ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ГОСПОДАРСЬКИЙ
СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м.
Львів, вул. Личаківська, 128
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ
УКРАЇНИ
18.09.08
Справа№ 28/217
Господарський суд Львівської
області у складі судді Мазовіти А.Б. при секретарі Залицайло М.С. за участю
помічника прокурора м.Львова Нагребного І.Я., представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2, розглянувши у відкритому судовому засіданні
справу за позовом прокурора м.Львова в інтересах держави в особі Львівського
міського комунального підприємства „Львівводоканал”, м.Львів до відповідача:
Відкритого акціонерного товариства „Концерн Галнафтогаз” в особі Львівської
філії, м.Львів про стягнення 12 796, 25 грн. заборгованості
В С Т А Н О В
И В:
Прокурор м.Львова в інтересах
держави в особі Львівського міського комунального підприємства „Львівводоканал”
звернувся до господарського суду Львівської області з позовом до відповідача:
Відкритого акціонерного товариства „Концерн Галнафтогаз” в особі Львівської
філії, в якому просить стягнути 12 796,25 грн.
Розглянувши матеріали справи, суд
(суддя Морозюк А.Я.) визнав представлені матеріали достатніми для прийняття
позовної заяви до розгляду і ухвалою від 18.07.2008р. порушив провадження у
справі та призначив розгляд справи на 28.07.2008р.
В судове засідання 28.07.2008р.
з'явились прокурор та представник позивача, позов підтримали. Позивач, зокрема,
зазначив, що 03.08.2007р. позивачем було проведено вибірковий контрольний
відбір стічних вод відповідача на нафтобазі за адресоюАДРЕСА_1. Лабораторні
дослідження відібраної проби стічних вод (результат вимірювань №271 від
09.08.2007р.) показали перевищення допустимих норм якісних показників стічних
вод (БСК5, нафтопродукти, СПАР, сухий залишок). За вказаних обставин, на думку
позивача, відповідач зобов'язаний сплатити додаткову плату за водовідведення,
обчислену за підвищеним коефіцієнтом кратності. Відповідно до розрахунку
величини додаткової плати остання становить 12 796,25 грн.
Представник відповідача проти
позову заперечив з мотивів, зазначених у відзиві, зокрема зазначив, що
03.08.2007р. о 5.30 год. під час маневрових робіт, які проводились працівниками
Львівської залізниці, на залізничному полотні на території нафтобази
відповідача уАДРЕСА_1 відбулося зіткнення вагоно-цистерн із вагоном зі щебенем,
внаслідок чого був пошкоджений резервуар вагоно-цистерни і відбулося витікання
нафтопродуктів й загоряння 5 залізничних цистерн з бензином А-95. В результаті пожежі, частина
нафтопродуктів з території нафтобази потрапила в стічні води й у зв'язку з цим
відбулося перевищення допустимих концентрацій забруднювальних речовин у стічних
водах, які скидуються у систему міської каналізації.
Відповідач ніяк не міг запобігти
протиправним маневровим роботам Львівської залізниці, які спричинили
надзвичайну і невідворотну за даних умов подію (обставину непереборної сили) -
пожежу. На думку відповідача, відповідно до ст. 617 Цивільного кодексу України,
ст. 218 Господарського кодексу України, особа, яка порушила зобов'язання,
звільняється від відповідальності за порушення зобов'язання, якщо вона доведе,
що це порушення сталося внаслідок непереборної сили.
Представником відповідача заявлено
усне клопотання про відкладення розгляду справи для подання нових доказів.
Ухвалою суду від 28.07.2008р. розгляд справи відкладено на 19.08.2008р.
У зв'язку із закінченням
повноважень судді Морозюка А.Я. відповідно до розпорядження голови
господарського суду Львівської області від 4.08.2008р. справу за №28/217
передано для розгляду судді Мазовіті А.Б.
В судове засідання 19.08.2008р.
з'явились прокурор та представник позивача, позов підтримали, представник
позивача подав пояснення на відзив відповідача, в якому зазначив, що відповідно
до п.7.2.2 „Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської
каналізації Львова”, затверджених рішенням виконавчого комітету Львівської
міської ради №292 від 18.09.2002р., вибіркова разова проба повністю
характеризує склад та властивості стічних вод і відповідність фактичних
концентрацій забруднювальних речовин допустимим. Виявлені таким чином
перевищення допустимих якісних показників є необхідною і достатньою підставою
для нарахування додаткової плати. Крім цього, згідно з розробленим відповідачем
і погодженим позивачем 06.11.2003р. проектом ліміту, очистка стічних вод від
нафтопродуктів на території підприємства по вул. Пластова, 1 перед випуском вод
у міський колектор здійснюється на очисних
спорудах (трьох секційний
нафтовловлювач). Відпрацьовані
нафтопродукти утилізуються і вивозяться на спеціалізовані нафтопереробні
підприємства, а не скидаються в каналізацію.
Представник відповідача в судове
засідання з'явився, проти позову заперечив. Зокрема зазначив, що п.4.6 договору
№306698 від 06.02.2007р., укладеного між позивачем та відповідачем передбачено
звільнення сторін від виконання своїх обов'язків при виникненні непереборних
(форс-мажорних) обставин, які не залежать від волі сторін (війни, стихійні
лиха, пожежі, епідемії тощо). Таким чином, на думку відповідача, представленими
відповідачем доказами підтверджено, що скид наднормативно забруднених стічних
вод, відображений у Акті про відбір проби від 03.08.2007 р. №2518, відбувся в
результаті виникнення непереборних (форс- мажорних) обставин, які не залежать
від волі сторін, а саме пожежі.
Розгляд справи відкладався з
підстав, викладених в ухвалах суду від 19.08.2008р., 2.09.2008р.
Представникам позивача, відповідача
та прокурору роз'яснено їх права та обов'язки, передбачені ст. 22 ГПК України,
заяв про відвід суду не поступало.
Розглянувши матеріали справи,
заслухавши пояснення представників позивача, відповідача та прокурора, суд
встановив наступне.
Позивач -Львівське міське
комунальне підприємство „Львівводоканал”
організоване і працює на міській комунальній власності, майно
підприємства (в т. ч. каналізаційні мережі і очисні споруди) належить
Львівській міській раді. Згідно з рішенням виконавчого комітету Львівської
міської ради №292 від 18.09.2002р. позивачу делеговано повноваження щодо
забезпечення контролю за дотриманням вимог до складу стічних вод підприємств та
інформування органів державного контролю і прокуратури про виявлені порушення
„Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації
Львова”, передавати їм матеріали для притягнення винних осіб до
відповідальності.
Відповідач -ВАТ „Концерн
Галнафтогаз” в особі Львівської філії є абонентом ЛМКП „Львівводоканал”,
користується послугами водопостачання та водовідведення на підставі договору
№306698 від 06.02.2007р., укладеного з позивачем. Згідно п.1.1 вищеназваного
договору позивач надає послуги у забезпеченні питною водою та прийманні стічних
вод, а відповідач здійснює забір води з водопроводу, скид стічних вод у
каналізацію і сплачує вартість наданих послуг на умовах, які визначені даним
договором та чинним законодавством України.
Відповідач внесений до переліку
підприємств, для яких встановлюється ліміт скиду забруднювальних речовин у
міську каналізацію, що затверджений управлінням міського інженерного
господарства Львівської міської ради.
01.02.2007р. між позивачем і
відповідачем укладено договір №131 про приймання наднормативно забруднених
стічних вод, відповідно до умов якого позивач зобов'язується приймати
наднормативно забруднені стічні води відповідача, а останній сплачує додаткову
плату за приймання цих вод.
На підставі даного договору
відповідачу встановлено тимчасовий ліміт скиду забруднювальних речовин в
систему міської каналізації №1024, чинний з 01.02.2007р., у якому вказано
допустимі концентрації забруднювальних речовин, що можуть міститись у його
стічних водах.
03.08.2007р. позивачем було
проведено вибірковий контрольний відбір стічних вод відповідача на нафтобазі за
адресоюАДРЕСА_1 (акт №2518 про відбір контрольної вибіркової проби стічних
вод). Проби для проведення головного аналізу було передано в
хіміко-бактеріологічну лабораторію ЛМКП „Львівводоканал”. Відповідачу також
було передано проби для проведення контрольного аналізу, однак контрольний
аналіз не проводився.
Лабораторні дослідження відібраної
проби стічних вод (результат вимірювань №271 від 09.08.2007р.) показали
перевищення допустимих норм якісних показників стічних вод (БСК5,
нафтопродукти, СПАР, сухий залишок).
Таким чином відповідачем порушено
вимоги ст.ст. 10, 40 Закону України „Про охорону навколишнього природного
середовища” від 25.06.1991р., „Правил приймання стічних вод підприємств у
комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України”,
затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової
політики України №37 від 19.02.2002р., „Правил приймання стічних вод
підприємств у систему міської каналізації Львова”, затверджених рішенням
виконавчого комітету Львівської міської ради №292 від 18.09.2002р., умови п.3.2
договору №131, не здійснено технічних та інших заходів до запобігання
забрудненню стічних вод, що скидаються у каналізацію м Львова.
У відповідності до вимог п.п.
4.2.2.4, 8.4.3 „Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської
каналізації Львова” і п.п. 3.1, 4.3, 4.5 договору №131 підприємство-порушник
зобов'язане сплатити додаткову плату за водовідведення, обчислену позивачем за
підвищеним коефіцієнтом кратності. Відповідно до розрахунку величини додаткової
плати для відповідача за скид стічних вод з порушенням вимог Правил щодо їх
складу і властивостей №2556/36 від 30.10.2007р., обчисленої згідно „Інструкції
про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у
системи каналізації населених пунктів”, затвердженої наказом Державного
комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002р.
№37, відповідачу нарахована додаткова плата у розмірі 12 796,25 грн.
Згідно з п.4.2 вищеназваної
інструкції 20 відсотків плати за скид понаднормативних забруднень (2206,25
грн.) перераховуються до міського фонду охорони навколишнього природного
середовища, що утворений у складі міського бюджету, 80 відсотків (10 590,00
грн.) -у ропорядження позивача на ремонт, експлуатацію і розвиток
каналізаційного господарства Львова.
Судом також встановлено, що
03.08.2007р. о 5.30 год. під час маневрових робіт, які проводились працівниками
Львівської залізниці, на залізничному полотні на території нафтобази
відповідача уАДРЕСА_1 відбулося зіткнення вагоно-цистерн із вагоном зі щебенем,
внаслідок чого був пошкоджений резервуар вагоно-цистерни і відбулося витікання
нафтопродуктів й загоряння 5 залізничних цистерн з бензином А-95. В результаті пожежі частина
нафтопродуктів з території нафтобази потрапила в стічні води й у зв'язку з цим
відбулося перевищення допустимих концентрацій забруднювальних речовин у стічних
водах, які скидуються у систему міської каналізації.
03.08.2007р. Львівська міжрайонна
транспортна прокуратура, розглянувши матеріали перевірки за фактом пошкодження
цистерн та загоряння нафтопродуктів під час проведення маневрових робіт на
під'їзній колії ст.Підзамче ДТГО «Львівська залізниця», винесла постанову про
порушення кримінальної справи за ознаками злочину, передбаченого ч.2 ст.276
Кримінального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи,
заслухавши пояснення представників сторін та прокурора, дослідивши представлені
сторонами докази в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов є
обгрунтованим та підлягає до задоволення з огляду на наступне.
Відповідно до розділу 21 „Основних
напрямків державної політики України в галузі охорони довкілля, використання
природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки”, затверджених
постановою Верховної Ради України від 05.03.1998р. №188/98-ВР метою державної
політики в галузі є, зокрема, вжиття заходів, спрямованих на те, щоб комунальна
каналізація лише транспортувала вже очищені до необхідного рівня виробничі
стічні води промислових підприємств до водойм.
Відповідно до пункту 2.4 „Правил
приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації
населених пунктів України” підприємства зобов'язані виконувати в повному обсязі
вимоги місцевих правил та договору на послуги водовідведення, дотримуватись
установлених водоканалом кількісних та якісних показників стічних вод на
каналізаційних випусках підприємства, оплачувати рахунки за скид
понаднормативних забруднень при порушенні встановлених показників якості,
здійснювати регулярний лабораторний контроль за якістю та за умовами скиду
своїх стічних вод.
Згідно „Правил приймання стічних
вод підприємств у систему міської каналізації Львова” підприємства зобов'язані
не перевищувати встановлені ліміти водовідведення та допустимі показники
стічних вод в КК на своїх
випусках (п.3.5.1 Правил), здійснювати попереднє очищення стічних вод
(п.3.5.2). Скидання стічних вод підприємствами з перевищенням допустимої
концентрації заборонено (п.5.1).
Відповідно до умов договору №306698
від 06.02.2007р., укладеного між позивачем та відповідачем, відповідач
(абонент) зобов'язаний не перевищувати встановлені допустимі концентрації забруднювальних
речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках (п.2.2.7 договору),
скидання своїх стічних вод, з перевищенням допустимих концентрацій на
каналізаційному випуску, оплачувати з відповідним підвищеним коефіцієнтом
(п.3.6 договору).
Згідно умов договору №131 про
приймання наднормативно забруднених стічних вод від 01.02.2007р. відповідач
(абонент) зобов'язаний сплачувати додаткову плату за приймання наднормативно
забруднених стічних вод (п.3.1 договору), не перевищувати тимчасового ліміту на
скид (п.3.2 договору). Відповідно до п.4.3 даного договору при виявлені
фактичної концентрації будь якого інгредієнта вказаного у пункті 2.1 договору
над концентрацією, визначеною вищезазначеним пунктом -оплата послуг
водовідведення здійснюється абонентом з коефіцієнтом кратності що визначається
водоканалом за нормами (ГН - додаток 10.1, 10.2 Правил, ГДК -додаток 10.3
Правил) і чинними тарифами відповідно до Правил.
Визначення величини плати за
скидання наднормативно забруднених стічних вод здійснюється за правилами і
формулами, зазначеними в п.8.4 Правил.
Наданими суду позивачем доказами
доведено, а відповідачем не спростовано перевищення допустимої концентрації
забруднювальних речовин в стічних водах відповідача.
Відповідно до розрахунку величини
додаткової плати для відповідача за скид стічних вод з порушенням вимог Правил
щодо їх складу і властивостей №2556/36 від 30.10.2007р., обчисленої згідно
„Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших
стічних вод у системи каналізації населених пунктів”, затвердженої наказом
Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від
19.02.2002р. №37, відповідачу правомірно нарахована додаткова плата у розмірі
12 796,25 грн. Заперечень з приводу правильності нарахування позивачем
додаткової плати відповідач не представив.
Щодо тверджень відповідача про
звільнення його від виконання своїх обов'язків при виникненні непереборних
(форс-мажорних) обставин, які не залежать від волі сторін (війни, стихійні
лиха, пожежі, епідемії тощо), суд зазначає наступне.
Згідно п.1 ч.1 ст. 263 ЦК України
непереборна сила -це надзвичайна або невідворотна за даних умов подія.
Відповідно до ст.617 ЦК України
особа, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності за
порушення зобов'язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок
випадку або непереборної сили.
Згідно п.1 договору №131 про
приймання наднормативно забруднених стічних вод позивач зобов'язується приймати
наднормативно забруднені стічні води відповідача, а останній сплачує додаткову
плату за приймання цих вод. В даному випадку єдиним обов'язком відповідача є
обов'язок сплачувати додаткову плату за послуги, що надаються позивачем.
Відповідно обставина непереборної сили повинна унеможливити виконання відповідачем
саме такого обов'язку.
Відповідачем не доведено того
факту, що обставина непереборної сили, в даному випадку пожежа, що сталася
3.08.2007р. на нафтобазі відповідача за адресоюАДРЕСА_1, унеможливила виконання
ним свого обов'язку -грошового зобов'язання по сплаті позивачу додаткової плати
за приймання наднормативно забруднених стічних вод.
Крім того, згідно ст.625 ЦК України
боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним
грошового зобов'язання. Жодних винятків з цього правила ЦК України не
передбачає.
Не заслуговують на увагу і
посилання відповідача на ст.218 Господарського кодексу України, оскільки
вказана норма, аналогічно ст.617 ЦК України, передбачає звільнення боржника від
відповідальності лише у випадку, якщо невиконання ним свого зобов'язання
виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили.
Слід також зазначити, що згідно ч.2
ст.617 ЦК України, ч.2 ст.218 ГК України не вважається випадком чи непереборною
силою, зокрема, недодержання своїх обов'язків контрагентом боржника. В цьому
випадку відсутня невідворотність як ознака непереборної сили.
Не береться судом до уваги і
посилання відповідача на п.4.6 договору №306698 від 6.02.2007р., який
передбачає звільнення сторін від виконання своїх обов'язків при виникненні непереборних
(форс-мажорних) обставин, які не залежать від волі сторін, оскільки позивачем
пред'явлено позовну вимогу про сплату 12 796,25 грн. додаткової плати за
приймання наднормативно забруднених стічних вод не на підставі договору
№306698, а на підставі договору №131 від 1.02.2007р., предметом якого власне і
є приймання позивачем наднормативно забруднених стічних вод відповідача. В
договорі №131 від 1.02.2007р. відсутні норми, які б регламентували підстави
звільнення сторін від відповідальності.
Відповідно до ст. 629 ЦК України,
договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Згідно ст. 193 ГК України, суб'єкти
господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати
господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових
актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання
- відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Ст. 525 ЦК України встановлює, що
одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається,
якщо інше не встановлено договором або законом. Відповідно до ст. 526 ЦК
України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов
договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за
відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або
інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно ст. 610 ЦК України,
порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов,
визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Відповідно до ст.33 ГПК України,
кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на
підставу своїх вимог і заперечень. Статтею 34 ГПК України передбачено, що
господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини
справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними
засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідач доказів погашення
заборгованості перед позивачем не представив, пред'явлену позивачем претензію
№2556 від 1.11.2007р. не задоволив.
З огляду на вищенаведене, суд
прийшов до висновку, що позовні вимоги позивача про стягнення з відповідача 12
796,25 грн. обґрунтовані, підтверджені належними та допустимими доказами, а
тому підлягають до задоволення.
Оскільки спір виник з вини
відповідача, то судові витрати по розгляду справи необхідно покласти на
відповідача відповідно до ст. 49 ГПК України.
З огляду на викладене, керуючись
ст.ст. 525, 526, 610, 617, 625, 629 ЦК України, ст.ст. 10, 40 Закону України
„Про охорону навколишнього природного середовища” від 25.06.1991р., „Правилами
приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова”,
затвердженими рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №292 від
18.09.2002р., ст.ст. 1, 4, 33, 34, 35, 44, 49, 75, 82, 83, 84, 85 ГПК України,
суд
В И Р І Ш И
В:
1. Позов задоволити повністю.
2. Стягнути з Відкритого акціонерного
товариства „Концерн „Галнафтогаз” в особі Львівської філії (79056, м.Львів,
вул. Пластова, 1, код ЄДРПОУ 34711086) на користь Львівського міського
комунального підприємства „Львіводоканал" (79017, м.Львів, вул. Зелена,
64, код ЄДРПОУ 03348471) 10 590,00 грн.
додаткової плати внаслідок перевищення норм якісних показників стічних вод.
3. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства
„Концерн „Галнафтогаз” в особі
Львівської філії (79056, м.Львів, вул. Пластова, 1, код ЄДРПОУ 34711086) в
доход міського бюджету м.Львова (Фонд охорони навколишнього природного
середовища Личаківського р-ну м.Львова; м.Львів, пл.Ринок, 1; р/р
№33117329700006 в УДК у Львівській області, МФО 825014, код ЄДРПОУ 22389406) 2
206,25 грн. плати за скид понаднормативних забруднень.
4. Стягнути з Відкритого акціонерного
товариства „Концерн „Галнафтогаз” в особі
Львівської філії (79056, м.Львів, вул.
Пластова, 1, код ЄДРПОУ 34711086) в користь державного бюджету 127,96 грн.
державного мита та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення
судового процесу.
5. Накази видати відповідно до ст.116 ГПК
України.
Суддя
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2008 |
Оприлюднено | 18.12.2008 |
Номер документу | 2520088 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Львівської області
Мазовіта А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні