Рішення
від 28.04.2012 по справі 32/5005/2591/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26.04.12р. Справа № 32/5005/2591/2012

За позовом Прокурора Амур - Нижньодніпровського району м. Дніпропетровська в інтересах Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Приватного підприємства "Проспект", м. Дніпропетровськ

про зміну умов договору оренди земельної ділянки

Суддя Васильєв О.Ю.

ПРЕДСТАВНИКИ:

Від прокурора: Лобода Н.М. (сл.посв.№02);

Від позивача: ОСОБА_1 (дов.№7/11-2524 від 23.12.11р.);

Від відповідача: не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Амур-Нижньодніпровського району м. Дніпропетровська в інтересах Дніпропетровської міської ради ( позивач) звернувся з позовом до ПП «Проспект» ( відповідач ) про внесення змін до п.4.1. договору оренди землі від 24.07.2007р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та ПП «Проспект», посвідченого нотаріусом Дніпропетровського нотаріального округу ОСОБА_2, зареєстрованого в реєстрі за №4872 та зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №040710400665 від 12.11.07р., шляхом викладення його в наступній редакції: «4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати встановлюється у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України». Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на зміну законодавства, що регламентує порядок та розмір орендної плати за землю, а саме набранням чинності з 01.01.2011 року Податкового кодексу України. Позивач позовні вимоги прокурора підтримав у повному обсязі з підстав, наведених в позовній заяві прокурора.

Ухвалою суду від 21.03.12р. було порушено провадження у справі №32/5005/2591/2012 прокурору та позивачу було запропоновано уточнити позовні вимоги в частині розміру орендної плати, її індексації, форми платежу ( відповідно до вимог ст.15 ЗУ «Про оренду землі») ; від відповідача витребувано відзив на позов; розгляд справи призначено на 03.04.12р. Ухвалою суду від 03.04.12р. прокурору та позивачу вдруге було запропоновано уточнити позовні вимоги в частині розміру орендної плати, її індексації, форми платежу ( відповідно до вимог ст.15 ЗУ «Про оренду землі») ; від відповідача витребувано відзив на уточненні позовні вимоги прокурора.

ПП «Проспект»( відповідач) у клопотанні (а.с.30) позовні вимоги прокурора визнав у повному обсязі.

По справі оголошувалась перерва з 12.04.12р. по 26.04.12р.; сторонам та прокурору знову було запропоновано виконати дії, зазначені в ухвалі суду від 03.04.12р. ( про що було зазначено у протоколі судового засідання від 12.04.12 р.)

У судове засідання 26.04.12р. відповідач явку повноважного представника не забезпечив, прокурор та позивач позовні вимоги не уточнили .

Заслухавши пояснення представників прокурора та позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

24.07.07р. між Дніпропетровською міською радою ( орендодавець ) та ПП «Проспект» ( орендар ) укладено договір оренди землі, згідно з умовами якого орендодавець на підставі рішення міської ради від 06.12.2006р. №107/8 та від 25.04.07р. №104/14 надав, а орендар прийняв у строкове платне користування терміном на п'ятнадцять років, земельну ділянку площею 0,0247 га; що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Амур-Нижньодніпровський район, вул. Маршала Малиновського, 6-А, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:01:022:007. Відповідно до п.1.2. договору, цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.11.3 (роздрібна торгівля та комерційні послуги).

Однією із істотних умов цього договору є обов'язок орендаря ( відповідача ) сплачувати на користь орендодавця ( позивача ) річну оренду плату за земельну ділянку у грошовій формі , (у гривнях), у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт 1, 3. (п.4.1. договору). Відповідно до п.4.5. договору : оренда плата вноситься орендарем, незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі однієї дванадцятої річної суми за базовий податковий (звітній) період, який дорівнює календарному місяцю, що місячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на рахунок орендодавця: Дніпропетровська міська рада, р/р 33216812700003, відкритий у відділенні Держказначейства за місцезнаходженням земельної ділянки в Амур Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська, код ЄДРПОУ 24244876, МФО 805012, код платежу 13050200, і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року; за неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою із розрахунку тривалості місяця у 30 днів.

Розрахунок розміру орендної плати було здійснено відповідно до вимог Закону України «Про оренду землі»в редакції станом на час укладання цього договору . Відповідно до вказаного Закону орендна плата за користування земельними ділянками , які знаходяться в державній чи комунальній власності, не може бути менша ніж розмір земельного податку, який встановлений Законом України «Про плату за землю» ( а.с.10-17 )

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 якого підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.4).

На підставі вищезазначених приписів Податкового кодексу України Дніпропетровська міська рада 02.02.11р. прийняла рішення № 216/8 «Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин , у відповідність до вимог чинного законодавства»,яким ( поміж-іншим ) вирішено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання. ( а.с.18 )

Прокурор вважає, що прийняття нового законодавства, яким внесено зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності та наявність рішення Дніпропетровської міської №216/8 від 02.02.11р., є підставою для внесення змін до договору оренди з землі від 24.07.2007р.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Законом України «Про оренду землі», Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном . Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі»розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно ст. 15 Закону України «Про оренду землі»орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди. Відсутність у договорі оренди землі однієї із істотних умов, передбачених цією статтею , є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди ,а також для визнання договору недійсним відповідно до закону .

Умовами спірного договору встановлені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, зміни розмірів земельного податку , підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції (п.4.8. договору).

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України «Про оренду землі»). Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту. Згідно до частини другої статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками , суд вважає обґрунтованими та правомірними твердження прокурора про необхідність приведення договору у відповідність до вимог ст.288 Податкового кодексу України .

Дійшовши по суті правильного висновку про необхідність захисту прав позивача, прокурор при формулюванні позовних вимог залишив поза увагою положення ч.1. ст.15 Закону України «Про оренду землі», згідно з якою орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповіді дальності за її несплату є однією з істотних умов договору. Згідно з ч.2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Статтею 288 Податкового кодексу України також передбачено встановлення розміру орендної плати саме в договорі оренди з урахуванням відповідних меж. Проте прокурор та міськрада ( яка підтримала позовні вимоги прокурора ) просять суд внести зміни до спірного договору, з урахуванням яких розмір орендної плати залишається поза регулюванням договору, оскільки новою редакцією договору ця умова не визначені . Суд під час розгляду цієї справи неодноразово звертав увагу представників прокурора та позивача на вищезазначені обставини та необхідність викладення позовних вимог у відповідності з вимогами чинного законодавства України; але незважаючи на це, ані прокурором , ані позивачем позовні вимоги не були викладені належним чином ; що унеможливлює задоволення позовних вимог .

Така правова позиція господарського суду співпадає з висновками , викладеними у постанові ВГСУ від 30.11.11р. у аналогічній справі № 39/5005/8696/2011 ,якою рішення судів першої та апеляційної інстанції скасовано повністю ; справу передано на новий розгляд до господарського суду Дніпропетровської області.

На підставі вищевикладеного, керуючись вимогами ст.288 Податкового кодексу України; ст. 651 ЦК України; ст.15 Закону України «Про оренду землі»; ст.ст. 49, 82 -85 ГПК України , господарський суд ,-

ВИРІШИВ :

В задоволенні позовних вимог прокурора відмовити .

Суддя О.Ю.Васильєв

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення28.04.2012
Оприлюднено07.05.2012
Номер документу23795021
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —32/5005/2591/2012

Постанова від 19.06.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Рауфа Муллахметовна

Ухвала від 17.05.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Рауфа Муллахметовна

Рішення від 28.04.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 03.04.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні