КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: №2а-12172/11/2670 Головуючий у 1- й інстанції Огурцов О.П.
Суддя - доповідач: Данилова М. В.
У Х В А Л А
Іменем України
"24" травня 2012 р. м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - судді Данилової М. В.,
суддів: Губської О.А., Ключковича В.Ю.,
при секретарі судового засідання Горбачовій Ю.Д.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Києві апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Шевченківському районі міста Києва на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2011 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Онікс-ЛТД" до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі міста Києва, за участю Прокуратури Шевченківського району міста Києва про скасування податкового повідомлення - рішення № 0004712312 від 19 липня 2011 року, -
в с т а н о в и л а :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Онікс-ЛТД" звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі міста Києва, за участю Прокуратури Шевченківського району міста Києва про скасування податкового повідомлення - рішення № 0004712312 від 19 липня 2011 року.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2011 року позов задоволено повністю,скасовано податкове повідомлення-рішення державної податкової інспекції у Шевченківському районі міста Києва № 0004712312 від 19.07.2011 року.
Не погоджуючись з таким судовим рішенням , відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказану постанову,як таку, що винесена з порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального права та постановити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Апеляційна скарга мотивована тим, що постанова суду прийнята з порушенням та невірним застосуванням норм матеріального права.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, представників сторін, перевіривши доводи апеляційної скарги та наявні у справі докази, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи із наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ДПІ у Шевченківському районі м. Києва було проведено документальну невиїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Онікс-Лтд»з питань дотримання вимог діючого законодавства в сфері оподаткування під час здійснення фінансово-господарських взаєморозрахунків з Товариством з обмеженою відповідальністю «Альта Касар»за період з 01.04.2008 р. по 31.03.2011 р.
Перевіркою встановлено порушення TOB «Онікс-Лтд»вимог пп. 7.4.5 п. 7.4, пп. 7.7.1 п.7.7 ст. 7 Закону України «Про податок на додану вартість»№168/97-ВР від 03.04.1997р. (зі змінами та доповненнями) при визначенні суми ПДВ по взаємовідносинах з TOB «Альта-Касар»за період з 01.04.2008 р. по 31.03.2011 р., що призвело до завищення податкового кредиту на загальну суму ПДВ 1 885 028,24 грн.
ДПІ у Шевченківському районі м. Киева було отримано на виконання лист Генеральної прокуратури України № 17/1/2-17667-10 від 26.04.2011 року (вх. до ДПІ № 2554/9 від 27.04.2010р.) з доданою постановою про призначення позапланової документальної перевірки від 26.04.2011 року щодо проведення перевірки фінансово-господарської діяльності TOB «Онікс-ЛТД»(код за ЄДРПОУ 23510152) з питань дотримання вимог діючого законодавства в сфері оподаткування під час здійснення фінансово-господарських взаєморозрахунків з TOB «Альта-Касар»(код за ЄДРПОУ 35590783) за період з 01.04.2008р. по 31.03.2011р.
Перевірка проводилась на підставі документів наданих Генеральною прокуратурою України листом № 17/1/2-17667-10 від 26.04.2011 року (вх. до ДПІ № 2554/9 від 27.04.2011р.) та листами ГВПМ ДПІ в Оболонському р-ні м. Києва № 4622/7/26-05 від 15.06.2011 року (вх. до ДПІ № 22773/7 від 15.04.2011р.), № 4881/7/26-05 від 24.06.2011 року (вх. до ДПІ № 23935/7 від 24.06.2011р.).
В акті перевірки зазначено, що між TOB «Онікс-ЛТД», що надалі іменується «Покупець», в особі директора Куніна Олександра Сергійовича, з одного боку, та TOB «Альта-Касар», що надалі іменується «Постачальник»в особі директора ОСОБА_3, який діє на підставі Статуту підприємства, з іншого боку, уклали Договір поставки продукції № 81106 від 03.11.2008 р. (предметом поставки є устаткування для автоматичної обробки інформації).
Колегія суддів погоджується із доводами апелянта та вважає , що по даним господарським операціям встановлено завищення TOB «Онікс-ЛТД»(код ЄДРПОУ 23510152) податкового кредиту з податку на додану вартість на суму 1 885 028,24 грн., враховуючи наступне.
Як вбачається із матеріалів справи, Генеральною прокуратурою України розслідується кримінальна справа №49-3015, порушена за ознаками складів злочинів, передбачених ч. 3 ст. 365, ч.2 ст. 364, ч. 2 ст. 367 КК України щодо перевищення службових повноважень та інших службових злочинів, вчинених службовими особами Київської міської державної адміністрації при відчуженні акцій ВАТ «Київхімволокно», AT ХК «Київміськбуд», ВАТ АК «Київводоканал»та ВАТ «Київгаз», та щодо ОСОБА_4 - за ознаками складу злочину, передбаченого ч. 2 ст. 233 КК України а також порушена за ч. 2 ст. 20, ч. 3 ст. 212, ч.1 ст. 366 КК України.
Під час розслідування кримінальної справи встановлено, що групою осіб шляхом підробки документів було створено з метою прикриття незаконної діяльності та ухилення від сплати податків ряд суб'єктів підприємницької діяльності серед яких TOB «Альта Касар»( код ЄДРПОУ 35590783), які використовувалися у складі злочинного механізму, діяльність якого спрямована на надання легально діючим суб'єктам господарювання послуг з протиправної мінімізації податкового навантаження шляхом безпідставного віднесення до складу податкового кредиту з ПДВ сум податку на додану вартість, які виникали внаслідок взаєморозрахунків із залученими у злочинній схемі фіктивними підприємствами.
В ході проведення заходів, спрямованих на встановлення суб'єктів господарювання, якими здійснювалося формування податкового кредиту з податку на додану вартість по взаєморозрахунках з TOB «Альта Касар»з'ясовано, що формування податкового кредиту з ПДВ із посиланням на наявність спільної господарської діяльності з TOB «Альта Касар»здійснювалося TOB «Онікс-ЛТД»(код ЄДРПОУ 23510152), перебуває на податковому обліку у ДПІ Шевченківського району м. Києва).
Колегія суддів звертає увагу, що відповідно установчих документів засновником, товариства є громадянин ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_1. Будучи опитаним з питань обставин реєстрації та ведення фінансово-господарської діяльності TOB «Альта Касар»ОСОБА_5 пояснив, що ніякого відношення до реєстрації та ведення фінансово-господарської діяльності TOB «Альта Касар»він немає, участі у реєстрації та веденні господарської діяльності підприємства не приймав, на керівні посади зазначеного вище суб'єкту господарювання, ніякого не призначав.
Згідно ст. 5 Закону України від 27.03.1991 р. №887 «Про підприємства в Україні»(з подальшими змінами та доповненнями) підприємство створюється згідно з рішенням власника (власників) майна чи уповноваженого ним (ними) органу, в той час громадянин ОСОБА_5 рішення про створення TOB «Альта Касар»не приймав та нікого не уповноважував робити такі дії від його імені. Крім того, згідно статті 26 Цивільного кодексу України юридична особа діє на підставі статуту. При цьому, громадянин ОСОБА_5 статут та установчі документи TOB «Альта Касар»не розробляв та нікого не вповноважував це робити. За своєю правовою природою установчий договір та статут господарюючого суб'єкта підприємницької діяльності є юридичним фактом, а тому є угодою, яка повинна відповідати умовам дійсності угод: 1) про форму, 2) про сторони, 3) про зміст угоди, 4) про відповідальність внутрішньої волі і волевиявлення сторін.
Слід зазначити, що згідно статті 9 Закону України від 27.03.1991 р. «Про підприємства в Україні»управління підприємством здійснюється відповідно до статуту на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна і принципів самоврядування трудового колективу. Власник здійснює свої права по управлінню підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи. Засновник або уповноважені ним органи можуть делегувати ці права раді підприємства (правлінню) чи іншому органові, який передбачений статутом підприємства і представляє інтереси власника та трудового колективу. ОСОБА_5 жодних рішень по делегуванню повноважень будь - кому не передавав та не уповноважував когось це робити, будь яких рішень щодо призначення TOB «Альта Касар»не приймав та нікого не уповноважував це робити, не призначав, збори не проводив, на них не голосував.
Отже, статут та реєстраційні документи TOB «Альта Касар»не можуть бути дійсними, оскільки реєстрація даного підприємства була здійснена на підставі неправдивих відомостей про підприємство, ціль його утворення, без наміру займатися підприємницькою діяльністю.
Колегія суддів звертає увагу, що неправомірними вважаються правочини, які за своїм змістом, нормою та іншими елементами в імперативній формі визначаються законом дійсними з моменту їх вчинення (нікчемні правочини).
У відповідності з Законами України від 16.07.1999р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»; від 03.04.1997 року № 168/97 «Про податок на додану вартість»(із натупними змінами та доповненнями), первинні бухгалтерські документи (видаткові та податкові накладні, акти прийому - здачі виконаних робіт, тощо) повинні мати обов'язкові реквізити, а саме - вказувати на посаду особи, відповідальної за здійснення господарської операції і правильності її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дає змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні операції. Визначена особа наділена виключним правом на складання документів від імені юридичної особи, тоді як ОСОБА_5 ніякого права на складання та підписання документів від імені TOB «Альта Касар»не наділяв та не уповноважував це робити.
Згідно п. 13 Положення про реєстр платників податків податку на додану вартість, затвердженого наказом ДПА України від 01.03.2000 р. (зареєстроване в Міністерстві юстиції 03.04. 2000 р. за № 208/4429), реєстрація платника податку на додану вартість здійснюється за заявою особи. Заяву про реєстрацію платника ПДВ від імені TOB «Альта Касар»до органів державної податкової служби ОСОБА_5 не заповнював, не підписував, не подавав та громадянина ОСОБА_3 не уповноважував вчиняти такі дії від імені відповідного суб'єкта господарювання. Свідоцтва платника ПДВ в органах державної податкової служби ОСОБА_5 не отримував та нікого таким правом не наділяв.
Також слід зазначити, що ч.2 ст. 215 ЦК України встановлено, правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом недійсність правочину визначена пунктами 1 та 2 статті 215 Цивільного кодексу України, а саме: 1. підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 Цивільного кодексу України. 2 . Недійсним є право чин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним у судовому порядку не вимагається. В той же час, в частині 2 статті 203 Цивільного кодексу України вказано: Особа яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. А громадянин ОСОБА_3 фактично директором TOB «Альта Касар»бути не міг, оскільки громадянин ОСОБА_5 не призначав його на цю посаду.
Підпунктом 3.2.1 п.3.2 ст.3 Закону України від 21.12.2000р. №2181-111 «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»(із змінами і доповненнями) визначено, що у випадках коли платник податків згідно із законами з питань оподаткування уповноважений утримувати податок, збір (обов'язковий платіж), якими оподатковуються інші особи, у тому числі податок на додану вартість, а також будь-які інші податки, що утримуються з джерела виплати, сума таких податків, зборів (обов'язкових платежів) вважається бюджетним фондом, який належить державі або територіальній громаді та створюється від їх імені.
Суд апеляційної інстанції вважає, що несплачений Товариством з обмеженою відповідальністю «Онікс-ЛТД»податок на додану вартість внаслідок безпідставного формування податкового кредиту, є дохідною частиною державного бюджету, власністю держави.
Статтею 2 Закону України від 16.07.1999р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»(із змінами та доповненнями) зазначено, що сфера дії Закону поширюється на всіх юридичних осіб створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, які зобов'язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.
Правила податкового обліку визначаються відповідними нормативними документами, що регламентують порядок оподаткування в Україні.
Згідно з п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. №88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995р. за №168/704, первинні документи (на паперових і машинозчитуваних носіях інформації) для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі обов'язкові реквізити; назва підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), код форми, дата і місце складання, зміст господарської операції та її вимірники (у натуральному і вартісному виразі), посади, прізвища і підписи осіб, відповідальних за дозвіл та здійснення господарської операції і складання первинного документа.
Отже, для надання юридичної сили і доказовості, вони повинні бути складені відповідно до вимог чинного законодавства.
Наведене свідчить про відсутність у TOB «Альта Касар»(код за ЄДРПОУ 35590783) адміністративно-господарських можливостей на виконання господарських зобов'язань по поставці товарів (робіт, послуг) та відсутність фактичних дій, спрямованих на виконання взятих на себе зобов'язань. Останнє, в свою чергу, свідчить про відсутність наміру TOB «Альта Касар»(код за ЄДРПОУ 35590783) створення правових наслідків. Тобто, така угода є нікчемною.
Згідно пп.7.2.4. п.7.2 ст.7 Закону передбачено, що "право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку".
Відповідно до пп. 7.7.1. п. 7.7., ст. 7 Закону України від 03.04.1997р. №168/97-ВР „Про податок на додану вартість" (зі змінами і доповненнями), яким визначено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного податкового періоду та сумою податкового кредиту такого звітного податкового періоду.
Крім того, вимогами пп.7.2.3 п.7.2 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартість" №168/97-ВР від 03.04.97р. (зі змінами і доповненнями) передбачено, що податкова накладна є звітним податковим документом і одночасно розрахунковим документом. Також, згідно з вимогами пп.7.4.5 п.7.4 ст.7 Закону не дозволяється включення до податкового кредиту будь-яких витрат по сплаті податку, що не підтверджені податковими накладними.
Відповідно пп.5.1 ст.5 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»від 21.12.2000р. №2181-111 (із змінами та доповненнями) податкове зобов'язання, самостійно визначене платником податків у податкових деклараціях за листопад 2008 р., грудень 2008 р., січень 2009 р., лютий 2009 р., березень 2009 р., квітень 2009 р., травень 2009 р., червень 2009 р., липень 2009 р., серпень 2009 р., вересень 2009 р., жовтень 2009 р. вважається узгодженим з дня подання таких податкових декларацій.
Отже зазначемо, що за результатом документальної позапланової невиїзної перевірки, щодо правильності ведення податкового обліку та правильності обчислення повноти нарахування до бюджету податку на додану вартість TOB «Онікс-ЛТД» (код ЄДРПОУ 23510152) у перевіряємому періоді встановлено порушення пп.7.4.5 п.7.4., пп. 7.7.1. п. 7.7 ст.7 Закону України від 03.04.1997р. №168/97-ВР „Про податок на додану вартість" (зі змінами і доповненнями) при визначенні суми ПДВ, що призвело до завищення податкового кредиту на загальну суму ПДВ 1 885 028,24 грн.
Колегія суддів звертає увагу, що TOB «Онікс-Лтд» не надано жодних доказів щодо транспортування ТМЦ. Також, судом не було з'ясовано, чи мали операції з придбання та реалізації товарно-матеріальних цінностей реальний товарний характер. Яким чином перевозився і зберігався товар (чиїм транспортом, за чий рахунок, яким є розмір витрат), можливість здійснення господарських операцій з урахуванням віддаленості контрагентів один від одного.
Колегія суддів доходить до висновку про правомірність дій, обґрунтованість доводів Державної податкової інспекції у шевченківському районі м. Києва відносно Товариства з обмеженою відповідальністю "Онікс-ЛТД".
Беручи до уваги викладене вище, колегія суддів вважає зазначені в апеляційній скарзі доводи обґрунтованими і такими, що спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно п.4 ч.1 ст.202 КАС України, підставами для скасування постанови суду першої інстанції є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Зважаючи на те, що Окружний адміністративний суд міста Києва порушив вищевказані норми матеріального права, апеляційну скаргу належить задовольнити, а постанову суду - скасувати та прийняти нове судове рішення про задоволення позову.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 160, 196, 198, 202, 205, 207, 212 КАС України, колегія судів, -
п о с т а н о в и л а:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Шевченківському районі міста Києва - задовольнити.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2011 року -скасувати.
Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог Товариству з обмеженою відповідальністю "Онікс-ЛТД" відмовити.
Повний текст постанови виготовлено 28 травня 2012 року.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня її складення в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Данилова М. В.
Судді: Губська О.А.
Ключкович В.Ю.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2012 |
Оприлюднено | 18.06.2012 |
Номер документу | 24678264 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Данилова М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні