ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
10 травня 2012 р. Справа №2а-3146/12/0170/3
(12:51) м. Сімферополь
Окружний адміністративний суд АР Крим у складі головуючого судді Шкляр Т.О., при секретарі Желудковій О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дружба Народів"
до Джанкойської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим Державної податкової служби
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
за участю представників сторін:
від позивача - Ярцев А.А., дов.,
від відповідача - Казанцева З.Т., дов.
Суть справи:
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Дружба Народів" звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Джанкойської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0000172200 від 01.03.12 р.
В обґрунтування позовної заяви позивач посилається на безпідставність висновків перевірки відповідача щодо порушення спеціального режиму оподаткування у травні 2011 року в частині заниження суми ПДВ в розмірі 512564 грн. по взаємовідносинам з ТОВ "Естамп ХХІ" та у серпні 2011 року в частині заниження суми ПДВ в розмірі 111990,91 грн. по взаємовідносинам з ТОВ "Аквітан" з огляду на підтвердженість фактичного постачання, отримання та використання у господарській діяльності товарів, отриманих по взаємовідносинах з вказаними контрагентами, про що позивачем складені первинні документи, на підставі яких останнім сформовано податковий кредит у перевіряємому періоді.
Відповідачем надані письмові заперечення проти позову за тих підстав, що всі операції купівлі-продажу за участю ТОВ "Естамп ХХІ" за період з 01.05.2011 р. по 31.05.2011 р., ТОВ "Аквітан" за період з 01.08.2011 р. по 31.08.2011 р. не спричиняють реального настання правових наслідків, а отже - є нікчемними по ланцюгу "до вигодонабувача", кредитом яких скористалось для мінімізації податкових зобовязань з ПДВ СТОВ "Дружба народів".
Ухвалою суду від 19.04.12 р. первинного відповідача замінено його правонаступником Джанкойською об'єднаною державною податковою інспекцією в АР Крим Державної податкової служби.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позовних вимог заперечував, просив відмовити в задоволенні позову.
Враховуючи вищезазначені обставини, заслухавши представників сторін, дослідивши надані докази по справі та оцінивши їх у сукупності, суд
ВСТАНОВИВ:
Сільськогосподарське підприємство з обмеженою відповідальністю "Дружба народів" (ЄДРПОУ 03759079) зареєстровано 01.03.1995 р. Красногвардійською райдержадміністрацією АР Крим за адресою місцезнаходження: 97012, АР Крим, Красногвардійський р-н, с. Петрівка, про що видано свідоцтво про державну реєстрацію серії А00 № 447327 та підтверджується Випискою з ЄДР, довідкою статистики, копії якиї наявні в матеріалах справи.
03.02.12 р. Джанкойською ОДПІ в АР Крим проведено документальну позапланову невиїзну перевірку СТОВ "Дружба народів" з питань дотримання податкового законодавства по взаємовідносинам з ТОВ "Естамп ХХІ" за травень 2011 року, з питань дотримання податкового законодавства по взаємовідносинам з ТОВ "Аквітан" за серпень 2011 року, за результатами якої встановлено порушення:
- ч. 1, ч. 5 ст. 203, ст. 215, ст. 228, ст. 655, ст. 656, ст. 662 Цивільного кодексу України в частині здійснення правочинів, зміст яких суперечить інтересам держави і суспільства, його моральним засадам, таких, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними: угода між ТОВ "Естамп ХХІ" та СТОВ "Дружба народів" (загальна сума угоди 3075384 грн., в т.ч. ПДВ 512564 грн.), угода між ТОВ "Аквітан" та СТОВ "Дружба народів" (загальна сума угоди 671945,50 грн., в т.ч. ПДВ 111990,91 грн.);
- п. 198.3 ст. 198, п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, внаслідок чого в декларації з ПДВ (скорочена) по спеціальному режиму оподаткування у травні 2011 року занижено суми ПДВ, яка у поточному звітному періоді підлягає відображенню в особовому рахунку платника та повністю залишається у розпорядженні сільськогосподарського підприємства у розмірі 512564 грн., у тому числі по взаємовідносинам з ТОВ "Естамп ХХІ" в сумі 512564 грн. В декларації з ПДВ (скорочена) по спеціальному режиму оподаткування у серпні 2011 року занижено суму ПДВ, яка у поточному звітному періоді підлягає відображенню в особовому рахунку платника та повністю залишається в розпорядженні сільськогосподарського підприємства у розмірі 111990,91 грн., у тому числі по взаємовідносинам з ТОВ "Аквітан" в сумі 111990,91 грн.,
про що складено акт № 551/23-1 від 03.02.2012 р.
Так, зокрема, в п. 3.1 акту перевірки № 551/23-1 від 03.02.12 р. вказано про укладення між ТОВ «Естамп ХХІ» та СТОВ «Дружба народів» договору про купівлю-продажу жмиху соняшникового, на виконання умов якого ТОВ «Естамп ХХІ» виписано (оформлено) накладні (акти виконаних робіт) та податкові накладні за травень 2011 року, а саме:
- Податкова накладна № 2 від 05.05.11 р., накладна № 0505 від 05.05.11 р. на загальну суму 158756,00 грн., в т.ч. ПДВ 26459,33 грн.;
- Податкова накладна № 4 від 06.05.11 р., накладна № 0605 від 06.05.11 р. на загальну суму 158288,00 грн., в т.ч. ПДВ 26381,33 грн.;
- Податкова накладна № 5 від 12.05.11 р., накладна № 1205 від 12.05.11 р. на загальну суму 158548,00 грн., в т.ч. ПДВ 26424,67 грн.;
- Податкова накладна № 7 від 13.05.11 р., накладна № 1305 від 13.05.11 р. на загальну суму 158340,00 грн., в т.ч. ПДВ 26390,00 грн.;
- Податкова накладна № 8 від 24.05.11 р., накладна № 2405 від 24.05.11 р. на загальну суму 161538,00 грн., в т.ч. ПДВ 26923,00 грн.;
- Податкова накладна № 9 від 25.05.11 р., накладна № 2505 від 25.05.11 р. на загальну суму 161538,00 грн., в т.ч. ПДВ 26923,00 грн.;
- Податкова накладна № 10 від 26.05.11 р., накладна № 2605 від 26.05.11 р. на загальну суму 161902,00 грн., в т.ч. ПДВ 26983,67 грн.;
- Податкова накладна № 11 від 27.05.11 р., накладна № 2705 від 27.05.11 р. на загальну суму 157092,00 грн., в т.ч. ПДВ 26182,00 грн.;
- Податкова накладна № 12 від 28.05.11 р., накладна № 2805 від 28.05.11 р. на загальну суму 160082,00 грн., в т.ч. ПДВ 26680,33 грн.;
- Податкова накладна № 13 від 30.05.11 р., накладна № 3005 від 30.05.11 р. на загальну суму 157300,00 грн., в т.ч. ПДВ 26216,67 грн.;
- Податкова накладна № 14 від 31.05.11 р., накладна № 3105 від 31.05.11 р. на загальну суму 1482000,00 грн., в т.ч. ПДВ 247000 грн.
На стор.14 акту перевірки зазначено, що суми ПДВ за зазначеними податковим накладними включено СТОВ «Дружба народів» до податкового кредиту відповідного періоду, відображених у реєстрі отриманих податкових накладних, які відповідають даним додатку 2 до податкової декларації з ПДВ (скороченої) (розшифровка податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів) та даним декларації з ПДВ за травень 2011 року № 9004185156 від 20.06.11 р. сума податкового кредиту по ТОВ «Естамп ХХІ» склала 512564,00 грн.
На стор. 17-19 акту перевірки вказано про відсутність документів, що підтверджують факт доставки ТМЦ від ТОВ «Естамп ХХІ» покупцю СТОВ «Дружба народів» , сертифікатів (паспортів) якості заводу-виробника на товар, як документів, що підтверджують походження та якість товару, свідчать про відсутність доказів фактичного відвантаження, транспортування та отримання товару; стан ТОВ «Естамп ХХІ» «10» - запит на встановлення місцезнаходження»; податкові накладні в травні 2011 року на загальну суму 3075384 грн. виписані в порушення діючого законодавства, оформлені неналежним чином; відсутність у ТОВ «Естамп ХХІ» необхідних економічних умов для реалізації товару (жми соняшниковий) свідчать про відсутність доказів щодо фактичної реалізації товару, тобто про безтоварність операцій.
На стор. 18 акту перевірки зазначено, що СТОВ «Дружба народів» завищено податковий кредит у травні 2011 року на суму 512564 грн. по взаємовідносинам з ТОВ «Естамп ХХІ».
В п. 3.2 акту перевірки, на стор. 20 вказано про укладення між ТОВ «Аквітан» та СТОВ «Дружба народів» угоди про передачу у власність покупця великої рогатої худоби для відкорму, на виконання умов якої ТОВ «Аквітан» оформлено та видано накладні (акти виконаних робіт) та податкові накладні за серпень 2011 року, а саме:
- Податкова накладна № 5/2 від 11.08.11 р., накладна № 101 від 11.08.11 р. на суму 187654,50 грн., в тому числі ПДВ 31275,19 грн.;
- Податкова накладна № 9/2 від 19.08.11 р., накладна № 105 від 19.08.11 р. на загальну суму 256025,00 грн., в тому числі ПДВ 42670,83 грн.;
- Податкова накладна № 10/2 від 23.08.11 р., накладна № 106 від 23.08.11 р. на загальну суму 228266,00 грн., в тому числі ПДВ 38044,33 грн.,
що у загальному розмірі дорівнює 671945,50 грн., в тому числі ПДВ 111990,91 грн.
На стор. 23 акту перевірки вказано, що відсутність актів прийому-передачі товару, товарно-транспортних накладних або залізничних накладних, як документів, що підтверджують факт доставки ТМЦ від ТОВ «Аквітан» покупцю СТОВ «Дружба народів», товарно-транспортних накладних на перевезення товару від станції призначення до складу СТОВ «Дружба народів», сертифікатів (паспортів) якості заводу-виробника на товар, як документів, що підтверджують походження та якість товару, свідчать про відсутність доказів фактичного відвантаження, транспортування та отримання товару, що позбавляє можливості для висновку про використання ТМЦ (молодняк великої рогатої худоби) у діяльності СТОВ «Дружба народів» та їх зв'язок з підготовкою, організацією, веденням діяльності, використання їх у власній господарській діяльності останнього.
На стор. 25 акту перевірки зазначено, що ТОВ «Естамп ХХІ», ТОВ «Аквітан» надано податкові накладні та видаткові накладні на СТОВ «Дружба народів» без мети реального настання правових наслідків, а з метою заниження об'єкту оподаткування, несплати податків, з огляду на що правочини, укладені позивачем з вказаними контрагентами є нікчемними.
01.03.12 р. Джанкойською ОДПІ в АР Крим згідно з п.п. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54, п. 123.1, п. 123.2 ст. 123, підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, на підставі акту перевірки № 551/23-1 від 03.02.12 р., за порушення п. 3 ст. 198, п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України СТОВ «Дружба народів» збільшено суму грошового зобов'язання з ПДВ у сумі 139989,75 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями, про що винесено податкове повідомлення-рішення № 0000172200.
П.п. 75.1.2. п. 75.1. ст. 75 ПК України встановлено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні органу державної податкової служби.
Відповідно до п. 79.2 ст. 79 Податкового кодексу України документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
Якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках, то відповідно до п.п.54.3.2 п.54.3 ст.54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством.
Відображення суми податкових зобов'язань провадиться платником податку на підставі результатів господарської діяльності.
Відповідно до п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Статтею 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначено, що відомості про господарську операцію та підтвердження її здійснення містяться у первинному документі.
Тобто будь-які документи (у тому числі, договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції.
З урахуванням викладеного для підтвердження даних податкового обліку можуть братись до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.
Згідно зі ст. 1 Закону України від 16.07.99 р. № 996 "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.
Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.
Тобто визначальною (обов'язковою) ознакою господарської операції є спричинення реальних змін майнового стану платника податків, що кореспондується з нормами Податкового кодексу України, згідно з п.198.2 ст. 198 якого датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається:
дата тієї події, що відбулася раніше:
дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.
Отже при здійсненні господарської діяльності суб'єктами господарювання проводяться певні господарські операції - дії, що викликають зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємств, про що зазначено у ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" № 996 від 16.07.99 р.
Відповідно до п. 198.1 ст. 198 Податкового кодексу України в редакції на час виникнення спірних правовідносин, право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з:
а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;
б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв'язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);
в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;
г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.
Відповідно до абз. 4 п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Відповідно до п. 7, 6.2 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України 21.12.2010 N 969, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за N 1401/18696, який діяв на момент оформлення податкових накладних, податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу їх отримувача. Податкова накладна є підставою на віднесення до податкового кредиту витрат по сплаті податку на додану вартість у покупця, зареєстрованого як платник податку. При цьому дані, наведені в накладній, мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника, що кореспондується із п. 2 ст. 3 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Тобто реальність господарської операції підтверджується даними податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту.
Отже право на нарахування податкового кредиту для визначення об'єкта оподаткування ПДВ виникає у разі підтвердження фактичного здійснення витрат на придбання певного товару належним чином складеними первинними документами, які відображують реальність господарської операції.
Останнє включає у себе наступні ознаки:
1) рух активів в процесі здійснення господарської операції, що підтверджується первинними документами, а також фізичними, технічними, технологічними можливостями контрагентів за змістом здійснюваної господарської операції.
Підтвердження здійснення господарської операції проводиться на підставі первинних документів, які складаються під час здійснення господарських операцій, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення та обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, про що зазначено у п.п. 1, 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Згідно пункту 2.1. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95року № 88 у відповідності з ч. 2 ст. 6 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", первинні документи - це письмові свідоцтва, які фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження і дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.
Частиною 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначений перелік обов'язкових реквізитів первинних бухгалтерських документів, які є підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій, зокрема такими реквізитами є:
- назва документу; дата та місце складання документу;
- назва підприємства, від імені якого складений документ;
- зміст та об'єм господарської операції; одиниця виміру господарської операції;
- посада осіб, відповідальних за здійснення господарської операції та правильності її оформлення;
- особистий підпис або інші дані, які дозволяють ідентифікувати особу, яка бере участь у здійсненні господарської операції.
Отже, з урахуванням вимог законодавства України в частині визначення первинних документів та їх обов'язкових реквізитів, їх змісту та призначення, до останніх можна віднести:
- договори із зазначенням предмету та істотних умов відповідного правочину, додаткові угоди до них;
- документи на виконання відповідного договору (акт приймання-передачі, акт виконаних робіт, рахунки фактури, податкові та видаткові накладні, довіреність на отримання товару, що містять дані стосовно обсягів та змісту наданих послуг);
- документи, що підтверджують транспортування товару (товарно-транспортні накладні, договори зберігання, перевезення товару);
- фінансово-господарські документи зі сплати коштів за придбаний товар (платіжні доручення, банківські виписки, чеки).
2) встановлення податкового статусу постачальника товарів, придбання яких є підставою для нарахування податкового кредиту, а саме реєстрація особи, яка видає податкову накладну, у якості платника ПДВ на момент вчинення господарської операції, з урахуванням можливої обізнаності контрагента у наявності дефектів у правовому статусі останнього як платника ПДВ.
Відповідно до п. 201.1 ст. 200 Податкового кодексу України платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою податкову накладну, у якій зазначаються в окремих рядках:
а) порядковий номер податкової накладної;
б) дата виписування податкової накладної;
в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;
г) податковий номер платника податку (продавця та покупця);
ґ) місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку;
д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;
е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;
є) ціна постачання без урахування податку;
ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;
з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;
и) вид цивільно-правового договору.
Відповідно п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними або оформлені з порушенням вимог чи не підтверджені митними деклараціями (іншими подібними документами згідно з пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу).
Отже оформлення податкової накладної згідно вимог чинного законодавства, в тому числі - зазначення вірної адреси місцезнаходження платника ПДВ (постачальника товарів) та підтвердження цього наявними в матеріалах справи доказами; докази того, що постачальник товарів, придбання яких було підставою сформування податкового кредиту, був зареєстрований як платник ПДВ на момент вчинення відповідної господарської операції - підтверджують обґрунтованість нарахування податкового кредиту суб'єктом господарювання за певний період.
3) встановлення зв'язку між фактом придбання товарів та господарською діяльністю платника податку, що підтверджується наявністю певної господарської мети використання придбаного товару в межах господарської діяльності.
Тобто придбання певного виду товару повинно бути характерним для виробничої діяльності такого платника податку відповідно до КВЕД, а також відображувати використання вказаного товару у господарській діяльності суб'єкта господарювання.
Як вказано в акті перевірки № 551/23-1 від 03.02.12 р. не підтверджено формування СТОВ «Дружба народів» податкового кредиту у травні та серпні 2011 року, зокрема, по наступних контрагентах:
- ТОВ «Естамп ХХІ» на суму ПДВ 512564,00 грн. у травні 2011 року,
- ТОВ «Аквітан» на суму ПДВ 111990,91 грн. у серпні 2011 року.
Перевіряючи реальність вчинених господарських операцій СТОВ «Дружба народів» по контрагентах, вказаних в акті перевірки № 551/23-1 від 03.02.12 р. на предмет реального руху активів в процесі здійснення господарської операції (первинними документами, а також фізичними, технічними, технологічними можливостями контрагентів за змістом здійснюваної господарської операції); податкового статусу контрагентів позивача як платників ПДВ на час здійснення господарської операції; наявності безпосереднього зв'язку між фактом придбання товарів та господарською діяльністю позивача; наявності господарської мети при укладенні правочинів з контрагентами позивача (що є однією з ознак нікчемності правочину в розумінні ст. 207 Господарського кодексу України, ч. 1 ст. 203, ч. 2 ст. 215, ст. 228 Цивільного кодексу України), досліджуючи матеріали справи та надані сторонами докази стосовно підтвердження постачання товару від контрагентів СТОВ «Дружба народів», вказаних в акті перевірки, на адресу позивача за перевіряємий період, підтвердження факту отримання вказаного товару за перевіряємий період, підтвердження факту сплати за вказаний товар за перевіряємий період, підтвердження транспортування вказаного товару за перевіряємий період, підтвердження використання в господарській діяльності вказаного товару за перевіряємий період - судом встановлено наступне.
І. По контрагенту ТОВ «Естамп ХХІ»:
03.01.11 р. СТОВ «Дружба народів» (Покупець) та ТОВ «Естамп ХХІ» (Постачальник) укладено договір поставки № 21-1201, згідно з п. 1.1 якого Постачальник передає, а Покупець приймає жмих соняшниковий, кількість, ціна та умови постачання якого визначені у Специфікації, яка є невідємною частиною даного договору.
Згідно з п. 3 вказаного Договору Постачальник здійснює поставку товару партіями власними силами та за власний рахунок в СТОВ «Дружба народів»: строки постачання визначаються Специфікацією; датою постачання товару вважається дата переоформлення товару по складській довідці; при передачі товару Постачальник зобов'язаний передати Покупцю наступну документацію на товар:
- Рахунок,
- Накладну на відпуск товару,
- Податкову накладну,
- Сертифікат якості.
В матеріалах справи наявні наступні документи, надані позивачем на підтвердження реальності здійсненого правочину:
- Договір поставки № 21-1201 від 03.01.11 р.,
- Податкова накладна № 2 від 05.05.11 р., видаткова накладна № РН-0505 від 05.05.11 р. на товар Жмих соняшниковий у кількості 61060,00 т. на загальну суму 158756,00 грн., в т.ч. ПДВ 26459,33 грн.;
- Податкова накладна № 4 від 06.05.11 р., видаткова накладна № РН-0605 від 06.05.11 р. на товар Жмих соняшниковий у кількості 60880,00 т. на загальну суму 158288,00 грн., в т.ч. ПДВ 26381,33 грн.;
- Податкова накладна № 5 від 12.05.11 р., видаткова накладна № РН-1205 від 12.05.11 р. на товар Жмих соняшниковий у кількості 60980,00 т. на загальну суму 158548,00 грн., в т.ч. ПДВ 26424,67 грн.;
- Податкова накладна № 7 від 13.05.11 р., видаткова накладна № РН-13052 від 13.05.11 р. на товар Жмих соняшниковий у кількості 60900,00 т. на загальну суму 158340,00 грн., в т.ч. ПДВ 26390,00 грн.;
- Податкова накладна № 8 від 24.05.11 р., видаткова накладна № РН-2405 від 24.05.11 р. на товар Жмих соняшниковий у кількості 62130,00 т. на загальну суму 161538,00 грн., в т.ч. ПДВ 26923,00 грн.;
- Податкова накладна № 9 від 25.05.11 р., видаткова накладна № РН-2505 від 25.05.11 р. на товар Жмих соняшниковий у кількості 62130,00 т. на загальну суму 161538,00 грн., в т.ч. ПДВ 26923,00 грн.;
- Податкова накладна № 10 від 26.05.11 р., видаткова накладна № РН-2605 від 26.05.11 р. на товар Жмих соняшниковий у кількості 62270,00 т. на загальну суму 161902,00 грн., в т.ч. ПДВ 26983,67 грн.;
- Податкова накладна № 11 від 27.05.11 р., видаткова накладна № РН-2705 від 27.05.11 р. на товар Жмих соняшниковий у кількості 60420,00 т. на загальну суму 157092,00 грн., в т.ч. ПДВ 26182,00 грн.;
- Податкова накладна № 12 від 28.05.11 р., видаткова накладна № РН-2805 від 28.05.11 р. на товар Жмих соняшниковий у кількості 61570,00 т. на загальну суму 160082,00 грн., в т.ч. ПДВ 26680,33 грн.;
- Податкова накладна № 13 від 30.05.11 р., видаткова накладна № РН-3005 від 30.05.11 р. на товар Жмих соняшниковий у кількості 60500,00 т. на загальну суму 157300,00 грн., в т.ч. ПДВ 26216,67 грн.;
- Податкова накладна № 14 від 31.05.11 р., видаткова накладна № РН-3105 від 31.05.11 р. на товар Жмих соняшниковий у кількості 570000,00 т. на загальну суму 1482000,00 грн., в т.ч. ПДВ 247000 грн.
Перевезення вказаного товару підтверджується товаро-транспортними накладними далі - т/т/н), копії яких надані позивачем в матеріали справи, зокрема:
- т/т/н від 04.05.11 р. на перевезення товару у кількості 29910 т., т/т/н від 04.05.11 р. у кількості 31150 т. (за податковою накладною № 2 від 05.05.11 р.,
- т/т/н від 05.05.11 р. на перевезення товару у кількості 29940 т., т/т/н від 05.05.11 р. у кількості 30940 т. (за податковою накладною № 4 від 06.05.11 р.),
- т/т/н від 11.05.11 р. на перевезення товару у кількості 30480 т., т/т/н від 11.05.11 р. у кількості 30500 т. (за податковою накладною № 5 від 12.05.11 р.),
- т/т/н від 12.05.11 р. на перевезення товару у кількості 30010 т., т/т/н від 12.05.11 р. у кількості 30890 т. (за податковою накладною № 7 від 13.05.11 р.),
- т/т/н від 23.05.11 р. на перевезення товару у кількості 31300 т., т/т/н від 23.05.11 р. у кількості 30830 т. (за податковою накладною № 8 від 24.05.11 р.),
- т/т/н від 24.05.11 р. на перевезення товару у кількості 30270 т., т/т/н від 24.05.11 р. у кількості 31860 т. (за податковою накладною № 9 від 25.05.11 р.),
- т/т/н від 25.05.11 р. на перевезення товару у кількості 30890 т., т/т/н від 25.05.11 р. у кількості 31380 т. (за податковою накладною № 10 від 26.05.11 р.),
- т/т/н від 26.05.11 р. на перевезення товару у кількості 30050 т., т/т/н від 26.05.11 р. у кількості 30370 т. (за податковою накладною № 11 від 27.05.11 р.),
- т/т/н від 27.05.11 р. на перевезення товару у кількості 31370 т., т/т/н від 27.05.11 р. у кількості 30200 т. (за податковою накладною № 12 від 28.05.11 р.),
- т/т/н від 28.05.11 р. на перевезення товару у кількості 30220 т., т/т/н від 28.05.11 р. у кількості 30280 т. (за податковою накладною № 13 від 30.05.11 р.),
Сплата замовлених та придбаних позивачем товарів від ТОВ «Естамп ХХІ» підтверджується наступними платіжними дорученнями:
- п/д № 1795 від 05.05.11 р. на суму 159874,00 грн. (в тому числі ПДВ 26645,67 грн.),
- п/д № 1796 від 05.05.11 р. на суму 155558,00 грн. (в тому числі ПДВ 25926,33 грн.).,
- п/д № 1887 від 12.05.11 р. на суму 161174,00 грн. (в тому числі ПДВ 26862,33 грн.),
- п/д № 2004 від 19.05.11 р. на суму 158756,00 грн. (в тому числі ПДВ 26459,33 грн.),
- п/д № 2005 від 19.05.11 р. на суму 158288,00 грн. (в тому числі ПДВ 26381,33 грн.),
- п/д № 249 від 24.05.11 р. на суму 158340,00 грн. (в тому числі ПДВ 26390,00 грн.),
- п/д від 24.05.11 р. на суму 158548,00 грн. (в тому числі ПДВ 26423,67 грн.).
Крім того, в матеріалах справи наявний договір зберігання № 451-0206 від 31.05.11 р., укладений СТОВ «Дружба народів» (Поклажодавець) та ТОВ «Естамп ХХІ» (Зберігач), згідно з п. 1.1 якого Поклажодавець передає, а Зберігач приймає на відповідальне зберігання майно макуху соняшникову у кількості 570 т., про що складено акт приймання-передачі майна на зберігання від 31.05.11 р., згідно з яким СТОВ «Дружба народів» передало, а ТОВ «Естамп ХХІ» прийняло на зберігання макуху соняшникову у кільк. 570 т. загальною вартістю 1482000,00 грн.
Отже первинними документами бухгалтерського обліку СТОВ «Дружба народів» (податковими накладними, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, платіжними дорученнями) підтверджується отримання та сплата товару жмиху соняшникового у травні 2011 року, а також його перевезення до місця зберігання та використання.
2) Відповідач в акті перевірки зазначає про перебування ТОВ «Естамп ХХІ» у стані «10» - запит на встановлення місцезнаходження».
З вказаних вище податкових накладних вбачається, що ТОВ «Естамп ХХІ» при заповненні останніх вказано власне місцезнаходження за адресою: 69002, вул. Крива бухта, 2, м. Запоріжжя. Зазначено також, що постачання здійснюється відповідно договору 03.01.11 р. № 21-1201.
Згідно з даними Державного підприємства "Інформаційно-ресурсний центр", на офіційному сайті якого розміщені дані з ЄДРПОУ згідно Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", підприємство не перебуває в процесі припинення; інформація про відсутність ТОВ «Естамп ХХІ» за адресою місцезнаходження, вказаною в податкових накладних, - відсутня, 12.10.2011 р. здійснено підтвердження відомостей про юридичну особу.
Згідно з даними офіційного сайту ДПС України (http://www.sta.gov.ua)
ТОВ «Естамп ХХІ» на час здійснення господарських операцій з СТОВ «Дружба народів» є платником ПДВ. Дата початку дії свідоцтва ПДВ 02.09.2010 р.
Тобто свідоцтво платника ПДВ ТОВ «Естамп ХХІ» на час укладення та виконання договору № 21-1201 від 03.01.11 р. з СТОВ «Дружба народів» було дійсним, отже контрагент позивача, за господарськими операціями з яким позивачем сформовано податковий кредит у перевіряємому періоді, на час здійснення відповідних господарських операцій, перебував у статусі платника ПДВ.
Отже порушення в частині оформлення податкової накладної наявними в матеріалах справи доказами не підтверджуються; відсутні докази того, що постачальник товарів, придбання яких було підставою сформування позивачем у травні 2011 року податкового кредиту з ПДВ у сумі 512564,00 грн., не знаходився за адресою місцезнаходження, вказаною в первинних документах, не був зареєстрований як платник ПДВ на момент вчинення відповідної господарської операції.
3) Стосовно зв'язку предмету господарської діяльності позивача та придбаними ним товарами на предмет реального використання у власній господарській діяльності суд виходив з наступного.
Згідно Довідки з ЄДРПОУ основним видом діяльності СТОВ «Дружба народів» є: розведення великої рогатої худоби, розведення овець, кіз, коней, розведення свиней, виробництво мясних продуктів та інш.
На балансі СТОВ «Дружба народів» є власні потужності для виробництва комбікорму. Для цього скуповуються компоненти, одним з яких є жмих соняшниковий. Отриманий жмих відображається в накопичувальній відомості. Також факт використання у господарській діяльності отриманого жмиху підтверджується актом переробки на кормоцеху.
Використання позивачем придбаного у ТОВ «Естамп ХХІ» товару жмиху соняшникового підтверджується:
- накопичувальною відомістю,
- актом 444 з перероблення на кормоцеху за травень 2011 року,
- накладною на переміщення № 13824 від 31.05.11 р.
Крім того, в матеріалах справи також наявні рецепти для вигодовування худоби, до складу яких входить жмих соняшниковий, зокрема: кормових сумішей для карантинної ферми ЖК № 2 с. Пушкине та основного відкорму ЖК № 3 с. Ново-Естонія, для молочної ферми № 5 с. Красна Поляна, рецепт комбікорму для молочних корів дослідної групи, код раціону СК-7 для відкорму свиней від 40 кг до забою.
Таким чином, матеріалами справи у повному обсязі підтверджується реальність вчинених господарських операцій позивачем з ТОВ «Естамп ХХІ», а саме придбання, отримання та сплату СТОВ «Дружба народів» товару жмиху соняшникового у травні 2011 року, а також їх перевезення до місця зберігання та використання; перебування контрагента позивача у статусі платника ПДВ на час здійснення господарської операції.
ІІ. По контрагенту ТОВ «Аквітан»:
1) 20.01.11 р. СТОВ «Дружба народів» (Покупець) та ТОВ «Аквітан» (Продавець) укладено договір купівлі-продажу великої рогатої худоби № 80-2001, згідно з п.1.1 якого Продавець продає, а Покупець покупає велику рогату худобу для відкорму в кількості, за якістю та ціною, визначеними сторонами по накладним.
Відповідно до п. 2.2 договору продавець зобов'язаний передати покупцю в момент передачі товару оригінали документів, зокрема, накладні та податкові накладні.
В матеріалах справи наявні наступні документи, надані позивачем на підтвердження реальності здійсненого правочину:
- Податкова накладна № 5/2 від 11.08.11 р., накладна № 101 від 11.08.11 р. на суму 187654,50 грн., в т.ч. ПДВ 31275,75 грн.,
- Податкова накладна № 9/2 від 19.08.11 р., накладна № 105 від 19.08.11 р. на суму 256025,00 грн., в т.ч. ПДВ 42670,83 грн.,
- Податкова накладна № 10/2 від 23.08.11 р., накладна № 106 від 23.08.11 р. на суму 228266,00 грн., в т.ч. ПДВ 38044,33 грн.
Перевезення великої рогатої худоби на замовлення СТОВ «Дружба народів» від ТОВ «Аквітан» підтверджується:
- За податковою накладною № 5/2 від 11.08.11 р. - подорожній лист № 204212 від 10.08.11 р. на перевезення худоби загальною вагою 8т.500 кг.,
- За податковою накладною № 9/2 від 19.08.11 р. - подорожній лист № 204216 від 18.08.11 р. на перевезення худоби загальною вагою 14т. 655 кг.,
- За податковою накладною № 10/2 від 23.08.11 р. - подорожній лист № 204218 від 22.08.11 р. на перевезення худоби загальною вагою 12 т.600 кг.
Приход товару - молодняка ВРХ - від ТОВ «Аквітан» на склад (ферму) СТОВ «Дружба народів» підтверджується:
- За податковою накладною № 5/2 від 11.08.11 р. - накладна № 002331 від 12.08.11 р.,
- За податковою накладною № 9/2 від 19.08.11 р. - накладна № 002342 від 20.08.11 р.,
- За податковою накладною № 10/2 від 23.08.11 р. - накладна № 002345 від 24.08.11 р.
Усього було отримано 458 голів/35524 кг. на суму 671945,5 грн.
Сплата отриманого позивачем товару підтверджується наступними платіжними дорученнями:
- п/д № 3378 від 16.08.11 р. на суму 187654,50 грн., в тому числі ПДВ 31275,75 грн.,
- п/д № 3493 від 23.08.11 р. на суму 256025,00 грн., в тому числі ПДВ 42670,83 грн.,
- п/д № 3527 від 26.08.11 р. на суму 228266,00 грн., в тому числі ПДВ 38044,33 грн.
Отже первинними документами бухгалтерського обліку СТОВ «Дружба народів» (податковими накладними, накладними, платіжними дорученнями) підтверджується отримання та сплата товару - великої рогатої худоби у серпні 2011 року, а також її перевезення до місця призначення, про що в матеріалах справи наявні відповідні подорожні листи.
2) З вказаних вище податкових накладних вбачається, що ТОВ «Аквітан» при заповненні останніх вказано власне місцезнаходження за адресою: м. Суми, вул. Декабристів, 38. Зазначено також, що постачання здійснюється відповідно договору від 20.01.11 р. № 80-2001.
Згідно з даними Державного підприємства "Інформаційно-ресурсний центр", на офіційному сайті якого розміщені дані з ЄДРПОУ згідно Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", підприємство не перебуває в процесі припинення; інформація про відсутність ТОВ «Аквітан» за адресою місцезнаходження, вказаною в податкових накладних, - відсутня.
Згідно з даними офіційного сайту ДПС України (http://www.sta.gov.ua)
ТОВ «Аквітан» на час здійснення господарських операцій з СТОВ «Дружба народів» є платником ПДВ. Дата початку дії свідоцтва ПДВ ТОВ «Аквітан» як суб'єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість 01.01.2011 р.
Тобто свідоцтво платника ПДВ ТОВ «Аквітан» на час укладення та виконання договору № 21-1201 від 03.01.11 р. з СТОВ «Дружба народів» було дійсним, отже контрагент позивача, за господарськими операціями з яким позивачем сформовано податковий кредит у перевіряємому періоді, на час здійснення відповідних господарських операцій, перебував у статусі платника ПДВ.
Отже порушення в частині оформлення податкових накладних наявними в матеріалах справи доказами не підтверджуються; відсутні докази того, що постачальник великої рогатої худоби, придбання якої було підставою сформування позивачем у серпні 2011 року податкового кредиту з ПДВ у сумі 111990,91 грн., не знаходився за адресою місцезнаходження, вказаною в первинних документах, не був зареєстрований як платник ПДВ на момент вчинення відповідної господарської операції.
3) Стосовно зв'язку предмету господарської діяльності позивача та придбаними ним товарами на предмет реального використання у власній господарській діяльності, судом встановлено, що СТОВ «Дружба народів» має філію - Філія «Мясокомбинат - Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Дружба народів» (ЄДРПОУ 35692835), серед основних видів діяльності якої - розведення великої рогатої худоби, виробництво м'ясних продуктів, про що свідчить довідка статистики від 04.04.2012 р.
Сировиною для переробки є м'ясо свинини і ВРХ. Молодняк ВРХ закуповується згідно договорів з наступною вигодівлею до забійної ваги и передачею на м'ясокомбінат в якості сировини.
На підтвердження використання великої рогатої худоби підтверджено позивачем наступними документами:
- звіт про рух худоби та птиці на фермі за серпень 2011 року,
- Відомість проведення ідентифікації худоби, яка надходить, по ЖК №2 (с.Пушкине) від 12.08.11 р.,
- Відомість проведення ідентифікації худоби, яка надходить, по ЖК №2 (с.Пушкине) від 20.08.11 р.,
- Відомість проведення ідентифікації худоби, яка надходить, по ЖК №2 (с.Пушкине) від 24.08.11 р.
Таким чином, матеріалами справи у повному обсязі підтверджується реальність вчинених господарських операцій позивачем з ТОВ «Аквітан», а саме придбання, отримання та сплату СТОВ «Дружба народів» великої рогатої худоби у серпні 2011 року, а також їх перевезення до місця зберігання та використання; перебування контрагента позивача у статусі платника ПДВ на час здійснення господарської операції.
Відповідно до ч. 1 ст. 138 КАС України предметом доказування є обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи та які належить встановити при ухваленні судового рішення у справі.
Відповідно до ч. 1 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які знаходяться у матеріалах справи, та не може ґрунтуватися припущеннями, крім цього, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.
Відповідно до ч. 3 ст. 86 КАС України суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Отже матеріалами справи підтверджується, що взаємовідносини СТОВ «Дружба народів» та ТОВ «Естамп ХХІ», ТОВ «Аквітан» за перевіряємий період не містять в собі ознак нікчемності правочинів та відсутності відповідної господарської мети, у зв'язку з чим нарахування позивачем податкового кредиту по вказаним взаємовідносинам за перевіряємий період є обґрунтованим, відповідає вимогам чинного законодавства.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем не надано доказів, що обґрунтовують правомірність оскаржуваного рішення відповідача.
Належних доказів наявності обставин, які можуть вказувати на відсутність відповідної господарської операції, відповідачем - суб'єктом владним повноважень - не надано.
Відсутність або недостатність відповідних доказів з урахуванням змісту п.п.4.1.4 п.4.1 ст. 4 Податкового кодексу України (презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків) є підставою для висновку про неправомірність оскарженого рішення контролюючого органу.
З урахуванням викладеного, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
У судовому засіданні 10.05.12 р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. У повному обсязі постанову складено 14.05.12 р.
Керуючись ст.ст. 94, 158, 160-163, 167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Джанкойської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим Державної податкової служби № 0000172200 від 01.03.2012 р.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дружба Народів" (ЄДРПОУ 03759079) 1399,90 грн. судового збору.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Шкляр Т.О.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2012 |
Оприлюднено | 21.08.2012 |
Номер документу | 25170681 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Лядова Тетяна Романівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Шкляр Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні