Постанова
від 18.06.2012 по справі 0870/675/12
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 червня 2012 року 16:54 Справа № 0870/675/12

Запорізький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Авдєєва М.П.,

при секретарі судового засідання Тетєрєвої К.О.,

за участю представників:

позивача - ОСОБА_1 (довіреність б/н від 18.06.2012);

- Сокирченко Я.О. (наказ №027/к від 03.10.2011);

відповідача - ОСОБА_3 (довіреність №84/10/10-017 від 16.03.2012),

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «СВІТреєстр»

до Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Запоріжжя

про визнання нечинними податкових повідомлень-рішень №0000182200, №0000162200 від 08.09.2011,

ВСТАНОВИВ:

26.01.2012 Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «СВІТреєстр» звернулося до суду із адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Запоріжжя, в якому просить:

- визнати нечинним податкове повідомлення-рішення ДПІ у Ленінському районі м.Запоріжжя №0000182200 по податку на додану вартість на загальну суму 22361,76 грн., з яких 17753,41 грн. за основним платежем та 4608,35 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями;

- визнати нечинним податкове повідомлення-рішення ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя №0000162200 по податку на прибуток на загальну суму 26213,85 грн., з яких 21057,59 грн. за основним платежем та 5156,26 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за період з 25.06.2010 по 31.03.2011 ТОВ фірма «СВІТреєстр» було задекларовано валові витрати у сумі 284 756 грн. В червні, серпні, вересні та листопаді 2010 року були укладені договори з ФОП ОСОБА_4 на виконання інформаційно-консультаційних послуг. Усі договори були виконані сторонами, про що свідчать підписані сторонами звіти про виконання договорів та акти прийому-передачі наданих послуг. Оплата послуг за договорами з ФОП ОСОБА_4 підтверджується відповідними платіжними дорученнями. Послуги ФОП ОСОБА_4 з придбання конвертів для розсилки, тиражування повідомлень для акціонерів та вкладання їх в конверти надавались виключно у зв'язку з тим, що від моменту отримання ТОВ фірма «СВІТреєстр» замовлення від ВАТ «СВІТ» на розсилку повідомлень до граничного строку розсилки був малий проміжок часу та мала чисельність працівників ТОВ фірма «СВІТреєстр». Щодо висновків ДПІ про безпідставне включення ТОВ фірма «СВІТреєстр» до складу валових витрат суми коштів, сплачених за юридичні послуги на суму 10 000 грн., позивач зазначає, що 12.11.2010 між ТОВ фірма «СВІТреєстр» та ФОП ОСОБА_5 був укладений договір №12/11-1 про надання юридичних послуг, у зв'язку з відсутністю штатного юриста на підприємстві. Сума договору була визначена прейскурантом вартості юридичних послуг (Додаток №1 до Договору №12/11-1 від 12.11.2010) та оплата послуг підтверджується відповідним платіжним дорученням. Вказаний договір був повністю виконаний сторонами, що підтверджується Звітами виконання. Докази надання Виконавцем та отримання Замовником юридичних послуг від ФОП ОСОБА_5 є належними та очевидними, повністю відповідають вимогам чинного законодавства. Щодо висновків ДПІ про безпідставне включення до складу валових витрат членських внесків до Професійної асоціації реєстраторів і депозитаріїв на суму 2330,67 грн., у тому числі 1570,67 грн. за 2010 рік та 760 грн. за 1 квартал 2011 року позивач зазначає, що ТОВ фірма «СВІТреєстр» є дійсним членом Професійної асоціації реєстраторів і депозитаріїв (ПАРД). Матеріальною підставою функціонування ПАРД є належні їй на праві власності внески членів ПАРД. Членський внесок сплачується членами Асоціації на її поточний рахунок на підставі виставленого рахунка-фактури. Акт виконаних робіт (послуг) Асоціацією не видається, оскільки членський внесок не є платою за надані послуги або виконані роботи. Віднесення вказаних витрат до складу валових регулюється п.п.5.2.17 п.5.2 ст.5 ЗУ «Про оподаткування прибутку підприємств». Таким чином, ТОВ фірма «СВІТреєстр» правомірно віднесло суму членських внесків до валових витрат. Крім того, рішення про розміри членських внесків приймається не ТОВ фірма «СВІТреєстр», при цьому останнє зобов'язано сплатити ту суму, яка визначена ПАРД, в іншому випадку діяльність позивача є неможливою. Щодо заниження податкових зобов'язань по ПДВ на суму 17753,41 позивач вказує, що вказані суми складаються з консультаційних послуг з питань обігу цінних паперів та корпоративного управління. Перелік товариств, яким ТОВ фірма «СВІТреєстр» надавалися вказані послуги зазначені в Акті перевірки. Усі зазначені акціонерні товариства є клієнтами ТОВ фірма «СВІТреєстр» , тобто обліковують у останнього власні цінні папери. До функцій реєстроутримувача - ТОВ фірма «СВІТреєстр» належать інформаційно-реєстраторські послуги, які мають безпосереднє відношення до основного напрямку діяльності товариства. Позивач вказує, що відповідно до п.п.3.2.1 п.3.2 ст.3 ЗУ «Про податок на додану вартість», операції з реєстраторської діяльності не є об'єктом оподаткування. Виконання інформаційно-реєстраторських функцій здійснюється відповідно до договору, укладеного між реєстратором та емітентом, або може оформлюватися додатковими договорами. Щодо висновків ДПІ про заниження ТОВ фірма «СВІТреєстр» податкового зобов'язання з ПДВ на суму 57267,05 грн. внаслідок поштових витрат Товариства на розсилку документів емітентам, позивач зазначає, що ТОВ фірма «СВІТреєстр» не займається будь-якою торгівельною або посередницькою діяльністю, у тому числі з реалізації поштових конвертів. Господарські операції ТОВ фірма «СВІТреєстр» відносно купівлі-продажу конвертів з поштовими марками полягають виключно у придбанні цих конвертів для здійснення необхідних розсилок документів емітентам та акціонерам емітентів Товариства. При придбанні цих товарів ТОВ фірма «СВІТреєстр» не враховувало їх як придбаний «товар», що підтверджується даними бухгалтерського обліку. Використання конвертів з поштовими марками здійснювалось в рамках реєстраторської діяльності Товариства та виключно на виконання ним своїх договірних обов'язків. Таким чином, ТОВ фірма «СВІТреєстр» не здійснювало торгівлі конвертами та марками, а виконувало замовлення Емітента з повідомлення акціонерів у рамках реєстраторської діяльності, що також не є об'єктом оподаткування ПДВ.

Ухвалою судді від 30.01.2012 відкрито провадження у справі №0870/675/12, закінчено підготовче провадження та справа призначена до розгляду на 13.02.2012.

Ухвалою суду від 13.02.2012 позивача - ТОВ фірма «СВІТреєстр» зобов'язано доплатити суму недоплаченого судового збору в строк до 05.03.2012.

05.03.2012 позивачем сплачено суму недоплаченого судового збору.

Провадження у справі зупинялося до 05.03.2012, 26.03.2012, 24.04.2012, 21.05.2012, 18.06.2012.

Відповідачем подані письмові заперечення на позов, відповідно до яких ТОВ фірма «СВІТреєстр» укладено договори з ФОП ОСОБА_4 про надання інформаційно-консультаційних послуг. Акти приймання-передачі послуг не містять інформації щодо міста, виду та обсягу виконаних послуг, понесених у зв'язку з цим витрат, обґрунтування ціни, що виключає можливість встановлення факту їх реального виконання та взаємозв'язку з господарською діяльністю ТОВ фірма «СВІТреєстр». Крім того, для надання такого роду послуг Виконавець повинен володіти необхідними для цього знаннями, освітою, інформацією. Щодо взаємовідносин ТОВ фірма «СВІТреєстр» з ФОП ОСОБА_5, відповідач зазначає, що позивачем укладено договір №12/11-1 від 12.11.2010 з ФОП ОСОБА_5, згідно з яким ФОП ОСОБА_5 має свідоцтво на право заняття адвокатською діяльністю №784 від 15.04.2010. ТОВ фірма «СВІТреєстр» не надавалась довіреність на представництво інтересів в органах державною влади, у тому числі в Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку у зв'язку з отриманням ліцензії; по наданих усних консультаціях ТОВ фірма «СВІТреєстр» не надано до перевірки документів, які б підтверджували їх зв'язок з господарською, а саме реєстраторською діяльністю; матеріали письмових консультацій до перевірки не надані. Акти про надані юридичні послуги жодним чином не вказують на отримання ТОВ фірма «СВІТреєстр» юридичних послуг, необхідних для здійснення Товариством діяльності з ведення реєстру власників іменних паперів. Щодо включення до складу валових витрат членських внесків до Професійної асоціації реєстраторів і депозитаріїв (ПАРД) відповідач зазначає, що згідно з пп.4.1.3 п.4.1 розділу 4 Положення про членство в ПАРД, член ПАРД зобов'язаний сплачувати періодичні (членські) внески. Розміри періодичних (членських) внесків встановлюються рішенням Ради ПАРД в межах, визначених Загальними зборами ПАРД. Згідно зі Статутом, «ПАРД» - є добровільною недержавною некомерційною організацією, заснованою на засадах рівноправності, вільного волевиявлення і спільності інтересів своїх членів. Таким чином, Статутом ПАРД передбачено її не господарський аспект діяльності. Тобто не має підстав вважати членські внески добровільним перерахуванням сум до неприбуткових організацій, оскільки це безоплатний, регулярний, обов'язковий платіж за перебування у членстві зазначеної організації. Щодо порушення ЗУ «Про податок на додану вартість» відповідач вказує, що окрім доходу від здійснення реєстраторської діяльності ТОВ фірма «СВІТреєстр» отримувало доходи від надання консультаційних послуг, а саме консультаційних послуг з питань обігу цінних паперів та корпоративного управління. Згідно з п.п.3.2.1 п.3.2 ст.3 ЗУ «Про податок на додану вартість», операції з реєстраторської діяльності не є об'єктом оподаткування. Перелік функцій, здійснення яких передбачає реєстраторська діяльність визначено п.1 розділу ІІ Положення про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, затвердженого Рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 17.10.2006 №1000. Консультування з питань обігу цінних паперів зазначеним Положенням ДКЦПФР віднесено до інформаційно-реєстраторських функцій, виконання яких здійснюється за умови укладення відповідного договору між емітентом та реєстратором, або оформлення додаткових договорів. Таким чином, ТОВ фірма «СВІТреєстр» помилково ототожнювались поняття щодо реєстраторської діяльності та консультаційних послуг, та в порушення п.п.3.2.1 п.3.2 ст.3 ЗУ «Про податок на додану вартість» не включалися до об'єкту оподаткування податком на додану вартість доходи від надання консультац2ійних послуг. Щодо отриманих доходів, що надійшли на рахунок ТОВ фірма «СВІТреєстр» як поштові витрати відповідач зазначає, що ТОВ фірма «СВІТреєстр» від ВАТ «СВІТ» отримувало доходи у вигляді надходження коштів на банківський рахунок за поштові витрати. Згідно з актами про проведення робіт (надання послуг) ТОВ фірма «СВІТреєстр» до складу валових доходів включені кошти, що надійшли на рахунок ТОВ фірма «СВІТреєстр» як поштові витрати на суму 57267,05 грн. Відповідно до ЗУ «Про поштовий зв'язок» виключне право національного оператора на організацію розповсюдження конвертів, поштових марок має Українське державне підприємство поштового зв'язку «Укрпошта» та юридичні і фізичні особи на договірній основі з «Укрпоштою», про що зазначено в Рішенні Конституційного Суду України від 28.05.2003 №10-рп/2003 у справі №1-16/2003. В ході перевірки з'ясовано, що ТОВ фірма «СВІТреєстр» не укладалися договори з УДППЗ «Укрпошта» на організацію розповсюдження конвертів та поштових марок. Згідно з договорами на ведення реєстру власників іменних цінних паперів встановлені розцінки на додаткові операції Реєстратора для Емітента. Договором визначені розцінки на інформаційне та організаційне забезпечення проведення Зборів, куди включаються послуги з розсилки поштових повідомлень акціонерам. До перевірки був наданий договір від 26.02.2004 №08/03/04, укладений з Українським державним підприємством поштового зв'язку «Укрпошта» про те, що «Укрпошта» приймає та пересилає прості поштові карти від ТОВ фірма «СВІТреєстр» партією понад 2000 одиниць, здійснює маркування кореспонденції з використанням маркувальної машини. Строк дії договору до 31.12.2004. Таким чином, у ТОВ фірма «СВІТреєстр» відсутні законні підстави для розповсюдження конвертів та поштових марок.

У судовому засіданні представники позивача позов підтримали з підстав, зазначених у позовній заяві. Просили позов задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечувала з підстав викладених у наданих письмових запереченнях. Просила у задоволенні позову відмовити.

У судовому засіданні, відповідно до ст.160 КАС України, сторонам проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Розглянувши подані документи, заслухавши пояснення сторін, судом встановлене наступне.

На підставі направлень від 2906.2011 №883, 884, 885, 886 Державною податковою інспекцією у Ленінському районі м. Запоріжжя проведена планова виїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «СВІТреєстр» (код ЄДРПОУ 24515246) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 04.12.1996 по 31.03.2011.

За результатами перевірки складений акт №3562/22/24515246 від 16.08.2011.

Актом перевірки встановлено порушення ТОВ фірма «СВІТреєстр»:

1. п.5.1, п.п.5.2.1, п.п.5.2.2 п.5.2, п.п.5.3.9 п.5.3 ст.5, п. «б» п.п.11.2.3 п.11.2 ст.11; пп.8.1.1 п.8.1., пп.8.2.1 п.8.2, пп.8.4.1 п.8.4 ст.8 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.1994 №334/94-ВР в редакції Закону України від 22.05.1997, в результаті чого занижено податок на прибуток в періоді, що перевірявся на загальну суму 21057,59 грн., у тому числі:

- півріччя 2010 року у сумі 1337,67 грн.;

- 3 квартал 2010 року у сумі 15007,07 грн.;

- 2010 рік у сумі 20621,03 грн.;

- 1 квартал 2011 у сумі 436,56 грн.

2. п.п.3.1.1 п.3.1, п.п.3.2.1 п.3.2 ст.3, п.4.1 ст.4, п.п.6.1.1 п.6.1, п.п. «д» п.6.5 ст.6 Закону України від 03.04.1997 №168/97-ВР «Про податок на додану вартість», - ТОВ фірма «СВІТреєстр» на 17753,41 грн. занижено податкове зобов'язання з податку на додану вартість, що призвело до заниження суми податку, яка підлягає нарахуванню до сплати в бюджет. Донарахована сума складається з сум консультаційних послуг, яку визначено на підставі актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) та з сум отриманих доходів (коштів), що надійшли на розрахунковий рахунок ТОВ фірма «СВІТреєстр» як поштові витрати, у тому числі по періодах:

- 3 квартал 2008 року - 1120 грн.;

- 4 квартал 2008 року - 1000 грн.;

- 1 квартал 2009 року - 5924,20 грн.;

- 2 квартал 2009 року - 1410 грн.;

- 3 квартал 2009 року - 1190 грн.;

- 4 квартал 2009 року - 180 грн.;

- 1 квартал 2010 року - 6039,21 грн.;

- 2 квартал 2010 року - 890 грн.

Не погодившись з Актом перевірки №3562/22/24515246 від 16.08.2011 ТОВ фірма «СВІТреєстр» 23.08.2011 за №95 надіслало на адресу Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Запоріжжя заперечення на Акт перевірки.

За результатами розгляду заперечень на Акт перевірки №3562/22/24515246 від 16.08.2011 Державна податкова інспекція у Ленінському районі м. Запоріжжя листом від 06.09.2011 №14070/10/22-513 надала відповідь, згідно з якою висновки акту про результати виїзної планової документальної перевірки від 16.08.2011№3562/22/24515246 за період з 04.12.1996 по 31.03.2011 зроблені з додержанням діючого законодавства України та є правомірними, а заперечення ТОВ фірма «СВІТреєстр» від 23.08.2011 №95 є необґрунтованими.

На підставі акту перевірки №3562/22/24515246 від 16.08.2011 Державною податковою інспекцією у Ленінському районі м. Запоріжжя винесені податкові повідомлення - рішення від 08.09.2011 №0000162200, яким визначена сума за грошовим зобов'язанням за платежем податок на прибуток у сумі 21057,59 грн. та застосовані штрафні санкції у розмірі 5156,26 грн., №0000182200, яким визначена сума за грошовим зобов'язанням за платежем податок на додану вартість у сумі 17753,41 грн. та застосовані штрафні санкції у розмірі 4608,35 грн.

Не погодившись з податковими повідомленнями-рішеннями від 08.09.2011 №0000162200 та №0000182200 ТОВ фірма «СВІТреєстр» 20.09.2011 за №102 звернулося із скаргою до Державної податкової адміністрації в Запорізькій області.

За результатами розгляду скарги Державною податковою адміністрацією в Запорізькій області прийнято рішення №5115/10/25-020 від 15.11.2011, яким скарга ТОВ фірма «СВІТреєстр» залишена без задоволення, а податкові повідомлення-рішення №0000162200 та №0000182200 від 08.09.2011 - без змін.

Не погодившись з висновком Державної податкової адміністрації в Запорізькій області ТОВ фірма «СВІТреєстр» 25.11.2011 за №125 звернулося із повторною скаргою на податкові повідомлення-рішення від 08.09.2011 №0000162200 та №0000182200 до Державної податкової адміністрації України.

За результатами розгляду повторної скарги ТОВ фірма «СВІТреєстр» Державною податковою службою України прийнято рішення №7841/6/10-2115 від 19.12.2011, яким податкові повідомлення-рішення від 08.09.2011 №0000162200 та №0000182200 ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя та рішення ДПА у Запорізькій області, прийняте за результатами розгляду первинної скарги - залишені без змін, а повторна скарга ТОВ фірма «СВІТреєстр» - без задоволення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши докази, які мають значення для справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у т.ч. на виконання делегованих повноважень.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «СВІТреєстр» зареєстровано 04.12.1996 Виконавчим комітетом Запорізької міської ради, Свідоцтво про реєстрацію №11031200000000536, має свідоцтво платника ПДВ №11714407 від 29.09.03, (ІПН 245152408280.

Щодо податку на прибуток судом встановлено наступне.

В Акті перевірки ТОВ фірма «СВІТреєстр» №3562/22/24515246 від 16.08.2011 працівниками ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя зроблені висновки про безпідставне включення підприємством до складу валових витрат суми коштів сплачених як витрати на інформаційно-консультаційні послуги по обігу цінних паперів та корпоративного управління на загальну суму 68600 грн.

В обґрунтування отримання інформаційно-консультаційних послуг позивачем надано

до суду Договір №13/2010 від 24.06.2010 про надання інформаційно-консультаційних послуг, згідно з яким ТОВ фірма «СВІТреєстр» (Замовник) замовило у ФОП ОСОБА_4 (Виконавець) надання інформаційно-консультаційних послуг по обігу цінних паперів та корпоративному управлінню.

Відповідно до п.2.1 Договору №13/2010 від 24.06.2010 Виконавець зобов'язується надати послуги, вказані в п.1.1 Договору, ґрунтуючись на діючому законодавстві України, враховуючи нормативні акти зі змінами та доповненнями, які стосуються предмету договору.

Відповідно до п.2.2.1 Виконавець зобов'язується особисто, без передоручення третім особам надавати Замовнику послуги, перелічені в договорі.

Згідно з п.п. 3.1, 3.3 Договору, вартість послуг Виконавця визначається у сумі 5300 гривень. Оплата за надані послуги здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Виконавця, відповідно до Договору та підписання Акта прийому-здачі виконаних робіт.

Судом досліджений Акт прийому-здачі наданих послуг від 30.06.2010 по договору №13/2010 від 24.06.2010, звіт ФОП ОСОБА_4 про виконання договору №13/2010 від 24.06.2010 у сукупності з платіжним дорученням №213 від 06.07.2010.

Судом також досліджений аналогічний договір про надання інформаційно-консультаційних послуг між ТОВ фірма «СВІТреєстр» (Замовник) та ФОП ОСОБА_4 (Виконавець) №б/н/2010 від 01.11.2010, згідно з п. 3.1 якого вартість послуг Виконавця визначається у сумі 10600 грн., Акт прийому-здачі наданих послуг від 10.11.2010 по договору №б/н/2010 від 01.11.2010 у сукупності зі Звітом ФОП ОСОБА_4 від 10.11.2011 про виконання договору №б/н/2010 від 01.11.2010 та платіжним дорученням №361 від 04.11.2010, - свідчать про виконання ФОП ОСОБА_4, виконавцем послуг на користь ТОВ фірма «СВІТреєстр» відповідно до умов Договору про надання інформаційно-консультаційних послуг по обігу цінних паперів та корпоративному управлінню №б/н/2010 від 01.11.2010.

До суду також надані наступні документи щодо ФОП ОСОБА_4: свідоцтво про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця - ОСОБА_4 Серія В03, №НОМЕР_2 від 15.08.2007, код НОМЕР_1, № запису в ЄДР 21030000000035984; свідоцтво про сплату єдиного податку Серія Ж №НОМЕР_3 від 1012.2009; довідка про взяття на облік платників податків №720 від 16.08.2007; диплом ЛН №НОМЕР_4 від 25.06.1994, спеціальність «бухгалтерський облік, контроль і аналіз господарської діяльності.».

Згідно з наданими поясненнями представника позивача, за відсутністю штатного юриста або іншого фахівця з корпоративних відносин, підприємство не мало можливості виконати зазначені послуги самостійно. Також вказував на незначну чисельність працівників ТОВ фірма «СВІТреєстр», що унеможливлювало самостійне придбання конвертів для розсилки, тиражування повідомлень для акціонерів та вкладання їх в конверти, у зв'язку з замовленням від ВАТ «СВІТ».

У підтвердження неможливості самостійного проведення вказаних робіт позивачем надано до суду Наказ ТОВ фірма «СВІТреєстр» №019/К від 30.07.2010, яким затверджений штатний розклад підприємства станом на 01.08.2010, договір №7 на ведення реєстру власників іменних цінних паперів (третя редакція Угоди від 14.01.1998) від 16.12.2004, укладений між ВАТ «СВІТ» (Емітент) та ТОВ фірма «СВІТреєстр» (Реєстратор).

Пунктом 1.1 Договору передбачено: … «Реєстратор зобов'язується надавати Емітенту послуги щодо ведення реєстру власників іменних цінних паперів: обліку та зберігання інформації про власників іменних цінних паперів та про операції, внаслідок яких виникає необхідність внесення змін до реєстру власників іменних цінних паперів на підставі законодавства, а Емітент зобов'язується здійснювати оплату наданих послуг»….

Позивачем також наданий лист ВАТ «СВІТ» №162 від 02.08.2010 «Щодо підготовки загальних Зборів акціонерів», за змістом якого: … «У зв'язку з проведенням 28.09.2010 позачергових загальних Зборів акціонерів ВАТ «СВІТ» (ЄДРПОУ 01473864), просимо надати Емітенту послуги з інформаційного та організаційного забезпечення їх проведення, а саме: - забезпечити персональні запрошення акціонерів для участі у Зборах у строк до 13.08.2010 і надати Емітенту реєстр відправленої кореспонденції; - надати друковану копію реєстру за станом на 28.09.2010; - надати відомості для реєстрації учасників Зборів»…

На виконання Листа від 02.08.2010 ТОВ фірма «СВІТреєстр» уклало договори: №14/2010 від 04.08.2010 «Про надання інформаційно-консультаційних послуг між ТОВ фірма «СВІТреєстр» (Замовник) та ФОП ОСОБА_4 (Виконавець).

Відповідно до п.1.1 Договору, предметом договору є надання для ТОВ фірма «СВІТреєстр» інформаційно-консультаційних послуг, пов'язаних з організаційним забезпеченням проведення зборів акціонерів.

Згідно з п.3.1 Договору, вартість послуг Виконавця визначається у сумі 26350 гривень;

№б/н/2010 від 24.09.2010 Про надання інформаційно-консультаційних послуг між ТОВ фірма «СВІТреєстр» (Замовник) та ФОП ОСОБА_4 (Виконавець).

Відповідно до п.1.1 Договору, предметом договору є надання для ТОВ фірма «СВІТреєстр» інформаційно-консультаційних послуг, пов'язаних з організаційним забезпеченням розсилки акціонерам повідомлень про дематеріалізацію.

Згідно з п.3.1 Договору, вартість послуг Виконавця визначається у сумі 26350 гривень.

Досліджені у судовому засідання Акти прийому-здачі виконаних робіт від 16.08.2010, від 30.09.2010 у сукупності зі Звітами від 16.08.2010, від 30.09.2010 про виконання договорів №14/2010 від 04.08.2010, №б/н/2010 від 24.09.2010 та платіжними дорученнями №265 від 17.08.2010, №275 від 25.08.2010, №309 від 27.09.2010, свідчать про виконання ФОП ОСОБА_4, як виконавцем робіт (послуг) на користь ТОВ фірма «СВІТреєстр» відповідно до умов Договорів «Про надання інформаційно-консультаційних послуг» №14/2010 від 04.08.2010 та №б/н/2010 від 24.09.2010.

Актом перевірки ТОВ фірма «СВІТреєстр» №3562/22/24515246 від 16.08.2011 працівниками ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя також зроблено висновок про безпідставне включення підприємством до складу валових витрат суми коштів, сплачених як за юридичні послуги на загальну суму 10 000 грн. в 4 кварталі 2010 року.

В обґрунтування отримання юридичних послуг позивачем надано до суду Договір «Про надання юридичних послуг» №12/11-1 від 12.11.2010 між ФОП ОСОБА_5 (Виконавець) та ТОВ фірма «СВІТреєстр» (Замовник).

Відповідно до п.1.1 Договору … «Виконавець зобов'язується надати Замовнику визначені цим Договором юридичні послуги щодо підготовки аналітичних висновків з питань застосування законодавства України щодо питання дематеріалізації цінних паперів, надання усних і письмових консультацій з усіх галузей права, правових висновків, що виникають з приводу діяльності Замовника, а також вжиття інших заходів з метою забезпечення законності і правопорядку діяльності Замовника, а Замовник зобов'язується прийняти та оплатити такі послуги»….

Пунктом 2.1 Договору передбачено, …. «послуги надаються Виконавцем Замовнику шляхом:

- усного та письмового консультування, підготовка аналітичних довідок по питанням діючого законодавства України, складання необхідних правових документів, у тому числі договорів на ведення реєстрів іменних цінних паперів, а також виконання інших правових дій, у випадку, якщо такі окремо погоджені сторонами даного Договору шляхом підписання Додаткової угоди».

Згідно з п.4.1. Договору, загальна сума даного Договору складає 10 000 гривень.

В п.5.2. Договору зазначено, що за послуги, надані Виконавцем, Замовник сплачує грошову суму на поточний рахунок Виконавця, зазначену в Акті виконаних послуг.

Судом досліджений прейскурант вартості юридичних послуг від 12.11.2010 до Договору №12/11-1 від 12.11.2010, Акт наданих юридичних послуг від 29.11.2010 (- отримання нової ліцензії на депозитарну діяльність - діяльність з ведення реєстру власників іменних цінних паперів (1 шт.) - 1500 грн.; - усне консультування (4 консультації) - 1200 грн.; - письмові консультації щодо переведення випуску іменних акцій документарної форми існування у без документарну форму (3 питання) - 1500 грн.; - інформаційно-правові послуги (підбір нормативно-правової бази) щодо питань дематеріалізації цінних паперів (4 документа) - 800 грн., на загальну суму - 5000 гривень; Акт наданих юридичних послуг від 28.12.2010 (- правова експертиза договорів на ведення реєстрів іменних цінних паперів (6 шт.) - 1200 грн.; - усне консультування з питання трудового законодавства, зокрема з питань звільнення співробітника Замовника ОСОБА_7 (1 консультація) - 300 грн.; - письмові консультації щодо погашення безвідсоткових облігацій емітента (2 питання) - 1000 грн.; - розробка договору на ведення реєстрів іменних цінних паперів (1 документ) - 500 грн.; - юридичні послуги щодо закриття реєстрів та передачі реєстрів Зберігачам (5 документів) - 1000 грн.; - юридичний супровід передачі реєстрів наступним Емітентам: ВАТ «СВІТ», ВАТ «АТ-Зв'язок», ЗАТ «ПМК №28 Водбуд», ЗАТ «Южагрострой», ЗАТ «ВТФ «ІВАННА», ВАТ «Завод залізобетонних конструкцій №6» (5 документів) - 1000 грн., на загальну суму - 5000 гривень.

Судом також досліджені Звіти виконавця - ОСОБА_5 від 29.11.2010, від 28.12.2010 до договору про надання юридичних послуг №12/11-1 від 12.11.2010 та платіжне доручення № 424 від 30.12.2010 на суму 10 000 грн.

Крім того, позивачем надано Свідоцтво про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця - ОСОБА_5 Серії В02 НОМЕР_5 від 25.03.2010 та свідоцтво про сплату єдиного податку Серії Ж НОМЕР_6.

Вищезазначені документи свідчать про виконання ФОП ОСОБА_5, як Виконавцем, робіт (послуг) на користь ТОВ фірма «СВІТреєстр», відповідно до умов договору№12/11-1 від 12.11.2010.

Згідно з ч.8 ст.19 Господарського кодексу України усі суб'єкти господарювання, відокремлені підрозділи юридичних осіб, виділені на окремий баланс, зобов'язані вести первинний (оперативний) облік результатів своєї роботи, складати та подавати відповідно до вимог закону статистичну інформацію та інші дані, визначені законом, а також вести (крім громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які провадять господарську діяльність і зареєстровані відповідно до закону як підприємці) бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно із законодавством.

Відповідно до ст.2 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» цей Закон поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також на представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності, які зобов'язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.

Згідно з ч.2 ст.3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Одним із основних принципів на яких ґрунтується бухгалтерський облік та фінансова звітність, відповідно до ст.4 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», є принцип превалювання сутності над формою - операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми.

Як зазначено у ч.1 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (ч.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів, як це передбачено п.1.2 «Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за №168/704 (далі - «Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку»).

Первинні документи - це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Як зазначено у п.2.4 «Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку», первинні документи (на паперових і машинозчитуваних носіях інформації) для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі обов'язкові реквізити: назва підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), код форми, дата і місце складання, зміст господарської операції та її вимірники (у натуральному і вартісному виразі), посади, прізвища і підписи осіб, відповідальних за дозвіл та здійснення господарської операції і складання первинного документа.

З урахуванням зазначеного, первинні документи повинні відображати зміст та обсяг господарської операції, засвідчувати її реальність.

Доводи позивача про реальність вчинених господарських операцій та фактичне отримання послуг підтверджується: договорами, актами здачі-прийняття робіт, звітами виконавців, платіжними дорученнями, актами наданих послуг та іншими документами.

Досліджені в судових засіданнях документи, надані позивачем засвідчують реальність правочинів, вчинених ТОВ фірма «СВІТреєстр» з ФОП ОСОБА_4 та ФОП ОСОБА_5

У п.1.32 ст.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» зазначено, що господарська діяльність - це будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою. Під безпосередньою участю слід розуміти зазначену діяльність особи через свої постійні представництва, філіали, відділення, інші відокремлені підрозділи, а також через довірену особу, агента або будь-яку іншу особу, яка діє від імені та на користь першої особи.

Згідно з п.5.1 ст.5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» валові витрати виробництва та обігу (далі - валові витрати) - це сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.

Вказана норма кореспондується з приписами ч.1-2 ст.142 Господарського кодексу України, якими встановлено, що прибуток (доход) суб'єкта господарювання є показником фінансових результатів його господарської діяльності, що визначається шляхом зменшення суми валового доходу суб'єкта господарювання за певний період на суму валових витрат та суму амортизаційних відрахувань. Склад валового доходу та валових витрат суб'єктів господарювання визначається законодавством. Для цілей оподаткування законом може встановлюватися спеціальний порядок визначення доходу як об'єкта оподаткування.

Відповідно до пп.5.2.1 ст.5.2 ст.5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» до складу валових витрат включаються суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, у тому числі витрати з придбання електричної енергії (включаючи реактивну), з урахуванням обмежень, установлених пунктами 5.3-5.7 цієї статті.

Як зазначено в абз.4 пп.5.3.9 п.5.3 ст.5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», не належать до складу валових витрат будь-які витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.

Згідно з п.3.1 ст.3 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» об'єктом оподаткування є прибуток, який визначається шляхом зменшення суми скоригованого валового доходу звітного періоду, визначеного згідно з пунктом 4.3 цього Закону на: суму валових витрат платника податку, визначених статтею 5 цього Закону; суму амортизаційних відрахувань, нарахованих згідно із статтями 8 і 9 цього Закону.

Актом перевірки ТОВ фірма «СВІТреєстр» №3562/22/24515246 від 16.08.2011 працівниками ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя встановлено безпідставне включення підприємством до складу валових витрат членські внески до професійної асоціації реєстраторів і депозитаріїв (м. Київ) з 25.06.2010 по 31.03.2011 на загальну суму 2330,67 грн.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 2 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок», фондовий ринок (ринок цінних паперів) - сукупність учасників фондового ринку та правовідносин між ними щодо розміщення, обігу та обліку цінних паперів і похідних (деривативів). Учасники фондового ринку - емітенти, інвестори, саморегулівні організації та професійні учасники фондового ринку.

Професійні учасники фондового ринку - юридичні особи, які на підставі ліцензії, виданої Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, провадять на фондовому ринку професійну діяльність, види якої визначені законами України.

Позивачем надано до суду Ліцензію Серії АГ НОМЕР_7 від 28.12.2010 Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України, відповідно до якої ТОВ фірма «СВІТреєстр» займається професійною діяльністю на фондовому ринку України.

Відповідно до Свідоцтва №208 від 27.11.2001 ТОВ фірма «СВІТреєстр» є членом професійної асоціації реєстраторів і депозитаріїв (ПАРД) - саморегулівній організації на ринку цінних паперів.

Відповідно до п. 6 Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності, а саме діяльності з ведення реєстру власників іменних цінних паперів, затверджених рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 26 травня 2006 р. № 348 (в редакції чинній на момент спірних відносин), ліцензіат може провадити свою професійну діяльність тільки за умови вступу до щонайменше однієї саморегулівної організації професійних учасників фондового ринку.

Професійна асоціація реєстраторів і депозитаріїв є єдиною саморегулівною організацією на ринку цінних паперів в Україні на підставі Свідоцтва №1 від 30.04.2009 та є неприбутковою організацією.

Згідно Статуту Професійна асоціація реєстраторів і депозитаріїв (ПАРД) - є добровільною недержавною некомерційною організацією, заснованою на засадах рівноправності, вільного волевиявлення і спільності інтересів своїх членів.

Відповідно до п.3 ч.2 ст.2 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» №3480-IVвід 23.02.2006, саморегулівна організація професійних учасників фондового ринку - неприбуткове об'єднання учасників фондового ринку, що провадять професійну діяльність на фондовому ринку з торгівлі цінними паперами, управління активами інституційних інвесторів, депозитарну діяльність (діяльність реєстраторів та зберігачів), утворене відповідно до критеріїв та вимог, установлених Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

Згідно з п. 4 ст. 16 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» №3480-IVвід 23.02.2006, професійна діяльність учасників фондового ринку, крім депозитаріїв та фондових бірж, здійснюється за умови членства щонайменше в одній саморегулівній організації.

Відповідно до п.1.5 Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів, затверджених рішенням ДКЦПФУ №60 від 14.03.2001, Професійний учасник ринку цінних паперів має право здійснювати професійну діяльність на ринку цінних паперів на всій території України після отримання відповідної ліцензії в органі ліцензування за умови вступу до щонайменше однієї саморегулівної організації.

Згідно з п.5.4.5 Статуту №1 від 10.07.1996 Професійної асоціації реєстраторів і депозитаріїв, член ПАРД зобов'язаний сплачувати членські внески.

Пунктом 5.7. Статуту від 10.07.1996 Професійної асоціації реєстраторів і депозитаріїв передбачено, що ПАРД може вивести з свого складу будь-якого члена першого або другого рівня у випадках, якщо: член ПАРД грубо або систематично порушує чинне законодавство України; член ПАРД не сплачує членські внески протягом трьох місяців; член ПАРД систематично не виконує вимог цього Статуту і внутрішніх норм діяльності ПАРД; професійна діяльність члена ПАРД суперечить чинному законодавству України, правилам і стандартам, встановленим ПАРД. На інших підставах, визначених правилами ПАРД.

У разі несплати членом ПАРД членських внесків протягом двох кварталів Рада вирішує питання про припинення його членства в ПАРД. Рішення приймається 2/3 голосів Ради з наступним інформуванням Загальних зборів. У разі неприйняття Радою рішення про виведення відповідного члена ПАРД, це питання виноситься на чергові Загальні збори ПАРД.

Документом, який регламентує процедури вступу, перебування, виходу та виключення з ПАРД, права та обов'язки членів ПАРД, види та порядок застосування заходів впливу, що застосовуються до члена ПАРД за порушення Статуту та Правил ПАРД є Положення про членство в ПАРД (оновлена редакція затверджена рішенням XXI Загальних зборів ПАРД від 13.03.2009).

Згідно п. п. 4.1.3 п. 4.1 розділу 4 Положення про членство в ПАРД, член ПАРД зобов'язаний сплачувати періодичні (членські) внески.

Розміри періодичних (членських) внесків встановлюється рішенням Ради ПАРД в межах, визначених Загальними зборами ПАРД.

Судом досліджений Лист ПАРД №291-01 від 04.10.2011, за змістом якого «ТОВ фірма «СВІТреєстр» є професійним учасником фондового ринку України, Участь професійного учасника фондового ринку України в СРО є обов'язковою, ПАРД є єдиною СРО реєстраторів в Україні, Член ПАРД зобов'язаний сплачувати щоквартальні внески у розмірі, що не перевищує 100 доларів США».

Судом також досліджені: Витяг з протоколу засідання Ради ПАРД №08 від 06.04.2010 за наступним змістом: … «В умовах фінансової кризи, зважаючи на стійке фінансове становище асоціації станом на кінець 1-го кварталу 2010 року залишити розмір членського внеску у сумі 760 грн. для 2-го кварталу 2010 року»..; витяг №13 від 22.06.2010 - сума внеску 760 грн. для 3 кварталу 2010 року; витяг №19 від 22.09.2010 - сума внеску 760 грн. для 4 кварталу 2010 року; витяг №26 від 21.12.2010 - сума внеску 760 грн. для 1 кварталу 2011 року; витяг №8 від 29.03.2011 - сума внеску 760 грн. для 2 кварталу 2001 року; витяг №15 від 21.06.2011 - сума внеску 760 грн. за 3 квартал 2011 року; витяг №20 від 20.09.2011 - сума внеску 760 грн. для 4 кварталу 2011 року.

Позивачем до суду надані платіжні доручення №130 від 28.04.2010, №267 від 19.08.2010, №413 від 23.12.2010, №34 від 16.02.2011, призначення платежу - сплата членських внесків професійного учасника по 760 грн. кожний.

Протягом періоду що перевірявся ТОВ фірма «СВІТреєстр» через розрахунковий рахунок перераховувало на розрахунковий рахунок Професійної асоціації реєстраторів і депозитаріїв на суму 2330,67 грн.

Фактично, протягом періоду, що перевірявся ТОВ фірма «СВІТреєстр» включено до валових витрат та відображено у Декларації податку на прибуток за період, що перевіряється, суми членських внесків до Професійної асоціації реєстраторів і депозитаріїв (є обов'язковими згідно Статуту ПАРД).

Відповідно до п.п.5.2 п.5.2 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» №334/94-ВР, до складу валових витрат включаються суми коштів або вартість товарів (робіт, послуг), добровільно перераховані (передані) протягом звітного року до Державного бюджету України або бюджетів місцевого самоврядування, до неприбуткових організацій, визначених у пункті 7.11 статті 7 цього Закону суми коштів, що перераховані юридичним особам, у тому числі неприбутковим організаціям - засновникам постійно діючого третейського суду, у розмірі, що перевищує два відсотки, але не більше п'яти відсотків оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, за винятком внесків, передбачених підпунктом 5.6.2 пункту 5.6 цієї статті, та внесків, передбачених підпунктом 5.2.17 цього пункту

Відповідно до п. 5.1 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», валові витрати виробництва та обігу (далі - валові витрати) - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.

Під господарською діяльністю п. 1.32 Закону розуміє будь-яку діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою. Під безпосередньою участю слід розуміти зазначену діяльність особи через свої постійні представництва, філіали, відділення, інші відокремлені підрозділи, а також через довірену особу, агента або будь-яку іншу особу, яка діє від імені та на користь першої особи.

Враховуючи те, що можливість здійснення діяльності на ринку цінних паперів безпосередньо пов'язана із членством позивача в одній із саморегулівних організацій, то витрати з оплати членських внесків до такої організації є такими, що пов'язані із господарською діяльністю товариства.

Посилання представників відповідача на те, що від оплати таких членських внесків товариство не отримало будь-які товари (роботи, послуги), а тому це не є валовими витратами товариства та суперечить п. 5.1 ст. 5 Закону суд вважає безпідставними. Так, п. 5.1 ст. 5 Закону дає лише загальне визначення поняття валових витрат, а конкретизація видів витрат, які можуть бути сюди включені визначаються безпосередньо п. 5.2 ст. 5 Закону.

Згідно з п.п.5.2.17 п.5.2 ст.5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» №334/94-ВР, до складу валових витрат включаються суми коштів або вартість майна, добровільно перераховані (передані) організаціям роботодавців та їх об'єднанням, створеним відповідно до закону з цього питання, у вигляді вступних, членських та цільових внесків, але не більше 0,2 відсотка фонду оплати праці платника податку у розрахунку за звітний рік.

Посилання податкового органу на положення п. 5.4.7 п. 5.4 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» суд вражає безпідставним, оскільки включення до складу валових витрат на придбання ліцензії зокрема щодо здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів, було б неможливим без отримання спочатку самого права на таку ліцензію. Тому, витрати на оплату придбаної ліцензії ніяким чином не виключають можливість позивача включити до складу валових витрат вартість сплачених членських внесків до ПАРД.

Щодо податку на додану вартість судом встановлено наступне.

Актом перевірки ТОВ фірма «СВІТреєстр» №3562/22/24515246 від 16.08.2011 працівниками ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя встановлено заниження податкових зобов'язань з ПДВ доходів від надання консультаційних послуг.

Відповідно до п.2.1 Статуту ТОВ фірма «СВІТреєстр», Товариство здійснює у встановленому Законом порядку професійну діяльність на ринку цінних паперів згідно з Ліцензією комісії з цінних паперів та фондового ринку - ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, яка передбачає збирання, фіксацію, обробку, зберігання та надання даних, які складають систему реєстрів власників іменних цінних паперів, щодо іменних цінних паперів, їх емітентів та власників, а також виконання інших функцій, визначених Положенням про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів. Ведення реєстрів власників іменних цінних паперів є виключною діяльністю товариства.

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ Положення про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, затвердженого Рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку №1000 від 17.10.2006, реєстраторська діяльність передбачає виконання реєстратором таких функцій:

- формування системи реєстру за результатами розміщення випуску іменних цінних паперів або прийняття її від попереднього реєстроутримувача;

- ведення системи реєстру, що включає:

- відкриття, ведення та закриття емісійного рахунку, особових рахунків емітента та зареєстрованих осіб;

- ведення облікових журналів, що входять до системи реєстру;

- облік документів, які є підставою для формування та внесення змін до системи реєстру;

- облік виданих, погашених та втрачених сертифікатів іменних цінних паперів;

- облік осіб, зареєстрованих у системі реєстру;

- ведення реєстрів власників іменних цінних паперів;

- складання реєстрів власників іменних цінних паперів на дату обліку;

- унесення до системи реєстру змін у зв'язку з переходом права власності на іменні цінні папери;

- обтяження цінних паперів зобов'язаннями;

- внесення інформації про знерухомлені цінні папери на(з) рахунки (ів) номінальних утримувачів; переведення цінних паперів на(з) особовий (ого) рахунок (нка) емітента;

- порівняння кількості цінних паперів, розміщених емітентом, що обліковуються на емісійному рахунку, з кількістю цінних паперів, що обліковуються на особових рахунках емітента та власників, а також кількістю цінних паперів, які були знерухомлені їх власниками, інформація про які міститься на особовому рахунку номінального утримувача;

- проведення ідентифікації осіб, яким у системі реєстру відкриваються особові рахунки;

- здійснення заходів відповідно до законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, при формуванні системи реєстру та внесенні до неї змін у зв'язку з переходом права власності на іменні цінні папери;

- унесення змін щодо емітента, зареєстрованих осіб, уповноважених ними осіб;

- унесення змін до системи реєстру на підставі здійснення емітентом корпоративних операцій;

- оформлення, видача і погашення сертифікатів іменних цінних паперів;

- видача виписок з реєстру;

- направлення повідомлення власникам іменних цінних паперів та номінальним утримувачам про скликання позачергових зборів акціонерного товариства та проведення реєстрації учасників зборів, у тому числі на вимогу акціонерів, що володіють у сукупності більш як 10 відсотками голосів;

- учинення дій щодо підтвердження справжності підпису власників - фізичних осіб (уповноважених осіб власників) на передавальних розпорядженнях;

- засвідчення довіреностей на право участі та голосування на загальних зборах акціонерів тих емітентів, системи реєстрів яких він веде;

- облік та обробка запитів, що стосуються інформації системи реєстру, та надання відповідей на них;

- зберігання документів, які є підставою для внесення змін до реєстру;

- надання інформації, що міститься в системі реєстру;

- підготовка звітів щодо діяльності реєстроутримувачів, передбачених цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку;

- підготовка системи реєстру для передачі іншому реєстроутримувачу;

- направлення повідомлення номінальним утримувачам про блокування всіх цінних паперів окремого випуску емітента на підставі постанови уповноваженої особи Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про накладення санкції за правопорушення законодавства про цінні папери у вигляді зупинення розміщення (продажу) та обігу цінних паперів разом із засвідченою відповідно до законодавства копією такої постанови протягом 1робочого дня з дня її отримання;

- направлення повідомлення до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про блокування всіх цінних паперів окремого випуску окремого емітента на підставі постанови уповноваженої особи Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про накладання санкції за правопорушення законодавства про цінні папери у вигляді зупинення розміщення (продажу) та обігу цінних паперів або блокування цінних паперів на відповідному особовому рахунку за рішенням суду та інших органів державної влади відповідно до їх повноважень;

- передача на відповідальне зберігання Національному депозитарію України контрольної копії реєстру здійснюється у порядку, установленому законодавством.

Інформаційно-реєстраторські функції:

- формування звітів та довідкових матеріалів, що характеризують обіг цінних паперів;

- інформаційне та організаційне забезпечення проведення загальних зборів, у тому числі повідомлення акціонерів про проведення загальних зборів, реєстрація учасників загальних зборів, підрахунок голосів, а також надання інших послуг із забезпечення організації і проведення загальних зборів емітента;

- консультування з питань обігу цінних паперів та обліку прав власності на них;

- консультування з питань виготовлення сертифікатів цінних паперів та організації випусків цінних паперів;

- облік нарахованих та виплачених доходів за іменними цінними паперами;

- складання на підставі письмового запиту емітента переліку осіб, які мають право на участь у загальних зборах акціонерів, переліку осіб, які мають право на отримання доходів за цінними паперами;

- організація отримання бланків сертифікатів цінних паперів та кодів випусків цінних паперів;

- організація забезпечення нарахування виплати доходів зареєстрованим особам;

- розробка, упровадження і обслуговування технологій та комп'ютерних програм з обліку прав власності на цінні папери;

- направлення повідомлення номінальним утримувачам про отримання рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо зупинення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів або системи депозитарного обліку цінних паперів щодо цінних паперів певного емітента чи певного власника, що приймається на строк до усунення порушень, що стали підставою для його прийняття, щодо ліквідації строкового ІСІ разом із засвідченою відповідно до законодавства копією такого рішення протягом 1 робочого дня з дня його отримання;

- направлення повідомлення номінальним утримувачам про отримання розпорядження уповноваженої особи Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про зупинення обігу цінних паперів, про відновлення обігу цінних паперів або про скасування реєстрації випуску цінних паперів (у зв'язку з припиненням акціонерного товариства чи пайового інвестиційного фонду,

- виконанням рішення суду тощо) разом із засвідченою відповідно до законодавства копією такого розпорядження протягом 1 робочого дня з дня його отримання;

- направлення повідомлення номінальним утримувачам про передачу системи реєстру іншому реєстроутримувачу із зазначенням його реквізитів (найменування, поштова адреса та телефон) протягом 1робочого дня з дня підписання акта приймання-передавання;

- реєстроутримувач може здійснювати розсилку акціонерам закритих акціонерних товариств інформації щодо пропозицій про придбання належних їм цінних паперів з визначенням строків та ціни придбання, якщо це передбачено умовами договору на ведення реєстру між емітентом та реєстратором;

- інформування особи, яка подає документи на внесення змін до системи реєстру (у разі наявності) про наявність рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про зупинення клірингу та укладання договорів купівлі-продажу цінних паперів.

Виконання інформаційно-реєстраторських функцій здійснюється відповідно до договору, укладеного між реєстратором та емітентом, або може оформлятись додатковими договорами.

В акті перевірки ТОВ фірма «СВІТреєстр» податковий орган зазначив, що консультування з питань обігу цінних паперів Положенням ДКЦПФР віднесено до інформаційно-реєстраторських функцій, виконання яких здійснюється за умови укладення відповідного договору між емітентом та реєстратором, або оформлення додаткових договорів.

Судом досліджені надані позивачем до справи Договори з юридичними особами «Про надання інформаційно-консультаційних послуг», а саме: №03/10 від 18.02.2010, №02/10 від 18.02.2010, №73/09 від 11.11.2009, №71/09 від 16.10.2009, №72/09 від 20.10.2009, №70/09 від 21.09.2009, №02/09 від 27.01.2009, №69/09 від 20.07.2009, №68/09 від 26.06.2009, №67/09 від 18.06.2009, №63/09 від 30.04.2009, №65/09 від 07.05.2009, №64/09 від 30.04.2009, №40/09 від 14.04.2009, №44/09 від 21.04.2009, №47/09 від 21.04.2009, №46/09 від 21.04.2009, №45/09 від 21.04.2009, №37/09 від 10.04.2009, №33/09 від 09.04.2009, №14/09 від 11.03.2009, №26/09 від 31.03.2009, №12/09 від 04.03.2009, №24/09 від 27.03.2009, №17/09 від 12.03.2009, №13/09 від 04.03.2009, №08/09 від 18.02.2009, №04/09 від 17.02.2009, №07/09 від 18.02.2009, №09/09 від 18.02.2009, №10/09 від 18.02.2009, №01/09 від 20.01.2009, №92/08 від 11.12.2008, №96/08 від 22.12.2008, №94/08 від 22.12.2008, №95/08 від 22.12.2008, №97/08 від 25.12.2008, №91/08 від 04.12.2008, №88/08 від 10.11.2008, №87/08 від 07.11.2008, №86/08 від 06.11.2008, №84/08 від 21.10.2008, №85/08 від 22.10.2008, №83/08 від 17.10.2008, №81/08 від 09.10.2008, №80/08 від 06.10.2008, №82/08 від 16.10.2008, №79/08 від 25.09.2008, №77/08 від 05.09.2008, №02/08 від 16.01.2008, №76/08 від 29.08.2008.

На підтвердження виконання умов договорів «Про надання інформаційно-консультаційних послуг» позивачем також надано до суду Акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) до вищевказаних договорів.

Відповідно до п.п.3.2.1 п.3.2 ст.3 Закону України «Про податок на додану вартість» № 168/97-ВР, 03.04.1997, не є об'єктом оподаткування операції з випуску (емісії), розміщення у будь-які форми управління та продажу (погашення, викупу) за кошти цінних паперів, що випущені в обіг (емітовані) суб'єктами підприємницької діяльності, Національним банком України, Міністерством фінансів України, органами місцевого самоврядування відповідно до закону, включаючи інвестиційні та іпотечні сертифікати, сертифікати фонду операцій з нерухомістю, деривативи, а також корпоративні права, виражені в інших, ніж цінні папери, формах; обміну зазначених цінних паперів та корпоративних прав, виражених в інших, ніж цінні папери, формах, на інші цінні папери; розрахунково-клірингової, реєстраторської та депозитарної діяльності на ринку цінних паперів, а також діяльності з управління активами (у тому числі пенсійними активами, фондами банківського управління), відповідно до закону.

Як встановлено судом, ТОВ фірма «СВІТреєстр» надає послуги з інформаційно-реєстраторські послуги, що входить до функції реєстратора, відповідно до п.1 розділу ІІ Положення про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів та не є об'єктом оподаткування податком на додану вартість.

В Акті перевірки ТОВ фірма «СВІТреєстр» №3562/22/24515246 від 16.08.2011 також зазначено про включення підприємством до складу валових витрат включені кошти, що надійшли на рахунок підприємства, як поштові витрати.

Відповідно до п.2.2 Статуту ТОВ фірма «СВІТреєстр» єдиним предметом діяльності підприємства є реєстраторська діяльність.

Як вже було встановлено судом, 16.12.2004 між ВАТ «СВІТ» (Емітент) та ТОВ фірма «СВІТреєстр» (Реєстратор) був укладений договір №7 на ведення реєстру власників іменних цінних паперів.

Відповідно до п.п.1 п.1 Договору, Реєстратор зобов'язується надавати Емітенту послуги щодо ведення реєстру власників іменних цінних паперів та про операції, внаслідок яких виникає необхідність внесення змін до реєстру власників іменних цінних паперів на підставі законодавства, а Емітент зобов'язується здійснювати оплату наданих послуг.

Позивачем наданий Лист №148 від 15.03.2010 ВАТ «СВІТ» на адресу ТОВ фірма «СВІТреєстр» за змістом: … «У зв'язку з проведенням 30.04.2010 чергових загальних Зборів акціонерів ВАТ «СВІТ» просимо надати Емітенту наступні послуги з інформаційного та організаційного забезпечення їх проведення: - опублікувати в засобах масової інформації відповідне повідомлення про скликання чергових загальних Зборів; - запросити відповідно до законодавства та Статуту Товариства всіх акціонерів для участі у Зборах; - надати друковану копію реєстру за станом на 30.04.2010»…

Листом №77 від 29.04.2010 ТОВ фірма «СВІТреєстр» повідомило ВАТ «СВІТ» про виконання листа №148 від 15.03.2010 та надало Емітенту реєстр відправленої кореспонденції від 15.03.2010 на 229 аркушах.

Судом також досліджено листування між ТОВ фірма «СВІТреєстр» та ВАТ «СВІТ» за №162 від 02.08.2010, №173 від 28.09.2010, №210 від 28.09.2010, №183 від 18.10.2010, №68 від 13.03.2009.

На підтвердження витрат на поштові відправлення позивачем до суду надані Рахунки-фактури №СФ-0000177 від 12.03.2009 (п. 2 - розсилка поштових повідомлень акціонерам на суму 1613 грн.); №СФ-0000140 від 12.03.2010 (1613 грн.); №СФ-0000418 від 02.08.2010 (1613 грн.); №СФ-0000501 від 20.09.2010 (1613 грн.).

На підтвердження виконання замовлення Емітента позивачем надані Акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000347 від 28.04.2009, №ОУ-0000257 від 30.04.2010, №ОУ-0000567 від 28.09.2010, №ООУ-0000612 від 08.10.2010.

Таким чином, суд приходить до висновку, що ТОВ фірма «СВІТреєстр» надавало послуги з інформаційного та організаційного забезпечення проведення загальних зборів, у тому числі розсилку повідомлень акціонерам про дату проведення Зборів та не здійснювало торгівлю конвертами та марками, а виконувало замовлення Емітента.

Суд також не бере до уваги посилання відповідача на Договір №08/03/04 від 26.02.2004 між ТОВ фірма «СВІТреєстр» та УДППЗ «Укрпошта», згідно з яким «Укрпошта» приймає та пересилає прості поштові карти від ТОВ фірма «СВІТреєстр» партією понад 2000 одиниць, здійснює маркування кореспонденції з використанням маркувальної машини, оскільки як зазначено самим податковим Органом в акті перевірки, строк дії договору сплив ще 31.12.2004.

Дослідженням наданих позивачем до суду документів підтверджуються суми валових витрат, зазначені позивачем у Деклараціях з податку на прибуток підприємства. З урахуванням матеріалів справи знаходять своє підтвердження витрати ТОВ фірма «СВІТреєстр» при придбанні послуг/робіт у ФОП ОСОБА_4 та ФОП ОСОБА_5

Відповідачем не спростовано у суді факт одержання позивачем послуг/робіт від ФОП ОСОБА_4 та ФОП ОСОБА_5

Підприємство не займається будь-якою діяльність окрім реєстраторською, а тим паче торгівлею поштовими конвертами та марками.

З урахуванням зазначеного, досліджених судом документів, суд прийшов до висновку, що відповідачем не доведено порушення ТОВ фірма «СВІТреєстр» законодавства України (п.5.1, пп.5.2.1 п.5.2 ст.5, п.п.5.3.9 п.5.3 ст.5, п «б» п.п.11.2.3 п.11.2 ст.11, пп.8.1.1 п.8.1, пп.8.2.1 п.8.2, пп.8.4.1 п.8.4 ст.8 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», п.п.3.1.1 п.3.1, п.п.3.2.1 п.3.2 ст.3, п.4.1 ст.4, п.п.6.1.1 п.6.1, п.п. «№д» п.6.5 ст.6 Закону України «Про податок на додану вартість»).

Будь-які підстави для прийняття податкових повідомлень-рішень №0000182200 та №0000162200 від 08.09.2011 у відповідача - відсутні.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що ТОВ фірма «СВІТреєстр» не допускало порушення Податкового законодавства.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 9 ч. 1 та ч. 2 КАСУ суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до ч.2, 4 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійсненні нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Керуючись ст.ст. 160, 162, 163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов - задовольнити.

2. Визнати нечинним податкове повідомлення - рішення Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Запоріжжя №0000182200 по податку на додану вартість на загальну суму 22361 грн. 76 коп. з них 17753 грн. 41 коп. за основним платежем та 4 608 грн. 35 коп. за штрафними санкціями.

3. Визнати нечинним податкове повідомлення - рішення Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Запоріжжя №0000162200 по податку на прибуток на загальну суму 26 213 грн. 85 коп. з них 21057 грн. 59 коп. за основним платежем та 5156 грн. 26 коп. за штрафними санкціями (фінансовими) санкціями.

4. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю фірми «СВІТРЕЄСТР» (Код ЄДРПОУ 24515246) судовий збір у розмірі 64 (шістдесят чотири гривні) 38 коп.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя М.П. Авдєєв

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2012
Оприлюднено13.07.2012
Номер документу25136452
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0870/675/12

Ухвала від 07.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 18.06.2012

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Авдєєв Максим Петрович

Ухвала від 18.06.2012

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Авдєєв Максим Петрович

Постанова від 18.06.2012

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Авдєєв Максим Петрович

Постанова від 18.06.2012

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Авдєєв Максим Петрович

Ухвала від 21.05.2012

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Авдєєв Максим Петрович

Ухвала від 21.05.2012

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Авдєєв Максим Петрович

Ухвала від 24.04.2012

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Авдєєв Максим Петрович

Ухвала від 24.04.2012

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Авдєєв Максим Петрович

Ухвала від 26.03.2012

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Авдєєв Максим Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні