Ухвала
від 26.11.2012 по справі 2а-4091/12/0170/3
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

Іменем України

Справа № 2а-4091/12/0170/3

26.11.12 м. Севастополь

Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Кучерука О.В.,

суддів Яковенко С.Ю. ,

Дадінської Т.В.

секретар судового засідання Руднєва А.В.

за участю сторін:

представник позивача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Віа Крим"- не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, про причину неявки суд не повідомив,

представник відповідача, Управління Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим- не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, про причину неявки суд не повідомив,

представник третьої особи, Державної інспекції сільського господарства в АР Крим- Гарібян Юрій Сергійович,

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю"Віа Крим" на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Шкляр Т.О. ) від 12.07.12

за позовом Товариство з обмеженою відповідальністю"Віа Крим" (вул. М. Василевського, Сімферополь,Автономна Республіка Крим,95047)

до Управління Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим (вул. Кечкеметська, 114,Сімферополь,Автономна Республіка Крим,95038)

треті особи: Державна інспекція сільського господарства в АР Крим (вул. Київська, 81,Сімферополь,Автономна Республіка Крим,95034)

про визнання протиправним та скасування припису, -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 12.07.12 у задоволені позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Віа Крим" до Управління Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим треті особи: Державна інспекція сільського господарства в АР Крим про визнання протиправним та скасування припису - відмовлено.

Не погодившись із зазначеною постановою суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 12.07.12року та прийняти нове рішення по справі, яким позов задовольнити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права.

Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 07.09.2012 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю"Віа Крим"

Позивач та відповідач в судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце судового розгляду сповіщені належним чином та своєчасно.

Чинне законодавство не обмежує коло представників осіб, які беруть участь у справі, при апеляційному розгляді адміністративної справи.

Крім того, згідно з частиною четвертою статті 196 Кодексу адміністративного судочинства України, неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.

При викладених обставинах, враховуючи те, що позивач та відповідач викликалися в судове засідання, але в суд не з'явилися, суд вважає можливим розглянути справу у відсутності нез 'явившихся позивача та відповідача.

На підставі та за правилами статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши справу, судова колегія встановила наступне.

ТОВ "Віа Крим" є юридичною особою, ЄДРПОУ 37704003, зареєстровано Виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради АР Крим за адресою місцезнаходження: 95047, АР Крим, м.Сімферополь, вул. М.Василевського, буд.2, про що свідчить довідка статистики та Виписка з ЄДР, наявні в матеріалах справи.

13.03.12 р. Управлінням державної інспекції за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим відповідно до вимог ст..ст. 6, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" проведена перевірка ТОВ "Віа Крим" з питань дотримання вимог земельного законодавства, за результатами якої виявлено порушення вимог ст..ст. 125, 126 Земельного кодексу України, про що складено акт № 88.

20.03.2012 р. Управлінням державної інспекції за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим на адресу ТОВ "Віа Крим" при перевірці додержання вимог земельного законодавства по вул. М.Василевського, 2 на землях житлової та громадської забудови у зв'язку з встановленням самовільного зайняття ТОВ "Віа Крим" земельної ділянки орієнтовною площею 0,024 га, неоформленням в порушення 125, 126 Земельного кодексу України правовстановлюючих документів на зазначену земельну ділянку, винесено припис про усунення порушень вимог земельного законодавства шляхом звільнення або оформлення земельної ділянки у строк 30 діб.

Відповідно до ст.. 4 Закону України № 962 від 19.06.2003 р. "Про охорону земель"правове регулювання у сфері охорони земель здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, цього Закону, інших нормативно-правових актів, які приймаються відповідно до них.

Відповідно до ст.. 5 Закону України № 962 регулювання в галузі охорони земель здійснюють Верховна Рада України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, а також спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади в межах повноважень, установлених законом.

Спеціально уповноваженими центральними органами виконавчої влади в галузі охорони земель є:

центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів;

центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів;

центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.

Правові, економічні та соціальні основи організації державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" № 963 від 19.06.2003 р., який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до ст. 4, 5 Закону України № 963 від 19.06.2003 р. об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Державний контроль за використанням та охороною земель, за додержанням законодавства про охорону земель здійснюють спеціально уповноважені органи виконавчої влади.

Загальний спосіб (процедура) здійснення державного нагляду (контролю) для широкого кола державних органів нагляду (контролю) передбачений Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"№ 877-V від 05.04.2007 р.

Зокрема, ст. 1 Закону України №877 встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч. 6-9 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, у якому зазначається стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства; на підставі вказаного акту складається припис, розпорядження або інший розпорядчий документ про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Зокрема, припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

З аналізу п. 2 Прикінцевих положень Закону України № 877 випливає, що державний нагляд (контроль) у конкретній сфері діяльності суб'єктів господарювання визначений спеціальними нормативними актами, положення яких не повинні суперечити нормам вказаного Закону.

Так, відповідно до ст. 9 Закону України № 963 від 19.06.2003 р. в редакції на час проведення перевірки та винесення припису державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України № 963 від 19.06.2003 р. державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Вказане кореспондується зі спеціальним підзаконним актом, що регулює спірні правовідносини, зокрема, Порядком планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 за № 312 (далі - Порядок № 312).

Відповідно до п. 2 Порядку № 312 державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до вимог статті 9 Закону України "Про здійснення державного контролю за використанням та охороною земель" здійснюється шляхом:

проведення перевірок;

розгляду звернень юридичних і фізичних осіб;

участі в роботі комісій при прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель;

розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель.

У відповідності до змісту п. 3 вказаного Порядку № 312 перевірки дотримання вимог законодавства з питань використання і охорони земель можуть бути планові та позапланові, оперативні, за результатами проведення яких в розумнні п. 5 Порядку № 312 складається акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства.

Відповідно до п.п. 6.2 Порядку № 312 з метою усунення наслідків виявленого порушення державний інспектор видає особі, яка скоїла правопорушення, припис про їх усунення. Термін усунення наслідків правопорушення встановлюється державним інспектором, але не більше 30-денного строку.

13.03.12 р. Управлінням державної інспекції за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим відповідно до вимог ст..ст. 6, 10 Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель"проведено перевірку ТОВ "Віа Крим"з питань дотримання вимог земельного законодавства.

Згідно складеного за результатами перевірки акту № 88 від 13.03.12 р. за результатами перевірки встановлено, що на підставі свідоцтва про право власності від 24.07.2011 р. серії САЕ № 345912 ТОВ "Віа Крим"є власником нежитлової будівлі, аптеки за адресою: м.Сімферополь, вул.М. Василевського, 2, яка розташована на земельній ділянці площею 0,024 га, яка раніше використовувалась ПП "Фірма "Віста"на підставі договору оренди від 12.08.2008 р. №1622 для обслуговування аптеки на землях житлової та громадської забудови.

В акті перевірки № 88 від 13.03.12 р. вказано, що ТОВ "Віа Крим" під розміщення будівлі (аптеки) самовільно зайнята земельна ділянка орієнтовною площею 0,024 га під розміщення навісу другого поверху будівлі та огородження металевого паркану.

Правовстановлюючі документи на зайняту земельну ділянку у встановленому законом порядку не оформлені, чим порушені вимоги ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Відповідно до ч.1 ст. 3 Земельного Кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 1 ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ч.ч.1,3, 5 ст. 126 Земельного кодексу України:

- право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті;

- право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою;

- право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Тобто документом, що посвідчує право на земельну ділянку є державний акт на право власності (постійного користування) та договір оренди землі.

З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка за адресою місцезнаходження: м.Сімферополь, вул. М.Василевського, 2, на якій розташована аптека ТОВ "Віа Крим", знаходилась у строковому платному користуванні ПП "Фірма "Віста"на підставі договору оренди земельної ділянки № 301-К, укладеного Сімферопольською міською радою (Орендодавець) та ПП "Фірма "Віста"(Орендар), згідно з п.п. 1.1 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування аптеки, яка знаходиться за адресою: м.Сімферополь, вул.М.Василевського, 2, про що складено акт приймання-передачі земельної ділянки.

Вказана земельна ділянка площею 0,024 га згідно з п. 5.1 вказаного Договору, План-схемою земельної ділянки, яка додається до вказаного Договору, була передана з метою несільськогосподарського використання відповідно до ст. 19 п. "ж"Земельного кодексу України у короткострокову оренду ПП "Фірма "Віста"для обслуговування аптеки на підставі рішення 37-ї сесії Сімферопольської міської ради № 558 від 27.05.2008 р.

Відповідно до ст. 31 Закону України "Про оренду землі"договір оренди землі припиняється в разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.

29.07.2011 р. Кримським республіканським підприємством "Сімферопольське міжміське бюро реєстрації та технічної інвентаризації" здійснено державну реєстрацію права власності ТОВ "Віа Крим"на нежитлову будівлю, аптеку за адресою місцезнаходження: АР Крим, м. Сімферополь, вул. М.Василевського, 2, про що свідчить Витяг № 30792277 від 29.07.2011 р.

Отже з урахуванням викладеного право оренди ПП "Фірма "Віста"на земельну ділянку площею 0,024 га, розташованої за адресою: м. Сімферополь, вул. М.Василевського, 2, - вважається припиненим з моменту набуття ТОВ "Віа Крим"права власності на нерухоме майно -нежитлову будівлю, аптеку, яке розташоване на вказаній земельній ділянці, з урахуванням чого ТОВ "Віа Крим"у відповідності до вимог чинного законодавства, на підставі положень Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі"повинен був здійснити оформлення права на вказану земельну ділянку після набуття права власності на нежитлову будівлю, аптеку за адресою місцезнаходження: м. Сімферополь, вул. М.Василевського, 2.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Отже, з урахуванням положень ст. ст. 123, 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, які знаходяться у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки за проектами відводу цих ділянок, за умови звернення у відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який розглядає заяву та у місячний термін дає відповідь на цю заяву.

ТОВ "Віа Крим" на час проведення перевірки доказів оформлення права оренди земельною ділянкою площею 0,024 га за адресою місцезнаходження: м. Сімферополь, вул. М.Василевського, 2, не надано.

Доказів оформлення права користування земельною ділянкою під розміщення навісу другого поверху будівлі, тобто більшою площею, ніж була надана під розміщення будівлі аптеки, позивачем не надано.

Отже користування позивачем земельною ділянкою площею 0,024 га за адресою: м. Сімферополь, вул. М.Василевського, 2, - фактично здійснюється за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у користування (оренду) та укладеного договору оренди землі.

При проведенні перевірки відповідачем в якості порушення чинного законодавства вказано самовільне зайняття земельної ділянки в розумінні ст. 211 Земельного кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 144 Земельного кодексу України у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор по використанню та охороні земель складає протокол про порушення та видає особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк.

Вказане кореспондується з нормами ст.9 Закону України № 263, положеннями Порядку № 312.

20.03.2012 р. за порушення ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, на підставі ст..ст.6, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" Управлінням державної інспекції за використанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим на адресу ТОВ "Віа Крим" винесено припис про усунення порушень вимог земельного законодавства шляхом звільнення або оформлення земельної ділянки у строк 30 діб.

З урахуванням вищевикладеного порушення з боку відповідача в частині винесення на адресу позивача припису про усунення порушень вимог земельного законодавства позивачем -відсутні.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 138 КАС України предметом доказування є обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи та які належить встановити при ухваленні судового рішення у справі.

Відповідно до ч. 1 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів.

Порушення порядку проведення перевірки не звільнює суб'єкта господарювання від відповідальності за виявлені порушення чинного законодавства.

Позивачем доказів протиправності дій з боку відповідача в частині винесення оскаржуваного припису за порушення позивачем вимог земельного законодавства не надано.

Відповідно до частини 1 статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судова колегія дійшла до висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, рішення суду ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування судового рішення не вбачається.

Керуючись ст.195; ст.196; п.1 ч.1 ст.198; ст.200; п.1 ч.1 ст.205; ст.206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Віа Крим" залишити без задоволення.

Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 12.07.12 у справі № 2а-4091/12/0170/3 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення згідно з частиною п'ятою статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалу може бути оскаржено в порядку статті 212 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якою касаційна скарга на судові рішення подається безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених цим Кодексом, а в разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення ухвали в повному обсязі.

Повний текст судового рішення виготовлений 03 грудня 2012 р.

Головуючий суддя підпис О.В.Кучерук

Судді підпис С.Ю. Яковенко

підпис Т.В. Дадінська

З оригіналом згідно

Головуючий суддя О.В.Кучерук

СудСевастопольський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.11.2012
Оприлюднено27.02.2013
Номер документу29581551
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4091/12/0170/3

Ухвала від 26.11.2012

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Постанова від 12.07.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Шкляр Т.О.

Ухвала від 23.04.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Шкляр Т.О.

Ухвала від 21.05.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Шкляр Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні