Головуючий у 1 інстанції - Твердохліб Р.С.
Суддя-доповідач - Чумак С.Ю.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 березня 2012 року справа №2а-10832/11/1270 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді: Чумака С.Ю.,
суддів: Ляшенка Д.В. та Ястребової Л.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 23 січня 2012 року у справі № 2а-10832/11/1270 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародні логістичні системи» до Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області про визнання дій протиправними та скасування наказу від 12 серпня 2011 року,
В С Т А Н О В И Л А:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом і з урахуванням уточнених позовних вимог просив:
- визнати протиправними дії відповідача по організації та проведенню документальної позапланової перевірки позивача, яка оформлена актом від 15 серпня 2011 року № 243/23-37179009 з питання правомірності нарахування податкових зобов'язань та податкового кредиту в деклараціях з ПДВ за період з 1 травня по 30 червня 2011 року;
- визнати протиправним наказ відповідача від 12 серпня 2011 року № 939 «Про проведення документальної невиїзної перевірки ТОВ «Міжнародні логістичні системи»;
- визнати протиправними дії відповідача щодо проведення документальної позапланової перевірки ТОВ «Міжнародні логістичні системи» з питань додержання вимог податкового, валютного та іншого законодавства України по ланцюгу надання послуг з постачальником ТОВ «Технобуд-2011» та отримувачами послуг - ВАТ «Стахановський вагонобудівний завод», ТОВ «Торговий Дім «Вагонзавод» за період з 1 травня по 30 червня 2011 року в частині висновків, які викладені в акті від 15 серпня 2011 року № 243/23-37179009 з питань правомірності нарахування податкових зобов'язань та податкового кредиту в деклараціях з ПДВ;
- визнати протиправними дії відповідача з визначення та визнання нікчемними правочинів, укладених позивачем з ВАТ «Стахановський вагонобудівний завод» за період з 1 травня по 30 червня 2011 року, про що зазначено в акті перевірки від 15 серпня 2011 року № 243/23-37179009;
- визнати протиправними дії відповідача з визначення та визнання нікчемними правочинів по ланцюгу надання послуг від постачальника ТОВ «Технобуд-2011» з отримувачами послуг ТОВ «Торговий Дім «Вагонзавод» та ТОВ «Інтергума».
В обґрунтування позову зазначив, що у відповідача були відсутні підстави, передбачені Податковим кодексом України, для прийняття наказу про проведення перевірки та вчинення дій щодо її проведення.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 23 січня 2012 року позовні вимоги задоволені частково, а саме, визнано протиправним та скасовано наказ відповідача від 12 серпня 2011 року № 939, а також визнано протиправними дії відповідача щодо проведення документальної позапланової перевірки позивача згідно вказаного наказу. В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з таким судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить постанову суду скасувати та постановити нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В частині відмови в задоволенні певних позовних вимог постанова суду першої інстанції не оскаржена.
Особи, що беруть участь у справі, в судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, відповідно до п. 2 ч. 1 ст.197 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, обговоривши доводи апеляційної скарги, вважає останні необґрунтованими, а постанову суду такою, що підлягає залишенню без змін з наступних підстав.
Судом першої інстанції вірно встановлено і це підтверджується матеріалами справи, що 15 серпня 2011 року відповідачем згідно з пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, п. 79.1 ст. 79 Податкового кодексу України, відповідно до наказу Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області від 12 серпня 2011 року № 939, у зв'язку з відпрацюванням декларацій платників ПДВ ІІ категорії, відповідно до вимог наказу ДПА України від 18.04.2008 року № 266 проведено документальну позапланову невиїзну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародні логістичні системи» (код за ЄДРПОУ 37179009) з питань правомірності нарахування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість за період з 01 травня 2011 року по 30 червня 2011 року.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 15 серпня 2011 року № 243/23-37179009, у висновках якого зазначено, товариство з обмеженою відповідальністю «Міжнародні логістичні системи» порушило положення ст. ст. 203, 215, 216 та 228 ЦК України в частині недодержання в момент вчинення правочину вимог, які передбачені цими статтями, і не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним по правочинам з придбання послуг у товариства з обмеженою відповідальністю «Технобуд-2011» протягом травня-червня 2011 року на загальну суму 1055724,96 грн., в тому числі ПДВ - 175954,16 грн. реалізації вугільної продукції на адресу відкритого акціонерного товариства «Стахановський вагонобудівний завод», товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Вагонозавод», товариства з обмеженою відповідальністю «Інтергума» (арк. справи 39-46).
Як вбачається з матеріалів справи, 5 серпня 2011 року відповідачем направлено на адресу товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародні логістичні системи» письмовий запит № 9154/10-23 про надання необхідних документів для проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародні логістичні системи» з питань підтвердження взаємовідносин з товариством з обмеженою відповідальністю «Технобуд-2011» для з'ясування реальності та повноти відображення в бухгалтерському обліку із відповідним відображенням у податкових деклараціях (розрахунках, звітах тощо) результатів операцій по господарським відносинам за період травень - червень 2011 року (а.с. 9).
12 серпня 2011 року Стахановською об'єднаною державною податковою інспекцією Луганської області було видано наказ № 939 «Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародні логістичні системи» з питання правомірності нарахування податкових зобов'язань та податкового кредиту в декларації за травень-червень 2011 року». Підставами видання вищевказаного наказу зазначено п.п. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, ст. 79 Податкового кодексу України.
Вказаний запит отримано позивачем 13 серпня 2011 року, тобто вже після видання оскаржуваного наказу про проведення перевірки (а.с. 10).
Суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що вказаний наказ є протиправним та підлягає скасуванню з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 14 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» від 4 грудня 1990 року № 509-XII зі змінами та доповненнями, рішення, дії або бездіяльність органів державної податкової служби та їх посадових осіб можуть бути оскаржені у встановленому законом порядку.
Стаття 10 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»визначає, що державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані спеціалізовані державні податкові інспекції виконують, зокрема, такі функції: здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів; забезпечують облік платників податків, інших платежів, правильність обчислення і своєчасність надходження цих податків, платежів, а також здійснюють реєстрацію фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів; контролюють своєчасність подання платниками податків бухгалтерських звітів і балансів, податкових декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням податків, інших платежів, а також перевіряють достовірність цих документів щодо правильності визначення об'єктів оподаткування і обчислення податків, інших платежів; аналізують причини і оцінюють дані про факти порушень податкового законодавства; проводять перевірки фактів приховування і заниження сум податків та зборів (обов'язкових платежів) у порядку, встановленому цим Законом та іншими законами України та інше.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Стаття 20 Податкового кодексу України визначає права органів державної податкової служби. Відповідно до п. 20.1 цієї статті органи державної податкової служби, зокрема, мають право:
20.1.1. запрошувати платників податків або їх представників для перевірки правильності нарахування та своєчасності сплати податків та зборів, дотримання вимог іншого законодавства, здійснення контролю за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби. Письмові повідомлення про такі запрошення надсилаються в порядку, встановленому статтею 42 цього Кодексу, не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня запрошення рекомендованими листами, в яких зазначаються підстави запрошення, дата і час, на які запрошується платник податків (представник платника податків);
20.1.3. одержувати безоплатно від платників податків, а також від установ Національного банку України, комерційних банків та інших фінансових установ довідки, у порядку встановленому Законом України «Про банки і банківську діяльність» та цим Кодексом, довідки та/або копії документів про наявність банківських рахунків, а на підставі рішення суду - інформацію про обсяг та обіг коштів на рахунках, у тому числі про ненадходження у встановлені терміни валютної виручки від суб'єктів підприємницької діяльності;
20.1.4. проводити перевірки платників податків (крім Національного банку України) в порядку, встановленому цим Кодексом;
20.1.6. для здійснення функцій, визначених податковим законодавством, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, у порядку, визначеному цим Кодексом, інформацію, довідки, копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності) про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також фінансову та статистичну звітність, в порядку та на підставах, визначених цим Кодексом.
Згідно п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.
Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту.
Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби;
2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок;
3) в інших випадках, визначених цим Кодексом.
Запит вважається врученим, якщо його надіслано поштою листом з повідомленням про вручення за податковою адресою або надано під розписку платнику податків або іншому суб'єкту інформаційних відносин або його посадовій особі.
Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1245 затверджено Порядок періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом (надалі - Порядок № 1245). Порядок № 1245 визначає процедуру періодичного подання органам державної податкової служби суб'єктами інформаційних відносин або подання за письмовим запитом таких органів податкової інформації.
Згідно п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на органи державної податкової служби.
Відповідно до п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Порядок проведення документальних позапланових перевірок визначено ст. 78 ПК України.
Так, відповідно до п.78.1 ст. 78 ПК України документальна позапланова виїзна перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин:
- за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливість порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту (п.п. 78.1.1 п.78.1 ст. 78 Податкового кодексу України);
- виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту (п.п. 78.1.4 п.78.1 ст. 78 Податкового кодексу України).
За приписами статті 79 Податкового кодексу України документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником органу державної податкової служби рішення про її проведення та за наявності обставин для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.
Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
Присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов'язковою.
Матеріалами справи підтверджується, що відповідач, незважаючи на те, що позивачем отриманий письмовий запит податкового органу лише 13 серпня 2011 року, виніс наказ про проведення перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародні логістичні системи» 12 серпня 2011 року та провів саму перевірку до закінчення передбаченого законом 10-денного строку для надання документів, чим порушив вимоги п.п. 78.1.1 п. 78 ст. 78 Податкового кодексу України.
З огляду на зазначене суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що наказ Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області від 12 серпня 2011 року № 939 «Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародні логістичні системи», код 37179009, з питання правомірності нарахування податкових зобов'язань та податкового кредиту в декларації за травень-червень 2011 року» та дії щодо проведення вказаної перевірки підлягають визнанню протиправними, а наказ також підлягає скасуванню.
Будь-яких правових доводів незаконності оскаржуваної постанови суду в апеляційній скарзі відповідачем не зазначено, висновки суду доводи апеляції не спростовують.
За таких обставин, враховуючи наведені норми законів, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, та вважає, що постанова останнього прийнята законно та обґрунтованою, апеляційна скарга позивача, не грунтується на законі та не підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції має бути залишена без змін.
На підставі викладеного, керуючись статтями 184, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області - залишити без задоволення.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 23 січня 2012 року у справі № 2а-10832/11/1270 залишити без змін.
Ухвала суду за наслідками розгляду у письмовому провадженні набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особами, які беруть участь у справі і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя: С.Ю.Чумак
Судді: Д.В.Ляшенко
Л.В.Ястребова
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2012 |
Оприлюднено | 18.05.2012 |
Номер документу | 24014815 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Чумак С.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні