Постанова
від 06.06.2012 по справі 12/244-11
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01601 м.Київ-1, пров. Рильський, 8 (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.06.2012 № 12/244-11

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Чорної Л.В.

суддів: Калатай Н.Ф.

Смірнової Л.Г.

при секретарі

Дмитрина Д.О.

за участю представників сторін:

від позивача - не з'явився;

від відповідача - ОСОБА_3 (представник за довіреністю)

розглянувши апеляційну скаргу

Вишгородської міської ради Київської області

на рішення

господарського суду

Київської області

від

31.01.2012 року

по справі

№ 12/244-11 (суддя - Дьоміна С.Ю.)

за позовом

Товариства з додатковою відповідальністю «Трест Південатоменергобуд»

до

Вишгородської міської ради Київської області

про

скасування рішення

В С Т А Н О В И В :

Рішенням Господарського суду Київської області від 31.01.2012 року позов товариства з додатковою відповідальністю «ТРЕСТ «ПІВДЕНАТОМЕНЕРГОБУД» до Вишгородської міської ради Київської області про скасування рішення задоволено.

Скасовано рішення Вишгородської міської ради Київської області «Про перегляд та зміну розмірів орендної плати» №13/7 від 28.10.2011 року, а саме: пункт 1 рішення, відповідно до якого на підставі п. 13 договору оренди землі № 234 від 20.05.2004 року встановлено ВАТ «Трест «Південатоменергобуд» орендну плату в розмірі 2 533 950,73 грн. за земельні ділянки загальною площею 10,4112 га, які знаходяться в оренді ВАТ «Трест «Південатоменергобуд» на підставі договору оренди землі №234 від 20.05.2004 року, що складає 9% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку № 1102 від 06.10.2011 року, виданий Управлінням Держкомзему у Вишгородському районі Київської області); пункт 7 рішення, згідно з яким повідомляються про прийняте рішення землекористувачі, Управління Держкомзему у Вишгородському районі, орган податкової служби, Прокуратура Вишгородського району, УБЕЗ Київської області в дводенний термін; пункт 8 рішення, відповідно до якого рішення набирає чинності з моменту прийняття; пункт 9 рішення, згідно з яким контроль за виконанням даного рішення покладено на постійну комісію з питань регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 17.02.2012 року виправлено описку, а саме: викласти в резолютивній частині рішення від 31.01.2012 року: Вишгородської міської ради Київської області (Київська обл., м. Вишгород, пл. Шевченка, 1, код 04054866).

Не погоджуючись з прийнятим рішенням місцевого господарського суду, Вишгородська міська рада Київської області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Київської області від 31.03.2012 року по справі № 12/244-11 в повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом порушено та неправильно застосовано норми матеріального права.

Так, апелянт зазначає, що рішення № 13/7 від 28.10.2011 року «Про перегляд та зміну розмірів орендної плати» було прийнято з метою наповнення бюджету, впорядкування землекористування та ефективного використання земель комунальної власності на підставі п. 34 ст. 26, ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», вимогами яких передбачено виключну компетенцію рад вирішення земельних питань, в тому числі справляння плати за землю на пленарних засіданнях сесій, а також ст. 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 12, 124, 189, 206 Земельного кодексу України.

Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України, статті 201 Земельного кодексу України, статей 5, 13, 18 Закону України «Про оцінку земель» та Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою КМУ № 213 від 23.03.1995 року, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкування та дарування земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. Підставою для проведення робіт із нормативної грошової оціни населених пунктів є рішення міської, сільської, селищної ради.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, що складається із текстових та графічних матеріалів, оформлюється відповідно до стандарту «Оцінка земель. Правила розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів», затвердженого наказом Держкомзему України від 24.06.2009 року № 335 та затверджується рішенням відповідної місцевої ради.

Таким чином, законодавством чітко передбачено механізм визначення розміру орендної плати на земельну ділянку та земельного податку органами місцевого самоврядування саме на підставі нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, і таким чином встановлює залежність розміру будь-яких платежів за землю від нормативно-грошової оцінки.

Так, відповідно до статті 288.5. Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для інших категорій земель (тобто несільськогосподарського призначення) - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; та не може перевищувати для інших земельних ділянок (тобто не земель енергетики), наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно з приписами ст. 274, п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України розмір річної орендної плати не може бути меншим 3 % та не може перевищувати 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Крім того, відповідно до ст. 144 Конституції України рішення органів місцевого самоврядування є обов'язковими до виконання на відповідній території, а згідно ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 05.04.2012 року відновлено Вишгородській міській раді Київської області строк подання апеляційної скарги, апеляційну скарну прийнято до розгляду.

Розпорядженням секретаря судової палати з розгляду справ у спорах між господарюючими суб'єктами від 24.04.2012 року змінено склад колегії суддів.

Товариство з додатковою відповідальністю «Трест «Південатоменергобуд» заперечує проти апеляційної скарги та просить залишити рішення Господарського суду Київської області від 31.01.2012 року № 12/244-11 без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Заперечуючи проти апеляційної скарги позивач посилається на пропуск строку подачі апеляційної скарги.

Приймаючи рішення, яке є предметом по даній справі, Вишгородська міська рада порушила умови п. 36 Договору оренди землі і ст. 30 Закону України «Про оренду землі», а також статті 526, 626, 651 Цивільного кодексу України.

Згідно витягу № 1102 із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, виданої 06.10.2011 року управлінням Держкомзему у Вишгородському районі Київської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 270,43 грн. В той час як орендна плата, розрахована на підставі цього витягу становить 2 533 950,73 грн., при цьому розрахована за ставкою 9 %, підстави застосування якої і рішенні не зазначені.

25.04.2012 року в судовому засіданні оголошувалась перерва.

Розпорядженням Голови Київського апеляційного господарського суду від 05.06.2012 року змінено склад колегії суддів.

Вишгородська міська рада надала письмові пояснення, зі змісту яких вбачається, що головною підставою для винесення оскаржуваного рішення були зміни у діючому законодавстві, відповідно до яких міська рада зобов'язана привести розміри орендної плати за землю у відповідності з нормами законів.

Апелянт зазначає, що судом не було взято до уваги те, що рішення № 13/7 від 28.10.2011 року є лише попередньою стадією для внесення змін до договору оренди земельної ділянки та не являється зобов'язальним документом щодо внесення таких змін, так як існують спеціальні норми, які регулюють договірні відносини у даній сфері.

Його прийняття безпосередньо не створило для ТДВ «Трест «Південатоменергобуд» прав та обов'язків, а отже порушень прав позивача допущено не було.

Товариство з додатковою відповідальністю «Трест «Південатоменергобуд» своїх представників в судове засідання не направило, про причини неявки суд не повідомило, про час та місце розгляду справи належним чином повідомлено.

Відповідно до ст. 99 Господарського процесуального кодексу України в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.

Відповідно до ч. 2 ст. 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються доводи та заперечення сторін, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, апеляційний господарський суд встановив наступне.

20 травня 2004 року між Вишгородською міською радою Київської області - Орендодавець та Акціонерним товариством відкритого типу «Трест «Південатоменергобуд», правонаступником якого є Товариство з додатковою відповідальністю «Трест «Південатоменергобуд» - Орендар, був укладений Договір оренди землі № 234, згідно з умовами якого відповідач зобов'язувався передати у строкове платне користування земельну ділянку, загальною площею 10,4112 га, розташовану за адресою: Київська область, м. Вишгород, вул. Набережна, 26 а Акціонерне товариство відкритого типу «Трест «Південатоменергобуд» зобов'язувалось вказану земельну ділянку прийняти, вчасно і в повному обсязі сплачувати орендні платежі. /а.с. 5-8/.

Договір укладено на 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію - п. 8 Договору.

Пунктом 9 Договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 526 696,00 грн. за 10,4112 га.

28 жовтня 2011 року на 7-й сесії Вишгородської міської ради Київської області VI скликання було прийнято рішення «Про перегляд та зміну розмірів орендної плати» №13/7, за яким для позивача було встановлено орендну плату в розмірі 2 533 950,73 грн., що становить 9% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. /а.с. 14/.

Пунктом 7 зазначеного рішення зазначено повідомити про прийняте рішення землекористувачів, Управління Держкомзему в Вишгородському районі, орган податкової службу, Прокуратуру Вишгородського району, УБЕЗ Київської області в дводенний термін.

Задовольняючи позовні вимоги Господарський суд Київської області, керуючись статтями 1, 13, 14, 30 Закону України «Про оренду землі», ч. 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 654 Цивільного кодексу України, дійшов висновку, що зміни до Договору оренди у встановленому законодавством порядку не вносились, а тому вимога про скасування рішення Вишгородської міської ради Київської області «Про перегляд та зміну розмірів орендної плати» №13/7 від 28.10.2011 року, згідно з яким для позивача було встановлено орендну плату в розмірі 2 533 950,73 грн., що становить 9 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, є обґрунтованою.

З такими висновками суду першої інстанції колегія суддів Київського апеляційного господарського суду погодитися не може, з огляду на наступне.

Відповідно статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин в їх сукупності.

Згідно статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Приписами статті 34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.

Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

За статтею 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону).

Відповідно до статті 21 зазначеного Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України, статті 201 Земельного кодексу України, статей 5, 13, 18 Закону України «Про оцінку земель» та Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою КМУ № 213 від 23.03.1995 року, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкування та дарування земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. Підставою для проведення робіт із нормативної грошової оціни населених пунктів є рішення міської, сільської, селищної ради.

Рішенням Вишгородської міської ради № 13/7 від 13.12.2007 року затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Вишгорода та Порядку її визначення.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, що складається із текстових та графічних матеріалів, оформлюється відповідно до стандарту «Оцінка земель. Правила розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів», затвердженого наказом Держкомзему України від 24.06.2009 року № 335 та затверджується рішенням відповідної місцевої ради.

Таким чином, законодавством чітко передбачено механізм визначення розміру орендної плати на земельну ділянку та земельного податку органами місцевого самоврядування саме на підставі нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, і таким чином встановлює залежність розміру будь-яких платежів за землю від нормативно-грошової оцінки.

Рішенням Вишгородської міської ради № 4/10 від 06.04.2011 року затверджено Положення про оренду земельних ділянок у місті Вишгороді та Порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки.

За статтею 288 Податкового кодексу України, який набрав чинності з 01.01.2011 року, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а). для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б). для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в). для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки;

Умовами Договору оренди № 234 передбачено, що розмір орендної плати переглядається щороку у разі:

- зміни умов господарювання;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- прийняття Вишгородською міською радою рішення про зміну розмірів орендної плати ;

- погіршення стану орендної земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п.п. 34, 35 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до статті 33 зазначеного Закону до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:

а). власні (самоврядні) повноваження:

1). підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів;

2). підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля;

3). підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів про оголошення природних та інших об'єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам'ятками природи, історії або культури, які охороняються законом;

4). справляння плати за землю.

Таким чином, Вишгородська міська рада у межах своєї компетенції прийняла рішення № 13/7 від 28 жовтня 2011 року «Про перегляд та зміну розмірів орендної плати».

Пунктом 36 Договору оренди № 234 встановлено, що зміни до умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

20 лютого 2012 року Вишгородська міська рада направила лист на адресу ТДВ «Трест «Південатоменергобуд» щодо внесення змін до Договору оренди землі № 234 від 29.10.2004 року, разом із проектом угоди про внесення змін та доповнень до договору та розрахунок розміру орендної плати.

Доказів реагування матеріали справи не містять.

Крім того, суд першої інстанції визнав недійсними: пункт 7 рішення № 13/7 від 28.10.2011 року, згідно з яким повідомляються про прийняте рішення землекористувачі, Управління Держкомзему у Вишгородському районі, орган податкової служби, Прокуратура Вишгородського району, УБЕЗ Київської області в дводенний термін; пункт 8 рішення, відповідно до якого рішення набирає чинності з моменту прийняття; пункт 9 рішення, згідно з яким контроль за виконанням даного рішення покладено на постійну комісію з питань регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища. При цьому, суд не вказав підстави визнання їх недійсними та, яким чином зазначені пункти порушують права та охоронювані законом інтереси позивача. Не є компетенцією суду обмежувати повноваження Ради щодо повідомлення про прийняте рішення органи владних повноважень.

Разом з цим, оскаржуване рішення Вишгородської міської ради щодо перегляду та зміни розмірів орендної плати стосується і інших юридичних осіб.

За таких обставин колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга Вишгородської міської ради Київської області підлягає задоволенню, а рішення Господарського суду Київської області від 31.01.2012 року у справі № 12/244-11 - скасуванню, з прийняттям нового рішення, яким відмовити в задоволені позовних вимог.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 49, 99, 101 - 105 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Вишгородської міської ради Київської області задовольнити, рішення Господарського суду Київської області від 31.01.2012 року по справі № 12/244-11 скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог.

Стягнути з Товариства з додатковою відповідальністю «Трест «Південатоменергобуд» (код 0019623, 07300, пр. І. Мазепи, 8, м. Вишгород, Київська область) на користь Вишгородської міської ради Київської області (код 23569913, 07300, м. Вишгород, пл. Шевченка, 1) 536 (п'ятсот тридцять шість) грн. 50 коп. судового збору за розгляд апеляційної скарги.

Видачу наказу доручити Господарському суду Київської області.

2. Матеріали справи № 12/244-11 повернути до Господарського суду Київської області.

3. Копію постанови надіслати сторонам у справі.

Головуючий суддя Чорна Л.В.

Судді Калатай Н.Ф.

Смірнова Л.Г.

Дата ухвалення рішення06.06.2012
Оприлюднено15.06.2012
Номер документу24599497
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —12/244-11

Постанова від 06.06.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Чорна Л.В.

Ухвала від 17.02.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Грабець С.Ю.

Рішення від 31.01.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Дьоміна С.Ю.

Ухвала від 10.01.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Дьоміна С.Ю.

Ухвала від 08.12.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Дьоміна С.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні