17357/11/2070 Харківський окружний адміністративний суд 61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3 П О С Т А Н О В А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И місто Харків 18.06.2012р. справа № 2а- 17357/11/2070 Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Сліденко А.В., за участі секретаря судового засідання - Алексєєнко О.В., розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю науково-технічного підприємства "Контроль та діагностування" до Основ"янської міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова Харківської області Державної податкової служби проскасування рішення, - встановив: Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю науково-технічне підприємство «Контроль та діагностування», звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом (а.с. 2-5), в якому просив скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Червонозаводському районі м. Харкова №0005831520 від 06.12.2011 р. В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що не порушував податкового законодавства, податки обчислював правильно, спірне податкове повідомлення–рішення суперечить ч.3 ст.2 КАС України, оскільки за відсутності визначених законом підстав покладає на платника податків додатковий обов'язок по оплаті грошового зобов'язання на користь Державного бюджету України. Так, позивач вказував про безпідставність посилань ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова Харківської області ДПС на відсутність у контрагента позивача - ТОВ «Спецтрубомонтаж»- свідоцтва платника ПДВ, оскільки дії ДПІ та рішення податкового органу по анулюванню згаданого свідоцтва були визнані протиправними в судовому порядку. Відповідач, Основ'янська МДПІ м. Харкова Харківської області, з поданим позовом не погодився. В обґрунтування заперечень проти позову (а.с. 88-90) відповідач зазначив, що внаслідок порушення ТОВ НТП «Контроль та діагностування»вимог п.198.6 ст.198, п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України платником податків завищено суму податкового кредиту з ПДВ за рахунок безпідставного відображення в обліку та віднесення на розрахунки з державою показників первинних документів, складених контрагентом –ТОВ «Спецтрубомонтаж», котрий не був платником ПДВ на час здійснення спірних господарських операцій. Суд, вивчивши доводи позову та заперечень проти нього, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів. За матеріалами справи судом встановлено, що позивач, ТОВ НТП «Контроль та діагностування», пройшов передбачену законодавством процедуру державної реєстрації, набув правового статусу юридичної особи, включений до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України з ідентифікаційним кодом - 30511445, знаходиться на обліку як платник податків, зборів (обов'язкових платежів) в Основ'янській МДПІ м. Харкова Харківської області ДПС. 25.11.2011р. ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова (юридичним та фактичним правонаступником якої є відповідач по справі) була проведена документальна невиїзна перевірка податкової декларації з податку на додану вартість ТОВ НТП «Контроль та діагностування»(ідентифікаційний код - 30511445) за липень, серпень 2011 р. Результати перевірки оформлені актом від 25.11.2011р. №6458/15-215/30511445 від (а.с. 9-12). 06.12.2011 р. з посиланням на даний акт ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова було винесено податкове повідомлення-рішення №0005831520 про збільшення грошового зобов'язання з податку на додану вартість у загальній сумі 34.449,43 грн. (основний платіж –22.939,62 грн., штрафні (фінансові) санкції –11.469,81 грн.) (а.с. 8). Як з'ясовано судом, фактичною підставою для винесення спірного рішення слугувало відображене в акті від 25.11.2011 р. №6458/15-215/30511445 судження суб'єкта владних повноважень про порушення ТОВ НТП «Контроль та діагностування»п.198.6 ст.198, п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, а саме: завищення суми податкового кредиту з ПДВ за рахунок безпідставного відображення в обліку показників первинних документів, складених контрагентом –ТОВ «Спецтрубомонтаж», котрий не є платником ПДВ. Оглянувши текст акту перевірки, дослідивши наявні у справі документи, суд встановив, що єдиним мотивом, на підставі якого суб'єкт владних повноважень дійшов такого судження, є виключно відсутність у контрагента позивача - ТОВ «Спецтрубомонтаж»- свідоцтва платника ПДВ, анульованого актом ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова від 15.06.2011р. Жодних інших мотивів суб'єктом владних повноважень в основу спірного рішення не покладено, що визнано представником ДПІ в судовому засіданні. Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб'єктом владних повноважень в основу спірного рішення, а також суджень, відображених суб'єктом владних повноважень в акті від ТОВ НТП «Контроль та діагностування», на відповідність вимогам ч.3 ст.2 КАС України, суд встановив наступне. З наявних у справі документів вбачається, що 29.06.2011 р. між позивачем, ТОВ НТП «Контроль та діагностування»(в якості замовника), та ТОВ «Спецтрубомонтаж»(в якості виконавця) було укладено письмовий правочин у формі договору підряду № 83, предметом якого є виконання поточного ремонту аудиторії №20 в учбовому корпусі Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди за адресою: м. Харків, вул. Чернишевській, 60 (а.с. 84). 29.06.2011 р. між позивачем, ТОВ НТП «Контроль та діагностування»(в якості замовника), та ТОВ «Спецтрубомонтаж»(в підрядника) було укладено письмовий правочин у формі договору підряду № 84, предметом якого є виконання поточного ремонту актового залу та кабінету паспортистки гуртожитку № 4 ХНПУ ім. Г.С. Сковороди за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців-Широнінців, 41А (а.с. 85). 11.08.2011 р. між позивачем, ТОВ НТП «Контроль та діагностування»(в якості замовника), та ТОВ «Спецтрубомонтаж»(в підрядника) було укладено письмовий правочин у формі договору підряду № 96, предметом якого є виконання поточного ремонту каналізації в корпусах №№ 1, 2, 3 та гуртожитку №5 ХНПУ ім. Г.С. Сковороди за адресою: м. Харків, вул. Людвіга Свободи, 53Б (а.с. 86). 11.08.2011 р. між позивачем, ТОВ НТП «Контроль та діагностування»(в якості замовника), та ТОВ «Спецтрубомонтаж»(в підрядника) було укладено письмовий правочин у формі договору підряду № 97, предметом якого є виконання поточного ремонту санвузлів на 2-му та 3-му поверсі в учбовому корпусі ХНПУ ім. Г.С. Сковороди за адресою: м. Харків, вул. Чернишевській, 60 (а.с. 87). На вимогу суду позивачем надані копії виписаних ТОВ «Спецтрубомонтаж»податкових накладних №214 від 27.07.2011 р. на суму 16.233,19 грн. (у т.ч. ПДВ - 2.705,53грн.) (а.с. 24), №212 від 27.07.2011 р. на суму 7.947,97 грн. (у т.ч. ПДВ - 1.324,66 грн.) (а.с. 23), №143 від 22.08.2011 р. на суму 71.430,48 грн. (у т.ч. ПДВ - 11.905,08 грн.) (а.с. 21), №168 від 26.08.2011 р. на суму 42.026,12 грн. (у т.ч. ПДВ - 7.004,35 грн.) (а.с. 22). У ході розгляду справи судом встановлено, що жодних зауважень чи претензій до правоздатності і дієздатності юридичних осіб, які є сторонами спірних правочинів, до законності отримання ТОВ «Спецтрубомонтаж»ліцензії на здійснення господарської діяльності у сфері будівництва, відповідності спірних правочинів вимогам закону, належності складання первинних документів за спірними правочинами ДПІ ані при проведенні перевірки, ані в ході судового розгляду не має. Судом також достеменно встановлено, що мотиви відсутності в дійсності об'єктів, на яких здійснювались спірні господарські операції або відсутності результатів таких господарських операцій не були покладені суб'єктом владних повноважень в основу спірних рішень. Відтак, з огляду на приписи ст.ст.6, 8 і 19 Конституції України, ст.2 і 11 КАС України суд не вбачає підстав для дослідження в ході розгляду справи цих обставин, позаяк зміна судом як фактичних, так і юридичних мотивів прийняття суб'єктом владних повноважень спірного правового акту індивідуальної дії чинним процесуальним законодавством не передбачена. Окрім того, вирішуючи спір, суд бере до уваги, що згідно з ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. З положень наведеної норми процесуального закону слідує, що адміністративному суду при вирішенні адміністративного спору належить перевірити, зокрема, обґрунтованість саме тих висновків, стосовно обставин спірних правовідносин, які покладені суб'єктом владних повноважень в основу спірного рішення. Перевірка судом інших обставин спірних правовідносин виходить за межі предмету доказування в адміністративній справі і має своїм фактичним наслідком перебирання судом на себе функцій суб'єкта владних повноважень, а правовим –мотивування спірного рішення додатковими фактичними підставами, що не відповідає запровадженому ст.6 Конституції України принципу розподілу державної влади та запровадженому ст.8 Конституції України принципу верховенства права. За таких обставин, при вирішенні справи суду належить перевірити саме обґрунтованість судження ДПІ про порушення позивачем вимог п.198.6 ст.198, п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, а саме: завищення суми податкового кредиту з ПДВ за рахунок безпідставного відображення в обліку показників первинних документів, складених контрагентом –ТОВ «Спецтрубомонтаж», котрий не є платником ПДВ. Розглядаючи справу по суті суд зважає, що відповідно до п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу. У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати виписки податкової накладної. Платники податку, що застосовували касовий метод до набрання чинності цим Кодексом або застосовують касовий метод, мають право на включення до податкового кредиту сум податку на підставі податкових накладних, отриманих протягом 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунка платника податку. Для банківських установ при одержанні ними права власності на заставне майно з метою подальшого продажу таке право зберігається до моменту продажу такого заставленого майна. Згідно з п. 201.10 п. 201 Податкового кодексу України податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Як вбачається з матеріалів справи, рішенням ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова від 15.06.2011 р. № 370 було анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість контрагента позивача –ТОВ «Спецтрубомонтаж». Правомірність вказаного рішення була предметом судової перевірки по справі Харківського окружного адміністративного суду №2-а-8300/11/2070. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 19.07.2011 р. по справі №2-а-8300/11/2070 позов ТОВ «Спецтрубомонтаж»до ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії задоволено повністю, визнано протиправним та скасовано рішення ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова №370 від 15.06.2011 р. про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, зобов'язано ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова поновити реєстрацію ТОВ «Спецтрубомонтаж»як платника ПДВ шляхом внесення запису про скасування (відміну) анулювання реєстрації до реєстру платників податку на додану вартість. Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2011 р. названу постанову окружного адміністративного суду було залишено без змін. Ухвалою Вищого адміністративного суду України постанова Харківського окружного адміністративного суду від 19.07.2011 р. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2011 р. було залишено без змін. Частиною 1 ст.72 КАС України передбачено, що обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. З огляду на приписи ст.ст. 8 і 19 Конституції України, ст.ст.7-11, 14 КАС України окружний адміністративний суд не знаходить правових підстав для залишення згаданих судових рішень поза увагою при розгляді і вирішенні спору по суті. Листом від 02.08.2010р. №1172/11/13-10 "Щодо анулювання реєстрації платників податку на додану вартість" Вищий адміністративний суд України довів правову позицію, згідно з якою у разі набрання законної сили рішенням про задоволення зазначених позовних вимог та визнання протиправним рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість відповідне рішення податкового органу вважається протиправним з моменту його прийняття. Наведене означає, що таке рішення податкового органу не створює будь-яких правових наслідків. Тому протиправно анульоване свідоцтво платника податку на додану вартість слід вважати чинним протягом усього часу від моменту його видачі, у тому числі в період від дати прийняття протиправного рішення про анулювання такого свідоцтва до набрання чинності відповідним рішенням суду. Харківський окружний адміністративний суд вважає, що наведена правова позиція Вищого адміністративного суду України має бути в обов'язковому порядку застосована до спірних правовідносин, а відтак, станом на дату вирішення судом спору по суті, а також станом на дату прийняття ДПІ спірного рішення про збільшення грошових зобов'язань контрагент позивача мав правовий статус платника ПДВ, належних та допустимих в розумінні ст.70 КАС України доказів втрати такого статусу матеріали справи не містять. Статтею 86 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (ч.1 ст.86); ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили (ч.2 ст.86); суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності (ч.3 ст.86). Керуючись положеннями наведеної норми процесуального закону, перевіряючи обґрунтованість доводів позивача і відповідача, суд робить висновок, що викладене в акті перевірки судження відповідача про порушення ТОВ НТП «Контроль та діагностування»п.198.6 ст.198, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України є помилковим. З огляду на положення ст.71 КАС України та беручи до уваги приписи п. 4.1 ст.4 Податкового кодексу України, котрими встановлена презумпція правомірності рішень платника податків, суд доходить висновку, що поданих суб'єктом владних повноважень доказів є явно недостатньо для висновку про правомірність спірного податкового повідомлення-рішення, а витребування судом додаткових доказів (з приводу обставин не досліджених податковим органом при проведенні перевірки, не відображених в акті перевірки та не покладених в основу спірного рішення на момент його винесення) матиме наслідком підміну мотивів, покладених суб'єктом владних повноважень в основу спірного рішення. Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. Оскільки судовим розглядом встановлено факт порушення спірним податковим повідомленням-рішенням прав та охоронюваних законом інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин, то позов належить задовольнити. Керуючись ст.ст. 8 і 19 Конституції України, ст.ст.7-11, ст.ст.158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, - постановив: Адміністративний позов ТОВ НТП «Контроль та діагностування»до Основ'янської МДПІ м. Харкова Харківської області ДПС про скасування рішення –задовольнити. Скасувати в повному обсязі податкове повідомлення - рішення Державної податкової інспекції у Червонозаводському районі міста Харкова №0005831520 від 06.12.2011р. Постанова набирає законної сили згідно з ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова чи ухвала суду не набрала законної сили. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду згідно з ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: шляхом подачі через Харківський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення (у разі застосування судом ч.3 ст.160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, у разі повідомлення суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч.4 ст.167 цього Кодексу, про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду) апеляційної скарги з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції. Суддя А.В. Сліденко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2012 |
Оприлюднено | 21.06.2012 |
Номер документу | 24788656 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Сліденко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні