Постанова
від 30.05.2012 по справі 14/191-11
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01601 м.Київ-1, пров. Рильський, 8 (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.05.2012 № 14/191-11

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Коршун Н.М.

суддів: Авдеєва П.В.

Куксова В.В.

За участю представників сторін:

Від позивача: представник - не з'явився.

Від відповідача : ОСОБА_2 - представник за довіреністю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3,

на рішення Господарського суду Київської області від 06.03.2012 року

у справі № 14/191-11 (суддя: Бацуца В.М.)

за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3

до Новопетрівської сільської ради Вишгородського району Київської області

про визнання недійсним рішення

В С Т А Н О В И В :

У грудні 2012 року Фізична особа-підприємець ОСОБА_3 звернувся до Господарського суду Київської області з позовом до Новопетрівської сільської ради Вишгородського району Київської області про визнання недійсним рішення № 129-7-6 від 08.07.2011 р. „Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного з ПП „ОСОБА_3".

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що рішення № 129-7-6 від 08.07.2011 р. „Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного з ПП „ОСОБА_3" Новопетрівської сільської ради було прийнято всупереч положенням ч.ч. 1,2 ст. 651, ст. 627, ст. 632 ЦК України, ст. 30, ч. 2 ст. 21 Закону України „Про оренду землі", іншим нормативно-правовим актам - без відповідних повноважень та без згоди позивача.

Рішенням господарського суду Київської області від 06.03.2012 р. у задоволенні позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення скасувати, як таке, що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт послався на ті ж самі підставі, що й в позовній заяві.

Відповідач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив суд рішення господарського суду Київської області від 06.03.2012 р. залишити без змін.

Позивачем не використано наданого йому законом права на участь його представників у судовому засіданні суду апеляційної інстанції. Причин неявки суду не повідомлено.

За приписами ч. 1 ст. 98 ГПК України про прийняття апеляційної скарги до провадження апеляційний господарський суд виносить ухвалу, в якій повідомляється про час і місце розгляду скарги. Питання про прийняття апеляційної скарги до провадження або про відмову у прийнятті до провадження апеляційний господарський суд вирішує не пізніше трьох днів з дня надходження апеляційної скарги.

Матеріали справи містять докази належного повідомлення позивача про час та місце розгляду справи, про що свідчить поштове повідомлення № 90081944.

За таких обставин, судова колегія дійшла висновку про можливість розгляду справи за відсутності представника позивача за наявними в матеріалах справи доказами.

Розглянувши доводи апеляційної скарги та відзиву, дослідивши зібрані у справі докази, заслухавши пояснення представника відповідача, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції та вважає, що місцевий господарський суд правомірно у задоволенні позову відмовив повністю, враховуючи наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 04.12.2003 р. між Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 (орендар) та Новопетрівською сільською радою Вишгородського району Київської області (орендодавець) було укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець надає в оренду, а орендар на підставі рішення Новопетрівської сільської ради Вишгородського району Київської області від 25.11.2003 р. № 188 приймає у строкове, платне володіння і користування земельну ділянку, розміщену на землях, що знаходяться у віданні Новопетрівської сільської ради загальною площею 1, 1741 га, за адресою: АДРЕСА_1 надану під розміщення плодосховища та засолочного цеху.

Пунктом 1.2. договору сторони узгодили, що термін дії цього договору 49 років.

З п. 2.1. договору вбачається, що оренда земельних ділянок провадиться з оплатою у вигляді 500 грн. щорічно на рахунок орендодавця. Грошова оцінка земельної ділянки становить 5 480, 95 грн.

Згідно з п. 2.4. договору визначена сума орендної плати є незмінною на протязі наступного року, починаючи з 1 січня. Перегляд ставок орендної плати може бути за згодою сторін.

Відповідно до п. 2.6. договору орендодавець має право вимагати відповідного збільшення орендної плати, якщо в результаті зміни законодавства України, розмір земельного податку став більшим за орендну плату.

Пунктом 3.2. договору передбачено, що сторони зобов'язуються виконувати всі вимоги викладені в ст. ст. 22, 23, 24 Закону України „Про оренду землі".

Як встановлено абз. 3 п. 6.10. договору, зміна, припинення, поновлення, розірвання цього договору проводиться у відповідності з вимогами розділу 5 Закону України „Про оренду землі".

У абз. 4 п. 6.10. договору сторони визначились, що цей договір набирає чинності після підписання його сторонами, нотаріального посвідчення державної реєстрації, у відповідності з вимогами ст. 18 Закону України „Про оренду землі".

Встановлено, що договір оренди земельної ділянки від 04.12.2003 р. було нотаріально посвідчено приватним нотаріусом Вишгородського районного нотаріального округу Київської

області ОСОБА_4 та зареєстровано в реєстрі за № 6825.

14.04.2004 р. договір оренди земельної ділянки від 04.12.2003 р. було зареєстровано у Київській регіональній філії Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 23.

Матеріали справи свідчать про те, що рішенням № 623-29-5 від 07.04.2009 р. „Про затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель сільського населеного пункту Нові Петрівці" Новопетрівської сільської ради затверджено технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель сільського населеного пункту Нові Петрівці Новопетрівської сільської ради Вишгородського району Київської області, якою визначено базову вартість одного квадратного метра -72, 22 грн.; вирішено ввести в дію технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель сільського населеного пункту Нові Петрівці з 08.04.2009 р.

З Витягу № 671 від 30.03.2011 р. із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки Управління Держкомзему у Вишгородському районі Київської області вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, загальною площею 1, 1741 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 надану під розміщення плодосховища та засолочного цеху, і що є об'єктом оренди згідно договору оренди земельної ділянки від 04.12.2003 р., укладеного між Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 та Новопетрівською сільською радою, становить 1 682 376, 00 грн.

Враховуючи зазначені вище обставини, рішенням № 129-7-6 від 08.07.2011 р. „Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного з ПП „ОСОБА_3" Новопетрівською сільською радою вирішено встановити Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_3 річну орендну плату за земельну ділянку площею 1, 1741 га АДРЕСА_1, що орендована ним згідно з договором оренди земельної ділянки від 04 грудня 2003 року, в розмірі 12 % від грошової оцінки, що складає 1 682 376, 00 гривень без ПДВ; Новопетрівському сільскому голові укласти з приватним підприємцем ОСОБА_3 договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 04 грудня 2003 року, а саме:

- Внести зміни до п. 2.1. договору та викласти його в наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1, 1741 га станом на 2011 рік становить 1 682 376, 00 гривень. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % від грошової оцінки, що складає 201 885, 12 гривень без ПДВ на рахунок Новопетрівської сільської ради Вишгородського району Київської області.";

- Внести зміни до п. 2.4. договору та викласти його в наступній редакції: „Орендна плата вноситься один раз на місяць не пізніше 15 числа наступного місяця за звітним на рахунок Новопетрівської сільської ради Вишгородського району Київської області. Орендна плата за перший місяць оренди з дня укладення цього договору про внесення змін складає 201 885, 12 грн. Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць.";

- Внести зміни до п. 3.2. договору, додавши після слів „...всі вимоги викладені в ст.ст. 22, 23, 24" цифру „25".";

- Внести зміни до п. 6.1. договору та викласти його в наступній редакції: „Право на оренду цієї земельної ділянки, що є комунальною власністю, не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу.";

- Внести зміни до п. 6.6. договору, змінивши в ньому цифру „28" на цифру „31".";

- Внести зміни до п. 6.7. договору, змінивши в ньому цифру „27" на цифру „141".".

За приписами ст. 792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.

Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

В силу ст. 1 Закону України „Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі ст. 13 Закону України „Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як передбачено ч. 2 ст. 21 Закону України „Про оренду землі", розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Статтею 30 Закону України „Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

У п. 2.6. договору сторони узгодили, що орендодавець має право вимагати відповідного збільшення орендної плати, якщо в результаті зміни законодавства України, розмір земельного податку став більшим за орендну плату.

За вимогами ст. 288.1 Податкового кодексу України, що набрав чинності з 01.01.2011 р., підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Статтею 288.5. Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

288.5.1. не може бути меншою:

для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

288.5.2. не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом;

в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки;

288.5.3. може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Як вже було встановлено вище, рішенням № 129-7-6 від 08.07.2011 р. „Про внесення змін

до договору оренди земельної ділянки, укладеного з ПП „ОСОБА_3" Новопетрівської сільської ради вирішено встановити ОСОБА_3 річну орендну плату за земельну ділянку площею 1, 1741 га АДРЕСА_1, що орендована ним згідно з договором оренди земельної ділянки від 04 грудня 2003 року, в розмірі 12 % від грошової оцінки, що складає 1 682 376, 00 гривень без ПДВ; Новопетрівському сільскому голові укласти з приватним підприємцем ОСОБА_3 договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 04 грудня 2003 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 25 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить:

а) розпорядження землями територіальних громад;

б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;

в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст;

д) організація землеустрою;

е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів;

є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства;

ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства;

з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу;

и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом;

і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок;

ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст;

й) вирішення земельних спорів;

к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно з ч. 1 ст. 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до п. 7 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 24.11.2011 № 01-06/1642/2011 "Про доповнення інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2011 N 01-06/249 "Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів" у спорах у сфері земельних правовідносин:- законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (постанови від 23.05.2011 7/105-10(30/234-09); від 30.05.2011 N 17/299-10; від 04.07.2011 N 41/81пд);

Як передбачено ч.ч. 1, 2 ст. 11128 ГПК України, рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у

подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України. Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.

Пунктами 2.18., 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" встановлено, що вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 30 Закону України „Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

В силу ч., ч. 1, 2, 3 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати

пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач у період з 2009 р. по 2011 р. неодноразово звертався до позивача із пропозиціями щодо зміни розміру орендної плати у договорі оренди (а.с. 54-60).

За приписами ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Виходячи з положень зазначених норм, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що рішення Новопетрівської сільської ради № 129-7-6 від 08.07.2011 р. „Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного з ПП „ОСОБА_3" не суперечить положенням Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України „Про оренду землі", Податкового кодексу України та інших нормативно-правових актів України.

За таких обставин судова колегія вважає обґрунтованим висновок місцевого господарського про те, що позовні вимоги є такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства України, а тому задоволенню не підлягають.

Доводами апеляційної скарги не спростовано зазначені вище обставини та висновки місцевого господарського суду.

Враховуючи зазначене вище, судова колегія вважає, що місцевим господарським судом повно і всебічно з'ясовані всі обставини справи та надано їм належну правову оцінку, рішення місцевого господарського суду, яким у задоволенні позову відмовлено повністю, відповідає чинному законодавству та матеріалам справи; колегія не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування чи зміни оскаржуваного рішення.

Керуючись ст. ст. 99, 103, 105 ГПК України, Київський апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В :

1. Апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 на рішення Господарського суду Київської області від 06.03.2012 р. у справі № 14/191-11 - залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського Київської області від 06.03.2012 р. у справі № 14/191-11 залишити без змін.

3. Матеріали справи № 14/191-11 повернути до Господарського суду Київської області.

Постанова може бути оскаржена впродовж двадцяти днів до Вищого господарського суду України.

Головуючий суддя Коршун Н.М.

Судді Авдеєв П.В.

Куксов В.В.

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення30.05.2012
Оприлюднено11.06.2012
Номер документу24504557
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/191-11

Постанова від 30.05.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Коршун Н.М.

Рішення від 06.03.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 01.02.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 18.01.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 26.12.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні