 Господарського кодексу України державне комерційне підприємство є суб'єктом підприємницької діяльності, діє на основі статуту і несе відповідальність за наслідки своєї діяльності усім належним йому на праві господарського відання майном згідно з цим Кодексом та іншими законами, прийнятими відповідно до цього Кодексу.
В статті 44 Господарського кодексу України закріплені принципи підприємницької діяльності та зазначено, що підприємництво здійснюється на основі: вільного вибору підприємцем видів підприємницької діяльності; самостійного формування підприємцем програми діяльності, вибору постачальників і споживачів продукції, що виробляється, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом, встановлення цін на продукцію та послуги відповідно до закону; вільного найму підприємцем працівників; комерційного розрахунку та власного комерційного ризику; вільного розпорядження прибутком, що залишається у підприємця після сплати податків, зборів та інших платежів, передбачених законом; самостійного здійснення підприємцем зовнішньоекономічної діяльності, використання підприємцем належної йому частки валютної виручки на свій розсуд.
Згідно положень частини 3 статті 8 Господарського кодексу України господарська компетенція органів державної влади та органів місцевого самоврядування реалізується від імені відповідної державної чи комунальної установи. Безпосередня участь держави, органів державної влади та органів місцевого самоврядування у господарській діяльності може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Положення Статуту позивача в новій редакції щодо повноважень генерального директора укладати угоди виключно на суму до 12000,00 гривень суперечить статтям 44, 74, ч. З статті 8 ГКУ, не відповідає нормам законодавства України про закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, та не узгоджується з іншими положеннями Статуту, згідно яких Підприємство самостійно обирає постачальників і споживачів продукції (послуг, робіт) згідно законодавства України.
Крім того, згідно приписів законодавства України в сфері державних закупівель товарів, робіт і послуг, Замовник такої закупівлі товарів, робіт або послуг, зобов'язаний після проведення тендерної процедури і визначення переможця укласти з ним відповідну угоду на закупівлю. Неможливість Позивача виконати свої зобов'язання призводить до порушення прав третіх осіб - учасників тендерних торгів, які мають підстави для судових оскаржень таких дій.
Також, до матеріалів справи додані листи, в яких постачальники товарів, робіт і послуг розривають договори з Державним підприємством «Готель «Спорт»в зв'язку з тим, що їх вартість перевищує 12 000 грн.
Статтею 64 Господарського кодексу України передбачено, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис (ч. 3).
Пунктом 6 статті 69 Господарського кодексу України визначено, що підприємство самостійно встановлює для своїх працівників додаткові відпустки, скорочений робочий день та інші пільги, а також має право заохочувати працівників інших підприємств, установ, організацій, які його обслуговують.
Таким чином, положення нової редакції Статуту Позивача в частині обов'язкового погодження керівником позивача з Відповідачем структури управління Позивача, встановлення штатного розкладу, посадових окладів, тарифних ставок і системи оплати праці працівників Підприємства та інших осіб, які залучаються роботи на Підприємстві, визначення режиму роботи та відпочинку працівників не відповідає частині 3 ст. 64, п. 6 ст. 69 Господарського кодексу України.
Статтею 19 Господарського кодексу України визначено, що суб'єкти господарювання мають право без обмежень самостійно здійснювати господарську діяльність, що не суперечить законодавству (ч. 1).
Пунктом 3 статті 19 Господарського кодексу України передбачено, що держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб'єктів господарювання у таких сферах: збереження та витрачання коштів і матеріальних цінностей суб'єктами господарських відносин - за станом і достовірністю бухгалтерського обліку та звітності; фінансових, кредитних відносин, валютного регулювання та податкових відносин - за додержанням суб'єктами господарювання кредитних зобов'язань перед державою і розрахункової дисципліни, додержанням вимог валютного законодавства, податкової дисципліни; цін і ціноутворення - з питань додержання суб'єктами господарювання державних цін на продукцію і послуги; монополізму та конкуренції - з питань додержання антимонопольно-конкурентного законодавства; земельних відносин - за використанням і охороною земель; водних відносин і лісового господарства - за використанням та охороною вод і лісів, відтворенням водних ресурсів і лісів; виробництва і праці - за безпекою виробництва і праці, додержанням законодавства про працю; за пожежною, екологічною, санітарно-гігієнічною безпекою; за дотриманням стандартів, норм і правил, якими встановлено обов'язкові вимоги щодо умов здійснення господарської діяльності; споживання - за якістю і безпечністю продукції та послуг; зовнішньоекономічної діяльності - з питань технологічної, економічної, екологічної та соціальної безпеки.
Згідно п. 4 зазначеної статті органи державної влади і посадові особи, уповноважені здійснювати державний контроль і державний нагляд за господарською діяльністю, їх статус та загальні умови і порядок здійснення контролю і нагляду визначаються законами.
У відповідності до п. 5 ст. 19 Господарського кодексу України незаконне втручання та перешкоджання господарській діяльності суб'єктів господарювання з боку органів державної влади, їх посадових осіб при здійсненні ними державного контролю та нагляду забороняються.
Отже, зазначення в Статуті позивача положень щодо надання повноважень керівника першому заступнику генерального директора з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу (право першого підпису, право видавати накази, в тому числі й кадрові, право здійснювати платежі), а також покладення на нього Відповідачем повноважень виконувати обов'язки керівника в разі відсутності генерального директора позивача не відповідає статтям 19, 22, 73 Господарського кодексу України та порушує права та інтереси позивача.
Згідно ч. 4 ст. 57 Господарського кодексу України статут суб'єкта господарювання повинен містити відомості про його найменування, мету і предмет діяльності, розмір і порядок утворення статутного та інших фондів, порядок розподілу прибутків і збитків, про органи управління і контролю, їх компетенцію, про умови реорганізації та ліквідації суб'єкта господарювання, а також інші відомості, пов'язані з особливостями організаційної форми суб'єкта господарювання, передбачені законодавством. Статут може містити й інші відомості, що не суперечать законодавству.
За таких обставин, господарським судом встановлено, що положення нової редакції статуту позивача щодо обов'язкового погодження керівником позивача з Відповідачем структури управління Позивача (п. 4.3), обмеження генерального директора можливістю укладати угоди лише на суму 12 000 грн. (п. 4.2., ч. 6 п. 5.5. нової редакції Статуту), закріплення за заступником генерального директора права першого підпису на документах, а також пункти 1.3., 3.2., 4.4., 4.5., 4.6. Статуту суперечать вимогам ст.ст. 19, 22, 64, 69 та 73 Господарського кодексу України, порушують основні принципи підприємницької діяльності та звужують обсяг прав позивача на самостійне здійснення організаційно-господарських функцій підприємства.
За таких обставин, враховуючи, що судом встановлено не відповідність окремих положень нової редакції статуту Державного підприємства «Готель «Спорт»нормам чинного законодавства України, Господарський суд міста Києва вважає, що позовні вимоги Державного підприємства «Готель «Спорт»в частині визнання недійними пунктів 1.3., 3.2., 4.2., 4.3., 4.4., 4.5.,4.6., 4.7., ч. 6 п. 5.5. статуту Державного підприємства «Готель «Спорт»є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Однак, Господарський суд міста Києва вважає, що в задоволенні вимоги Державного підприємства «Готель «Спорт»про скасування державної реєстрації статуту позивача, затвердженого Наказом Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 08.05.2008 року № 1885 та зареєстрованого Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією 12.05.2008 року, слід відмовити, виходячи з наступного:
У відповідності до статті 31 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи. Дата надходження відповідного судового рішення вноситься до журналу обліку реєстраційних дій. Державний реєстратор у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати надходження судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, вносить до Єдиного державного реєстру запис щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо інше не встановлено судовим рішенням, та в той же день повідомляє органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування про внесення такого запису.
Таким чином, виконання рішення суду, яким визнано частково недійсними зміни до установчих документів виконується державним реєстратором в порядку, визначеному статтею 31 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» та на підставі рішення, яке набрало законної сили. В разі відмови державного реєстратора у виконанні рішення суду в порядку статті 31 вищезазначеного закону, позивач наділений правом звернутись до суду з окремим позовом.
Крім того, визнання недійсними окремих положень нової редакції статуту позивача не тягне за собою автоматичну недійсність нової редакції статуту в повному обсязі, в зв'язку з чим, позов в цій частині є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Враховуючи, що спір виник внаслідок неправомірних дій відповідача, судові витрати у відповідності до статті 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 8, 19, 22, 44, 64, 69, 73 Господарського кодексу України, ст. ст. 49, 82 –85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, –
В И Р І Ш И В:
1.Позов задовольнити частково.
2.Визнати недійсними пункти 1.3., 3.2., 4.2., 4.3., 4.4., 4.5.,4.6., 4.7., ч. 6 п. 5.5. статуту Державного підприємства «Готель «Спорт», затвердженого Наказом Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 08.05.2008 року № 1885, які зареєстровані Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією 12.05.2008 року.
3.В іншій частині в позові відмовити.
4.Стягнути з Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту (01023, м. Київ, вул. Еспланадна, 42, код ЄДРПОУ 26113374) на користь Державного підприємства «Готель «Спорт»(03150, м. Київ, вул. Червоноармійська, 55, код ЄДРПОУ 01997700) 85 (вісімдесят п'ять) грн. 00 коп. державного мита та 118 (сто вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя Л.Б.Іванова
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2008 |
Оприлюднено | 26.11.2008 |
Номер документу | 2365394 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні