18/213-08
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20.11.2008 Справа№ 18/213-08
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Неклеси М.П. (доповідач),
суддів: Чус О.В, Швець В.В.
при секретарі судового засідання: Ревковій Г.О.
за участю представників сторін:
від позивача: Шевченко І.М. представник, довіреність №11 від 26.08.08;
від позивача: Савчук А.В. представник, довіреність №12 від 26.08.08;
від відповідача-2: Джихур Т.А. представник, довіреність №10 від 08.01.08;
від відповідача-1: представник в судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином;
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали апеляційних скарг Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в особі Дніпропетровської регіональної філії та Відділу земельних ресурсів у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 29.08.2008р. у справі № 18/213-08
за позовом фермерського господарства "Левада", смт. Ювілейне, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область
до відповідачів:
1- Відділу земельних ресурсів у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області, смт. Ювілейне, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область
2- Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в особі Дніпропетровської регіональної філії, м. Дніпропетровськ
про визнання укладеними договорів оренди земельних ділянок
ВСТАНОВИВ:
14 серпня 2008р. фермерське господарство „Левада” звернулось в господарський суд Дніпропетровської області з позовом до Відділу земельних ресурсів у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області та
Дніпропетровської регіональної філії „Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України” з вимогою:
- вважати укладеним з дня набрання рішенням суду законної сили договір оренди земельної ділянки розміром 7,9394 га з цільовим призначенням - для ведення селянського (фермерського) господарства, між фермерським господарством „Левада" та Дніпропетровською районною державною адміністрацією в редакції, що додана до позовної заяви;
- зобов'язати Дніпропетровський районний відділ земельних ресурсів видати відповідний висновок, необхідний для реєстрації договору оренди земельної ділянки розміром 7,9394 га;
- зобов'язати Дніпропетровську регіональну філію “Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України” в особі Дніпропетровського районного відділу Дніпропетровської регіональної філії “Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України” зареєструвати договір оренди земельної ділянки розміром 7,9394 га;
- вважати укладеним з дня набрання рішенням суду законної сили договір оренди земельної ділянки розміром 2,0606 га з цільовим призначенням - для ведення селянського (фермерського) господарства між фермерським господарством "Левада" та Дніпропетровською районною державною адміністрацією в редакції, що додана до позовної заяви;
- зобов'язати Дніпропетровський районний відділ земельних ресурсів видати відповідний висновок, необхідний для реєстрації договору оренди земельної ділянки розміром 2,0606 га;
- зобов'язати Дніпропетровську регіональну філію “Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України” в особі Дніпропетровського районного відділу Дніпропетровської регіональної філії “Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України” зареєструвати договір оренди земельної ділянки розміром 2,0606 га.
27.08.2008р. позивач, відповідно до статей 22,24 Господарського процесуального кодексу України, уточнив свої позовні вимоги та просив суд:
- замінити неналежного відповідача Дніпропетровську регіональну філію “Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України” на належного - Державне підприємство „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в особі Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах";
- виключити Відділ земельних ресурсів в Дніпропетровському районі Дніпропетровської області із числа відповідачів у зв'язку з тим, що позивач уточнив свої позовні вимоги.
З урахуванням позовних вимог позивач просив суд зобов'язати Державне підприємство „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в особі Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
зареєструвати:
- договір оренди земельної ділянки розміром 7,9394 (сім цілих дев'ять тисяч триста дев'яносто чотири) га з цільовим призначенням - для ведення селянського (фермерського) господарства, кадастровий номер - 1221455800:06:015:0095 укладений між фермерським господарством „Левада" та Дніпропетровською районною державною адміністрацією;
- договір оренди земельної ділянки розміром 2,0606 (дві цілих шістсот шість десятитисячних) га з цільовим призначенням - для ведення селянського (фермерського) господарства, кадастровий номер - 1221455800:06:015:0092 укладений між фермерським господарством „Левада" та Дніпропетровською районною державною адміністрацією.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 29.08.2008р. (суддя Петрова В.І.) позов задоволено у повному обсязі.
Замінено неналежного відповідача Дніпропетровську регіональну філію “Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України” на належного - Державне підприємство „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в особі Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах".
Виключено відповідача-1, Відділ земельних ресурсів в Дніпропетровському районі Дніпропетровської області, у зв'язку з уточненням позовних вимог.
Зобов'язано Державне підприємство „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” в особі Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах зареєструвати:
- договір оренди земельної ділянки розміром 7,9394га з цільовим призначенням –для ведення селянського (фермерського) господарства, кадастровий №1221455800:06:015:0095 укладений між фермерським господарством „Левада” та Дніпропетровською районною державною адміністрацією.
- договір оренди земельної ділянки розміром 2,0606га з цільовим призначенням –для ведення селянського (фермерського) господарства, кадастровий №1221455800:06:015:0092 укладений між фермерським господарством „Левада” та Дніпропетровською районною державною адміністрацією.
Судові витрати покладено на Державне підприємство "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в особі Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах”.
Рішення мотивоване нормами статей 4,20 Закону України “Про оренду землі”, пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статтею 19 Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень”.
Не погодившись із зазначеним рішенням, відповідачі звернулись до Дніпропетровського апеляційного господарського суду з апеляційними скаргами, в яких просять рішення господарського суду Дніпропетровської області від 29.08.2008р. скасувати, а в позові відмовити, посилаючись на те, що судом не повно з'ясовані та не доведені обставини, що мають значення для справи, також висновки викладені у рішенні суду не відповідають обставинам справи та прийняте рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, а саме те, що суд не взяв до уваги, що неможливо зареєструвати договори оренди землі, оскільки відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” №309-17 від 03.06.2008р. набуття права на оренду земельних ділянок, що перебувають у державній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, і це являється причиною для відмови у наданні висновку щодо землевпорядної документації відповідачем-1 та відмови у державній реєстрації догорів оренди відповідачем-2, який зазначає, що підставою для відмови в державний реєстрації договорів, між іншим, є те, що договори оренди не містять істотної умови щодо цільового призначення земельної ділянки.
Крім того, на думку відповідача-1 суд порушив норми процесуального права, зокрема, судом порушенні правила предметної підсудності, а також суд безпідставно виключив Відділ земельних ресурсів в Дніпропетровському районі Дніпропетровської області з числа відповідачів.
У своєму відзиві позивач вважає рішення законним і обґрунтованим, винесеним з дотриманням норм матеріального та процесуального права, просить залишити його без змін, а апеляційні скарги без задоволення.
Представник відповідача-1 не забезпечив явку повноважного представника в судове засідання, про час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином, тому колегія суддів вважає за можливе розглянути справу у відсутність представника відповідача-1 за наявними матеріалами.
Розглянувши матеріали справи і доводи апеляційних скарг, заслухавши представників позивача та відповідача-2, перевіривши правильність застосування господарським судом Дніпропетровської області норм матеріального і процесуального права у вирішенні даного спору, суд приходить до висновку, що апеляційна скарга Відділу земельних ресурсів у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області підлягає задоволенню частково, а апеляційна скарга Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в особі Дніпропетровської регіональної філії не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів –відповідні органи виконавчої влади. Відповідно до ст.21 Закону України “Про місцеві державні адміністрації” до повноважень в галузі використання та охорони земель місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, розпорядженням Дніпропетровської районної державної адміністрації від 17.09.2007р. № 2537-р задоволено клопотання фермерського господарства „Левада” та надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Фермерському господарству „Левада”, площею 10га в оренду для розширення фермерського господарства за рахунок земель загального користування за межами населеного пункту на території Ювілейної селищної ради, Дніпропетровського району, Дніпропетровської області. Розроблений проект відведення земельної ділянки, позивач повинен був в термін до 1 року з дня отримання розпорядження, подати на затвердження Дніпропетровської районної державної адміністрації.
Відповідно до ст.123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або ради, які розглядають його у місячний строк і в межах своїх повноважень приймають рішення про надання земельної ділянки.
Державним підприємством „Дніпропетровський науково–дослідний та проектний інститут землеустрою” за замовленням позивача розроблено відповідну технічну документацію –проект землеустрою, зі складанням договорів оренди земельних ділянок № 1221455800:06:015:0095 та № 1221455800:06:015:0092. Згідно цього проекту, передана в оренду позивачу земельна ділянка складається з двох ділянок: земельна ділянка розміром 7,9394га з цільовим призначенням –для ведення селянського (фермерського) господарства, кадастровий номер –№ 1221455800:06:015:0095; земельна ділянка розміром 2,0606га з цільовим призначенням –для ведення селянського (фермерського) господарства, кадастровий номер –№ 1221455800:06:015:0092.
У відповідності до вимог ст.123 Земельного кодексу України та на підставі розпорядження 17.09.2007р. № 2537-р проект відведення земельної ділянки був погоджений та переданий до Дніпропетровської районної державної адміністрації для прийняття рішення.
Згідно частини 1 статті 124 Земельного кодексу України (в редакції від 27.04.2007р.) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Розпорядженням Дніпропетровської районної державної адміністрації від 02.06.2008р. № 2197-р проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, було затверджено. Фермерському господарству „Левада” передано в оренду терміном 49 років земельні ділянки загальною площею 10га, в тому числі 5,4808 га –пасовищ та 4,5192 га –інших відкритих земель.
Дніпропетровською районною державною адміністрацією був встановлений розмір орендної плати –2% від грошової вартості земельної
ділянки. Відповідно до цього розпорядження, фермерське господарство „Левада” зобов'язане укласти договір оренди з Дніпропетровською районною державною адміністрацією та провести державну реєстрацію договору. Запропоновано районному відділу земельних ресурсів внести зміни в земельно–кадастрові документи, а Дніпропетровському відділу ДРФ "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" забезпечити реєстрацію договору оренди.
Відповідно до ст.6 Закону України "Про оренду землі" (у редакції Закону від 19.12.2006 року) орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставі і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Предметом спору у даній справі є дійсність укладеного між сторонами у справі договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч.1 ст.202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Як вбачається із змісту статті 203 Цивільного кодексу України, правочин є дійсним, якщо він відповідає загальним умовам дійсності правочину, зокрема, волевиявлення учасника правочину має бути вільним та відповідати його внутрішній волі.
Отже, волевиявлення відповідного органу як орендодавця, в даному випадку, здійснюється у формі рішення такого органу і лише реалізується шляхом укладення договору оренди.
Фермерське господарство „Левада” та Дніпропетровська районна державна адміністрація уклали і підписали відповідні договори оренди землі, які містять всі істотні умови договору оренди землі, які передбачені ст. 15 Закону України "Про оренду землі" та Типовій формі договору оренди землі, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 р. №220.
На думку колегії суддів зазначені договори відповідають вимогам чинного законодавства в розумінні якого рішення про передачу земельної ділянки державної або комунальної власності в оренду є єдиною підставою придбання права на його оренду, яке повинно оформлюватись відповідним договором. Такі дії разом з державною реєстрацією договору оренди земельної ділянки розглядаються як єдиний юридичний склад.
Однак ці договори не зареєстровано, що прямо суперечить ст. 20 Закону України „Про оренду землі” та ст. 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень".
Згідно Закону України “Про оренду землі” укладений договір оренди землі підлягає державний реєстрації, и набирає чинності після його державної реєстрації.
Оскільки позивач є особою, яка згідно чинного законодавства не обмежена у праві укладання договору оренди землі та його державної реєстрації, його обов'язок і право здійснення державної реєстрації, не реалізовані у встановленому порядку, підлягають судовому захисту.
Статтею 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" визначено , що підставою для державної
реєстрації прав, що посвідчують виникнення, перехід, припинення речових прав на нерухоме майно, акти органів державної влади або органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, прийнятих у межах повноважень, визначених законом.
Як вбачається з матеріалів справи (а.с. 23-26, т.1) Дніпропетровський районний відділ Дніпропетровської регіональної філії ДП “Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” відмовив позивачу у державний реєстрації договорів оренди земельних ділянок укладених на підставі акту органу державної влади посилаючись на те, що земельні ділянки, які є предметом договорів оренди, не підлягають державній реєстрації, оскільки повинні були передаватися фермерському господарству „Левада", згідно Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28.12.2007 року № 107-VІ, виключно на конкурентних засадах шляхом проведення аукціонів.
З такими доводами суд погодитись не може тому, що акт органу державної влади, тобто розпорядження голови Дніпропетровської районної адміністрації від 02.06.2008р., прийнятий на підставі та у відповідності діючого та той час законодавства, яке регулювало правила передавання земельних ділянок в оренду і в установленому порядку не скасований.
Законом України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28.12.2007 року № 107-VІ , яким керувався видповідач-2 відмовляючи позивачу у державний реєстрації, було передбачено передання земельних ділянок державної та комунальної власності в оренду шляхом проведення аукціонів. Однак, рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008 Закон України від 28.12.2007 року № 107-VІ в цій частині було визнано неконституційним.
Згідно статті 152 Конституції України закони інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним судом України рішення про їх неконституційність.
Більш того, згідно пункту 6 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008 у справі №1-28/2008 рішення має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", визнаних неконституційними.
Відповідно до роз'яснень Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" від 13.08.2008 року, якщо до 01.01.2008 року за наслідками розгляду заяви (клопотання) яка подавалася особою у порядку, передбаченому статтею 16 Закону України "Про оренду землі" (у редакції Закону від 19.12.2006 року) було прийнято рішення відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про передачу в оренду земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки, то реєстрація договору оренди землі може бути
проведена згідно з чинним законодавством.
Отже, суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо законності укладання договорів земельних ділянок та безпідставності відмови в їх державній реєстрації Державним підприємством „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” в особі Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах ”.
Посилання відповідачів в апеляційних скаргах на ту обставину, що підставою для відмови у задоволенні позову є те, що договори оренди земельних ділянок, укладені фермерським господарством „Левада" з Дніпропетровською райдержадміністрацією 02.06.2008 року не підлягають державній реєстрації на підставі Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 року (набрав чинності 04.06.2008р.), яким передбачена передача земельних ділянок виключно на конкурентних засадах шляхом проведення аукціонів, суд вважає неспроможними, оскільки договори оренди було укладено до прийняття та набрання чинності вказаного Закону, а відповідно до приписів статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Помилковими є твердження відповідача-2, що договори оренди земельних ділянок, суперечать діючому законодавству, оскільки в них не зазначена така істотна умова для даного виду договорів, як цільове призначення, за яким будуть використовуватися передані в оренду земельні ділянки, тому до уваги не приймаються.
Відділ земельних ресурсів в Дніпропетровському районі Дніпропетровської області в апеляційній скарзі зазначає, що господарський суд порушив правила предметної підсудності, розглянувши адміністративний спір в порядку господарського судочинства.
Суд не вбачає порушень правил предметної підсудності, оскільки відповідно до п.3 Рекомендацій Президії Вищого господарського суду України № 04-5/120 від 27.06.2007 року „Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам" у господарських судах мають вирішуватися усі спори, що виникають з господарських договорів між суб'єктами господарювання і органами державної влади, місцевого самоврядування, включаючи угоди, які укладаються шляхом проведення конкурсу, біржових торгів, аукціонів тощо. До таких договорів відносяться, зокрема, угоди: про відчуження об'єктів приватизації, передачу державного або комунального майна в оренду, закупівлю товарів (робіт, послуг) для державних потреб.
Спір, який було розглянуто господарським судом у даній справі, в тому числі позовні вимоги, які було викладено вперше, є спором приватного права і підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
Колегія суддів згодна з твердженнями відповідача-1 про порушення судом першої інстанції норм процесуального права щодо безпідставності виключення Відділу земельних ресурсів в Дніпропетровському районі Дніпропетровської
області з числа відповідачів у зв'язку з уточненням позовних вимог на підставі яких позовні вимоги були пред'явлені тільки до відповідача-2.
Враховуючи ту обставину, що Господарський процесуальний кодекс України не містить такої процесуальної дії як виключення зі складу відповідачів, спір між фермерським господарством "Левада" та Відділом земельних ресурсів у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області слід припинити на підставі пункту 1-1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України, оскільки між даними сторонами відсутній предмет спору. Позивач, змінивши свої позовні вимоги пред'явив позов тільки до відповідача-2, фактично відмовившись від позовних вимог до відповідача-1, що підтвердив представник позивача в судовому засіданні.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.101-105 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Відділу земельних ресурсів у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 29.08.2008р. у справі № 18/213-08 задовольнити частково.
Апеляційну скаргу Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в особі Дніпропетровської регіональної філії на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 29.08.2008р. у справі № 18/213-08 залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 29.08.2008р. у справі № 18/213-08 в частині виключення відповідача-1, Відділу земельних ресурсів в Дніпропетровському районі Дніпропетровської області, у зв'язку з уточненням позовних вимог, скасувати.
Провадження у справі № 18/213-08 у відношенні відповідача-1, Відділу земельних ресурсів в Дніпропетровському районі Дніпропетровської області, припинити.
В іншій частині рішення господарського суду Дніпропетровської області від 29.08.2008р. у справі № 18/213-08 залишити без змін.
Головуючий М.П.Неклеса
Суддя О.В.Чус
Суддя В.В.Швець
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2008 |
Оприлюднено | 04.12.2008 |
Номер документу | 2432406 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Неклеса М.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні