Постанова
від 23.10.2008 по справі 20/69
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

20/69

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД

ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

36000, м. Полтава, вул.Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.10.2008р.                                                                                Справа №20/69

м. Полтава

за позовом  Прокурора Хорольського району в інтересах держави в особі Хорольської міжрайонної державної податкової інспекції, м. Хорол

до  Відкритого акціонерного товариства “Хорольський елеватор”, м. Хорол

третя особа:  1. Управління Державного казначейства в Хорольському районі, м.Хорол

                2. Головне управління державного казначейства України в Полтавській області.

        про стягнення простроченої заборгованості з бюджетної позички та фінансової допомоги

                                         Суддя  Плеханова Л.Б.  

                                                  Секретар судового засідання Пашко А.Ю.   

Представники:

від позивача:  не з"явився

від відповідача: Анкуца В.В., дов б/н від 04.04.08р.

від третьої особи: 1. Ткаченко Н.М., дов. № 04/21-5511 від 14.12.2007р.

                                2. не з"явився

від прокуратури: не з"явився

Суть справи: Розглядається позов про стягнення з Відкритого акціонерного товариства “Хорольський елеватор” 132000,00 грн. заборгованості по фінансовій допомозі, 88129,00 грн. заборгованості по бюджетній  позичці.

Постанова оголошується після виходу з нарадчої кімнати.

Відповідач у відзиві на позов, його представник у судовому засіданні позовні вимоги не визнають як безпідставні.

Представники третіх осіб без самостійних вимог з боку позивача позовні вимоги вважають обґрунтованими і просять їх задовольнити.

Прокурор позовні вимоги підтримує у повному обсязі та наполягає на їх задоволенні.

Відкрите акціонерне товариство “Хорольський елеватор” зареєстроване як суб"єкт підприємницької діяльності - юридична особа 16.05.1998р. Хорольською районною державною адміністрацією та включено до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України під кодом 00955549 як юридична особа. Відкрите акціонерне товариство “Хорольський елеватор” засноване шляхом перетворення державного підприємства "Хорольський елеватор" у відкрите акціонерне товариство та є його правонаступником.

Згідно подання управління державного казначейства у Хорольському районі станом на 05.03.2008р. відповідач має заборгованість по фінансовій допомозі, наданій згідно постанови Кабінету Міністрів України №1003 від 11.09.1997р. в сумі 132000 грн., та заборгованість  по бюджетній позичці, наданій згідно постанови Кабінету  Міністрів України №124 від 04.03.1997р. в сумі 88129 грн.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України  від 11.09.1997р. №1003 на фінансування  заходів підготовки до роботи в осінньо-зимовий період 1997/1998 року обласним державним адміністраціям  цільовим призначенням для сільськогосподарських товаровиробників (на умовах повернення до 01.10.1998р.) виділялися кошти за розподілом.

Згідно вказаної постанови 24-м сільськогосподарським підприємствам Хорольського району була надана з державного бюджету фінансова допомога в загальній сумі  132000 грн. Станом на 01.10.2001р. на протязі 1998 року в рахунок повернення  вказаної заборгованості  за фінансовою допомогою сільськогосподарськими підприємствами здано на Хорольський елеватор зерна вартістю 132000 грн. Копія довідки про сільгосппродукцію, поставлену  до держресурсів в рахунок погашення заборгованості  сільськогосподарських товаровиробників за фінансовою допомогою станом на 01.10.2001р.   у матеріалах справи.

Заборгованість по фінансовій  допомозі, наданій згідно постанови КМУ від 11.09.97р. №1003 для проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997-1998 років, передано  Хорольському елеватору, про що складено акт передачі-прийому заборгованості від 01.10.1998р. з додатками  до нього. Кошти від реалізації зданого сільськогосподарськими   підприємствами зерна до бюджету  не надходили.

Згідно постанови КМУ від 04.03.1997р. №124 "Про  задоволення державних потреб у зерні у 1997 році" ВАТ "Хорольський елеватор" одержало бюджетні  позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння зернових культур на загальну суму 1369300 грн.

Відповідно до п.2.1 Порядку надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року затвердженого наказом Міністерства сільського господарства і продовольства, Міністерства фінансів  та Державної акціонерної  компанії "Хліб України" від 4 березня 1997 року №70/54/18 та розробленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 4 лютого 1997 року №124 безвідсоткова бюджетна позичка на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння надається заготівельним підприємствам ДАК "Хліб України" через органи Державного казначейства України у межах коштів, передбачених на цю мету, на умовах забезпечення повернення, цільового і ефективного використання коштів.

Згідно п.3.6 вказаного Порядку заготівельні підприємства ведуть особові рахунки про надання бюджетної позички для авансування закупівлі продовольчого  серна  сортового насіння за державним замовленням 1997 року для кожного товаровиробника. У десятиденний термін після звершення видачі авансів  відділення Державного казначейства  України в районах разом із заготівельними підприємствами складають акти  передачі-приймання заборгованості  по бюджетній позичці, наданій для авансування закупівлі  продовольчого  зерна і сортового насіння (остаточних розрахунків) за державним замовленням 1997 року.

Згідно довідки відділення Державного казначейства у Хорольському районі  про результати   перевірки ВАТ "Хорольський елеватор" з питань розрахунків по  бюджетних позичках  1994-1997р.р та фінансовій допомозі згідно постанови КМУ від 11.09.1997р. №1003, проведеної за період з 01.01.2003р. по 31.12.2003р. залишок заборгованості  ВАТ "Хорольський елеватор"  згідно "Звіту про надання і повернення бюджетної позички наданої на закупівлю зерна елітного та сортового насіння  за держзамовленням 1997 року по ВАТ "Хорольський  елеватор " згідно "Звіту про надання і повернення бюджетної позички наданої на закупівлю зерна елітного  та сортового насіння за держзамовленням  1997 року  по ВАТ "Хорольський елеватор"  становить 88129 грн. Вказане підтверджується довідкою про надання і повернення бюджетної позички станом на 01.04.2005р., що підписана посадовими особами ВАТ "Хорольський елеватор".

Виходячи з викладеного, загальна сума заборгованості ВАТ "Хорольський елеватор" перед бюджетом по фінансовій допомозі та бюджетній позичці станом на 05.03.2008р. становить 220129 грн.

Згідно пункту 4 ст.17 Бюджетного кодексу України, у разі  невиконання юридичними особами своїх зобов"язань щодо погашення та обслуговування наданих на умовах повернення кредитів, залучених  державою або під державні гарантії, інших гарантованих державою зобов"язань, та стягнення заборгованості перед Державним бюджетом України з наданих підприємствам і організаціям позичок із державного бюджету, позичок, наданих за рахунок коштів, залучених державою або під державні гарантії, плати за користування цими позичками, органи стягнення застосовують механізм стягнення цієї заборгованості у порядку, передбаченому законом для стягнення не внесених у строк податків і неподаткових платежів, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна боржників.

Відповідач у запереченнях на позовну заяву (вх. № 17823 від 23.10.2008р.) просить відмовити у задоволенні позову з наступних підстав.

З наданого позивачем розрахунку позовної суми в загальному розмірі 132000 грн. незрозуміло з яких саме сум заборгованості складається  ця сума: назва товаровиробника, його місцезнаходження та реквізити, сума одержаного товаровиробником фінансової допомоги, дата одержання фінансової допомоги, яким чином товаровиробник погасив заборгованість, коли та яку продукцію товаровиробник передав заготівельному підприємству продукцію в рахунок погашення одержаної фінансової допомоги.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1997р. №1003 на фінансування заходів із підготовки до роботи в осінньо-зимовий період 1997/98 року, обласним державним адміністраціям цільовим призначенням для сільськогосподарських товаровиробників (на умовах повернення до 1 жовтня 1008 року) виділялися кошти за розподілом.

Отже, відповідно до зазначеної постанови фінансова допомога надавалась через обласні державні адміністрації безпосередньо для сільськогосподарських товаровиробників.

Постанова №1003 від 11.09.1997року не визначає обов'язку та не передбачає порядку повернення фінансової допомоги заготівельними підприємствами замість суб'єктів господа рювання - сільськогосподарських товаровиробників, які отримали цільову фінансову допомогу.

У матеріалах справи не існує жодних первинних документів, які б підтверджували факт перерахування бюджетної позички на рахунки ВАТ "Хорольський елеватор".

Позивачем до матеріалів справи не додано жодного доказу, якій б підтверджував фактичне надання фінансової допомоги саме Відповідачу, а також не додано жодного банківського документу, якій б підтверджував фактичне одержання Відповідачем коштів.

Відповідно до п.5 Умов надання та повернення коштів, виділених сільськогосподар ським товаровиробникам для фінансової допомоги на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/1998 року (прийняті Міністерством агропромислового комплекс) 17.09.1997 р. № 37-21-1-1-11/7044 та Міністерством фінансів 17.09.1997 р. №09-04-03/830-3115 фінансова безвідсоткова допомога підлягає поверненню коштами або продовольчим зерном шляхом закладання його на підприємствах ДАК „Хліб України" для державних потреб за цінами, що складаються на біржових торгах України за спотовими контрактами, в термін, обумовлені угодою, укладеною відділенням Державного казначейства з сільськогосподарськими товаровиробниками за формою згідно з додатком, але не пізніше 1 жовтня 1998 р. Кошти від повернення фінансової допомоги надходять на єдиний казначейський рахунок (з приміткою „в рахунок погашення безвідсоткової фінансової допомоги, виданої за рахунок Резервного фонду Кабінету Міністрів України"), а продовольче зерно зараховується для державних потреб.

Відповідно до доданого Позивачем до позовної заяви розрахунку заборгованості по фінансовій допомозі, наданій згідно постанови КМУ від 11.09.1997 р. №1003 „Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 року" залишок заборгованості складає 0 грн. тобто заборгованість ВАТ "Хорольський елеватор" взагалі відсутня, і відсутність такої заборгованості визнається самим Позивачем, тому позовні вимоги в цій частині безпідставні і необґрунтовані.

Посилання Позивача на те, що коштів від реалізації зданого сільськогосподарськими підприємствами зерна до бюджету не надходили також безпідставна, оскільки ВАТ "Хорольський елеватор", як заготівельне підприємство, не здійснювала продаж зданого  сільськогосподарськими підприємствами зерна на зберігання.

Посилання Позивача на Розпорядження КМУ від 01 лютого 200 І р. №28-р також безпідставне, оскільки дозвіл реалізувати 4,6 тис. тонн зерна, що надійшло від сільськогосподарських товаровиробників як погашення заборгованості за надану фінансову допомогу відповідно до постанови КМУ від 11.09.1997 р. №1003 „Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 року", наданий ДАК „Хліб України", а не ВАТ "Хорольський елеватор".

ДАК „Хліб України" є окремою юридичною особою, а ВАТ "Хорольський елеватор", як окрема юридична особа, не відповідає за дії або бездіяльність іншої юридичної особи, тим більш за неперерахування коштів за реалізовану ДАК „Хліб України" продукцію на казначейські рахунки.

Посилання Позивача на п.3.2. договорів також не підтверджена жодним доказом, оскільки ним не надано жодного первинного документу про „закладання сільськогосподарськими товаровиробниками продовольчого зерна на ВАТ "Хорольський елеватор".

Позивачем в позовній заяві не вказано жодного Товаровиробника, якому надано фінансову допомогу, їх перелік, назва, код ЄДРПОУ, суми одержаних ними коштів та інші відомості про сільськогосподарські товаровиробники які одержали фінансову допомогу.

Позивачем також не наданий додаток до розпорядження Хорольської районної державної адміністрації „Про фінансову допомогу на проведення робіт в осінньо-зимовий період 1997-1998 року.

Відповідно до пункту 1 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову  звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.

Згідно статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію  та підтверджує її здійснення.

Позовні вимоги про стягнення заборгованості по фінансовій допомозі в сумі132000 грн., наданій згідно постанови Кабінету Міністрів України №1003 від 11.09.1997 р. ,,Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 року" не підлягають задоволенню, оскільки, позивач звернувся не до належного відповідача про стягнення фінансової допомоги, наданої згідно постанови №1003 від 11.09.1997р. та позивачем не надано доказів фактичного перерахування та отримання відповідачем фінансової допомоги наданої за рахунок резервного фонду Кабінету Міністрів України та не надано доказів порядку повернення зазначеної фінансової допомоги через заготівельні підприємства.

В жодному з платіжних документів, наданих управлінням Державного казначейства в Хорольському районі, не вказано № та дату договору на підставі якого надається „фінансова допомога", тому вказані платіжні документи не можуть бути прийняті як докази сплати коштів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №1003 від 11.09.1997 р.

Стосовно  позовної суми  в розмірі 88129 грн.   відповідно  до  постанови Кабінету Міністрів України №124 від 04.02.1997р.  представник відповідача пояснив, що з наданого позивачем розрахунку позовної суми в загальному розмірі 88129 грн. незрозуміло з яких саме сум заборгованості складається ця сума: назва товаровиробника, його місцезнаходження та реквізити, сума одержаного товаровиробником позички, дата одержання позички, яким чином товаровиробник погасив заборгованість, коли та яку продукцію товаровиробник передав заготівельному підприємству продукцію в рахунок погашення одержаної позички.

Відповідно до п.2.1. Порядку надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року (надалі - Порядок) безвідсоткова бюджетна позичка на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння надається заготівельним підприємствам ДАК "Хліб України" через органи Державного казначейства України у межах коштів, передбачених на цю мету, на умовах забезпечення повернення, цільового і ефективного використання коштів.

Відповідно до п.3.4. Порядку відділення Державного казначейства України в районах на підставі укладених договорів на поставку зерна і сортового насіння за державним замовленням та договорами про надання бюджетної позички оплачують рахунки сільськогосподарських товаровиробників на придбання матеріально-технічних ресурсів (пально-мастильних матеріалів, насіння, міндобрив, засобів захисту рослин, запасних частин та інших матеріальних ресурсів, пов'язаних з виробництвом зерна) та оплату послуг ремонтних підприємств на підставі поданих ними документів (договорів на постачання матеріально-технічних ресурсів, рахунків-фактур, товарно-транспортних   накладних  та інші).

Відповідно до п. 3.5. Порядку за рахунок бюджетної позички сільськогосподарським товаровиробникам відповідно до укладених договорів надається грошовий аванс не пізніше ніж 5липня поточного року.

В жодному з платіжних документів, наданих управлінням Державного казначейства в  Хорольському районі, не вказано № та дату договору на підставі якого надається „аванс держзамовлення 1997 р.", тому вказані платіжні документи не можуть бути прийняті як докази   сплати  коштів   відповідно  до  постанови  Кабінету  Міністрів   України  №124  від 04.02.1997 р.

Надані   позивачем   акти   передачі-прийому   заборгованості   по   бюджетній   позичці  при міжобласному (внутріобласному) переміщенні зерна та акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці, наданій для авансування держконтракту на зерно  без документального підтвердження їх виконання не можуть бути прийняті як докази реального виконання сторонами зобов'язань за цими договорами і отримання відповідачем бюджетної позички на суму позову.

До позовної заяви позивачем не додано жодної товарно-транспортної накладної (форма N 1 СГ) з записом "у рахунок державного замовлення на відповідальне зберігання", тобто (позивач не надав будь-які докази отримання відповідачем державної позички у грошовому виразі.

До позовної заяви позивачем не додано жодного доказу здійснення відповідачем реалізації зерна, яке надійшло до нього відповідно п.5.1.Порядку.

Відповідно до Акту прийому-передачі заборгованості по бюджетній позичці при міжобласному переміщенні (додається), укладеного між Полтавським обласним дочірнім  підприємством ДАК „Хліб України" та Державною акціонерною компанією ДАК „Xліб України" та погоджений Управлінням Державного казначейства в Полтавський області,  було здійснено прийом передачу заборгованості від ОДП ДАК „Хліб України" до ДАК „Xліб України" в сумі 13 240 384, 95 грн., в тому числі заборгованість Відкритого акціонерного товариства "Хорольський елеватор" в сумі  1422995,59 грн.

Крім цього, відповідно до п.12 Порядку формування обсягів та закупівлі зерна і сортового насіння зернових культур за державним замовленням у 1997 році повернення  бюджетної позички, наданої на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням, здійснюється заготівельними підприємствами і організаціями в міру реалізації  продукції, але не пізніш ніж 1 вересня 1998 р.

Позивачем не надано жодного доказу приймання Відповідачем зерна а також його реалізація.

Як пояснили у судовому засіданні представники третіх осіб - Управління державного казначейства у Хорольському районі та Головного управління Державного казначейства України у Полтавській області, доводи і заперечення відповідача є необґрунтованими з наступних причин.

Фінансову допомогу по Постанові Кабінету Міністрів України від 11.09.1997р. № 1003 "Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий періоді997/98 року" було надано сільськогосподарським товаровиробникам грошовими коштами на підставі договорів про надання фінансової допомоги на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/1998 років.

Оригінали цих договорів були надані в ході слухання справи.

Згідно п.3.2. вказаного договору "При відсутності коштів сільськогосподарське підприємство ( фермерське господарство) повертає фінансову допомогу продовольчим зерном до 1 вересня 1998 року в кількості, що відповідає сумі отриманої фінансової допомоги за цінами, що складуться на біржових торгах України за спотовими контрактами шляхом закладання його на підприємствах ДАК "Хліб України" для державних потреб."

Сільськогосподарські товаровиробники гасили заборгованість за фінансовою допомогою саме продовольчим зерном шляхом закладання його на ВАТ "Хорольський елеватор", який являвся підприємством ДАК "Хліб України". А факт здачі зерна с/г товаровиробниками на ВАТ "Хорольський елеватор" підтверджується "Довідкою про сільгосппродукцію, поставлену до держресурсів в рахунок погашення заборгованості сільськогосподарських товаровиробників за фінансовою допомогою, отриманою згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.1997р. № 1003 станом на 01.10.2001р.", яку можна вважати первинним документом. Копію довідки до матеріалів справи додано.

У разі, якщо зерно було здано на ВАТ "Хорольський елеватор", то і заборгованість за фінансовою допомогою переходить на ВАТ "Хорольський елеватор", що підтверджується Актом передачі-прийому заборгованості за фінансову допомогу, надану згідно постанови КМУ від 11.09.97р. № 1003 "Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/1998років" від 01 жовтня 1998р., згідно якого ВДК у Хорольському районі передає, а ВАТ "Хорольський елеватор"  приймає заборгованість за фінансовою допомогою по постанові Кабінету Міністрів У країни №1003.

До акту додано додаток до акта передачі-прийому заборгованості за фінансову допомогу, надану згідно постанови КМУ від 11.09.97р. № 1003 "Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/1998років" в якому зазначено в розрізі господарств "суму наданої фінансової допомоги, заборгованість по якій передається". Як і Акт передачі-прийому, додаток підписано двома сторонами - керівником ВДК у Хорольському районі, який передав та керівником ВАТ "Хорольський елеватор", який прийняв заборгованість.

Банківських же документів на підтвердження прийняв перерахування відповідачеві фінансової допомоги немає і не може бути, оскільки, як видно із викладеного вище, факту перерахування саме коштів ВАТ "Хорольський елеватор " не було, бо це не передбачено і постановою КМУ № 1003.

Було задіяно інший механізм виконання Постанови Кабінету Міністрів України № 1003 - через погашення фінансової допомоги с/г товаровиробниками шляхом здачі продовольчого зерна на підприємство ДАК "Хліб України", а саме на ВАТ "Хорольський елеватор" і відповідно , передача заборгованості господарств за фінансову допомогу на ВАТ "Хорольський елеватор".          

Розпорядженням КМУ від 01.02.2001р. № 28-р  дозволено ДАК "Хліб України" реалізувати 4,6 тис. тонн зерна , яке надійшло від сільськогосподарських товаровиробників як погашення заборгованості за надану фінансову допомогу відповідно до постанови КМУ від 11.09.1997р. № 1003 і зараховане до державних ресурсів.

Але, по-перше, ВАТ "Хорольський елеватор" був підприємством системи ДАК "Хліб України"; по-друге, зерно с/г товаровиробники Хорольського району здавали на ВАТ "Хорольський елеватор". Крім того розпорядженню КМУ від 01.02.2001р. № 28-р передувало розпорядження КМУ від 17.06.1999р. № 568-р, в п. З, якого сказано "Установити, що сільськогосподарська продукція, що поставлена сільськогосподарськими товаровиробниками до державних ресурсів як погашення заборгованості за фінансовою допомогою, використовується з дозволу Кабінету Міністрів України". Тобто розпорядженням № 28-р Кабінет Міністрів України якраз і дозволив підприємствам системи ДАК "Хліб України" здійснювати реалізацію зерна.

Як слідує з викладеного в розпорядженнях КМУ від 17.06.1999р. № 568-р та від 01.02.2001р. № 28-р і саме в такій черговості їх читання та тлумачення, ВАТ "Хорольський елеватор" , як підприємство системи ДАК "Хліб України", повинен був лише реалізувати зерно, яке йому здали с/г товаровиробники в рахунок погашення заборгованості за надану їм фінансову допомогу по ПКМУ від 11.09.1997р. № 1003, а виручені кошти перераховувати на єдиний казначейський рахунок.

Такі кошти на єдиний казначейський рахунок від ВАТ "Хорольський елеватор" не поступали.

Хорольська МДПІ долучила до матеріалів справи Докази надання бюджетної позички  сільськогосподарським товаровиробникам Хорольського району і їх перелік.

Бюджетна позичка надавалась сільськогосподарським товаровиробникам шляхом грошових авансів, авансування товаро-матеріальними ресурсами та остаточних розрахунків таким с/г товаровиробникам Хорольського району: СВК "Дружба", СВК "Червоний прапор", СВК " Україна", СВК ім.Ілліча, СВК " 40-річчя Жовтня ", СВК " Шлях Ілліча", СВК ім.Леніна, СВК " Нива", СВК " Червона зірка" , ВК " Ленінський шлях", СВК ім.Калініна, СВК ім.Ватутіна, СВК "Тарасівське", СВК ім. 1-го Травня.

До справи долучено  товарно-транспортні накладні з приміткою "у рахунок державного замовлення на відповідальне зберігання".          

Згідно п.5.1. " Половина законтрактованого зерна і сортового насіння зернових культур підлягає обов"язковій поставці у державні ресурси до 1 вересня 1997року, а решта - до 1 грудня цього ж року та приймається на відповідальне безоплатне зберігання заготівельними підприємствами.

Сільськогосподарські товаровиробники при доставці зерна заготівельним підприємствам у товаро-транспортній накладній (ф. № 1 СГП) роблять запис "у рахунок державного замовлення на відповідальне зберігання".

На прийняте зерно, що надійшло в рахунок державного замовлення на відповідальне зберігання, заготівельні підприємства виписують прибуткову накладну (ф.№ 13). В накладній вказують кількість (фізична і залікова маса) та якість прийнятого зерна, без оцінки його вартості, вид надходження з записом " у рахунок державного замовлення на відповідальне зберігання".

Як видно із вищенаведеного, в п.5.1. ідеться про механізм документального оформлення здачі-прийомки зерна між заготівельним підприємством та сільськогосподарсь-ким товаровиробником і навіть не згадується про орган казначейства.

Такі документи управління Держказначейства надати не може, оскільки їх наявність в управлінні не передбачена "Порядком надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року", розробленим відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 1997 року № 124"Про задоволення державних потреб у зерні у 1997 році".

Ці документи повинні бути у заготівельному підприємстві та у сільськогосподарського  товаровиробника.

Доказами  надання   відділенню  Державного   казначейства  в   район   щодекадно є довідки про реалізацію зерна та стан повернення бюджетної позички згідно п.6.4. "Порядку формування обсягів та закупівлі зерна і сортового насіння зернових культур за державним замовленням у 1997 році".

У пункті 6. Порядку та його підпунктах ідеться про повернення бюджетної позички заготівельним підприємством у грошовому виразі за реалізовані зерно та продукти його переробки відповідно до встановлених нормативів. Такі кошти ВАТ "Хорольський елеватор " до державного бюджету повертав, що підтверджено п.9 "Довідки про надання і повернення бюджетної позички, наданої на закупівлю зерна , елітного та сортового насіння за держзамовленням 1997 року по ВАТ "Хорольський елеватор" станом на 01.04.2005р.", п.9 "Акту звірки про надання і повернення бюджетної позички, наданої на закупівлю зерна , елітного та сортового насіння за держзамовленням 1997 року по ВАТ "Хорольський елеватор станом на 30 липня 2003р.", копії яких до матеріалів справи додано. Тобто вказаними документами реалізація та перерахування коштів до Державного бюджету підтверджується і Позивач претензій стосовно цього моменту не має.

Крім того суму 56,3 тис. грн., що фігурує в п.9 Довідки підтверджують два документи, а саме :

-  "Відомість повернення бюджетної позички, наданої під держзамовлення1995-1997 pp. та фінансової допомоги 1997 р. по Хорольському району Хорольським елеватором", яку складено у відділенні Держказначейства на підставі платіжних доручень, згідно яких елеватором поверталися кошти бюджетної позички за реалізоване зерно та продукти його переробки та відповідно до фактично поступивших на казначейський рахунок коштів - 20,1 тис.грн.;

- "Спільне протокольне рішення № 3 від 01.08.03р." - 36,2 тис. грн. Копію цього документу до справи додано.

На підставі аналізу наявних у справі матеріалів та доказів суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Стосовно позовної суми в розмірі 132000 грн. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1003 від 11.09.1997р.

Фінансову допомогу по Постанові Кабінету Міністрів України від 11.09.1997р. №1003 "Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 року" було надано сільськогосподарським товаровиробникам грошовими коштами на підставі договорів про надання фінансової допомоги на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 років (у зв"язку зі значним обсягом та формуванням у справи оригінали договорів будуть надані в судове засідання).

Згідно п. 3.2 вказаних договорів "При відсутності коштів сільськогосподарське підприємство (фермерське господарство) повертає фінансову допомогу продовольчим зерном на 01.09.98р. в кількості, що відповідає сумі отриманої фінансової допомоги за цінами, що складуться на біржових торгах України за спотовими контрактами шляхом закладання його на підприємствах ДАК "Хліб України" для державних потреб".

Сільськогосподарські товаровиробники погашали заборгованість за фінансовою допомогою продовольчим зерном шляхом закладання його на ВАТ "Хорольський елеватор", який являвся підприємством ДАК "Хліб України". Факт здачі зерна товаровиробниками на ВАТ "Хорольський елеватор" підтверджується "Довідкою про сільгосппродукцію, поставлену до держресурсів в рахунок погашення заборгованості сільськогосподарських товаровиробників за фінансовою допомогою, отриманою згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.1997р. №1003 станом на 01.10.2001р.",  копію якої додано до матеріалів справи.

У зв"язку з чим заборгованість по фінансовій допомозі, наданій згідно постанови КМУ від 11.09.07р. №1003 для проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997-1998 років, передано елеватору, що підтверджується Актом передачі-прийому заборгованості за фінансову допомогу, надану згідно постанови КМУ від 11.09.07р. № 1003 "Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 років" від 01.10.1998р., згідно якого ВДК у Хорольському районі передає, а ВАТ "Хорольський елеватор" приймає заборгованість за фінансовою допомогою по постанові КМ України №1003. До акту додано додаток до акта передачі-прийому заборгованості за фінансову допомогу, надану згідно постанови КМУ від 11.09.97р. №1003  "Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 років", в якому зазначено в розрізі господарств суму наданої фінансової допомоги, заборгованість по якій передається. Як і Акт передачі-прийому, так і додаток підписано двома сторонами - керівником ВДК у Хорольському районі, який передав та керівником ВАТ "Хорольський елеватор", який прийняв заборгованість.

Відповідач у відзиві посилається на відсутність у матеріалах справи бухгалтерських або банківських документів про підтвердження перерахування  Відповідачеві  і отримання ним суми фінансової допомоги. Однак фінансова допомога надавалася безпосередньо сільськогосподарським товаровиробникам, що передбачено постановою КМУ № 1003.

Щодо Розпорядження КМУ від 01.02.01р. №28-р, то цим розпорядженням дозволено ДАК "Хліб України" реалізувати 4,6 тис. тонн зерна, яке надійшло від сільськогосподарських товаровиробників як погашення заборгованості за надану фінансову допомогу відповідно до постанови КМУ від 11.09.97р. №1003 і зараховане до державних ресурсів. Але, по-перше, ВАТ Хорольський елеватор" був підприємством системи ДАК "Хліб України" по-друге, зерно сільськогосподарські  товаровиробники Хорольського району здавали на ВАТ "Хорольський елеватор". Крім того, розпорядженню КМУ від 01.02.01р. №28-р передувало розпорядження КМУ від 17.06.99р. №568-р, в пункті 3 якого сказано: "Установити, що сільськогосподарська продукція, що поставлена сільськогосподарськими товаровиробниками до державних ресурсів як погашення заборгованості за фінансовою допомогою, використовується з дозволу Кабінету Міністрів України". Тобто розпорядженням №28-р Кабінет Міністрів України якраз і дозволив підприємствам системи ДАК "Хліб України" здійснювати реалізацію зерна. Виходячи з викладеного в розпорядженнях КМУ від 17.06.99о. №568-р та від 01.02.01р. №28-р, ВАТ "Хорольський елеватор", як підприємство системи ДАК  "Хліб України", повинен був лише реалізувати зерно, яке йому здали сільськогосподарські  товаровиробники в рахунок погашення заборгованості за надану їм фінансову допомогу по Постанові Кабінету Міністрів України від 11.09.97р. №1003, а виручені кошти перераховувати на єдиний казначейський рахунок.

Кошти на єдиний казначейський рахунок від ВАТ "Хорольський елеватор" не поступали.

Стосовно позовної суми в розмірі 88129 грн. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.02.1997 року № 124.

Відповідач посилається на пункт 2.1 "Порядок надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року". Але у відповідності до викладеного в цьому ж "Порядку" в пункті 1.2 "Державним замовником на закупівлю продовольчого зерна та сортового насіння є Мінсільгосппрод і ДАК "Хліб України" в особі заготівельних підприємств";  пунктом 1.4 "Визначені Кабінетом Міністрів України обсяги на закупівлю продовольчого зерна та сортового насіння є підставою для укладення заготівельними підприємствами договорів із сільськогосподарсь-кими товаровиробниками. Зазначені договори реєструються в інспекціях заготівель і якості сільськогосподарської продукції та погоджуються з відділеннями Державного казначейства України в районах".

Згідно п. 2.2 "Відділення Державного казначейства України в районах укладають договори із заготівельними підприємствами та сільськогосподарськими товаровиробниками про надання бюджетної позички для авансування закупівлі продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року згідно з додатком №1 на всю суму належного подальшим уточненням фактичного його розміру".  

Бюджетна позичка надавалась сільськогосподарським виробникам шляхом грошових авансів, авансування товарно-матеріальними ресурсами та остаточних розрахунків.

При цьому грошові кошти розподілялися по районах "разом з представництвами ДАК "Хліб України" в Автономній Республіці Крим та областях за погодженням з Мінсільгосппродом Автономної Республіки Крим, облсільгосппродами і повідомляються підвідомчим організаціям та управлінням Державного казначейства..." (п. 3.1 Порядку).

Щодо надання авансів матеріально-технічними ресурсами в п. 4.3 Порядку сказано: "Постачальництво - збутові організації зобов"язані здійснювати поставку матеріально-технічних ресурсів сільськогосподарським товаровиробникам, які уклали договори на зерно і сортове насіння зернових культур з обов"язковим погодженням з ДАК "Хліб України", його представництвами та заготівельними підприємствами і організаціями...", а в п. 4.8 Порядку зазначено: "Управління сільського господарства та продовольства районних держадміністрацій разом з районними інспекціями заготівлі і якості продукції... організовують укладення угод між сільськогосподарськими товаровиробниками, заготівельними підприємствами; підприємствами-виробниками".

Згідно ж п. 4.4 Порядку "Заготівельні підприємства ведуть облік всіх грошових виплат та матеріально-технічних ресурсів, отриманих товаровиробниками під державне замовлення".

Оскільки сільськогосподарський товаровиробник в рахунок наданої йому бюджетної позички здавав зерно на заготівельне підприємство до державних ресурсів (п. 5.2) на ВАТ "Хорольський елеватор", то і бюджетна позичка передавалась на ВАТ "Хорольський елеватор", згідно п. 3.6 "Порядку", в якому "Заготівельні підприємства ведуть особові рахунки про надання бюджетної позички для авансування закупівлі продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням  1997 року в розрізі товаровиробників згідно з додатком №3. У десятиденний термін після завершення видачі авансів відділення Державного казначейства України в районах разом із заготівельними підприємствами складають акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці, наданій для авансування закупівлі продовольчого зерна і сортового насіння (остаточних розрахунків) за державним замовленням 1997 року згідно з додатком 4". Копії актів передачі-прийому до матеріалів справи додано.

Стосовно аргументів, наведених відповідачем щодо ненадання управлінням Держказначейства договорів про надання бюджетної позички; ненадання доказів сплати рахунків сільськогосподарських товаровиробників за матеріально-технічні ресурси та доказів про надання бюджетної позички сільськогосподарським товаровиробникам, то слід зауважити, що зазначені банківські документи підтверджують надання бюджетної позички саме сільськогосподарським виробникам. Сільськогосподарські товаровиробники заборгованість погасили, тому претензій до товаровиробників позивачем не має.

Основним документом, який підтверджує передачу заборгованості за бюджетною позичкою 1997 року на ВАТ "Хорольський елеватор", а Акти прийому-передачі, про які йдеться в п. 3.б "Порядку",

У пункті 6 "Порядку" ідеться про повернення бюджетної позички заготівельним підприємством у грошовому виразі за реалізовані зерно та продукти його переробки відповідно до встановлених нормативів. Такі кошти ВАТ "Хорольсий елеватор" до державного бюджету повертав, що підтверджено п. 9 "Довідки про надання і повернення бюджетної позички, наданої на закупівлю зерна, елітного та сортового насіння за держзамовленням 1997 року по ВАТ "Хорольський елеватор" станом на 01.04.2005р.", п. 9 "Акту звірки про надання і повернення бюджетної позички, наданої на закупівлю зерна, елітного та сортового насіння за держзамовленням 1997 року по ВАТ "Хорольський елеватор" станом на 30.07.2003р.", копії яких додано до матеріалів справи. Тобто вказаними документами реалізація та перерахування коштів до Державного бюджету підтверджується в Хорольською МДПІ претензій стосовно цього не має.

Також, як пояснив представник Хорольської МДПІ, крім повернення позички грошовими коштами до Державного бюджету, вона зменшувалась і іншими шляхами, що випливає із відповідних пунктів зазначених вище "Довідки" та "Акту звірки".

Щодо посилання відповідача на порушення встановленого терміну позовної давності, то частиною 2 ст. 1 Цивільного кодексу України передбачено, що до майнових відносин, заснованих на адміністративному або іншому владному підпорядкуванні однієї сторони другій стороні, а також до податкових, бюджетних відносин цивільне законодавство не застосовується, якщо інше не встановлено законом. Бюджетним законодавством України не встановлені с троки для звернення органів стягнення до суду для стягнення заборгованості по бюджетним позичкам та фінансовим допомогам.  

Позивач в матеріали справи надав належні докази в обґрунтування позовних вимог, які спростовують заперечення відповідача щодо відсутності доказів надання фінансової допомоги та бюджетної позички, а саме довідку та акт звірки про надання та повернення бюджетної позички, акт передачі-прийому заборгованості за фінансову допомогу.

Таким чином  вимоги позивача про стягнення простроченої заборгованості з бюджетної позички  у розмірі 132000 грн. та фінансової допомоги у розмірі 88129 грн. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

На підставі матеріалів справи та керуючись ст.ст.  69-71, 158-163, п. 6 р. VІІ Прикінцеві та перехідні положення  Кодексу адміністративного судочинства України, суд –

П О С Т А Н О В И В :

          1.Позов задовольнити.

 2.Стягнути з відкритого акціонерного товариства  "Хорольський елеватор" ( м.Хорол, вул. Вокзальна, 1, код ЄДРПОУ 00955549):

- заборгованість по фінансовій допомозі в сумі 132000 грн., належну до сплати до Державного бюджету України на р/р 31132404700464 УДК у Хорольському районі,  МФО 831019;

- заборгованість по бюджетній позичці в сумі 88129 грн., належну до сплати до Державного бюджету України на р/р 31235453700464 УДК у Хорольському районі, МФО 831019.

Видати виконавчі листи в порядку, передбаченому ст.258  КАС України

                    Суддя                                                                      Плеханова Л.Б.

Постанова  набирає законної сили після  закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано  заяву  про  апеляційне  оскарження,  але апеляційна  скарга  не  була  подана  у  строк,  встановлений  Кодексом адміністративного судочинства,  постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.

У  разі  подання  апеляційної скарги судове рішення,  якщо його  не  скасовано,  набирає  законної  сили   після   закінчення апеляційного розгляду справи.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду.

Заява  про  апеляційне  оскарження  та  апеляційна  скарга подаються до адміністративного суду  апеляційної  інстанції  через суд  першої  інстанції,  який  ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно  надсилається  особою,  яка  її подає, до суду апеляційної інстанції.

Заява  про  апеляційне  оскарження  подається протягом десяти днів з дня її проголошення. Апеляційна  скарга  на  постанову  суду першої інстанції подається протягом  двадцяти  днів  після  подання  заяви   про   апеляційне оскарження.

          Апеляційна   скарга  може  бути  подана  без  попереднього подання заяви про апеляційне оскарження,  якщо скарга подається  у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення23.10.2008
Оприлюднено10.12.2008
Номер документу2468252
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —20/69

Ухвала від 12.09.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Е.І. Малікова

Рішення від 28.04.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Н.В.

Ухвала від 21.10.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Шилова

Ухвала від 29.08.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Шилова

Ухвала від 10.10.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Шилова

Ухвала від 04.07.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Шилова

Ухвала від 06.08.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Шилова

Ухвала від 06.06.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Шилова

Ухвала від 13.05.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Шилова

Ухвала від 01.06.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Василишин А.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні