ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2012 р. Справа № 2а-4302/10/1670 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Григорова А.М.
Суддів: Мельнікової Л.В. , Подобайло З.Г.
за участю секретаря судового засідання Співак О.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11.10.2010р. по справі № 2а-4302/10/1670
за позовом Приватного підприємства "Кремресурс"
до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавській області
про визнання протиправним та скасування акту, зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, Приватне підприємство "Кремресурс", звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції в Полтавській області про визнання протиправним та скасування акту Кременчуцької ОДПІ про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ПП "Кремресурс" від 27.08.2010 року № 222; зобов'язання поновити в електронному реєстрі платника ПДВ. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що акт про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість від 27.08.2010 року № 222 прийнятий відповідачем в порушення вимог підпункту "в" пункту 9.8 статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість", оскільки у ньому не вказано жодної з підстав, передбачених цим підпунктом.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.10.2010р. адміністративний позов задоволено: визнано протиправними дії Кременчуцької ОДПІ щодо анулювання свідоцтва платника податку на додану вартість Приватного підприємства "Кремресурс" та виключення ПП "Кремресурс" з державного реєстру платників податку на додану вартість; скасовано акт Кременчуцької ОДПІ від 27.08.2010 року № 222 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ПП "Кремресурс"; зобов'язано Кременчуцьку ОДПІ поновити ПП "Кремресурс" в реєстрі платників податку на додану вартість.
Кременчуцька об'єднана державна податкова інспекція у Полтавській області, не погоджуючись з вказаною постановою суду, в апеляційній скарзі вказує, що постанова є незаконною та необґрунтованою, порушені норми матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11.10.2010р. та винести нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.
Представник позивача в судовому засіданні проти апеляційної скарги заперечував, просив залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що Приватне підприємство "Кремресурс" (ідентифікаційний код 31913592) зареєстроване як юридична особа 05.03.2009 року Виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради Полтавської області, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію серії А00 № 681650. З 13.03.2002 року відповідач взятий на облік платника податків у Кременчуцькій об'єднаній державній податковій інспекції Полтавської області, про що свідчить довідка про взяття на облік платника податків від 14.03.2002 року № 5309/10.
Приватне підприємство «Кремресурс» 14.03.2002 року зареєстроване як платник податку на додану вартість за місцем свого знаходження та присвоєно йому індивідуальний податковий номер 319135916032, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію платника податку на додану вартість №23552933.
27.08.2010 року комісією Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавській області прийнято рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Приватного підприємства "Кремресурс", яке оформлено актом № 222.
Встановлено, що 27.08.2010 року Кременчуцькою об'єднаною державною податковою інспекцією у Полтавській області складено акт про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість № 222.
Підставою для прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації Приватного підприємства "Кремресурс" в якості платника податку на додану вартість слугував висновок відділу адміністрування ПДВ управління оподаткування юридичних осіб від 27.08.2010 року № 210, згідно якого позивач подавав податкові декларації з податку на додану вартість з показниками, які свідчать про відсутність у платника права на збереження статусу платника податку на додану вартість, оскільки він не має податкового навантаження, тобто підприємство ухиляється від сплати податків.
Правовою підставою для анулювання реєстрації позивача як платника податку на додану вартість став припис пункту 1.1 Примірного порядку взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів, затвердженого наказом ДПА України від 18.04.2008 року № 266 (надалі Порядок № 266), який визначає, що даний Порядок запроваджується в органах державної податкової служби з метою удосконалення руйнування схем мінімізації податкових зобов'язань, ліквідації віртуального податкового кредиту з податку на додану вартість, повноти декларування податкових зобов'язань та забезпечення своєчасності відшкодування податку на додану вартість в умовах запровадження податкових зобов'язань у розрізі контрагентів.
Правомірність застосування Порядку № 266 відповідач обґрунтовував посиланням на норму підпункту "в" пункту 9.8 статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість", якою, на думку податкового органу, передбачена можливість анулювання реєстрації платника податку на додану вартість з будь-яких інших причин, що не встановлені цією нормою.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до підпункту "в" пункту 9.8 статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість" реєстрація діє до дати її анулювання, яка відбувається у випадку, якщо особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку або стає суб'єктом інших спрощених систем оподаткування, які визначають особливий порядок нарахування чи сплати податку на додану вартість, відмінний від тих, що встановлені цим Законом, чи звільняють таку особу від сплати цього податку за рішенням суду або з будь-яких інших причин.
Як свідчить аналіз наведеної норми, реєстрація особи в якості платника податку на додану вартість з підстав, визначених цією нормою, анулюється в двох випадках: 1) у випадку реєстрації особи в якості платника єдиного податку; 2) у випадку, якщо така особа стає суб'єктом інших спрощених систем оподаткування.
Вказане обумовлено тим, що діюча в Україні спрощена система оподаткування, при переході на яку реєстрація особи в якості платника податку на додану вартість анулюється, залежно від її виду передбачає або особливий порядок нарахування чи сплати податку на додану вартість, відмінний від встановленого Законом України "Про податок на додану вартість", або взагалі звільнення особи від сплати податку на додану вартість на підставі рішення суду чи з будь-якої іншої причини.
Тобто, згадані у даній нормі Закону інші причини стосуються виключно можливих підстав, із яких платник податку звільняється від сплати податку на додану вартість. Відповідними причинами можуть бути судове рішення, нормативний або інший акт компетентного органу, внаслідок якого платник податку на додану вартість втрачає обов'язок з нарахування та/або сплати цього податку.
Водночас наведена норма не може розглядатися як підстава для розширеного тлумачення обставин, за яких відбувається анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, порівняно з тими, що згадані в пункті 9.8 статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість". Зокрема, порушення платником податку правил податкового обліку з податку на додану вартість можуть бути підставою для застосування відповідальності, передбаченої цим Законом та іншими законами з питань оподаткування, але не тягнуть за собою права податкового органу анулювати свідоцтво про реєстрацію такого платника податку.
Таким чином, посилання в підпункті "в" пункту 9.8 статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість" на "будь-яку іншу причину" стосується виключно причин звільнення особи від сплати податку на додану вартість при перебуванні її на спрощеній системі оподаткування, а тому є підстави вважати, що відповідач неправильно застосував вказану норму закону.
Оскільки пункт 9.8 статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість" встановлює виключний перелік підстав анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, який в силу пункту 11.4 статті 11 зазначеного Закону не може бути розширений інакше, ніж шляхом внесення змін до цього Закону окремим законом з питань оподаткування податком на додану вартість, є неправомірним застосування відповідачем Порядку № 266.
Крім того, пункт 9.8 статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість" є нормою прямої дії та не передбачає надання органам державної податкової служби функцій, які перевищують їх повноваження, встановлені цією нормою Закону.
Доказів наявності підстав для анулювання реєстрації позивача, як платника ПДВ, передбачених підпунктами "а"- "г" пункту 9.8 статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість", відповідач не надав.
Таким чином, позовні вимоги Приватного підприємства "Кремресурс" про визнання протиправним та скасування акту Кременчуцької ОДПІ про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ПП "Кремресурс" від 27.08.2010 року № 222 є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції та зазначає, що доводи апеляційної скарги не спростовують в цій частині висновків суду, підстав для скасування рішення в цій частині не має.
Проте, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо визнання протиправними дій Кременчуцької ОДПІ щодо анулювання свідоцтва платника податку на додану вартість Приватного підприємства "Кремресурс" та виключення ПП "Кремресурс" з державного реєстру платників податку на додану вартість та зобов'язання Кременчуцьку ОДПІ поновити ПП "Кремресурс" в реєстрі платників податку на додану вартість.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість формування та ведення Реєстру здійснює центральний орган державної податкової служби, тобто ДПА України, тому для належного захисту прав позивача необхідно зобов'язати відповідача - Кременчуцьку ОДПІ вчинити дії щодо відновлення позивача в реєстрі платників податку на додану вартість.
Щодо вимог про визнання незаконними дій по анулюванню свідоцтва платника ПДВ, то в даному випадку належним способом захисту права є скасування рішення про анулювання (а не анулювання).
За таких обставин, колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції підлягає частковому скасуванню з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п. 4 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу задовольнити частково.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11.10.2010р. скасувати в частині визнання протиправними дій Кременчуцької ОДПІ щодо анулювання свідоцтва платника податку на додану вартість Приватного підприємства "Кремресурс" та виключення ПП "Кремресурс" з державного реєстру платників податку на додану вартість.
Скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11.10.2010р. в частині зобов'язання Кременчуцьку ОДПІ поновити ПП "Кремресурс" в реєстрі платників податку на додану вартість та в цій частині в позові відмовити.
Зобов'язати Кременчуцьку об'єднану державну податкову інспекцію у Полтавській області вчинити дії щодо відновлення Приватного підприємства "Кремресурс" в реєстрі платників податку на додану вартість.
В іншій частині постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11.10.2010р. залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Григоров А.М. Судді (підпис) (підпис) Мельнікова Л.В. Подобайло З.Г.
ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ: Григоров А.М.
Повний текст постанови виготовлений 03.03.2012 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2012 |
Оприлюднено | 07.07.2012 |
Номер документу | 25086266 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Григоров А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні