Справа № 105/107/12
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" квітня 2012 р. року Джанкойський міськрайонний суд Автономної Республіки Крим у складі:
Головуючого, судді -Федоренко Е. Р.,
при секретарі -Сорочан А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Джанкой цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Джанкойської міської Ради АР Крим про визнання в порядку спадкування права власності на нерухоме майно, третя особа - Кримське республіканське підприємство «Бюро реєстрації і технічної інвентаризації м. Джанкоя»,
встановив:
25.01.2012 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Джанкойської міської Ради АР Крим про визнання права власності на житловий будинок АДРЕСА_1, мотивуючі позовні вимоги тим, що ІНФОРМАЦІЯ_3 помер його батько ОСОБА_2, після його смерті залишилося спадкове майно у вигляді вищезазначеного будинку. На цей будинок батько залишив заповіт на його ім'я. Однак оформити своє право на спадкове майно він не має можливості у зв'язку з відмовою нотаріуса у вчиненні даної нотаріальної дії, оскільки відсутній витяг з реєстру прав власності на даний будинок. Позивач вказує на те, що його батько на законних підставах побудував цей будинок і здав його в експлуатацію, однак за невідомих причин реєстрація права власності не була здійснена, що на даний час є перешкодою для прийняття ним спадщини на цей будинок після смерті батька. Уточнивши протягом розгляду справи позовні вимоги, позивач просив визнати за ним право власності на вищезазначений житловий будинок в порядку спадкування після смерті свого батька.
Ухвалою суду від 19 березня 2012 року до участі у справі у якості третьої особи залучено КРП «БРТІ м. Джанкоя».
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та уточненнях до позову, та просив позов задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, надав заяву, у якій вважає, що позов заявлений до неналежного відповідача, оскільки Джанкойська міська рада АР Крим не вчиняла дій на перешкоджання позивачу в оформленні прав на спадщину і не може претендувати на передачу спірного домоволодіння у власність територіальної громади м. Джанкой. Вважає, що спір по даній справі виник тому, що раніше органами БТІ не було зареєстровано право власності померлого спадкодавця ОСОБА_2 на вищезазначене домоволодіння, хоча для цього були всі підстави, а саме наявність нотаріально посвідченого договору про надання у безстрокове користування земельної ділянки для будівництва житлового будинку і акту про закінчення будівництва і вводу його в експлуатацію. У відповідності з діючою на той час Інструкцією про порядок реєстрації будинків і домоволодінь у містах і селищах міського типу Української РСР 1966 року, яка була чинною до 1996 року, нотаріально посвідчені договори про надання у безстрокове користування земельної ділянки для будівництва індивідуального жилого будинку та затверджений виконкомом місцевої ради акт про прийняття будинку в експлуатацію були правовстановлюючими документами, на підставі яких проводилася реєстрація будинків і домоволодінь у містах і селищах міського типу УРСР.
Представник третьої особи КРП «БРТІ м. Джанкоя» у судовому засіданні пояснив, що реєстрація права власності не була здійснена, оскільки після завершення будівництва ОСОБА_2 не приніс в БТІ акт про ввід будинку в експлуатацію, тоді б йому було роз'яснено, що необхідно отримати у виконкомі міської ради свідоцтво про право власності на будинок, після чого право власності було б зареєстровано. На даний час реєстрацію права власності за померлим ОСОБА_2 було б можливо провести, якщо б був правовстановлювальний документ, що підтверджував його право власності на будинок. У даному випадку, за відсутності правовстановлювального документу, питання визначення належності цього майна померлому ОСОБА_2 та наступному власнику (спадкоємцю) повинно вирішуватися у судовому порядку.
Вислухав позивача, представника третьої особи, дослідивши матеріали справи, оцінив надані докази у їх сукупності, суд вважає, що позов обґрунтований та підлягає задоволенню.
Матеріалами справи та дослідженими у судовому засіданні доказами встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.
Рішенням виконавчого комітету Джанкойської міської Ради Кримської області від 11 липня 1970 року № 123 ОСОБА_2 отримав право індивідуального будівництва на земельній ділянці по АДРЕСА_2. (а.с.13).
Згідно договору про надання у безстрокове користування земельної ділянки для будівництва індивідуального жилого будинку від 29.07.1970 року, виданого виконавчим комітетом Джанкойської міської Ради Кримської області, ОСОБА_2 отримав земельну ділянку площею 300 кв.м за адресою: АДРЕСА_2 на праві безстрокового користування для будівництва жилого будинку (а.с.10).
Актом про закінчення будівництва і вводу в експлуатацію індивідуального жилого будинку від 25 квітня 1990 року, затвердженим рішенням виконкому Джанкойської міської Ради Кримської області від 25 травня 1990 року № 150, пред'явлене домоволодіння ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1, прийняте в експлуатацію. (а.с.14).
Згідно виписки із рішення виконавчого комітету Джанкойської міської Ради Кримської області від 25 травня 1990 року № 150, вирішено затвердити акти по прийому в експлуатацію будинку, належного ОСОБА_2 по АДРЕСА_1, житлова площа 19,0 кв.м, загальна площа 28,6 кв.м. Прийняти в порядку виключення як малометражний житловий будинок без належного оформлення документів на його будівництво. Доручити бюро технічної інвентаризації провести обслідування житлового будинку по АДРЕСА_1, і видати свідоцтво про право власності. (а.с.15).
Забудовником було одержано технічний паспорт, у якому відображено склад господарства та поточні зміни, починаючи з 05 травня 1986 року. Згідно технічному паспорту будинок складається з приміщень: літ. А,а - житловий будинок та прибудови, літ. В - літня кухня, літ. Е - сарай, І - мощення, 1,2 - огородження. (а.с.20-22).
У подальшому ОСОБА_2 була видана домова книга, та проведена по ній прописка проживаючих (а.с.23-27).
Виходячи з наведеного, судом встановлено, що ОСОБА_2 законно придбав право на нерухомість - житловий будинок АДРЕСА_1, оскільки збудував його на земельній ділянці, яка була відведена для цієї мети, будинок був прийнятий в експлуатацію, був одержаний технічний паспорт на будинок та видана домова книга.
Згідно пункту 4,7 Інструкції про порядок реєстрації будинків і домоволодінь у містах і селищах міського типу Української РСР, затвердженої 31.01.1966 року Міністерством комунального господарства Української РСР, яка була чинною до 19 січня 1996 року, реєстрації підлягали всі будинки і домоволодіння в межах міст і селищ міського типу УРСР, що належали місцевим Радам депутатів трудящих, державним, кооперативним і громадським установам, підприємствам і організаціям, а також ті будинки і домоволодіння, які належали громадянам на праві особистої власності. Будинки, що підлягали реєстрації, повинні були закінчені будівництвом і прийняті в експлуатацію за актом, затвердженим виконкомом місцевої Ради депутатів трудящих. Реєстрація провадилася на підставі документів, що встановлюють право власності (правовстановлюючих документів) згідно з додатком № 1 Інструкції.
Відповідно до п.14 згаданого додатку № 1 Інструкції нотаріально посвідчені договори про надання у безстрокове користування земельної ділянки для будівництва індивідуального жилого будинку та затверджений виконкомом місцевої Ради акт про прийняття будинку в експлуатацію входять до переліку правовстановлюючих документів, на підставі яких можливе проведення реєстрації будинків та домоволодінь у містах і селищах міського типу УРСР.
Відповідно до п.25 Інструкції в разі звернення громадянина з заявою про оформлення права власності на будинок, збудований на земельній ділянці, яка була відведена виконкомом місцевої Ради депутатів трудящих три і більше років тому, але договір про відвід земельної ділянки не був нотаріально посвідчений, питання про оформлення права власності і про видачу забудовнику відповідного свідоцтва на будинок повинен вирішити виконком місцевої Ради.
Зі змісту п.10-13 Інструкції вбачається, що при відсутності правовстановлюючих документів (додаток № 1), зацікавлена юридична або фізична особа подає до виконкому місцевої Ради депутатів трудящих заяву про оформлення права власності на будинок або домоволодіння і видачу свідоцтва про це. Для вирішення питання про можливість оформлення права власності виконком місцевої Ради доручає бюро технічної інвентаризації провести перевірку документів і відомостей, поданих заявником, складає мотивований висновок і подає його виконкому місцевої Ради, який виносить відповідне рішення. Після винесення виконкомом рішення про оформлення права власності на будинок, органи комунального господарства, а де їх немає - виконком місцевої Ради видає власникові свідоцтво про право особистої власності на будинок за встановленою формою. Бюро технічної інвентаризації на підставі рішення про оформлення права власності на будинок провадить реєстрацію будинку.
Таким чином, судом встановлено, що будинок, збудований ОСОБА_2, підлягав обов'язковій реєстрації, яку мало провести бюро технічної інвентаризації виконкому місцевої ради. Проте договір про відвід земельної ділянки, виданий ОСОБА_2 29.07.1970 року, не був нотаріально посвідчений, у зв'язку з чим питання про реєстрацію права власності не могло бути вирішено за наявності цього договору та акту про прийняття будинку в експлуатацію відповідно до пункту 14 додатку № 1 Інструкції, але питання про оформлення права власності і про видачу забудовнику відповідного свідоцтва на будинок необхідно було вирішити виконком місцевої Ради, відповідно до пункту 25 Інструкції, за заявою забудовника.
Однак за невідомих причин власник завершеного будівництва об'єкту ОСОБА_2 питання про оформлення права власності і отримання відповідного свідоцтва на будинок не вирішив.
ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_2 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть НОМЕР_1, виданим 10 січня 2011 року Відділом РАЦС Джанкойського міськрайонного управління юстиції, актовий запис № 13. (а.с.5).
Згідно складеного заповіту, посвідченого 26.05.2008 року державним нотаріусом Джанкойської міської державної нотаріальної контори АР Крим, ОСОБА_2 заповів цілий житловий будинок АДРЕСА_1 - ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1. (а.с.6).
Постановою державного нотаріуса Джанкойської міської державної нотаріальної контори АР Крим від 10 вересня 2011 року у видачі свідоцтва про право на спадщину за заповітом після померлого ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_2, на житловий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_1, ОСОБА_1, відмовлено. Згідно постанови, причиною відмови у видачі свідоцтва про право на спадщину за заповітом, виявилося відсутність Витягу з реєстру прав власності на нерухоме майно КРП «БРТІ м. Джанкой» на зазначений житловий будинок. (а.с.8).
Згідно вимог гл.7 Закону України «Про нотаріат» і відповідної інструкції (п.216) нотаріус вправі видати свідоцтво про право на спадщину - нерухоме майно - лише за умови пред'явлення спадкоємцями правовстановлювального документу, що підтверджує, що це майно належить спадкодавцю, і виписки із Реєстру прав власності на нерухоме майно (за виключенням земельної ділянки), тобто за умови, якщо право власності спадкодавця на це нерухоме майно зареєстровано за його життя.
На даний час вирішити питання про реєстрацію права власності за померлим ОСОБА_2 не уявляється можливим, оскільки згідно зі статтею 25 Цивільного кодексу України здатність мати цивільні права та обов'язки (правоздатність) мають фізичні особи. Правоздатність припиняється у момент її смерті. Поряд з цим, за наявності правовстановлювального документу, що підтверджує право власності на нерухоме майно за особою, яка на час реєстрації права власності померла, реєстрація права власності на нерухоме майно може бути здійснена за особою, на ім'я якої видані правовстановлювальні документи. Згідно з п.5.9 Тимчасового положення про порядок реєстрації права власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07 лютого 2002 року, витяг з Реєстру прав для оформлення спадщини видається спадкоємцям згідно з письмовим запитом нотаріуса.
Отже, з метою оформлення спадщини, право власності на нерухоме майно може бути оформлено на ім'я особи, яка померла, у разі наявності документів, які б підтверджували право власності на майно цієї особи.
Оскільки документів, які б підтверджували право власності померлого ОСОБА_2 не має, іншим шляхом, ніж у судовому порядку, вирішити питання про належність цього майна ОСОБА_2, та його спадкоємцю - позивачу по справі, неможливо.
Під час судового розгляду було встановлено, що право власності на спірний житловий будинок ОСОБА_2 було набуте правомірно, але за життя не було оформлено належним чином.
Позивач, як спадкоємець після смерті ОСОБА_2 за заповітом, звернувся до суду за захистом свого права шляхом визнання права власності на спадкове майно.
Згідно зі ст. 1218 ЦК України до складу спадщини входять усі права та обов'язки, які належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
Відповідно до п.23 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про спадкування» від 30 травня 2008 року № 7, свідоцтво про право на спадщину видається за письмовою заявою спадкоємців, які прийняли спадщину в порядку, установленому цивільним законодавством. За наявності умов для одержання в нотаріальній конторі свідоцтва про право на спадщину вимоги про визнання права на спадщину судовому розглядові не підлягають. У разі відмови нотаріуса в оформленні права на спадщину особа може звернутися до суду за правилами позовного провадження.
Отже, відсутність свідоцтва про право на спадщину не позбавляє спадкоємця ОСОБА_1 права на спадщину, у зв'язку з чим законне право позивача підлягає захисту, за яким необхідно визнати право власності на будинок, в порядку спадкування після смерті його батька.
З урахуванням викладеного, керуючись статтями 1218, 1222, 1223 ЦК України, статтями 10, 60, 88, 212, 215 Цивільного процесуального кодексу України, суд -
вирішив:
Позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати за ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженцем м. Джанкой, право власності на житловий будинок АДРЕСА_1, що складається із приміщень: літ. А,а - житловий будинок та прибудови, літ. В - літня кухня, літ. Е - сарай, І- мощення, 1,2 - огородження, в порядку спадкування після смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_2.
Рішення може бути оскаржено в Апеляційний суд Автономної Республіки Крим через Джанкойський міськрайонний суд Автономної Республіки Крим шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.
Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Суддя Е. Р. Федоренко
Суд | Джанкойський міськрайонний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2012 |
Оприлюднено | 01.06.2012 |
Номер документу | 24337325 |
Судочинство | Цивільне |
Кримінальне
Джанкойський міськрайонний суд Автономної Республіки Крим
Холкіна Г. І.
Кримінальне
Джанкойський міськрайонний суд Автономної Республіки Крим
Пікула Е. О.
Цивільне
Джанкойський міськрайонний суд Автономної Республіки Крим
Федоренко Е. Р.
Адмінправопорушення
Джанкойський міськрайонний суд Автономної Республіки Крим
Холкіна Г. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні