ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
23 травня 2012 р. Справа №2а-3893/12/0170/13
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Ольшанської Т.С., при секретарі Ківа А.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Приватного підприємства "Ініціатива-2000"
до Кримського Республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія"
про визнання незаконним та скасування рішення від 24.01.2012,
за участю:
представника позивача -ОСОБА_1, довіреність №б/н від 08.05.2012,
представника відповідача - не з'явився.
Обставини справи: Приватне підприємство "Ініціатива-2000" звернулось до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом до Кримського Республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" про визнання незаконним та скасування рішення від 24.01.2012 про відмову в державній реєстрації прав та зобов'язати провести державну реєстрацію права власності на 13/100 часток нежитлових будівель, які розташовані за адресою: АР Крим, м. Саки, вул. Вокзальна, 1А за приватним підприємством "Ініціатива-2000".
Ухвалами Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 19.04.2012 відкрито провадження по справі і закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.
Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про місце, час та день його проведення був повідомлений належним чином, про причини неявки суд не повідомив.
Вислухавши пояснення представників позивача, дослідивши матеріали справи та оцінивши доказі по справі в їх сукупності, суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність дій відповідача, суд керувався критеріями, закріпленими у частині 3 статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта.
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" від 11.02.2010 №1878-УІ до 1 січня 2013 року державна реєстрація права власності та права користування (сервітут) на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках; права користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; права власності на об'єкти незавершеного будівництва, а також облік безхазяйного нерухомого майна, довірче управління нерухомим майном проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації, створеними до набрання чинності цим Законом та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.
Відповідно до п. 1.3 Тимчасового положення "Про порядок державної реєстрації права власності про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно", затвердженого, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 №7/5 (далі Положення), державна реєстрація прав проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації (далі - БТІ) у межах визначених адміністративно-територіальних одиниць, обслуговування на території яких здійснюється БТІ, створеними до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.
Пункт 1.4 зазначеного Положення передбачає, що обов'язковій державній реєстрації підлягають право власності та інші речові права на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування.
Судом встановлено, що виробничому кооператив "Ритм" ЄДРПОУ 22292753, місцезнаходження вул. Вокзальна 1А, м. Саки, згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно видано виконавчим комітетом Сакської міської ради 07.08.2006, серія САА № 848136 на підставі рішення Сакської міської ради від 28.07.2011 №499, зареєстроване в Євпаторійському міжміському бюро реєстрації та технічної інвентаризації 07.08.2006 в реєстраційній книзі № 2 під №238, реєстраційний номер майна - 10097075 в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно належить майно, що розташовано за адресою: м. Саки, вул. Вокзальна, 1а, а саме: основної будови, літер А - 67,5 кв.м.; основної будови, літер Б - 6,7 кв. м.; основної будови, літер В - 67,7 кв. м.; основної будови, літер Г - 38,8 кв. м.; основної будови, літер Д - 116,6 кв. м.; основної будови, літер Е - 107,8 кв. м.; навіс літер Ж - 246,4 кв.м. ; навіс літер 3 - 227,3 кв.м.; огорожа 1-3, замощення 1713,0 кв.м , господарські споруди літер №№1, 2, 3.
Відповідно до статті 346 Цивільного кодексу України право власності припиняється у випадку звернення стягнення на майно за зобов'язаннями власника.
Судом встановлено, що відділом державної виконавчої служби Сакського міського районного управління юстиції відкрито зведене виконавче провадження про примусовому виконанні виконавчого листа Окружного адміністративного суду АРК у справі № 2-а-8476/08/01 від 02.03.2009, наказів Господарського суду АРК по справі № 2 -26/10933-2008 від 19.08.2009, у справі № 2-5/1303-2009 від 25.12.2009, у справі № 2а-10511/09/4/0170 від 12.10.2009, по справі № 2-29 / 24 -2010 від 23.03.2010, у справі № 5002 - 21/5178-2010г. від 20.12.2010, у справі № 2а-6922/10/4/0170 від 27.09.2010 про стягнення з Виробничого кооперативу "Ритм" на користь ОДПІ м. Саки, вул. Курортна 57 ОКПО 34740887 - (залишок боргу - 8192,01 грн.), 44002,43 грн., Держмита 850,00 грн., 226,43 грн. 37005,99 грн. на користь Сакської міської ради м. Саки вул. Леніна, 15, ОКПО 34740887 - 38667,97 грн. 8954,40 грн., 22642,55 грн., ПП "Ініціатива - 2000"м. Сімферополь, вул. Генерала Васильєва б.42, ОКПО 31103155, - 313336,00 грн.
Відповідно до статті 66 Закону України "Про виконавче провадження" від 21.04.1999 №606-ХІУ у разі відсутності у боржника - юридичної особи коштів у обсязі, достатньому для покриття заборгованості, стягнення звертається на інше майно, належне такому боржникові або закріплене за ним, у тому числі на майно, що обліковується на окремому балансі філії, представництва та іншого відокремленого підрозділу боржника - юридичної особи (крім майна, вилученого з обороту або обмежуваного в обороті) незалежно від того, хто фактично використовує це майно.
Під час проведення виконавчих дій описано, арештовано, оцінено та передано на реалізацію нерухоме майно, що належить боржнику -виробничому кооперативу "Ритм"- 13/100 долі нерухомого майна за адресою: м. Саки, вул. Вокзальна, 1а: 13/100 долі літеру А - 67,5 кв.м., 13/100 долі літеру В -67,7 кв.м., 8/100 долі літеру Г -38,8 кв.м.
Згідно до статті 62 Закону України "Про виконавче провадження"у разі якщо стягувач виявив бажання залишити за собою нереалізоване майно, він зобов'язаний у п'ятнадцятиденний строк з дня надходження до державного виконавця відповідного повідомлення внести на відповідний рахунок для обліку депозитних сум органу державної виконавчої служби різницю між початковою вартістю нереалізованого майна та сумою коштів, що підлягають стягненню на його користь, якщо початкова вартість нереалізованого майна перевищує суму боргу, яка підлягає стягненню за виконавчим документом. За рахунок перерахованих стягувачем коштів оплачуються витрати, пов'язані з організацією та проведенням виконавчих дій, задовольняються вимоги інших стягувачів та стягується виконавчий збір і штрафи, а залишок коштів повертається боржникові.
У зв'язку з відсутністю заявок на придбання нерухомого майна, воно було знято з реалізації та відповідно до статті 62 Закону України "Про виконавче провадження" на виконання наказу господарського суду АРК справа № 2-29/24-2010 від 13.03.2010 про стягнення з Виробничого кооперативу "Ритм"(ЄДРПОУ 22292753, місцезнаходження м. Саки вул. Вокзальна 1А) на користь Приватного підприємства "Ініціатива-2000"(ЄДРПОУ 31103155, місцезнаходження м. Сімферополь, вул. Генерала Васильєва будинок 42) суми боргу - 313336,00 грн., складено наступний акт про передачу майна від 18.10.2011, а саме приватному підприємству "Ініціатива-2000"13/100 частки складових літеру "А"- 67,5 кв.м. вартістю 253760,00грн. нежитлових будівель загальною площею 878,8 кв.м. належать Виробничому кооперативу "Ритм", ОКПО 22292753 за адресою місцезнаходження г Саки, вул. Вокзальна 1 А.
За частиною 9 статті 62 Закону України "Про виконавче провадження" майно передається стягувачу за ціною, що дорівнює початковій вартості майна, за якою воно передавалося на реалізацію. Про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу державний виконавець виносить постанову, яка затверджується начальником відділу, якому він безпосередньо підпорядкований. За фактом такої передачі державний виконавець складає акт. Постанова та акт є підставами для подальшого оформлення стягувачем права власності на це майно.
Відповідно до статті 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом. Момент набуття права власності визначений у статті 334 ЦК України та пов'язаний з проведенням державної реєстрації договору про відчуження майна .
На підставі статті 72 Закону України "Про нотаріат" від 02.09.1993 №3425-ХП, Інструкцією про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, що затверджена наказом Мінюсту України від 3 березня 2004 року N 20/5, зареєстрована у Мінюсті України 3 березня 2004 р. за N 283/8882, у пункті 247 передбачено, що у випадку, публічні торги (аукціон) оголошено такими, що не відбулися, нотаріус видає відповідне свідоцтво про придбання такого майна стягувачеві на підставі складеного та затвердженого в установленому порядку акта із зазначенням того, що публічні торги (аукціон) не відбулися. Якщо майно (свідоцтво) підлягає обов'язковій державній реєстрації, нотаріус зазначає про це в тексті свідоцтва з зазначенням органу, який здійснює таку реєстрацію.
Судом встановлено, що 22.12.2011 державним нотаріусом Сакської міської державної нотаріальної контори видано свідоцтво про посвідчення права власності Приватного підприємства "Ініціатива-2000"на майно, що складається з 13/100 часток нежитлових будівель вартістю 253760,00 грн., розташованих за адресою: м. Саки, вул..Вокзальна, 1А.
У свідоцтві зазначено, що воно підлягає державній реєстрації у Кримському республіканському підприємстві "Бюро технічної інвентаризації та реєстрації м. Євпаторія".
Згідно до підпунктів 2.1, 2.2 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Мінюсту України від 07.02.2002 № 7/5, для проведення державної реєстрації виникнення, переходу або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно власник (власники), інший правонабувач (правонабувачі) або уповноважена ним (ними) особа подає реєстратору БТІ заяву про державну реєстрацію прав. Заява про державну реєстрацію прав подається реєстратору того БТІ, яке здійснює свою діяльність відповідно до договору з Адміністратором Реєстру прав на території адміністративно-територіальної одиниці, на якій розташований об'єкт, права щодо якого підлягають державній реєстрації. До заяви про державну реєстрацію прав додаються правовстановлювальні документи (додаток 2), їх нотаріально засвідчені копії, документи, що підтверджують оплату за проведення державної реєстрації прав та видачу витягу про державну реєстрацію прав, а також інші документи, визначені Положенням.
Позивач з метою реалізації покладеного на нього законом обов'язку щодо державної реєстрації права власності на 13/100 часток нежитлових будівель, які знаходяться за адресою: АР Крим, м. Саки, вул. Вокзальна, 1А, звернувся з відповідною заявою до державного реєстратора прав, та надав всі необхідні документи (порядковий номер заяви позивача в журналі обліку заяв про державну реєстрацію прав:№7-10/1р-1027 від 24.01.2012).
Реєстратор Кримського Республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" 24.01.2012 за результатами розгляду заяви приватного підприємства "Ініціатива-2000" відмовив у державній реєстрації права власності на 13/100 часток нежитлових будівель, які знаходяться за адресою: АР Крим, м. Саки, вул. Вокзальна, 1А.
Відмова в реєстрації обґрунтована посиланням на п.3.5 п.п. 3.5.4 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно від 07.02.2002 №7/5 та мотивовано, тим, що подані документи не відповідають вимогам, установленим Положенням та іншими нормативно-правовими актами, або не дають змоги установити відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, зокрема:
- згідно відомостей, що містяться в електронній базі даних Реєстру прав за адресою АР Крим, м. Саки, вул. Вокзальна, 1А зареєстрований, ще один об'єкт за іншим власником, у зв'язку з цим необхідно одному із об'єктів привласнити нову адресу;
- у свідоцтві про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів, посвідченого Сакською міською дернотконторою АР Крим 22.12.2011 за реєстром №1-2379 реєстраційний номер об'єкту вказаний 10097975, згідно даних інвентарної справи - 10097075.
Відповідно до п. 11 Наказу Держбуд України від 24.05.2001 № 127 "Про затвердження Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна", у разі виявлення змін щодо складу, технічного стану, власників будинків тощо, бюро технічної інвентаризації вносять до інвентаризаційних документів відповідні виправлення та доповнення.
Таким чином на відповідача покладений обов'язок внести зміни до технічної документації на нерухоме майно по вул. Вокзальна, 1А у м. Саки.
Посилання відповідача на наявність іншого власника на відповідне майно суд не приймає до уваги, оскільки відповідачем не надано відповідних доказів про існування інших осіб, що мають у власності нежитлові приміщення по вул. Вокзальної, 1А у м. Саки крім ПП "Ініціатива-2000"та ВК "Ритм".
Відповідно до Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про благоустрій населених пунктів" привласнення окремих адрес об'єктам нерухомості є повноваженням органу місцевого самоврядування та не передбачає можливості привласнення окремої адреси частки нерухомого майна.
Посилання на невідновність номеру нерухомого майна, наведеного у свідоцтві від 22.12.2011 суд не приймає до уваги. Вказане свідоцтво має належним чином оформлені виправлення за текстом, де номер нерухомості зазначений як 10097075.
Більш того, ні Тимчасовим положенням "Про порядок державної реєстрації права власності про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно", ні іншими нормативно-правовими актами, на які мається посилання в рішенні реєстратора від 24.01.2012 року не передбачені підстави у відмови, що були наведені під час розгляду заяви позивача.
Пункт 3.5 Положення передбачає перелік підстав, з яких реєстратор БТІ відмовляє у проведенні державної реєстрації прав. Проте ні один з наведених підпунктів пункту 3.5. Положення відповідачем не наведений у якості підстави відмови.
Отже, суд вважає, що приймаючи рішення від 24.01.2012 року, державний реєстратор діяв незаконно, в непередбачений законом спосіб, а тому воно є протиправним та має бути скасовано.
Відповідно до ч. 2 ст. 162 КАС України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.
У зв'язку з цим суд вважає, що належним способом захисту прав позивача є зобов'язання проведення державної реєстрації права власності на 13/100 часток нежитлових будівель, які розташовані за адресою: АР Крим, м. Саки, вул. Вокзальна, 1А за приватним підприємством "Ініціатива-2000".
Під час прийняття постанови суд, зокрема, вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати (стаття 161 КАС України).
Якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа) (частина перша статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України).
Відповідно до підпункту 3 пункту 9 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України у разі безспірного списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) Державна казначейська служба України відображає в обліку відповідні бюджетні зобов'язання розпорядника бюджетних коштів, з вини якого виникли такі зобов'язання. Погашення таких бюджетних зобов'язань здійснюється виключно за рахунок бюджетних асигнувань цього розпорядника бюджетних коштів. Одночасно розпорядник бюджетних коштів зобов'язаний привести у відповідність з бюджетними асигнуваннями інші взяті бюджетні зобов'язання.
Водночас пунктом 19 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ встановлено, що безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів і їх перерахування на рахунок, зазначений у виконавчому документі про стягнення надходжень бюджету та/або заяві про виконання рішення про стягнення надходжень бюджету, здійснюються органами Казначейства з відповідного рахунка, на який такі кошти зараховані, шляхом оформлення розрахункових документів.
З огляду на викладене та з урахуванням принципу пріоритетності законів над підзаконними актами суд вважає необхідним стягнути судові витрати із місцевого бюджету м. Євпаторія шляхом їх безспірного списання із рахунка суб'єкта владних повноважень - відповідача.
Під час судового засідання, яке відбулось 23.05.2012, були оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповідно до ст. 163 КАСУ постанову складено 30.05.2012.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 160-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Адміністративний позов задовольнити.
2.Визнати протиправним та скасувати рішення реєстратора Кримського республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії" від 24.01.2012 "Про відмову в державній реєстрації прав.
3.Зобов'язати Кримське республіканське підприємство "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії" провести державну реєстрацію права власності на 13/100 часток нежитлових будівель, які розташовані за адресою: АР Крим, м. Саки, вул. Вокзальна, 1А за приватним підприємством "Ініціатива-2000".
4.Стягнути на користь приватного підприємства "Ініціатива-2000" судовий збір у розмірі 32,19 грн. з місцевого бюджету м.Євпаторія шляхом їх безспірного списання із рахунка суб'єкта владних повноважень - відповідача.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Ольшанська Т.С.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2012 |
Оприлюднено | 07.06.2012 |
Номер документу | 24444124 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Лядова Тетяна Романівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Ольшанська Т.С.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Ольшанська Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні