ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 2а/1770/241/11
Головуючий у 1-й інстанції: Дорошенко Н.О.
Суддя-доповідач:Євпак В.В.
УХВАЛА
іменем України
"18" січня 2012 р. м. Житомир
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегіі:
головуючого судді Євпак В.В.
суддів: Капустинського М.М.
Мацького Є.М.,
при секретарі Мисечко І.С. ,
за участю представників сторін:
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Гощанської міжрайонної державної податкової інспекції Рівненської області на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "22" вересня 2011 р. у справі за позовом Громадської організації " Корецька районна організація всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства " Колос " Агропромислового комплексу України " до Гощанської міжрайонної державної податкової інспекції Рівненської області про скасування податкового повідомленн-рішення ,
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Громадська організація "Корецька районна організація всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства "Колос" агропромислового комплексу України, звернувся з адміністративним позовом до Гощанської міжрайонної державної податкової інспекції про визнання незаконним і скасування податкового повідомлення-рішення № 0004352350/0 від 31.12.2010 року на суму 39075,99 грн. плати за землю, з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій. В обґрунтування позову вказує, що Корецька РО ФСТ "Колос" не є власником (землекористувачем) земельної ділянки, на якій розташований стадіон в м. Корець "Колос", а тому нарахування плати за земельну ділянку є безпідставним.
Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 22.09.2011 року позов задоволено повністю.
Податкове повідомлення-рішення Гощанської міжрайонної державної податкової інспекції № 0004352350/0 від 31.12.2010 року визнано протиправним та скасовано.
Не погоджуючись із судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу. Просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог. Зазначає, що судом порушені вимоги матеріального та процесуального права. Вважають, що позивачу було правильно визначено податкове зобов"язання з податку за землю, оскільки такі дані були ними отримані з державного земельного кадастру.
Переглянувши судове рішення, доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Судом встановлено, що з 20.12.2010 року по 22.12.2010 року службовими особами Гощанської міжрайонної державної податкової інспекції на підставі направлення від 20.12.2010 року № 375 та наказу Гощанської МДПІ від 17.12.2010 року № 366 проведена позапланова виїзна перевірка громадської організації "Корецька районна організація всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства "Колос" агропромислового комплексу України" код ЄДРПОУ 02645623 з питань дотримання вимог податкового законодавства по земельному податку за період з 01.01.2008 року по 20.12.2010 року, про що складено акт № 432/2350/02645623.
Перевіркою було встановлено порушення позивачем ст.2,5,14,15 Закону України від 03.07.1992 року № 2535-XII "Про плату за землю" із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено земельний податок в сумі 26050,66 грн., в тому числі по періодах: 2008 рік - 5580,60 грн., 2009 рік - 6366,6 грн., 2010 рік - 14103,46 грн.
За результатами перевірки Гощанською МДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення форма "Р" від 31.12.2010 року № 0004352350/0, яким громадській організації "Корецька районна організація всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства "Колос" агропромислового комплексу України" визначено суму податкового зобов'язання за платежем "плата за землю" усього 39075,99 грн., у тому числі за основним платежем 26050,66 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями 13025,33 грн.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги позивача, виходив з відсутності підстав у позивача сплачувати земельний податок, оскільки останній не був та не є власником земельної ділянки та її користувачем.
Колегія суддів погоджується з таким висновком, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Громадська організація "Корецька районна організація фізкультурно-спортивного товариства "Колос" агропромислового комплексу України" зареєстрована в Корецькій районній державній адміністрації, видано Свідоцтво про державну реєстрацію від 28.06.1991 року № 15971200000000094.
19.02.2009 року змінено назву кооперативного профспілкового фізкультурного спортивного товариства "Колос" на громадську організацію "Корецька районна організація всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства "Колос" агропромислового комплексу України".
Позивача взято на податковий облік 28.07.1995 року за № 154 та на час судового розгляду адміністративної справи останній перебуває на податковому обліку в Корецькому відділенні Гощанської МДПІ.
Податковий орган, визначаючи зобов"язання позивачу зі сплати земельного податку, виходив відповідно до ст. 13 Земельного кодексу України, з даних державного земельного кадастру та нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка становить: 2008 рік - 558 060 грн., 2009 рік - 636 660 грн., 2010 рік - 1 410 346 грн.
Відповідно до інформації управління Держкомзему у Корецькому районі від 09.12.2010 року № 01-06/6278 за Корецькою РО ФСТ "Колос" АПК України на території Корецької міської ради в 2008, 2009, 2010 роках обліковується земельна ділянка загальною площею 2,62 га.
Відповідно до інформації управління Держкомзему у Корецькому районі від 09.12.2010 року № 01-06/6279 (а.с.29) нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка обліковується за Корецькою РО ФСТ "Колос" АПК України становить: 2008 рік - 558 060 грн., 2009 рік - 636 660 грн., 2010 рік - 1 410 346 грн.
Згідно із статтею 7 Закону № 2535 ставки земельного податку з земель населених пунктів, грошову оцінку яких встановлено, встановлюється у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки
Підставою для нарахування земельного податку, як визначено статтею 13 Закону № 2535, є дані державного земельного кадастру.
Відповідно до статті 2 Закону України від 03.07.1992 року № 2535-XII "Про плату за землю" (в редакції, чинній на час прийняття відповідачем спірного рішення), використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом. Власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, крім орендарів та інвесторів - учасників угоди про розподіл продукції, сплачують земельний податок. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
Згідно статті 5 Закону України "Про плату за землю", об'єктом плати за землю є земельна ділянка, а також земельна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди. Суб'єктом плати за землю (платником) є власник земельної ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач, у тому числі орендар.
Згідно статті 15 цього Закону, власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок, а також орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Правові відносини землекористування в період вирішення судового спору регулює Земельний кодекс України від 25.10.2001 року № 2768-III , який набув чинності з 01.01.2002 року (в редакції чинній на момент вчинення правовідносин).
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до статті 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Відповідно до стаття 125 цього Кодексу, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Документи, що посвідчують право на земельну ділянку, визначені в статті 126 цього Кодексу.
Так, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті.
Право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою.
Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Судом встановлено, що рішенням Корецької міської ради від 02.02.2006 року № 999 "Про затвердження матеріалів інвентаризації земельної ділянки для обслуговування будівель та споруд районного стадіону "Колос" в м. Корці, вул. 40-річчя Перемоги,3", було закріплено за Корецькою районною радою спортивного товариства "Колос" земельну ділянку площею 2,62 га для обслуговування будівель та споруд районного стадіону "Колос".
Зазначені дані були внесені до даних державного земельного кадастру та станом на 10.01.2007 року згідно даних державного земельного кадастру за ФСТ "Колос" на території Корецької міської ради обліковувалась земельна ділянка площею 2,62 га (забудовані землі громадського призначення). Дана земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту.
Рішенням Корецької міської ради від 25.03.2011 року № 300 "Про відміну рішення № 999 від 02.02.2006 року "Про затвердження матеріалів інвентаризації земельної ділянки для обслуговування будівель та споруд районного стадіону "Колос" в м. Корці, вул. 40-річчя Перемоги,3 ", на підставі ст.26, 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та ст.12 Земельного кодексу України, було скасовано рішення міської ради № 999 від 02.02.2006 року з моменту його прийняття; залишено земельну ділянку, що використовується під стадіон, у розпорядженні території громади міста в особі міської ради.
Встановлено, що між ВФСТ "Колос" та міською радою договір оренди на земельну ділянку в м. Корці по вул. 40-річчя Перемоги, 3 не укладався, що підтверджується довідкою Корецькою міської ради від 17.03.2011 року № 2-14/507.
Актом приймання-передачі будь-яка земельна ділянка Корецької міської ради Корецькій районній раді спортивного товариства "Колос" не передавалась.
А такого способу передачі права на землю як "закріплення", законодавством не передбачено.
У позивача відсутній Державний акт про право приватної власності на землю, що позбавляє його права власності на зазначену земельну ділянку.
Управління Держкомзему у Корецькому районі Рівненської області листом від 09.06.2011 року за № 01-06/1570 повідомило суд, що відповідно до державної статистичної звітності (форма № 6-зем) за ФСТ "Колос" на території Корецької міської ради станом на 01.01.2008 року, 01.01.2009 року, 01.01.2010 року обліковувалась земельна ділянка загальною площею 2,62 га. , але правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку в ФСТ "Колос" відсутні
Відповідно до п.10 "б" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до повноважень виконавчого комітету Корецької міської ради належить облік та реєстрація об'єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.
Встановлено, що в період від початку будівництва стадіону "Колос" в м. Корець по даний час жодна юридична чи фізична особа не зверталася до виконкому Корецької міської ради із заявою про облік та реєстрацію права власності на стадіон "Колос", а відтак неможливо встановити хто є власником стадіону "Колос" в м. Корці по вул. 40-річчя Перемоги, 3.
За Корецькою районною радою спортивного товариства "Колос" право власності на будівлі та споруди Корецького районного стадіону "Колос" не обліковується (а.с.67).
Відповідно до інформаційної довідки номер 29884147 з Реєстру прав власності на нерухоме майно, виданої КП РОБТІ 06.05.2011 року за № 968/1, за адресою АДРЕСА_1 знаходиться житловий будинок з надвірними будівлями, що на праві приватної власності належить ОСОБА_5 на підставі договору купівлі-продажу від 14.01.2004 року.
Листом від 10.08.2011 року за № 2-18/501 Корецька міська рада ствердила, що стадіон "Колос" будувався методом народної забудови, зданий в експлуатацію 26.06.1984 року. Поштову адресу стадіону Корецька міська рада не присвоювала.
Відповідно до повідомлення КП Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації від 03.08.2011 року № 1612/1, згідно реєстрових книг бюро та архівних матеріалів бюро по м. Корець Рівненської області нерухоме майно Корецького районного стадіону "Колос" не зареєстроване .
Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Корецької райдержадміністрації листом за № 2-5 від 30.08.2011 року повідомив, що проектно-технічна документацію на будівництво стадіону "Колос" не погоджувалась, документи дозвільного характеру щодо будівництва стадіону "Колос" не видавались, в експлуатацію даний об'єкт за участі представників відділу не вводився.
В ході судового розгляду справи будь-які фактичні дані, які свідчили б про виникнення у позивача права власності чи права користування (у тому числі на умовах оренди) земельною ділянкою на території міста Корець, у порядку встановленому чинним Земельним кодексом України, сторонами не надані, судом не встановлені.
Нерухоме майно Корецького районного стадіону "Колос" не зареєстроване.
За позивачем також не числиться будь-яке житло, будівля чи споруда на праві власності.
Відтак, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для застосування приписів статті 120 цього Кодексу про те, що з моменту набуття права власності на жилий будинок (будівлю або споруду) у набувача виникає право (власності чи користування) на земельну ділянку, на якій знаходиться цей об'єкт, а з ним - і обов'язок сплачувати земельний податок чи орендну плату.
З врахуванням встановлених судом фактичних обставин справи, суд дійшов вірного висновку, що земельна ділянка в м. Корець, на якій розташований районний стадіон "Колос", в порядку та у спосіб, що приписані нормами Земельного кодексу України, як в чинній, так і в попередній редакції, для Громадської організація "Корецька районна організація ФСТ "Колос" АПК України" не передавалася, відтак передбачені законом підстави виникнення права власності або користування земельною ділянкою у позивача відсутні, а тому відсутні підстави для покладення на позивача обов'язків власника (землекористувача), в тому числі й щодо сплати земельного податку (орендної плати).
Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України, державний земельний кадастр - це єдина державна система земельно-кадастрових робіт, яка встановлює процедуру визнання факту виникнення або припинення права власності і права користування земельними ділянками та містить сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим цих ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристику, розподіл серед власників землі та землекористувачів.
Згідно з п.2 Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.1993 року № 15, земельний кадастр включає дані реєстрації права власності, права користування землею та договорів на оренду землі, обліку кількості та якості земель, бонітування грунтів, зонування територій населених пунктів, економічної та грошової оцінки земель.
Як було встановлено судом, правовстановлюючі документи, за якими б у позивача виникло право користування земельною ділянкою районного стадіону "Колос", органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади не оформлювались, дані щодо права орендного користування позивачем земельною ділянкою до державного кадастру не вносились. Суд вважає, що наявність записів про площу земельної ділянки, яка обліковується за позивачем, та її грошову оцінку в державній статистичній звітності форми 6-зем, не може слугувати достатньою підставою для нарахування позивачу орендної плати за землю, позаяк будь-які відомості щодо правового режиму земельної ділянки, правового статусу позивача стосовно такої ділянки, - відсутні, що суперечить приписам статті 193 Земельного кодексу України та п.2 Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.1993 року № 15.
Стягнення з позивача податкового боргу попередніх податкових періодів здійснювалось за узгодженими зобов'язаннями, які позивачем в адміністративному чи судовому порядку не оскаржувались.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення про скасування повідомлення-рішення Гощанської міжрайонної державної податкової інспекції № 0004352350/0 від 31.12.2010 про визначення податкового зобов'язання в сумі 39075,99 грн. з дотримання вимог матеріального та процесуального права.
Відтак, підстави для скасування постанови суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст.ст. 195, 198, 200, 205, 206, 212. 254 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Гощанської міжрайонної державної податкової інспекції Рівненської області залишити без задоволення, а постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "22" вересня 2011 р. - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України
Головуючий суддя В.В. Євпак
судді: М.М. Капустинський Є.М. Мацький
Роздруковано та надіслано:
1- в справу
2 - позивачу Громадська організація " Корецька районна організація всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства " Колос " Агропромислового комплексу України " вул.Київська 43,м.Корець,Рівненська область,34700
3- відповідачу Гощанська міжрайонна державна податкова інспекція Рівненської області вул.Незалежності,31,Гоща,Рівненська область,35400
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2012 |
Оприлюднено | 20.08.2012 |
Номер документу | 25209252 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Євпак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні