ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
12 липня 2012 р. Справа №2а-4091/12/0170/3
(11:48) м.Сімферополь
Окружний адміністративний суд АР Крим у складі головуючого судді Шкляр Т.О., при секретарі Желудковій О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Віа Крим"
до Управління Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Державна інспекція сільського господарства в АР Крим
про визнання протиправним та скасування припису
за участю представників сторін:
від позивача - Сироткіна О.М., дов.,
від відповідача - не з'явився,
від третьої особи - не з'явився.
Суть справи:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Віа Крим" звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Управління Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим про визнання протиправним та скасування припису від 20.03.2012 р. № 003734.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 23.04.12 р. залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Державну інспекцію сільського господарства в АР Крим.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на підстави, викладені в позовній заяві, зазначаючи при цьому на відсутність з його боку самовільного зайняття земельної ділянки площею 0,024 га.
Відповідачем письмових заперечень проти позову не надано.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов.
Представник відповідача, представник третьої особи у судове засідання не з'явились, про час, дату та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином.
Враховуючи вищевикладене, на підставі ст.ст. 122, 128 КАС України, заслухавши представника позивача, дослідивши надані докази та оцінивши їх у сукупності, суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до ст.ст. 2, 3, 17 КАС України, згідно з якими визначальним критерієм віднесення справи до справ адміністративної юрисдикції є наявність стороною у справі суб'єкта владних повноважень та виконання ним у спірних відносинах владних управлінських функцій у сфері публічно-правових відносин, дана справа є справою адміністративної юрисдикції.
ТОВ "Віа Крим" є юридичною особою, ЄДРПОУ 37704003, зареєстровано Виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради АР Крим за адресою місцезнаходження: 95047, АР Крим, м.Сімферополь, вул. М.Василевського, буд.2, про що свідчить довідка статистики та Виписка з ЄДР, наявні в матеріалах справи.
13.03.12 р. Управлінням державної інспекції за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим відповідно до вимог ст..ст. 6, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" проведена перевірка ТОВ "Віа Крим" з питань дотримання вимог земельного законодавства, за результатами якої виявлено порушення вимог ст..ст. 125, 126 Земельного кодексу України, про що складено акт № 88.
20.03.2012 р. Управлінням державної інспекції за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим на адресу ТОВ "Віа Крим" при перевірці додержання вимог земельного законодавства по вул. М.Василевського, 2 на землях житлової та громадської забудови у зв'язку з встановленням самовільного зайняття ТОВ "Віа Крим" земельної ділянки орієнтовною площею 0,024 га, неоформленням в порушення 125, 126 Земельного кодексу України правовстановлюючих документів на зазначену земельну ділянку, винесено припис про усунення порушень вимог земельного законодавства шляхом звільнення або оформлення земельної ділянки у строк 30 діб.
Відповідно до ст.. 4 Закону України № 962 від 19.06.2003 р. "Про охорону земель"правове регулювання у сфері охорони земель здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, цього Закону, інших нормативно-правових актів, які приймаються відповідно до них.
Відповідно до ст.. 5 Закону України № 962 регулювання в галузі охорони земель здійснюють Верховна Рада України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, а також спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади в межах повноважень, установлених законом.
Спеціально уповноваженими центральними органами виконавчої влади в галузі охорони земель є:
центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів;
центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів;
центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.
Правові, економічні та соціальні основи організації державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" № 963 від 19.06.2003 р., який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до ст. 4, 5 Закону України № 963 від 19.06.2003 р. об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Державний контроль за використанням та охороною земель, за додержанням законодавства про охорону земель здійснюють спеціально уповноважені органи виконавчої влади.
Загальний спосіб (процедура) здійснення державного нагляду (контролю) для широкого кола державних органів нагляду (контролю) передбачений Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"№ 877-V від 05.04.2007 р.
Зокрема, ст. 1 Закону України №877 встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 6-9 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, у якому зазначається стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства; на підставі вказаного акту складається припис, розпорядження або інший розпорядчий документ про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Зокрема, припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.
З аналізу п. 2 Прикінцевих положень Закону України № 877 випливає, що державний нагляд (контроль) у конкретній сфері діяльності суб'єктів господарювання визначений спеціальними нормативними актами, положення яких не повинні суперечити нормам вказаного Закону.
Так, відповідно до ст. 9 Закону України № 963 від 19.06.2003 р. в редакції на час проведення перевірки та винесення припису державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи, зокрема, шляхом проведення перевірок.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України № 963 від 19.06.2003 р. державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
- давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Вказане кореспондується зі спеціальним підзаконним актом, що регулює спірні правовідносини, зокрема, Порядком планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 за № 312 (далі - Порядок № 312).
Відповідно до п. 2 Порядку № 312 державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до вимог статті 9 Закону України "Про здійснення державного контролю за використанням та охороною земель" здійснюється шляхом:
проведення перевірок;
розгляду звернень юридичних і фізичних осіб;
участі в роботі комісій при прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель;
розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель.
У відповідності до змісту п. 3 вказаного Порядку № 312 перевірки дотримання вимог законодавства з питань використання і охорони земель можуть бути планові та позапланові, оперативні, за результатами проведення яких в розумнні п. 5 Порядку № 312 складається акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства.
Відповідно до п.п. 6.2 Порядку № 312 з метою усунення наслідків виявленого порушення державний інспектор видає особі, яка скоїла правопорушення, припис про їх усунення. Термін усунення наслідків правопорушення встановлюється державним інспектором, але не більше 30-денного строку.
13.03.12 р. Управлінням державної інспекції за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим відповідно до вимог ст..ст. 6, 10 Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель"проведено перевірку ТОВ "Віа Крим"з питань дотримання вимог земельного законодавства.
Згідно складеного за результатами перевірки акту № 88 від 13.03.12 р. за результатами перевірки встановлено, що на підставі свідоцтва про право власності від 24.07.2011 р. серії САЕ № 345912 ТОВ "Віа Крим"є власником нежитлової будівлі, аптеки за адресою: м.Сімферополь, вул.М. Василевського, 2, яка розташована на земельній ділянці площею 0,024 га, яка раніше використовувалась ПП "Фірма "Віста"на підставі договору оренди від 12.08.2008 р. №1622 для обслуговування аптеки на землях житлової та громадської забудови.
В акті перевірки № 88 від 13.03.12 р. вказано, що ТОВ "Віа Крим" під розміщення будівлі (аптеки) самовільно зайнята земельна ділянка орієнтовною площею 0,024 га під розміщення навісу другого поверху будівлі та огородження металевого паркану.
Правовстановлюючі документи на зайняту земельну ділянку у встановленому законом порядку не оформлені, чим порушені вимоги ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч.1 ст. 3 Земельного Кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 1 ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ч.ч.1,3, 5 ст. 126 Земельного кодексу України:
- право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті;
- право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою;
- право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Тобто документом, що посвідчує право на земельну ділянку є державний акт на право власності (постійного користування) та договір оренди землі.
З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка за адресою місцезнаходження: м.Сімферополь, вул. М.Василевського, 2, на якій розташована аптека ТОВ "Віа Крим", знаходилась у строковому платному користуванні ПП "Фірма "Віста"на підставі договору оренди земельної ділянки № 301-К, укладеного Сімферопольською міською радою (Орендодавець) та ПП "Фірма "Віста"(Орендар), згідно з п.п. 1.1 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування аптеки, яка знаходиться за адресою: м.Сімферополь, вул.М.Василевського, 2, про що складено акт приймання-передачі земельної ділянки.
Вказана земельна ділянка площею 0,024 га згідно з п. 5.1 вказаного Договору, План-схемою земельної ділянки, яка додається до вказаного Договору, була передана з метою несільськогосподарського використання відповідно до ст. 19 п. "ж"Земельного кодексу України у короткострокову оренду ПП "Фірма "Віста"для обслуговування аптеки на підставі рішення 37-ї сесії Сімферопольської міської ради № 558 від 27.05.2008 р.
Відповідно до ст. 31 Закону України "Про оренду землі"договір оренди землі припиняється в разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.
29.07.2011 р. Кримським республіканським підприємством "Сімферопольське міжміське бюро реєстрації та технічної інвентаризації" здійснено державну реєстрацію права власності ТОВ "Віа Крим"на нежитлову будівлю, аптеку за адресою місцезнаходження: АР Крим, м. Сімферополь, вул. М.Василевського, 2, про що свідчить Витяг № 30792277 від 29.07.2011 р.
Отже з урахуванням викладеного право оренди ПП "Фірма "Віста"на земельну ділянку площею 0,024 га, розташованої за адресою: м. Сімферополь, вул. М.Василевського, 2, - вважається припиненим з моменту набуття ТОВ "Віа Крим"права власності на нерухоме майно -нежитлову будівлю, аптеку, яке розташоване на вказаній земельній ділянці, з урахуванням чого ТОВ "Віа Крим"у відповідності до вимог чинного законодавства, на підставі положень Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі"повинен був здійснити оформлення права на вказану земельну ділянку після набуття права власності на нежитлову будівлю, аптеку за адресою місцезнаходження: м. Сімферополь, вул. М.Василевського, 2.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Отже, з урахуванням положень ст. ст. 123, 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, які знаходяться у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки за проектами відводу цих ділянок, за умови звернення у відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який розглядає заяву та у місячний термін дає відповідь на цю заяву.
ТОВ "Віа Крим" на час проведення перевірки доказів оформлення права оренди земельною ділянкою площею 0,024 га за адресою місцезнаходження: м. Сімферополь, вул. М.Василевського, 2, не надано.
Доказів оформлення права користування земельною ділянкою під розміщення навісу другого поверху будівлі, тобто більшою площею, ніж була надана під розміщення будівлі аптеки, позивачем не надано.
Отже користування позивачем земельною ділянкою площею 0,024 га за адресою: м. Сімферополь, вул. М.Василевського, 2, - фактично здійснюється за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у користування (оренду) та укладеного договору оренди землі.
При проведенні перевірки відповідачем в якості порушення чинного законодавства вказано самовільне зайняття земельної ділянки в розумінні ст. 211 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 144 Земельного кодексу України у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор по використанню та охороні земель складає протокол про порушення та видає особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк.
Вказане кореспондується з нормами ст.9 Закону України № 263, положеннями Порядку № 312.
20.03.2012 р. за порушення ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, на підставі ст..ст.6, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" Управлінням державної інспекції за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим на адресу ТОВ "Віа Крим" винесено припис про усунення порушень вимог земельного законодавства шляхом звільнення або оформлення земельної ділянки у строк 30 діб.
З урахуванням вищевикладеного порушення з боку відповідача в частині винесення на адресу позивача припису про усунення порушень вимог земельного законодавства позивачем -відсутні.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 138 КАС України предметом доказування є обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи та які належить встановити при ухваленні судового рішення у справі.
Відповідно до ч. 1 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів.
Порушення порядку проведення перевірки не звільнює суб'єкта господарювання від відповідальності за виявлені порушення чинного законодавства.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які знаходяться у матеріалах справи.
Позивачем доказів протиправності дій з боку відповідача в частині винесення оскаржуваного припису за порушення позивачем вимог земельного законодавства не надано.
Позовні вимоги задоволенню не підлягають.
У судовому засіданні 12.07.12 р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. У повному обсязі постанову складено 13.07.12 р.
Керуючись ст.ст. 11, 94, 160-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Шкляр Т.О.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2012 |
Оприлюднено | 22.08.2012 |
Номер документу | 25297337 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кучерук Олег Васильович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Шкляр Т.О.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Шкляр Т.О.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Шкляр Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні