Україна ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 липня 2012 р. Справа № 2а/0570/7264/2012
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 11 год. 30 хв.
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Голубової Л.Б.,
при секретарі
за участі секретаря судового засідання Барабаш Т.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу
за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних
випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Єнакієве
Донецької області
до управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в
Донецькій області
про стягнення платежів, що підлягають капіталізації у сумі 20784,89 гривень
за участю:
представника позивача: ОСОБА_1, за дов. від 02 липня 2012 року ,
представника відповідача: ОСОБА_2, за дов. від 25 червня 2012 року
Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Єнакієве Донецької області (надалі- позивач, Відділення Фонду) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в Донецькій області (далі - відповідач) про стягнення платежів, що підлягають капіталізації у сумі 20784,89 гривень.
В обґрунтування позову зазначив, що управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в Донецькій області зареєстровано як платник страхових внесків у відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Єнакієве Донецької області з 24.04.2001 року, про що свідчить повідомлення про взяття на облік № 6562.
Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 07 лютого 2012 року № 265 ліквідується управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в Донецькій області.
Керуючись ч. 2 ст. 46 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», згідно якої, по зобов'язанням, що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров'ю громадян, фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків здійснюється за рахунок капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, позивач надіслав на адресу відповідача заяву про визнання кредиторських вимог від 24.04.2012 року.
Відповіддю від 25.05.2012 року № 9/11/876 відповідач відмовив у визнанні кредиторських вимог по капіталізації платежів, оскільки відповідач вважає їх не обґрунтованими нормами діючого законодавства.
Позивач просить суд стягнути з відповідача платежі, що підлягають капіталізації у сумі 20784,89 гривень для розрахунку з потерпілим ОСОБА_3
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити, надавши пояснення, аналогічні тим, що викладені у позовній заяві.
Представник відповідача заперечував проти позовних вимог через їх необґрунтованість нормами діючого законодавства, які виклав у письмових запереченнях від 03 липня 2012 року. Зокрема, зазначав, що управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в Донецькій області є бюджетною установою, яка фінансується виключно за рахунок Державного бюджету України, а Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765, прийнято відповідно до статей 31 й 43 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Оскільки відповідач не є господарюючим суб'єктом, на нього не розповсюджується ані Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», ані Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю.
Дослідивши наявні в матеріалах справи документи, заслухавши пояснення представників позивача, відповідача, суд -
ВСТАНОВИВ:
Управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в Донецькій області, код ЄДРПОУ 23314480, є юридичною особою, що підтверджується спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 15-17), зареєстроване у відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Єнакієве Донецької області з 24.04.2001 року, про що свідчить повідомлення про взяття на облік № 6562 (а.с. 7).
Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 07 лютого 2012 року № 265 ліквідується управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в Донецькій області (а.с. 24-25).
Оскільки позивачем здійснюються страхові виплати постраждалому командиру відділення управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в Донецькій області ОСОБА_3, який ушкодив здоров'я під час роботи, Відділення Фонду вважає, що має право на стягнення з відповідача капіталізованих платежів, які за його підрахунками становлять 20784,89 грн.
Актом про нещасний випадок № 1 від 22 листопада 2010 року встановлено, що командир відділення управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в Донецькій області ОСОБА_3 при гасінні пожежі отримав опіки (а.с. 11-12).
Випискою із акту огляду МСЕК 12 січня 2012 року встановлено 25% втрати працездатності ОСОБА_3 від дати огляду до 01 листопада 2014 року (а.с.10).
Постановою від 27 березня 2012 року позивач призначає потерпілому ОСОБА_3 щомісячні страхові виплати з 01 березня 2012 року по 31 січня 2014 року включно (а.с.9).
Спірним питання даної справи є розповсюдження положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765 та Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» на управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в Донецькій області.
Згідно із вимогами статті 46 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 23.09.1999 року № 1105- ХІV фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві здійснюється за рахунок:
- внесків роботодавців: для підприємств - з віднесенням на валові витрати
виробництва, для бюджетних установ та організацій - з асигнувань, виділених на їх утримання та забезпечення;
- капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників.
Однак, відповідно до частини 1 статті 2 Закону № 1105- ХІV дія цього Закону поширюється на осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах, організаціях, незалежно від їх форм власності та господарювання (далі - підприємства), у фізичних осіб, на осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності.
Оскільки управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в Донецькій області входить до системи Міністерства у справі надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, то засади соціального захисту працівників відповідача визначаються спеціальним законодавством.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про пожежну безпеку» від 17 грудня 1993 року № 3745-ХІІ Державна пожежна охорона формується на базі існуючих воєнізованої та професійної пожежної охорони, входить до системи Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи і здійснює державний пожежний нагляд.
Державна пожежна охорона створюється в містах, інших населених пунктах, на промислових та інших об'єктах незалежно від форм власності у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Державна пожежна охорона складається з підрозділів, апаратів управління та допоміжних служб, а також пожежно-технічних навчальних закладів і науково-дослідних установ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи.
Державна пожежна охорона є одночасно самостійною протипожежною службою цивільної оборони, а також службою, яка в межах своєї компетенції виконує мобілізаційну роботу.
Згідно статті 17 цього ж Закону особовий склад державної пожежної охорони поділяється на рядовий та начальницький. Йому видається формений одяг за зразками, що встановлюються Кабінетом Міністрів України для особового складу підрозділів внутрішньої служби. На нього поширюються і відповідні відзнаки. Особовий склад чергових підрозділів для роботи на пожежах забезпечується спеціальним одягом, спорядженням і засобами індивідуального захисту. Особам рядового та начальницького складу державної пожежної охорони присвоюються відповідно до чинного законодавства спеціальні звання внутрішньої служби.
Використання спеціальних звань, відзнак і форменого одягу особового складу державної пожежної охорони особою, яка не є її працівником, тягне за собою відповідальність відповідно до чинного законодавства.
Відповідно до статті 23-1 цього Закону працівники державної пожежної охорони, які за умовами праці беруть безпосередню участь у гасінні пожеж, підлягають обов'язковому державному особистому страхуванню.
Порядок та умови обов'язкового державного особистого страхування таких працівників визначаються Кабінетом Міністрів України.
Крім того, Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.
Послання позивача у позовній заяві на Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765, який прийнято відповідно до статей 31 й 43 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» є безпідставним, виходячи з наступного.
Капіталізація платежів здійснюється для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства-банкрута відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров'ю громадян, у тому числі застрахованих у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань саме відповідно до цього Порядку.
Статтею 1 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» визначено, що суб'єкт банкрутства - боржник, неспроможність якого виконати свої грошові зобов'язання встановлена господарським судом.
Оскільки відповідач не є господарюючим суб'єктом, на нього не розповсюджуються норми Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» та Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю.
Крім того, подібна правова позиція наведена у частині 2 пункту 10 постанови Пленуму Верховного Суду України від 27 березня 1992 року № 6 з наступними змінами та доповненнями, внесеними постановами Пленуму Верховного Суду України, якою встановлено, що дія Закону N 1105-XIV не поширюється на військовослужбовців, осіб рядового й начальницького складу органів внутрішніх справ і деякі інші категорії осіб, порядок та умови страхування яких установлено спеціальним законодавством. Позивачем, як підставу позовних вимог вказано саме цей Закон.
Також абзацом 6 пункту 1 Положення, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 02 березня 2012 року № 555 Головне територіальне управління Міністерства надзвичайних ситуацій України у Донецькій області є правонаступником прав і обов'язків підпорядкованих підрозділів Головного управління МНС України в Донецькій області, що ліквідуються (а.с.23).
Відповідач відповідно до пп.1.1 Положення про управління МНС в м. Єнакієві є територіальним органом управління Головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Донецькій області (а.с.25).
Таким чином, право позивача на подальше стягнення виплат потерпілому ОСОБА_3 з правонаступника відповідача не є порушеним.
Враховуючи встановлені судом обставини справи та відсутність правових підстав позову відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Єнакієве Донецької області суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги про стягнення платежів, що підлягають капіталізації у сумі 20784,89 гривень не підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 4 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Враховуючи наведене та керуючись статтями 2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110, 121-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У позовних вимогіх відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Єнакієве Донецької області до управління МНС в м. Єнакієві Головного управління МНС України в Донецькій області про стягнення платежів, що підлягають капіталізації у сумі 20784,89 гривень - відмовити.
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті та проголошено її повний текст у судовому засіданні 03 липня 2012 року в присутності представників позивача та відповідача.
Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Голубова Л.Б.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2012 |
Оприлюднено | 09.07.2012 |
Номер документу | 25121316 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голубова Л.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні