ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048,
м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
20.10.08 р.
Справа № 8/142пн
за позовом Фізичної особи -
підприємця ОСОБА_1,м.Донецьк,
код НОМЕР_2
до відповідача Донецької міської ради, м.Донецьк, ЄДРПОУ
про визнання права
Суддя Ємельянов А.С.
Представники:
від позивача: не з`явився.
від відповідача: не з`явився.
В засіданні суду брали участь:
Згідно із ст.77 ГПК України в засіданні суду
оголошувалась перерва з
14.10.2008р. до
15.10.2008р.
СУТЬ СПРАВИ:
Фізична особа - підприємець
ОСОБА_1, м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області
з позовом до відповідача, Донецька міська рада, м.Донецьк про визнання права на
набуття в оренду строком на 5 років земельної ділянки (кадастровий НОМЕР_1)
площею 0,0353 га для реконструкції об'єкту - торгового павільйону під будівлю
кафе з розміщенням літнього майданчику за АДРЕСА_1 шляхом укладання прямого
договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним
кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції,
яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Донецького міського голови.
В обґрунтування своїх вимог позивач
посилається на наявність у нього права на набуття спірної земельної ділянки в
оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та
Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент
звернення Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 з заявою до Донецького міського
голови.
Відповідач надав відзив на позовну
заяву №01/15-5706 від 30.09.2008р., в якому проти позовних вимог надав
заперечення. В обґрунтування своїх заперечень відповідач посилається на ті
обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону
України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок,
які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час
відбувається виключно на аукціонах.
Крім цього, за твердженням
відповідача, передача в оренду земельних ділянок здійснюється виключно на
підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування,
внаслідок чого неправомірною є передача земельної ділянки в оренду згідно з
рішенням суду.
Розглянувши матеріали справи,
заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:
Фізична особа - підприємець ОСОБА_1
звернулася до Донецької міської ради з клопотанням про узгодження місця
розташування будівлі кафе з літнім майданчиком.
Розпорядженням №674 від
05.08.2004р. голови Донецької міської ради було погоджено місце розташування
будівлі кафе з літнім майданчиком по АДРЕСА_1 та дозволено позивачу проведення
проектно-вишукувальних робіт на земельній ділянці орієнтовною площею 0,0353 га
для реконструкції торгового павільйону під будівлю кафе з розміщенням літнього
майданчику.
22.02.2006р. виконавчим комітетом
Донецької міської ради позивачу було надано висновок №01/13-1029, за змістом
якого Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту
землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки.
З метою погодження у встановленому
законодавством порядку місця будівництва нерухомого майна, позивачем були
отримані наступні погодження державних органів та органів місцевого
самоврядування:
- висновок Донецької міської
санітарно-епідеміологічної станції №218/07 від 05.05.2006р.;
- висновок Центрально-Донецької
регіональної екологічної інспекції №37/781 від 25.05.2006р.;
- комплексний-експертний висновок
Донецької обласної служби Української державної інвестиційної експертизи №515/2
від 02.06.2006р.
21.02.2007р. виконавчим комітетом
Донецької міської ради було прийнято рішення №107/7, згідно якого Фізичній
особі - підприємцю ОСОБА_1, зокрема, було надано дозвіл на розробку проекту
землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка розташована за АДРЕСА_1.
Виходячи зі змісту наданих у
судовому засіданні пояснень, на замовлення позивача був розроблений проект
землеустрою щодо відведення Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельної
ділянки для проведення реконструкції торгового павільйону під будівлю кафе з
розміщенням літнього майданчику.
30.10.2008р. Головним управлінням
містобудування і архітектури видано висновок №01/17-5940 від 30.10.2007р. про
погодження надання позивачу в оренду
строком на 5 років земельної ділянки площею 0,0353 га із земель житлової та
громадської забудови Донецької міської ради
Згідно з висновком №01/35-8031 від
05.11.2007р. Донецьким міським управлінням земельних ресурсів погоджено проект
землеустрою щодо відведення позивачу спірної земельної ділянки.
Рішенням №110/2 від 20.02.2008р.
виконавчого комітету Донецької міської ради було затверджено проект землеустрою
щодо відведення земельної ділянки Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 для
реконструкції торгового павільйону під будівлю кафе з розміщенням літнього
майданчику по АДРЕСА_1.
Одночасно, відповідно до п.п.2, 3
вказаного акту органу місцевого самоврядування, вирішено передати позивачу
земельну ділянку (кадастровий НОМЕР_1),
а також дозволено Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 проведення реконструкції
торгового павільйону під будівлю кафе за зазначеною вище адресою.
Проте, листом №01/3-3777 від
18.06.2008р. виконавчим комітетом Донецької міської ради було повідомлено
позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Підставою для відмови в передачі
Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельної ділянки на праві оренди вказано
ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та
Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних
ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній
час відбувається виключно на аукціонах.
У відповідності з п.6 глави 2
частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Виконавчого
комітету Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. у випадку, коли
розташування об'єкта принципово заперечує рішенням затвердженої містобудівної
документації або у разі недоцільності розміщення об'єкта за місцем
розташування, запропонованим зацікавленою особою, з містобудівних, екологічних,
санітарних, земельних, історико-культурних міркувань, інших обмежень та
обтяжень, що підтверджуються висновками відповідних служб, зацікавленій особі
за підписом Донецького міського голови видається мотивована відмова.
Проте, як вказує позивач,
відповідної відмови, підписаної Донецьким міським головою не приймалося,
розташування об'єктів будівництва погоджено з відповідними органами місцевого
самоврядування, їх підрозділами і службами.
За твердженням позивача,
бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на
відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною,
порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права
на набуття в оренду земельної ділянки (кадастровий НОМЕР_1) строком на 5 років
площею 0,0353 га для реконструкції об'єкту - торгового павільйону під будівлю
кафе з розміщенням літнього майданчику за АДРЕСА_1 шляхом укладання прямого договору
оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом
України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла
на момент звернення позивача з заявою до Донецького міського голови.
Відповідач проти позовних вимог заперечує
з підстав, викладених у відзиві №01/15-5706 від 30.09.2008р.
Виходячи з принципу повного,
всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги
позивача до відповідача такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:
Земельні відносини щодо володіння,
користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним
кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими
актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції
України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема,
на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в
межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143, 144,
145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого
самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють
територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом
прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності із ст.12
Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у
галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями
територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель
комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Статтею 116 Земельного кодексу
України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та
права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної
власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування
в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне
користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних
ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16
Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу
України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або
комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу
виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору
оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст.16 Закону України
"Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача
до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в
оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного
органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем
розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і
надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому
Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку
в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього
закону.
Таким чином, волевиявлення
майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання
відповідної заяви.
Внаслідок внесення змін Законами
України №107-VI від 28.12.2007р. та
№309-VI від 03.06.2008р. до ст.16 Закону України "Про оренду землі"
та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди
земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній
власності, здійснюється виключно на аукціонах (крім земельних ділянок, на яких
розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і
юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі,
набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення,
будівництво соціального і доступного житла, використання земельних ділянок для
розробки корисних копалин та спеціального водокористування відповідно до
отриманих спеціальних дозволів (ліцензій), використання релігійними
організаціями (під культовими будівлями), які легалізовані в Україні).
Згідно ст.58 Конституції України
закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків,
коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної
частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми
ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
За висновками суду, правовідносини
щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та позивачем з
моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки,
тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду
землі" та ст.124 Земельного кодексу України згідно із Законами України
№107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від
03.06.2008р.
Вказані обставини та положення
ст.58 Конституції України свідчать про неправомірність застосування до
правовідносин, які склалися між позивачем та відповідачем, положень Законів
України №107-VI від 28.12.2007р. та
№309-VI від 03.06.2008р.
Таким чином, посилання органів
місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення
спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу
України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та
такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки в порядку та на
умовах, встановлених у ст.16 Закону України "Про оренду землі" та
ст.124 Земельного кодексу України до внесення змін згідно із Законами України
№107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від
03.06.2008р.
Крім цього, як було зазначено в
рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р. №5-рп/2008 Конституція
України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають
врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим
документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен
регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не
надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.
Таким чином, Конституційний Суд
України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна
вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з
об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок -
скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Згідно з резолютивною частиною
рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №5-рп/2008 визнано
неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України
"Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких
законодавчих актів України".
Відповідно до ч.6 ст.16 Закону
України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем
заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи
органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права
оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань)
на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.
Одночасно, за змістом матеріалів
справи, стосовно оренди земельної ділянки, розташованої за АДРЕСА_1 була подана
тільки одна заявка - Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1. Відповідачем
вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до
матеріалів справи не надано.
Таким чином, враховуючи, що позивач
є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної
ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної
ділянки, розташованої за АДРЕСА_1 нормами ст.16 Закону України "Про оренду
землі" не передбачено.
В силу ст.16 Закону України „Про
оренду землі” передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній
або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу
виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору
оренди земельної ділянки.
Згідно з рішенням №20/16 від
24.06.2005р. Донецькою міською радою було делеговано виконавчому комітету
міської ради повноваження щодо зміни цільового призначення земель, погодження
місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність,
надання в постійне користування та оренду, продаж, викуп земельних ділянок,
припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладання угод
про передачу права власності на земельні ділянки.
Як встановлено судом вище, рішенням
№110/2 від 20.02.2008р. виконавчого комітету Донецької міської ради вирішено
передати Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельну ділянку (кадастровий НОМЕР_1), а також дозволено
проведення реконструкції торгового павільйону під будівлю кафе по АДРЕСА_1.
Тобто, за висновками суду,
уповноваженим органом місцевого самоврядування шляхом прийняття рішення №110/2
від 20.02.2008р. „Про передачу Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельної
ділянки в оренду для реконструкції торгового павільйону під будівлю кафе по
вул.Петровського у Кіровському районі” було зроблено волевиявлення щодо надання
позивачу у користування спірної земельної ділянки. Крім того, за висновками
суду, вказане рішення у відповідності до положень Земельного кодексу України та
Закону України „Про оренду землі” є підставою для укладання з позивачем
договору оренди земельної ділянки.
Одночасно, судом також прийнято до
уваги, що відповідно до п.1 розділу Х "Перехідні положення"
Земельного кодексу України з урахуванням змін, внесених Законом України №509-VI
від 16.09.2008р "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
щодо сприяння будівництву"., у разі прийняття відповідними органами
рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на
розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача
в оренду таких земельних ділянок із земель
державної та комунальної
власності здійснюється без проведення земельних торгів(аукціонів).
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77
Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання
земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а
спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в
результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого
самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За висновками суду, порушені права
позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу
України.
Зокрема, згідно з вказаною статтею
захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється,
зокрема, шляхом визнання прав.
Як встановлено судом вище, позивач
звернувся до Донецького міського голови в передбаченому законодавством порядку
з листом (клопотанням) про надання земельної ділянки в оренду з наданням для
цього всіх необхідних документів.
Листом №01/3-3777 від 18.06.2008р.
виконавчим комітетом Донецької міської ради було повідомлено Фізичну особу -
підприємця ОСОБА_1 про неможливість передачі в оренду спірної земельної
ділянки.
За висновками суду, вказаний лист є
належним доказом відмови органів місцевого самоврядування в укладанні з
позивачем договору оренди земельної ділянки, розташованої по АДРЕСА_1, та, як
наслідок, порушенням його права на оренду землі, виходячи з наступного:
Відповідно до ст.11 Закону України
„Про місцеве самоврядування в України” виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у
містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління
та інші створювані радами виконавчі органи. При цьому, виконавчі органи
сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і
підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень
органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої
влади.
Крім того, до 28.03.2008р.
виконавчим комітетом Донецької міської ради на підставі рішення №20/16 від 24.06.2005р.
Донецької міської ради здійснювалися повноваження щодо надання фізичним та
юридичним особам в оренду земельних ділянок.
У судових засідання та у відзиві на
позовну заяву №01/15-5706 від 30.09.2008р. Донецька міська рада проти
задоволення позовних вимог надала заперечення з огляду на те, що набуття права
оренди земельною ділянкою проводиться за результатами аукціону, внаслідок чого,
за висновками суду, з боку відповідача було підтримано відмову виконавчого
комітету Донецької міської ради, викладену у листі №01/3-3777 від
18.06.2008р., у наданні позивачу у
користування земельної ділянки для проведення реконструкції торгового
павільйону під будівлю кафе з розміщенням літнього майданчику.
За таких обставин, враховуючи
вищевикладене, позовні вимоги про визнання права на набуття в оренду земельної
ділянки (кадастровий НОМЕР_1) строком на 5 років площею 0,0353 га для
реконструкції об'єкту - торгового павільйону під будівлю кафе з розміщенням
літнього майданчику за АДРЕСА_1 шляхом укладання прямого договору оренди з
Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та
Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент
звернення позивача з заявою до Донецького міського голови, є обґрунтованими та
такими, що підлягають задоволенню.
При визначенні підвідомчості цієї
справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на
отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися
між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду
носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами
господарських відносин у сфері землеустрою.
При цьому, відповідач у спірних
правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт
господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.
Клопотання №533 від 30.09.2008р.
Донецької міської ради про залучення до участі у розгляді справи прокурора
залишено судом без задоволення з огляду таке:
Згідно зі ст.29 Господарського процесуального
кодексу України прокурор бере участь
у розгляді справ за його
позовами, а також може вступити за своєю
ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її
розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. З метою вступу у
справу прокурор може подати апеляційне, касаційне подання, подання про перегляд
рішення за нововиявленими обставинами або повідомити суд і взяти участь у розгляді справи, порушеної
за позовом інших осіб.
При цьому, відповідно до приписів
ч.3 ст.29 Господарського процесуального кодексу України про свою участь
у вже порушеній справі прокурор
повідомляє господарський суд письмово, а в судовому засіданні - також і усно.
Проте, будь-якого усного або
письмового повідомлення збоку представника прокуратури до господарського суду
Донецької області не надходило.
За таких обставин, враховуючи
вищевикладене, а також приймаючи до уваги, що підстави для залучення до участі
у розгляді справи прокурора відсутні, клопотання №533 від 30.09.2008р.
Донецької міської ради про залучення до участі у розгляді справи представника
прокуратури залишено судом без задоволення.
У відповідності до вимог ст.49
Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають
віднесенню на відповідача повністю.
На підставі викладеного, керуючись
ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Фізичної особи -
підприємця ОСОБА_1, м.Донецьк до Донецької міської ради, м.Донецьк задовольнити
повністю.
Визнати право Фізичної особи -
підприємця ОСОБА_1, м.Донецьк (АДРЕСА_2, код НОМЕР_2) на набуття в оренду
земельної ділянки (кадастровий НОМЕР_1) строком на 5 років площею 0,0353 га для
реконструкції об'єкту - торгового павільйону під будівлю кафе з розміщенням
літнього майданчику за АДРЕСА_1 шляхом укладання прямого договору оренди з
Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та
Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент
звернення Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, м.Донецьк з заявою до Донецького
міського голови.
Стягнути з Донецької міської ради,
м.Донецьк на користь Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, м.Донецьк витрати по
сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне
забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання
рішенням законної сили.
У судовому засіданні 20.10.2008р.
оголошено повний текст рішення.
Суддя
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2008 |
Оприлюднено | 17.12.2008 |
Номер документу | 2513773 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ємельянов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні