16/257-06-7012
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" листопада 2006 р. Справа № 16/257-06-7012
Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Мишкіної М.А.
суддів Сидоренко М.В.,
Таценко Н.Б.
при секретарі судового засідання Кійко О.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Булгаров О.О. –по довіреності;
від відповідача 1: не з'явився;
від відповідача 2: Ущаповський Р.В. –по довіреності;
від відповідача 3: не з'явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу виконавчого комітету Овідіопольської селищної ради
на рішення господарського суду Одеської області від 20.09.2006 р.
по справі № 16/257-06-7012
за позовом ЗАТ „Україна”
до відповідачів 1. Виконавчий комітет Овідіопольської селищної ради
2. Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області
3. Овідіопольського районного бюро технічної інвентаризації
про визнання права власності та зобов'язання здійснити реєстрацію об'єктів нерухомості
(сторони та суть спору зазначаються згідно рішення суду)
Сторони належним чином повідомлені про час і місце засідання суду.
У судовому засіданні 07.11.2006 р. згідно положень ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
ВСТАНОВИВ:
11 липня 2006 року Закрите акціонерне товариство “Україна” ( далі - ЗАТ “Україна”) звернулося до господарського суду Одеської області з позовом до виконавчого комітету Овідіопольської селищної ради (далі –Виконавчий комітет), Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області (далі –Овідіопольска РДА), Овідіопольського районного бюро технічної інвентаризації (далі –Овідіопольске РБТІ) про визнання права власності на об'єкти нерухомості та зобов'язання здійснити реєстрацію права власності на вказані об'єкти, посилаючись на ст.ст. 328, 386, 392 ЦК України. Позовні вимоги обґрунтовані правомірністю набуття права власності Закритим акціонерним товариством “Україна” на вказані об'єкти нерухомості, оскільки позивач є правонаступником всіх прав та обов'язків КСП "Україна", та безпідставністю відмови відповідачів у визнанні та реєстрації права власності.
Овідіопольське РБТІ у відзиві проти позову заперечує з огляду на його безпідставність та необґрунтованість, посилаючись на відсутність у позивача правовстановлюючих документів на спірні об'єкти нерухомості. Овідіопольське РБТІ просить суд визнати його неналежним відповідачем у даній справі, оскільки позивач в установленому законом порядку не звертався до нього з заявою про реєстрацію права власності на спірні об'єкти нерухомості, а РБТІ, в свою чергу, є реєстраційним органом, який не може самостійно (тобто з власної ініціативи) вчиняти будь-які дії щодо реєстрації права власності на нерухоме майно.
Овідіопольська РДА заперечувала проти позовних вимог та просила суд в позові ЗАТ “Україна” відмовити повністю, посилаючись на їх необґрунтованість та безпідставність.
Заявою, наданою представником позивача у судовому засіданні 06.09.2006р., позовні вимоги були уточнені в частині визначення спірного об'єкту нерухомості, розташованого по вул. Дзержинського, 134 в смт Овідіополь як магазин-житловий будинок, а також надані технічні паспорти на спірні об'єкти нерухомості, видані Овідіопольским РБТІ.
20.09.2006р. ЗАТ “Україна” були додатково уточнені індивідуальні ознаки спірних об'єктів нерухомості ( у відповідності з технічними паспортами на спірні об'єкти нерухомості, виданими Овідіопольким РБТІ), у зв'язку з чим, позивач просить визнати за ним право власності на наступні об'єкти нерухомості: тваринницьку ферму №1, загальною площею 21 520,5 кв.м, яка розташована за адресою смт Овідіополь, вул. Залізнична, 1; гуртожиток, загальною площею 1 172,3 кв.м, що знаходиться по вул. Леніна, 85-б в смт Овідіополь; магазин-житловий будинок по вул. Дзержинського, 134 в смт Овідіополь, загальною площею 191,7 кв.м; газовий будинок, загальною площею 60,2 кв.м, який знаходиться по вул. Залізничній, 1-б в смт Овідіополь; житловий будинок, загальною площею 341,1 кв.м, розташований по вул. Леніна, 93 у смт Овідіополь та дитячий садок, загальною площею 723,3 кв.м, який знаходиться за адресою: смт Овідіополь, вул. Шевченка, 2, та зобов'язати Овідіопольське районне бюро технічної інвентаризації провести реєстрацію вказаних об'єктів.
Рішенням суду від 20.09.06р., підписаним 06.10.2006 р. (суддя –Желєзна С.П.) позов ЗАТ "Україна" задоволений в повному обсязі: визнано за ЗАТ „Україна” право власності на спірні об'єкти нерухомості та зобов'язано Овідіопольське РБТІ здійснити реєстрацію права власності ЗАТ „Україна” на ці об'єкти нерухомості.
Судове рішення вмотивоване наступним:
- відповідно до п. 1.2 Статуту ЗАТ "Україна", зареєстрованого у новій редакції Овідіопольською РДА 30.01.2004р., ЗАТ "Україна" створене шляхом реорганізації КСП "Україна" та є правонаступником прав та обов'язків останнього;
- акт пооб'єктної передачі основних засобів за рахунком 01 з балансу КСП "Україна на баланс ЗАТ "Україна" станом на 01.07.1999р. свідчить про передачу останньому, зокрема, тваринницької ферми №1, дитячого садка, гуртожитку, житлового будинку, магазину-житлового будинку то об'єктів газифікації села; передача активів і пасивів від КСП до ЗАТ "Україна", у т.ч. основних засобів, підтверджується витягом з протоколу спільного засідання правління КСП та ЗАТ "Україна";
- виконавчий комітет Овідіопольської селищної ради відмовив позивачу у реєстрації права власності на нерухомі об'єкти, посилаючись на відсутність відповідного розпорядження Овідіопольської РДА;
- позивач неодноразово звертався до Овідіополької РДА з проханням визнати за ним право власності на вищевказані об'єкти нерухомості, але листом за вих. №1/12/01-1318 від 26.05.2006р. йому було відмовлено, з огляду на те, що дані нерухомі об'єкти підлягають безоплатній передачі до комунальної власності;
- позивач правомірно звернувся до суду з позовом про визнання права власності на підставі ст. 392 ЦК України, оскільки це право не визнається відповідачами;
- з врахуванням змісту ч.8 ст. 31 ЗУ "Про колективне сільськогосподарське підприємство", яка відсилає до Порядку передачі, затвердженого постановою КМУ №1253 від 13.08.03р., та вимог п.п. 2,3,4,5,7 цього Порядку, слід визнати, що тваринницька ферма №1 взагалі не відноситься до соціальної сфери, житлового фонду; крім того, ані Овідіопольска селищна рада, ані Овідіопольська РДА не зверталися до позивача із пропозицією передати спірні об'єкти у комунальну власність, з цього випливає висновок про фактичну відмову останніх від прийняття у власність зазначених об'єктів комунальної сфери та житлового фонду;
- оскільки позивач є правонаступником КСП "Україна", спірні об'єкти нерухомості були прийняті ним на баланс та на протязі тривалого часу знаходились на його утриманні, то позивач у встановленому законом порядку (відповідно до ст.ст. 108, 328 ЦК України, ст.ст. 4,26,48 ЗУ "Про власність", ст.12 ЗУ "Про господарські товариства" та Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно) набув право власності на спірні об'єкти нерухомості, а Овідіопольське РБТІ згідно ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" може виступати відповідачем за позовом про визнання права власності;
- право власності підлягає державній реєстрації комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації згідно з положеннями Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, відсутність державної реєстрації перешкоджає здійсненню власником свого права у повному обсязі і суперечить законодавству, тому позовні вимоги ЗАТ "Україна" в цій частині також підлягають задоволенню.
Не погоджуючись з судовим рішенням, Виконавчий комітет звернувся до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Одеської області від 20.09.06р. скасувати, у позові ЗАТ "Україна" відмовити.
В обґрунтування апеляційного оскарження рішення скаржник зазначає наступне: суд першої інстанції безпідставно дійшов до висновку про законність набуття права власності на спірні об'єкти нерухомості, оскільки останні (крім тваринницької ферми №1) не відносяться до основних виробничих фондів, отже, їх вартість не могла бути включена до пайового фонду майна членів КСП "Україна", що, в свою чергу, унеможливлює включення вартості спірного майна до статутного фонду ЗАТ "Україна" (як правонаступника КСП "Україна"). Суд неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, а саме, ним не з'ясовано, залишкова вартість якого майна залишалась на балансі КСП "Україна" на момент реорганізації. Також судом не враховано той факт, що будинок по вул. Дзержинського, 134 в смт. Овідіополь вже зареєстровано рішенням ВК Овідіопольської СР від 29.08.02р. №92, на підставі якого позивачем було отримано свідоцтво про право власності на вказаний об'єкт; висновок суду щодо відмови відповідних органів прийняти у власність об'єкти майна є безпідставним.
Представник Овідіопольскої РДА підтримав доводи апеляційної скарги, просить суд апеляційної інстанції її задовольнити.
Представник позивача просить суд рішення залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.
Перевіривши матеріали справи, дослідивши повноту встановлення обставин справи та відповідність ним висновків місцевого господарського суду, правильність застосування норм матеріального і процесуального права, заслухавши пояснення представника позивача та Овідіпольської РДА, судова колегія не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в ході апеляційного провадження наступне.
Рішенням Овідіопольської РДА від 12.07.1999р. ( свідоцтво №04057209Ю0010181 ) було зареєстровано Статут ЗАТ “Україна”, відповідно до якого останнє є правонаступником частини прав та обов'язків КСП "Україна".
Як вбачається з п. 1.2 Статуту ЗАТ “Україна”, зареєстрованого у новій редакції Овідіопольською районною державною адміністрацією Одеської області 30.01.2004р., ЗАТ “Україна” створене шляхом реорганізації КСП “Україна” та є правонаступником прав та обов'язків останнього, отже йдеться вже про повне правонаступництво позивача відносно КСП "Україна".
Як свідчать матеріалами справи, суд першої інстанції надіслав запит до Овідіопольської РДА з проханням надати з архівного відділу протоколи загальних зборів КСП „Україна” щодо реорганізації підприємства у 1999 році. На цей запит надійшла відповідь Голови Овідіопольської РДА про неможливість надати дані документи у зв'язку з їх пошкодженням, про що свідчить Акт про невиправні пошкодження справ (а.с.113-115).
Таким чином, місцевий господарський суд вжив необхідні заходи щодо повного та всебічного з'ясування обставин справи і виконання вимог ст.ст. 38,43 ГПК України, а Овідіопольска РДА, незважаючи на те, що її архівним відділом у 2001 р. на державне зберігання були прийняті документи постійного зберігання КСП "Україна" по 1999р. в зв'язку з реорганізацією (лист №209 від 13.07.04р. - а.с. 64), не виконала покладений на неї як відповідача обов'язок доведення обставин, на які вона посилається як на підставу своїх заперечень з позову, чим порушено приписи ст.33 ГПК України.
Відповідно до ч. 5 ст. 31 Закону України “Про колективне сільськогосподарське підприємство” від 14.02.1992р. № 2114-XII із змінами та доповненнями у разі поділу підприємства до новостворених підприємств переходять за роздільним актом (балансом) у відповідних частинах майнові права і обов'язки реорганізованого підприємства.
Згідно балансу КСП "Україна" станом на 01.07.1999р. вартість основних засобів підприємства складала 114 тис. грн.
23.07.1999р. КСП “Україна” на баланс ЗАТ “Україна” були передані активи на загальну суму 20 293 тис. грн., у тому числі основні засоби за первісною вартістю 19919,0 тис. грн. та пасиви на загальну суму 20 293 тис. грн., що підтверджується витягом з протоколу спільного засідання правління КСП “Україна” та ЗАТ “Україна” від 23.07.1999р. (а.с. 63) та розподільчим балансом підприємства (а.с. 61-62).
З акту пооб'єктної передачі основних засобів за рахунком 01 з балансу КСП “Україна” на баланс ЗАТ “Україна” станом на 01.07.1999р. (а.с. 103-104) випливає, що позивачу було передано, зокрема, тваринницьку ферму № 1, дитячий садок, гуртожиток, житловий будинок, магазин-житловий будинок та об'єкти газифікації села.
Відповідно п.п. 10 п.б ст. 30 Закону України від 21.05.1997р. № 280/97-ВР “Про місцеве самоврядування в Україні” із змінами та доповненнями до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження з обліку та реєстрації відповідно до закону об'єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.
ЗАТ "Україна" звернулось до виконавчого комітету Овідіопольської селищної ради з проханням зареєструвати за ним право власності на спірні об'єкти нерухомості, на що отримало незадовільну відповідь з посиланням на відсутність відповідного розпорядження Овідіопольської РДА.
Листами № 134 від 29.06.2005р., № 142 від 04.07.2005р., № 189 від 28.09.2005р., № 68 від 27.04.2006р. (а.с. 24-27) підтверджується, що позивач неодноразово звертався до Овідіопольської РДА з проханням визнати за ним право власності і отримав відповідь про відмову у визнанні права власності у зв'язку з необхідністю передачі спірних об'єктів нерухомості до комунальної власності.
Згідно ч. 1, 3 ст. 48 Закону України “Про власність” від 07.02.1991р. №697-ХХІІ (з наступними змінами та доповненнями) Україна законодавчо забезпечує громадянам, організаціям та іншим власникам рівні умови захисту права власності. Захист права власності здійснюється судом шляхом, зокрема, визнання права (ч.2 ст. 16 ЦК України).
Відповідно до ст. 392 ЦК України від 16.01.2003р. № 435-IV власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Згідно із ст.5 Закону України “Про колективне сільськогосподарське підприємство” від 14.02.1992р. № 2114-XII із змінами та доповненнями у разі поділу підприємства до новостворених підприємств переходять за роздільним актом (балансом) у відповідних частинах майнові права і обов'язки реорганізованого підприємства.
Відповідно до ч. 2 ст. 108 ЦК України у разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов'язки попередньої юридичної особи.
Відповідно до ст. 12 Закону України “Про господарські товариства” від 19.09.1991 р. N 1576-XII із змінами та доповненнями товариство є власником: майна, переданого йому засновниками і учасниками у власність; продукції, виробленої товариством в результаті господарської діяльності; одержаних доходів; іншого майна, набутого на підставах, не заборонених законом.
Відповідно до ст. 26 Закону України “Про власність” від 07.02.1991р. №697-ХХІІ (з наступними змінами та доповненнями) об'єктами права власності господарського товариства, що є юридичною особою, є грошові та майнові внески його члені, а також майно, набуте внаслідок господарської діяльності, та інше майно, придбане на підставах не заборонених законом.
Статтею 49 Закону України “Про власність” (з наступними змінами та доповненнями), передбачено, що володіння майном вважається правомірним, якщо інше не буде встановлено судом, арбітражним судом, третейським судом.
Відповідно до положень ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Враховуючи, що позивач згідно редакції п.1.2 Статуту ЗАТ "Україна", чинній на момент виникнення спірних правовідносин, є правонаступником КСП “Україна”, спірні об'єкти нерухомості були прийняті ним на баланс та на протязі тривалого часу знаходяться на його утриманні, місцевий господарський суд дійшов правомірного висновку, що позивач у встановленому законом порядку набув право власності на об'єкти нерухомості, зазначені у позовній заяві та уточненнях до неї.
Суд першої інстанції, з чим судова колегія погоджується, обґрунтовано не прийняв до уваги посилання Овідіопольської РДА на положення ч. 8 ст. 31 Закону України “Про колективне сільськогосподарське підприємство” від 14.02.1992р. № 2114-XII із змінами та доповненнями, відповідно до яких об'єкти соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарські меліоративні системи підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників, підлягають безоплатній передачі до комунальної власності в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, з наступних підстав.
Відповідно до положень п. 2 Порядку безоплатної передачі у комунальну власність об'єктів соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарських меліоративних систем колективних сільськогосподарських підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2003 р. N 1253 (далі по тексту - Порядок), об'єктами передачі у комунальну власність, зокрема, є об'єкти соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва: житлові будинки (разом із вбудованими та прибудованими нежитловими приміщеннями), житлові приміщення в інших будівлях, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, та гуртожитки; навчальні заклади (заклади дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної освіти тощо); заклади охорони здоров'я - лікувально-профілактичні заклади, фельдшерсько-акушерські пункти, сільські лікарські амбулаторії тощо (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек); заклади культури - клуби, будинки культури тощо (крім кінотеатрів); заклади фізичної культури та спорту (стадіони, спортивні зали, інші об'єкти та споруди, призначені для занять фізичною культурою і спортом); заклади побутового обслуговування (перукарні, лазні тощо); зовнішні мережі електро-, тепло-, газо-, водопостачання та водовідведення, а також інженерні будівлі та споруди, призначені для обслуговування об'єктів соціальної сфери, житлового фонду (бойлерні, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, обладнання тощо); сільські дороги.
Таким чином, тваринницька ферма №1, загальною площею 21520,5 кв.м, яка розташована за адресою смт Овідіополь, вул. Залізнична, 1 взагалі не відноситься до об'єктів соціальної сфери, житлового фонду, перелік яких приводиться вище, і не підлягає передачі у комунальну власність.
Крім того, згідно п. 3 зазначеного Порядку рішення про передачу об'єктів соціальної сфери та житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, приймається відповідною сільською, селищною, міською радою, а внутрішньогосподарської меліоративної системи, які передаються у спільну власність територіальних громад, - районною, якщо об'єкт знаходиться в межах території району, або обласною радою, якщо об'єкт знаходиться в межах території двох і більше районів.
Відповідно до положень п. 4 Порядку ініціаторами передачі об'єктів у комунальну власність можуть бути місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства-правонаступники, на балансі яких перебувають об'єкти. У разі коли ініціатором передачі об'єктів у комунальну власність є місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, пропозиція погоджується з підприємством-правонаступником.
Згідно з положеннями п. 7 Порядку передача оформляється актом приймання-передачі за формою згідно з додатком до цього Порядку, який складається у чотирьох примірниках та підписується головою і членами комісії з питань передачі об'єктів у комунальну власність, обов'язок утворити яку та призначати її голову покладений, відповідно до положень п. 5 Порядку, на виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської ради.
Відповідно до п. 5 Порядку право власності на об'єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі.
Оскільки ані Овідіопольська селищна рада, ані Овідіопольська РДА не зверталися до позивача із пропозицією передати спірні об'єкти до комунальної власності, рішення про передачу цих об'єктів у комунальну власність Овідіопольською селищною радою або Овідіопольською РДА у порядку, встановленому ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" та ЗУ "Про місцеві державні адміністрації", не приймалося, суд першої інстанції вірно дійшов висновку, що позивачем у встановленому законом порядку було набуто право власності на спірні об'єкти нерухомості.
Заперечуючи проти позову, Овідіопольска РДА та Виконком Овідіопольскої селищної ради залишають поза увагою, що відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, передача спірних об'єктів нерухомості у комунальну власність може бути підтверджена тільки відповідним рішенням органу владних повноважень, обов'язковим для виконання усіма суб'єктами, яких це рішення стосується як акт індивідуальної дії (акт ненормативного характеру).
Відповідно до статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" від 01.07.2004 року N 1952-IV з наступними змінами та доповненнями відповідна державна реєстрація - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень.
Названі у цьому Законі органи єдиної системи реєстрації відповідних прав можуть бути відповідачами за позовами про офіційне визнання права власності на об'єкт нерухомого майна, пред'явленими згідно зі статтею 392 Цивільного кодексу України. Відповідно до пункту 5 розділу V "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" від 01.07.2004 року N 1952-IV з наступними змінами та доповненнями до створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також до формування Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру реєстрація об'єктів нерухомості проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації, останні можуть бути відповідачами у таких справах, відтак відповідний висновок суду першої інстанції ґрунтується на законі.
Наведене свідчить про безпідставність твердження Овідіопольського РБТІ щодо неможливості виступати відповідачем по даній справі.
Приймаючи до уваги правомірність набуття права власності позивачем на спірні об'єкти нерухомості, суд першої інстанції правомірно дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог ЗАТ “Україна” в частині визнання за ним права власності на тваринницьку ферму №1, загальною площею 21520,5 кв.м, яка розташована за адресою смт Овідіополь, вул. Залізнична, 1; гуртожиток, загальною площею 1172,3 кв.м, що знаходиться по вул. Леніна, 85-б в смт Овідіополь; магазин-житловий будинок по вул. Дзержинського, 134 в смт Овідіополь, загальною площею 191,7 кв.м; газовий будинок, загальною площею 60,2 кв.м, який знаходиться по вул. Залізничній, 1-б в смт Овідіополь; житловий будинок, загальною площею 341,1 кв.м, розташований по вул. Леніна, 93 у смт Овідіополь та дитячий садок, загальною площею 723,3 кв.м, який знаходиться за адресою: смт Овідіополь, вул. Шевченка, 2.
Задовольняючи позов ЗАТ "Україна" в частині зобов'язання Овідіопольського РБТІ здійснити реєстрацію права власності позивача на вищезгадані об'єкти нерухомості, місцевий господарський суд виходив з приписів чинного законодавства і фактичних обставин справи і зробив обґрунтований висновок про наявність правових підстав для його задоволення виходячи з наступного.
Відповідно до п. 1.3 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 28.01.2003р. №6/5 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.01.2003р. за реєстраційним №66/7387, з послідуючими змінами та доповненнями (далі по тексту Положення) реєстрацію прав власності на нерухоме майно здійснюють комунальні підприємства бюро технічної інвентаризації.
Згідно п. 1.1 Положення цей нормативно-правовий акт визначає порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно в Україні та спрямований на забезпечення визнання та захисту цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна, активізації інвестиційної діяльності. При цьому, у відповідності до 1.2 Положення його дія поширюється на всю територію України та є обов'язковим для виконання громадянами, міністерствами, іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами й організаціями незалежно від форм власності, тобто державна реєстрація прав власності на об'єкти нерухомості є обов'язковим елементом при виникненні, зміні або припиненні права власності на нерухоме майно, а також складовою частиною цивільних правовідносин, пов'язаних з реалізацією права власності.
В апеляційній скарзі Виконавчий комітет зазначає, що судом першої інстанції не враховано той факт, що на будинок по вул. Дзержинського, 134 вже зареєстроване право власності ЗАТ „Україна”, а тому судом неправомірно зобов'язано Овідіопольське РБТІ повторно здійснити реєстрацію права власності на зазначений об'єкт.
Даний довід спростовується матеріалами справи, в яких міститься зазначене скаржником Свідоцтво про право власності, видане виконкомом Овідіопольської селищної ради 18.09.2002р., на житловий будинок з господарчими будівлями та спорудами, а також лист Начальника Овідіопольського РБТІ від 31.08.2006р. за №1058, в якому зазначається, що право власності ЗАТ „Україна зареєстровано лише на об'єкт загальною площею 57,8 кв.м (житлова площа 31,5 кв.м); на другу частину будівлі загальною площею 133,9 кв.м право власності не зареєстровано.
Позовні вимоги ЗАТ „Україна”, зокрема, полягали у зобов'язанні визнати та зареєструвати за ЗАТ „Україна” право власності на магазин-житловий будинок, розташований за адресою смт Овідіополь, вул. Дзержинського,134 відповідно до технічного паспорту від 27.04.2005р., складеного Овідіопольским РБТІ.
Зазначений технічний паспорт виданий на об'єкт нерухомості –магазин-житловий будинок загальною площею 191,7 кв.м.
В матеріалах справи відсутні будь-які докази реєстрації права власності ЗАТ „Україна” на вказаний об'єкт нерухомості загальною площею 191,7 кв.м, тому твердження скаржника про те, що суд першої інстанції зобов'язав Овідіопольске РБТІ повторно зареєструвати право власності на цей об'єкт не відповідає дійсності.
Посилання скаржника на попередні редакції п.1.1 Статуту ЗАТ "Україна", де вказувалось, що ЗАТ є правонаступником частини прав та обов'язків КСП "Україна" згідно передавального балансу, не приймаються судовою колегією до уваги, оскільки самою ж Овідіопольською РДА 30.01.04р. був зареєстрований Статут позивача у новій редакції, згідно п.1.2 котрого ЗАТ "Україна" є правонаступником прав та обов'язків КСП "Україна", це положення Статуту є чинним і жодною особою не оспорена його дійсність.
Інші доводи Виконавчого комітету Овідіополської селищної ради, викладені в апеляційній скарзі, спростовуються змістом вищенаведеного і не є підставою для скасування або зміни оскаржуваного рішення.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів зазначає, що оскаржуване рішення ґрунтується на повному та всебічному з'ясуванні всіх обставин справи, висновки суду ним відповідають, порушення норм матеріального та процесуального права в ході апеляційного провадження не встановлено, що є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення господарського суду Одеської області від 20.09.06 р. –без змін.
Керуючись ст. ст. 99,101-103,105 ГПК України, колегія суддів
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу виконавчого комітету Овідіопольської селищної ради залишити без задоволення; рішення господарського суду Одеської області від 20.09.06р. –без змін
Головуючий суддя: Мишкіна М. А.
Судді: Таценко Н. Б.
Сидоренко М. В
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2006 |
Оприлюднено | 03.09.2007 |
Номер документу | 252186 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Мишкіна М.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні