УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2012 р.Справа № 2а-1870/8713/11 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Курило Л.В.
Суддів: Бенедик А.П. , Калиновського В.А.
за участю секретаря судового засідання Дерев'янко А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Приватного підприємства "Щит" на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 24.01.2012р. по справі № 2а-1870/8713/11
за позовом Управління Пенсійного фонду України в м.Сумах
до Приватного підприємства "Щит"
про стягнення заборгованості,
ВСТАНОВИЛА:
05.12.2011 року позивач - Управління Пенсійного фонду України в м. Сумах - звернулось до суду з позовом до Приватного підприємства "Щит" про стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків та фінансових санкцій в сумі 53497 грн. 96 коп.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач, який згідно п.1 ч.1 ст.14 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"є страхувальником і був зареєстрований як платник страхових внесків в управлінні Пенсійного фонду України в Ковпаківському районі м. Суми (далі -УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми), всупереч вимог Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"за період з травня 2009р. по грудень 2010р. не сплатив у передбачений законом строк та у належному розмірі страхові внески, донараховані за результатами перевірки в загальній сумі 32161грн. 30 коп. Крім того за донарахування територіальним органом Пенсійного фонду сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків до відповідача рішенням від 11.04.2011р. за №1002 були застосовані фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 21336 грн. 66 коп., які також станом на момент звернення з позовом до суду залишилися не сплаченими.
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 24.01.2012 року адміністративний позов управління Пенсійного фонду України в м. Сумах до приватного підприємства "Щит" про стягнення заборгованості -задоволено.
Стягнуто з приватного підприємства "Щит" (код ЄДРПОУ 23293720, м. Суми, вул. Рибалко, 2) на користь управління Пенсійного фонду України в м. Сумах (м. Суми-24, вул. Харківська, 35, пот/рах 37195005001820 (36,8%), пот/рах 37195083001820 (3,6%) ГУДКУ у Сумській області, МФО 837013, код 37429970) 32161грн.30коп. - заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, 21336 грн. 66 коп. - заборгованості зі сплати фінансових санкцій, разом стягнуто 53497грн.96коп. (п'ятдесят три тисячі чотириста дев'яносто сім гривень 96 коп.)
Відповідач, не погодившись із судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 26.11.2010 року та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на прийняття оскаржуваної постанови при неповному з'ясування обставин справи, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також на доводи та обставини, викладені в апеляційній скарзі.
Представник позивача надав письмові заперечення нат апеляційну скаргу.
Представник відповідача в судове засідання суду апеляційної інстанції не прибув, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений своєчасно та належним чином.
Представник позивача в судове засідання суду апеляційної інстанції не прибув, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений своєчасно та належним чином.
Згідно ч.1 ст. 41 КАС України суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. У разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до ч. 4 ст. 196 КАС України, неприбуття в судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час та місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Колегія суддів, заслухавши суддю -доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми згідно Постанови Кабінету Міністрів України "Про утворення територіальних органів Пенсійного фонду України"від 27.07.2011р. за №803 припинило свою діяльність через реорганізацію шляхом злиття з управлінням Пенсійного фонду України в Зарічному районі м. Суми, в результаті чого, утворено управління Пенсійного фонду України в м. Сумах, якому як правонаступнику перейшли права та обов'язки управління Пенсійного фонду України в Зарічному районі м. Суми та управління Пенсійного фонду України в Ковпаківському районі м. Суми, а тому УПФУ в м. Сумах є належним позивачем у даній справі.
Матеріалами справи підтверджується, що ПП "Щит"зареєстровано як юридичну особу та включено до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, відповідно до п.1 ч.1 ст. 14, п.1 ст. 11 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"є страхувальником та зареєстровано як платник страхових внесків в УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми, що підтверджується копією заяви про реєстрацію в органах Пенсійного фонду (а.с.4), копією свідоцтва про державну реєстрацію (а.с.4), копією довідки з ЄДРПОУ (а.с.5), копією довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.6-7).
УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми проведена перевірка з питань повноти нарахування, обчислення, своєчасності сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та інших платежів до Пенсійного фонду України за період з 01.05.2009 року по 01.01.2011 року.
За результатами перевірки ПП "Щит", проведеної з 01.05.2009 року по 01.01.2011 року, складено акт про результати планової перевірки №70 від 31.03.2011року, під час якої встановлено порушення ПП "Щит", а саме - заниження загальної суми виплат, на які нараховуються страхові внески у травні 2009р.-грудні 2010р. та заниження належних до сплати сум страхових внесків у травні 2009р.-грудні 2010р. За результатами перевірки відповідачу донараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, за ставкою 33,2%,4% в сумі 32161грн. 30коп. та виставлена вимога за №Ю-116/1 від 31.03.2011 року. (а.с.8-10)
На підставі ч.9 ст.106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми 11.04.2011 року за результатами проведеної перевірки винесено рішення про застосування фінансових санкцій за донарахування органом Пенсійного фонду України або страхувальником сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків №1002, яким до ПП "Щит" застосовано фінансові санкції у вигляді сплати штрафу в розмірі 21336грн. 66 коп. (а.с. 12)
ПП "Щит" до Головного управління Пенсійного фонду України оскаржено акт перевірки та вимогу Ю 116/1 від 31.03.2011р., яка отримана підприємством 05.04.2011р. (а.с.60).
Подана скарга через невідповідність її вимогам Порядку розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення про накладення штрафу, нарахування пені та заяв страхувальників при узгодженні ними вимоги про сплату недоїмки зі сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003р. за №21-2, залишена без розгляду. (а.с.58-59).
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що донарахування страхових внесків за 2009р.-2010р. здійснено позивачем відповідно до норм чинного законодавства, зокрема спеціального Закону №1058-IV, Інструкції №21-1, рішення про застосування санкцій не оскаржене та є чинним, а тому відповідач у встановлений строк повинен був сплатити донараховану суму страхових внесків та суму санкцій, зазначену у рішенні. Враховуючи, що на момент розгляду справи відповідачем, суми страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та сума санкцій не сплачені у строки, визначені статтями 20, 106 Закону №1058-ІV, у зв'язку з чим за ПП "Щит"утворилася заборгованість з їх сплати на загальну суму 53497грн.96коп., що підтверджується карткою особового рахунку платника (а.с.56-57), суд приходить до висновку, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, донарахованих на підставі акта перевірки за №70 від 31.03.2011р. та санкцій в загальному розмірі 53497грн.96коп. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.
Відповідно до п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування"стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій.
На період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.
Так, відповідно до п.6 ч.2 ст. 17 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, страхувальник зобов'язаний нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески. Згідно ч.2 ст. 20 вказаного Закону обчислення страхових внесків застрахованих осіб, зазначених у пунктах 1, 2, 5 - 7, 9, 10, 12, 15, 17 і 18 статті 11 цього Закону, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Відповідно до п.п.4.1.,4.2 ст. 4 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України від 19.12.2003р. за №21-1 (далі -Інструкція №21-1), в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, розміри страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування встановлюються відповідно до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування"для платників, зазначених у підпунктах 2.1.1 та 2.1.2 пункту 2.1 цієї Інструкції, в даному випадку -для відповідача за ставкою 33,2 відсотка суми фактичних витрат на оплату праці (грошового забезпечення) працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України "Про оплату праці", що підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця та допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю.
Для підприємств, установ, організацій, де працюють інваліди, внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування визначаються окремо за ставкою 4 відсотки сум фактичних витрат на оплату праці (грошового забезпечення) працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України "Про оплату праці", що підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю для працюючих інвалідів та за ставкою 33,2 відсотка від сум фактичних витрат на оплату праці (грошового забезпечення) працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати, та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України "Про оплату праці", що підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю для інших працівників такого підприємства.
Згідно ч.3 ст. 20 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", обчислення страхових внесків територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється на підставі складених актів перевірки правильності нарахування та сплати страхових внесків, звітності, що подається страхувальником, бухгалтерських та інших документів, що підтверджують суму заробітної плати (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески. Обчислення територіальними органами Пенсійного фонду сум страхових внесків за минулі періоди провадиться виходячи з розміру страхового внеску, що діяв на день нарахування виплат (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Згідно ч.2 ст. 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", що діяли до 01.01.2011р. суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених частиною третьою статті 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків (недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.
Відповідно до ч. 13 ст. 106 вказаного закону суми пені та штрафів, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, підлягають сплаті страхувальником, банком чи організацією, яка здійснює виплату і доставку пенсій, протягом десяти робочих днів з дня одержання відповідного рішення. При цьому в цей же строк страхувальник, банк чи організація, яка здійснює виплату і доставку пенсій, має право оскаржити зазначене рішення до вищого органу Пенсійного фонду або в судовому порядку з одночасним обов'язковим письмовим повідомленням про це відповідного виконавчого органу Пенсійного фонду, яким прийнято це рішення.
Матеріалами справи підтверджується, що рішення про застосування фінансових санкцій за донарахування органом Пенсійного фонду України або страхувальником сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків від 11.04.2011р. за №1002 отримано ПП "Щит" - 14.04.2011р. (а.с.12), не оскаржене та є чинним.
В апеляційній скарзі відповідач посилається на те, що донарахування страхових внесків позивачем є незаконним, оскільки ПП "Щит"відповідно до Указу №727/98 звільнений від сплати даних внесків.
Матеріалами справи підтверджується, що ПП "ЩИТ" в період з 2009р.-2010р. перебував на спрощеній системі оподаткування, особливості перебування на якій було визначено діючим на той час Указом Президента №727/98 від 03.07.1998р., згідно ст. 6 якого передбачено, що суб'єкт малого підприємництва, який сплачує єдиний податок, не є платником в тому числі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. (а.с.22-23)
Разом з тим 01.01.2004р. набрав чинності Закон України № 1058-IV від 9 липня 2003 року "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", в ст. 5 якому зазначено, що він регулює відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці правовідносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що йому не суперечить.
Згідно ч.2 ст. 5 вказаного закону, в редакції чинній до 01.01.2011р., виключно цим Законом визначаються: принципи та структура системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, на яких поширюється його дія; перелік платників страхових внесків, їх права та обов'язки; порядок нарахування, обчислення, сплати цих внесків і стягнення заборгованості за ними.
Пунктом 1 статті 11 Закону № 1058-IV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, встановлено, що загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню підлягають особи, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у філіях, представництвах, відділеннях, інших відокремлених підрозділах цих підприємств, організацій, в об'єднаннях громадян, у фізичних осіб -суб'єктів підприємницької діяльності та інших осіб, включаючи юридичних та фізичних осіб -суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок, придбали спеціальний торговий патент), на умовах трудового договору (контракту) або працюють на інших умовах, передбачених законодавством.
Згідно з пунктом 1 статті 14 зазначеного вище Закону страхувальниками зазначених осіб є їхні роботодавці, які відповідно до частини першої статті 15 цього Закону належать до платників страхових внесків і зобов'язані на підставі пункту 6 частини другої статті 17 цього ж нормативно-правового акта (чинній на час виникнення спірних правовідносин) нараховувати, обчислювати та сплачувати в установлені строки й у повному обсязі страхові внески.
Статтею 18 Закону № 1058-IV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, визначено, що страхові внески є цільовим загальнообов'язковим платежем, який справляється на всій території України у порядку, встановленому цим Законом; вони не включаються до складу податків, інших обов'язкових платежів, що складають систему оподаткування. На ці внески не поширюється податкове законодавство, а іншим законодавством не можуть встановлюватися пільги з нарахування та сплати страхових внесків або звільнення від їх сплати.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не входять до системи оподаткування, на них не поширюється податкове законодавство, а іншим законодавством не встановлені пільги з нарахування та сплати цих внесків або звільнення від їх сплати. Отже, обов'язок сплачувати страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування осіб, які працюють у суб'єктів підприємницької діяльності -платників єдиного податку, не залежить від статусу платника податку.
Згідно з пунктом 16 розділу XV Прикінцевих положень Закону № 1058-IV "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить йому.
Таким чином, колегія суддів вважає правомірними висновки суду першої інстанції, що донарахування страхових внесків за 2009р.-2010р. здійснено позивачем відповідно до норм чинного законодавства, зокрема спеціального Закону №1058-IV, Інструкції №21-1, рішення про застосування санкцій не оскаржене та є чинним, а тому відповідач у встановлений строк повинен був сплатити зазначену донараховану суму страхових внесків та суму санкцій зазначену у рішенні.
Відповідно до ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що постанова Сумського окружного адміністративного суду від 24.01.2012 року відповідає вимогам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог апелянта - відповідача у справі.
Відповідно до ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст. 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Щит" залишити без задоволення.
Постанову Сумського окружного адміністративного суду від 24.01.2012р. по справі № 2а-1870/8713/11 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Курило Л.В. Судді (підпис) (підпис) Бенедик А.П. Калиновський В.А. ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ: Курило Л.В.
Повний текст ухвали виготовлений 05.06.2012 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2012 |
Оприлюднено | 25.06.2012 |
Номер документу | 24870675 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Курило Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні