ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.06.12 Справа № 27/5014/936/2012
Суддя Лазненко Л.Л., за участю секретаря судового засідання Дрожанової О.В., розглянувши матеріали справи за позовом
Луганської міської ради, м. Луганськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Універсальні технології та матеріали», м. Луганськ
про відшкодування збитків в сумі 359820 грн. 51 коп.
в присутності представників сторін:
від позивача: заступник начальника відділу контрольно-юридичної роботи -ОСОБА_1 , довіреність № И01/03-30/5445/0/2-10 від 24.11.2010;
від відповідача: представник -ОСОБА_2 , довіреність № б/н від 08.06.2012;
В С Т А Н О В И В:
Обставини справи: заявлена вимога про стягнення з відповідача збитків у сумі 359820 грн. 51 коп.
Відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 05.06.2012 оголошена перерва на 12.06.2012.
Відповідач відзивом на позовну заяву від 05.06.2012 просить суд відмовити у задоволені позовних з підстав визначених у відзиві.
Крім того, суд вважає доводи відповідача, щодо публічно-правових відносин між сторонами необґрунтованими.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази, вислухавши представників сторін, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до п. 12 Перехідних Положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні селищні, міські ради, а за межами населених пунктів -відповідні органи виконавчої влади.
На підставі ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», стягують плату за землю, яка в повному обсязі надходить до місцевого бюджету. Несвоєчасне надходження таких платежів призводить до невиконання доходної частини бюджету і, в наслідок цього -неналежного фінансування закладів освіти, охорони здоров'я та інших соціальних програм міста, чим завдається істотна шкода державним інтересам.
Відповідно до діючого законодавства Луганська міська рада, як суб'єкт права на землю комунальної власності, використовує земельні ділянки шляхом передачі їх в оренду зацікавленим особам з метою отримання орендної плати. Підставою для сплати орендарем орендної плати є договір оренди, який набирає чинності після досягнення домовленості та усіх істотних умов, підписання його сторонами і державної реєстрації, відповідно до ст. 16 Закону України «Про оренду землі».
Рішенням Луганської міської ради від 20.07.2009 № 54/26 Концерну «Універсальні технологічні матеріали»передана в оренду терміном на 49 років земельна ділянка площею 1,3625 га за адресою: м. Луганськ, 1-й Оборонний проїзд1, 1 «А»під розміщення будівель та споруд виробничої бази.
Пунктом 4 вказаного рішення передбачено, що відповідачу в трьохмісячний термін необхідно звернутися до Управління нерухомим майном Луганської міської ради для укладення договору оренди землі.
03.01.2012 проведено обстеження з питання дотримання вимог земельного законодавства на землях Луганської міської ради за адресою: м. Луганськ, 1-й Оборонний проїзд 1, 1 «А»відповідачем. При здійсненні самоврядного контролю та обстежені земельні ділянки за вказаною адресою складений акт обстеження, визначення меж, площ та використання земельної ділянки ТОВ «Універсальні технології та матеріали площею 1,3625 га під розміщення будівель та споруд виробничої бази без правовстановлюючих документів.
Відповідно до ст. 125, 126 Земельного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу право оренди земельної ділянки ( у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України), що зумовлювало виникнення у відповідача зобов'язання по оформленню документів, які посвідчують передачу земельної ділянки в оренду.
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до п. 5 ст. 126 Земельного кодексу України Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Як встановлено під час перевірки, у відповідача правовстановлюючі документи на земельну ділянку відсутні, що є порушенням вимог ст.ст. 125 126 Земельного кодексу України.
Рішенням Луганської міської ради від 30.09.2011 № 14/11 «Про питання пов'язані з відшкодуванням збитків у сфері земельних відносин»затверджений порядок відшкодування збитків у сфері земельних відносин. Дане рішення є регуляторним актом -законом, який регулює порядок відшкодування збитків у сфері земельних відносин у місті Луганську. Він застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.
Вказане рішення № 14/11 відповідає всім цим ознакам, прийнятий з додержанням всіх положень вищезазначеного закону та є регуляторним актом, розроблений з метою створення єдиних засад визначення розмірів збитків у сфері земельних відносин завданих територіальній громаді м. Луганська в особі Луганської міської ради та їх відшкодування. Дане рішення було опубліковано у міській щотижневій громадсько-політичній газеті «Жизнь Луганська»12.10.2011 № 42 (1114), а також на сайті Луганського міського голови, Луганської міської ради та її виконавчих органів.
Комісією по визначенню збитків (склад якої затверджений рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 12.10.2011 № 313/5) на засіданні, яке відбулося 26.12.2011 розглянуті матеріали про розрахунок збитків, які нанесені відповідачем у справі, пов'язані з порушенням земельного законодавства та підлягають відшкодуванню внаслідок фактичного користування земельною ділянкою без документів, що посвідчують право на неї.
Акт по визначенню збитків від 12.01.2012 затверджений рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 11.01.2012 № 61/1 свідчить про те, що сума збитків завданих відповідачем територіальній громаді
м. Луганська, в особі Луганської міської ради за користування земельною ділянкою площею 1,3625 га за адресою: м. Луганськ, 1-й Оборонний проїзд 1, 1 «А»без документів, що посвідчують право на неї складає -359820 грн. 51 коп.
Рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 17.01.2012 № 20/3 затверджений акт по визначенню збитків.
Повідомленням від 23.01.2012 № 0216 відповідачу запропоновано у 10-ти денний термін з дня надходження цього повідомлення розглянути його разом з актом про визначення збитків від 12.01.2012, та про результати їх розгляду проінформувати в письмовій формі.
Відповіді на повідомлення від ТОВ «Універсальні технології та матеріали»на адресу позивача не надходило.
Стаття 152 Земельного кодексу України передбачає одним із способів захисту порушеного права відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав. Власник земельної ділянки або земелекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Таким чином, особа, що використовувала земельну ділянку з порушенням прав іншої, повинна відшкодувати збитки нанесені власнику земельної ділянки.
Згідно ст. 156 Земельного кодексу України неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки є підставою для відшкодування збитків позивачу.
Згідно розрахунку збитків, завданих власнику -територіальній громаді
м. Луганська в особі Луганської міської ради Товариством з обмеженою відповідальністю «Універсальні технології та матеріали»за період з 27.08.2009 по 20.12.2011, за користування земельною ділянкою площею 1,3625 га сума становить -359820 грн. 51 коп.
При проведенні розрахунку застосовано ставки орендної плати, які діяли на момент виникнення таких збитків та з урахуванням річної орендної плати за користування земельною ділянкою суб'єктами господарювання у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка затверджена рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Луганська»та рішення Луганської міської ради від 27.05.2011 «9/12 «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м. Луганську».
Згідно довідки міського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації»№ 15/43-826/1 від 22.03.2011 підтверджений факт використання земельної ділянки відповідачем з 15.03.2003.
Відповідно до ст. 290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному бюджетним кодексом України для плати за землю.
Відповідно до ст.ст. 116, 121 Бюджетного кодексу України, бюджетним правопорушенням визначається недоотримання учасником бюджетного процесу встановленого цим кодексом та іншими нормативно-правовими актами порядку складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету чи звіту про виконання бюджету. Особи, винні у порушенні бюджетного законодавства, несуть цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з законом України.
Використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів відповідачем тягне за собою недоотримання коштів до місцевого бюджету та є порушенням діючого законодавства
Таким, чином, кошти, які належить сплатити суб'єкту не є платою за землю в розумінні п. 147 ч. 1 ст. 14 Податкового кодексу України, а є відшкодуванням збитків, нанесених позивачу внаслідок несвоєчасного укладення такого договору.
Згідно до п. 2 ст. 22 Цивільного кодексу України збитками є: зокрема, доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини справи, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
За приписами ст. 34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Отже позивачем правомірно нараховані відповідачу збитки у сумі 359820 грн. 51 коп.
З вищенаведеного вбачається, що вимоги позивача за позовом підтверджені матеріалами справи, відповідають фактичним обставинам та підлягають до задоволення у повному обсязі.
Згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір по справі покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Універсальні технології та матеріали», 1-й Оборонний проїзд 1, 1 «А», м. Луганськ, ідентифікаційний код 24850217 на користь Луганської міської ради збитків у сумі 359820 грн. 51 коп., на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Ленінського району, банк УДК у Луганській області, МФО 804013, код 24046582, р/р 33214812700006, код платежу 13050200, видати наказ позивачу.
Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Дата підписання рішення: 15.06.2012.
Суддя Л.Л. Лазненко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2012 |
Оприлюднено | 19.06.2012 |
Номер документу | 24693332 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Лазненко Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні