Головуючий у 1 інстанції - Циганенко А.І.
Суддя-доповідач - Блохін А. А.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2012 року справа №2а/0570/3310/2012
приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів: головуючого судді Блохіна А.А., суддів Міронової Г.М.. Юрко І.В., розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Донбасспромелектромонтаж» в особі Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452» на постанову Донецького коружного адміністративного суду від 10 квітня 2012 року по справі №2а/0570/3310/2012 за позовом Публічного акціонерного товариства «Донбасспромелектромонтаж» в особі Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452» до прокурора Центрально-Міського району м. Горлівки Заболотного Ігоря Ігоровича про визнання протиправними дій та визнання недійсною вимоги прокурора №67-118вих-12 від 07.03.2012, -
ВСТАНОВИВ:
5 березня 2012 року Публічне акціонерне товариство «Донбасспромелектромонтаж» в особі Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452», звернулося до суду з адміністративним позовом до відповідача, прокурора Центрально-Міського району м. Горлівки Заболотного І.І., про визнання протиправними дій та визнання недійсною вимоги прокурора № 67-1118 вих-12 від 07.03.2012. Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач при винесенні вимоги діяв не на підставі, не в межах повноважень та не в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Підставами позову зазначені статті 19, 121 Конституції України, статті 5, 20-24 Закону України «Про прокуратуру», Указ Президента України «Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності». Позивач просив визнати протиправним дії прокурора по винесенню вимоги №67-1118 вих-12 від 07.03.2012 та скасувати цю вимогу.
Постановою Донецького коружного адміністративного суду від 10 квітня 2012 року у задоволенні позову було відмовлено.
Позивач не погодившись з таким рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Всі особи, які беруть участь у справі, у судове засідання не прибули, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, тому відповідно до п.2 ч.1 ст. 197 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Публічне акціонерне товариство «Донбасспромелектромонтаж» є юридичною особою, у складі якої перебуває відокремлений підрозділ Горлівське спеціалізоване управління «Електромонтаж № 452».
Згідно пункту 3.3 «Положения о Горловском специализированном управлении «Єлектромонтаж №452» відокремлений підрозділ Горлівське спеціалізоване управління «Електромонтаж № 452» діє на принципах господарського розрахунку, має відокремлений баланс, рахунки в банках, печатку.
20 грудня 2011 року Горлівською об'єднаною Державною податковою інспекцією був складений «Акт про результати фактичної перевірки Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452» Акціонерного товариства закритого типу «Донбаспромелектромонтаж», код ЄДРПОУ - 01417050, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладання трудових договорів, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), дотримання законодавства про оплату праці, несвоєчасної виплати доходів у вигляді заробітної плати та своєчасність перерахування податку з доходів фізичних осіб під час виплати заробітної плати за період з 01.01.2011 р. по 30.11.2011 р.». За висновками перевірки Горлівське спеціалізоване управління «Електромонтаж № 452» порушило статтю 24 Закону України «Про оплату праці» в частині не виплати заробітної плати працівникам.
9 грудня 2011 року рішенням розширеної колегії прокуратури Донецької області прокурори міст, районів та прирівняні до них прокурори були зобов'язані вжити заходи наглядового та координаційного характеру, спрямовані на усунення недоліків в правозахисній діяльності щодо додержання законодавства про працю, загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та соціальне страхування. З цією метою прокуратура міста Горлівки в грудні 2011 року, березні 2012 року мала провести перевірки підприємств-боржників та вивчити стан прокурорського нагляду за додержанням законодавства про оплату праці.
28 грудня 2011 року прокурор міста Горлівки листом за № 94-5504 вих-11 спрямував прокурору Центрально-Міського району м. Горлівки для виконання вказане рішення розширеної колегії прокуратури Донецької області.
1 березня 2012 року прокурор міста Горлівки направив прокурору Центрально-Міського району м. Горлівки «Доручення про проведення перевірок додержання вимог законодавства про оплату праці» № 108-835 вих-12. За цим дорученням прокурору Центрально-Міського району м. Горлівки були направлені копії актів фактичних перевірок Горлівської ОДПІ стосовно ПАТ «Горліський завод будівельних машин» та Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452» АТЗТ «Донбаспромелектромонтаж» для проведення перевірок додержання законодавства про оплату праці.
12 березня 2012 року начальником Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452» була отримана вимога № 67-1118 вих-12 від 07.03.2012 року, згідно якої від нього вимагалося надати до прокуратури Центрально-Міського району м. Горлівки документацію, яка відображає фінансово-господарську діяльність Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452» АТЗТ «Донбаспромелектромонтаж» за період з 01.01.2011 року по 01.03.2012 року, згідно переліку. Підставою для витребування документів було зазначено виконання доручення прокуратури міста Горлівки про проведення перевірки Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452» АТЗТ «Донбаспромелектромонтаж» з питань додержання вимог про оплату праці.
15 березня 2012 року начальник Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452» направив лист за № 54 від 14.03.2012 року на ім'я відповідача, яким повідомив останнього про те, що вимога є незаконною і такою, що не підлягає виконанню.
Відповідно до статті 121 Конституції України прокуратура України становить єдину систему, на яку покладаються: 1) підтримання державного обвинувачення в суді; 2) представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом; 3) нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство; 4) нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян. Організація і порядок діяльності органів прокуратури України визначаються законом (стаття 123 Конституції України).
Пунктом 9 Розділу XV «Перехідні положення» Конституції України встановлено, що прокуратура продовжує виконувати відповідно до чинних законів функцію нагляду за додержанням і застосуванням законів до введення в дію законів, що регулюють діяльність державних органів щодо контролю за додержанням законів.
На час виникнення спірних правовідносин Закон України від 5 листопада 1991 року № 1789-XII «Про прокуратуру» діє в редакції Закону України від 8 липня 2011 року № 3668-VI (далі Закон № 1789-XII).
Відповідно до статті 1 Закону № 1789-XII прокурорський нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів, зокрема, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності, підпорядкованості та приналежності, посадовими особами та громадянами здійснюється Генеральним прокурором України і підпорядкованими йому прокурорами.
Статтею 4 Закону № 1789-XII встановлено, що діяльність органів прокуратури спрямована на всемірне утвердження верховенства закону, зміцнення правопорядку і має своїм завданням захист від неправомірних посягань, зокрема, гарантованих Конституцією, іншими законами України та міжнародними правовими актами соціально-економічних, політичних, особистих прав і свобод людини та громадянина.
Статтею 43 Конституції України передбачено, що кожен має право на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Статтею 35 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці» встановлено, що вищий нагляд за додержанням законодавства про оплату праці здійснює Генеральний прокурор України та підпорядковані йому прокурори.
Відповідно до статті 19 Закону № 1789-XII предметом нагляду за додержанням і застосуванням законів, зокрема, є додержання законів про соціально-економічні права і свободи громадян. Перевірка виконання законів проводиться за заявами та іншими повідомленнями про порушення законності, що вимагають прокурорського реагування, а за наявності приводів - також з власної ініціативи прокурора. Прокуратура не підміняє органи відомчого управління та контролю і не втручається у господарську діяльність, якщо така діяльність не суперечить чинному законодавству.
За висновками Акту Горлівської ОДПІ Горлівське спеціалізоване управління «Електромонтаж № 452» порушило статтю 24 Закону України «Про оплату праці» в частині не виплати заробітної плати працівникам, тобто господарська діяльність суперечить чинному законодавству.
Порушення встановлених термінів виплати заробітної плати за певних умов тягне за собою відповідальність, передбачену статтею 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення, або статтею 172 Кримінального кодексу України. Обома Кодексами прокурору надано право ініціювати притягнення винної особи до вказаних видів відповідальності.
За поясненнями представників сторін, не виплата заробітної плати працівникам стала підставою для порушення кримінальної справи відносно начальника Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452», яка в наступний час перебуває на розгляді в суді.
До наступного часу в Україні не введений в дію закон, який би регулював діяльність державного органу контролю за додержанням законів про працю.
З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що у спірних правовідносинах на прокурора Центрально-Міського району м. Горлівки, як на складову частину єдиної системи прокуратури України, покладена функція нагляду за додержанням і застосуванням законів, в тому числі і Закону України «Про оплату праці».
Статтею 20 Закону №1789-XII встановлено, що при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор, зокрема, вправі мати доступ до документів і матеріалів, необхідних для проведення перевірки. Письмово вимагати подання в прокуратуру для перевірки зазначених документів та матеріалів, видачі необхідних довідок, в тому числі щодо операцій і рахунків юридичних осіб та інших організацій, для вирішення питань, пов'язаних з перевіркою.
Відповідно до статті 8 Закону № 1789-XII вимоги прокурора, які відповідають чинному законодавству, є обов'язковими для всіх органів, підприємств, установ, організацій, посадових осіб та громадян і виконуються невідкладно або у передбачені законом чи визначені прокурором строки.
Невиконання посадовою особою законних вимог прокурора про подання необхідних матеріалів, тягне за собою відповідальність, передбачену статтею 185-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що вимога прокурора Центрально-Міського району м. Горлівки Заболотного І.І № 67-1118 вих-12 від 07.03.2012 є обов'язковою для виконання начальником Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452».
Пунктом 3 наказу Генеральної прокуратури України від 12 квітня 2011 року № 3гн «Про організацію правозахисної діяльності органів прокуратури України», із змінами і доповненнями, внесеними наказами Генеральної прокуратури України від 21 червня 2011 року № 1гн-1/3гн-1, від 4 жовтня 2011 року № 3/2/1гн, встановлено, що перевірки проводяться за зверненнями та повідомленнями про порушення законів, у тому числі поширені у засобах масової інформації, що вказують на неналежне виконання своїх обов'язків посадовими особами контролюючих та правоохоронних органів, за матеріалами цих органів, а також за власної ініціативи.
Підставою для перевірки, яку мав здійснити відповідач, слугував Акт Горлівської ОДПІ про порушення Горлівським спеціалізованим управлінням «Електромонтаж №452» статті 24 Закону України «Про оплату праці» в частині не виплати заробітної плати працівникам.
Суд не прийняв до уваги посилання позивача на накази Генеральної прокуратури України від 28 жовтня 2002 року №3 «Про організацію роботи органів прокуратури у здійсненні нагляду за додержанням і застосуванням законів» та № 9 «Про організацію роботи з розгляду звернень та особистого прийому громадян в органах прокуратури», оскільки вказані накази скасовані наказами Генеральної прокуратури України відповідно № 6 гн від 15 квітня 2004 року та № 5 гн від 9 квітня 2004 року.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду не вбачається.
Керуючись статтями 160, 167, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Донбасспромелектромонтаж» в особі Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452» на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2012 року уо справі № 2а/0570/3310/2012 за позовом Публічного акціонерного товариства «Донбасспромелектромонтаж» в особі Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452» до прокурора Центрально-Міського району м. Горлівки Заболотного Ігоря Ігоровича про визнання протиправними дій та визнання недійсною вимоги прокурора № 67-118вих-12 від 07.03.2012 року - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2012 року у справі № 2а/0570/3310/2012 за позовом Публічного акціонерного товариства «Донбасспромелектромонтаж» в особі Горлівського спеціалізованого управління «Електромонтаж № 452» до прокурора Центрально-Міського району м. Горлівки Заболотного Ігоря Ігоровича про визнання протиправними дій та визнання недійсною вимоги прокурора № 67-118вих-12 від 07.03.2012 року - залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду в порядку письмового провадження набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, і може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя А.А. Блохін
Судді Г.М. Міронова
І.В. Юрко
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2012 |
Оприлюднено | 26.06.2012 |
Номер документу | 24904799 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Блохін А. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні