ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД —————————————————————— У Х В А Л А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И 20 лютого 2013 р.Справа № 1570/2936/2012 Категорія: 8.2.6 Головуючий в 1 інстанції: Бутенко А. В. Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду у складі: судді доповідача - головуючого - Шляхтицького О.І., суддів: Джабурія О.В., Крусяна А.В., при секретарі – Загоруйко Г.О., розглянувши у відкритому судовому засідання в місті Одесі апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Одеської області Державної податкової служби на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 22 червня 2012 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ЛІКАТА" до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Одеської області Державної податкової служби про визнання дій протиправними, – ВСТАНОВИЛА: У травні 2012 року ТОВ "ЛІКАТА" звернулось з вищевказаним адміністративним позовом. В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що оскаржувані дії вчинені відповідачем незаконно, з порушенням вимог чинного законодавства, а також без з'ясування фактичних обставин, а тому є протиправними. Так, про проведення зустрічної звірки та перевірки підприємство не повідомлялося, письмовий запит про надання інформації та її документального підтвердження у зв'язку з проведенням зустрічної звірки, письмовий запит та інформаційний лист з попередженням про проведення перевірки, наказ та направлення на проведення перевірки на адресу позивача не надходили, чим порушено норми чинного податкового законодавства України. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 22 червня 2012 року адміністративний позов було задоволено. Визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси по проведенню 24.02.2012 року зустрічної звірки ТОВ «ЛІКАТА» щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року, по складанню акту від 24.02.2012 року №511/23-513 «Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «ЛІКАТА»(ЄДРПОУ 37009784) щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами у періоді з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року» та висновків про неможливість підтвердження реальності угод за лютий 2011, листопад 2011 та грудень 2011 року. Не погоджуючись з даною постановою суду податковий орган подав апеляційну скаргу. В апеляційній скарзі зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального та матеріального права, у зв'язку з чим просить його скасувати та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити. Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення. Судом першої інстанції встановлено, що 24 лютого 2012 року посадовими особами ДПІ у Приморському районі м. Одеси Одеської області ДПС проведено зустрічну звірку ТОВ «ЛІКАТА» щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами та складено акт №511/23-513 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «ЛІКАТА» (код ЄДРПОУ 37009784) щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року». Згідно з актом від 24.02.2012 року №511/23-513 зустрічну звірку неможливо провести у зв'язку з тим, що згідно службової записки ВПМ ДПІ у Приморському районі м. Одеси від 09.12.2011 №8385/26-53 та висновку до неї, вказано що підприємство за вказаною податковою адресою м. Одеса, вул. Сонячна, 5 не знаходиться, у результаті чого складено та направлено довідку про відсутність за місцезнаходженням до управління реєстрації та обліку платників податків ДПІ у Приморському районі м. Одеси для зміни стану платника податків. У відповідності до висновків, які наведені в Акті за результатами перевірки встановлено, що у підприємства ТОВ «ЛІКАТА»вбачаються факти відсутності реальності угод за лютий 2011, листопад 2011 року та грудень 2011 року з контрагентами по яким сформовано податковий кредит та податкові зобов'язання. Вказуючи на те, що основних засобів ведення фінансово-господарської діяльності, а саме складських, виробничих приміщень, наявності транспортних засобів, фактичних трудових ресурсів за підприємством не встановлено та ТОВ «ЛІКАТА» має ознаки «податкової ями». Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що зустрічна звірка ТОВ «ЛІКАТА» була проведена з порушенням вимог Податкового Кодексу України та відомчих нормативно - правових актів. Висновки, які містяться в акті про неможливість проведення зустрічної звірки зроблені без отримання відповідей підприємства на запит податкового органу, та ґрунтуються на недостовірних даних. Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 7, 10, 11, 70, 71 КАС України, Податкового Кодексу України, Закону України "Про державну податкову службу в Україні". Спірні правовідносини врегульовано Податковим кодексом України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, Законом України від 04.12.1990 р. 509-XII «Про державну податкову службу в Україні», Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»від 15.05.2003 р. № 755-IV, Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. № 1232, Порядком періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. № 1245 та ін. Відповідно до п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 р. N 1232 затверджений Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок. Пунктами 1-9 названого порядку встановлено наступне. Пункт 1. Цей Порядок визначає механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок. Зустрічна звірка полягає у співставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Пункт 2. Зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань. Пункт 3. З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту. Пункт 4. Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку. Пункт 5. Облік запитів на проведення зустрічних звірок у суб'єктів господарювання здійснюється органами державної податкової служби (як ініціаторами, так і виконавцями). Пункт 6. У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку. Пункт 7. За результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Пункт 8. Довідка про проведення зустрічної звірки підлягає реєстрації в органах державної податкової служби (як ініціатора, так і виконавця). Пункт 9. Матеріали зустрічної звірки надсилаються до органу державної податкової служби (ініціатора). Отже, в контексті наведеної норми, проведення зустрічних звірок спрямовано на співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків Водночас, акт перевірки не містить інформації про суб'єктів господарювання, з якими мав взаємовідносини позивач, а також інформації про те, на встановлення реальності яких операцій проведена звірка. Відтак колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про безпідставність вчинення податковим органом дій направлених на здійснення звірки, оскільки здійснення зустрічної звірки, в силу закону, направлено на співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, враховуючи відсутність посилання в довідці на таких суб'єктів господарювання, а також відсутність надання відповідачем доказів про таких суб'єктів. Окрім цього, згідно п. 2.2 Наказу ДПА України № 236 від 22.04.2011 року «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок» (далі – Наказ №236), необхідність проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання визначається посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби (далі - органи ДПС) за результатами проведеного аналізу даних та встановлених розбіжностей в податкових деклараціях, автоматизованих інформаційних системах органів державної податкової служби України (АІС ДПА України, Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, Єдиний реєстр податкових накладних тощо), а також аналізу податкової інформації та документів, отриманих із внутрішніх (у т. ч. від підрозділів податкової міліції тощо) або зовнішніх джерел (у т. ч. від платників податків), які свідчать (можуть свідчити) про порушення такими платниками податків податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС. Обумовлюючи необхідність проведення зустрічної звірки податковий орган зазначав, що згідно завдання ДПС в Одеській області №1885/7/07-5105 від 17.02.2012 року «Щодо відпрацювання ризикового ПК» на виконання завдання ГУПМ ДПС України від 16.02.2012 року №4756/7/07-4117 «Про відпрацювання підприємств», ТОВ «ЛІКАТА» віднесено до переліку ризикових підприємств, що в силу вимог наведеної норми, не є правомірною підставою. За змістом п. 3.1. Наказу № 236, з метою проведення зустрічної звірки орган ДПС, що ініціює проведення такої звірки надсилає органу ДПС, на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (додаток 1) за допомогою Інформаційної системи "Зустрічні звірки". Як встановлено матеріалами справи, в акті №511/23-513 від 24.02.20102 р. не зазначено орган ДПС - ініціатор, та орган ДПС - виконавець. З метою спрощення процедури проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання (особливо тих, які віднесені до категорії великих платників податків) за наявності інформації, зазначеної у запиті органу ДПС - ініціатора, та її документального підтвердження, орган ДПС - виконавець протягом трьох робочих днів проводить на їх підставі зустрічну звірку та складає Довідку про результати проведення зустрічної звірки відповідно до підпункту 4.6 пункту 4 Методичних рекомендацій. При цьому інформація на запит та її документальне підтвердження можуть бути наявними в органі ДПС - виконавця у зв'язку із направленням суб'єктом господарювання за місцем реєстрації інформації відповідно до вимог статей 72 та 73 глави 7 розділу II та інших норм Кодексу (ПК), за результатами попередньо проведених звірок (перевірок) та отриманих відповідних документів суб'єкта господарювання тощо. У разі відсутності в органі ДПС - виконавця запитуваної інформації та її документального підтвердження, такий орган протягом 2-х робочих днів з дня отримання запиту надсилає завірений печаткою Запит про надання інформації та її документального підтвердження (додаток 2) суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному (уповноваженому) представникові під розписку. Такий запит реєструється як вихідна кореспонденція у загальному порядку. Також встановлено, що в акті №511/23-513 від 24.02.20102 р. зазначається, що ДПІ у Приморському районі м. Одеси вручено запит керівнику ТОВ «ЛІКАТА» від 23.02.2012 р. за № 10115/10/23-513 про надання пояснень та підтверджуючих документі з питань підтвердження господарських відносин з контрагентами за 2011 р. Відповідно до положень п. 73.3 ст. 73 Податкового Кодексу України, платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту. Натомість, звірка була проведена цього ж дня, тобто 24.02.2012 року та без отримання пояснень підприємства та документів. Відповідно до положень п.4.4. Наказу № 236, у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (далі - Акт) (додаток 3), реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) (далі - Журнал реєстрації довідок/актів) (додаток 4) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України. Проте, Акт про неможливість проведення звірки складено з порушенням вимог зазначеного Наказу ДПА України № 236 від 22.04.2011 р. За наслідками проведеної звірки, ДПІ у Приморському районі м. Одеси зазначила, що на ТОВ «ЛІКАТА» відсутні трудові ресурси, підприємство не має на балансі складських та виробничих приміщень, наявності транспортних засобів. До того ж, у акті вказується на відсутність фактів реального здійснення господарської діяльності та враховуючи недостовірність даних задекларованих у податковій декларації з ПДВ за перевіряємий період, вказане свідчить про нереальність здійснення угод ТОВ «ЛІКАТА» з контрагентами за лютий 2011, листопад 2011 та грудень 2011 року. У додатку № 3 наказу № 236 затверджено зразок форми акту про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання. Так, в п.15 зразка, у разі наявності зазначається інша інформація (в т. ч. отримана від підрозділів податкової міліції), що має відношення до питань запиту і може бути використана органом-ініціатором при перевірці. Одночасно надаються належним чином завірені копії таких документів, що не підтверджують дані платника податків, наведені у запиті. Тобто висновки щодо правомірності формування податкового кредиту або реальності здійснення господарської діяльності, акт про не можливість проведення зустрічної звірки містити не повинен. Таким чином, в Акті про неможливість проведення зустрічної звірки, ДПІ у Приморському районі м. Одеси викладено висновки, які за змістом не відповідають назві та інформаційному призначенню документу. Поряд з цим, заперечуючи проти позову, податковий орган не надав доказів правомірності своїх дій під час проведення перевірки, в той час, як положеннями ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку. Таким чином, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що зустрічна звірка ТОВ «ЛІКАТА» була проведена з порушенням вимог Податкового Кодексу України та відомчих нормативно - правових актів, а висновки, які містяться в акті про неможливість проведення зустрічної звірки зроблені без отримання відповідей підприємства на запит податкового органу, та ґрунтуються на недостовірних даних. Доводи апеляційної скарги податкового органу ґрунтуються на суб'єктивній оцінці фактичних обставин справи та доказів, а також на невірному тлумаченні норм матеріального права. Зазначені доводи не містять посилань на конкретні обставини чи факти або на нові докази, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції. За таких обставин, суд першої інстанції правильно дійшов висновку, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "ЛІКАТА" є обґрунтованими та підлягають задоволенню. Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає. Керуючись ч. 1 ст. 195, 196, п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200, п. 1 ч. 1 ст. 205, ст. 206, ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів, – УХВАЛИЛА: Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Одеської області Державної податкової служби залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 22 червня 2012 року у справі № 2-а-1570/2936/2012 – залишити без змін. Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України. Дата складення та підписання рішення в повному обсязі – 25 лютого 2013 року. Головуючий: О.І. Шляхтицький Суддя: О.В. Джабурія Суддя: А.В. Крусян
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2013 |
Оприлюднено | 12.03.2013 |
Номер документу | 29834664 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Шляхтицький О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні