Україна ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 травня 2012 р. Справа № 2а/0570/4581/2012
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 13 год. 30 хв.
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Козаченка А.В.
при секретарі Тютюнник М.О.
за участю:
представника позивача Подобєдова Л.Г.
представника відповідача Чирах О.В.
третьої особи не з*явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства «ВТБ Банк» до Управління державної реєстрації Виконавчого комітету Донецької міської ради за участю третьої особи арбітражного керуючого Козловської Діани Валеріївни про зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Публічне акціонерне товариство «ВТБ Банк» звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління державної реєстрації Виконавчого комітету Донецької міської ради за участю третьої особи арбітражного керуючого Козловської Діани Валеріївни про зобов'язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ухвалою Господарського суду Донецької області від 28.12.2011р. по справі №27/20Б затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ВАТ «Завод коксохімобладнання», ліквідовано вказану юридичну особу та зобов'язано орган державної реєстрації виключити підприємство-банкрута з ЄДРПОУ.
На підставі вказаного та у відповідності до ч.2 ст.31 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», ч.5, ч.6 ст.39 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», посадовою особою відповідача 20.01.2012р. проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи ВАТ «ЗКХО».
Позивач не погоджуючись з ухвалою Господарського суду Донецької області від 28.12.2011р. по справі №27/20Б, звернувся до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою про скасування даної ухвали суду першої інстанції.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 19.01.2012р. по справі №27/20Б апеляційна скарга ПАТ «ВТБ Банк» прийнята до провадження.
Таким чином, позивач вважає, що державну реєстрацію припинення юридичної особи ВАТ «ЗКХО» здійснено на підставі ухвали суду, котра не набула чинності на день вчинення оскаржуваних дій.
На підставі викладеного просив зобов'язати відповідача внести до ЄДРПОУ запис про юридичну особу - ВАТ «Завод коксохімобладнання» (м.Донецьк, вул.Майська, 86, код ЄДРПОУ 00191543).
Представник позивача у судовому засіданні змінив позивні вимоги, які підтримав в повному обсязі, просив зобов'язати відповідача скасувати запис в ЄДРПОУ про припинення юридичної особи - ВАТ «Завод коксохімобладнання» (м.Донецьк, вул.Майська, 86, код ЄДРПОУ 00191543).
Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, вважав їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, надав суду письмові заперечення, в яких просив відмовити у задоволені позовних вимог.
Третя особа у судове засідання не з'явилась, про час, дату та місце розгляду справи була повідомлена належним чином, своїх заперечень та заяв про відкладення розгляду справи до суду не надала.
Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Так, судом встановлено, що ухвалою Господарського суду Донецької області від 28.12.2011р. по справі №27/20Б затверджено звіт ліквідатора з додатком та ліквідаційний баланс ВАТ «Завод коксохімобладнання» м.Донецьк; ліквідовано юридичну особу - ВАТ «Завод коксохімобладнання» (м.Донецьк, вул.Майська, 86, код ЄДРПОУ 00191543); провадження по справі №27/20Б припинено; зобов'язано ліквідатора повідомити про завершення ліквідаційної процедури державний орган з питань банкрутства, вжити заходів щодо передачі документів банкрута до архівної установи відповідно до вимог ст.34 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, знищити печаті та штампи підприємства, докази подати до суду в 10-ти денний строк; зобов'язано орган державної реєстрації виключити підприємство-банкрута з ЄДРПОУ.
На підставі вищезазначеної ухвали суду посадовою особою відповідача проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи - ВАТ «Завод коксохімобладнання», що підтверджується Витягом з ЄДРПОУ станом на 13.02.2012р.
Позивач не погоджується з такими діями відповідача, оскільки ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 19.01.2012р. по справі №27/20Б апеляційна скарга ПАТ «ВТБ Банк» про скасування ухвали Господарського суду Донецької області від 28.12.2011р. по справі №27/20Б, прийнята до провадження, у зв'язку з чим позивач вважає, що державну реєстрацію припинення юридичної особи - ВАТ «Завод коксохімобладнання» здійснено на підставі ухвали суду, котра не набула чинності.
Проблемою даного спору є питання щодо правомірності припинення юридичної особи - ВАТ «Завод коксохімобладнання».
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, регулюється Конституцією України, Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» та нормативно-правовими актами, прийнятими у відповідності до цього Закону (стаття 2 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» №755 від 15.05.2003р.).
Статтею 6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» №755 від 15.05.2003р. (далі за текстом - Закон України №755) передбачений вичерпний перелік дій, яким державний реєстратор, як посадова особа управління керується при здійснені тієї або іншої реєстраційної дії.
Відповідно до ч.1 ст.6 Закону України №755, державний реєстратор на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці:
- проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців;
- передає органам державної статистики (далі - органи статистики), державної податкової служби, Пенсійного фонду України повідомлення та відомості з реєстраційних карток про вчинення реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, у тому числі щодо створення або ліквідації відокремлених підрозділів юридичних осіб;
- формує, веде та забезпечує зберігання реєстраційних справ (крім реєстраційних справ юридичних осіб, зареєстрованих відповідно до частини четвертої статті 3 цього Закону). Якщо кількість державних реєстраторів у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації становить три і більше осіб, зберігання реєстраційних справ забезпечує відповідна посадова особа структурного підрозділу (відділу, управління), який створюється для організаційного та матеріально-технічного забезпечення роботи державних реєстраторів;
- оформлює та видає виписки, витяги та довідки з Єдиного державного реєстру;
- проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців;
- проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами - підприємцями;
- звертається до суду із заявою про зміну мети установи у встановленому законом порядку;
- здійснює оформлення, видачу та засвідчення юридичним особам дублікатів оригіналів їх установчих документів та змін до них;
- вносить до Єдиного державного реєстру відомості про державну реєстрацію особи на підставі рішення суду;
- здійснює облік одержаного ним від заявника електронного документа та направляє заявнику підтвердження факту одержання електронного документа, проводить необхідні реєстраційні дії у випадках, передбачених цим Законом, та надсилає заявнику відповідний документ у вигляді електронного документа і на паперовому носії. У разі наявності підстави для відмови у проведенні державної реєстрації заявникові надсилається відповідне повідомлення в електронній формі;
- повідомляє правоохоронні органи щодо порушення визначеного законом строку для подання відповідними посадовими особами юридичної особи та фізичною особою - підприємцем державному реєстраторові рішень щодо припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
- проводить у випадках, передбачених цим Законом, спрощену процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
- здійснює інші дії, передбачені цим Законом.
Таким чином, відповідач є суб`єктом владних повноважень та здійснює в даних правовідносинах надані йому діючим законодавством України повноваження.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пп. 1, 2 ч.3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою повноваження надано.
Крім того, відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст.33 Закону України №755, юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням органу державної влади, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Відповідно до ст.39 Закону України №755, суд, який постановив рішення про порушення провадження у справі про банкрутство юридичної особи, про проведення санації боржника та призначення керуючого санацією, про визнання юридичної особи банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, у день набрання рішеннями законної сили направляє їх державному реєстратору за місцезнаходженням юридичної особи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про відповідні судові рішення. Дата надходження відповідних судових рішень вноситься державним реєстратором до журналу обліку реєстраційних дій.
Державний реєстратор повинен не пізніше наступного робочого дня з дати надходження судових рішень внести до Єдиного державного реєстру запис про такі рішення суду і в той же день повідомити органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України про внесення до Єдиного державного реєстру такого запису.
З дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про судове рішення про порушення провадження у справі про банкрутство юридичної особи до дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про визнання юридичної особи банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури проведення реєстраційних дій, які визначені законом, зокрема частиною другою статті 35 цього Закону, здійснюється або за згодою розпорядника майном, або згідно із планом санації. Після внесення до Єдиного державного реєстру запису про визнання юридичної особи банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури застосовуються норми частини другої статті 35 цього Закону.
Порядок призначення арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) встановлюється Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
У разі, якщо після завершення ліквідаційної процедури в процесі банкрутства, яка встановлена законом, судом постановлене рішення про ліквідацію юридичної особи - банкрута, суд, що виніс відповідне рішення, в день набрання ним законної сили направляє його державному реєстратору за місцезнаходженням юридичної особи - банкрута для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи. Дата надходження судового рішення про ліквідацію юридичної особи у зв'язку з визнанням її банкрутом вноситься до журналу обліку реєстраційних дій.
Державний реєстратор повинен не пізніше наступного робочого дня з дати надходження судового рішення про ліквідацію юридичної особи - банкрута заповнити реєстраційну картку про державну реєстрацію припинення юридичної особи, внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи та в той же день передати органам статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України повідомлення про внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації припинення для зняття юридичної особи з обліку. Дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи є датою припинення юридичної особи.
При надходженні до державного реєстратора оригіналу установчих документів юридичної особи, яку ліквідовано у зв'язку з визнанням її банкрутом, державний реєстратор зобов'язаний зробити на зазначених документах відмітку про державну реєстрацію припинення юридичної особи та видати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) зазначені документи на адресу місця проживання одного із засновників (учасників) юридичної особи, що припинилася.
У разі, якщо після завершення ліквідаційної процедури у процесі банкрутства, яка встановлена законом, судом постановлене рішення щодо припинення провадження у справі про банкрутство юридичної особи, суд, що виніс відповідне рішення, в день набрання ним законної сили направляє його державному реєстратору за місцезнаходженням юридичної особи - банкрута для внесення до Єдиного державного реєстру запису щодо припинення провадження у справі про банкрутство юридичної особи. Дата надходження судового рішення щодо припинення провадження у справі про банкрутство юридичної особи вноситься до журналу обліку реєстраційних дій.
Державний реєстратор повинен не пізніше наступного робочого дня з дати надходження судового рішення щодо припинення провадження у справі про банкрутство юридичної особи внести до Єдиного державного реєстру запис про припинення провадження у справі про банкрутство юридичної особи та в той же день повідомити органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України про внесення такого запису для зняття юридичної особи з обліку.
Згідно ч. 2 ст.32 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», якщо за результатами ліквідаційного балансу після задоволення вимог кредиторів не залишилося майна, господарський суд виносить ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута. Копія цієї ухвали направляється органу, який здійснив державну реєстрацію юридичної особи - банкрута, та органам державної статистики для виключення юридичної особи з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, а також власнику (органу, уповноваженому управляти майном), органам державної податкової служби за місцезнаходженням банкрута.
Також суд зазначає, що відповідно до ст.124 Конституції України, ст.ст.4-5, 115 Господарського процесуального кодексу України, рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України.
Згідно ст.93 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів, а на ухвалу місцевого господарського суду - протягом п'яти днів з дня їх оголошення місцевим господарським судом. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу. Апеляційний господарський суд постановляє ухвалу про повернення апеляційної скарги у випадках, якщо вона подана після закінчення строків, установлених цією статтею, і суд за заявою особи, яка її подала, не знайде підстав для поновлення строку, та незалежно від поважності причини пропуску цього строку - у разі, якщо апеляційна скарга подана прокурором, органом державної влади, органом місцевого самоврядування після спливу одного року з дня оголошення оскаржуваного судового рішення. Розгляд заяви особи про поновлення строку на подання апеляційної скарги здійснюється одним із суддів колегії суддів апеляційного господарського суду, склад якої визначений при реєстрації справи відповідно до положень частини четвертої статті 91 цього Кодексу.
Як вже зазначалось судом, державну реєстрацію припинення юридичної особи - ВАТ «Завод коксохімобладнання» посадовою особою відповідача проведено на підставі ухвали Господарського суду Донецької області від 28.12.2011р. по справі №27/20Б, котра направлена відповідачу 04.01.2012р., про що свідчить відповідний штамп на поштовому конверті, який міститься у матеріалах справи.
Як вбачається з матеріалів справи, реєстраційна картка про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за судовим рішенням щодо визнання юридичної особи банкрутом заповнена посадовою особою відповідача 10.01.2012р., у зв'язку з чим до Єдиного державного реєстру внесено запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи - ВАТ «Завод коксохімобладнання».
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 19.01.2012р. по справі №27/20Б апеляційну скаргу ПАТ «ВТБ Банк» про скасування ухвали Господарського суду Донецької області від 28.12.2011р. по справі №27/20Б прийнято до провадження та справу призначено до судового розгляду.
При цьому, вказаною ухвалою суду апеляційної інстанції відновлено ПАТ «ВТБ Банк» пропущений строк для подання апеляційної скарги.
За таких обставин та враховуючи положення ч.5, ч.6 ст.39 Закону України №755, суд вважає, що запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи внесений на підставі рішення суду, котре набуло чинності на час вчинення відповідного запису, у зв'язку з чим під час внесення запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи - ВАТ «Завод коксохімобладнання» відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Крім цього, суд зазначає, що ПАТ «ВТБ Банк» не звертався до відповідача щодо вчинення дій по скасуванню запису в ЄДРПОУ про припинення юридичної особи - ВАТ «Завод коксохімобладнання» та не отримував рішення відповідача про відмову у вчиненні таких дій, у зв'язку з чим суд вважає, що у випадку за цією адміністративною справою відсутній безпосередньо об'єкт судового захисту.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Згідно ч.2 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, виходячи з вищенаведених правових норм та досліджених обставин, суд вважає, що відповідачем у судовому засіданні доведено правомірність своїх дій щодо державної реєстрації припинення юридичної особи - ВАТ «Завод коксохімобладнання», у зв'язку з чим позовні вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати покладаються на позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2-15, 17-18, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні позову Публічного акціонерного товариства «ВТБ Банк» до Управління державної реєстрації Виконавчого комітету Донецької міської ради за участю третьої особи арбітражного керуючого Козловської Діани Валеріївни про зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.
Постанова в повному обсязі виготовлена 14.05.2012 року.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Постанова в адміністративній справі може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання через Донецький окружний адміністративний суд апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Козаченко А.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2012 |
Оприлюднено | 23.05.2012 |
Номер документу | 24122502 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Козаченко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні