ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"25" квітня 2012 р.Справа № 5017/25/2012
За позовом: Державного підприємства "Державний інститут по проектуванню підприємств по переробці плодоовочевої продукції "Діпроплодоовочгосп" Міністерства аграрної політики та продовольства України;
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні Позивача:
1) Товариство з обмеженою відповідальністю "Проектно-вишукувальний інститут "ОДЕСАГРОПРОЕКТ";
2) Міністерство аграрної політики та продовольства України;
3) Фонд державного майна України.
до відповідачів:
1) Українського державно-кооперативного проектно-вишукувального та науково-дослідного об'єднання "Укрндіагропроект";
2) Приватного підприємства "СТАБИЛЬНОСТЬ-1";
про визнання недійсним договору купівлі-продажу.
та за позовної заявою третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору - Міністерства аграрної політики та продовольства України
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору:
1) Державне підприємство "Державний інститут по проектуванню підприємств по переробці плодоовочевої продукції "Діпроплодоовочгосп" ;
2) Товариство з обмеженою відповідальністю "Проектно-вишукувальний інститут "ОДЕСАГРОПРОЕКТ";
до відповідачів:
1) Українського державно-кооперативного проектно-вишукувального та науково-дослідного об'єднання "Укрндіагропроект",
2) Приватного підприємства "СТАБИЛЬНОСТЬ-1",
3) Фонду державного майна України
про визнання недійсним договору купівлі-продажу,
Суддя Власова С.Г.
в засіданні приймали участь:
від позивача (ДП "Діпроплодоовочгосп"): не з'явився;
від відповідача 1 (УДК ПВВ НДО "Укрндіагропроект"): не з'явився;
від відповідача 2 (ПП "СТАБИЛЬНОСТЬ-1"): ОСОБА_1 (за довіреністю);
від третьої особи 1 (ТОВ "ПВІ "ОДЕСАГРОПРОЕКТ"): ОСОБА_2, ОСОБА_3 (за довіреністю);
від третьої особи 2 (Мінагрополітики та продовольства України): не з'явився;
від третьої особи 3 (ФДМ України): ОСОБА_4 (за довіреністю);
СУТЬ СПОРУ : 29.11.2011 р. за вх. № 7968/2011 Державне підприємство "Державний інститут по проектуванню підприємств по переробці плодоовочевої продукції "Діпроплодоовочгосп" Міністерства аграрної політики та продовольства України (далі -Позивач) звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до відповідачів: 1) Українського державно-кооперативного проектно-вишукувального та науково-дослідного об'єднання "Укрндіагропроект" та 2) Приватного підприємства "СТАБИЛЬНОСТЬ-1" про визнання недійсним договору купівлі-продажу від 14.09.2006 р. укладеного між УДКПВНДО "УКРНДІАГРОПРОЕКТ" та приватним підприємством "СТАБІЛЬНОСТЬ-1" щодо продажу частки в статутному фонді ДКПВІ "ОДЕСАГРОПРОЕКТ" в розмірі 80 відсотків на суму 2656160 грн.
Ухвалою про порушення провадження у справі від 04.01.2012 р. до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні Позивача були залучені:1) Товариство з обмеженою відповідальністю "Проектно-вишукувальний інститут "ОДЕСАГРОПРОЕКТ"; 2) Міністерство аграрної політики та продовольства України; 3) Фонд державного майна України.
Відповідач-1 ("Укрндіагропроект") проти позовних вимог заперечує з підстав викладених у відзиві на позовну заяву за вх. № 2136/2012 від 23.01.2012 р. та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Відповідач-2 (ПП "СТАБИЛЬНОСТЬ-1") проти позовних вимог заперечує з підстав викладених у відзиві на позовну заяву за вх. № 2130/2012 від 23.01.2012 р. та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
30.01.2012 р. за вх. № 2916/2012 третя особа (Мінагрополітики та продовольства України) надала пояснення по справі.
01.02.2012 р. за вх. № 3270/2012 третя особа (ФДМУ) надала пояснення по справі та 27.03.2012 р. за вх. № 9126/2012 додаткові пояснення по справі.
23.03.2012 р. за вх.1350/2012 Мінагрополітики та продовольства України звернулось із позовною заявою до відповідачів 1) Українського державно-кооперативного проектно-вишукувального та науково-дослідного об'єднання "Укрндіагропроект", 2) Приватного підприємства "СТАБИЛЬНОСТЬ-1", 3) Фонду державного майна України про визнання недійсним договору купівлі-продажу від 14.09.2006 р. укладеного між УДКПВНДО "УКРНДІАГРОПРОЕКТ" та приватним підприємством "СТАБІЛЬНОСТЬ -1" щодо продажу частки в статутному фонді ДКПВІ "ОДЕСАГРОПРОЕКТ" в розмірі 80 відсотків на суму 2656160 грн.
Відповідач-2 за позовом третьої особи (ПП "СТАБИЛЬНОСТЬ-1") проти позовних вимог третьої особи заперечує з підстав викладених у відзиві на позовну заяву за вх. № 12549/2012 від 24.04.2012 р. та просить суд відмовити в задоволенні зазначених позовних вимог.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд встановив наступне:
14.09.2006 р. між УДКПВНДО "УКРНДІАГРОПРОЕКТ" та ПП "СТАБІЛЬНОСТЬ-1" був підписаний договір купівлі продажу частки в статутному фонді державно-кооперативного проектно-вишукального інституту "ОДЕСАГРОПРОЕКТ". На момент укладення договору частка, що відчужується, була визначена сторонами угоди в розмірі 80% статутного фонду інституту "ОДЕСАГРОПРОЕКТ" та оцінена в сумі 2 656 160 грн.
Позивач вважає зазначений договір недійсним з огляду на наступне.
Згідно п.1.1 Статуту ДІППППП "Діпроплодоовочгосп" в редакції 1997 р., останній був заснований на державній власності і увійшов до складу об'єднання "УкрНДІагропроект" (Відповідач-1), що було підпорядковане Міністерству сільського господарства і продовольства України.
В свою чергу Об'єднання "УкрНДІагропроект" було засновано у 1986 році відповідно до постанови ЦК КПРС та РМ СРСР від 14.11.1985 р. № 1114 та наказу Держагропрому УРСР від 11.04.1986 р. № 139 на основі злиття Українського головного проектного та науково-дослідного інституту "УкрНДІдіпросільгосп" (державна форма власності), Українського проектно-технологічного інституту "Укрсільгосппроект" (державна форма власності), Республіканського проектно-вишукувального інституту "Укрколгосппроект" та його філіалів (кооперативна форма власності). Згідно з Статутом об'єднання, частка державного майна в головному інституті на момент створення складала - 52%, кооперативна - 48 %.
Позивач стверджує, що в статутному фонді відповідача в період з 1986 р. по 2003 р. співвідношення розміру державної та кооперативної часток власності в майні неодноразово змінювалося нібито внаслідок здійснення додаткових внесків до його статутного фонду підприємствами та організаціями різних форм власності, використання інститутом коштів бюджетних та позабюджетних фондів, а також передачі майна на баланс або з балансу інституту підприємствам, установам та організаціям як державної, так і не державної форми власності.
Так Позивач стверджує, що відповідно до Акту комісії з визначення частки держави в майні ДКПВНДО "УкрНДІагропроект", який затверджено наказом Фонду державного майна України від 14.14.2003 р. № 2-АК, державна частка станом на 01.03.2003 р. становила 15,10 відсотків майна ДКПВНДО "УкрНДІагропроект".
Позивач вказує, що на момент створення "УкрНДІагропроект" (за наказом Держагропрому УРСР від 11.04.1886 р. № 139 та згідно з постановою ЦК КПРС і РМ СРСР від 14.11.1885 р. № 1114 базою об'єднання стало 67 науково-дослідних і проектно-вишукувальних інститутів агропромислового будівництва, в числі яких був один головний Республіканський інститут "Укрколгосппроект" (кооперативна форма власності) і його філія. Вищевказаний факт призвів до того, що об'єднання було названо державно-кооперативним, хоча, як зазначає Позивач, шлях і спосіб створення та управління об'єднанням були і залишаються державним.
Позивач зазначає, що у 2003 р. спеціальна контрольна комісія Верховної Ради України з питань приватизації розглянула та надала оцінку Статуту УДКПВНДО "УкрНДІагропроект", затвердженого заступником Міністра сільського господарства України 21.06.1993 р. (із внесеними до нього змінами та доповненнями), наказом Державного агропромислового комітету Української РСР, щодо вдосконалення управління проектно-пошуковими організаціями Держагропрому УРСР, (від 11.04.86 № 139) та розпорядчими рішеннями Кабінету Міністрів України, стосовно вилучення у об'єднання його майна (приміщень). Як було встановлено, аналіз та норми чинного законодавства засвідчили, що порядок створення і діяльності об'єднання "УкрНДІагропроект", форми і способи управління ним, практика володіння майном та вилучення його із об'єднання кваліфікують об'єднання "УкрНДІагропроект" як наукову організацію державної форми власності. Законом України від 07.07.1999 р. Українське державно-кооперативне проектно-вишукувальне і науково-дослідне об'єднання "УкрНДІагропроект" включено до "Переліку об'єктів права державної власності, які не підлягають приватизації".
Позивач, вказує, що згідно п. 1.1 Статуту ДІППППП "Діпроплодоовочгосп" (в редакції 1997 р.) був заснований на державній власності і ввійшов до складу об'єднання "Укрндіагропроект" як засновник.
Позивач наполягає на тому, що 14.09.2006 р. між ПП "Стабільність 1" та УДКПВНДО "УКРНДІАГРОПРОЕКТ" без дотриманням вимог ст.ст. 100, 114, 116, 117, 147, 203, 361, 362 Цивільного кодексу України, ст. 53 Закону України "Про господарські товариства" було укладено договір купівлі-продажу (відступлення) частки в розмірі 80 відсотків на суму 2656160 грн. в статутному фонді державно-кооперативного проектно-вишукального інститута "ОДЕСАГРОПРОЕКТ", і тому вважає, що Відповідач-1 передав безпідставно у власність Відповідачу-2 частку статутного фонду 3-ої особи, чим порушив законні права Позивача.
Позивач також наполягає на тому, що оскільки є учасником Відповідача-1, та при підписанні оскаржуваного договору від 14.09.2006 р. було грубо порушено його, право на першочерговий викуп частки, прийняте одноособово Відповідачем рішення щодо відчудження частки в статутному капіталі третьої особи суперечить чинному законодавству, а тому є всі підстави для визнання договору від 14.09.2006 р. недійсним.
Позивач вказує, що Відповідачем 1 в договорі від 14.09.2006 р. не наведено жодного доказу того, що він на момент укладення угоди був власником корпоративних прав ДКПВІ "ОДЕСАГРОПРОЕКТ", оскільки умови договору не містять відомостей щодо розміру частки Відповідача 1 у майні інституту. Крім того, беручи до уваги, що майно інституту відповідно до статуту є державним та кооперативним, Відповідачем 1 не було встановлено організаційно-правову ФОРМУ ДКПВ "Одесагропроект", порядок участі співвласників у формуванні майна ДКПВ "Одесагропроект", та яким чином співвласники мали реалізовувати своє право на участь у ДКПВ "Одесагропроект" та відчуження часток.
З урахуванням вищевикладеного Позивач просить суд визнати недійсним договір купівлі продажу від 14 вересня 2006 р., підписаний між Українським державно-кооперативним проектно-вишукальним та науково-дослідним об'єднанням "УКРНДІАГРОПРОЕКТ" та приватним підприємством "СТАБІЛЬНОСТЬ -1" щодо продажу частки в статутному фонді Державно-кооперативного проектно-вишукувального інституту "ОДЕСАГРОПРОЕКТ" в розмірі 80 відсотків на суму 2 656 160,00 грн. та привести сторони в первісне положення.
Відповідач-1 ("Укрндіагропроект") проти позовних вимог заперечує, у відзиві на позовну заяву за вх. № 2136/2012 від 23.01.2012 р. зазначає, що 3-8 липня 2006 р. питання про продаж частки статутного фонду ДКПВІ "Одесагропроект" розглядалось на загальних зборах учасників УДКПВІНДО "УкрНДІагропроект". На цих зборах був присутній директор ДП Мінагрополітики України "Державний інститут по проектуванню підприємств по переробці плодоовочевої продукції "Діпроплодоовочгосп" та не заперечував проти такого продажу.
З рахуванням викладеного Відповідач-1 на підставі положень ст.267 ЦК України заявив про сплив строків позовної давності відносно вимоги про визнання недійсним Договору купівлі-продажу частки статутного фонду ДКПВІ "Одесагропроект" від 14.09.2006 р.
Окрім того Відповідач-1 зазначає, що дійсно положеннями ст.362 ЦК України передбачено продаж частки у праві спільної часткової власності третім особам, за умови погодження з іншими учасниками. Відповідно до Статуту ДКПВІ "Одесагропроект" від 20 січня 2006 р., затвердженого загальними зборами учасників протоколом №2 від 20.01.2006 року та зареєстрованим 21 березня 2006 року, учасниками ДКПВІ "Одесагропроект" є Міністерство аграрної політики України з часткою 13,64% та УДКПВІНДО "УкрНДІагропроект" з часткою 86,36% Статутного фонду. Вказаний Статут було затверджено відповідно до рішень загальних зборів учасників (засновників) ДКПВІ "Одесагропроект".
Як стверджує Відповідач-1 зазначені збори відбулись з метою розподілу визначених ФДМ України часток відповідно до Наказу №2278 від 25.12.2002 р. та Акту комісії з визначення частки держави в майні підприємства створеного за участю недержавних суб'єктів господарювання ДКПВІ "Одесагропроект" та у разі продажу частки статутного фонду ДКПВІ "Одесагропроект" погодження повинно відбуватись між вищеназваними учасниками. Рішення з приводу реалізації таких прав приймаються загальними зборами саме ДКПВІ "Одесагропроект". Так на загальних зборах учасників, які відбулись 25.09.2006 року та оформлені протоколом №3 учасники ДКПВІ "Одесагропроект" у повному складі проголосували за включення нового учасника ПП "Стабильность-1".
Представник Мінагрополітики України був належним чином повідомлений про час, місце, порядок денний загальних зборів від 25.09.2006 р. Уповноважений представник Мінагрополітики України повідомив загальним зборам, що Мінагрополітики України відмовляється від переважного права по придбанню частки в Статутному фонді ДКПВІ "Одесагропроект". Таким чином Відповідач-1 вважає, продаж частки статутного фонду ДКПВІ "Одесагропроект" відбувся у повній відповідності з нормами чинного законодавства.
Відповідач-1 стверджує, що оскільки ДП Мінагрополітики України "Державний інститут по проектуванню підприємств по переробці плодоовочевої продукції "Діпроплодоовочгосп" не був учасником ДКПВІ "Одесагропроект" він не має права оскаржувати рішення прийняті на загальних зборах учасників господарського товариства.
Відповідач-1 також наполягає на тому, що ДП "Державний інститут по проектуванню підприємств по переробці плодоовочевої продукції "Діпроплодоовочгосп" завжди був у віданні Міністерства харчової промисловості і тільки на підставі наказу Міністерства сільського господарства України від 12.12.1991 р. №88 був прийнятий у відання міністерства а з огляду на те , що в наказі Державного агропромислового комітету УРСР від 11.04.1986 р. №139 не вказано підприємство Позивача ,воно може бути засновником інституту "Одесагропроект", оскільки. ДКПВІ "Одесагропроект" створено шляхом злиття трьох філій Гіпросільхозпроекта, Укрколгосппроекта та Укрсільгосптехпроекта. Членом Об'єднання, а не його учасником (засновником) ДП "Державний інститут по проектуванню підприємств по переробці плодоовочевої продукції "Діпроплодоовочгосп" стало відповідно до наказу Мінагрополітики України від 05.03.1997 р. №72. Відповідач-1 зазначив, що жодного внеску майном, або коштами до Об'єднання Позивач не вносив, входив до складу на добровільних засадах, у зв'язку з несплатою членських внесків з 2008 року був виключений із складу Об'єднання.
Згідно наказу Мінагрополітики від 08.07.2009 року №470 "Про повноваження щодо управління об'єктами державної власності, що належать до сфери управління Міністерства аграрної політики України, УДКПВІНДО "УкрНДІагропроект" не відноситься до сфери управління Мінагрополітики оскільки в переліку підприємств не значиться. Виключено УДКПВІНДО "УкрНДІагропроект" з переліку було станом на 01 червня 2004 року, що на думку Відповідача-1 підтверджується наказом Мінагрополітики України від 07.09.2004 р. № 324.
Окрім того, як зазначає Відповідач-1, відповідно до ст. 6 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" - повноваження з управління корпоративними правами Держави орган управління здійснює лише відносно підприємств, що входять до сфери його управління. Генеральний директор Об'єднання не призначається Міністерством аграрної політики, а обирається на загальних зборах учасників. Об'єднання відноситься до підприємств із змішаною формою власності, а не до підприємств державної форми власності.
Твердження Позивача про наявність зв'язку між взаємністю прав учасника Об'єднання та корпоративних прав Об'єднання в статутному фонді іншого суб'єкта господарювання, на думку Відповідача-1, спростовується нормами чинного законодавства та статутом Об'єднання. Відповідно до останніх Об'єднання має право бути учасником інших юридичних осіб, а учасники самого Об'єднання не несуть відповідальності по обов'язкам останнього та мають лише ті права, які передбачені установчими документами.
Відповідач-2 (ПП "СТАБИЛЬНОСТЬ-1") проти позовних вимог заперечує, у відзиві на позовну заяву за вх. № 2130/2012 від 23.01.2012 р. зазначає, що в обґрунтування позовних вимог, Позивач, посилаючись на норми Закону України "Про господарські товариства", Цивільного та Господарського кодексів України зазначає, що оспорюваний договір купівлі-продажу порушує його права вже понад 5 (п'ять) років, тим самим позбавляючи саме його на переважне право щодо купівлі частки статутного фонду ДКПВІ "Одесагропроект" а наразі Товариства з обмеженою відповідальністю "Одесагропроект" (як його правонаступника).
20.01.2006 р. рішенням загальних зборів учасників ДКПВІ "Одесагропроект" було затверджено Статут ДКПВІ "Одесагропроект", за яким учасниками ДКПВІ "Одесагропроект" визнається Міністерство аграрної політики України з часткою 13,64% таУДКПВІНДО "УкрНДІагропроект" з часткою 86,36% Статутного фонду.
Рішенням загальних зборів № 3 від 03-08 липня 2006 року було ухвалено про надання згоди на укладання договору купівлі-продажу частки у Статутному капіталі "Одесагропроект" у розмірі 80% за ціною 2600,0 тис.грн. між об'єднанням "УкрНДІагропроект" та ПП "Стабильность-1".
14.09.2006 р. між Приватним підприємством "Стабильность-1" та Українським державно-кооперативним проектно-вишукувальним та науково-дослідним об'єднанням "УкНДІагропроект" було укладено Договір купівлі-продажу частки у Статутному фонді, яка складала 80% Статутного фонду.
Відповідно до п.3.1 Договору купівлі-продажу, покупець стає по відношенню до ДКПВІ "Одесагропроект" новим учасником після прийняття рішення Загальними зборами ДКПВІ "Одесагропроект" про включення Покупця до складу учасників.
25.09.2006 р., згідно рішення позачергових Загальних зборів учасників ДКПВІ "Одесагропроект" оформлених протоколом №3, ПП "Стабильность-1" одноголосно було прийнято до складу учасників ДКПВІ "Одесагропроект". Цим же рішенням затверджено розподіл часток, відповідно до якого ПП "Стабильность-1" став власником частки у Статутному фонді ДКПВІ "Одесагропроект" у розмірі 80%, Об'єднання "УкНДІагропроект" - 6, 36%, Міністерство аграрної політики України - 13,64%.
23.12.2009 р. Загальними зборами учасників ДКПВІ "Одесагропроект" його і було перетворено на Товариство з обмеженою відповідальністю "Одесагропроект", де функції держави з управління корпоративними правами в розмірі 13,64% перейшли Фонду державного майна України, розмір ж корпоративних прав недержавних учасників залишився незмінним.
Корпоративні права згідно з ч. 1 ст. 167 Господарського кодексу України визнаються, як права особи, частка якої визначається у статутному капіталі (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами.
Посилаючись на п. 6 Постанови Пленуму Верховного Суду України, від 24.10.2008 , № 13 "Про практику розгляду судами корпоративних спорів" Відповідач зауважує, що враховуючи те, що Державне підприємство "Державний інститут по проектуванню підприємств по переробці плодоовочевої продукції "Діпроплодоовочгосп" не було ні учасником (засновником) ні співвласником ДКПВІ "Одесагропроект" на час укладання спірного договору та відповідно не є учасником (засновником) ТОВ "Одесагропроект" на час подання позову, вимоги про визнання договору купівлі-продажу частки у Статутному фонді ДКПВІ "Одесагропроект" з приведенням сторін договору у попередній стан є такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини.
Відповідач-2 наполягає також на тому, що Позивачем необґрунтовано в чому порушені права чи законний інтерес Державного підприємства "Діпроплодоовочгосп"
30.01.2012 р. за вх. № 2916/2012 третя особа (Мінагрополітики та продовольства України) надала пояснення по справі, в яких зазначає, що Українське державно-кооперативне проектно-вишукувальне і науково-дослідне об'єднання "УкрНДІагропроект" включено до переліку державних підприємств і організацій, що належать до сфери Мінагрополітики України, згідно наказу Міністерства аграрної політики України від 12 серпня 2002 року № 232 "Про перелік державних підприємств і організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики України".
Державну форму власності об'єднання "УкрНДІагропроект" також підтверджують цілий ряд розпорядчих рішень державних органів виконавчої влади. Зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.1998 р. № 1003 об'єднання "УкрНДІагропроект" включено до Переліку науково-дослідних установ, базове фінансування яких здійснюється за рахунок державного бюджету. Відповідно до Закону України від 07.07.1999 р. № 847-ХІV Українське державно-кооперативне проектно-вишукувальне і науково-дослідне об'єднання "УкрНДІагропроект" (код 00726783, м. Київ, вул. Солом'янська, пл.2) включено до Переліку об'єктів права державної власності, які не підлягають приватизації.
Позивач згідно пункту 1.1 Статуту Державного інституту по проектуванню підприємств по переробці плодоовочевої продукції Діпроплодоовочгосп" (в редакції 1997 р.) був заснований на державній власності і увійшов до складу об'єднання "УкрНДІагропроект" як засновник, а відповідно до п.5 ст.75 ГК України відчужувати майнові об'єкти, що належать до основних фондів, державне підприємство має право лише за попередньою згодою органу, до сфери управління якого воно належить, і лише на конкурентних засадах.
Третя особа зазначає, що згоди на відчуження спірного майна не надавало, конкурсу з продажу державного майна не проводилось, а тому повністю підтримує позовні вимоги.
01.02.2012 р. за вх. № 3270/2012 третя особа (ФДМУ) надала пояснення по справі та 27.03.2012 р. за вх. № 9126/2012 додаткові пояснення по справі, в яких зазначає, що, згідно з вимогами ч. 2 ст. 2 Декрету Кабінету Міністрів України "Про впорядкування діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, створених за участю державних підприємств" від 31.12.1992 № 24-92, суб'єкти підприємницької діяльності із змішаною формою власності мали бути перетворені до 01.05.1993 р. у господарські товариства, в яких засновниками з боку держави є державні органи приватизації. При цьому частка державного майна визначається з урахуванням безоплатної передачі його з балансу державних підприємств на баланс суб'єктів підприємницької діяльності за цінами на час перетворення.
У подальшому, відповідно до п. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо державної реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності" від 21.09.2000 № 1987-III суб'єкти підприємницької діяльності, створені в організаційних формах, не передбачених законами України, державна реєстрація яких проведена до набрання чинності цим Законом, були зобов'язані привести організаційну форму у відповідність з вимогами законів України протягом п'яти років після набрання чинності цим Законом. Крім того, необхідно звернути увагу, що приписом ч. 1 ст. 2 Декрету Кабінету Міністрів України "Про впорядкування діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, створених за участю державних підприємств" від 31.12.1992 № 24-92 встановлено, що правонаступниками державних підприємств стосовно суб'єктів підприємницької діяльності, створених за їх участю, є органи, уповноважені управляти державним майном та державні органи приватизації (щодо суб'єктів із змішаною формою власності).
Поряд з цим, статтею 7 Закону України "Про приватизацію державного майна" серед основних повноважень державних органів приватизації, зокрема передбачено, що державні органи приватизації виступають з боку держави засновником підприємств із змішаною формою власності. Тому, особливістю реорганізації суб'єктів господарювання із змішаною формою власності є те, що рішення про визначення розміру державної частки та про здійснення змін організаційної форми цих суб'єктів приймає державний орган приватизації.
Здійснення Фондом заходів з визначення державних часток в майні Відповідача-1 та Третьої особи-1 відбулося за зверненням Міністерства аграрної політики України (лист від 20.05.2002 № 37-17-1-10/4824), правонаступником якого є Третя особа-2 згідно з п.5 Указу Президента України від 09.12.2010 № 1085 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" та п. 2 Указу Президента України від 23.04.2011 № 500 "Про Міністерство аграрної політики та продовольства України".
У 2002-2003 рр. порядок визначення розміру державної частки в майні суб'єктів підприємницької діяльності із змішаною формою власності регулювався, зокрема, Порядком визначення часток, що належать державі в статутних фондах підприємств, створених за участю недержавних суб'єктів господарювання, затвердженого наказом ФДМУ від 30.08.2000 № 1800, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.09.2000 за № 626/4847.
Згідно з цим Порядком розрахунок розмірів державних часток в майні Відповідача-1 та Третьої особи-1 здійснювався відповідними комісіями, до складу яких обов'язково входив і представник органу управління - Мінагрополітики.
Рішення комісії про визначення державної частки у майні Відповідача-1 у розмірі 15,10% оформлено Актом від 28.03.2003, що затверджений наказом ФДМУ від 14.04.2003 № 2-АК, на підставі якого у подальшому відбулися зміни розміру частки Держави в майні (статутному капіталі) Відповідача-1.
Рішення комісії про визначення державної частки у майні ДКПВІ "Одесагропроект" у розмірі 13,64% оформлено Актом від 20.12.2002, що затверджений наказом ФДМУ від 25.12.2002 № 2278.
До приведення організаційно-правових форм підприємств змішаної форми власності держава володіє корпоративними правами в майні (статутному капіталі) цих підприємств через уповноважені органи управління, яким у відношенні до Відповідача-1 та ДКПВІ "Одесагропроект" був Мінагрополітики.
Оскільки на даний час організаційно-правова форма Відповідача-1 не приведена до вимог чинного законодавства, то корпоративні права у розмірі 15,10% належать державі в особі Третьої особи-2, як правонаступника Мінагрополітики.
Після приведення організаційно-правової форми ДКПВІ "Одесагропроект" шляхом його перетворення на Третю особу-1 (статут, зареєстрований 17.02.2010) корпоративні права у розмірі 13,64 % належать державі в особі ФДМУ.
Отже, на момент укладання спірного договору купівлі-продажу корпоративних прав саме Мінагрополітики (правонаступником якого є Третя особа-2) від імені держави здійснювало права власника державної частки в майні ДКПВІ "Одесагропроект".
Третя особа (ФДМУ) зазначає, що розмір корпоративних прав держави після укладення спірного договору купівлі-продажу корпоративних прав не змінився.
Окрім того третя особа також зазначила, що Відповідач-1 не є об'єктом права державної власності, що вбачається з розміщеної на сайті Верховної Ради України порівняльної таблиці до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" за реєстр. № 8723 від 24.06.2011р., в якій на стор. 625 під з/п № 1931 зазначено, що об'єднання "УкрНДІагропроект" (252680, м. Київ, Солом'янська площа, 2, код 726783) за пропозицією Мінагрополітики (лист від 11.06.2010 № 37-11-4-9/9235) виключається з Переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, затвердженого Законом України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", оскільки "діяльність підприємства не відповідає критеріям, визначеним частиною другою статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна", втратила ознаки загальнодержавного значення".
23.03.2012 р. за вх.1350/2012 Мінагрополітики та продовольства України звернулось із позовною заявою до відповідачів 1) Українського державно-кооперативного проектно-вишукувального та науково-дослідного об'єднання "Укрндіагропроект", 2) Приватного підприємства "СТАБИЛЬНОСТЬ-1", 3) Фонду державного майна України про визнання недійсним договору купівлі-продажу від 14.09.2006 р. підписаний між УДКПВНДО "УКРНДІАГРОПРОЕКТ" та приватним підприємством "СТАБІЛЬНОСТЬ -1" щодо продажу частки в статутному фонді ДКПВІ "ОДЕСАГРОПРОЕКТ" в розмірі 80 відсотків на суму 2656160 грн.
У позовній заяві Міністерство аграрної політики та продовольства України вказує, що Міністерство - учасник господарського об'єднання є власником корпоративних прав. Відчуження частки корпоративних прав відбувалось Відповідачем 1 (Об'єднанням) вибірково, без додержання загальних правил відчуження корпоративних прав, власником яких є держава Україна, в особі Міністерства, без незалежної оцінки, що є порушенням прав та законних інтересів Позивача, як засновника
Міністерство вважає, що при підписанні спірного договору відбулось неправомірне та грубе порушення законних прав учасників (засновників) Об'єднання: Міністерства та 3 особи з боку Позивача, що привело до втрати долі в статутному фонді Державного - кооперативного проектно-вишукувального інституту "ОДЕСАГРОПРОЕКТ" державної частки, яка була закріплена за - Міністерством аграрної політики та продовольства України.
Міністерство стверджує, що для відчуження частки в статутному капіталі "ОДЕСАГРОПРОЕКТ", для Відповідача 1, яке станом на 2002-2003 р.р. було відповідно до Закону України від 07.07.1999 р. включено до "Переліку об'єктів права державної власності, які не підлягають приватизації" було потрібне спеціальне рішення органу державної влади.
З урахуванням викладеного Міністерство просить суд визнати недійсним договор купівлі-продажу від 14.09.2006 р. підписаний між УДКПВНДО "УКРНДІАГРОПРОЕКТ" та приватним підприємством "СТАБІЛЬНОСТЬ -1" щодо продажу частки в статутному фонді ДКПВІ "ОДЕСАГРОПРОЕКТ" в розмірі 80 відсотків на суму 2656160 грн.
Відповідач-2 за позовом третьої особи (ПП "СТАБИЛЬНОСТЬ-1") проти позовних вимог третьої особи заперечує, у відзиві на позовну заяву за вх. № 12549/2012 від 24.04.2012 р. зазначає що відповідно до Протоколу загальних зборів учасників (засновників) ДКПВІ "Одесагропроект" № 2 від 20.01.2006 р., була затверджена нова редакція Статуту ДКПВІ "Одесагропроект", за яким учасниками інституту є наступні юридичні особи:
Учасник №1 - Міністерство аграрної політики України ;
Учасник №2 - УДКПВНДО "УкрНДІагропроект".
Відповідно до п.4.2 Статуту майно ДКПВІ "Одесагропроект" складається з:
- майна недержавних засновників (юридичних осіб), що становить 86,36% в загальному майні Інституту та дорівнює 2867324,72 грн.;
- державної частки, яка становить 13,64% в загальному майні Інституту відповідно до Акту комісії Фонду державного майна України від 25.12.2002 року та дорівнює 452875,28 грн.
Протоколом загальних зборів учасників (засновників) ДКПВІ "Одесагропроект" №1 від 20.01.2006 р. були визначені та розподілені частки у майні ДКПВІ "Одесагропроект" відповідно до наказу Фонду державного майна України від № 2278 від 25.12.2002 р.
Протоколом загальних зборів УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" №3 від 03-08 липня 2006 р. була надана одностайна згода на укладення договору купівлі-продажу частини частки у Статутному капіталі ДКПВІ "Одесагропроект" у розмірі 80% за ціною 2600,0 тис. грн. між УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" та ПП "Стабільність-1".
14.09.2006 р. між УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" та ПП "Стабільність-1" був укладений Договір купівлі-продажу частки в Статутному фонді, яка склала 80% Статутного фонду ДКПВІ "Одесагропроект".
Відповідно до п.1.3 Договору загальний розмір частки продавця у Статутному фонді Інституту на момент укладення цього договору складає 86,36%, що становить 2867324,72 грн.
Відповідно до п.1.4 Договору номінальна вартість частини частки продавця (80% Статутного фонду Інституту), що відчужується за цим договором становила 2 656 160 грн.
Відповідно до п.3.1 Договору покупець стає по відношенню до Інституту його новим учасником після укладення цього договору, прийняття рішення Вищим органом управління Інституту (Загальними зборами) про включення покупця до складу учасників Інституту.
Відповідно до п.5.5 Договору після переходу права власності на продану частину частки до покупця частка продавця в Статутному фонді Інституту буде складати 6,36% Статутного фонду Інституту.
Згідно Протоколу позачергових Загальних зборів учасників ДКПВІ "Одесагропроект" №3 від 25 вересня 2006 року ПП "Стабільність-1" одноголосно було прийнято до складу учасників ДКПВІ "Одесагропроект" на підставі заяви ПП "Стабільність-1" від 14.09.2006 року (Т.1, а.с.39). Цим же Протоколом було затверджено розподіл часток, відповідно до якого ПП "Стабільність-1" стало власником частки у Статутному фонді ДКПВІ "Одесагропроект" в розмірі 80%, УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" - в розмірі 6,36%, Міністерства аграрної політики України - в розмірі 13,64%.
Протоколом Загальних зборів засновників (учасників) ДКПВІ "Одесагропроект" №1 від 23.12.2009 р. ДКПВІ "Одесагропроект" було перетворено на ТОВ "Одесагропроект", де функції держави з управління корпоративними правами в розмірі 13,64% перейшли до Фонду державного майна України, розмір корпоративних прав недержавних учасників залишився незмінним.
Відповідач-2 також наполягає на тому, що дійсно, відповідно до ст.362 ЦК України, у разі продажу частки у праві спільної часткової власності співвласник має переважне право перед іншими особами на її купівлю за ціною, оголошеною для продажу, та на інших рівних умовах, крім випадку продажу з публічних торгів. Продавець частки у праві спільної часткової власності зобов'язаний письмово повідомити інших співвласників про намір продати свою частку, вказавши ціну та інші умови, на яких він її продає.
Так, листом №132-02/994 від 15.09.2006 року УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" повідомляло Міністерство аграрної політики України про наміри продати частину належної їм частки в статутному капіталі ДКПВІ "Одесагропроект". Листом №117/2 від 25.08.2006 року ДКПВІ "Одесагропроект" повідомляв Міністерство аграрної політики України про проведення зборів учасників 25.09.2006 р., про що представник Міністерства аграрної політики України ОСОБА_5 особисто розписався 19.09.2006 р.
На позачергових Загальних зборів учасників ДКПВІ "Одесагропроект" від 25 вересня 2006 р., де вирішувалося питання про продаж частки в Статутному фонді, та на загальних зборах учасників ДКПВІ "Одесагропроект" від 20.01.2006 р., де вирішувалося питання щодо розподілення часток у майні ДКПВІ "Одесагропроект" особисто був присутній представник Міністерства аграрної політики України ОСОБА_5, який повідомив збори про відмову Міністерства аграрної політики України від переважного права купівлі частини частки УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" та не заперечував проти продажу вказаної частки ПП "Стабільність-1".
Фонд державного майна України на момент укладення Договору не міг надавати таку згоду, оскільки саме Міністерство аграрної політики України, а не Фонд державного майна України від імені держави здійснювало права власника державної частки в майні ДКПВІ "Одесагропроект". Фонду державного майна України на момент укладення Договору не належали корпоративні права в Статутному фонді ані УДКПВНДО "УкрНДІагропроект", ані ДКПВІ "Одесагропроект".
Відповідач також вказує на те, що твердження Міністерства стосовно того, що УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" відноситься до державної форми власності є безпідставним, оскільки листом Міністерства аграрної політики України №37-17-1-10/4824 від 20.05.2002 р., Міністерство повідомляло Голову Фонду державного майна України про те, що УДКПВІНДО "УкрНДІагропроект" та обласні інститути, що входять до нього, відносяться до підприємств зі змішаною формою власності.
Відповідач-2 також зазначив, що твердження Міністерства про те, що УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" належать до сфери управління Мінагрополітики України є безпідставним, оскільки згідно до Наказу Міністерства аграрної політики України "Про перелік державних підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики України" від № 345 від 02.06.2008 р., останнє відсутнє в переліку державних підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики України. Відповідач-2 вказує, що Міністерством не зазначено в чому полягає порушення права чи законного інтересу Міністерства, оскільки розмір корпоративних прав держави після укладення спірного договору купівлі-продажу не змінився та на сьогоднішній день складає 13,64%.
Окрім того Відповідач-2 заявив про застосування строків позовної давності.
З урахуванням зазначеного Відповідач-2 просить суд відмовити в задоволенні позову третьої особи із самостійними вимогами.
Досліджуючи матеріали справи, аналізуючи норми чинного законодавства, що стосується суті спору, суд дійшов наступних висновків.
Статтею 215 ЦК України закріплено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, передбачених ст. 203 ЦК України.
Слід зазначити, що статтею 203 Цивільного Кодексу України встановлено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину:
зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства;
особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності;
волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі;
правочин має вчинятися у формі, встановленій законом;
правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним;
Згідно ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (ст. 43 ГПК України).
Протоколом загальних зборів учасників (засновників) ДКПВІ "Одесагропроект" №1 від 20.01.2006 р. були визначені та розподілені частки у майні ДКПВІ "Одесагропроект" відповідно до наказу Фонду державного майна України від №2278 від 25.12.2002 р. (т.2 а.с.14).
Відповідно до Протоколу загальних зборів учасників (засновників) ДКПВІ "Одесагропроект" №2 від 20.01.2006 р., була затверджена нова редакція Статуту ДКПВІ "Одесагропроект", за яким учасниками інституту є наступні юридичні особи:
- учасник №1 - Міністерство аграрної політики України ;
- учасник №2 - УДКПВНДО "УкрНДІагропроект".
Згідно до п.4.2 Статуту майно ДКПВІ "Одесагропроект" складається з:
- майна недержавних засновників (юридичних осіб), що становить 86,36% в
загальному майні Інституту та дорівнює 2867324,72 грн.;
- державної частки, яка становить 13,64% в загальному майні Інституту, відповідно
до Акту комісії Фонду державного майна України від 25.12.2002 р. та дорівнює 452875,28 грн.
Як вбачається з наявних матеріалів справи (т.2,а.с.35), Протоколом загальних зборів УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" №3 від 03-08 липня 2006 р. була надана одностайна згода на укладення договору купівлі-продажу частини частки у Статутному капіталі ДКПВІ "Одесагропроект" у розмірі 80% за ціною 2600,0 тис. грн. між УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" та ПП "Стабільність-1".
14 вересня 2006 року між УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" та ПП "Стабільність-1" був укладений Договір купівлі-продажу частки в Статутному фонді, яка склала 80% Статутного фонду ДКПВІ "Одесагропроект".
Згідно Протоколу позачергових Загальних зборів учасників ДКПВІ "Одесагропроект" №3 від 25 вересня 2006 року ПП "Стабільність-1" одноголосно було прийнято до складу учасників ДКПВІ "Одесагропроект" на підставі заяви ПП "Стабільність-1" від 14.09.2006 року (т.2, а.с.39). Цим же Протоколом було затверджено розподіл часток, відповідно до якого ПП "Стабільність-1" стало власником частки у Статутному фонді ДКПВІ "Одесагропроект" в розмірі 80%, УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" - в розмірі 6,36%, Міністерства аграрної політики України - в розмірі 13,64%.
Протоколом Загальних зборів засновників (учасників) ДКПВІ "Одесагропроект" №1 від 23.12.2009 р. ДКПВІ "Одесагропроект" було перетворено на ТОВ "Одесагропроект", де функції держави з управління корпоративними правами в розмірі 13,64% (частка Міністерства) перейшли до Фонду державного майна України, розмір корпоративних прав недержавних учасників залишився незмінним.
Зазначене також підтверджується тим, що УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" та обласні інститути, що входять до нього, відносяться до підприємств зі змішаною формою власності, що підтверджується листом Міністерства аграрної політики України №37-17-1-10/4824 від 20.05.2002 р. (т.2, а.с.159).
Окрім того, Наказ Міністерства аграрної політики України "Про перелік державних підприємств і організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики України" №232 від 12.08.2002 р. (наказ яким УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" станом на 01.08.2002 р. включено до переліку державних підприємств, що належать до сфери управління Мінагрополітики України) втратив свою чинність згідно із Наказом Міністерства аграрної політики України "Про перелік державних підприємств і організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики України" № 324 від 07 вересня 2004 року, відповідно до якого станом на 01 червня 2004 року УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" виключено з Переліку державних підприємств і організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики України. Зазначений наказ також втратив свою чинність згідно з Наказом Міністерства аграрної політики України "Про перелік державних підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики України" № 69 від 02.02.2007 р.
Діючим на сьогоднішній день є Наказ Міністерства аграрної політики України "Про перелік державних підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики України" №345 від 02 червня 2008 року, відповідно до якого УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" відсутнє серед переліку державних підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики України.
Окрім того статтею 362 ЦК України передбачено, що у разі продажу частки у праві спільної часткової власності співвласник має переважне право перед іншими особами на її купівлю за ціною, оголошеною для продажу, та на інших рівних умовах, крім випадку продажу з публічних торгів. Продавець частки у праві спільної часткової власності зобов'язаний письмово повідомити інших співвласників про намір продати свою частку, вказавши ціну та інші умови, на яких він її продає.
Як вбачається з наявних матеріалів справи, листом № 132-02/994 від 15.09.2006 р. УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" повідомляло Міністерство аграрної політики України про наміри продати частину належної їм частки в статутному капіталі ДКПВІ "Одесагропроект".
Листом № 117/2 від 25.08.2006 р. ДКПВІ "Одесагропроект" повідомляв Міністерство аграрної політики України про проведення зборів учасників 25.09.2006 р., про що представник Міністерства аграрної політики України за довіреністю №37-17-1-13/177 від 12.01.2006 р., ОСОБА_5 особисто розписався 19.09.2006 р. (Т.1, а.с.37).
На позачергових Загальних зборах учасників ДКПВІ "Одесагропроект" від 25 вересня 2006 року, де вирішувалося питання про продаж частки в Статутному фонді, та на загальних зборах учасників ДКПВІ "Одесагропроект" від 20 січня 2006 року, де вирішувалося питання щодо розподілення часток у майні ДКПВІ "Одесагропроект" особисто був присутній представник Міністерства аграрної політики України ОСОБА_5 за довіреністю №37-17-1-15/13502 від 19 вересня 2006 року, який повідомив збори про відмову Міністерства аграрної політики України від переважного права купівлі частини частки УДКПВНДО "УкрНДІагропроект" та не заперечував проти продажу вказаної частки ПП "Стабільність-1" (т.2, а.с.39).
Враховуючи вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги, так само як і позовні вимоги третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору - Міністерства аграрної політики та продовольства України, задоволенню не підлягають, як необґрунтовані, непідтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.
Витрати по сплаті судового збору віднести за рахунок позивача та третьої особи із самостійними вимогами на предмет спору, згідно ст. ст. 44, 49 ГПК України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. В позові Державного підприємства "Державний інститут по проектуванню підприємств по переробці плодоовочевої продукції "Діпроплодоовочгосп" Міністерства аграрної політики та продовольства України - відмовити.
2. В позові третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору Міністерства аграрної політики та продовольства України - відмовити.
Рішення суду набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення підписано в порядку ст. 85 ГПК України 03.05.2012 р.
Суддя Власова С.Г.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2012 |
Оприлюднено | 14.05.2012 |
Номер документу | 23915053 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Власова С.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні