номер провадження справи 3/29/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Запоріжжя
25.04.12 Справа № 5009/1157/12
За позовом: Першого заступника прокурора міста Запоріжжя (69035, м. Запоріжжя, вул. Якова Новицького, 5)
в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах -
до відповідача-1: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, ідентифікаційний код 02140892)
до відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю "Ленд Дівелопмент" (69063, м. Запоріжжя, вул. Дзержинського, 2, ідентифікаційний код 34748713)
про визнання недійсним рішення та договору оренди землі
Суддя Соловйов В.М.
при секретарі Прокопенко М.О.
Представники:
від прокуратури: Костяновська Ю.О., старший помічник прокурора м. Запоріжжя, посвідчення № 152 від 13.01.2009р.
від позивача: ОСОБА_2, начальник юридичного відділу управління, довіреність № 39/05-12 від 01.02.2012р.
від відповідача-1: ОСОБА_3, головний спеціаліст, юрисконсульт юридичного відділу виконкому Запорізької міської ради, довіреність № 01-38/2295 від 27.12.2010р.
від відповідача-2: ОСОБА_4, довіреність № б/н від 05.04.2012р.
Перший заступник прокурора м. Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах - Управління державного комітету України по земельних ресурсах у м. Запоріжжя Запорізької області звернувся до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Запорізької міської ради (відповідача-1) та ТОВ "Ленд Дівелопмент" (відповідача-2) про визнання недійсним рішення Запорізької міської ради від 24.12.2008р. № 62/131 "Про передачу в оренду ТОВ "Ленд Дівелопмент" земельних ділянок на перехрещені вул. Сорок років Радянської України та вул. Лермонтова для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу" та визнання недійсним договору оренди землі від 03.03.2009р., укладений між Запорізькою міською радою та ТОВ "Ленд Дівелопмент", зареєстрованого ЗРФ ДП "Центр земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 17.04.2009р. № 040926100471.
Відповідно до протоколу розподілу справ між суддями від 27.03.2012р. автоматизованою системою документообігу суду позовну заяву передано на розгляд судді Соловйову В.М.
Позовні вимоги мотивовані обставинами, викладеними у позовній заяві, та обґрунтовані ст. 121 Конституції України, ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру", Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Земельним кодексом України, ст. 2, 12, 13, 29, 58 ГПК України.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 28.03.2012р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі 5009/1157/12 (провадження № 3/29/12), справу до розгляду в засіданні господарського суду призначено на 25.04.2012р. о 10 годині 00 хвилин.
В судовому засіданні 25.04.2012р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повідомлено, що повне рішення буде складено 28.04.2012р.
Під час розгляду справи прокурор та інші учасники судового процесу вимогу про здійснення фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не заявляли.
В ході судового розгляду представник позивача та прокурор підтримали позовні вимоги, викладені в позовній заяві № 146-2066 вих12 від 23.03.2012р., та просять суд:
визнати недійсним та скасувати рішення Запорізької міської ради від 24.12.2008р. № 62/131 "Про передачу в оренду ТОВ "Ленд Дівелопмент" земельних ділянок на перехрещені вул. Сорок років Радянської України та вул. Лермонтова для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу";
визнати недійсним договір оренди землі від 03.03.2009р., укладений між Запорізькою міською радою та ТОВ "Ленд Дівелопмент", зареєстрованого ЗРФ ДП "Центр земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 17.04.2009р. № 040926100471.
В обґрунтування позовних вимог прокурор та позивач, зокрема, зазначили наступне.
Запорізькою міською радою прийнято рішення № 42 від 29.08.2007р. "Про внесення змін до містобудівної документації щодо розміщення багатофункціонального комплексу громадського призначення з організацією міської площі по вул. Сорок років Рад. України / вул. Лермонтова" та № 46/12 від 30.07.2008р. "Про зміну категорії земель і виду угідь по вул. Сорок років Рад. України / вул. Лермонтова та внесення змін в рішення сесії Запорізької міської ради від 29.08.2007р. № 42".
Наслідком вказаних незаконних рішень стало прийняття Запорізькою міською радою рішення № 62/131 від 24.12.2008р. "Про передачу в оренду ТОВ "Ленд Дівелопмент" земельних ділянок на перехрещені вул. Сорок років Радянської України та вул. Лермонтова для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу".
Вказаним рішенням затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу на перехрещені вул. Сорок років Радянської України та вул. Лермонтова. Цим же рішенням ТОВ "Ленд Дівелопмент" передано в оренду на 10 років земельну ділянку загальною площею 3,7178 га для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу на перехрещенні вул. Сорок років Радянської України та вул. Лермонтова, за рахунок земель Запорізької міської ради, в тому числі:
- земельну ділянку № 1 (кадастровий номер 2310100000:05:009:0327) загальною площею 1,1322 га., в тому числі:
1. площею 0,9838 га. (землі комерційного використання);
2. площею 0,1484 га. (землі громадського призначення);
- земельну ділянку № 2 (кадастровий номер 2310100000:05:009:0349) площею 2,5856 га. (землі комерційного використання).
На думку прокурора та позивача, зазначене рішення сесії Запорізької міської ради прийнято з порушеннями вимог Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі".
Рішенням міської ради земельна ділянка на перехрещені вул. Сорок років Радянської України та вул. Лермонтова, загальною площею 3,7178 га передана в оренду для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу ТОВ "Ленд Дівелопмент" без проведення відповідних торгів.
09.03.2011р. прокуратурою м. Запоріжжя винесено протест № 105-964 вих11 "На рішення Запорізької міської ради від 29.08.2077р. № 42, із внесеними змінами, рішенням від 30.07.2008р. № 46/12, та на рішення Запорізької міської ради від 24.12.2008р. № 62/131".
05.10.2011р. Запорізькою міською радою прийнято рішення про відхилення зазначеного протесту, яке було зупинено міським голово.
Таким чином на теперішній час, протест прокуратури міста Запоріжжя від 09.03.2011р. № 105-964 вих11 не розглянуто, а в силу ст. 21 Закону України "Про прокуратуру" протест прокурора зупиняє дію опротестованого акту.
На підставі наведених незаконних рішень Запорізької міської ради укладений договір оренди землі від 03.03.2009р., яким передбачено надання в строкове платне користування земельної ділянки загальною площею 2,5856 га., яка розташована на перехрещені вул. Сорок років Радянської України / вул. Лермонтова у м. Запоріжжя для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу.
Проектна документація із землеустрою, яка є невід'ємною частиною договору оренди землі не відповідає ст. 20, 21, 51, 52 Земельного кодексу України.
Приймаючи до уваги те, що рішення Запорізької міської ради № 62/131 від 24.12.2008р. є незаконним, то договір оренди землі від 03.03.2009р. слід вважати укладеним без достатніх на те підстав, передбачених ст. 116, 123, 124 Земельного кодексу України, що в свою чергу обумовлює підстави визнання його недійсним на підставі ст. 215 ЦК України, ст. 15 Закону України "Про оренду землі" та ст.21 Земельного кодексу України.
Запорізька міська рада (відповідач-1) та її представник в судовому засіданні позов визнали.
ТОВ "Ленд Дівелопмент" (відповідач-2) та її представник в судовому засіданні підтримали відзив № 08/23-12 від 24.04.2012р. та заперечили проти позову, просять суд відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.
Зазначили, що прокуратурою та позивачем не дотримано процедури, встановленої ст. 144 Земельного кодексу України та п. 4.1, 5.1, 5.3 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.
Жодного порушення земельного законодавства уповноваженим органом, тобто Держкомземом, ніяким чином зафіксовано не було.
Управлінню Держкомзему не надано право звертатися до суду з позовом про визнання рішень органів місцевого самоврядування недійсними. Такі дії з боку управління є втручанням в господарську діяльність Запорізької міської ради щодо права останньої розпоряджатися землями, що розташовані на її території.
Приймаючи рішення про передачу товариству земельних ділянок, Запорізька міська рада не порушила жодної норми законодавства та діяла в межах своїх повноважень.
На теперішній час рішення міської ради від 29.08.2007 р. № 42 та від 30.07.2008 р. № 46/12 є чинними, ніким не оскарженими.
Тобто, вимоги прокурора визнати рішення Запорізької міської ради від 24.12.2008р. № 62/131 недійсним у зв'язку з тим, що незаконними на його думку є рішення Запорізької міської ради від 29.08.2007р. № 42 та рішення від 30.07.2008р. № 46/12, на підставі яких і прийнято оскаржуване рішення, не відповідають чинному законодавству.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши представників учасників судового процесу, суд
ВСТАНОВИВ:
27.12.2006р. сьомою сесією п'ятого скликання Запорізької міської ради прийнято рішення № 29/152 "Про погодження ТОВ "Ленд Дівелопмент" місця розташування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу та реконструкції існуючих скверів біля цирку та скверу ім.. 50 річчя СРСР на перетинанні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова".
Зазначеним рішенням Запорізька міська рада, зокрема, вирішила:
надати ТОВ "Ленд Дівелопмент" дозвіл на підготовку матеріалів погодження місця розташування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу та реконструкції існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50 річчя СРСР на перетинанні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова (п.1);
затвердити ТОВ "Ленд Дівелопмент" матеріали погодження місця розташування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу та реконструкції існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50 річчя СРСР на перетинанні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова (п.2);
дозволити ТОВ "Ленд Дівелопмент" вести проектування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу та реконструкції існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50 річчя СРСР на перетинанні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова на протязі одного року на земельних ділянках загальною орієнтовною площею 4,0395 га в межах згідно з планом, що додається, в тому числі:
- земельні ділянки площею 1,6997 (площею 0,0323 га (кадастровий номер 2310100000:05:006:8011) та площею 1,6674 га (кадастровий номер 2310100000:05:009:8011) для проектування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу, з них:
- ділянка площею 1,5513 га (0,9933 га. -землі вулиць, набережних площ; 0,5580 га. - землі під житловою забудовою) на землях Запорізької міської ради;
- ділянка площею 0,1484 га. (землі громадського призначення) на землях раніше наданих рішенням Запорізької міської ради народних депутатів від 30.08.1994р. № 338/8 для функціонування палацу культури "Будівельник";
- земельні ділянки площею 2,3398 га (площею 1,2118 га (кадастровий номер 2310100000:05:009:8012), площею 0,3053 га (кадастровий номер 2310100000:05:009:8013), площею 0,5840 га (кадастровий номер 2310100000:05:009:8014), площею 1,6674 га (кадастровий номер 2310100000:05:009:8015) для проектування реконструкції існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50 річчя СРСР на землях Запорізької міської раді, з них:
- ділянка площею 2,1011 га (землі під житловою забудовою),
- ділянка площею 0,2387 га (землі зелених насаджень загального користування) (п.3);
дозволити розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки після затвердження в установленому порядку проектно-кошторисної документації (п.7).
29.08.2007р. чотирнадцятою сесією п'ятого скликання Запорізької міської ради прийнято рішення № 42 "Про внесення змін до містобудівної документації щодо розміщення багатофункціонального комплексу громадського призначення з організацією міської площі по вул. Сорок років Рад. України / вул. Лермонтова".
Зазначеним рішенням Запорізька міська рада, зокрема, вирішила:
внести зміни до містобудівної документації щодо розміщення багатофункціонального комплексу громадського призначення з організацією міської площі по вул. Сорок років Рад. України / вул. Лермонтова з подальшою реконструкцією та відтворенням існуючого скверу , організацією підземної торгово-розважальної зони (п. 1).
Відповідно до висновку Державного управління охорони навколишнього середовища в Запорізькій області від 16.02.2008р. № 5504/11/09 "Про погодження ТОВ "Ленд Дівелопмент" матеріалів проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу громадського призначення з організацією міської площі на перехрещенні вул. Лермонтова та вул. 40 років Радянської України в м. Запоріжжя", Держуправління охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області вважає за можливе погодити матеріали проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розташування багатофункціонального комплексу громадського призначення з організацією міської площі на перехрещенні вул. Лермонтова та вул. 40 років Радянської України в м. Запоріжжя за умовами:
- дотримання вимог природоохоронного законодавства і нормативних документів;
- виконання вимог п. 18 даного висновку.
Відповідно до висновку № 434 від 14.04.2008р. начальника Запорізької обласної інспекції по охороні пам'яток історії та культури "Про погодження проекту землеустрою щодо відведення та передачі в оренду земельної ділянки", Запорізька обласна інспекція по охороні пам'яток історії та культури погоджує проект землеустрою щодо відведення та передачі в оренду земельної ділянки площею згідно виносу меж в натуру на перехрещені вул. 40 років Радянської України та вул. Лермонтова в Орджонікідзевському районі міста Запоріжжя для розміщення багатофункціонального торгово-розважального комплексу.
Згідно висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 17.04.2008р. № 02/577, затвердженого головним державним санітарним лікарем м. Запоріжжя Хомутовим В.О., проект відведення земельної ділянки в оренду площею, згідно схеми обмежень та обтяжень прав користування, розробленої КП "Градпроект", для розташування підземно-надземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу та реконструкції існуючих скверів біля цирку та скверу ім. "50 річчя СРСР" відповідає вимогам санітарного законодавства і може здійснювати вид господарської діяльності (послуги).
У висновку № 3613 від 23.05.2008р. головного архітектора міста Запоріжжя Трубіна В.П. "Про надання земельної ділянки в оренду строком на 10 років ТОВ "Ленд Дівелопмент" під будівництво багатофункціонального торгово-розважального комплексу по вул. Сорок років Радянської України / вул. Лермонтова в Орджонікідзевському районі міста", значиться, що Головне управління архітектури та містобудування Запорізької міської ради вважає можливим надання даної земельної ділянки ТОВ "Ленд Дівелопмент" під даний об'єкт будівництва, строком на 10 років, в межах означених в узгодженому проекті (виконавець ТОВ АКФ "Модулор", шифр об'єкту 3/2008), за таких умов:
- виконати проект відведення земельної ділянки у відповідності з узгодженим проектом;
- замовити архітектурно-планувальне завдання на подальше проектування об'єму в ГУАтаМ;
- виконати робочий проект у повному обсязі;
- до початку будівництва одержати відповідний дозвіл в інспекції ДАБК;
- будівництво вести за узгодженим робочим проектом та завершити його в нормативний термін;
- об'єкт ввести в експлуатацію в установленому порядку;
- не допускати самовільного будівництва;
- завершити весь комплекс робіт по благоустрою та озелененню території.
30.07.2008р. двадцять третьою сесією п'ятого скликання Запорізькою міської ради прийнято рішення № 46/12 "Про зміну категорії земель і виду угідь по вул. Сорок років Рад. України / вул. Лермонтова та внесення змін в рішення сесії Запорізької міської ради від 29.08.2007р. № 42".
Зазначеним рішенням Запорізька міська рада, зокрема, вирішила:
внести в рішення сесії Запорізької міської ради від 29.08.2007р. № 42 "Про внесення змін до містобудівної документації щодо розміщення багатофункціонального комплексу громадського призначення з організацією міської площі по вул. Сорок років Рад. України / вул. Лермонтова" наступні зміни:
в пункті 1 виключити по тексту слово "існуючого" (п.п.1.1 п. 1);
доповнити рішення пунктами 2 і 3 та читати їх в наступній редакції:
"2. Змінити категорію земель з земель рекреаційного призначення на землі житлової та громадської забудови і вид угідь з інших відкритих земель, зелені насадження загального користування на землі комерційного використання на земельних ділянках загальною площею 3,5694 га. по вул. Сорок років Рад. України / вул. Лермонтова в м. Запоріжжі, в межах згідно з планом, що додається.
3. Доручити Управлінню земельних ресурсів у місті Запоріжжі Запорізької області (Цвіркун О.М.) внести відповідні зміни до земельно-кадастрової документації" (п.п. 1.2 п. 1);
вважати пункт 2 рішення пунктом 3.
Відповідно до витягу з протоколу № 61 від 17.09.2008р. чергового засідання постійної комісії по екології міської ради погоджено відведення земельної ділянки ТОВ "Ленд Дівелопмент" для будівництва багатофункціонального торгово-розважального комплексу на території існуючих скверів біля цирку та скверу ім.. 50-річчя СРСР на перехрещенні вул. Лермонтова та вул. 40 років Радянської України (п.1).
Згідно із листом управління з питань екології Запорізької міської ради "Про надання висновку про відведення земельної ділянки" № 01-07/114 від 22.09.2008р., управління не заперечує проти відведення земельної ділянки на умовах оренди на 10 років згідно з чинним законодавством для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу на перехрещенні вул. Лермонтова та вул. 40 років Радянської України при умові:
- проведення громадських слухань щодо будівництва багатофункціонального торгово-розважального комплексу на території скверів;
- визнання робочим проектом додаткової території для озеленення Орджонікідзевського району (за погодженням з рай адміністрацією і Головним управлінням архітектури та містобудування);
- до початку робіт забезпечити висадку зелених насаджень з подальшим доглядом на визначеній території у кількості, яка обґрунтовано компенсувала втрати від знищення зелених насаджень при будівництві об'єкту;
- позитивного висновку Державної екологічної експертизи робочого проекту будівництва об'єкту;
- погодження робочого проекту будівництва багатофункціонального торгово-розважального комплексу управлінням з питань екології міської ради.
Протоколом розгляду документації головним архітектором міста (заступником головного архітектора міста) при головному управлінні архітектури та містобудування м. Запоріжжя № 372/3 від 16.12.2008р. "Проект розташування підземно-наземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу з організацією міської площі по вул. Сорок років Рад. України / вул. Лермонтова в м. Запоріжжі. Архітектурно-будівельна частина" вирішено узгодити архітектурно-будівельну частину проекту розташування підземно-наземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу з організацією міської площі по вул. Сорок років Рад. України / вул. Лермонтова для оформлення питання землекористування згідно чинного законодавства та подальшого проектування в установленому порядку з урахуванням листа Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст "Дніпромісто" № 3-3102 від 04.12.2008р. Інженерні розділи узгодити додатково. Проект у повному обсязі надати на розгляд в "Облдержінвестекспертизу".
Відповідно до висновку Управління Держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області від 16.12.2008р. № 01-02/8286и "Про погодження ТОВ "Ленд Дівелопмент" проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на перехрещенні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу", управління вважає за можливим:
- затвердити ТОВ "Ленд Дівелопмент" проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу перехрещенні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова;
- передати в оренду терміном на 10 років ТОВ "Ленд Дівелопмент" земельні ділянки загальною площею 3, 7178 га для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу на перехрещенні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова, за рахунок земель Запорізької міської ради, в тому числі:
а) земельну ділянку № 1 (кадастровий номер 2310100000:05:009:0327) загальною площею 1,1322 га., в тому числі:
- площею 0,9838 га (землі комерційного використання);
- площею 0,1484 га. (землі громадського призначення);
б) земельну ділянку № 2 (кадастровий номер 2310100000:05:009:0349) загальною площею 2,5856 га. (землі комерційного використання).
24.12.2008р. двадцять восьмою сесією п'ятого скликання Запорізької міської ради прийнято рішення № 62/131 "Про передачу в оренду ТОВ "Ленд Дівелопмент" земельних ділянок на перехрещенні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу".
Зазначеним рішенням Запорізька міська рада, зокрема, вирішила:
затвердити ТОВ "Ленд Дівелопмент" проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу перехрещенні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова (п.2);
передати в оренду терміном на 10 років ТОВ "Ленд Дівелопмент" земельні ділянки загальною площею 3,7178 га. для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу на перехрещенні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова, за рахунок земель Запорізької міської ради, в тому числі:
- земельну ділянку № 1 (кадастровий номер 2310100000:05:009:0327) загальною площею 1,1322 га., в тому числі:
- площею 0,9838 га (землі комерційного використання);
- площею 0,1484 га. (землі громадського призначення);
- земельну ділянку № 2 (кадастровий номер 2310100000:05:009:0349) загальною площею 2,5856 га. (землі комерційного використання) (п.3);
доручити Управлінню земельних ресурсів у місті Запоріжжі Запорізької області (Цвіркун О.М.) внести відповідні зміни до земельно-кадастрової документації (п.4);
зобов'язати ТОВ "Ленд Дівелопмент" після прийняття даного рішення у двомісячний термін укласти договір оренди землі, подати його на державну реєстрацію та одержати в установленому порядку (п.5.1).
03.03.2009р. між Запорізькою міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Ленд Дівелопмент" (Орендар) укладений договір оренди землі (надалі - Договір).
Відповідно до п. 1 Договору, Орендодавець відповідно до рішення двадцять восьмої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради № 62/131 від 24.12.2008р. надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу, яка знаходиться: м. Запоріжжя, перехрещення вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова.
Згідно п. 2 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,5856 га.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 44 412 075,52 грн. (в цінах 2009 року) (п. 5 Договору).
Відповідно до п. 8 Договору, з урахуванням додаткової угоди від 10.08.2009р. до договору оренди землі від 17.04.2009р. № 040926100471, договір укладається на строк сорок дев'ять років.
Земельна ділянка передається в оренду для розташування багатофункціонального торгово - розважального комплексу (п.14 Договору).
Цільове призначення земельної ділянки (категорія земель): землі житлової та громадської забудови (15 Договору).
Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проектної документації із землеустрою.
Підставою розроблення проектної документації із землеустрою земельної ділянки є: завдання управління Держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області.
Організація розроблення проектної документації із землеустрою земельної ділянки, витрати пов'язані з цим, покладаються на орендаря (п.17 Договору).
Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п.39 Договору).
Договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.04.2009р. за № 040926100471.
Відповідно до п.19 Договору, передача земельної ділянки Орендарю здійснюється Орендодавцем на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до договору.
Згідно акту прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди землі від 17.04.2009р. № 040926100471, Орендодавець передає земельну ділянку кадастровий номер 2310100000:05:009:0349, загальною площею 2,5856 га, яка знаходиться за адресою м. Запоріжжя, перехрещення вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова, а Орендар приймає вищевказану земельну ділянку в оренду.
Земельна ділянка знаходиться у стані придатному для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу.
Земельна ділянка вільна від забудови.
Оцінивши представлені докази, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити повністю з наступних підстав.
Відповідно до ст.15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Статтею 16 ЦК України встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути:
1) визнання права;
2) визнання правочину недійсним;
3) припинення дії, яка порушує право;
4) відновлення становища, яке існувало до порушення;
5) примусове виконання обов'язку в натурі;
6) зміна правовідношення;
7) припинення правовідношення;
8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;
9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди;
10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Суд може відмовити у захисті цивільного права та інтересу особи в разі порушення нею положень частин другої - п'ятої статті 13 цього Кодексу.
Статтею 3 Земельного кодексу (ЗК) України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 2 Закону України від 06.10.1998р. N 161-XIV "Про оренду землі" встановлено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст. 142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Підпунктами "в", "г" ч. 3 ст.152 ЗК України встановлено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:
в) визнання угоди недійсною;
г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Пунктом 12 Розділу Х "Перехідні положення" ЗК України закріплено - до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Спірна земельна ділянка знаходиться в межах міста Запоріжжя, і тому повноваження щодо її розпорядження належать Запорізькій міській раді.
Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України від 21.05.1997р. N 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Предметом оскарження по справі № 5009/1157/12 є рішення № 62/131 від 24.12.2008р. двадцять восьмої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради "Про передачу в оренду ТОВ "Ленд Дівелопмент" земельних ділянок на перехрещенні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу".
Відповідно до ст.116 ЗК України (в редакції на момент прийняття спірного рішення), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до п.34 ст. 26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", питання регулювання земельних відносин (у тому числі надання земельної ділянки в оренду) вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За приписами ч. 1, 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Згідно п.1, 2 Роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України N 02-5/35 від 26.01.2000 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" (із змінами, внесеними згідно з Роз'ясненнями Вищого арбітражного суду N 02-5/618 (v_618800-00) від 06.11.2000, N 02-5/467 (v_467800-01) від 18.04.2001, Роз'ясненням Вищого господарського суду N 04-5/609 (v_609600-02) від 31.05.2002, Рекомендаціями Вищого господарського суду N 04-5/934а (v934a600-02) від 16.08.2002, N 04-5/202 (v_202600-05) від 04.07.2005, N 04-5/198 (v_198600-07) від 22.10.2007), акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.
Акти ненормативного характеру (індивідуальні акти) породжують права і обов'язки тільки у того суб'єкта (чи визначеного ними певного кола суб'єктів), якому вони адресовані.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 1 ГПК України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
У випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися державні та інші органи, фізичні особи, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.
Відповідно п. 6 ч. 2 ст. 20 Закону України від 05.11.1991р. N 1789-XII "Про прокуратору", при виявленні порушень закону прокурор або його заступник у межах своєї компетенції мають право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Згідно ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру", представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
Формами представництва є:
звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб;
участь у розгляді судами справ;
внесення апеляційної, касаційної скарги на судові рішення або заяви про їх перегляд за нововиявленими обставинами, заяви про перегляд Верховним Судом України судового рішення.
Прокурор самостійно визначає підстави для представництва у судах, форму його здійснення і може здійснювати представництво в будь-якій стадії судочинства в порядку, передбаченому процесуальним законом.
Як вказано у рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999р. № 3-рп/99, під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 2 ГПК України, господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
В даному випадку таким органом прокурором зазначено Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у місті Запоріжжя Запорізької області.
Згідно ч.2 ст. 29 ГПК України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Згідно з ч. 2 ст. 21 ГПК України, позивачами є підприємства та організації, що подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу.
В силу ч.1 ст.2 Закону України від 07.07.2010р. N v1636323-10 "Про судоустрій і статус суддів", суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до ч.1 ст.7 Закону України "Про судоустрій і статус суддів України", кожному гарантується захист його прав, свобод та законних інтересів незалежним і безстороннім судом, утвореним відповідно до закону.
За змістом положень вказаних норм, правом на пред'явлення позову до господарського суду наділені, зокрема, прокурор (заступник), юридичні особи та фізичні особи-підприємці, а суд шляхом вчинення провадження у справах здійснює захист осіб, права і охоронювані законом інтереси яких порушені або оспорюються.
Однак, наявність права на пред'явлення позову не є безумовною підставою для здійснення судового захисту, а лише однією з необхідних умов реалізації, встановленого вищевказаними нормами, права.
Так, вирішуючи переданий на розгляд господарського суду спір по суті, суд повинен встановити наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб'єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист якого подано позов.
Відсутність права на позов у матеріальному розумінні тягне за собою ухвалення рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин.
Отже, лише встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, чи у прокурора, який звернувся з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, суб'єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з'ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.
Відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Згідно ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст.17 Закону України від 19.06.2003р. N 962-IV "Про охорону земель" (в редакції з 21.03.2012р.), до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у галузі охорони земель, належать, зокрема, здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.
Статтею 5 Закону України від 19.06.2003р. N 963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (в редакції з 21.03.2012р.), встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до ст. 6 Закону України від 19.06.2003р. N 963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (в редакції з 21.03.2012р.), до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, зокрема, належать:
а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:
додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням;
додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;
б) внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо:
приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель;
припинення будівництва та експлуатації об'єктів у разі порушення вимог земельного законодавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків;
припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону;
в) одержання в установленому законодавством порядку від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань;
е) вирішення інших питань відповідно до закону.
Порядок припинення права користування земельними ділянками, які використовуються з порушенням земельного законодавства, визначений статтею 144 Земельного кодексу України:
У разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор по використанню та охороні земель складає протокол про порушення та видає особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Якщо особа, яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом зазначеного строку вказівки державного інспектора щодо припинення порушення земельного законодавства, державний інспектор по використанню та охороні земель відповідно до закону накладає на таку особу адміністративне стягнення та повторно видає вказівку про припинення правопорушення чи усунення його наслідків у 30-денний строк.
У разі неусунення порушення земельного законодавства у 30-денний строк державний інспектор по використанню та охороні земель звертається до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про припинення права користування земельною ділянкою.
Рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про припинення права користування земельною ділянкою може бути оскаржене землекористувачем у судовому порядку.
Відповідно до Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та Положення про Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2002 N 1958, із змінами, унесеними постановою КМУ від 26.11.2003 N 1829, Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 N 312 затверджено Порядок планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.12.2003р. за N 1223/8544.
Відповідно до п.3.2 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, позаплановою перевіркою є перевірка, яка не передбачена планом роботи відповідного інспекційного органу Держкомзему.
У разі неможливості своєчасного повідомлення юридичних і фізичних осіб про проведення позапланової перевірки (обмежені строки на її проведення тощо), вона проводиться без попереднього їх повідомлення, незалежно від кількості раніше проведених перевірок, за наявності таких обставин:
"...отримання доручення від органів прокуратури...".
Доручення прокуратури, на підставі якого проведена позапланова перевірка відповідачів -Запорізької міської ради та ТОВ "Ленд Дівелопмент", суду не надане.
Відповідно до п.4.1 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, державні інспектори проводять перевірки стану дотримання земельного законодавства в присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів або уповноважених ними осіб, а також осіб, які вчинили порушення земельного законодавства. У разі відсутності при перевірці власника чи землекористувача або уповноважених ними осіб перевірка проводиться за наявності двох свідків.
Згідно п.5.1 Порядку, при проведенні всіх видів перевірок державний інспектор складає акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства (додаток1).
За приписами п. 5.3 Порядку, акт складається у двох примірниках. Перший примірник акта залишається у державного інспектора, який проводить перевірку, другий - вручається або надсилається керівнику юридичної особи чи фізичній особі, які перевірялись. При проведенні спільних перевірок з іншими органами контролю копія акта надається цим органам.
При врученні акта юридичній чи фізичній особі особисто в примірнику акта, який залишається в інспектора, робиться відмітка про дату вручення акта та ставиться підпис особи, яка його отримує. У разі надсилання акта поштою на примірнику акта, який залишається в інспектора, робиться відповідна відмітка. Акт надсилається з повідомленням про вручення.
Прокурором та позивачем не надано доказів дотримання вимог ст.144 Земельного кодексу України, п.4.1, 5.1, 5.3 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.
В матеріалах справи взагалі відсутні будь-які докази фіксації уповноваженим органом з моменту прийняття Запорізькою міською радою спірного рішення та укладення договору оренди землі порушень земельного законодавства та видання міській раді припису про їх усунення.
Підпунктом 41 пункту 4 Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 224 від 19.03.2008р. (яке було чинне до 17.02.2012р.), також було передбачено, що Держкомзем відповідно до покладених на нього завдань:
41) порушує в установленому законодавством порядку клопотання про зупинення дії або скасування актів місцевих держадміністрацій та органів місцевого самоврядування з питань, що належать до його компетенції, а також про притягнення осіб, винних у порушенні земельного законодавства, до передбаченої законом відповідальності.
Із наведеного слідує, що саме у такий спосіб повинен діяти Держкомзем (його управління) -до 17.02.2012р. та центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі (його управління).
Вищезазначеними нормативними актами цим органам не надано право звертатися до суду з позовом про визнання рішень органів місцевого самоврядування недійсними. Такі дії з їх боку є втручанням в господарську діяльність Запорізької міської ради щодо права останньої розпоряджатися землями, що розташовані на її території. Якщо власник землі вважає, що його права порушені, він не позбавлений права подати позов до суду на захист свого права. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Вищого господарського суду України від 20.12.2011р. у справі № 5002-19/6045-2010, від 27.12.2011р. у справі № 5002-2/1573.1-2011.
Статтею 54 ГПК України встановлено, що подана до господарського суду позовна заява повинна містити зміст позовних вимог та обставини, якими позивач їх обґрунтовує, тобто предмет та підстави позову.
Розпорядження своїм правом на захист є диспозитивною нормою цивільного законодавства, яке полягає у наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.
Слід зазначити, що прокурор самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення прав та інтересів держави в особі визначеного ним органу, а суд повинен перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і в залежності від встановлених обставин вирішити питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту.
При цьому, спір про право характеризується наявністю розбіжностей (суперечностей) між суб'єктами правовідносин з приводу їх прав та обов'язків та неможливістю їх здійснення без усунення перешкод в судовому порядку. Спір про право може мати місце також у випадку, коли на шляху здійснення особою права виникають перешкоди, які можуть бути усунуті за допомогою суду.
Вимога на захист права має відповідати змісту порушеного права, характеру порушення, яке мало місце, та закону.
Прийняття спірного рішення жодним чином не впливає на виникнення, зміну чи припинення прав та обов'язків позивача. Прокурором не надано жодних належних та допустимих доказів порушення, у зв'язку з прийняттям оскаржуваного рішення та укладенням спірного договору оренди, інтересів держави в особі управління Державного комітету України по земельних ресурсах у місті Запоріжжя Запорізької області.
Не враховано прокурором у позовній заяві від 23.03.2012р. і зміни, що внесено до ст.5, 6 Закону України від 19.06.2003р. N 963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель", на які посилається прокурор в обґрунтування позовних вимог, які внесені згідно Закону України від 23.02.2012р. № 4444-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель". Зазначені зміни діють з 21.03.2012р., тобто до подачі позову прокурором.
Проте, зазначені зміни законодавства є суттєвими, оскільки статтями 5, 6 Закону України від 19.06.2003р. N 963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено органи, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів та повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ч.5 ст.126 ЗК України).
Згідно ч. 1 ст.6 Закону України "Про оренду землі" (в редакції на момент укладення оспорюваного договору) Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
03.03.2009р. відповідно до рішення двадцять восьмої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради № 62/131 від 24.12.2008р. між Запорізькою міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Ленд Дівелопмент" (Орендар) укладений договір оренди землі (надалі - Договір).
Договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.04.2009р. за № 040926100471.
Згідно акту прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди землі від 17.04.2009р. № 040926100471, Орендодавець передає земельну ділянку кадастровий номер 2310100000:05:009:0349, загальною площею 2,5856 га, яка знаходиться за адресою м. Запоріжжя, перехрещення вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова, а Орендар приймає вищевказану земельну ділянку в оренду.
В пунктах 2.24, 2.26 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 N 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами, внесеними згідно з Постановою Вищого господарського суду N 14 від 26.12.2011) зазначено, що для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення.
Судам необхідно враховувати, що оскільки договір оренди укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідної місцевої ради чи органу виконавчої влади на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду.
У вирішенні спорів про визнання недійсними договорів оренди земельної ділянки суди мають з'ясовувати наявність на момент укладення оспорюваного договору оренди рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, оскільки його відсутність суперечить вимогам пункту 5 частини четвертої статті 15 Закону України "Про оренду землі" та пункту 3 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. N 677. Також, розглядаючи справи у спорах про визнання недійсними договорів оренди, суди повинні з'ясовувати питання чинності рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори.
Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Рішення компетентного органу по надання землі в оренду та відповідний договір оренди земельної ділянки є пов'язаними юридичними фактами і являють собою господарські правовідносини, в які орган, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, не має права втручатися інакше, як у встановленому законодавством порядку у разі порушення земельного законодавства.
Однак, жодного порушення земельного законодавства уповноваженим органом ніяким чином зафіксовано не було, прокурором не надано жодних належних та допустимих доказів порушення інтересів держави в особі позивача укладенням спірного договору оренди.
Посилання прокурора на незаконність рішення від 27.12.2006р. № 29/152 сьомої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради, рішення від 29.08.2007р. № 42 чотирнадцятої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради, рішення від 30.07.2008р. № 46/12 двадцять третьої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради, нічим не підтверджені. Водночас, зазначені рішення не є предметом оскарження у справі № 5009/1157/12.
За таких обставин у задоволенні позовних вимог відмовляється повністю.
Прокурор не позбавлений права та можливості в подальшому, визначивши належного позивача, та дотримуючись встановленого законом порядку, звернутися до суду з відповідним позовом на захист інтересів держави.
У зв'язку з тим, що позов заявлений прокурором, судові витрати зі сторін не стягуються.
Керуючись ст. 44, 49, 82 - 85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позову відмовити повністю.
2. Повне рішення складено 28.04.2012р.
Суддя В.М. Соловйов
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2012 |
Оприлюднено | 15.05.2012 |
Номер документу | 23914724 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Соловйов В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні