Рішення
від 15.06.2012 по справі 2/5005/4336/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

14.06.12 р. Справа № 2/5005/4336/2012

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Елвас", м. Дніпропетровськ

до Відповідача-1: Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

Відповідача-2: Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

про визнання протиправними дій комісії Дніпропетровської міськради по визначенню розміру збитків та скасування п. 2 рішення Виконавчого комітету Дніпропетровської місьради "Про затвердження акту комісії з визначення розміру збитків, заподіяних Міській раді, власникам землі та землекористувачам при використанні земельних ділянок" від 24.04.2012 року № 395 та рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради "Про затвердження акту комісії з визначення розміру збитків, заподіяних Дніпропетровській міськраді, власникам землі та землекористувачам при використанні земельних ділянок від 23.12.2011 року" № 1780 від 28.12.2011 р.

Суддя Боділовська М.М.

Секретар судового засідання Хавіна О.С.

Представники:

Від Позивача: ОСОБА_1, довіреність б/н 01.04.12р., ОСОБА_2 б/н від 01.04.12р.

Від Відповідача-1 : не з'явився

Від Відповідача-2: не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

Розглядається позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Елвас" до Відповідача-1: Дніпропетровської міської ради, Відповідача-2: Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради про визнання протиправними дій комісії Дніпропетровської міськради по визначенню розміру збитків та скасування п. 2 рішення Виконавчого комітету Дніпропетровської міськради "Про затвердження акту комісії з визначення розміру збитків, заподіяних Міській раді, власникам землі та землекористувачам при використанні земельних ділянок" від 24.04.2012 року № 395 та рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради "Про затвердження акту комісії з визначення розміру збитків, заподіяних Дніпропетровській міськраді, власникам землі та землекористувачам при використанні земельних ділянок від 23.12.2011 року" № 1780 від 28.12.2011 р.

В судовому засіданні 05.06.2012 року представник Відповідачів заявив клопотання про відкладення розгляду справи, в зв'язку із необхідністю підготувати відзиви на позов. Суд клопотання задовольнив, в судовому засіданні оголосив перерву до 14.06.2012 року.

Позивач підтримує позовні вимоги.

Відповідачі в судове засідання 14.06.2012 року представників не направили, відзиви на позов не надіслали.

За вказаних обставин суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами, відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення, відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника Позивача, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Дніпропетровської міської ради № 395 від 24.04.2012 р., внесено зміни до рішення Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 28.12.2011 р. № 1780 "Про затвердження актів комісії з визначення розміру збитків, заподіяних Дніпропетровській міській раді, власникам землі та землекористувачам при використанні земельних ділянок, від 23.12.2011 р.", та наведено Акт № 9 комісії з визначення розміру збитків, заподіяних Дніпропетровській міській раді, власникам землі та землекористувачам при використанні земельних ділянок, від 23.12.2011 р. у новій редакції. Згідно Акту територіальна громада міста, як власник земельної ділянки, внаслідок обмеження своїх прав використанням земельної ділянки не за цільовим призначенням Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Елвас", площею 5 938 кв. м., для розміщення цеху з виробництва жерстяної тари на вул. Липова у районі будівлі № 1-п (вул. Курсанта Скоробогатька, 5) Самарського району м. Дніпропетровська, з 16.09.2011 р. по 23.12.2011 р., не одержала доход у вигляді орендної плати за землю до міського бюджету у розмірі 29 480 грн. 88 коп., що спричинило заподіяння збитків у вказаному розмірі.

02.12.2009 р. рішенням Дніпропетровської міської ради № 259/52 була затверджена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку та передана ТОВ "Торговий дім "Елвас" земельна ділянка площею 2, 0271 га (кадастровий номер 1210100000:09:459:0058) в оренду для завершення будівництва цеху з виробництва жерстяної тари по вул. Липовій у районі будівлі № 1 (вул. Курсанта Скоробогатька, 5).

Відповідно до вимог п. 4.2. рішення Дніпропетровської міської ради № 259/52 22.02.2010 р. між Позивачем та Відповідачем-1 було укладено Договір оренди землі зареєстрований 03.03.2010 р. за № 041010400131.

Згідно Договору оренди, земельна ділянка передається в оренду для завершення будівництва цеху з виробництва жерстяної тари. Цільове призначення земельної ділянки: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. ТОВ "Торговий дім "Елвас" повинно у визначений договором строк з моменту введення об'єкта в експлуатацію звернутися до міської ради для забезпечення оформлення документів на право користування земельною ділянкою по фактичному розміщенню об'єкта.

Містобудівним висновком ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради № 03/4461 від 16.10.2008 р. про почергове проектування та будівництво об'єкта було визначено черговість будівництва цеху з виробництва жерстяної тари. Засіданням постійної комісії з питань архітектури та містобудування Дніпропетровської міської ради були розглянуті матеріали надані ГловАПУ стосовно почергового будівництва цеху з виробництва жерстяної тари (витяг з протоколу № 136 від 07.04.2010 р.). Засіданням постійної комісії з питань земельних відносин і охорони навколишнього середовища Дніпропетровської міської ради були розглянуті матеріали стосовно почергового будівництва цеху з виробництва жерстяної тари (витяг з протоколу № 165 від 21.04.2010 р.).

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 06.10.2010 р. № 88/61 відповідно до висновку ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради від 16.10.2008 р. № 03/4461, витягів з протоколів постійної комісії міської ради з питань архітектури та містобудування від 07.04.2010 р. № 136, постійної комісії міської ради з питань земельних відносин і охорони навколишнього середовища від 21.04.2010 р. № 165 було погоджено Позивачу почергове будівництво, що включає в себе декілька етапів будівництва та прийняття в експлуатацію цеху з виробництва жерстяної тари у межах наданої замовнику земельної діялнки.

Позивач на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 29.09.2010 р. № 3275 "Про оформлення права власності ТОВ "Торговий дім "Елвас" оформив право приватної власності на об'єкт нерухомого майна, прийнятий в експлуатацію, за адресою: вул. Курсанта Скоробогатька, 5.

Згідно наказу Мінфіну "Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 18 "Будівельні контракти" від 28.04.2001 р. № 205 об'єкт будівництва - сукупність будівель і споруд або окремі будівлі і споруди, будівництво яких здійснюється за єдиним проектом. Згідно наказу Держбуду України "Про Доповнення № 3 до ДБН Д.1.1-1-2000 "Правила визначення вартості будівництва" від 07.05.2002 р. № 80 черга будівництва - це визначена проектною документацією сукупність об'єктів виробничого призначення (або їх частин), введення в дію яких забезпечує випуск продукції або надання послуг та безпечну експлуатацію цих об'єктів. Згідно постанови КМУ "Про затвердження Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві" від 01.08.2005 р. № 668 закінчені роботи - роботи, виконані підрядником відповідно до договору підряду, проектної та кошторисної документації.

Позивач стверджує, що черга будівництва є складовою частиною об'єкта будівництва, тобто обов'язок Позивача щодо звернення до міської ради для оформлення документів на право користуватися земельною ділянкою по фактичному розміщенню об'єкта наступає тільки після здачі в експлуатацію усього об'єкта, а не його частини.

Відповідачем-2 було складено Акт № 9 відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284 "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам" та рішення виконкому міської ради від 22.07.2010 р. № 2693 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 16.09.2004 р. № 2509 "Про створення комісії з визначення розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам" про заподіяння збитків ТОВ "Торговий дім "Елвас" у розмірі 29 480 грн. 88 коп. у зв'язку із використанням земельної ділянки площею 5 938 кв. м., для розміщення цеху з виробництва жерстяної тари на вул. Липова у районі будівлі № 1-п (вул. Курсанта Скоробогатька, 5) Самарського району м. Дніпропетровська не за цільовим призначенням.

Позивач вважає, що при визначенні розміру збитків Відповідач-1 мав керуватися розрахунком, зробленим територіальними органами інспекції Міністерства екології та природних ресурсів України або Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель Держкомзему та її територіальними підрозділами на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 р. № 963.

Відповідно до статей 22, 1166 Цивільного кодексу України та статті 224 Господарського кодексу України для застосування такого заходу відповідальності як стягнення збитків слід встановлювати наявність у діях винної особи усіх елементів складу цивільного правопорушення: - протиправної поведінки; - збитків; - причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; - вини.

Позивач стверджує про відсутність факту використання земельної ділянки не за цільовим призначенням з наступних підстав.

Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, зокрема на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Також земельним законодавством визначено, які землі належать до тієї чи іншої категорії, та для чого вони можуть використовуватися, а саме: глава 13 - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Тобто, не може вважатися використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, якщо вона використовується в межах будь якої категорії, відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України.

Відповідачі від участі у розгляді справи ухилилися, заперечень до позову не надали.

Розглянувши матеріали справи і заслухавши пояснення представника Позивача, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284. Відповідно до п. п. 1, 2 Порядку власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок; розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники державних органів земельних ресурсів і фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки. Якщо збитки заподіяні погіршенням якості земель або приведенням їх у непридатність для використання за цільовим призначенням, до складу комісій включаються також представники територіальних органів Держсільгоспінспекції, санітарно-епідеміологічних і природоохоронних органів.

Результати роботи комісій оформляються актами, які затверджуються органами, що створили комісії.

Відповідно до п. 3 Порядку визначення та відшкодування збитків, відшкодуванню підлягають, зокрема, інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 р. № 963 затверджена Методика визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу. Методика спрямована на визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

Згідно п. 7 Методики , розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться інспекціями Мінприроди або Держсільгоспінспекцією та її територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, -територіальними органами Держсільгоспінспекції на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 р. № 1619.

Листом Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель Державного комітету України по земельним ресурсам від 03.04.2008 р. № 6-8-841 надані роз'яснення, відповідно до яких розрахунок розміру шкоди, заподіяної земельним ресурсам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, який здійснено Держземінспекцією та її територіальними органами, затвердженню будь якими іншими органами не підлягає.

Згідно п. 3.8. Постанови Пленуму Вищого господарського суду від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" вирішуючи спори за позовами органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, шкоди у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди, крім спеціальних норм, повинні брати до уваги загальні положення статті 22, глави 82 ЦК України, частини другої статті 224 ГК України. Для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати як наявність у діях винної особи усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини), так і ступінь вини в розумінні статті 1193 ЦК України. Мають бути враховані обставини вчинення господарюючими суб'єктами дій щодо оформлення землекористування та своєчасного виявлення контролюючими органами фактів користування земельними ділянками без оформлення правовстановлюючих документів, а також вчинення дій щодо спонукання суб'єкта оформити право землекористування. Згідно наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 р. № 110 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 р. № 963" підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення правопорушення:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;

- протокол про адміністративне правопорушення;

- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);

- акт обстеження земельної ділянки.

Підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

Обов'язок Позивача звернутися до міської ради для забезпечення оформлення документів на право користування земельною ділянкою відповідно до п. 6.4 Договору оренди землі повинен наступити після введення об'єкта в експлуатацію.

Судом встановлено, що на час розгляду справи об'єкт Позивачем не добудований; обов'язок Позивача звернутися до міської ради для забезпечення оформлення документів на право користування земельною ділянкою має наступити після введення в експлуатацію безпосередньо усього об'єкту будівництва, що складається з черг, погоджених рішенням Дніпропетровської міської ради № 88/61 від 06.10.2010 р.

Відповідно до ст. ст. 19, 20, 65, 66 Земельного кодексу України до земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під'їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд; види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою; землями промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності. Порядок використання земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення встановлюється законом.

До земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під'їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд. Землі промисловості можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Позивач отримав земельну ділянку у встановленому законом порядку для завершення будівництва цеху з виробництва жерстяної тари, завершення будівництва першої черги не призвело до зміни цільового призначення землі, оскільки земельна ділянка використовується в межах тієї ж категорії, якої її було надано, а саме: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Позивач користується земельною ділянкою на підставі Договору оренди землі від 22.02.2010 р. згідно з її цільовим призначенням, в межах категорії - землі промисловості дотриманням чинного законодавства.

Дослідивши матеріали і обставини справи, суд встановив наявність підстав для задоволення позову. Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України на Відповідачів належить покласти судові витрати в рівних долях.

Керуючись викладеним, ст. ст. 49, 75, 77, 82-85, 116-117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії комісії Дніпропетровської міської ради по визначенню розміру збитків, заподіяних Дніпропетровській міській раді, власникам землі та землекористувачам, при використанні земельних ділянок, та складанню акту № 9 від 23.12.2011 р.

Скасувати п. 2. рішення Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради "Про затвердження акту комісії з визначення розміру збитків, заподіяних Дніпропетровській міській раді, власникам землі та землекористувачам при використані земельних ділянок" № 395 від 24.04.2012 р. та рішення Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради "Про затвердження акту комісії з визначення розміру збитків, заподіяних Дніпропетровській міській раді, власникам землі та землекористувачам при використані земельних ділянок, від 23.12.2011 р." № 1780 від 28.12.2011 р.

Стягнути з Дніпропетровської міської ради (49000, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 75; код ЄДРПОУ 26510514; р/р № 35418055000214 в УДКУ Дніпропетровської області, МФО 805012) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Елвас" (49005, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 17/в; код ЄДРПОУ 31737080; ІПН 317370804636, свід. № 04193263; р/р 26002900697961 у філії ПУМБ, м. Дніпропетровськ, МФО 305813) 536, 50 грн. (п'ятсот тридцять шість грн. 50 коп.) судового збору.

Стягнути з Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради (49000, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 75; код ЄДРПОУ 02740296) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Елвас" (49005, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 17/в; код ЄДРПОУ 31737080; ІПН 317370804636, свід. № 04193263; р/р 26002900697961 у філії ПУМБ, м. Дніпропетровськ, МФО 305813) 536, 50 грн. (п'ятсот тридцять шість грн. 50 коп.) судового збору.

Видати накази.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржено протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Суддя М.М. Боділовська

Повне рішення підписано 18.06.2012 року

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення15.06.2012
Оприлюднено22.06.2012
Номер документу24793933
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2/5005/4336/2012

Ухвала від 14.06.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Боділовська Марина Михайлівна

Рішення від 15.06.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Боділовська Марина Михайлівна

Ухвала від 16.05.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Боділовська Марина Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні