Постанова
від 27.06.2012 по справі 1570/2936/2012
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 1570/2936/2012

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2012 року

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бутенко А.В.,

за участю секретаря - Рачкова О.І.,

за участю сторін:

представник позивача - ОСОБА_1 ( за довіреністю)

представник відповідача - ОСОБА_2 ( за довіреністю)

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІКАТА»до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Державної податкової служби про визнання дій протиправними,

В С Т А Н О В И В :

З позовом до суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «ЛІКАТА»до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Державної податкової служби про визнання дій протиправними

У судовому засіданні 22.06.2012 року представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі, зіславшись на обставини зазначені у позовній заяві (а.с.2-4). В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що оскаржувані дії вчинені відповідачем незаконно, з порушенням вимог чинного законодавства, а також без з'ясування фактичних обставин, а тому є протиправними. Так, про проведення зустрічної звірки та перевірки підприємство не повідомлялося, письмовий запит про надання інформації та її документального підтвердження у зв'язку з проведенням зустрічної звірки, письмовий запит та інформаційний лист з попередженням про проведення перевірки, наказ та направлення на проведення перевірки на адресу позивача не надходили, чим порушено норми чинного податкового законодавства України.

Представник відповідача проти позову заперечував, вважав дії обґрунтованими та такими, що вчинені з дотриманням вимог діючого законодавства, зокрема зазначив, що звірка була здійснена відповідно до п. 73.5 ст.73 Податкового кодексу України. Під час складання зазначеного вище акту перевірки фахівці відповідного податкового органу діяли відповідно до вимог чинного податкового законодавства, а тому просив в задоволенні позову відмовити.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, суд встановив наступне.

Відповідно до матеріалів справи, 24 лютого 2012 року посадовими особами ДПІ у Приморському районі м. Одеси Одеської області ДПС проведено зустрічну звірку ТОВ «ЛІКАТА» щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами та складено акт №511/23-513 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «ЛІКАТА»(код ЄДРПОУ 37009784) щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року»(а.с.3-12).

Згідно з актом від 24.02.2012 року №511/23-513 зустрічну звірку неможливо провести у зв'язку з тим, що згідно службової записки ВПМ ДПІ у Приморському районі м. Одеси від 09.12.2011 №8385/26-53 та висновку до неї, вказано що підприємство за вказаною податковою адресою м. Одеса, вул. Сонячна, 5 не знаходиться, у результаті чого складено та направлено довідку про відсутність за місцезнаходженням до управління реєстрації та обліку платників податків ДПІ у Приморському районі м. Одеси для зміни стану платника податків.

У відповідності до висновків, які наведені в Акті за результатами перевірки встановлено, що у підприємства ТОВ «ЛІКАТА»вбачаються факти відсутності реальності угод за лютий 2011, листопад 2011 року та грудень 2011 року з контрагентами по яким сформовано податковий кредит та податкові зобов'язання. Вказуючи на те, що основних засобів ведення фінансово-господарської діяльності, а саме складських, виробничих приміщень, наявності транспортних засобів, фактичних трудових ресурсів за підприємством не встановлено та ТОВ «ЛІКАТА»має ознаки «податкової ями».

Оцінюючи дії суб`єкта владних повноважень по проведенню 24.02.2012 року зустрічної звірки ТОВ «ЛІКАТА»щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року, по складанню акту від 24.02.2012 року №511/23-513 «Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «ЛІКАТА»(ЄДРПОУ 37009784) щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами у періоді з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року»та висновків про неможливість підтвердження реальності угод за лютий 2011, листопад 2011 та грудень 2011 року, суд виходить з приписів ч.3 ст.2 КАС України та доходить до висновку про їх протиправність та задоволення позовних вимог ТОВ «ЛІКАТА»з наступних підстав.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п.1 ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовано Податковим кодексом України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, Законом України від 04.12.1990 р. 509-XII «Про державну податкову службу в Україні», Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»від 15.05.2003 р. № 755-IV, Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. № 1232, Порядком періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. № 1245 та ін..

Надаючи правову оцінку діям відповідача по проведенню зустрічної звірки щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами за період 01.01.2011 року по 31.12.2011 року, що оформлено Актом № 511/23-513 від 24.02.2012 року суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 р. N 1232 затверджений Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок.

Пунктами 1-9 названого порядку встановлено наступне. Пункт 1. Цей Порядок визначає механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок. Зустрічна звірка полягає у співставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Пункт 2. Зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань. Пункт 3. З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту. Пункт 4. Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку. Пункт 5. Облік запитів на проведення зустрічних звірок у суб'єктів господарювання здійснюється органами державної податкової служби (як ініціаторами, так і виконавцями). Пункт 6. У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку. Пункт 7. За результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Пункт 8. Довідка про проведення зустрічної звірки підлягає реєстрації в органах державної податкової служби (як ініціатора, так і виконавця). Пункт 9. Матеріали зустрічної звірки надсилаються до органу державної податкової служби (ініціатора).

Отже з вказаних норм вбачається, що проведення зустрічних звірок спрямовано на співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків

Поряд з цим, акт перевірки не містить інформації про суб'єктів господарювання, з якими мав взаємовідносини позивач, а також інформації про те, на встановлення реальності яких операцій проведена звірка.

У судовому засіданні представник відповідача також не надав пояснень щодо суб'єктів господарювання, під час перевірки яких виникли сумніви стосовно факту здійснення операцій або виникла розбіжність задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.

Оскільки здійснення зустрічної звірки, в силу закону, направлено на співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, враховуючи відсутність посилання в довідці на таких суб'єктів господарювання, а також відсутність надання відповідачем доказів про таких суб'єктів, суд дійшов висновку про безпідставність вчинення відповідачем дій направлених на здійснення звірки. Вказані обставини вказують на протиправність дій відповідача.

Крім того, відповідно до п. 2.2 Наказу Наказу ДПА України № 236 від 22.04.2011 року «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок» (далі -Наказ №236), необхідність проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання визначається посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби (далі - органи ДПС) за результатами проведеного аналізу даних та встановлених розбіжностей в податкових деклараціях, автоматизованих інформаційних системах органів державної податкової служби України (АІС ДПА України, Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, Єдиний реєстр податкових накладних тощо), а також аналізу податкової інформації та документів, отриманих із внутрішніх (у т. ч. від підрозділів податкової міліції тощо) або зовнішніх джерел (у т. ч. від платників податків), які свідчать (можуть свідчити) про порушення такими платниками податків податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС.

В обґрунтування необхідності проведення зустрічної звірки зазначено, що згідно завдання ДПС в Одеській області №1885/7/07-5105 від 17.02.2012 року «Щодо відпрацювання ризикового ПК»на виконання завдання ГУПМ ДПС України від 16.02.2012 року №4756/7/07-4117 «Про відпрацювання підприємств», ТОВ «ЛІКАТА»віднесено до переліку ризикових підприємств, що в свою чергу, з урахуванням вище приведеної норми, не є правомірною підставою.

Відповідно до п. 3.1. Наказу № 236, з метою проведення зустрічної звірки орган ДПС, що ініціює проведення такої звірки (далі - орган ДПС - ініціатор) надсилає органу ДПС, на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання (далі - орган ДПС-виконавець), запит про проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (додаток 1) за допомогою Інформаційної системи "Зустрічні звірки" (далі - ІС "Зустрічні звірки").

Як встановлено в ході розгляду справи, в акті №511/23-513 від 24.02.20102 р. не зазначено орган ДПС - ініціатор, та орган ДПС - виконавець.

З метою спрощення процедури проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання (особливо тих, які віднесені до категорії великих платників податків) за наявності інформації, зазначеної у запиті органу ДПС - ініціатора, та її документального підтвердження, орган ДПС - виконавець протягом трьох робочих днів проводить на їх підставі зустрічну звірку та складає Довідку про результати проведення зустрічної звірки відповідно до підпункту 4.6 пункту 4 Методичних рекомендацій.

При цьому інформація на запит та її документальне підтвердження можуть бути наявними в органі ДПС - виконавця у зв'язку із направленням суб'єктом господарювання за місцем реєстрації інформації відповідно до вимог статей 72 та 73 глави 7 розділу II та інших норм Кодексу (ПК ), за результатами попередньо проведених звірок (перевірок) та отриманих відповідних документів суб'єкта господарювання тощо.

У разі відсутності в органі ДПС - виконавця запитуваної інформації та її документального підтвердження, такий орган протягом 2-х робочих днів з дня отримання запиту надсилає завірений печаткою Запит про надання інформації та її документального підтвердження (додаток 2) суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному (уповноваженому) представникові під розписку. Такий запит реєструється як вихідна кореспонденція у загальному порядку.

Як встановлено судом, в акті №511/23-513 від 24.02.20102 р. зазначається, що ДПІ у Приморському районі м. Одеси вручено запит керівнику ТОВ «ЛІКАТА» від 23.02.2012 р. за № 10115/10/23-513 про надання пояснень та підтверджуючих документі з питань підтвердження господарських відносин з контрагентами за 2011 р.

Відповідно до положень п. 73.3 ст. 73 Податкового Кодексу України , платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту.

Проте, звірка була проведена цього ж дня, тобто 24.02.2012 року та без отримання пояснень підприємства та документів.

Відповідно до положень п.4.4. Наказу № 236, у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (далі - Акт) (додаток 3), реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) (далі - Журнал реєстрації довідок/актів) (додаток 4) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.

Однак, Акт про неможливість проведення звірки складено з порушенням вимог зазначеного Наказу ДПА України № 236 від 22.04.2011 р.

За результатами проведеної звірки, ДПІ у Приморському районі м. Одеси зазначила, що на ТОВ «ЛІКАТА» відсутні трудові ресурси, підприємство не має на балансі складських та виробничих приміщень, наявності транспортних засобів.

Крім того, у акті вказується на відсутність фактів реального здійснення господарської діяльності та враховуючи недостовірність даних задекларованих у податковій декларації з ПДВ за перевіряемий період, вказане свідчить про нереальність здійснення угод ТОВ «ЛІКАТА» з контрагентами за лютий 2011, листопад 2011 та грудень 2011 року.

У додатку № 3 наказу № 236 затверджено зразок форми акту про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання.

Так, в п.15 зразка, у разі наявності зазначається інша інформація (в т. ч. отримана від підрозділів податкової міліції), що має відношення до питань запиту і може бути використана органом-ініціатором при перевірці. Одночасно надаються належним чином завірені копії таких документів, що не підтверджують дані платника податків, наведені у запиті.

Тобто висновки щодо правомірності формування податкового кредиту або реальності здійснення господарської діяльності, акт про не можливість проведення зустрічної звірки містити не повинен.

Таким чином, в Акті про неможливість проведення зустрічної звірки, ДПІ у Приморському районі м. Одеси викладено висновки, які за змістом не відповідають назві та інформаційному призначенню документу.

З урахуванням викладеного, судом в ході розгляду справи було встановлено, що зустрічна звірка ТОВ «ЛІКАТА» була проведена з порушенням вимог Податкового Кодексу України та відомчих нормативно - правових актів. Висновки, які містяться в акті про неможливість проведення зустрічної звірки зроблені без отримання відповідей підприємства на запит податкового органу, та ґрунтуються на недостовірних даних.

Відповідно до статті 70 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.

Згідно частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 71 цього Кодексу передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач як суб'єкт владних повноважень не довів правомірності вчинення ним дій щодо проведення зустрічної звірки. В той же час, позивачем доведено факт порушення відповідачем положень чинного податкового законодавства України, зокрема, норм щодо порядку проведення зустрічних звірок суб'єктів підприємницької діяльності.

Таким чином, враховуючи приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин, оцінивши докази, які є у справі, та ту обставину, що податковим органом не доведено правомірності дій при проведенні зустрічної звірки позивача з урахуванням вимог встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, не виходячи за межи позовних вимог, суд дійшов висновку, що адміністративний позов ТОВ «ЛІКАТА»підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 71, 94, 158-163 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

1. Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІКАТА»до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Державної податкової служби задовольнити.

2. Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси по проведенню 24.02.2012 року зустрічної звірки ТОВ «ЛІКАТА»щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року, по складанню акту від 24.02.2012 року №511/23-513 «Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «ЛІКАТА»(ЄДРПОУ 37009784) щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами у періоді з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року»та висновків про неможливість підтвердження реальності угод за лютий 2011, листопад 2011 та грудень 2011 року.

Судові витрати розподілити за правилами ст. 94 КАС України

Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний суддею

27 червня 2012 року.

Суддя Бутенко А.В.

позов задоволено

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.06.2012
Оприлюднено04.07.2012
Номер документу24955999
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1570/2936/2012

Ухвала від 20.02.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 07.08.2012

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 27.06.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А. В.

Ухвала від 22.05.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні