Головуючий у 1 інстанції - Матвєєва В.В.
Суддя-доповідач - Шальєва В. А.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 квітня 2012 року справа №2а-9132/11/1270
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
25 квітня 2012 р. Донецькій апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого - судді Шальєвої В.А.
суддів Компанієць І.Д., Бишова М.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження в приміщенні Донецького апеляційного адміністративного суду за адресою: м. Донецьк, б. Шевченка, 26, апеляційну скаргу Антрацитівської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 12.12.2011 р. в справі № 2а-9132/11/1270 за позовом Антрацитівської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області до Товариства з обмеженою відповідальністю „Метал Трейдінг", третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - державний реєстратор виконавчого комітету Антрацитівської міської ради Луганської області, про визнання недійсними записів про внесення змін до установчих документів, зобов'язання внести запис про скасування державної реєстрації змін до виконавчих документів, припинення юридичної особи,
В С Т А Н О В И В:
Антрацитівська об'єднана державна податкова інспекція Луганської області звернулась до Луганського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю „Метал Трейдінг", третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - державний реєстратор виконавчого комітету Антрацитівської міської ради, про визнання недійсними змін до установчих документів, а саме, нової редакції статуту позивача, зареєстрованої державним реєстратором 17.03.2010 р., запис № 13791050026000136, нової редакції статуту, зареєстрованої державним реєстратором 26.05.2010 р., запис № 13791050028000136; визнання недійсним записів від 17.03.2010 р. № 13791050026000136 та від 26.05.2010 р. № 13791050028000136 про внесення змін до установчих документів; зобов'язання державного реєстратора внести запис про скасування державної реєстрації змін до установчих документів від 17.03.2010 р. № 13791050026000136 та від 26.05.2010 р. № 13791050028000136; припинення юридичної особи ТОВ „Метал Трейдінг".
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 12.12.2011 р. закрите провадження в справі в частині позовних вимог про визнання недійсними змін до установчих документів ТОВ „Метал Трейдінг" - нової редакції статуту від 17.03.2010 р. та нової редакції статуту від 26.05.2010 р.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 12.12.2011 р. позовні вимоги задоволені частково, припинено юридичну особу Товариство з обмеженою відповідальністю „Метал Трейдінг", в задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Позивачем Антрацитівською об'єднаною державною податковою інспекцією подана апеляційна скарга, в якій позивач просить скасувати постанову суду, ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог. Апеляційна скарга мотивована порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Так, позивач зазначає, що ТОВ „Метал Трейдінг" неодноразово вносились зміни до установчих документів у зв'язку зі змінами засновника та власника підприємства, крім того, відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців зроблено запис про відсутність юридичної особи за зареєстрованою адресою.
Особи, які беруть участь у справі, до судового засідання не з'явились, про дату, час і місце апеляційного розгляду повідомленні належним чином, у зв'язку з чим у відповідності до вимог ст. 197 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги матеріалами справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, постанова суду першої інстанції - скасуванню з ухваленням нового рішення.
Судом першої інстанції встановлено, що 17.03.2010 р. державним реєстратором виконавчого комітету Антрацитівської міської ради на підставі наданих документів внесені зміни до відомостей про юридичну особу Товариство з обмеженою відповідальністю „Метал Трейдінг", що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, та проведено державну реєстрацію змін до установчих документів відповідача, що пов'язані, зокрема, із реєстрацією нової редакції статуту підприємства, у зв'язку із зміною засновника та директора на ОСОБА_3, що підтверджується записом № 13791050026000136.
Аналогічні дії проведені 25.05.2010 р., що підтверджується записом № 13791050028000136. Відповідно до вказаного запису директором та засновником ТОВ „Метал Трейдінг" вказаний ОСОБА_4
Підставою позову, як вбачається з обставин справи, є пояснення ОСОБА_3 та ОСОБА_4, надані слідчому слідчого відділу податкової міліції Державної податкової інспекції в м. Красний Луч.
Так, ОСОБА_3 надавав пояснення, що він став засновником та директором підприємства на прохання свого знайомого, попереднього директора ТОВ „Метал Трейдінг" ОСОБА_5, реєстрацією підприємства не займався, мети займатися фінансово-господарською діяльністю не мав, розрахункові рахунки у банківських установах не відкривав, печатки не отримував та нікому довіреностей не надавав, управлінням та керівництвом підприємства не займався.
З пояснень ОСОБА_4 вбачається, що він ніколи не був засновником ТОВ „Метал Трейдінг", будь-якої господарської діяльності, пов'язаної з цим підприємством не проводив. Також зазначив, що у травні 2010 р. ним був загублений паспорт та інші документи.
Судом першої інстанції позовні вимоги про визнання недійсними записів про внесення змін до установчих документів розцінені як вимога про припинення юридичної особи. Задовольняючи позовні вимоги в частині припинення юридичної особи, суд першої інстанції виходив саме з пояснень зазначених вище осіб, а також розцінив внесення до ЄДР інформації про відсутність відповідача за адресою місцезнаходження як наявність інформації про фіктивність підприємства.
Колегія суддів вважає вказані висновки суду першої інстанції неправильними, з огляду на наступне.
ТОВ „Метал Трейдінг" зареєстроване виконавчим комітетом Антрацитівської міської ради Луганської області 14.06.2000 р., перебуває на податковому обліку в Антрацитівській ОДПІ.
Судом першої інстанції правильно встановлено, що 17.03.2010 р. державним реєстратором виконавчого комітету Антрацитівської міської ради на підставі наданих документів внесені зміни до відомостей про юридичну особу Товариство з обмеженою відповідальністю „Метал Трейдінг", що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, та проведено державну реєстрацію змін до установчих документів відповідача, що пов'язані, зокрема, із реєстрацією нової редакції статуту підприємства у зв'язку із зміною засновника та директора на ОСОБА_3, що підтверджується записом № 13791050026000136.
Аналогічні дії проведені 25.05.2010 р., що підтверджується записом № 13791050028000136. Відповідно до вказаного запису директором та засновником ТОВ „Метал Трейдінг" вказаний ОСОБА_4
Відповідно до ч. 1 ст. 56 Господарського кодексу України, суб'єкт господарювання може бути утворений за рішенням власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу, а у випадках, спеціально передбачених законодавством, також за рішенням інших органів, організацій і громадян шляхом заснування нового, реорганізації (злиття, приєднання, виділення, поділу, перетворення) діючого (діючих) суб'єкта господарювання з додержанням вимог законодавства
Статтею 42 цього Кодексу встановлено, що підприємство-це самостійна ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин), державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Частиною 3 статті 4 цього Закону встановлено, що зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Відповідно до статті 24 Закону для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально посвідчену копію рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом; два примірники установчих документів; документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи.
Статтею 25 цього Закону передбачений порядок проведення державної реєстрації юридичної особи, згідно якого, державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, без розгляду зобов'язаний перевірити ці документи на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, які передбачені частиною першою статті 27 цього Закону.
Згідно з частиною 3 статті 25 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" за відсутності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи державний реєстратор повинен внести до реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи ідентифікаційний код відповідно до вимог Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації юридичної особи на підставі відомостей цієї реєстраційної картки.
Частиною 1 статті 87 Господарського кодексу України передбачено, що для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження.
Також відповідно ч. 1 ст. 29 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи:
заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів;
оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів;
два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції;
документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
У разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані зі зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім випадків, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) одного із таких документів: рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників); заяви фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників); заяви, договору, іншого документа про перехід чи передачу частки учасника у статутному капіталі товариства; рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) із складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.
Відповідно до ст. 30 Закону, державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за наявності підстав, встановлених частиною першою статті 27 цього Закону.
Як вбачається з довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.15-19), державним реєстратором внесені вищевказані зміни, що дає колегії суддів підстави вважати про наявність усіх необхідних документів для проведення реєстрації змін до установчих документів, а відтак, відсутні підстави для визнання недійсними записів державного реєстратора від 17.03.2010 р. № 13791050026000136 та від 26.05.2010 р. № 13791050028000136 про внесення змін до установчих документів.
Відповідно до довідки ЄДР 08.02.2011 р. державним реєстратором було внесено інформацію щодо відсутності юридичної особи за вказаною адресою.
Вимогою статті 31 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" встановлено, що скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи проводиться у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи. Суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи. Дата надходження відповідного судового рішення вноситься до журналу обліку реєстраційних дій.
Державний реєстратор у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати надходження судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, вносить до Єдиного державного реєстру запис щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо інше не встановлено судовим рішенням, та в той же день повідомляє органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України про внесення такого запису.
Тобто, інші підстави скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи законодавством не передбачені.
З урахуванням того, що підставою для скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи є судове рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи, а також приймаючи до уваги, що судового рішення про скасування рішення засновників (учасників) ТОВ „Метал Трейдінг" або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів відповідача, а також про визнання недійсними змін до установчих документів не приймалось, колегія суддів вважає позовні вимоги в частині зобов'язання державного реєстратора внести запис про скасування державної реєстрації змін до установчих документів позивача такими, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до вимог ст. 17 цього Закону, відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
В Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо юридичної особи, зокрема повне найменування юридичної особи та скорочене у разі його наявності.
Частиною 1 ст. 18 Закону встановлено, що якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Так, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції, при вирішенні вимог щодо визнання недійсними змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю „Метал Трейдінг" від 17.03.2010 р. № 13791050026000136 та від 26.05.2010 р. № 13791050028000136, визнання недійсними вказаних записів у Єдиному державному реєстрі, невірно трактував вказані вимоги як вимогу про припинення юридичної особи, оскільки це є різними діями, які мають різні юридичні наслідки.
Таким чином, оскільки до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців не внесено будь-яких відомостей про невідповідність установчих документів, вони вважаються достовірними. Тому вимоги щодо визнання недійсними записів про реєстрацію змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю „Метал Трейдінг" від 17.03.2010 р. № 13791050026000136 та від 26.05.2010 р. № 13791050028000136 у Єдиному державному реєстрі є такими, що задоволенню не підлягають.
Вимога податкового органу щодо зобов'язання державного реєстратора виконавчого комітету Антрацитівської міської ради внести запис про скасування державної реєстрації змін до установчих документів підприємства відповідача, на думку колегії суддів, не підлягає задоволенню, оскільки в задоволенні вимог про визнання недійсною реєстрацію змін в установчих документів відмовлено, а зазначена вимога є похідною з них, то й вона не підлягає задоволенню.
Щодо вимоги позивача про припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю „Метал Трейдінг" колегія суддів зазначає наступне.
Частиною 1 статті 110 Цивільного кодексу України встановлено, що юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами, також за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створені порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених цим законом.
Відповідно до частини 2 статті 38 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців" підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створені юридичної особи, які не можна усунути.
Відповідно до ст. 110 Цивільного кодексу України, в якості однієї з підстав ліквідації юридичної особи визначено визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути.
Як передбачено п. 20.1.12 ст. 20 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби мають право, у випадках, встановлених законом, звертатись до суду щодо припинення юридичної особи та підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Також ч. 2 ст. 38 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" передбачено, що підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути; провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом; невідповідність мінімального розміру статутного фонду юридичної особи вимогам закону; неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону; наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
Тобто, колегія суддів приходить до висновку, що оскільки до ЄДР не внесено будь-яких відомостей про визнання змін до установчих документів недійсними та не встановлено інших підстав для припинення цієї особи, вимоги Антрацитівської об'єднаної державної податкової інспекції про припинення юридичної особи не підлягають задоволенню.
З урахуванням викладеного колегія суддів прийшла до висновку, що судом першої інстанції постанова прийнята з порушенням норм матеріального права, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.
Керуючись ст. ст. 8, 9, 10, 11, 159, 160, 195, 197, 198, 202, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Антрацитівської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 12.12.2011 р. в справі № 2а-9132/11/1270 задовольнити частково.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 12.12.2011 р. в справі № 2а-9132/11/1270 за позовом Антрацитівської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області до Товариства з обмеженою відповідальністю „Метал Трейдінг", третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - державний реєстратора виконавчого комітету Антрацитівської міської ради Луганської області, про визнання недійсними записів про внесення змін до установчих документів, зобов'язання внести запис про скасування державної реєстрації змін до виконавчих документів, припинення юридичної особи скасувати.
Ухвалити в справі № 2а-9132/11/1270 нову постанову.
В задоволенні позову Антрацитівської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області до Товариства з обмеженою відповідальністю „Метал Трейдінг", третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - державний реєстратора виконавчого комітету Антрацитівської міської ради Луганської області, про визнання недійсними записів про внесення змін до установчих документів, зобов'язання внести запис про скасування державної реєстрації змін до виконавчих документів, припинення юридичної особи відмовити
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя: Шальєва В.А.
Судді: Компанієць І.Д.
Бишов М.В.
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2012 |
Оприлюднено | 25.05.2012 |
Номер документу | 24203297 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шальєва В. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні