Постанова
від 24.01.2012 по справі 2а-1870/8713/11
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 січня 2012 р. Справа № 2a-1870/8713/11

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шевченко І.Г.

за участю секретаря судового засідання - Сахно М.В.,

представника відповідача - ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом управління Пенсійного фонду України в м. Сумах до приватного підприємства "Щит" про стягнення заборгованості ,-

В С Т А Н О В И В:

Управління Пенсійного фонду України в м. Сумах (далі по тексту -позивач, УПФУ в м. Сумах) звернулось до суду з позовом, в якому просило стягнути з приватного підприємства «Щит» (далі по тексту -відповідач, ПП «Щит») 53497грн.96коп. заборгованість зі сплати страхових внесків та фінансових санкцій. Свої вимоги мотивує тим, що відповідач, який згідно п.1 ч.1 ст.14 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» є страхувальником і був зареєстрований як платник страхових внесків в управлінні Пенсійного фонду України в Ковпаківському районі м. Суми (далі - УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми), всупереч вимог Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за період з травня 2009р. по грудень 2010р. не сплатив у передбачений законом строк та належному розмірі страхові внески, донараховані за результатами перевірки в загальній сумі 32 161грн. 30коп. Крім того за донарахування територіальним органом Пенсійного фонду сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків до відповідача рішенням від 11.04.2011р. за №1002 були застосовані фінансові санкцій у вигляді сплати штрафу в розмірі 21336грн. 66коп., які також станом на момент звернення з позовом до суду залишилися не сплаченими.

Відповідач з позовними вимогами не погодився, надав заперечення (а.с.20-21), в якому зазначив, що він як платник єдиного податку згідно Указу Президента «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» за №727/98 (далі - Указ №727/98) звільнений від сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. Враховуючи, що він як платник єдиного податку не є платником збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, то Закон України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» вважає не встановлює розмір цього збору для осіб, які не є його платниками. Просив відмовити у задоволенні позову (а.с.20-21).

Представник позивача в судовому засіданні 18.01.2012р. позовні вимоги з підстав, викладених у позові, підтримав повному обсязі, додатково пояснив, що відповідач в поданих звітах до органу Пенсійного фонду зазначав фонд заробітної плати, однак, ПП «Щит», не відображав сум фактичних витрат на оплату праці, на які нараховуються страхові внески за тарифами 33,2% та 4%, що стало причиною необчислення належних до сплати сум страхових внесків у поданих звітах, що підлягали сплаті. При цьому рішення УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми відповідачем не оскаржувались в судовому порядку та є чинним, однак, борг станом на момент розгляду справи залишається відповідачем не погашеним, просив стягнути його в судовому порядку. В судове засідання, призначене на 24.01.2012року, представник позивача не з'явився, надав заяву, в якій справу просив розглядати у його відсутності (а.с.55).

Представник відповідача в судовому засіданні з позовними вимогами не погодився. Відмітив, що дійсно ПП «Щит» у поданих звітах не відображав сум фактичних витрат на оплату праці, на які нараховуються страхові внески та не обчислював належні до сплати суми страхових внесків, однак, їх сплата, приймаючи до уваги приписи Указу №727/98 та Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» була на той час добровільною. При цьому збір вважає сплачувався у складі єдиного податку. Просив у задоволенні позову відмовити з підстав, викладених у запереченні (а.с.20-21).

Заслухавши представників сторін, перевіривши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає заперечення відповідача необґрунтованими, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

В судовому засіданні встановлено, що ПП «Щит», зареєстроване як юридична особа та включене до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, відповідно до п.1 ч.1 ст. 14, п.1 ст. 11 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» є страхувальником та зареєстроване як платник страхових внесків в УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми, що вбачається зі змісту позовної заяви та підтверджується копією заяви про реєстрацію в органах Пенсійного фонду (а.с.4), копією свідоцтва про державну реєстрацію (а.с.4), копією довідки з ЄДРПОУ (а.с.5), копією довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.6-7). Варто відмітити, що УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми згідно Постанови Кабінету Міністрів України «Про утворення територіальних органів Пенсійного фонду України» від 27.07.2011р. за №803 припинило свою діяльність через реорганізацію шляхом злиття з управлінням Пенсійного фонду України в Зарічному районі м. Суми, в результаті чого, утворено управління Пенсійного фонду України в м. Сумах, якому як правонаступнику перейшли права та обов'язки управління Пенсійного фонду України в Зарічному районі м. Суми та управління Пенсійного фонду України в Ковпаківському районі м. Суми, а тому УПФУ в м. Сумах є належним позивачем у даній справі.

Відповідач стверджує, що він не є платником внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Однак, суд відмічає, що відповідно до ч.ч.3,4 ст. 15 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» страхувальники набувають статусу платників страхових внесків до Пенсійного фонду з дня взяття їх на облік територіальним органом Пенсійного фонду. Взяття на облік до Пенсійного фонду страхувальників, зазначених у статті 14 цього Закону, здійснюється у такому порядку:

- для юридичних осіб, незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців, зазначених у пунктах 1 - 4 статті 14 цього Закону, на яких поширюється дія Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», - на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором згідно із Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», не пізніше наступного робочого дня з дня отримання зазначених відомостей територіальними органами Пенсійного фонду;

- для страхувальників, зазначених у пунктах 1 - 5 статті 14 цього Закону, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», - у порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду, не пізніше наступного робочого дня з дня отримання від них відповідної заяви.

Таким чином подання відповідної заяви відповідачем до органу Пенсійного фонду про реєстрацію платником збору до Пенсійного фонду (а.с.4) та реєстрація в УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми спростовує доводи відповідача про те, що ПП «Щит» не є платником збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Відповідно до п.6 ч.2 ст. 17 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, страхувальник, в даному випадку ПП «Щит», зобов'язаний нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески. Згідно ч.2 ст. 20 вказаного закону обчислення страхових внесків застрахованих осіб, зазначених у пунктах 1, 2, 5 - 7, 9, 10, 12, 15, 17 і 18 статті 11 цього Закону, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Відповідно до п.п.4.1.,4.2 ст. 4 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України від 19.12.2003р. за №21-1 (далі -Інструкція №21-1), в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, розміри страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування встановлюються відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» для платників, зазначених у підпунктах 2.1.1 та 2.1.2 пункту 2.1 цієї Інструкції, в даному випадку - для відповідача за ставкою 33,2 відсотка суми фактичних витрат на оплату праці (грошового забезпечення) працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України «Про оплату праці», що підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця та допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю.

Для підприємств, установ, організацій, де працюють інваліди, внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування визначаються окремо за ставкою 4 відсотки сум фактичних витрат на оплату праці (грошового забезпечення) працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України «Про оплату праці», що підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю для працюючих інвалідів та за ставкою 33,2 відсотка від сум фактичних витрат на оплату праці (грошового забезпечення) працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати, та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України «Про оплату праці», що підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю для інших працівників такого підприємства.

Згідно ч.3 ст. 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», обчислення страхових внесків територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється на підставі складених актів перевірки правильності нарахування та сплати страхових внесків, звітності, що подається страхувальником, бухгалтерських та інших документів, що підтверджують суму заробітної плати (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески. Обчислення територіальними органами Пенсійного фонду сум страхових внесків за минулі періоди провадиться виходячи з розміру страхового внеску, що діяв на день нарахування виплат (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Як вбачається з матеріалів справи, а саме копії акта про результати планової перевірки №70 від 31.03.2011року (а.с.8-10), проведеної позивачем у період з 25.03.2011р. по 31.03.2011р., в ході перевірки правильності нарахування та сплати страхових внесків, було встановлено порушення ПП «Щит» вищезазначених норм закону та Інструкції №21-1, а саме: встановлено факт заниження загальної суми виплат, на які нараховується страхові внески у травні 2009р.-грудні 2010р. та заниження належних до сплати сум страхових внесків у травні 2009р.-грудні 2010р. За результатами перевірки відповідачу було донараховано страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, за ставкою 33,2%,4% в сумі 32161грн. 30коп. та виставлена вимога за №Ю-116/1 від 31.03.2011 року (а.с.60).

В судовому засіданні встановлено, що відповідачем вимога Ю 116/1 від 31.03.2011р. була отримана 05.04.2011р. (а.с.60) та разом з актом перевірки оскаржена до Головного управління Пенсійного фонду України. Однак, подана скарга через невідповідність її вимогам Порядку розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення про накладення штрафу, нарахування пені та заяв страхувальників при узгодженні ними вимоги про сплату недоїмки із сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003р. за №21-2, була залишена без розгляду (а.с.58-59).

11 квітня 2011р. відносно ПП «Щит» УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми на підставі ч.9 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» було винесено рішення №1002 про застосування фінансових санкцій за донарахування органом Пенсійного фонду України або страхувальником сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків (а.с.12), яким УПФУ в Ковпаківському районі м. Суми до ПП «Щит» було застосовано фінансові санкції у вигляді сплати штрафу в розмірі 21336грн. 66коп.

Відповідно до п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій.

На період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.

Згідно ч.2 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», що діяли до 01.01.2011р. суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених частиною третьою статті 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків (недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.

Відповідно до ч. 13 ст. 106 вказаного закону суми пені та штрафів, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, підлягають сплаті страхувальником, банком чи організацією, яка здійснює виплату і доставку пенсій, протягом десяти робочих днів з дня одержання відповідного рішення. При цьому в цей же строк страхувальник, банк чи організація, яка здійснює виплату і доставку пенсій, має право оскаржити зазначене рішення до вищого органу Пенсійного фонду або в судовому порядку з одночасним обов'язковим письмовим повідомленням про це відповідного виконавчого органу Пенсійного фонду, яким прийнято це рішення.

Як встановлено в судовому засіданні відповідачем рішення від 11.04.2011р. за №1002 було отримано 14.04.2011р. (а.с.12), однак, станом на момент розгляду справи, як вбачається з пояснень представників сторін, не оскаржувалось ні до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області, ні в судовому порядку, та є чинним.

Разом з тим, відповідач в судовому засіданні зазначив, що донарахування страхових внесків позивачем є незаконним, оскільки ПП «Щит» відповідно до Указу №727/98 звільнений від сплати даних внесків.

Дійсно, як вбачається з матеріалів справи (а.с.22-23) відповідач у 2009р.-2010р. перебував на спрощеній системі оподаткування, особливості перебування на якій було визначено діючого на той час Указом Президента №727/98 від 03.07.1998р., згідно ст. 6 якого передбачено, що суб'єкт малого підприємництва, який сплачує єдиний податок, не є платником в тому числі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Разом з тим 01.01.2004р. набрав чинності Закон України № 1058-IV від 9 липня 2003 року «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», в ст. 5 якому зазначено, що він регулює відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці правовідносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що йому не суперечить. Згідно ч.2 ст. 5 вказаного закону, в редакції чинній до 01.01.2011р., виключно цим Законом визначаються: принципи та структура системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, на яких поширюється його дія; перелік платників страхових внесків, їх права та обов'язки; порядок нарахування, обчислення, сплати цих внесків і стягнення заборгованості за ними.

Пунктом 1 статті 11 Закону № 1058-IV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, установлено, що загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню підлягають особи, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у філіях, представництвах, відділеннях, інших відокремлених підрозділах цих підприємств, організацій, в об'єднаннях громадян, у фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності та інших осіб, включаючи юридичних та фізичних осіб -суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок, придбали спеціальний торговий патент), на умовах трудового договору (контракту) або працюють на інших умовах, передбачених законодавством.

Згідно з пунктом 1 статті 14 зазначеного вище Закону страхувальниками зазначених осіб є їхні роботодавці, які відповідно до частини першої статті 15 цього Закону належать до платників страхових внесків і зобов'язані на підставі пункту 6 частини другої статті 17 цього ж нормативно-правового акта (чинній на час виникнення спірних правовідносин) нараховувати, обчислювати та сплачувати в установлені строки й у повному обсязі страхові внески.

У статті 18 Закону № 1058-IV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, було зазначено, що страхові внески є цільовим загальнообов'язковим платежем, який справляється на всій території України у порядку, встановленому цим Законом; вони не включаються до складу податків, інших обов'язкових платежів, що складають систему оподаткування. На ці внески не поширюється податкове законодавство, а іншим законодавством не можуть встановлюватися пільги з нарахування та сплати страхових внесків або звільнення від їх сплати.

З урахуванням вищенаведеного та приписів норм, що діяли на час виникнення спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не входять до системи оподаткування, на них не поширюється податкове законодавство, а іншим законодавством не встановлені пільги з нарахування та сплати цих внесків або звільнення від їх сплати. Отже, обов'язок сплачувати страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування осіб, які працюють у суб'єктів підприємницької діяльності - платників єдиного податку, не залежить від статусу платника податку.

Згідно з пунктом 16 розділу XV Прикінцевих положень Закону № 1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить йому.

Таким чином, суд приходить до висновку, що донарахування страхових внесків за 2009р.-2010р. було здійснено позивачем у відповідності до норм чинного законодавства, зокрема спеціального Закону №1058-IV, Інструкції №21-1, рішення про застосування санкцій не оскаржене та є чинним, а тому відповідач у встановлений строк повинен був сплатити зазначену донараховану суму страхових внесків та суму санкцій зазначену у рішенні.

Враховуючи, що на момент розгляду справи відповідачем, суми страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та сума санкцій не були сплачені у строки, визначені статтям 20, 106 Закону №1058-ІV, у зв'язку з чим за ПП «Щит» утворилася заборгованість з їх сплати на загальну суму 53497грн.96коп., що підтверджується карткою особового рахунка платника (а.с.56-57), суд приходить до висновку, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, донарахованих на підставі акта перевірки за №70 від 31.03.2011р. та санкцій в загальному розмірі 53497грн.96коп. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов управління Пенсійного фонду України в м. Сумах до приватного підприємства "Щит" про стягнення заборгованості -задовольнити.

Стягнути з приватного підприємства "Щит" (код ЄДРПОУ 23293720, м. Суми, вул. Рибалко, 2) на користь управління Пенсійного фонду України в м. Сумах (м. Суми-24, вул. Харківська, 35, пот/рах 37195005001820 (36,8%), пот/рах 37195083001820 (3,6%) ГУДКУ у Сумській області, МФО 837013, код 37429970) 32161грн.30коп. заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, 21336грн.66коп. заборгованості зі сплати фінансових санкцій, разом стягнути 53497грн.96коп. (п'ятдесят три тисячі чотириста дев'яносто сім гривень 96 коп.)

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя (підпис) І.Г. Шевченко

З оригіналом згідно

Суддя І.Г. Шевченко

Повний текст постанови складено 30.01.2012 року

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2012
Оприлюднено08.10.2015
Номер документу51860924
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1870/8713/11

Постанова від 24.01.2012

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Постанова від 24.01.2012

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 06.12.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 06.12.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 30.05.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 15.03.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Постанова від 24.01.2012

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні