ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
10 липня 2012 р. Справа №2а-6400/12/0170/8
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря Богацької А.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Житлово-будівельного кооперативу № 15
до Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою
про визнання протиправними дій та спонукання до виконання певних дій,
за участю представників сторін:
від позивача - Полєтаєва Ганна Іванівна, довіреність б/н від 25.06.2012 року, паспорт серії НОМЕР_1від відповідача - не з'явився.
Суть спору: До Окружного адміністративного суду АР Крим надійшов адміністративний позов Житлово-будівельного кооперативу № 15 до Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, про визнання протиправними дій Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою щодо надання Висновку від 26.04.2012 року № 98/21; зобов'язання Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, погодити проект відводу земельної ділянки загальною площею 0,3600 га для передачі в оренду Житлово-будівельному кооперативу № 15 під будівництво і обслуговування 50-кватирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки.
Ухвалами Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 14.06.2012 року відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
У судовому засіданні, що відбулося 10.07.2012 року, представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги у повному обсязі та пояснив, що Житлово-будівельний кооператив № 15 звернувся до Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою з заявою про узгодження проекту землеустрою відводу земельної ділянки, площею 0,3600 га в оренду ЖБК № 15 для будівництва та обслуговування п'ятидесятиквартирного будинку, розташованого за адресою: м. Саки, вул. Санаторна.
Висновком Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, від 26.04.2012 року № 98/21 про узгодження умов проекту землеустрою щодо відводу земельної ділянки в оренду Житлово-будівельному кооперативу № 15 для будівництва і обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки проект не узгоджено з підстав: відсутня інформація про належність споруди, розташованої в межах земельної ділянки, та її цільове призначення.
Представник позивача зазначив, що у самому Висновку від 26.04.2012 року № 98/21 відсутня інформація щодо підстав не узгодження проекту землеустрою та з висновку слідує, що усі члени комісії поставили свій підпис та написали узгоджено, однак тільки голова комісії написав не узгоджено з невідомих причин.
Тільки з листа Міськрайонного управління Держкомзему у місті Саки та Сакському районі Автономної Республіки Крим від 31.05.2012 року № 1346/011-27 позивачу стало відомо, що проект не узгоджено з підстав: відсутня інформація про належність споруди, розташованої в межах земельної ділянки, та її цільове призначення.
Позивач вважає Висновок Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою від 26.04.2012 року № 98/21 протиправним та таким, що суперечить нормам Земельного кодексу України та Типового положення про Комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 року № 1420.
Відповідач явку свого представника у судове засідання не забезпечив, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином - рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення (а.с.115).
Ухвалою від 02.07.2012 року судом витребувані від відповідача необхідні для розгляду справи документи:
- письмові пояснення про підстави непогодження Комісією проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки по вул. Санаторна в м. Саки через відсутність таких підстав у Висновку № 98/21 від 26.04.2012 року;
- заперечення у разі не визнання позову;
- Положення про Комісію по розгляду питань, пов'язаних із погодженням документації по землеустрою; - докази про склад Комісії.
Відповідач витребувані судом документи та заперечень на адміністративний позов не надав, про причини неявки суду не повідомив, клопотання про відкладення розгляду справи або про розгляд справи у відсутність його представника не надсилав.
Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, суд вважає можливим на підставі статті 128 КАС України розглядати справу за відсутністю представника відповідача.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до п. 1 частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Справою адміністративної юрисдикції (адміністративною справою) є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень (п.1 ч.1 ст.3 КАС України).
Частинами 1, 2, 5 ст. 186-1 Земельного кодексу України встановлено, що для розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, в районах та містах обласного значення, містах Києві та Севастополі функціонують постійно діючі комісії. До повноважень Комісії належить забезпечення погодження документації із землеустрою відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Документація із землеустрою, погоджена Комісією, вважається такою, що погоджена органами, представники яких входять до її складу.
Відповідно до п. 1, 2, 3, 12 Типового положення про комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 року № 1420, комісія з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою (далі - комісія), є постійно діючим органом, утвореним районною та міською держадміністрацією - у районах і мм. Києві та Севастополі, міською радою - у містах обласного значення. Комісія у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції і законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами та нормативними документами, прийнятими відповідно до законів України, та цим Положенням. До повноважень комісії належить надання висновків про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або місця розташування об'єкта. Висновок комісії може бути оскаржений у судовому порядку.
Таким чином, судом встановлено, що Комісія з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, здійснюючі свої завдання та функції у правовідносинах з фізичними та юридичними особами, є суб'єктом владних повноважень.
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно.
Тому вирішуючи справу стосовно позовних вимог позивача, суд зобов'язаний перевірити, чи здійснено такі дії на підставі закону в межах повноважень, безсторонньо та добросовісно.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами і суб'єктами господарської діяльності (юридичними і фізичними особами) виключно відповідно до закону.
На час розгляду спору порядок регулювання земельних відносин встановлений у Земельному кодексі України № 2768-III від 25.10.2001 року зі змінами та доповненнями станом на момент видання спірного висновку (далі - Земельний кодекс України).
Частина 1 статті 84 Земельного кодексу України визначає, що у державній власності знаходяться всі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Судом встановлено, що рішенням 5 сесії 5 скликання від 30.08.2006 року № 10/3 Сакська міська рада погодила ЖБК-15 місцерозташування земельної ділянки для будівництва та обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки площею 3600 кв.м; надала дозвіл ЖБК - 15 на складання проекту відведення земельної ділянки для передачі в оренду площею 3600 кв.м для будівництва та обслуговування 50-квартирного житлового будинку в м. Саки площею 3600 кв.м; зобов'язала позивача протягом 6-ти місяців оформити правоустановчі документи на землю (а.с.28).
16.02.2010 року Сакська міська рада, розглянувши заяви громадян та юридичних осіб про продовження строку дії рішень Сакської міської ради, рішенням 48 сесії 5 скликання № 48 внесла зміни до п.3 рішення міської ради 5 скликання (5 сесія) від 30.08.2006 року № 10/3 «Про дозвіл ЖБК-15 на розроблення проекту відведення земельної ділянки для передачі в оренду під будівництво та обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки», у зв'язку з чим п.3 зазначеного рішення необхідно читати в новій редакції: «3. Зазначене рішення дійсне до 01.10.2010 року» (а.с.27).
27.10.2010 року Сакська міська рада, на 56 сесії 5 скликання винесла рішення № 32, яким внесла зміни до п.3 рішення міської ради 5 скликання (5 сесія) від 30.08.2006 року № 10/3 «Про дозвіл ЖБК-15 на розроблення проекту відведення земельної ділянки для передачі в оренду під будівництво та обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки», у зв'язку з чим п. 3 зазначеного рішення необхідно читати в новій редакції: «3. Зазначене рішення дійсне до 01.10.2011 року» (а.с.26).
Рішенням 11 сесії 6 скликання № 45 від 29.09.2011 року Сакська міська рада внесла зміни до п. 3 рішення міської ради 5 скликання (5 сесія) від 30.08.2006 року № 10/3 «Про дозвіл ЖБК-15 на розроблення проекту відведення земельної ділянки для передачі в оренду під будівництво та обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки», виклавши його в новій редакції: «3. Зазначене рішення дійсне до 01.10.2012 року» (а.с.25).
На підставі договору № 624 від 24.11.2006 року ТОВ «Ювента» був розроблений проект землеустрою з відведення земельної ділянки в оренду ЖБК № 15 строком на 25 років для будівництва та обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки.
Згідно висновку Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим від 19.09.2011 року № 5631/80-4/2 проект не був погоджений у зв'язку з тим, що:
- рішення 5 сесії 5 скликання Сакської міської ради від 30.08.2006 року № 10/3 «Про надання дозволу ЖБК № 15 на розробку проекту відведення земельної ділянки», додане до проекту Умов відведення земельної ділянки, втратило силу (ст.124 ЗК України, п.3 розділу II «Заключні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву» від 16.09.2008 року № 509/VI);
- в проекті Умов відведення земельної ділянки необхідно конкретизувати інформацію про існуючого землекористувача, згідно інформації п.1.3 - існуюча мета використання: «Житлові, житлово-будівельні, гаражно та дачно-будівельні кооперативи»;
- в проекті Умов відведення земельної ділянки необхідно вказати рядок облікового та проектного землекористувача за ф. 6-зем;
- до проекту Умов відведення земельної ділянки необхідно додати матеріали з інформацією про належність будови, розташованої в межах зазначеної земельної ділянки;
- вид проектного цільового використання земельної ділянки підтвердити відповідним відкритим видом діяльності за КВЕД у суб'єкта земельних відносин.
Не погодившись з висновком Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим від 19.09.2011 року № 5631/80-4/2, позивач звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом про визнання протиправним та скасування Висновку Республіканського комітету по земельних ресурсах, викладеному у листі від 19.09.2011 року № 5631/80-4/2; зобов'язання Республіканського комітету по земельних ресурсах погодити умови проекту відводу земельної ділянки загальною площею 0,036 га для передачі в оренду Житлово-будівельному кооперативу № 15 під будівництво і обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки на підставі рішення 5 сесії 5 скликання Сакської міської ради від 30.08.2006 року № 10/3 «Про надання дозволу ЖБК № 15 на підготовку проекту землеустрою щодо відводу земельної ділянки для передачі в оренду під будівництво і обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки».
Постановою Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.02.2012 року у справі № 2а-915/12/0170/1 позовні вимоги задоволені частково; визнано протиправними дії Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим щодо надання висновку від 19.09.2011 року № 5631/80-4/2 про неможливість узгодження Умов відведення земельної ділянки, площею 0,3600 га в оренду ЖБК № 15 для будівництва та обслуговування п'ятдесятиквартирного будинку, розташованого за адресою: м. Саки, вул. Санаторна; в решті позовних вимог відмовлено (а.с.117-125).
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Таким чином, враховуючи те, що постанова Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.02.2012 року у справі № 2а-915/12/0170/1 не оскаржена в апеляційному порядку та набрала законної сили, встановлені у зазначеній постанові обставини не потребують доказування при розгляді даної справи.
Судом встановлено, що ЖБК № 15 звернулося до Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, з заявою про узгодження проекту землеустрою щодо відводу земельної ділянки, площею 0,3600 га в оренду ЖБК № 15 для будівництва та обслуговування 50-квартирного будинку, розташованого за адресою: м. Саки, вул. Санаторна.
Висновком Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою від 26.04.2012 року № 98/21 про узгодження умов проекту землеустрою щодо відводу земельної ділянки в оренду Житлово-будівельному кооперативу № 15 для будівництва і обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки проект не узгоджено (а.с.14).
Дослідивши Висновок Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою від 26.04.2012 року № 98/21 суд зазначає, що вказаний Висновок не містить причин непогодження умов проекту землеустрою щодо відводу земельної ділянки в оренду Житлово-будівельному кооперативу № 15 для будівництва і обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки.
Висновком Міськрайонного управління Держкомзему у м. Саки та Сакському районі АР Крим від 26.04.2012 року № 98/21, що адресований Сакському міському голові Клюю О.В., зазначено причиною непогодження проекту відводу земельної ділянки в оренду Житлово-будівельному кооперативу № 15 для будівництва і обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки відсутність витягу БТІ про належність будівель, що розташовані на ділянці, та їх цільове призначення (а.с.116).
Крім того, листом Міськрайонного управління Держкомзему у м. Саки та Сакському районі АР Крим від 31.05.2012 року за № 1364/011-27 Голову правління ЖБК-15 повідомлено, що відповідно до висновку Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою по м. Саки від 26.04.2012 року № 98/21 проект землеустрою з відведення вказаної земельної ділянки не погоджений з причин відсутності інформації про належність будівель, що розташовані на ділянці, та їх цільове призначення (а.с.15).
Досліджуючи правомірність Висновку Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою від 26.04.2012 року № 98/21, суд зазначає наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону;
надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).
Частиною 4 ст. 123 Земельного кодексу України передбачено, що розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.
Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій частині строк.
Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Статтею 1861 Земельного кодексу України встановлено, що комісія здійснює свою діяльність у формі засідань, що проводяться не рідше одного разу на тиждень. Результати роботи Комісії оформлюються висновком, який підписується всіма її членами та скріплюється печатками органів, представники яких входять до її складу. У разі незгоди члена Комісії з погодженням документації із землеустрою він підписує висновок з поміткою «із зауваженнями» та додає до висновку Комісії свій висновок із викладом цих зауважень. Підставою відмови у погодженні документації із землеустрою може бути невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Погодження документації із землеустрою та підготовка висновків із викладом зауважень до неї здійснюються безоплатно.
Аналогічні норми викладені у Типовому положенні про комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 року № 1420 (далі - Положення № 1420), згідно п. 8 якого результати роботи комісії оформлюються, у разі наявності зауважень членів комісії - висновком про відмову у погодженні документації із землеустрою з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти і нормативні документи.
Зі змісту наведених норм слідує, що відмова у погодженні проекту можлива лише в разі невідповідності його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також з обов'язковим посиланням на них у висновку про відмову у погодженні документації із землеустрою.
Пунктами 4-6 Положення № 1420 встановлено, що для отримання висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або місця розташування об'єкта орган, уповноважений приймати рішення про передачу у власність чи надання у користування земельної ділянки, подає комісії для розгляду проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки або клопотання про погодження місця розташування об'єкта разом з додатками (далі - документація із землеустрою). Комісія розглядає документацію із землеустрою протягом трьох тижнів з дня надходження та надає висновки про її погодження або відмову у погодженні. Порядок розгляду документації із землеустрою членом комісії визначається комісією. У разі надання комісією висновку про відмову у погодженні документації із землеустрою така документація разом з висновком повертається органу, який її подав.
Згідно з пунктами 5, 6, 8, 9, 12 Положення комісія розглядає документацію із землеустрою протягом трьох тижнів з дня надходження та надає висновки про її погодження або відмову у погодженні. Порядок розгляду документації із землеустрою членом комісії визначається комісією.
У разі надання комісією висновку про відмову у погодженні документації із землеустрою така документація разом з висновком повертається органу, який її подав.
У разі коли проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі, погоджений проект подається комісією до відповідного територіального органу Держкомзему для проведення такої експертизи відповідно до закону з одночасним інформуванням його розробника або замовника. Оплата послуг з проведення обов'язкової державної експертизи проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки здійснюється замовниками такої експертизи, що визначені у статті 7 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» (п.6).
Результати роботи комісії оформлюються:
1) у разі відсутності зауважень членів комісії:
висновком про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки - у разі безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами відповідно до статті 118 Земельного кодексу України та надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування відповідно до статті 123 зазначеного Кодексу;
висновком про погодження місця розташування об'єкта - у разі вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб або з мотивів суспільної необхідності відповідно до статті 151 Земельного кодексу України;
2) у разі наявності зауважень членів комісії - висновком про відмову у погодженні документації із землеустрою з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти і нормативні документи (п.8).
Висновок підписується всіма членами комісії та скріплюється печатками органів, представники яких входять до її складу.
Член комісії, який не згоден з погодженням документації із землеустрою, підписує висновок комісії про відмову у погодженні такої документації із зауваженнями та у той же день додає до висновку комісії свій висновок із викладом зауважень (п.9).
Висновок комісії може бути оскаржений у судовому порядку (п.12).
Як вбачається з Висновку про відмову в узгодженні проекту землеустрою від 26.04.2012 року № 98/21, у ньому відсутні зауваження щодо непогодження у порушення п. 9 Положення № 1420 та відсутні посилання на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти і нормативні документи, що є обов'язковим відповідно до п. 8 Положення № 1420.
Таким чином, судом зроблений висновок, що Комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою Висновок від 26.04.2012 року № 98/21 складено з порушенням норм чинного законодавства.
Щодо посилання в обґрунтування Висновку Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, від 26.04.2012 року № 98/21 на відсутність витягу БТІ про належність будов, розташованих на ділянці, та їх цільовому призначенні, суд зазначає наступне.
Висновком про привласнення нової поштової адреси КРП «БРТІ м. Євпаторії» на замовлення № 11/621-ю від 12.12.2011 року повідомлено, що об'єкту нерухомого майна - п'ятиповерховому житловому будинку, який знаходиться в стадії будівництва, розташованому згідно акту про надання у безстрокове користування земельної ділянки від 18.08.1989 року за адресою: м. Саки, вул. Санаторна, привласнено нову юридичну адресу: АР Крим, м. Саки, вул. Санаторна, 1-е. Процент готовності складає -12 % (а.с.126).
Таким чином, з довідки вбачається, що завершеної будівництвом будови на зазначеній земельній ділянці немає, право власності на нього не зареєстровано та не може бути зареєстровано з урахуванням 12 % обсягу готовності. Отже, в проектній документації не можливо зазначити інформацію про належність об'єкта нерухомості.
Вказаний факт також встановлений в постанові Окружного адміністративного суду АР Крим № 2а-915/12/0170/1 від 08.02.2012 року.
Крім того, суд вважає необхідним зазначити, що Наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.02.2022 року за № 157/6445, затверджено Тимчасове положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно (далі - Положення №7/5).
Відповідно до п.1.1. Положення №7/5 це Положення визначає порядок проведення державної реєстрації права власності та права користування (сервітуту) на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках; права користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; довірчого управління нерухомим майном; права власності на об'єкти незавершеного будівництва (далі - державна реєстрація прав), а також порядок взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Пунктом 1.4 Положення № 7/5 визначено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають право власності та інші речові права на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування.
Право власності на об'єкт незавершеного будівництва підлягає державній реєстрації у разі необхідності укладення правочину щодо об'єкта незавершеного будівництва.
Відповідно до п. 1.6. Положення № 7/5 державній реєстрації підлягає право власності на закінчене будівництвом нерухоме майно, яке прийняте в експлуатацію у встановленому законодавством порядку.
Державна реєстрація права власності на об'єкти незавершеного будівництва проводиться у порядку, визначеному Положенням, з урахуванням особливостей, встановлених у розділі IV Положення.
Згідно п. 2.1 Положення № 7/5 для проведення державної реєстрації виникнення, переходу або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно власник (власники), інший правонабувач (правонабувачі) або уповноважена ним (ними) особа подає реєстратору БТІ заяву про державну реєстрацію прав за формою, визначеною у додатку 1.
Розділом IV Положення № 7/5 визначені особливості проведення державної реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва.
Відповідно до п. 4. 1 Положення № 7/5 державна реєстрація права власності на об'єкт незавершеного будівництва проводиться реєстратором БТІ відповідно до вимог Положення та з урахуванням особливостей, визначених цим розділом.
У разі проведення державної реєстрації виникнення, переходу або припинення права власності на об'єкт незавершеного будівництва до заяви про державну реєстрацію прав заявником (заявниками) додаються документи, що посвідчують право на земельну ділянку, та дозвіл на виконання будівельних робіт, їх копії, документи, що підтверджують оплату за проведення державної реєстрації прав, видачу витягу про державну реєстрацію прав та надання витягу з Реєстру прав, а також інші документи, визначені Положенням (п. 4.2. Положення № 7/5).
У разі проведення державної реєстрації виникнення, переходу або припинення права власності на об'єкт незавершеного будівництва, для будівництва якого не вимагається дозвіл на виконання будівельних робіт, до заяви про державну реєстрацію прав заявником (заявниками) додаються документи, що посвідчують право на земельну ділянку, затверджена проектна документація на будівництво об'єкта містобудування, їх копії, копія документа, що відповідно до законодавства засвідчує факт повідомлення заявником (заявниками) інспекції державного архітектурно-будівельного контролю про початок виконання будівельних робіт, на які не вимагається дозвіл на виконання будівельних робіт, документи, що підтверджують оплату за проведення державної реєстрації прав, видачу витягу про державну реєстрацію прав та надання витягу з Реєстру прав, а також інші документи, визначені Положенням (п. 4.3. Положення № 7/5).
У разі здійснення наступних транзакцій з об'єктом незавершеного будівництва державна реєстрація права власності на такий об'єкт проводиться відповідно до вимог Положення та з урахуванням особливостей, визначених пунктами 4.2 та 4.3 Положення (п. 4.4. Положення № 7/5).
Аналіз наведених норм дає можливість суду зробити висновок, що нормами Положення № 7/5 визнано обов'язок реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва лише у разі необхідності укладення правочину щодо об'єкта незавершеного будівництва. В інших випадках, це є правом правонабувача, тому відсутність Витягу БТІ про належність будівель, розташованих на земельній ділянці площею 0,3600 га по вул. Санаторна в м. Саки, що проектується до відведення ЖБК-15, не може бути підставою для відмови у погодженні проекту відведення земельної ділянки для передачі в оренду під будівництво та обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки.
Стосовно посилання у Висновку Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою від 26.04.2012 року № 98/21 на відсутність інформації про цільове призначення, суд зазначає наступне.
Зазначене питання детально досліджувалося при розгляді адміністративної справи № 2а-915/0170/12/1 та викладено у постанові від 08.02.2012 року, з якої вбачається, що судом було проаналізовано Умови відведення земельної ділянки, визначені для Житлово-будівельного кооперативу № 15, та встановлено, що в п. 1.3 Умов повністю вказана інформація про існуючого землекористувача та зазначено, що мета користування існуюча -не визначена; конкретизована проектна мета користування: 1.9 «житлових, житлово -будівельних, гаражно та дачно - будівельних кооперативів» (код згідно УКВЦПЗ В.02.03 «Для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку»).
Також Окружним адміністративним судом АР Крим під час розгляду адміністративної справи № 2а-915/0170/12/1 встановлено, що позивач при зазначенні проектної мети використання визначив код згідно УКВЦПЗ В.02.03, що повністю відповідає Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року № 548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 року за № 1011/18306.
З урахуванням викладеного, в ході розгляду справи № 2а-915/0170/12/1 судом зроблений висновок про те, що зазначені доводи відповідача є взагалі безпідставними у зв'язку з тим, що ЖБК № 15 вже конкретизовано в Умовах відведення вищезазначену інформацію.
У постанові Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.02.2012 року у справі № 2а-915/0170/12/1 судом встановлено, що Центром державного земельного кадастру на замовлення та за участю Державного комітету України по земельних ресурсах розроблений Еталон проекту відведення земельної ділянки юридичним та фізичним особам для будь-яких потреб, який затверджений Першим заступником голови Державного комітету України по земельних ресурсах 18.06.1999 року. Еталон проекту відведення земельної ділянки юридичним та фізичним особам для будь-яких потреб розроблений у відповідності з положеннями Земельного кодексу України та нормативними документами Державного комітету України по земельних ресурсах для регулювання вилучення і надання земельних ділянок, розроблений з метою створення уніфікованої базової форми проектної документації по формуванню об'єктів земельних відносин.
Таким чином, суд зазначив, що вимоги до проектної документації встановлені зазначеним Еталоном проекту відведення земельної ділянки юридичним та фізичним особам для будь-яких потреб.
В ході розгляду справи № 2а-915/0170/12/1 судом проаналізовано форму умов відведення земельної ділянки, визначену Еталоном проекту відведення земельної ділянки юридичним та фізичним особам для будь-яких потреб, та встановлено, що в ньому відсутній обов'язок зазначати код цільового використання земельної ділянки за КВЗНЗ (з секції К), у зв'язку з чим судом зроблений висновок, що відповідач безпідставно зобов'язує зазначити в Умовах відведення інформацію, яка не передбачена не лише Земельним кодексом України, а і Еталоном проекту відведення земельної ділянки юридичним та фізичним особам для будь-яких потреб, затвердженим Першим заступником голови Державного комітету України по земельних ресурсах 18.06.1999 року, який визначає порядок складання та вимоги до Умов відведення.
Суд погоджується з висновками Окружного адміністративного суду АР Крим, викладеними в постанові від 08.02.2012 року у справі № 2а-915/0170/12/1 за позовом Житлово-будівельного кооперативу № 15 до Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим про визнання протиправним та скасування Висновку Республіканського комітету по земельних ресурсах, викладеному у листі від 19.09.2011 року № 5631/80-4/2; зобов'язання Республіканського комітету по земельних ресурсах погодити умови проекту відводу земельної ділянки загальною площею 0,036 га для передачі в оренду Житлово-будівельному кооперативу № 15 під будівництво і обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки на підставі рішення 5 сесії 5 скликання Сакської міської ради від 30.08.2006 року № 10/3 «Про надання дозволу ЖБК № 15 на підготовку проекту землеустрою щодо відводу земельної ділянки для передачі в оренду під будівництво і обслуговування 50-квартирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки», як з такими, що викладені у судовому рішенні, яке набрало законної сили, та не потребують доказування на підставі ч. 1 ст. 72 КАС України.
Суд враховує, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів.
Також, відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, з урахуванням викладеного суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача про визнання протиправними дій Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою щодо надання Висновку від 26.04.212 року № 98/21; зобов'язання Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, погодити проект відводу земельної ділянки загальною площею 0,3600 га для передачі в оренду Житлово-будівельному кооперативу № 15 під будівництво і обслуговування 50-кватирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню.
Під час прийняття постанови суд, зокрема, вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати (стаття 161 Кодексу адміністративного судочинства України).
Якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа) (частина перша статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України).
Відповідно до підпункту 3 пункту 9 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України у разі безспірного списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) Державна казначейська служба України відображає в обліку відповідні бюджетні зобов'язання розпорядника бюджетних коштів, з вини якого виникли такі зобов'язання. Погашення таких бюджетних зобов'язань здійснюється виключно за рахунок бюджетних асигнувань цього розпорядника бюджетних коштів. Одночасно розпорядник бюджетних коштів зобов'язаний привести у відповідність з бюджетними асигнуваннями інші взяті бюджетні зобов'язання.
Водночас пунктом 19 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ встановлено, що безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів і їх перерахування на рахунок, зазначений у виконавчому документі про стягнення надходжень бюджету та/або заяві про виконання рішення про стягнення надходжень бюджету, здійснюються органами Казначейства з відповідного рахунка, на який такі кошти зараховані, шляхом оформлення розрахункових документів.
З огляду на викладене та з урахуванням принципу пріоритетності законів над підзаконними актами суд вважає необхідним стягнути судові витрати із Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання з рахунку суб'єкта владних повноважень - відповідача.
У зв'язку зі складністю справи судом 10.07.2012 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови, а 13.07.2012 року постанова складена у повному обсязі.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Визнати протиправними дії Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, щодо надання Висновку від 26.04.2012 року № 98/21.
3. Зобов'язати Комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, (96500, АР Крим, м. Саки, вул. Леніна, 6) погодити проект відводу земельної ділянки загальною площею 0,3600 га для передачі в оренду Житлово-будівельному кооперативу № 15 під будівництво і обслуговування 50-кватирного житлового будинку по вул. Санаторна в м. Саки.
4. Стягнути з Державного бюджету України на користь Житлово-будівельного кооперативу № 15 (ЄДРПОУ 22293103) 32,19 грн. витрат на сплату судового збору шляхом їх безспірного списання із рахунка суб'єкта владних повноважень - Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою (96500, АР Крим, м. Саки, вул. Леніна, 6).
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2012 |
Оприлюднено | 21.08.2012 |
Номер документу | 25143017 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Іщенко Галина Михайлівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кушнова А.О.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні